• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Asioita joita et ole huomannut

Tämä ei toki ota kantaa amerikkalaisten elokuvien päivällisiin, mutta on Suomen(Pohjoismaiden) lisäksi muitakin kummallisuuksia. Espanjassa(tai esim. Marokossa) eletään tuuheasti "väärällä aikavyöhykkeellä" eli samalla kuin esim. Saksa, Ruotsi ja Puola. Tällainenkin aiheuttaa valoisia iltoja, joskin eri syystä kuin Suomessa.
Espanjassa on myös kuumempi kuin suurimmassa osassa Eurooppaa joten pihvi maistuu myöhemmin :)

Tämä ei toki ota kantaa amerikkalaisten elokuvien päivällisiin, mutta on Suomen(Pohjoismaiden) lisäksi muitakin kummallisuuksia. Espanjassa(tai esim. Marokossa) eletään tuuheasti "väärällä aikavyöhykkeellä" eli samalla kuin esim. Saksa, Ruotsi ja Puola. Tällainenkin aiheuttaa valoisia iltoja, joskin eri syystä kuin Suomessa.
Ei kannata hirveästi takertua amerikkalaisiin elokuviin tai niiden logiikkaan.

Monesti jenkit tekevät pitempää töitä kun suomen 8-16/9-17 + yleensä pitempi työmatka (vähintään ajallisesti). Joten täysin loogista että he syövät 18-20 jolloin siellä on jo pimeää.

Me suomalaiset (ja muut pohjoismaalaiset?) olemme outoja, koska meillä on yksi ylimääräinen standardiateria vuorokaudessa eli iltapala. Oikeasti päivällisen jälkeen ei "kuuluisi" syödä mitään. Aamupalan iltavastinetta eli iltapalaa ei tyypillisesti tunneta, ainakaan osana standardia suositeltua ateriarytmiä.

Aamupalahan on englanniksi "breakfast" eli illalla alkanut "paasto" katkaistaan.

Eiköhän supper eli dinnerin jälkeinen ateria ole ihan yleisesti tunnettu asia. Se mitä supperilla on tapana syödä toki vaihtelee.

Voi iltapala sentään. Yllämainittu Wikipedian artikkeli kertoo myös "midnight snackista" seuraavaa:
Sometimes called 'fourth meal', a name introduced by Taco Bell aimed towards gamers and stoners who are often afflicted by late hour cravings or 'the munchies.'

Iltapala on siis pelaajille, pajauttelijoille ja tietenkin suomalaisille.

Voi iltapala sentään. Yllämainittu Wikipedian artikkeli kertoo myös "midnight snackista" seuraavaa:

Iltapala on siis pelaajille, pajauttelijoille ja tietenkin suomalaisille.
  • Supper – light meal eaten in the late evening; as early as 7pm or as late as midnight. Usually eaten when the main meal of the day is taken at lunchtime or high tea.

Eiköhän tuo toinen ole Suomessakin tunnettu yöpala.

Edellisessä monikansallisessa työpaikassani muut kuin suomalaiset tuppasivat monasti ällistelemään, että miks teillä on "lunch" aamulla, kun osa porukasta alkoi valua syömään siinä klo 11 aikaan aamupäivällä.

• Supper – light meal eaten in the late evening; as early as 7pm or as late as midnight. Usually eaten when the main meal of the day is taken at lunchtime or high tea.

Eiköhän tuo toinen ole Suomessakin tunnettu yöpala.

High tea tässä vielä talkoittaa työpäivän jälkeistä oikean pöydän ääressä syötävää ruokaa. Eli suomalaista päivällistä. High tea on siis työläisten työpäivän jälkeen kotona syömä ruoka. Ei hienoston afternoon tea.

Edellisessä monikansallisessa työpaikassani muut kuin suomalaiset tuppasivat monasti ällistelemään, että miks teillä on "lunch" aamulla, kun osa porukasta alkoi valua syömään siinä klo 11 aikaan aamupäivällä.
Itsekin olen tätä ihmetelly monesti. Kun suomalaiset syö usein viisi ateriaa päivässä ja monet juo kahvia useamman kupillisenkin niin miten edes voi olla nälkä jo puoli yksitoista, poisluettuna ihmiset jotka treenaa kunnolla.

Syön lounaan klo 11 palaverien takia mutta en syö aamupalaa tai välipalaa enkä kahviakaan juo. Lisäksi pyöräilen töihin ja vähän pikkutreeniäkin teen 3 kertaa viikossa joten kulutusta on kohtuullisesti. Jos siirtäisin lounaan klo 12 niin muuttaisin varmaan myös muita tottumuksia hieman tai söisin kevyen aamupalan. Jos iltapala jää väliin ja syön aamupalaa niin todellakaan ei ole nälkä klo 11.

Oletteko törmänneet koskaan siihen että ulkomaalaiset ihmettelee suomalaisten jatkuvaa tarvetta syödä. Minä olen useasti.

Itsekin olen tätä ihmetelly monesti. Kun suomalaiset syö usein viisi ateriaa päivässä ja monet juo kahvia useamman kupillisenkin niin miten edes voi olla nälkä jo puoli yksitoista, poisluettuna ihmiset jotka treenaa kunnolla.
No jos syö aamupalan kuuden aikaan , niin kyllä sitä alkaa huikomaan kummasti ennen yhtätoista.

Oletteko törmänneet koskaan siihen että ulkomaalaiset ihmettelee suomalaisten jatkuvaa tarvetta syödä. Minä olen useasti.
En ole, ainostaan siihen, että mihin aikaan syömme lounaan tai päivällisen. Kyllä ne "ulkomaalaisetkin" syö aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Suomalaiset eivät syö yhtään sen enempää.

Syön lounaan klo 11 palaverien takia mutta en syö aamupalaa tai välipalaa enkä kahviakaan juo. Lisäksi pyöräilen töihin ja vähän pikkutreeniäkin teen 3 kertaa viikossa joten kulutusta on kohtuullisesti. Jos siirtäisin lounaan klo 12 niin muuttaisin varmaan myös muita tottumuksia hieman tai söisin kevyen aamupalan. Jos iltapala jää väliin ja syön aamupalaa niin todellakaan ei ole nälkä klo 11.

Ihmettelen minä sitä suomalaisenakin. =)

Nykyään on pätkäpaastoilu muotia, mutta se tuntuu olevan mulle ihan luontaista että aamulla tai aamupäivälläkään ei tee mieli syödä mitään ja pärjää ihan hyvin ilman. Illalla saatan kyllä syödä aika myöhään, ja se saattaa olla päivän tärkein ateria. Ei mikään tieteellisesti järkevin rytmi välttämättä, mutta sillä mennään mikä itselle toimii.

Ihmettelen minä sitä suomalaisenakin. =)

Nykyään on pätkäpaastoilu muotia, mutta se tuntuu olevan mulle ihan luontaista että aamulla tai aamupäivälläkään ei tee mieli syödä mitään ja pärjää ihan hyvin ilman. Illalla saatan kyllä syödä aika myöhään, ja se saattaa olla päivän tärkein ateria. Ei mikään tieteellisesti järkevin rytmi välttämättä, mutta sillä mennään mikä itselle toimii.
Joo sama juttu, aamulla ei mene mitään kiinteää kurkusta alas vaikka kuinka yrittää. Tukeva ateria syöty edellisenä päivänä n.klo 19 niin sillä pärjää seuraavaan päivään klo 11.

No jos syö aamupalan kuuden aikaan , niin kyllä sitä alkaa huikomaan kummasti ennen yhtätoista.

En ole, ainostaan siihen, että mihin aikaan syömme lounaan tai päivällisen. Kyllä ne "ulkomaalaisetkin" syö aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Suomalaiset eivät syö yhtään sen enempää.
Kieltämättä ulkomaalaiset on vähän lavea käsite tässä yhteydessä. Jos jätetään skandit ja amerikkalaiset ulkopuolelle niin hyvin monet latinot, aasialaiset ja eteläeurooppalaiset syövät kyllä harvemmin. Joko ei ole aamupalaa tai sitten päivällinen syödään myöhään jolloin ei ole iltapalaa.

Joo, Suomessa on kylmempää mutta ei se silti selitä aikuisella tuota aterioiden määrää. Syön minäkin talvella raskaammin mutten useammin. Ainakin minun (ja Erkin) ruuansulatus tykkää levätä välillä.

Joo, Suomessa on kylmempää mutta ei se silti selitä aikuisella tuota aterioiden määrää.
Eihän syöntikertojen määrällä ole suoraa korrelaatiota siihen että paljonko syö. Määrä ja kerrat ovat eri asia.

Esim jos jätän aamupalan syömättä, niin aivan varmasti syön enemmän lounaalla kuin jos olen syönnyt aamupalan. Aamupalan ja lounan summa on molemmissa skenarioissa about sama.

Eihän syöntikertojen määrällä ole suoraa korrelaatiota siihen että paljonko syö. Määrä ja kerrat ovat eri asia.

Esim jos jätän aamupalan syömättä, niin aivan varmasti syön enemmän lounaalla kuin jos olen syönnyt aamupalan. Aamupalan ja lounan summa on molemmissa skenarioissa about sama.
Eväät on tähän helppo ratkaisu.

Sama vika, tosin sitten jos jättää aamupalan syystä tai toisesta väliin niin lounaalla kun syö enemmän niin sitten on hirveä ähky ja väsy muutaman tunnin kun on syönyt "liian" tukevan lounaan. Ja sitten vastaavasti jos illalla vähän ennen nukkumaanmenoa syö liian tukevasti niin nukkuu huonosti, aamupala ei oikein maistu ja tulee taas lounaalla syötyä liikaa.

Ei olekaan. Tarkoitin tuolla sitä ettei aterioiden määrää selitä mielestäni kylmä ilmasto.

Kukin tyylillään, mulla nälkä on aamupainotteinen, kovimmillaan ehkä yhdeksän kahvilla. Aamupalaksi menee lautasellinen puuroa, siihen raejuustoa, banaani ja marjoja joskus kuuden maita aamulla. Lounas yhdentoista pintaan.

Joka maassa omat tyylinsä syödä ja siitä huolimatta eletään suunnilleen saman ikäisiksi. Ota siinä nyt sitten tolkkua että mikä olisi paras vaihtoehto. Olen todennut että kun kuuntelee oloaan ja syö sen mukaan niin sillä mennään.

Olen huomannut vasta myöhemmällä iällä että jos haluaa hyvän olon syömisen päälle on ikään kuin jäätävä vähän nälkäiseksi. Kylläisyyden tunne tulee ainakin minulla keski-iällä hitaammin kuin nuorena ja jos syö mahan täyteen se onkin puolen tunnin päästä liian täynnä. Lautasannokseen pitää vaan luottaa että mahan on oltava täynnä ja lopettaa siihen. Jostain syystä koskee vain lounasta ja päivällistä. Aamu- tai iltapalalla en ole samaa huomannut.

Tämä toimi teininä. Nykyään kertyy kiloja, jos nälkää tottelee. :) On pitänyt opetella jättämään syömättä ne pari viimeistä suupalaa ennen kylläisyyttä.
Juu, nuorempana oli ihan sama mitä söi tai joi ja kuinka paljon tahansa niin missään se ei näkynyt, nykyään suunnilleen kun vaan katsookin pizzaa niin tulee kilo lisää vyötärölle :D

Ja tosiaan tuo kylläisyyden tunne tulee nykyään pienellä viiveellä, pitää tosiaan osata ennakoida ja ottaa vain sopiva annos ja jos jää muka vähän nälkä niin odottaa vartin niin kyllä se kylläisyys sieltä kohta tulee eikä mennä ottamaan lisää ruokaa.

Itse olen huomannut että jengi syö todella isoja annoksia lounaalla. En tiedä sitten onko se päivän ainoa ateria mutta jos on tyyliin jotain pihvejä lounaalla niin niitä otetaan viisi kappaletta.

On ihan ymmärrettävää että läskimättöbuffetissa vedetään ähky, mässäilemäänhän sinne on tultu. Sen sijaan on ollut outo havainto että jonkun lounasbuffan pahanmakuista paskanjatketta pitää nuukuuttaan muka säästäen ahmia. Jotain jänteitä ja nahkaa ellei pelkkiä rehuja.

On ihan ymmärrettävää että läskimättöbuffetissa vedetään ähky, mässäilemäänhän sinne on tultu. Sen sijaan on ollut outo havainto että jonkun lounasbuffan pahanmakuista paskanjatketta pitää nuukuuttaan muka säästäen ahmia. Jotain jänteitä ja nahkaa ellei pelkkiä rehuja.
Lähtökohtaisesti itse en ymmärrä kuka noita lounasbuffia käyttää ja vielä maksaakin siitä. Omilla eväillä saa satakertaa parempaa ruokaa ja murto-osalla.

Statistiikka

Viestiketjuista
273 577
Jäsenet
77 052
Uusin jäsen
Pyrre

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom