Armeijan hyödyt sekä haitat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Memory
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta joo ison kasan ihmishenkiä nuo uudet asetukset säästivät, vielä 10-15v sitten olisi vastaavanlaisessa tilanteessa Masin/Rasin/Zilin/tms. lavalla ollut se maksimimäärä porukkaa eli 20-30 kpl olisi tullut ruumiitakin. Ei taida enää intin vehkeissä muutenkaan olla tuollaisia yllä olevan kuvan mukaisia keltaisia sabluunakirjainmerkintöjä lavan kapasiteetista?
Tuossa kuva jossa Sisu A2045, eli sama kuin junakolarissa. Tuossa lukee että "tilaa enint. 12 henkilölle (lavalla)".
Sisu_A2045_military_truck.jpg
 
Onpa outoa että tuollainen merkintä vielä löytyy, kun määräävä tekijä on kuitenkin se moduulien määrä. Siinä mielessä ei ihmekään jos lukemat on olleet Eemeleissäkin vääriä. Niihin kyllä varmasti on porukkaa mahtunutkin kuin pipoa, isoista autoista kyse.
 
Onpa outoa että tuollainen merkintä vielä löytyy, kun määräävä tekijä on kuitenkin se moduulien määrä. Siinä mielessä ei ihmekään jos lukemat on olleet Eemeleissäkin vääriä. Niihin kyllä varmasti on porukkaa mahtunutkin kuin pipoa, isoista autoista kyse.
Pikku sisuun mahtuu vain 2 moduulia eli 12 henkeä. Eemelissä ongelma on rungon taipuminen jonka takia siihen ei laiteta kuin kaksi moduulia menee paskaksi muuten. Joten kuljetukseen käytetään pääasiassa Raseja niihin saa 4 moduulia. Näin ainakin rukissa.
 
Samahan se pätee kaikkeen. Kuolo voi korjata milloin vain, tai vammautua pysyvästi. Shit happens.

Niin voi. Ei ole kyse kuolemasta jos nyt yrität ymmärtää mitä tarkoitan.

Mikäli läheisesi kuolee siviilinä kolarissa jonkun päälle ajamana saat kymppitonnien korvaukset. Tai tahallisen henkirikoksen uhrina, tai hoitovirheeseen niin hyvitetään kymppitonneja, tai puhumattakaan rauhanturvaajana niin saa 200k€ korvaukset.

Varusmiehenä olet koira. Kukaan ei hyvitä perheellesi mitään (pl. hautaus). Mikäli menet kuolemaan on se oma vikasi, koska sinulle ei annettu lupaa kuolla.
 
Niin voi. Ei ole kyse kuolemasta jos nyt yrität ymmärtää mitä tarkoitan.

Mikäli läheisesi kuolee siviilinä kolarissa jonkun päälle ajamana saat kymppitonnien korvaukset. Tai tahallisen henkirikoksen uhrina, tai hoitovirheeseen niin hyvitetään kymppitonneja, tai puhumattakaan rauhanturvaajana niin saa 200k€ korvaukset.

Varusmiehenä olet koira. Kukaan ei hyvitä perheellesi mitään (pl. hautaus). Mikäli menet kuolemaan on se oma vikasi, koska sinulle ei annettu lupaa kuolla.

Se 4 800 euron korvaus ei paljoa taida lämmittää jos kuolleella varusmiehellä sattuu esimerkiksi olemaan pieniä lapsia.

Esimerkiksi kaksi miljoonaa euroa korvausta omaisille voisi olla se summa josta voisi lähteä liikkeelle kun miettii sopivaa korvausta palveluksessa kuolleen varusmiesten tapauksessa.

Varusmiesten päivärahaankin, joka on puoli vuotta 5,10 euroa päivässä pitäisi miettiä muutenkin myös jonkinlaista tasokorotusta. Esimerkiksi 51 euroa voisi olla sellainen sopiva taso verottomaksi päivärahaksi.

Halpahan se amatööriarmeija on valtiolle kun varusmiehiä pidetään puolesta vuodesta vuoteen käytännössä täysin ilmaiseksi palveluksessa eikä edes kuolintapauksissa makseta muuta kuin almuja.
 
Hankalalta näytöstää tuo tasoristeys Raaseporissa. Junan valot ei loista kohti kuin aivan vähän matkaa ennen tasoristeystä: Tältä näyttää Raaseporin turmapaikka – Katso, miten tasoristeykseen tullaan ja miten juna on lähestynyt takaviistosta

Ilmeisesti autossa on ollut myös apukuskin paikalla matkustaja: Kolme Raaseporissa vakavasti loukkaantunutta yhä sairaalahoidossa - "Olemme heidän suhteensa hyvin optimistisia"

Erikoista tuossa on kuitenkin se, että auton kuljettaja tai apukuski ei ole nähnyt junaa ollenkaan, mutta junankuljettaja on kertonut nähneensä sen kuorma-auton. Siinä on kuitenkin tarkoituksella maastoväritys ja auton taustalla on metsää.
 
Erikoista tuossa on kuitenkin se, että auton kuljettaja tai apukuski ei ole nähnyt junaa ollenkaan, mutta junankuljettaja on kertonut nähneensä sen kuorma-auton. Siinä on kuitenkin tarkoituksella maastoväritys ja auton taustalla on metsää.

Apukuski nukkunut, joten ei seurannut liikennettä? Tosin epätodennäköistä, koska apukuski todennäköisesti suunnisti. Kuljettajan näkökenttään on saattanut vaikuttaa myös hytissä ilmeisesti ollut kolmas kaveri.

Vihreä auto näkyy aika hyvin lumisessa maisemassa, joten se ei ihmetytä yhtään. Enemmän tuon junan keulan väritys hämää.
 
Pikku sisuun mahtuu vain 2 moduulia eli 12 henkeä. Eemelissä ongelma on rungon taipuminen jonka takia siihen ei laiteta kuin kaksi moduulia menee paskaksi muuten. Joten kuljetukseen käytetään pääasiassa Raseja niihin saa 4 moduulia. Näin ainakin rukissa.
Riksussa laitettiin aikanaan eemeleihin kolme tai neljä. Voi olla että on muuttunut.
 
Se 4 800 euron korvaus ei paljoa taida lämmittää jos kuolleella varusmiehellä sattuu esimerkiksi olemaan pieniä lapsia.

Esimerkiksi kaksi miljoonaa euroa korvausta omaisille voisi olla se summa josta voisi lähteä liikkeelle kun miettii sopivaa korvausta palveluksessa kuolleen varusmiesten tapauksessa.

Varusmiesten päivärahaankin, joka on puoli vuotta 5,10 euroa päivässä pitäisi miettiä muutenkin myös jonkinlaista tasokorotusta. Esimerkiksi 51 euroa voisi olla sellainen sopiva taso verottomaksi päivärahaksi.

Halpahan se amatööriarmeija on valtiolle kun varusmiehiä pidetään puolesta vuodesta vuoteen käytännössä täysin ilmaiseksi palveluksessa eikä edes kuolintapauksissa makseta muuta kuin almuja.

Mikäli luit uutisia aiheesta, niin jos kuolleella varusmiehellä on oma perhe saavat nämä perhe-eläkettä. Tilanne, jossa varusmiehellä on oma perhe on harvinainen, ehkä yhdellä kymmenestä. Siksi en ottanut tätä asiaa mukaan aikaisempiin viesteihini.

Ruotsissa on palkka-armeijan suosituimpana muotona varusmies-tyylinen lyhyt komennus (max. muutama vuosi). Tästä maksetaan muistaakseni noin 500Kr päivä. Poliittisesti ja yhteiskunnallisesti Ruotsilla on palkka-armeija, mutta sotilasnäkökulmasta kyseessä on eräänlainen hybridimalli.
 
Tuossa on nuo ohjeet miten junanradan ylitys tulisi suorittaa:

Rautatieturvallisuus - Autoilijat

Esimerkiksi radio olisi syytä sammuttaa ja kuunnella onko junaa tulossa.

Voisi kuvitella että kyseisen onnettomuuden seurauksena armeijan autoihin tulee pian "Dash Cam" koetaulukamerat jotka kuvaavat isolle muistikortille aina autosta eteenpäin ja autosta taaksepäin ja mahdollisesti vielä matkustamossa kuljettajaa. Helpottaisi merkittävästi tuollaiset kamerat kuolonkolareiden tapahtumien selvittämistä. Lisäksi siistisi varusmieskuljettajien ajotapaa merkittävästi kun koko ajan kaikki ajaminen tallennettaisiin videolle ja henkilökunta voisi niitä videoita katsella jos epäilisi esimerkiksi jonkun kuskin kaahanneen tai ajaneen muuten varomattomasti.
 
En ymmärrä, miksi joku Berner vinkuu tasoristeysten poistosta.

Järkevämpää on:

1. Muuttaa vartioimattomia tasoristeyksiä vartioiduiksi valoin ja/tai puomein.
2. Järjestyksessä, jossa on huomioitu junaliikenteen ja autoliikenteen määrä.
3. Erityisaseman saavat tasoristeykset, joissa liikkuu paljon kalustoa huonolla näkyvyydellä (puolustusvoimat, raskas liikenne yms.) TAI ovat viistossa kulmassa suhteessa rataan (esim. Leksvall)

Yhden ylikulun tai alikulun hinnalla saadaan kymmeniä valoja ja puomeja. Voi päätellä, mikä kannattaa ja mikä ei.
 
2009 P-kauden ensimmäiset viikot rullasi tosi hyvin enkä pystynyt samaistumaan siihen enemmistön kokemaan vitutukseen.
Tuli päivä jolloin komppanian kapteeni virallisesti jakoi meidät jatkokoulutuspaikkoihin. Minusta oli määrä tulla kuljettaja, mutta kapteeni totesi, että alokas X:llä on ollut ajokortti voimassa kaksi vuorokautta liian vähän, joten hänestä tulee polkupyörämekaanikko.

Tehtävä:
- ei koulutusta
- ei työkaluja tai edellytyksiä omatoimiselle tekemiselle
- juokse osastojen mukana yleisissä harjoituksissa
- istu polkupyörävarastossa tekemättä mitään kaikki väliaika

Intin jälkeen jäljellä oli vain tyhjä kuori.
 
Tuli päivä jolloin komppanian kapteeni virallisesti jakoi meidät jatkokoulutuspaikkoihin. Minusta oli määrä tulla kuljettaja, mutta kapteeni totesi, että alokas X:llä on ollut ajokortti voimassa kaksi vuorokautta liian vähän, joten hänestä tulee polkupyörämekaanikko.

Tehtävä:
- ei koulutusta
- ei työkaluja tai edellytyksiä omatoimiselle tekemiselle
- juokse osastojen mukana yleisissä harjoituksissa
- istu polkupyörävarastossa tekemättä mitään kaikki väliaika

Intin jälkeen jäljellä oli vain tyhjä kuori.

Voihan paska! Pistäppä tuo sama viesti ihan huvikseen sinne kapteenille nyt perästä: ihminen sekin vain on ja saattaa vaikka hätkähdyttää...
 
Arvostus kasvaa, mettäleirien jälkeen tuvankin kylmä kämppä tuntui pressan linnalta.
Sitten kun pääsi himaan niin oma pehmeä, rauhallinen sänky oli taivas huoh. Jotenkin tuli mieleen että oli syyttömänä vankilassa :( Ei tainnut olla yhtään kutka ei olisi ajatellut että heittää paskat nurkkaa ja lähtee sivariin....

"Pienenä" pentuna tuntui kutsuntakirjeen tultua himaan siitä lähtien aina alokkaaksi mentäessä että "fuck mitä mää olen tehnyt että joudun poseen syyttömänä" :(

Toiset saivat sivarissakin hyötyä, atk-hemmo pääsi atk-duuniin vaikkakin matkan päähän.
Monet leipoo että "mummoja hoitelee ja pesemään paskaperseitä" en tiedä, mutta nyt 30v intin jälkeen on kasvanut että nyt kun on nähnyt miten vanhuksia kohdellaan niin nytten voisi sitten mennäkkin vaikka jutskaa ja pitämään seuraa mummoille...
 
Intissä vitutti melkein kokoajan. Mutta oli siellä hienotkin hetkensä :tup:
Tosin olin onnekas ja tyttöystävä löytyi koko varusmiesajan :D olis voinut vituttaa muuten vieläkin enemmän
 
Typerä traditio! Uskottavuudella sillä on vain nimellistä hyötyä (On suurehko armeija joka osaa tarpeen vaatiessa sitten jopa jotain?). Oli järkyttävää kuulla, että veljelläkin huonommassa piirissä ne lomat olisivat vapaaehtoisesti kasarmilla vietettäviä, eikä mitään tukia maksettaisiin. Lisäksi tämä on sukupuolisidonnaista...
Olkoon tapahtunut silloin joskus miten vaan, mutta tuskin teillekään sitä pettua syötettiin.
 
Monet leipoo että "mummoja hoitelee ja pesemään paskaperseitä" en tiedä, mutta nyt 30v intin jälkeen on kasvanut että nyt kun on nähnyt miten vanhuksia kohdellaan niin nytten voisi sitten mennäkkin vaikka jutskaa ja pitämään seuraa mummoille...

Tuota propagandaa viljeltiin lehdessäkin. en muista mikä lehti oli, mutta juurikin paskaperseiden pesemistä pahimmillaan. Veikkaan, että kyseessä olikin palkollinen niin väliinputojia olivatkin pössyttelevät sivarit ja piccolot..
 
I/95 Vekaralle vapaaehtoisena 17v kossina ja siitä aukkiin, loppuaika aukin santsarina. Oli hyvä ratkaisu siihen vaiheeseen, avasi vähän omia ajatuksia.
 
Reservi koulutus on ihan turha vaikken ole suorittanut, enkä aijo

Osaan miten koota rynnäkkökiväärin alle puoles minsas.

Kyllä mä mielummin chillaan himas netflix ja kevyttä pelaamista, kuin olisin juoksemas metsäs tammikuussa.
 
Jatkuvat, eri ketjuihin postatut täysin turhat ja ohi aiheen menevät postaukset
IMG-20171113-WA0000.jpg
 
Kyllä mä mielummin chillaan himas netflix ja kevyttä pelaamista, kuin olisin juoksemas metsäs tammikuussa.
Kyllähän se pimeässä ja märässä metsässä juokseminen sapetti aikonaan varmasti jokaista, mutta sitä kautta ne omat rajat oppi tuntemaan. Itselle jäi mieleen AUKin rankin harjoitus, jossa marssittiin / suoritettiin rasteja reipas vuorokausi, 2h unilla. Kummallisesti ne ryhmän puheliaimmat kaverit alkoivat hiljentyä ja normaalisti hiljaiset ja hieman aremmat henkilöt alkoivat ottaa johtajan roolia ryhmässä. Kertaakaan ei tuon harjoituksen aikana naurattanut, mutta nyt tuota muistelee lämmöllä. Aika kultaa muistot.
 
@Recycle Totta, mutta kaksipiippuinen juttu että ollaan 18veenä intissä, toisaalta hyvä että ollaan siellä ilman infoa, junnuina, mutta toisaalta itse kävisin mieluusti uusintana 30veenä kun tietää asennoitua asioihin aivan toisella tapaa.
Kyllä jos intoa on niin intin voisi käydä paljon motivoituneempana jopa 30veenä kuin 18veenä jolloin on kaikki nuoren miehen paineet päällänsä, on opiskelut, duunit, eukot, vanhemmat, lainat tunteet sekaisin jne jne... Kaikki tiet ovat ihan auki kuin jokisen eväät.
30veenä on jo vähäsen osviittaa mitä elämällään tahtoo ja voi tehdä.

Meillä ei teltassa koskaan toteutunut tuo teoriatunneilla hienot suunnitelmat että jokainen kuka on kipinässä kuivaa silloin omat lumppunsa, siellä ne oli yhdet ja samat lumput illasta aamuun saakka, hyvä teoreettinen suunnitelma mutta miten sitten toimii :(
 
@Recycle Totta, mutta kaksipiippuinen juttu että ollaan 18veenä intissä, toisaalta hyvä että ollaan siellä ilman infoa, junnuina, mutta toisaalta itse kävisin mieluusti uusintana 30veenä kun tietää asennoitua asioihin aivan toisella tapaa.
Kyllä jos intoa on niin intin voisi käydä paljon motivoituneempana jopa 30veenä kuin 18veenä jolloin on kaikki nuoren miehen paineet päällänsä, on opiskelut, duunit, eukot, vanhemmat, lainat tunteet sekaisin jne jne... Kaikki tiet ovat ihan auki kuin jokisen eväät.
30veenä on jo vähäsen osviittaa mitä elämällään tahtoo ja voi tehdä.

No joo ja tuohon vielä kaupan päälle se, että itse olin intti-aikaan kirjaimellisesti jotain 56-58 kiloa ja se oli kyllä aika perseestä näin jälkeen päin tajuten. En ole edelleenkään mikään kaappi, mutta sentään lihaksia ja sopusohtainen kroppa että voi nostaa painoja tai joogata tai mitä vaan.
 
Minä laskisin hyödykseni sen että opin armeijassa huolehtimaan tavaroistani / varusteistani.
 
Minä laskisin hyödykseni sen että opin armeijassa huolehtimaan tavaroistani / varusteistani.

Minulle jäi täysin mysteeriksi mihin hävisi kolmet armeijan kalsarit, jotka sitten loppupeleissä jouduin kustantamaan itse. Minä kun en koskaan käyttänyt niitä (kuten ei kukaan muukaan), ja mun kamat oli kyllä aika hyvin hallussa. Ehkä joku pölli ne mun kaapista kun oli hukannut omansa tms. Koitin jopa palauttaa niiden sijaan kolmet aseenputsauskalsarit mutta ei ihan mennyt läpi :D

Ei niitä kalliimpia kamoja pahemmin olisi huvittanut korvata. Yhdellä sotaleirillä syöksyin kesken marssimuodostelman ottamaan mun pyörän haltuun yhdeltä vajakilta joka ajoi sillä kun tunnistin rekisterinumeron :smoke:
 
Tessin mukainen palkka tuolla olisi pitänyt olla, kun on varaa ottaa 30 000 kestitettäväksikin. Ai niin vielä siitä synnyttämisestä, se on vapaaehtoista.:smoke:
 
Minulle koko laitos oli aika turha. Huonoja puolia sen sijaan oli runsaastikin. Varmaan eniten touhun tarkoituksenmukaisuutta haittasi koulutuksen naurettavan heikko taso. Monet asiat olisi pitänyt osata sillä, että ne näki kerran (jos kaikkien ihmisten takaa siis pystyi mitään näkemään), eivätkä kouluttajatkaan varsinaisesti häikäisseet. Yritin joskus kysyä jotain epäselvää asiaa laitteistoista eikä kouluttaja osannut vastata vaan kehotti vaan lukemaan ohjekirjaa, vaikka kysyin asiaa, jota ohjekirjasta ei löydy. Itse ohjekirjakin oli heikkolaatuinen: suoraan ohjeita apinoimalla asiat kai sai yleensä tehtyä mutta en ymmärtänyt tekemästäni juuri mitään. Kouluttajalta taas kysyin juurikin ymmärtääkseni... Minulla ei sinänsä ollut mitään asennevammaa alussa, mutta lopussa homma tuntui ihan mielettömältä.

Toinen erityisen huono puoli oli liian huonot nukkumismahdollisuudet. Ei siinä mitään, että normaalistikin unta saa vain hädin tuskin riittävästi, mutta kun muutama urpo tahtoo meluta tuvassa joka ilta vähintään 15-30 min hiljaisuuden jälkeenkin, väsymys alkaa kummasti kasaantua. P-kaudella hommaa muistaakseni valvottiin vielä ihan hyvin, mutta homma lähti pikku hiljaa siitä heikkenemään huipentuen johtajakauteen, koska kukapa johtajia tulisi valvomaan...

Mieleen on jäänyt myös yksi monen tunnin vartiovuoro pakkasessa, joka oli jotain 30 asteen luokkaa. Toinen vähän vastaavanlainen järjettömyys oli hiihtomarssi kuumeessa, kun johtajia ei muuten olisi riittänyt tarpeeksi marssia valvomaan. Jälkikäteen on hyvä todeta, että ensimmäisestä tapauksesta olisi ehkä voinut valittaa jonnekin myöhemmin, ja toisessa tapauksessa taas ei olisi missään nimessä kannattanut joustaa vaan hakea vapautusta. Kuumeessa itsensä rasittaminen on terveysriski.

Ainoa hyvä puoli koko laitoksessa oli muistaakseni se, että tajusin ensimmäistä kertaa, että heikollakin kunnolla jaksaa oikeasti juosta yllättävän hyvin kun vaan löysää tahtia. Mitään muuta positiivista ei ole jäänyt mieleen, ja mielikuva laitoksen toimintakyvystä on ainakin heikonpuoleinen.
 
50% Rekkakuskeista kouluttaa Pv. Ainakin Iltapaskan mukaan.

Näemmä kaikki on mahdollista jos uskoa itseensä on. mut lätättiin paska rakoon skolessa opon toimesta, niin kuitenkin sain unelma duunin ja rekkakortinkin fuck, niin sitä vaan ajeltiin rekkaa vaikka opo sanoi että susta tulee paskasäkki tuolla tokarilla.
:tup:

Intissä parrainta aikaa oli musta väijyt, sai omassa rauhassa tigran kanssa reissata reittiä läpi, kesäisin oli parraimmat olot, tosin hyttyset tunki suuhun, sitten auto ajalta oli parraimmat hallipäivystykset 03-06, sai nukkua 18-03 repeesti jollei sitten tullut penteleen autoja tankattavaksi, siinä sitten puoli unissaan tekee kirjanpitoa ja tankkaamaan avainten kanssa :(
 
Viimeksi muokattu:
Reservi koulutus on ihan turha vaikken ole suorittanut, enkä aijo

Osaan miten koota rynnäkkökiväärin alle puoles minsas.

Kyllä mä mielummin chillaan himas netflix ja kevyttä pelaamista, kuin olisin juoksemas metsäs tammikuussa.

Hyvä juttu sulle. Ulosannista päätellen on myös jäänyt peruskoulu suorittamatta.
 
Olin jo aivan unohtanut. Joo, tähtikirkas yö ja päällä oli aivan kaikki kuteet mitä mukaan oli pakattu mutta silti jäätyi. Hyi helvetti...
Itse taas pärjäsin yllättävän hyvin vaikka sormia ja varpaita on aina paleltanut herkästi, mutta turhan kivaa ei ollut siltikään ja olin kyllä enemmän kuin tarpeeksi huolissani paleltumien mahdollisuudesta.
 
Hienosti tuli taktikoitua viimeinen lumipoterovahti, jotta saisi nukkua mahdollisimman pitkän pätkän ja tarvitsisi herätä vain kerran. Ensimmäiset olivat tietenkin kaikkein kysytyimpiä, mutta viimeinen herui.

Teoriassa hyvä idea kusi kintuille siinä vaiheessa, kun tunnin väijymisen jälkeen alkoi tulemaan kylmä ja juuri vuoron loppuessa alkoi teltasta kuulumaan kalinaa. Hyvin pian sen jälkeen teltta meni nurin ja se pieni lämmin soppi haihtui savuna ilmaan.

Siitä sitten umpijäässä kohti päivän koitoksia....
Ei hyvä.
 
Armeijan hyöty ja samalla haitta oli että opin tupakoimaan,siellä muutakaan tekemistä vapaa-ajalla ollut,ja kun ei saanut kasarmilla viinaa juoda.Yksi kokelas kyllä osti pussillisen pilsneriä sotkusta,mutta onneksi en sitä litkua opetellut juomaan.
 
Kaipa siintä hyötyäkin oli sain korttiin vähän lisää voimaa. Haittaa sitäkin enemmän. Koulun aloitus myöhästyi ja lihosin 12 kiloa.
 
Olin jo aivan unohtanut. Joo, tähtikirkas yö ja päällä oli aivan kaikki kuteet mitä mukaan oli pakattu mutta silti jäätyi. Hyi helvetti...
Meille sattui mosaleirille tammikuussa loskainen keli ja oli erittäin vittumaista kyyhöttää yöllä kuopan pohjalla kaksi tuntia vaatteet märkänä. Muutama sitten olikin leirin jälkeen kuumeessa. Olisipa ennemmin ollut edes jonkin verran pakkasta.

Muistan myös sen kuinka kerran talvileirillä katosi ajantaju, kun oli jatkuva väsymys ja niin vähän valoisaa aikaa.

Kyllä armeija ainakin nöyryyttä opettaa, tai ainakin kyykkypaska pakkasella veti nöyräksi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Saako tällä kertoa armeija juttuja? Niitähän muuten riittää :smoke:

Totta kait, tänne vaan. mutta joku "top secret" juttuhan oli ettei intin sisäisiä juttuja saanut kertoa a¨la puolustusvoimat.
Tänne vaan kaikki jutut tervetulleeksi, on hienoa nähdä ja kuulla miten hommat ovat muuttuneet aikojen saatossa :)
 
Löysin kaapista vanhan vuodelta 1999 olevan viikko-ohjelman :D

Aika pitkiä päiviä oli, kun heti aamupalan jälkeen alkoi Santahaminan esikunnassa esikuntalähetin palvelukset ja varsinaiset koulutukset vasta ilta-aikaan.

Viikko-ohjelma.jpg
 
Tuli hassu juttu mieleen, kun oli iltavahvuuslaskennat käynnissä niin eräs kersantti oli hieman hönössä ja huusi kuin syötävä niin se meinasi vetää ylikersanttia turpaan. Ylikersantti pakeni toimistoon lukkojen taakse ja hälytti sotapoliisit paikalle, sitten kersanttia vietiin.

Ei kestänyt kersantti tukevan ylikersantin vittuilua, kun se oli palkollisena siellä. Olihan se katkeraa, kun tämä kersantti sai tehdä kaikki vakavat hommat. Ylikersantti oli ihan lapsellinen pelle, kun tähtäsi rynkyllä päähäni "kassun" valtausharjoituksessa. Ylikersantti nähtävästi sai ottaa valtuudet, että se voi tähtäillä muita rynkyllä ja vieläpä päähän metrin päästä. Ärsyttävää.
 
Löysin kaapista vanhan vuodelta 1999 olevan viikko-ohjelman :D

Aika pitkiä päiviä oli, kun heti aamupalan jälkeen alkoi Santahaminan esikunnassa esikuntalähetin palvelukset ja varsinaiset koulutukset vasta ilta-aikaan.

Viikko-ohjelma.jpg

Näitä iltakoulutuksiahan ei ollut ennenkuin siirryttiin 6kk minimikoulutusaikaan. II/97 erässä palvelleena(viimeinen saapumiserä jossa min 8kk palvelusaika), meillä ei tainnut olla klo 17 jälkeen paljon muuta kuin ilmakivääriammuntaa pari kertaa asehallissa :)
 
Näitä iltakoulutuksiahan ei ollut ennenkuin siirryttiin 6kk minimikoulutusaikaan. II/97 erässä palvelleena(viimeinen saapumiserä jossa min 8kk palvelusaika), meillä ei tainnut olla klo 17 jälkeen paljon muuta kuin ilmakivääriammuntaa pari kertaa asehallissa :)
Eikä meillä uudemmilla puolenvuoden vässyköilläkään ollut iltapalvelusta. Ehkä kerran oli jotain kuuden jälkeen vielä illalla, muuten oli kyllä illat vapaat. Noh taidettiin myös tehdä ennätyksiä kiinnioloviikonloppujen vähyyden suhteen, yht 2 kiinnioloa koko puolen vuoden aikana mukaan lukien se ensimmäinen joka on kaikilla kiinni.
 
Eikä meillä uudemmilla puolenvuoden vässyköilläkään ollut iltapalvelusta. Ehkä kerran oli jotain kuuden jälkeen vielä illalla, muuten oli kyllä illat vapaat. Noh taidettiin myös tehdä ennätyksiä kiinnioloviikonloppujen vähyyden suhteen, yht 2 kiinnioloa koko puolen vuoden aikana mukaan lukien se ensimmäinen joka on kaikilla kiinni.

Broidi oli säkylässä Pstkssa, ja kertoi, et joka hiton ilta oli jotain koulutushässäkkää... Mut kaipa tuokin riippuu taas paikasta jne..
 
B-miehenä elo armeijassa on kyl melkoisen jännää. Ku tuvassa on sekä fyysisen vian vuoksi olevia bemareita, että sitten näitä ns. latvabemareita :D

Porista tuntuu tulevan paljon latva-b-jätkiä kyl... ainakin oman saapumiseräni kaikki latva-b:t oli porista.. :facepalm: sori @Sampsa :rofl:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom