James_Potkukelkka
Awakened
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 467
Juu, mitä nuorempana käy, sitä parempi. Kivempi olla kun on vielä leikkimielisyyttä jäljellä. Ei sitä enää 25+ vuotiaana niin jaksa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sehän siinä on kun ei ollut kunnon kaulaliinoja eikä niitä saanut käyttää, sama oli talvilakin kanssa kun ei saanut niin ei saanut. P*leesti käy sääliksi niitä joilla kasetti hajoaa siellä totaalisesti, onkohan se sen arvoista? mulle eräs lekuri sanoi ettei sota yhtä miestä kaipaa..
@Lucas Meillä kanssa oli niuho kirjuri
Toiset sanoivat että koska kaikki eivät käytä litteroita (on omat autot jne) niin jos omat litterat loppuu niin kirjuri fiksuna kirjoittaa "ylimääräisiä" ei vaan meille kirjoittanut riksussa, vai olisko pitänyt
Omat kokemukset samanlaisia. Tuli väkisin mieleen, että mikähän osuus asialla on tämän aamun onnettomuudessa, kun yön yli harjoituksesta oli tässäkin kyse. Aikanaan se ehkä raportista selviää.Koulutuksessa mainitut 6h taatut yöunet ajajille oli paskapuhetta.
Omat kokemukset samanlaisia. Tuli väkisin mieleen, että mikähän osuus asialla on tämän aamun onnettomuudessa, kun yön yli harjoituksesta oli tässäkin kyse. Aikanaan se ehkä raportista selviää.
Itse kun kävin 2004 niin nuo kuskit taas olivat oikeita pyhiä lehmiä tuon nukkumisen kanssa eikä niiden unta sopinut missään nimessä häiritä, mikä tietysti oli ihan oikea menettelytapa tuon suhteen. Siellä ei todellakaan kuskit olleet kipinässä tai korkeintaan suopeuttaan ottivat ensimmäisen tai viimeisen vahtivuoron että saa lämmiteltyä kaminassa iltapalamakkarat ennen koisimaan menoa tai hoideltua aamutoimensa rauhassa. Yhtään eivät myöskään arkailleet muistuttaa ylempiään tuosta nukkumisoikeudestaan.
Luulisi olevan kohtalaisen virkeä olo, kun lumituiskussa ja sohjossa taittaa kuivan jakson jäljiltä.
päälle tulee vielä sotilasoikeudenkäynti.
edit: Epäilen, että kuljettaja on hengissä, koska kuvien perusteella tuo ohjaamo ei ole kovin vahingoittunut ja turvavyöt taitaa olla nelipistevyöt. Jos onnettomuus johtuu huolimattomuudesta/ajattelemattomuudesta, niin tuo kuljettaja tuskin toipuu tuosta koskaan; päälle tulee vielä sotilasoikeudenkäynti.
Eiköhän jokainen siellä lavalla oleva halua jo oman turvallisuuden takia että se kuski on porukan virkein varsinkin talvella kun luntaa tulee kun esterin perseestä ja näkyvyys on olematon.Itse voi sitten yrittää nukkua siellä lavalla jos pystyy.meillä oli muistaakseni aina välillä oma teltta kuskeille/ne nukku kopissa yksin että saivat unta ja muistivat myös selittää siitä niiden 6t yöunesta.Tolloinkin toi kyllä vähän riippui skappareista että miten ne suhtautu niihin kuskeihin eli joidenki mielestä ne sluibareita joita piti aina välillä muistuttaa että ne oli armeijassa ja sodassa ne ei välttämättä pysty nukkumaan sitä määrättyä tuntimäärää.Itse kun kävin 2004 niin nuo kuskit taas olivat oikeita pyhiä lehmiä tuon nukkumisen kanssa eikä niiden unta sopinut missään nimessä häiritä, mikä tietysti oli ihan oikea menettelytapa tuon suhteen. Siellä ei todellakaan kuskit olleet kipinässä tai korkeintaan suopeuttaan ottivat ensimmäisen tai viimeisen vahtivuoron että saa lämmiteltyä kaminassa iltapalamakkarat ennen koisimaan menoa tai hoideltua aamutoimensa rauhassa. Yhtään eivät myöskään arkailleet muistuttaa ylempiään tuosta nukkumisoikeudestaan.
Epäilen, että kuljettaja on hengissä koska puhuvat että joutuu syytteeseen ja harva varmaan haudalle menee syyttelemään.
Toki sympatiseeraan kuitenkin jollain tasolla kuskia, koska armeijassa joutuu tekemään väkisin kaikkea sellaista mihin ei oikeasti rahkeet riitä. Minä esim. ammuin perstuntumalla singolla, kun en koskaan oppinut käyttämään kunnolla sitä tähtäintä ja koulutukset meni juosten kusten.
Missä vaiheessa tuo turvakehikko ja istuimet on tulleet lavalle? 2004 vielä ainakin istuttiin vaan selkämenosuuntaan lavalla. Siinä oli sitten aina jonkun jalat puuduksissa, kun seuraava istui päälle.
Samoin 1990-luvun lopulla istuttiin vielä Masin lavalla "tappituntumalla" ilman mitään penkkejä.
Siihen aikaan esimerkiksi kasarmilta vajaan 10 kilometrin päähän ampumaradalla mentäessä Masi kuski kaahasi niin paljon kuin siitä romusta lähti irti ja perse ei paljoa lattiaa siellä lavalla ehtinyt koskea.
Aivovammaista porukkaahan sellaiset kuskit olivat. Jos itse olisin päättävässä asemassa niin moiset kuskit eivät koskaan saisi ajaa enää edes armeijan polkupyörää ja loppuosa vuoden palvelusajasta kuluisi esimerkiksi perunoita kuorien siellä jossain varastolla ja eikä puhettakaan että saisi minkäänlaista ajokorttia armeijasta.
Voihan se olla että se meininki on muuttunut 1990-luvun jälkeen, mutta vanhojen aikojen ajotyylillä sitä lähinnä hämmästeli miten vähän varusmiehiä kuitenkin kuoli armeijan vehkeiden kyydissä.
Missä vaiheessa tuo turvakehikko ja istuimet on tulleet lavalle? 2004 vielä ainakin istuttiin vaan selkämenosuuntaan lavalla. Siinä oli sitten aina jonkun jalat puuduksissa, kun seuraava istui päälle.
Kyllä tuosta olisi noussut sanoinkuvaamaton paskamyrsky jos kyseessä olisi ollut venäläisvalmisteinen auto jossa on miehet tappituntumalla lavalla ammuslaatikoiden seassa.
PV pääsi melkoisesta pälkähästä kun koskaan ei tuollaista onnettomuutta tullut. 15v sitten Parolannummella Zil-kuskeja kyllä kunnioitettiin ja kun lavalla istui niin aivan varmasti kaikilla kävi mielessä ajatus siitä että paha mälli on on vain ajan kysymys.
4800e saa ilmeisesti hautajaisavustusta.kyllähän sitä olisi v*tuttanut jos tuolla olisi käynyt jotain juuri tyyliin aivovaurio koska sinne oli pakko mennä.tuolla sai ainakin opetusta siitä mitä ei kannata tehdä tietyissä paikossa ja että varovainen kannatti olla,tosin nuorena(kuole nuorena niin jää kaunis ruumis ) sitä ei ajatellut noita juttuja samalla tavalla kuin vanhempana ja omalla kohdalla oli käyny jo monta läheltä piti tilannetta ennen armeijaa.Eikö sitä hautajaisrahaa makseta uutisoidusti noin 5000 euroa per kuolonuhri? Armeija on elämän ja kuoleman instituutio, jonka valat vannotaan, eikä mikään Eurojackpot. Vakuutusyhtiö korvaa, mutta sellainen onni onnettomuudessa on, että liikennevalistus ainakin Suomen armeijassa korostuu, kenties tulevia onnettomuuksia ehkäisten.
Kuolleiden sijaan akuutimpi tilanne lienee mahdollisesti vammautuneilla, joille suurin apu kuuluisi. Raha on aika laiha lohtu, jos esimerkiksi aivovaurio päättää edellisen elämän.
Siihen aikaan esimerkiksi kasarmilta vajaan 10 kilometrin päähän ampumaradalla mentäessä Masi kuski kaahasi niin paljon kuin siitä romusta lähti irti ja perse ei paljoa lattiaa siellä lavalla ehtinyt koskea.
Kyllä tuosta olisi noussut sanoinkuvaamaton paskamyrsky jos kyseessä olisi ollut venäläisvalmisteinen auto jossa on miehet tappituntumalla lavalla ammuslaatikoiden seassa.
PV pääsi melkoisesta pälkähästä kun koskaan ei tuollaista onnettomuutta tullut. 15v sitten Parolannummella Zil-kuskeja kyllä kunnioitettiin ja kun lavalla istui niin aivan varmasti kaikilla kävi mielessä ajatus siitä että paha mälli on on vain ajan kysymys.
Ei kai Zilin lavalla saa enää edes (rauhan aikana) kuljettaa miehistöä, kun siihen ei moduuli-istuimia saa.
tollasen kyydissä kun olet ollut niin sua ei pelota enää joku zili.
/offtopic
Noissahan pystyi katsomaan sieltä penkistä auton renkaan eteen ettei vaan ajeta miinaan.Nl:n ajan insinöörit on ajatelleet kaikkea.
Jo toistamiseen kolisee, mutta onneksi ei henkilövahinkoja: Puolustusvoimien maastoajoneuvo jälleen kolarissa Raaseporissa
Kyllä noita zilejä vielä on. Ainakin parolassa on jokunen, tosin en nyt ole ihan varma mihin niitä käytetään. Lohtajalla niitä taas on aika montakin leirikäytössä, koska kuulemma ainut pv:n maastokuorma-auto, joka ei jää jumiin siihen hiekkaan.Toivon mukaan Ziltonit on jo ajat sitten romutettu, en yhtään tiedä mikä on tilanne, kunhan vaan sanoin että näin on ennen toimittu. Selvähän se on että viimeistään v. 2010 loppui tuon kaltaiset ajelut. Omat kokemukset rajoittuu tosiaan 2002-2003 ajalle ja silloin kyllä kylmäsi nuo ajelut kun oli iso poppoo jengiä lavalla.
Ei se Zil ole sen turvallisempi tai turvattomampi jos on jengiä lavalla, lähdin vain miettimään sitä että jos onnettomuusauto olisi ollut venäläisvalmisteinen niin sitä olisi kyllä suureen ääneen taivasteltu.
Kyllähän kiva armeijassa on rymytä 5,5-11,5kk, jos kaikki menee putkeen. Entäpä jos ei menekään?
Palvelustoveri rei’ittää rynkyllä takaraivosta läpi vahingossa tai Masi-kuski ajaa junan alle. Myös pienempiä vammoja sattuu koko ajan. Menee ilman omaa syytä kuulo (töhö laukoo teltassa räkäpäitä) niin hyvitetään loppuelämän kuulovammasta ruhtinaallinen satanen.
Lapsenne kuoli palveluksessa. 4800€ vahingonkorvausta, raato monttuun ja kiitos uhrauksesta isänmaan eteen!
En vastusta yleistä asepalvelusta, se sopii parhaiten Suomelle. Korvauskysymyksiin totean vain, että on se hieno päästä tuntemaan miltä tuntuu olla yhtä arvokas kuin hevonen tai rotukoira.
Kyllähän kiva armeijassa on rymytä 5,5-11,5kk, jos kaikki menee putkeen. Entäpä jos ei menekään?
Palvelustoveri rei’ittää rynkyllä takaraivosta läpi vahingossa tai Masi-kuski ajaa junan alle. Myös pienempiä vammoja sattuu koko ajan. Menee ilman omaa syytä kuulo (töhö laukoo teltassa räkäpäitä) niin hyvitetään loppuelämän kuulovammasta ruhtinaallinen satanen.
Lapsenne kuoli palveluksessa. 4800€ vahingonkorvausta, raato monttuun ja kiitos uhrauksesta isänmaan eteen!
En vastusta yleistä asepalvelusta, se sopii parhaiten Suomelle. Korvauskysymyksiin totean vain, että on se hieno päästä tuntemaan miltä tuntuu olla yhtä arvokas kuin hevonen tai rotukoira.
On kyllä hyvä, että nuo aikanaat otettiin käyttöön, saattoi tässäkin tapaturmassa säästää hengen jos toisenkin.
Itse olin II/02. Paljonkohan jääkäreitä tai muita lastattiin masi kuorma-auton lavalle? Aika täynnä se oli ja olisiko ollut kaksi tuvallista? Ja yhdessä tuvassa jotain 11-12 henkeä?
Tekaan mahtui sitten vähemmän ihmisia muistaakseni.
Tosiaan ne häkkyrät säästi tosi paljon ihmishenkiä Ilman häkkyröitähän kuorma-autossa ei ole mitään suojaa, pelkkä suojapressu päällä.
Masi näytti muistaakseni tuollaiselta:
edit:
30 henkeä mahtui masin lavalle
Tällainen on maastokuorma-auto Masi: Lavalle mahtuu jopa 30 varussotilasta, suojana metalliputket ja pressu - Lapin Kansa