Armeijan hyödyt sekä haitat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Memory
  • Aloitettu Aloitettu
Juu, mitä nuorempana käy, sitä parempi. Kivempi olla kun on vielä leikkimielisyyttä jäljellä. Ei sitä enää 25+ vuotiaana niin jaksa.
 
Sehän siinä on kun ei ollut kunnon kaulaliinoja eikä niitä saanut käyttää, sama oli talvilakin kanssa kun ei saanut niin ei saanut. P*leesti käy sääliksi niitä joilla kasetti hajoaa siellä totaalisesti, onkohan se sen arvoista? mulle eräs lekuri sanoi ettei sota yhtä miestä kaipaa..

Homeoireita.. :darra: Aina tuli oireet takaisin kun palasi kasarmille.
 
Paskinta armeijassa varusmiehen kannalta oli ehkä ikuinen rahapula. Tai olihan siellä lukuisia muitakin paskoja juttuja joita on hieman vaikea laittaa huonommuusjärjestykseen. Päiväraha ei riittänyt edes siihen että yhden tupakka-askin olisi ostanut päivässä ja kupin kahvia sotilaskodissa. Sen verran aneemista oli armeijassa ettei varusmiehille ollut vara tarjota kuppia kahvia kuin joka toinen aamu. Se armeijan kahvi oli kyllä uskomattoman pahaa. Siihen verrattuna mikä tahansa kaupan Euroshopper kahvi on todella huippumaukasta. Onneksi alokasajan jälkeen sai tuoda tupiin jo omat kahvinkeittimet jolloin kunnollista kahvia sai joka päivä eikä tarvinnut sotkun hintoja siitä maksaa.

Oma rahareikänsä oli myös kerran kuussa maanantaina ollut komppanian yhteinen lomapäivä, jonka vuoksi viikonloppuvapaille pääsi perjantain sijasta vasta lauantaina iltapäivällä ja siihen aikaan että juna-asemalle 3-4 kilometrin päähän ei ehtinyt muuta kuin taksilla jos ei halunnut viittä tuntia odottaa seuraavaa junaa. Todellisia mulkkuja kyseisen varuskunnan esikunnassa kun moisella tavalla varusmiehiä kiusaavat ettei lomakuljetuksiin ehdi muuta kuin maksamalla itse taksi. En tiedä miksi lomille ei voinut päästää puolta tuntia aikaisemmin jolloin juna-asemalle olisi ehtinyt vaikka kävelemällä tai mikseivät voi järjestää varusmiehille kuljetuksia sinne asemalle niin että lomille ehtii.

Myös vuokra-asunnon kustannukset piti maksaa itse armeija-ajalta kun en ollut sitä ennen ehtinyt asua riittävän monta kuukautta omassa asunnossa. Myös auton vakuutusmaksuihin oli kova homma kaivaa rahat vaikka auton pistin seisontaan armeijan ajaksi.

En voi suositella kyllä varusmiespalvelusta kenellekkään. Maksaisivat vaikka 20 euroa vähintään vuorokaudessa verotonta päivärahaa niin voisi olla mahdollista tulla varusmiesaika toimeen sillä rahalla.

Nykyisen Suomen ja Sipilän hallituksen puolustaminen aseellisesti olisi kyllä jotain mihin en alkaisi ja sen puolesta olisi valmis kuolemaan. Tämä vänrikki lähtisi kyllä Ruotsin tai Norjan kautta länteen jos rautaa alkaisi tulla itärajalle. :lol:
 
@Lucas Meillä kanssa oli niuho kirjuri :(
Toiset sanoivat että koska kaikki eivät käytä litteroita (on omat autot jne) niin jos omat litterat loppuu niin kirjuri fiksuna kirjoittaa "ylimääräisiä" ei vaan meille kirjoittanut riksussa, vai olisko pitänyt lahjoa ...
 
Hyviä juttuja oli ainakin:
+ Pääsi purkamaan, kokoamaan, säätämään RK:n kanssa
+ Oli hiton hyvä porukka meidän tuvassa, kun olin vielä A-mies/ryhmää
+ Hyvää ruokaa
+ Marssilaulut
+ VMTL

Ja niitä perseestä olevia juttuja:
- Vaihto B-miesten/ryhmän puolelle ja se tupa olikin sitten perseestä, ei oikein minkäänlaista yhteishenkeä
- Varuskunnan lääkäri
- Lisää lääkkeitä, allergiaan ja muutenkin olotilan huonontuminen
- Älytön kiire odottamaan/jonottamaan joka paikkaan

Oma armeija touhuilu loppui vapautukseen palveluksesta.
 
@Lucas Meillä kanssa oli niuho kirjuri :(
Toiset sanoivat että koska kaikki eivät käytä litteroita (on omat autot jne) niin jos omat litterat loppuu niin kirjuri fiksuna kirjoittaa "ylimääräisiä" ei vaan meille kirjoittanut riksussa, vai olisko pitänyt

Kirjureiden kanssa ei ollut kyllä koskaan mitään ongelmaa itsellä. Litteroita sai niin paljon kuin halusi (lentolitteroita lukuunottamatta) ja jos tarvi esimerkiksi kaverille varusmieskorttia niin sehän järjestyi. :D

Enemmän se homma meni vikaan siellä ylemmillä tasoilla varuskunnassa. En tiedä mikä siinä on että esimerkiksi komppanian yhteinen kerran kuussa ollut lomapäivä piti olla maanantai jolloin kasarmilla meni normaalisti vapaana oleva perjantai-iltakin ja lomille pääsi vasta lauantaina. Lomapäivän vuoksi viikonloppu minkä ehti olla kotona oli 20 minuuttia pidempi kuin ilman komppanian lomapäivää ja perjantai ilta meni kasarmilla kun muuten se olisi mennyt naisystävän kanssa siviilissä.

Muissa varuskunnissa komppanian yhteinen lomapäivä oli perjantai ja lomille pääsivät jo torstaina.

Lomille lähtöaikojen ajoittaminen niin ettei lomakuljetukseen junalle ehdi muuta kuin taksilla on ihan puhdasta idiotismia. Mahdollisesti joku kantapeikko on halunnut järjestää paikallisille taksi-isännille pisnestä varusmiesten kustannuksella. Siihen aikaan sitä olin itsekkin niin hölmö että en osannut moiseen reagoida mitenkään. Nykyään vastaavassa tilanteessa varmaan kirjelmöisin porukalla muiden varusmiesten kanssa asiasta pääesikuntaan riittävän korkealle tasolle tai poliittisille päättäjille. Voisi kuvitella että sieltä ylhäältä reagoitaisiin asiaan ja paska valuisi sieltä aina komppanian päällikölle asti ja varusmiehet pääsivät jatkossa lomille taatusti muutakin kuin taksilla. :D

Käsittääkseni joku asiaan on reagoinut sen 20 vuoden jälkeen kun itse armeijassa olin kun kyseisessä varuskunnassa yhteinen lomapäivä on nykyään perjantai ja lomakuljetuksiinkaan ei tarvitse taksilla varusmiesten mennä.
 
Jälkikäteen ajateltuna varsin antoisa ja mukava paikka ottaa rennosti ja pelleillä. Olin kyllä jossain vaiheessa leikkiä viittä vaille jättämässä hommaa kesken. Suurimmat vitutukset aiheutti mettäreissut. No sen siellä oppi että itte pitää tehdä tai jää tekemättä. Kyllä siinä tuli kirottua sitä vaunun pakkaamista ja erityisesti navettamista joka helvetin pysähdyksessä. Koulutuksessa mainitut 6h taatut yöunet ajajille oli paskapuhetta. Se vähä nukuttiin mitä muutkin ja jantterit sai kuitenkin nukkua lämpöisen tai viileän XA-203:sen matkustamossa, kun itse yritti pysyä ajajan paikalla hereillä (johtajan paikalla ei ollut tätä ongelmaa kun naama pakkas viimassa). e: Ihmettelen kyllä tätä idiotismia; yksi vaunu meiltä päätyi valtatien ojaankin marssirivistöstä kun ajaja nukahti. Itsellä oli lähellä monta kertaa etten ajanut metsässä metsään kuten monella muullakin. Tossa kun olisi jotain käynyt ja sen jälkeen selvitetty, että vaunumiehistökin nukkunut 1h yöunet... Kova luotto oli omaan nahkaan kapteenilla kun moisen salli.

Mutta tosiaan näin jälkikäteen pelkkää plussaa. En edes muista mikä siinä navettamisessa vitutti. Hyviä muistoja jäi:
Vaunu kurssilta.
Vaunulla driftailusta (talvella).
ITKK:lla ammuskelusta ja kaikesta muustakin ammuskelusta (olin se kaveri kelle annettiin ne räkäpää lippaat kun ei haluttu sotkea omaa rynsesteriä). Niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin 30 vuokra-auton pesemisestä jäi mukavat fiilikset (muut oli linnoittamassa ja kysyttiin vapaaehtoisia). Kyllä tuli poljettua sen mitä uskalsi. Onneksi ei sattunut mitään (vähän sama kyllä kaikessa meikäläisen intti touhussa).
Unohtumaton yö oli nukkua vaunussa. Oltiin Keuruulla joku leiri loppupuolella myös. En oikein tiedä minkä takia Säkylästä sinne viisi XA-203:sta lähetettiin. Ei ole oikein edes muistikuvaa oliko mitään skappareita mukana. No kuitenkin talvi oli ja selitettiin siellä kelle nyt ikinä selitettiinkin, että vaunujen pitää käydä koko yö tai ne ei lähde aamulla käyntiin. No ne vaunut kävis sitten 24h. Ja me nukuttiin siellä lämpimässä kun jantterit oli telttamajotuksessa. Ah sitä fiilistä heräillä ja johtajan luukusta mennä nappaamaan vähän jäistä juomaa katolta kun toiset odottaa polvella puuroa.
Vaunuthan oli sellaisia ruoka ja mättövarastoja kuin vaan niihin sopi tunkea. XA-203 tarjosi vielä 12V tupakinsytkäkin vs. vanhat pasit 24V(toki adapterilla olisi hoitunut niissäkin), joten siellä oli läppärit ja kannettavat dvd soittimet messissä. Kasettiadapterilla sai musiikin vaunun kaiuttimiin ja vaunun megafoonilla sen sai myös kuulumaan pihalle. Ilmastointikin löytyi.
Hauskaa oli ja pääasiassa vaunulla touhutessa. Toki sitä perus perseilyä tuli kassulla harrastettua. Muut lähtee testaamaan niin menin tyhjään kaappiin odottamaan kassun tyhjenemistä. Ikkunasta sai katsella kun toisia poistutetaan pihalla. Siitä tuli kyllä tupalaisilta kuittia, mutta ei ketään käräyttänyt tietenkään. Käsidesibuumi oli tollon ja niitä jokaselle jaettiin. Ei sais antaa sellasta leikkitavaraa toisille. Tyhjä kaappi tuli sytytettyä tuleen ja siinä tuli vähän paniikkia saada se sammumaankin ennen näkyviä vahinkoja. TJ0 kassun käytävälle käsidesillä ja tulitikkua perään. Oven taustat, ikkunalaudat tuleen jne...

Simputtamisesta tiedä, mutta kyllä niitä punkkia räjähti. Kaappeja ei kyllä sotkettu koskaan. Kusiluistimet jalassa ei saanut juosta, mutta niillä piti liitää. Poistutettiin ja juostiin kassua ympäri. Parhaiten mieleen jäi kyllä meidän seisottaminen asennossa kapteenin oven takna. Tuskin siinä puoltatuntia kauemmin oltiin, mutta tuntui sekin pitkältä kun ei ollut mitään hajua miksi. Seisotuksen jälkeen selvisi, että joku takapenkkien jantteri oli näyttänyt keskisormea takana olevalle vaunulle ja sen oli siviili nähnyt ja soitellut kasarmille.

Jälkikäteen ei jäänyt harmittamaan muu kuin 2vk palveluksen jälkeen soitettiin, että lähdetkö Lappiin vanuilemaan. Juuri saanut töitä niin keiltäydyin :(. Kertaamassa en ole päässyt vaunun rattiin ja sodanajan sijoituskin oli työtehtävien mukaan ruksattu uusiksi linkkimastojen pystytykseen ja tukikohtien välisten langattomien viestiyhteyksien varmentamiseen. Tosin nyt vapautettu palveluksesta sodan aikana siviilityön takia.


Eli summa summarum. Vaikka se olis paskaa suorituksen aikana niin sinne vaan ottamaan asiat rennosti. Jälkikäteen ajateltuna todella mukava paikka.

Onhan se tiukkapaikka ainakin meillä oli. Iltalomia ei ollut koskaan, metsässä oltiin ja todella usein. Käytännössä joka toinen vklp oli palveluksessa. Kapteeni muistutti fyysiseltä ja henkiseltä olemukseltaankin natsia. Mutta sen takia vastapainoksi piti aina perseillä kuin tilaisuus koitti :D. Pekkaa en koskaan saanut. Esaa tuli pari kertaa. Eräs sankari meidän tuvasta sai esaa ja pekkkaa sen verran tiuhaan, että oli toista kuukautta gines. Kuten joku sanoi intin viikot on kuukausia ja kuukaudet vuosia niin sen voi vaan kuvitella, että se oli oikeasti aika rikki loppupuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Koulutuksessa mainitut 6h taatut yöunet ajajille oli paskapuhetta.
Omat kokemukset samanlaisia. Tuli väkisin mieleen, että mikähän osuus asialla on tämän aamun onnettomuudessa, kun yön yli harjoituksesta oli tässäkin kyse. Aikanaan se ehkä raportista selviää. :(
 
Omat kokemukset samanlaisia. Tuli väkisin mieleen, että mikähän osuus asialla on tämän aamun onnettomuudessa, kun yön yli harjoituksesta oli tässäkin kyse. Aikanaan se ehkä raportista selviää. :(

Kyllä se ainakin omalla kohdalla pääsääntöisesti toteutu tuo 6h yhtäjaksoiset yöunet. Piti hieman omaakin järkeä käyttää asiassa, telttamajoituksessa ottaa ensimmäinen tai viimeinen kipinävuoro. Ei ne kapiaiset ollu sielä vahtimassa nii parhaassa tapauksessa sitä saattoi nukkua sisun hytissäkin :D -05 siis tämä.
 
Itse kun kävin 2004 niin nuo kuskit taas olivat oikeita pyhiä lehmiä tuon nukkumisen kanssa eikä niiden unta sopinut missään nimessä häiritä, mikä tietysti oli ihan oikea menettelytapa tuon suhteen. Siellä ei todellakaan kuskit olleet kipinässä tai korkeintaan suopeuttaan ottivat ensimmäisen tai viimeisen vahtivuoron että saa lämmiteltyä kaminassa iltapalamakkarat ennen koisimaan menoa tai hoideltua aamutoimensa rauhassa. Yhtään eivät myöskään arkailleet muistuttaa ylempiään tuosta nukkumisoikeudestaan.
 
Armeja hyödyt? Se on mainittu CV:ssä jos nyt jotakin se edes kiinnostaa. Opittu ampumaan jne jos tulee sota.

Veljeni sai enemmän hyötyä koska sai ajokortin armeejassa.

Yleisellä tasolla niin armeejan suurin hyöty on maan puolustuskyky.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun kävin 2004 niin nuo kuskit taas olivat oikeita pyhiä lehmiä tuon nukkumisen kanssa eikä niiden unta sopinut missään nimessä häiritä, mikä tietysti oli ihan oikea menettelytapa tuon suhteen. Siellä ei todellakaan kuskit olleet kipinässä tai korkeintaan suopeuttaan ottivat ensimmäisen tai viimeisen vahtivuoron että saa lämmiteltyä kaminassa iltapalamakkarat ennen koisimaan menoa tai hoideltua aamutoimensa rauhassa. Yhtään eivät myöskään arkailleet muistuttaa ylempiään tuosta nukkumisoikeudestaan.

Sama oli meillä Vekaralla 05, kuskit sai kyllä nukkua sen 6 tuntiaan joka yö. Muistaakseni kerran tapahtui joku hämminki koko intin aikana, että kuski joutui yhtenä yönä lähtemään liian vähillä unilla matkaan, mutta silloinkin yliluti tuli kysymään onko mies ajokuntoinen ja suoriutuuko tehtävästä.

Meidän kuskit pääsääntöisesti otti ekan kipinän minkä jälkeen painuivat pehkuihin ja nukkuivat sitten aamuun saakka. Monesti saivat myös ottaa lepiä kesken päivän jos ei tarvinut liikkua mihinkään, joten ei päässyt unenpuutetta syntymään.
 
https://www.google.fi/maps/@59.9318877,23.3263971,93m/data=!3m1!1e3
Tuossahan tuo paikka on. Auto oli tiedotustilaisuudessa olleen kapiaisen mukaan menossa Hangon tielle (vt 25).

pv_autot-png.50843

Tuossa kuorma-auto pitää osata asemoida ennen rataa poikittain, että tuolta oikealta tulevan junan voisi nähdä. Arvailujen varaan menee, mutta voihan olla mahdollista että kyseessä ei ollut ensimmäinen radan ylittänyt (kapiainen sanoi että paikalla oli kolme kuorma-autoa), joten seuraavat ovat voineet virheellisesti ajatella että "jaa, eipä sieltä ole tulossa".

Anteeksiantamatontahan tuo on jos paljastuu, että syynä on ollut vain se ettei junaa ole jaksettu oikein havaonnoida. Syitä tietysti voi olla kokemattomuus kuljettajana, väsymys ja kiire ("en halua myöhästyä muista" jne.); varusmiehen päässä voi pyöriä muitakin asioita kuin tärkein eli ajaminen.

No raportti sitten aikanaan kertoo. Surullinen tapahtuma kaikin puolin. Itse Niinisalossa 2010-luvulla kuljettajana olleena voin sanoa, että tuosta 6h levosta joutui osittain joustamaan tiettyjen kapiaisten kohdalla, joten on paskapuhetta sanoa että tuota 6h noudatettaisiin pilkun tarkasti nyt ja aina. Lisäksi jos lähes viikon kestävä leiri ja nukkumiset vetisessä teltassa (huonosti pystytetty) muiden kuorsauksessa niin ei kuski kaikissa sielunvoimissa aina ole; riippui komppaniasta(/patterista) saiko päivällä rötvätä autossa vai ei.

Nuo istuinmoduulit lavalla ovat ehdottoman hyvät rauhan aikana, torppaa suurimman osan vakavista loukkaantumisista esimerkiksi tyypillisissä ojaanajo tilanteissa. Omana aikanani lavalla (moduuleissa) sai kuljettaa porukkaa vasta noin puolen vuoden koulutuksen jälkeen, kun siviiliä vastaava kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyys oli suoritettu ja tämän lisäksi oli suoritettu 10h ammattipätevyysajoa liikenneopettajan kanssa.

Armeijassa kun ei paljon kahvia saa enkä usko että kukaan varusmieskuljettaja sanoisi että "nyt on niin väsynyt, että ei pysty ajamaan", niin näitä väsymyksestä johtuvia virheitä voi sattua. Totta kai armeijaan kuuluu varusmiesten kuormittaminen fyysisesti ja vähillä unilla yms., mutta jotenkin meininki hetkittäin voi olla vähän epäinhimillistä ja turvatonta; oikeassa sodassa kuitenkin adrenaliini virtaisi ja eikös ihan nykypäivänäkin esimerkiksi jenkkisotilaille jaeta piristeitä taistelutilanteissa.
 

Liitteet

  • pv_autot.png
    pv_autot.png
    1,5 MB · Luettu: 1 908
Luulisi olevan kohtalaisen virkeä olo, kun lumituiskussa ja sohjossa taittaa kuivan jakson jäljiltä.

Periaatteessa kyllä, mutta jos tämäkin kuljettaja on ollut armeijassa vähintään puoli vuotta ja ajellut ensimmäisiä metrejä helmi-maaliskuussa lumessa, niin on saanut jo jonkinmoisen käsityksen maastokuorma-autojen (ylivertaisista) ajo-ominaisuuksista. Riippuen mallista noilla menee ongelmitta tasauspyörästön lukot päällä monikymmensenttisessä lumikerroksessa; ylipäätään renkaiden karski maastokuvio viisveisaa loskasta ja lumesta.

Tuo kuorma-autohan on kuvien perusteella (Sisu A2045 - Wikipedia) Sisun uudempaa mallia eikä noita ainakaan omina inttiaikoina kutsuttu maseiksi (Sisu SA-150 – Wikipedia tässä se oikea "masi", jolla pääsee maastossa paikasta kuin paikasta). Veikkaan, että tuossa onnettomuusmallissa on mm. ABS ja muistaakseni renkaissa nastarenkaat (kuten maseissa ja eemeleissäkin kesät talvet).

Itse ajoin uudempaa "eemeliä" (Sisu Auto – Wikipedia) armeijassa suurimman osan ajasta. Näkyvyys sivulle olematon noiden pikkuikkunoiden takia. Kuriositeettina voisin mainita, että noiden rekisterikorteissa (ei rekisteriote koska PV) lukee mm., että "ei täytä ajoneuvolain säännöksiä: 1) puuttellinen näkyvyys ohjaamosta 2) ajonaikainen melu 3) yms.". Tuollaisesta junan havainnointi onnettomuusristeyksessä voisi olla kuskinpaikalta jopa mahdotonta, koska tie on niin kapea ettei autoa välttämättä saisi riittävästi taitettua.

edit: Epäilen, että kuljettaja on hengissä, koska kuvien perusteella tuo ohjaamo ei ole kovin vahingoittunut ja turvavyöt taitaa olla nelipistevyöt. Jos onnettomuus johtuu huolimattomuudesta/ajattelemattomuudesta, niin tuo kuljettaja tuskin toipuu tuosta koskaan; päälle tulee vielä sotilasoikeudenkäynti.
 
edit: Epäilen, että kuljettaja on hengissä, koska kuvien perusteella tuo ohjaamo ei ole kovin vahingoittunut ja turvavyöt taitaa olla nelipistevyöt. Jos onnettomuus johtuu huolimattomuudesta/ajattelemattomuudesta, niin tuo kuljettaja tuskin toipuu tuosta koskaan; päälle tulee vielä sotilasoikeudenkäynti.

Epäilen, että kuljettaja on hengissä koska puhuvat että joutuu syytteeseen ja harva varmaan haudalle menee syyttelemään.

Toki sympatiseeraan kuitenkin jollain tasolla kuskia, koska armeijassa joutuu tekemään väkisin kaikkea sellaista mihin ei oikeasti rahkeet riitä. Minä esim. ammuin perstuntumalla singolla, kun en koskaan oppinut käyttämään kunnolla sitä tähtäintä ja koulutukset meni juosten kusten.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kun kävin 2004 niin nuo kuskit taas olivat oikeita pyhiä lehmiä tuon nukkumisen kanssa eikä niiden unta sopinut missään nimessä häiritä, mikä tietysti oli ihan oikea menettelytapa tuon suhteen. Siellä ei todellakaan kuskit olleet kipinässä tai korkeintaan suopeuttaan ottivat ensimmäisen tai viimeisen vahtivuoron että saa lämmiteltyä kaminassa iltapalamakkarat ennen koisimaan menoa tai hoideltua aamutoimensa rauhassa. Yhtään eivät myöskään arkailleet muistuttaa ylempiään tuosta nukkumisoikeudestaan.
Eiköhän jokainen siellä lavalla oleva halua jo oman turvallisuuden takia että se kuski on porukan virkein varsinkin talvella kun luntaa tulee kun esterin perseestä ja näkyvyys on olematon.Itse voi sitten yrittää nukkua siellä lavalla jos pystyy.meillä oli muistaakseni aina välillä oma teltta kuskeille/ne nukku kopissa yksin että saivat unta ja muistivat myös selittää siitä niiden 6t yöunesta.Tolloinkin toi kyllä vähän riippui skappareista että miten ne suhtautu niihin kuskeihin eli joidenki mielestä ne sluibareita joita piti aina välillä muistuttaa että ne oli armeijassa ja sodassa ne ei välttämättä pysty nukkumaan sitä määrättyä tuntimäärää.
 
Epäilen, että kuljettaja on hengissä koska puhuvat että joutuu syytteeseen ja harva varmaan haudalle menee syyttelemään.

Toki sympatiseeraan kuitenkin jollain tasolla kuskia, koska armeijassa joutuu tekemään väkisin kaikkea sellaista mihin ei oikeasti rahkeet riitä. Minä esim. ammuin perstuntumalla singolla, kun en koskaan oppinut käyttämään kunnolla sitä tähtäintä ja koulutukset meni juosten kusten.

Ei noista omasta mielestä pitäisi edes nostaa mitään syytettä jollei sitten todella tehnyt jotain päin v*ttua.Nykyään taidetaan nostaa noita syytteitä pelkästään ojaan ajosta ja vaatia korvauksia vielä päälle?.
 
Missä vaiheessa tuo turvakehikko ja istuimet on tulleet lavalle? 2004 vielä ainakin istuttiin vaan selkämenosuuntaan lavalla. Siinä oli sitten aina jonkun jalat puuduksissa, kun seuraava istui päälle.
 
Missä vaiheessa tuo turvakehikko ja istuimet on tulleet lavalle? 2004 vielä ainakin istuttiin vaan selkämenosuuntaan lavalla. Siinä oli sitten aina jonkun jalat puuduksissa, kun seuraava istui päälle.

Samoin 1990-luvun lopulla istuttiin vielä Masin lavalla "tappituntumalla" ilman mitään penkkejä.

Siihen aikaan esimerkiksi kasarmilta vajaan 10 kilometrin päähän ampumaradalla mentäessä Masi kuski kaahasi niin paljon kuin siitä romusta lähti irti ja perse ei paljoa lattiaa siellä lavalla ehtinyt koskea.

Aivovammaista porukkaahan sellaiset kuskit olivat. Jos itse olisin päättävässä asemassa niin moiset kuskit eivät koskaan saisi ajaa enää edes armeijan polkupyörää ja loppuosa vuoden palvelusajasta kuluisi esimerkiksi perunoita kuorien siellä jossain varastolla ja eikä puhettakaan että saisi minkäänlaista ajokorttia armeijasta.

Voihan se olla että se meininki on muuttunut 1990-luvun jälkeen, mutta vanhojen aikojen ajotyylillä sitä lähinnä hämmästeli miten vähän varusmiehiä kuitenkin kuoli armeijan vehkeiden kyydissä.
 
97-saapumiserää muistelen:
-hyviä muistoja jäi, osa armeijakavereista päätyi samaan kouluun tuon jälkeen ja hyvin juttu luisti tuttujen kanssa.
-jotain turhaa säätöä muistelen kokemukseen mahtuneen, mutta pääasiassa nuo henkilöityi tiettyihin "särmääjiin" (skappareiden osalta)

Tuo kuskien yöuni hoidettiin omaan aikaan kunnolla: ajoon ei kelpuutettu jos ei silmät pysyneet auki. Kipinää taisi tosiaan heillä olla eka tai vika vuoro korkeintaan. Tästä ei joustettu, eikä muut varusmiehet nurisseet kun asia oli tehty kaikille selväksi. Onhan tuossa kuskilla itsellään iso vastuu, että oikeasti pitää muut selvillä siitä, onko ajokunnossa vai ei...

Kerrattu on jo myös kohtuupaljon ja kyllähän se reserviläisharjoituksissa on astetta rennompaa. Fyysisesti kyllä aina ryynätään tarvittaessa, mutta muuten ollaan kaikkien, mukaan lukien kouluttajat, kanssa samalla viivalla (lomalla kotoa!)

Vaikea olisi itsellä kuvitella miten sitä katsoisi maailmaa eri nurkasta, mikäli tuota intti-kokemusta ei olisi ollenkaan...
 
Samoin 1990-luvun lopulla istuttiin vielä Masin lavalla "tappituntumalla" ilman mitään penkkejä.

Siihen aikaan esimerkiksi kasarmilta vajaan 10 kilometrin päähän ampumaradalla mentäessä Masi kuski kaahasi niin paljon kuin siitä romusta lähti irti ja perse ei paljoa lattiaa siellä lavalla ehtinyt koskea.

Aivovammaista porukkaahan sellaiset kuskit olivat. Jos itse olisin päättävässä asemassa niin moiset kuskit eivät koskaan saisi ajaa enää edes armeijan polkupyörää ja loppuosa vuoden palvelusajasta kuluisi esimerkiksi perunoita kuorien siellä jossain varastolla ja eikä puhettakaan että saisi minkäänlaista ajokorttia armeijasta.

Voihan se olla että se meininki on muuttunut 1990-luvun jälkeen, mutta vanhojen aikojen ajotyylillä sitä lähinnä hämmästeli miten vähän varusmiehiä kuitenkin kuoli armeijan vehkeiden kyydissä.

Itse kävin 2014 ja silloinkin mahtu joukkoon noita jotka otti kyllä ilon irti maseista, rytyytti välillä hitosti siinä vyötetyssäkin penkissä ja talvella tunsi muutaman kertaa että nyt mennää poikittain. Ajo siellä yksi syvälle ulos tieltä mutta sillon ei ollu ketään kyydissä.
 
Missä vaiheessa tuo turvakehikko ja istuimet on tulleet lavalle? 2004 vielä ainakin istuttiin vaan selkämenosuuntaan lavalla. Siinä oli sitten aina jonkun jalat puuduksissa, kun seuraava istui päälle.

Radiouutisissa puolustusministeri sanoi haastattelijan ihmetellessä miten vielä vuonna 2017 voi varusmiehet olla irrallaan lavalla, että vuonna 2010 olisi siirrytty noihin "turvaistuimiin". Todennäköisesti noita on ollut aiemminkin, mutta ei kaikkialla.
 
Kyllä tuosta olisi noussut sanoinkuvaamaton paskamyrsky jos kyseessä olisi ollut venäläisvalmisteinen auto jossa on miehet tappituntumalla lavalla ammuslaatikoiden seassa.

PV pääsi melkoisesta pälkähästä kun koskaan ei tuollaista onnettomuutta tullut. 15v sitten Parolannummella Zil-kuskeja kyllä kunnioitettiin ja kun lavalla istui niin aivan varmasti kaikilla kävi mielessä ajatus siitä että paha mälli on on vain ajan kysymys.
 
Onko tosi että tuossakin tapauksessa eivät saa valtion kassasta edes hautajaisrahnaa? Eikös valtion konttori ole tuota varten? ziljoonat laitetaan afrikkaan mutta kun tällainen tulee niin evvk :o
Kuka korvaa vanhemmille 18vuotiaaksi kasvatukset? vaippojen vaihdot/yölliset heräämiset ym..
Kuka korvaa 18-120v verotulot?

Kumma ettei näitä ole juttuja vai pestääkö kaikki manilla puhtaaksi?

:confused:
 
Kyllä tuosta olisi noussut sanoinkuvaamaton paskamyrsky jos kyseessä olisi ollut venäläisvalmisteinen auto jossa on miehet tappituntumalla lavalla ammuslaatikoiden seassa.

PV pääsi melkoisesta pälkähästä kun koskaan ei tuollaista onnettomuutta tullut. 15v sitten Parolannummella Zil-kuskeja kyllä kunnioitettiin ja kun lavalla istui niin aivan varmasti kaikilla kävi mielessä ajatus siitä että paha mälli on on vain ajan kysymys.
1280px-UAZ-Bus.jpg

tollasen kyydissä kun olet ollut niin sua ei pelota enää joku zili.:rofl::think::kahvi:

/offtopic
Noissahan pystyi katsomaan sieltä penkistä auton renkaan eteen ettei vaan ajeta miinaan.Nl:n ajan insinöörit on ajatelleet kaikkea.:D
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sitä hautajaisrahaa makseta uutisoidusti noin 5000 euroa per kuolonuhri? Armeija on elämän ja kuoleman instituutio, jonka valat vannotaan, eikä mikään Eurojackpot. Vakuutusyhtiö korvaa, mutta sellainen onni onnettomuudessa on, että liikennevalistus ainakin Suomen armeijassa korostuu, kenties tulevia onnettomuuksia ehkäisten.

Kuolleiden sijaan akuutimpi tilanne lienee mahdollisesti vammautuneilla, joille suurin apu kuuluisi. Raha on aika laiha lohtu, jos esimerkiksi aivovaurio päättää edellisen elämän.
4800e saa ilmeisesti hautajaisavustusta.kyllähän sitä olisi v*tuttanut jos tuolla olisi käynyt jotain juuri tyyliin aivovaurio koska sinne oli pakko mennä.tuolla sai ainakin opetusta siitä mitä ei kannata tehdä tietyissä paikossa ja että varovainen kannatti olla,tosin nuorena(kuole nuorena niin jää kaunis ruumis :p ) sitä ei ajatellut noita juttuja samalla tavalla kuin vanhempana ja omalla kohdalla oli käyny jo monta läheltä piti tilannetta ennen armeijaa.:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Siihen aikaan esimerkiksi kasarmilta vajaan 10 kilometrin päähän ampumaradalla mentäessä Masi kuski kaahasi niin paljon kuin siitä romusta lähti irti ja perse ei paljoa lattiaa siellä lavalla ehtinyt koskea.

Tälle oli termi, kuski antoi "lavasikaa". Kyllä siellä meni hampaita ja tuli naamaan ruhjeita rynkynperästä.
 
Kyllä tuosta olisi noussut sanoinkuvaamaton paskamyrsky jos kyseessä olisi ollut venäläisvalmisteinen auto jossa on miehet tappituntumalla lavalla ammuslaatikoiden seassa.

PV pääsi melkoisesta pälkähästä kun koskaan ei tuollaista onnettomuutta tullut. 15v sitten Parolannummella Zil-kuskeja kyllä kunnioitettiin ja kun lavalla istui niin aivan varmasti kaikilla kävi mielessä ajatus siitä että paha mälli on on vain ajan kysymys.

Ei kai Zilin lavalla saa enää edes (rauhan aikana) kuljettaa miehistöä, kun siihen ei moduuli-istuimia saa.
 
Ei kai Zilin lavalla saa enää edes (rauhan aikana) kuljettaa miehistöä, kun siihen ei moduuli-istuimia saa.

Toivon mukaan Ziltonit on jo ajat sitten romutettu, en yhtään tiedä mikä on tilanne, kunhan vaan sanoin että näin on ennen toimittu. Selvähän se on että viimeistään v. 2010 loppui tuon kaltaiset ajelut. Omat kokemukset rajoittuu tosiaan 2002-2003 ajalle ja silloin kyllä kylmäsi nuo ajelut kun oli iso poppoo jengiä lavalla.

Ei se Zil ole sen turvallisempi tai turvattomampi jos on jengiä lavalla, lähdin vain miettimään sitä että jos onnettomuusauto olisi ollut venäläisvalmisteinen niin sitä olisi kyllä suureen ääneen taivasteltu.
 
tollasen kyydissä kun olet ollut niin sua ei pelota enää joku zili.:rofl::think::kahvi:

/offtopic
Noissahan pystyi katsomaan sieltä penkistä auton renkaan eteen ettei vaan ajeta miinaan.Nl:n ajan insinöörit on ajatelleet kaikkea.:D

Oiskohan tässä yhdistetty etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki taas ;)
 
Kyllä mää olisin sanomassa kantiksille että jos on kiire niin TE herra nönönöö otatte vastuun kun kolisee!
Muuten mää ajan Herra töttöröö ihan kelin vaatimien olosuhteisen mukaan, sopiiko?

Meillä Hra alikessu sanoikin fiksusti että "*kele omaakin järkeään saa käyttää" :(
 
Toivon mukaan Ziltonit on jo ajat sitten romutettu, en yhtään tiedä mikä on tilanne, kunhan vaan sanoin että näin on ennen toimittu. Selvähän se on että viimeistään v. 2010 loppui tuon kaltaiset ajelut. Omat kokemukset rajoittuu tosiaan 2002-2003 ajalle ja silloin kyllä kylmäsi nuo ajelut kun oli iso poppoo jengiä lavalla.

Ei se Zil ole sen turvallisempi tai turvattomampi jos on jengiä lavalla, lähdin vain miettimään sitä että jos onnettomuusauto olisi ollut venäläisvalmisteinen niin sitä olisi kyllä suureen ääneen taivasteltu.
Kyllä noita zilejä vielä on. Ainakin parolassa on jokunen, tosin en nyt ole ihan varma mihin niitä käytetään. Lohtajalla niitä taas on aika montakin leirikäytössä, koska kuulemma ainut pv:n maastokuorma-auto, joka ei jää jumiin siihen hiekkaan.
 
Kyllähän kiva armeijassa on rymytä 5,5-11,5kk, jos kaikki menee putkeen. Entäpä jos ei menekään?

Palvelustoveri rei’ittää rynkyllä takaraivosta läpi vahingossa tai Masi-kuski ajaa junan alle. Myös pienempiä vammoja sattuu koko ajan. Menee ilman omaa syytä kuulo (töhö laukoo teltassa räkäpäitä) niin hyvitetään loppuelämän kuulovammasta ruhtinaallinen satanen.

Lapsenne kuoli palveluksessa. 4800€ vahingonkorvausta, raato monttuun ja kiitos uhrauksesta isänmaan eteen!

En vastusta yleistä asepalvelusta, se sopii parhaiten Suomelle. Korvauskysymyksiin totean vain, että on se hieno päästä tuntemaan miltä tuntuu olla yhtä arvokas kuin hevonen tai rotukoira.
 
Kyllähän kiva armeijassa on rymytä 5,5-11,5kk, jos kaikki menee putkeen. Entäpä jos ei menekään?

Palvelustoveri rei’ittää rynkyllä takaraivosta läpi vahingossa tai Masi-kuski ajaa junan alle. Myös pienempiä vammoja sattuu koko ajan. Menee ilman omaa syytä kuulo (töhö laukoo teltassa räkäpäitä) niin hyvitetään loppuelämän kuulovammasta ruhtinaallinen satanen.

Lapsenne kuoli palveluksessa. 4800€ vahingonkorvausta, raato monttuun ja kiitos uhrauksesta isänmaan eteen!

En vastusta yleistä asepalvelusta, se sopii parhaiten Suomelle. Korvauskysymyksiin totean vain, että on se hieno päästä tuntemaan miltä tuntuu olla yhtä arvokas kuin hevonen tai rotukoira.

Samahan se pätee kaikkeen. Kuolo voi korjata milloin vain, tai vammautua pysyvästi. Shit happens.
 
Kyllähän kiva armeijassa on rymytä 5,5-11,5kk, jos kaikki menee putkeen. Entäpä jos ei menekään?

Palvelustoveri rei’ittää rynkyllä takaraivosta läpi vahingossa tai Masi-kuski ajaa junan alle. Myös pienempiä vammoja sattuu koko ajan. Menee ilman omaa syytä kuulo (töhö laukoo teltassa räkäpäitä) niin hyvitetään loppuelämän kuulovammasta ruhtinaallinen satanen.

Lapsenne kuoli palveluksessa. 4800€ vahingonkorvausta, raato monttuun ja kiitos uhrauksesta isänmaan eteen!

En vastusta yleistä asepalvelusta, se sopii parhaiten Suomelle. Korvauskysymyksiin totean vain, että on se hieno päästä tuntemaan miltä tuntuu olla yhtä arvokas kuin hevonen tai rotukoira.

:scry:
 
1/09 Säkylässä kuskina. Huvipuistolaitteet tulivat palveluksen puolivälissä käyttöön ja kyllähän niistä mutinaa riitti kun joukkue ja tavarat ei niin vaan enään heittämällä mahtunutkaan kyytiin. On kyllä hyvä, että nuo aikanaat otettiin käyttöön, saattoi tässäkin tapaturmassa säästää hengen jos toisenkin.
 
Jeepin kyydissä bunkkeriin kytkemään kronerimoja. Elämme kovia aikoja.
 
On kyllä hyvä, että nuo aikanaat otettiin käyttöön, saattoi tässäkin tapaturmassa säästää hengen jos toisenkin.

Taatusti säästivät, kun kyydissä kolmasosa 07 eteenpäin olleesta max. kapasiteetista ja alle neljäsosa sitä edeltävästä. 07 siis laskettiin lavalle laitettavaa ihmismäärää noin neljänneksellä ja 09 sitten noin 2/3 lisää kun tuli häkkyrät.
 
Itse olin II/02. Paljonkohan jääkäreitä tai muita lastattiin masi kuorma-auton lavalle? Aika täynnä se oli ja olisiko ollut kaksi tuvallista? Ja yhdessä tuvassa jotain 11-12 henkeä?

Tekaan mahtui sitten vähemmän ihmisia muistaakseni.

Tosiaan ne häkkyrät säästi tosi paljon ihmishenkiä :) Ilman häkkyröitähän kuorma-autossa ei ole mitään suojaa, pelkkä suojapressu päällä.

Masi näytti muistaakseni tuollaiselta:
200299869-800x_.jpg


edit:
30 henkeä mahtui (ennen) masin lavalle :)
Tällainen on maastokuorma-auto Masi: Lavalle mahtuu jopa 30 varussotilasta, suojana metalliputket ja pressu - Lapin Kansa
 
Viimeksi muokattu:
Väärää tietoa Masiin mahtuu 16 henkeä nykyään kun on moduulit kyydissä. Ongelma noissa oli toimimattomat turvavyöt kukaan ei ikinä käyttänyt vöitä. Btw onnettomuudessa oli sisu A2045 sellaistakin tuli vähän armeijassa ajettua. Tosta näkee ihan vitun huonosti ulos en yhtään ihmettele että ei junaa lumisateessa näkynyt. RUK 1/13 KULJK
 
Itse olin II/02. Paljonkohan jääkäreitä tai muita lastattiin masi kuorma-auton lavalle? Aika täynnä se oli ja olisiko ollut kaksi tuvallista? Ja yhdessä tuvassa jotain 11-12 henkeä?

Tekaan mahtui sitten vähemmän ihmisia muistaakseni.

Tosiaan ne häkkyrät säästi tosi paljon ihmishenkiä :) Ilman häkkyröitähän kuorma-autossa ei ole mitään suojaa, pelkkä suojapressu päällä.

Masi näytti muistaakseni tuollaiselta:
200299869-800x_.jpg


edit:
30 henkeä mahtui masin lavalle :)
Tällainen on maastokuorma-auto Masi: Lavalle mahtuu jopa 30 varussotilasta, suojana metalliputket ja pressu - Lapin Kansa

Tuo Lapin Kansan artikkeli nyt on kopioitu Wikipediasta jossa on ~10v vanhaa tietoa, ja se turma-autohan ei edes ollut tuollainen Masi.

Mutta joo ison kasan ihmishenkiä nuo uudet asetukset säästivät, vielä 10-15v sitten olisi vastaavanlaisessa tilanteessa Masin/Rasin/Zilin/tms. lavalla ollut se maksimimäärä porukkaa eli 20-30 kpl olisi tullut ruumiitakin. Ei taida enää intin vehkeissä muutenkaan olla tuollaisia yllä olevan kuvan mukaisia keltaisia sabluunakirjainmerkintöjä lavan kapasiteetista?
 
Oli ainakin Eemeleissä mutta ne olikin väärin eikä päivittyneen henkilökuljetusohjeen mukainen. Niissä kun ei ole enää vuosiin saanut kuljettaa kuin max 4 moduulillista väkeä (16 henkeä) ettei runko kärsi takapäästä. Lavojen reunoissa ainakin omana aikana luki siltikin 20 henkilöä, vaikka todellisuus on eri.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom