Arjen maksutavat: käteinen, kortti, mobiili vai joku muu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
170
En sanonut etteikö käteiselle olisi käyttöä, vaan kyse on pikemminkin siitä että miksi pitäisi suosia käteisellä maksamista ja vältellä kauppoja, jotka rajoittavat sen käyttöä. Se ei ole mitään kuplassa elämistä, vaan nykyaikaa, että korttimaksut ovat paljon käteismaksuja yleisempiä ja käteismaksuvaihtoehdot vähenevät koko ajan. Se ei tuota ongelmia ihmisille, jotka hoitavat jo nyt kaikki raha-asiansa verkkopankissa ja maksavat ensisijaisesti mobiilimaksulla tai maksukortilla. Käteistä on hyvä olla varalta esim. ruokaa ja muita välttämättömyyksiä varten, silloin kun mobiilimaksut ja maksukortit eivät toimi.
En tiedä tuottaako käteinen sen kummemmin ongelmaa, mutta tuntuu sitä vain kertyvän lompakkoon, vaikka päivittäisen rahaliikenteen hoidankin sigitaalisesti.

Kaksi selkeää tilannetta tulee mieleen: Yllättävän moni tori.fi, fb market jne kaupoista toteutuu edelleen käteisenä. En ainakaan itse jätä sen takia tavaraa myymättä.
Toinen tapaus on omat vanhemmat. Useasti tulee heille käytyä ostoksilla milloin missäkin ja tykkäävät maksaa nuo käteisellä takaisin, koska kokevat hankalammaksi hoitaa asian verkkopankissa siinä hetkessä.

Kun oma pankkini ei ole mukana panoautomaateissa, niin sitten jää vaihtoehdoksi käyttää käteinen kaupassa tai tunkea palvelupisteelle tallettamaan käteinen tilille. (ja muistaa ottaa passi mukaan yms.)
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
767
Entäs jos ei vaan halua että maksut näkyy yhtään missään ja siksi maksaa käteisellä? Mikä ongelma tässä on, vai meinaatko että ongelma on se, että käteisellä maksaminen ylipäätään vaikeuttaa valvontaa, ja siksi sitä pitää rajoittaa? :hmm:
No tämä. Ainoa tehokas keino ehkäistä omien tietojen väärinkäyttöä on olla muodostamatta tietoja lainkaan. Ainoastaan käteismaksu on tässä turvallinen - ellei totaalisen seurannan yhteiskunta pidä kirjaa myös seteleiden sarjanumeroista.

No tästä jälkimmäisestähän tuossa verkkokaupan tapauksessa on kyse. En tarkoita sitä etteikö jokainen saisi tehdä haluamallaan tavalla vaan enemmänkin kyse oli siitä että miksei verkkokauppa.comin ostoksia voisi tehdä kortilla sen käteisen sijaan. Jos haluat avata niin kiinnostaisi tietää että miksi ostos pitää tehdä piilossa niin että siitä ei jää jälkiä?
Mitä hyötyä ostajalle on maksutapahtumajälkien jättämisestä? Oston kirjautuminen asiakasrekisteriin voi helpottaa takuuasoita mutta nekin hoituvat myös käteiskuitilla.

Mitä hyötyä ihmiselle on vaikka siitä, että Fazerin kahvilassa käynnistä jää pysyvä rekisterimerkintä tilitietoihin?

Toinen asia on sitten maksuvälineisiin liittyvät riskit ja vastuut. Kun korttimaksut kuitattiin nimikirjoituksella, kauppiaalla oli selvitysvastuu epäselvyystilanteissa. PIN-koodilla vastuu siirrettiin kortinhaltijalle. Lähimaksu menee vielä pidemmälle, kun maksua ei tarvitse edes mitenkään vahvistaa. Itsellä korttimaksaminen joutui epäsuosioon, kun alettiin vaatia PIN-kuittausta nimmarin sijasta.

Käteinen on ainoa vapauden väline, pankki seuraa muuten miten asiakkaat ostokäyttäytyvät ja profiloi asiakkaitaan hyviin ja huonoihin.
Pankki on joka tapauksessa perillä raha-asioistasi, etenkin niiden isosta kuvasta. Uhka on siinä, että miten viranomaiset pääsevät käsiksi yksityiskohtaisiin tapahtumatietoihin. Ei ihmisten asiat kuulu viranomaisille ellei siitä ole erikseen säädetty.

Viranomaiset yrittävät laajentaa pääsyä tapahtumatietoihin kaiken aikaa, Ei ole päässyt unohtumaan, että verottaja haki pankeista monen vuoden ajalta *kaikki* ulkomaantapahtumatiedot, oikeudettomasti.

Haluaako joku avata omat maksutapahtumatiedot yleisesti viranomaisille? Pistetään vielä vähän AI louhimaan ja profiloimaan dataa.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 700
Ääni täältä käteiselle. Ei ollut mukava herätys aamulla, että kortti oli mennyt sulkuun ja rahaa yön aikana onnistuttu viemään hieman alle 1000 euroa. Mitään muuta poikkeavaa en ollut tehnyt, kuin kävin ravintolassa pitkästä aikaa kumppanin kanssa eilen ja vähän epäilen kortin tulleen skimmatuksi. Ei ollut siis verkkomaksuihin liittyvää, kun Debit-puoleltakin lähti rahaa. :(

Nyt jonotan, että saan pankissa uudet tunnukset. Suositeltiin käyttämään Google Payta tai Apple Payta, koska ovat turvallisempi vaihtoehto. No, varmaan ovatkin verrattuna maksukortteihin, mutta pieni epävarmuus tässä iskee, että Google minun tapauksessani saisi myös käsiinsä tiedot ostoistani. Ei tietenkään suositella käteistä. Vähän typerä juttu.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
49
Onko ravintoloilla jotka hyväksyvät vain korttimaksut ovissa kyltit "ei käteismaksuja" vai selviääkö tämä vasta aterioinnin jälkeen kun tulee maksun vuoro?
Yleensä tulee kaikki maksettua kortilla, mutta aina välillä sitä lähdetään illan viettoon "touhutonni" taskussa ilman että lomapakko tai yksikään kortti on edes mukana.
Ajattelin että mitenhän tuo maksupuoli mahtaa onnistua siinä vaiheessa kun ei oikeasti ole mahdollisuutta maksaa kortilla ja ruoat on jo syöty?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 676
Onko ravintoloilla jotka hyväksyvät vain korttimaksut ovissa kyltit "ei käteismaksuja" vai selviääkö tämä vasta aterioinnin jälkeen kun tulee maksun vuoro?
Ravintoloita on erilaisia mutta jos miettii osaa ravintoloita niin sitä infoa on aika paljon, että jos olisi asiakkaan vastuulla , niin alkaa muistuttaa näitä luen ensin muutama A4 ja hyväksy palveluita.

Ajattelin että mitenhän tuo maksupuoli mahtaa onnistua siinä vaiheessa kun ei oikeasti ole mahdollisuutta maksaa kortilla ja ruoat on jo syöty?
Riippuu ravintolasta, ja henkilökunnasta. Jos setelit ei kelpaa, niin yksivaihtoehto on sitten piikkiin, lasku kouraan.

Joskus vain kortti paikoissa seurannut rahalla maksamista niin tehty niin että joku ottaa rahat ja maksaa kortillaan. Mutta into siihen vähentynyt, koska on ollut näitä huijauksia (kortti ei toimi, voisko joku auttaa...) ja tietenkin se että siitä jää sitten sitä jälkeä maksajan tilitapahtumiin. Tarjoilijalla ei välttämättä ole riittävän voimakasta korttia maksaa asiakkaan lasku, ja haluaako muutenkaan ottaa riskiä, ja voi olla kielletty.

Tietenkin ihan päänaukomista jos tieten menee ravintolaan ilman korttia mihin ei kelpaa kuin kortti. Se että kortilla maksu ei onnistu yllättävästi syystä ei ole tavatonta, ja ei ole laskuun riittävästi käteistä, niin se että rahaa kukkarossa on sinänsä jo paljon parempi tilanne.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
767
Onko ravintoloilla jotka hyväksyvät vain korttimaksut ovissa kyltit "ei käteismaksuja" vai selviääkö tämä vasta aterioinnin jälkeen kun tulee maksun vuoro?
Yleensä tulee kaikki maksettua kortilla, mutta aina välillä sitä lähdetään illan viettoon "touhutonni" taskussa ilman että lomapakko tai yksikään kortti on edes mukana.
Ajattelin että mitenhän tuo maksupuoli mahtaa onnistua siinä vaiheessa kun ei oikeasti ole mahdollisuutta maksaa kortilla ja ruoat on jo syöty?
Itse asiassa hyvin vähän on tullut vastaan paikkoja, joissa käteinen ei oikeasti kelpaisi. Voi olla, että ketjupaikossa kuten Fazerin kahviloissa on enemmän haasteita mutta yrittäjävetoisissa paikoissa yleensä myynti ja raha kelpaa.

Toiminkin edelleen sillä olettamuksella, että raha kelpaa aina. Jos ongelmia tulisi, niin ne ilmenisivät tosiaan vasta maksuvaiheessa. Silloin korttimaksu ei ole yleensä vaihtoehto, eikä ainakaan PIN-koodilla.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 700
Kerran toki on käynyt niin itselläni, että maksupääte ei ravintolalla toiminut (yhteysvian tms. vuoksi) ja eivät vastaanottaneet käteistä. Ehdotin noutaa rahaa automaatista, mutta uhkasivat soittaa poliisin paikalle, jos poistuisin maksamatta. Mutta kun se maksaminen ei onnistunut. Keittiöstä tuli sitten joku ylempi työntekijä ehdottamaan, että teen tilisiirron hänen tililleen ja kieltäydyin. Siinä vaiheessa ehdotin, että jos heidän maksupääte ei toimi, eikä käteinen kelpaa, eivätkä suostu laskua antamaan ja uhkaavat poliisilla, niin soittakaa poliisi sitten paikalle.

Meni n. 30 minuuttia ja joku henkilökunnasta sanoi vain, että jos en suostu tekemään tilisiirtoa, se olisi sama kuin kieltäytyisin maksamasta, joten poliisille soittaminen olisi asianmukaista. Luulin siinä välin ravintolan jo hälyttäneen poliisin paikalle ja nostin ääntä siinä vaiheessa niin, että muutkin saivat kuulla... Sanoin, että jos eivät soita poliisia, teen sen itse. Lopulta joku työntekijöistä pahoitteli, sanoi että voin poistua, mutta ei tarvitse enää uusiksi asioida.

:facepalm:
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 371
Itsellä on kerran käynyt niin, että ravintolasta meni sähköt kokonaan, eikä maksu onnistunut millään maksuvälineellä. Henkilötiedot jättämällä ja henkkarin näyttämällä ravintola lähetti ihan laskun sähköpostiin seuraavana arkipäivänä, jonka pystyi sitten maksamaan.

Ulkomailla on noita paikkoja ollut useampikin, joihin ei ole luottokortti/pankkikortti käynyt lainkaan, mutta niissä on ruokalistassa/tilaushetkellä tuo kyllä mainittu aina selvästi, että käteisellä pitää maksaa. Vastavuoroisesti nykyään on enemmän ja enemmän noita pienempiä paikkoja, joihin ei käy käteinen. Noiden aiemmin mainittujen kahviloiden lisäksi esim. Kampin Burger Company ei ainakaan keskiviikkona vastaanottanut käteistä lainkaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 700
Itsellä on kerran käynyt niin, että ravintolasta meni sähköt kokonaan, eikä maksu onnistunut millään maksuvälineellä. Henkilötiedot jättämällä ja henkkarin näyttämällä ravintola lähetti ihan laskun sähköpostiin seuraavana arkipäivänä, jonka pystyi sitten maksamaan.

Ulkomailla on noita paikkoja ollut useampikin, joihin ei ole luottokortti/pankkikortti käynyt lainkaan, mutta niissä on ruokalistassa/tilaushetkellä tuo kyllä mainittu aina selvästi, että käteisellä pitää maksaa. Vastavuoroisesti nykyään on enemmän ja enemmän noita pienempiä paikkoja, joihin ei käy käteinen. Noiden aiemmin mainittujen kahviloiden lisäksi esim. Kampin Burger Company ei ainakaan keskiviikkona vastaanottanut käteistä lainkaan.
Tässä taitaa ikävästi näkyä se ero siinä, kuka missäkin on milloin töissä ja onko kyseinen työntekijä miten halukas selvittämään vaihtoehtoja sekä millainen käytäntö ravintolalla ylipäänsä on. Kaikki eivät ole yhtä hyvin varautuneita tai ymmärrä toimia maalaisjärjellä.

Minun tapauksessani kyse oli viikonlopusta ja meitä palvellut henkilökunta oli selkeästi joko uutta tai vähemmän kokenutta joka tapauksessa, eikä varsinaista "vakkaria" ollut paikalla, eikä ilmeisesti sellaiseen saatu yhteyttä. (Tai jos saatiin, en tiedä sitä myöskään, miten ongelma ilmaistiin eli oliko nyt työntekijän mielestä minun kieltäytyminen maksamasta summaa jollekin henkilökohtaiselle tilille ikään kuin niskoittelua, joten pomo puhelimessa varmaan entistä vahvemmin ollut sitä mieltä, että poliisit paikalle, kun asiakas on kusipää.)

Hyvin monessa kohtaa olisi voinut tilanne kääntyä parempaan, mutta niin ei käynyt. Tässä nähdään sähköisen maksamisen joustamattomuus: jos yhteys tai sähköt eivät toimi (eikä kumpikään näistä tapauksista ole todellakaan harvinaisia edes Suomessa), niin peli on ikään kuin pelattu. Olen joutunut taksikuskinkin kanssa vänkäämään, kun maksu ei ole syystä tai toisesta mennyt läpi, vaikka katetta on maksukortilla varmasti ollut. Käteistä ei silloin ollut mukana ja ei ollut kuskilla "tapana" kirjoittaa laskuja myöskään. Onneksi maksu toimi 4. yrityksellä.

Vaikka tiedostan edut ja hyödyt sähköisissä maksuissa, erityisesti puhelimeen asennetussa Google Pay / Apple Pay -lähimaksussa, niin kummastelen sitä kaiken tiedonkeruun keskellä, että miksen voisi itse omatoimisesti asettaa tutuiksi todettuja kauppapaikkoja luotetuiksi, jolloin vaikka ruokakaupassa riittäisi vain vilauttaa maksukorttia sen kummemmin mukisematta, mutta sitten kaikki muut maksut lähtökohtaisesti jäisivät odottamaan jotain vahvaa todentamista tai edes koodin vahvistamista tekstiviestillä?

Jos kerran vuodessa menen ostamaan MacBookin yli 1000€:lla, niin onko se minunkaan osalta niin suuri vaiva erikseen hyväksyä tällainen maksu pidemmän kautta, väärinkäytön ehkäisemiseksi? Sen sijaan lähimmässä Prismassa saisin vinguttaa lähimaksua niin paljon, kuin vain huvittaa, koska olen sen myös erikseen merkannut luotetuksi kaupaksi. Onko kenties tällaista jossain jo? Mietin vain, että nyt maksut menivät jonnekin ties minne Liettuaan, eikä ainakaan OP Mobiilissa ole helposti maakohtaista asetusta maksuille. Typerää tämäkin...

EDIT: Tarkistin asian, OP:n korteilla ei ole maarajoituksia edes mahdollisuutena. Kumppanilla kuitenkin S-Pankin kortilla tuo onnistuu. Hitto, pitäisikö vaihtaa pankkia...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
663
EDIT: Tarkistin asian, OP:n korteilla ei ole maarajoituksia edes mahdollisuutena. Kumppanilla kuitenkin S-Pankin kortilla tuo onnistuu. Hitto, pitäisikö vaihtaa pankkia...
Eikö siis OP:lla voi muka mitään maajaroituksia tehdä?

Nordealla ei voi kauhean tarkasti, sallia tai kieltää tiettyjä maita, mutta on sentään tuollaiset valinnat. Nekin tyhjää paremmat

Screenshot_2024-05-06-20-32-38-11_08dc0665be4243e49d3aa01e52504fbd.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 261
Viestejä
4 230 941
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom