Applen uusi A17 Pro -järjestelmäpiiri tuo mukanaan säteenseurantatuen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
apple-a17-pro-20230913.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Apple julkaisi Wonderlust-tapahtumassa uusia puhelimia ja älykelloja. Piiripuolen asioista kiinnostuneille mielenkiintoisinta antia tarjosivat uudet iPhone 15 Pro -mallit, joiden sisällä sykkii uusi A17 Pro -järjestelmäpiiri.

Apple A17 Pro -järjestelmäpiiri on ensimmäinen markkinoille saapunut TSMC:n 3 nanometrin luokan prosessilla valmistettava järjestelmäpiiri. 19 miljardista transistorista rakentuva piiri on uudistunut monilta osin, mutta merkittävin uudistus koskee Applen mukaan sen grafiikkaohjainta.



A17 Pro sisältää edeltävän A16 Bionicin tapaan kaksi suorituskykyistä ja neljä energiatehokasta prosessoriydintä. Ydinten kellotaajuudet eivät ole tässä vaiheessa selvillä, mutta Applen mukaan ne ovat noin 10 % nopeampia, kuin edeltäjän ytimet. A17 Pron tehoydinten kehutaan olevan tehokkaimmat mobiilipuolen ytimet yhden säikeen suorituskyvyssä samaan aikaan kun energiatehokkaat ytimet tarjoavat yhtiön mukaan jopa kolminkertaista suorituskykyä wattia kohden kilpailijoihin verrattuna. Mahdollisten kellotaajuuserojen ohella prosessoriydinten suorituskykyeroa selittävät paranneltu haarautumisen ennustus sekä kasvanut kaista käskyjen purku- ja suoritusyksiköille.

Eniten uudessa järjestelmäpiirissä on Applen mukaan muuttunut grafiikkaohjain. Yhtiö kehuu sen olevan maita mullistava, täysin uusi ja varustettu sen itse kehittämällä varjostinarkkitehtuurilla. Ennen tarkempia analyysejä väite on kuitenkin syytä ottaa varauksin, sillä yhtiö on ennenkin väittänyt suunnitelleensa itse grafiikkaohjaimensa irtauduttuaan Imaginationin PowerVR-lisenssistä vain palatakseen pian uudelleen lisenssiasiakkaaksi ilman mitään viitteitä, että välissä olleet GPU:t olisivat poikenneet selvästi aiemmista PowerVR:n ratkaisuista. Oli ytimet kenen tahansa suunnittelemia, ne tukevat moderneja tekniikoita kuten Mesh-varjostimet ja säteenseurannan kiihdytyksen. Yhtiön mukaan sen säteenseurannan kiihdytys on nopeampaa kuin yhdelläkään puhelinmaailman kilpailijalla. Grafiikkaohjaimessa on nyt myös kuusi ydintä aiemman viiden sijaan ja sen suorituskyvyn kerrotaan parantuneen 20 %.

Tekoälykiihdytyksestä vastuussa oleva Neural Engine on pysynyt A16 Bionicin tapaan 16-ytimisenä, mutta Applen mukaan se tarjoaa siitä huolimatta nyt jopa kaksinkertaista suorituskykyä. Uutena käyttökohteena Neural Enginelle kerrotaan Mac-tietokoneista tuttu MetalFX Upscaling -skaalain, joka Applen mukaan yhdistelee parhaita spatiaali- ja temporaaliskaalaustekniikoita. Järjestelmäpiiristä löytyy myös omat yksikkönsä ProRes-kiihdytykselle, AV1-purulle sekä uudistunut näyttöohjain, unohtamatta luonnollisesti USB 3.0 (10 Gbps) -ohjainta uusille liittimille.

Lähde: Apple

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea ymmärtää, että mitä hittoa näillä kaikilla hienouksilla tehdään puhelimessa ?
Vielä mielenkiintoisempi olisi tietää, että kuinka moni omistaja hyötyy näistä.

Säteenseuranta my ass. Maalaisjärjenseuranta piiri olis kova.
 
Vaikea ymmärtää, että mitä hittoa näillä kaikilla hienouksilla tehdään puhelimessa ?
Vielä mielenkiintoisempi olisi tietää, että kuinka moni omistaja hyötyy näistä.

Kysehän lienee ns.isommasta kuvasta. 15 Prot pystyvät tuottamaan spatial matskua tulevaan Apple VR hesdsettiin. Käyttäjämäärä jotka hyötyvät heti ominaisuudesta on varmasti rajallinen, mutta eiköhän puhelimia hyödynnetä monella tapaa headsetin kanssa + luulisi pelien saavan lisäominaisuuksia myös tämän osalta.
 
Kysehän lienee ns.isommasta kuvasta. 15 Prot pystyvät tuottamaan spatial matskua tulevaan Apple VR hesdsettiin. Käyttäjämäärä jotka hyötyvät heti ominaisuudesta on varmasti rajallinen, mutta eiköhän puhelimia hyödynnetä monella tapaa headsetin kanssa + luulisi pelien saavan lisäominaisuuksia myös tämän osalta.
Näin varmasti, ja taustalla tosiaankin on isompi kehityssuunta.
Moni peruskäyttjä tosin lulee hyötyvänsä näistä kaikista hienouksista, vaikka pärjäsi huomattavasti vaatimattomammalla raudalla.
 
Vaikea ymmärtää, että mitä hittoa näillä kaikilla hienouksilla tehdään puhelimessa ?
Vielä mielenkiintoisempi olisi tietää, että kuinka moni omistaja hyötyy näistä.

Säteenseuranta my ass. Maalaisjärjenseuranta piiri olis kova.
Tämä on aina yhtä hauskaa kun uusia tekniikoita tulee, on joku jäärä valittamassa mihin niitä nyt kukaan tarvii. Kehitys kehittyy
 
Tämä on aina yhtä hauskaa kun uusia tekniikoita tulee, on joku jäärä valittamassa mihin niitä nyt kukaan tarvii. Kehitys kehittyy
No, pitäähän jääriäkin olla :)
Ja minkä mä sille mahdan , että noille hienoille ominaisuuksille en keksi mitään käyttöä.
Kehitys kehityy, myös jäärinen kanssa, ja se on hyvä asia.
Olisikohan kehitys erinlaista tai nopeampaa jos kaikki olisivat vain jippii ja taputapu ?
 
No, pitäähän jääriäkin olla :)
Ja minkä mä sille mahdan , että noille hienoille ominaisuuksille en keksi mitään käyttöä.
Kehitys kehityy, myös jäärinen kanssa, ja se on hyvä asia.
Olisikohan kehitys erinlaista tai nopeampaa jos kaikki olisivat vain jippii ja taputapu ?
En minäkään keksi niille käyttöä. Kylläpä ne sieltä kuitenkin tulee jossain vaiheessa
 
Kunhan se ray tracing saataisiin ensin käyttökelpoiseksi pöytätietokoneissa. Ihan täyttä markkinointihöpinää tässä vaiheessa puhelimiin alkaa sellaista muka tunkemaan.
 
Vaikea ymmärtää, että mitä hittoa näillä kaikilla hienouksilla tehdään puhelimessa ?
Vielä mielenkiintoisempi olisi tietää, että kuinka moni omistaja hyötyy näistä.

Säteenseuranta my ass. Maalaisjärjenseuranta piiri olis kova.
Puhelimet ovat nykyään suurin pelialusta globaalisti, joten on aika luonnollista että nähdään jatkuvasti parempia sekä näyttävämpiä pelejä mobiilialustoilla. Mikäs sen parempaa, kun saat tonnilla sekä puhelimen että pelikonsolin. Puhelin telkkariin kiinni, pleikkariohjain käteen ja pelaamaan. Monelle tonnin puhelin on käytännöllisempi vaihtoehto, kuin erillinen konsoli saatika sitten useamman tonnin pelitietokone.
 
Puhelimet ovat nykyään suurin pelialusta globaalisti, joten on aika luonnollista että nähdään jatkuvasti parempia sekä näyttävämpiä pelejä mobiilialustoilla. Mikäs sen parempaa, kun saat tonnilla sekä puhelimen että pelikonsolin. Puhelin telkkariin kiinni, pleikkariohjain käteen ja pelaamaan. Monelle tonnin puhelin on käytännöllisempi vaihtoehto, kuin erillinen konsoli saatika sitten useamman tonnin pelitietokone.
Sitä odotellessa että tällainen onnistuu muutenkin kuin joillain tietyllä puhelinmallilla ja muutamalla pelillä. Toistaiseksi mobiilipeleissä tuskastellaan kosketusohjauksien kanssa.
 
Sitä odotellessa että tällainen onnistuu muutenkin kuin joillain tietyllä puhelinmallilla ja muutamalla pelillä. Toistaiseksi mobiilipeleissä tuskastellaan kosketusohjauksien kanssa.
Ihan hyvin ainakin PS4 ohjain toimii iOS:n kanssa ja esimerkiksi Call of Dutyssä tai GTA:ssa.
 
Puhelimet ovat nykyään suurin pelialusta globaalisti, joten on aika luonnollista että nähdään jatkuvasti parempia sekä näyttävämpiä pelejä mobiilialustoilla. Mikäs sen parempaa, kun saat tonnilla sekä puhelimen että pelikonsolin. Puhelin telkkariin kiinni, pleikkariohjain käteen ja pelaamaan. Monelle tonnin puhelin on käytännöllisempi vaihtoehto, kuin erillinen konsoli saatika sitten useamman tonnin pelitietokone.
Tätä vahvasti epäilen. Nytkin porukka tuskailee konsolien ja PC:n tehojen kanssa. Nääkin saadan kyykkyyn hyvin helposti, saati sitten puhelin. Jotenkin vaikea kuvitella että puhelin toimisi mitenkään varteenotettavana pelilaitteena telkkarissa. Ja kun puhelimen näytöltä jotain pelaa, niin se on pienen ruudun tuijottelua, kaukana kivasta pelaamisesta. ( pl. jotkin mobiilipelit).
Mielelläni olen väärässä.
 
Tätä vahvasti epäilen. Nytkin porukka tuskailee konsolien ja PC:n tehojen kanssa. Nääkin saadan kyykkyyn hyvin helposti, saati sitten puhelin. Jotenkin vaikea kuvitella että puhelin toimisi mitenkään varteenotettavana pelilaitteena telkkarissa. Ja kun puhelimen näytöltä jotain pelaa, niin se on pienen ruudun tuijottelua, kaukana kivasta pelaamisesta. ( pl. jotkin mobiilipelit).
Mielelläni olen väärässä.
Itse en myöskään pelaile puhelimella oikeastaan ikinä, jotain sudokua lukuunottamatta. Mutta se ei poista silti sitä faktaa, että mobiilialustat ovat suurin pelialusta nykyään eli kysyntää kyllä riittää. Ja hienoltahan nykyisetkin mobiilipelit jo näyttävät, esimerkiksi eilen demottu Division. Applella on melko vahva suorituskyky järjestelmäpiireissä myös mobiilipuolella ja metal-rajapinta apuna pelien mahdollisimman tehokkaassa kehityksessä, joten en pidä mahdottomana etteikö konsolitasoisia pelejä nähtäisi kymmenessä vuodessa puhelimilla.
 
Ämpärimuovista on siirrytty alumiiniin ja alumiinista teräkseen ja nyt teräksestä titaaniin. Pystyykö tästä enää laittaa paremmaksi?
 
joten en pidä mahdottomana etteikö konsolitasoisia pelejä nähtäisi kymmenessä vuodessa puhelimilla

Tuskin meidän tarvitsee 10 vuotta odotella. Eiköhän ensimmäiset nähdä jo nähtyjen demojen perusteella muutaman kuukauden sisään. Laskentatehojen puolesta A17 Pro vaikuttaa aika kovalta peliltä.
 
Ihan hyvin ainakin PS4 ohjain toimii iOS:n kanssa ja esimerkiksi Call of Dutyssä tai GTA:ssa.
Juu toimii se Xboxin ohjainkin noissa peleissä Androidilla. Mutta ei tuo suurilukuinen joukko noita ns. kunnon pelejä mobiilissa vielä ole ja yhdyn Vepaston skeptisyyteen tämän isommasta yleistymisestä. Onhan nuo kännykkäpelit miljardiluokan bisnes mutta suosituimmat on sitä Subway Surfers tasoa.
 
Ämpärimuovista on siirrytty alumiiniin ja alumiinista teräkseen ja nyt teräksestä titaaniin.
Pikemminkin alumiinista muoviin, siitä teräkseen, sitten takaisin alumiiniin, taas teräkseen, ja nyt titaaniin.
 
Juu toimii se Xboxin ohjainkin noissa peleissä Androidilla. Mutta ei tuo suurilukuinen joukko noita ns. kunnon pelejä mobiilissa vielä ole ja yhdyn Vepaston skeptisyyteen tämän isommasta yleistymisestä. Onhan nuo kännykkäpelit miljardiluokan bisnes mutta suosituimmat on sitä Subway Surfers tasoa.
Call of Duty mobile (warzone) on suositumpi kuin itse Warzone muilla alustoilla. PUBG mobile taisi olla myös päivittäisten pelaajamäärien osalta suositumpi kuin muilla alustoilla. Joku näitä FPS-räiskintöjäkin siis pelaa kännykällä. Suurin osa tietenkin kehittyvistä maista, joissa konsolit ja tietokoneet eivät ole tavisten herkkua.
 
Juu toimii se Xboxin ohjainkin noissa peleissä Androidilla. Mutta ei tuo suurilukuinen joukko noita ns. kunnon pelejä mobiilissa vielä ole ja yhdyn Vepaston skeptisyyteen tämän isommasta yleistymisestä. Onhan nuo kännykkäpelit miljardiluokan bisnes mutta suosituimmat on sitä Subway Surfers tasoa.
Hoyoversen (ent. Mihoyo) pelit ovat hyvä esimerkki suosituista peleistä, jotka ehkä lievittää tätä skeptisyyttä? Kaksi näistä oli myös tuossa Applen julkaisutilaisuudessa mukana (Genshin Impact ja Honkai: Star Rail).
Kaikki kolme heidän isointa peliään tukevat PS/Xbox ohjainta iOS laitteilla (jostain syystä Androidilla tuki edelleen puuttuu) ja näiden iOS versiosta löytyy 120Hz tuki (PC:llä ainoastaan Honkai Impact 3rd tukee tätä).

Joskus tuli testattua iPhone 12 Pro Maxilla AirPlaylla lähettää kuva LG:n OLED:iin ja Xbox ohjaimella sitten pelailu, onnistui vallan mainiosti, joten en yhtään ihmettele Applen tai muidenkin puhelinvalmistajien panostusta pelaamiseen.
Tämä A17 Pro piiri tosin ei välttämättä ole hintaluokkansa vuoksi se suosituin tuolla mobiilipelien luvatuilla markkinoilla Aasiassa, mutta ainahan se on näin ollut, että uusi tekniikka tuodaan eka sinne kalleimpaan päähän ja sieltä sitten vuosien saatossa alkaa valumaan halvempaan hintaluokkaan.
 
Tätä vahvasti epäilen. Nytkin porukka tuskailee konsolien ja PC:n tehojen kanssa. Nääkin saadan kyykkyyn hyvin helposti, saati sitten puhelin. Jotenkin vaikea kuvitella että puhelin toimisi mitenkään varteenotettavana pelilaitteena telkkarissa. Ja kun puhelimen näytöltä jotain pelaa, niin se on pienen ruudun tuijottelua, kaukana kivasta pelaamisesta. ( pl. jotkin mobiilipelit).
Mielelläni olen väärässä.
Samaan teknologiaan perustuvat piirit tulevat ajan kanssa kaikkiin applen tuotteisiin. Helpottaa devaajien elämää, kun samat rajapinnat ja ominaisuudet käytössä tuotteesta toiseen. Julkaistu ylöspäinskaalaus voi auttaa etenkin luurin kanssa.

Apple alkaa satsaamaan peleihin enemmän?Assasins creed, division jne. Mac ministä pelikonsoleille kilpailija tulevaisuudessa?

Jos/kun applen säteenseuranta on pari erikoiskäskyä törmäystarkistuksen optimointiin niin se vaatii vain maltillisen määrän transistoreita.
 
Call of Duty mobile (warzone) on suositumpi kuin itse Warzone muilla alustoilla. PUBG mobile taisi olla myös päivittäisten pelaajamäärien osalta suositumpi kuin muilla alustoilla. Joku näitä FPS-räiskintöjäkin siis pelaa kännykällä. Suurin osa tietenkin kehittyvistä maista, joissa konsolit ja tietokoneet eivät ole tavisten herkkua.
PUBG Mobile ei tosin tue ohjaimia.
 
PUBG Mobile ei tosin tue ohjaimia.
Tuossa on toki se taustalla, että ohjaimella saisi etulyöntiaseman. Onhan se kosketusnäytöllä pelaaminen sen verran kamalaa. Pointti tässä kaikessa on kuitenkin se, että ohjaintuki on mahdollinen, grafiikat lähenevät konsoligrafiikoita ja pelaajamäärät ajavat pelikehittäjiä tuottojen perässä mobiilialustoille. Tästä syntyy se potentiaali taskussa kannettaville pelikonsoleille.
 
Jo nyt valitetaan huonosta akkukestosta luureissa ja pitäisi alkaa pelaamaan kauhean raskaita pelejä, niin sitä ollaan langassa kiinni useasti päivässä. Mitä tykkää ku luuri laturissa kiinni ja pelataan, niin saattaa lämmötkin mukavasti nousta siinä ja etenkin akku siitä kärsii...
 
Tätä vahvasti epäilen. Nytkin porukka tuskailee konsolien ja PC:n tehojen kanssa. Nääkin saadan kyykkyyn hyvin helposti, saati sitten puhelin. Jotenkin vaikea kuvitella että puhelin toimisi mitenkään varteenotettavana pelilaitteena telkkarissa. Ja kun puhelimen näytöltä jotain pelaa, niin se on pienen ruudun tuijottelua, kaukana kivasta pelaamisesta. ( pl. jotkin mobiilipelit).
Mielelläni olen väärässä.
Tottakai mikä vaan määrä tehoa saadaan käytettyä kun laitetaan graafikat sen mukaan.

Tuo on vähän kuin sanoisi, että miten muka voidaan tehdä pöytätietokoneita kun huoneen kokoiset supertietokoneetkin saadaan kyykkyyn.

Kyllähän noissa mobiilipiireissä riittää jo vääntö ihan mukavaan grafiikkaan, ja olisihan se kätevää jos noilla voisi konsolin korvata. Varsinkin kun tosiaan samat piirit pyörittää Apple TV:täkin.

Sitäpaitsi eikös Nintendo Switch ole myynyt enemmän kuin PS5 ja Xbox Series X/S yhteensä, villi arvaus että A17 juoksee rinkejä Switchin raudan ympärillä.
 
Eiköhän applen säteenseuranta/uusittu gpu arkkitehtuuri löydä tiensä m3 piiriin. Vuoden sisään uusimmat iphonet, tabletit, pro tabletit, apple tv, mac mini, läppärit,... kaikki säteenseurantaan kykeneviä. Devaajat kiittävät, kun sama api, sama toteutus toimii koko pinon läpi. Toki laatuasetuksia pitää säädellä, että fps kohdallaan. Toisaalta fps:n ja akun kanssa uusi ylöspäin skaalaus voi auttaa. Sama ehkä kuin 20x0 sarjan kanssa, että osassa laitteista liian tehottomia säteenseurannassa, mutta ainakin baseline on asetettu ja tie on kohti parempaa.
 
Jo nyt valitetaan huonosta akkukestosta luureissa ja pitäisi alkaa pelaamaan kauhean raskaita pelejä, niin sitä ollaan langassa kiinni useasti päivässä. Mitä tykkää ku luuri laturissa kiinni ja pelataan, niin saattaa lämmötkin mukavasti nousta siinä ja etenkin akku siitä kärsii...
Oliko se joku ROG Phone vai jonkun kiinamerkin pelipuhelin jossa on toiminto että pelatessa laturi kytkettynä ohittaa akun ja käy suoraan verkkovirralla joten akku ei kuumene ja kärsi. Toteuttavissa siis jos valmistajalla on halua.
 
Tämä on aina yhtä hauskaa kun uusia tekniikoita tulee, on joku jäärä valittamassa mihin niitä nyt kukaan tarvii. Kehitys kehittyy
Mieluiten ottaisin viimeisen 3-5 vuoden suorituskykyparannukset energiatehokkuutena.
 
Mieluiten ottaisin viimeisen 3-5 vuoden suorituskykyparannukset energiatehokkuutena.
Taitaa muut osat kuin cpu+gpu normaalikäytössä syödä akun tyhjäksi? Ei varmaankaan näyttöteknologiaa tai modeemia saa virtapihimmäksi sillä että jättäisi soc:iin satsaamisen vähemmälle? Ehkä nopea SOC vie jopa vähemmän akkua. Laskenta saadaan nopeammin alta pois ja piiri nukkumaan?
 
Taitaa muut osat kuin cpu+gpu normaalikäytössä syödä akun tyhjäksi? Ei varmaankaan näyttöteknologiaa tai modeemia saa virtapihimmäksi sillä että jättäisi soc:iin satsaamisen vähemmälle? Ehkä nopea SOC vie jopa vähemmän akkua. Laskenta saadaan nopeammin alta pois ja piiri nukkumaan?
Tuo on kyllä ihan totta tiettyyn pisteeseen asti.

Muistan aikoinaan kun kelloteli ja alivoltitti N900:n cpu:ta niin siinä oli tosiaan validi pointti että hommat tuli valmiiksi nopeammin. Tosin niillä tehoilla siinä saattoi olla suurikin ero jos nyt miettii mitä nykyään.

Ennenhän akkujen kapasiteetti oli jotain 1200-2000 mAh. Nykyään 5000.. parhaimmillaan. Akku kestää jopa vähemmän mitä silloin :)
Joten suunta ainakin kohtuu huono.
Varmaan suunnitelutiimille riittää, kunhan just päivän kestää.
 
Tuo on kyllä ihan totta tiettyyn pisteeseen asti.

Muistan aikoinaan kun kelloteli ja alivoltitti N900:n cpu:ta niin siinä oli tosiaan validi pointti että hommat tuli valmiiksi nopeammin. Tosin niillä tehoilla siinä saattoi olla suurikin ero jos nyt miettii mitä nykyään.

Ennenhän akkujen kapasiteetti oli jotain 1200-2000 mAh. Nykyään 5000.. parhaimmillaan. Akku kestää jopa vähemmän mitä silloin :)
Joten suunta ainakin kohtuu huono.
Varmaan suunnitelutiimille riittää, kunhan just päivän kestää.
Menee aika paljon off topiciksi ja mahdollisesti myös androidit ja iluurit sekaisin. Aika paljon sen eteen on tehty, että low power coreilla saataisiin taskit tehtyä eikä high power coreja luukutettaisi maksimikelloilla. Pelit toki erikseen joissa kaikki vivut voivat olla kaakossa versus webbiselain/spotify/youtube. En usko, että paljon on löysiä jäänyt cpu:n virtatehokkuuteen, kun soc:ssa on optimoidut low power coret, dynaamista kellotusta kuorman mukaan, mahdollisesti dynaaminen näytönpäivitystaajuus jne.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tämä myös suoraan vihjaa että Applen M3-prosessorit sisältävät säteenseurantatuen? Mielenkiintoista nähdä mitä tämä sitten tarkoittaa esim. MacBook Pro läppäreissä tai Mac Studio desktopeilla, jossa säteenseuranta ytimiä tms. on todennäköisesti enemmän.
 
Tuo on kyllä ihan totta tiettyyn pisteeseen asti.

Muistan aikoinaan kun kelloteli ja alivoltitti N900:n cpu:ta niin siinä oli tosiaan validi pointti että hommat tuli valmiiksi nopeammin. Tosin niillä tehoilla siinä saattoi olla suurikin ero jos nyt miettii mitä nykyään.

Ennenhän akkujen kapasiteetti oli jotain 1200-2000 mAh. Nykyään 5000.. parhaimmillaan. Akku kestää jopa vähemmän mitä silloin :)
Joten suunta ainakin kohtuu huono.
Varmaan suunnitelutiimille riittää, kunhan just päivän kestää.
Akku kestää vähemmän koska luurilla tehdään tuhat kertaa raskaampia asioita.

Nettisivut joita luet ovat äärettömän paljon raskaampia ja appsit tekevät myös paljon enemmän juttua. Energiatehokkuus on kasvanut massiivisesti ja kasvaa jokaisen generaation kohdalla.
 
Switcihan on pikkulasten konsoli.
Ei pelkästään, mutta mitä sitten vaikka olisikin?

Puhe oli siitä voiko konsolilla, jossa ei ole markkinoiden kärkipään grafiikkasuorityskykyä olla kysyntää. Vastaus on, että selvästikin voi.
 
Ei pelkästään, mutta mitä sitten vaikka olisikin?

Puhe oli siitä voiko konsolilla, jossa ei ole markkinoiden kärkipään grafiikkasuorityskykyä olla kysyntää. Vastaus on, että selvästikin voi.
Jeps. Ja eihän ne grafiikat hyvää peliä takaa. Kontrollit näissä kännykkäpeleissä enemmän haraa vastaan. Pitäisi rahdata erillistä ohjainta mukana.
 
Akku kestää vähemmän koska luurilla tehdään tuhat kertaa raskaampia asioita.

Nettisivut joita luet ovat äärettömän paljon raskaampia ja appsit tekevät myös paljon enemmän juttua. Energiatehokkuus on kasvanut massiivisesti ja kasvaa jokaisen generaation kohdalla.
Joo toki siinä mielessä tehokkuus kasvanut. Itellä tää käyttö on lähinnä muutaman web sivun selailua (kevyitä) ja sähköpostit, puhelut ja jotain viestejä.. no kyllä tää yleensä 2 päivää riittää kun pääosa käytöstä wifi verkossa. Mobiilissa ei kyllä läheskään yhtä hyvin.

Taitaa tossa muutama vanha luuri kyllä aika kivasti viikon wifi verkossa kestää. Tosin, eipä paljon käytetäkään
 
Olikohan se 2026/2027 kun huhuttiin applelta tulevan oman modeemin. Joka vuosi lykkääntyy tuo modeemiasia. Lieköhän apple saa virransäästöetua suunnittelemalla oman vaiko haluavat eroon qualcomista? Voisiko modeemin esimerkiksi integroida soc ja saisi hieman säästöä kun dataa ei siirretä kahden eri piirin välillä, virransyöttö ja vain yksi piiri hereillä jne. ?
 
Olikohan se 2026/2027 kun huhuttiin applelta tulevan oman modeemin. Joka vuosi lykkääntyy tuo modeemiasia. Lieköhän apple saa virransäästöetua suunnittelemalla oman vaiko haluavat eroon qualcomista? Voisiko modeemin esimerkiksi integroida soc ja saisi hieman säästöä kun dataa ei siirretä kahden eri piirin välillä, virransyöttö ja vain yksi piiri hereillä jne. ?
Haluaa varmaan Qualcommista ja myös Broadcomista (wifi ja bluetooth) eroon.
 
No hetken Apple ja Qualcom vielä tekevät yhteistyötä, juurihan he julkistivat muutama päivä sitten uuden sopparin 2026 asti 5G:n osalta.

Applen oma modeemi tuntuu olevan semmonen, että aina lykkäävät lisää ja lisää. Liekö eivät saa valmiiksi vai qualcom parantaa diiliä sen verran ettei applen oma kannata. Osansa varmaan patenteillakin tekemistä asian kanssa. Apple ei saane modeemia tehtyä tallomatta patenttisalkkujen päälle.

Jotain huhua jossain vaiheessa oli, että applen oma modeemi ei alkuvaiheessa tulisi kuin osaan tuotteista.
 
Applen oma modeemi tuntuu olevan semmonen, että aina lykkäävät lisää ja lisää. Liekö eivät saa valmiiksi vai qualcom parantaa diiliä sen verran ettei applen oma kannata. Osansa varmaan patenteillakin tekemistä asian kanssa. Apple ei saane modeemia tehtyä tallomatta patenttisalkkujen päälle.

Jotain huhua jossain vaiheessa oli, että applen oma modeemi ei alkuvaiheessa tulisi kuin osaan tuotteista.

Inteliltä ostettu ’pesämuna’ 5G osaamisen ja patenttien suhteen ei riitä kaikkeen, joten toistaiseksi ovat varmaan laskeneet,että on halvempaa ja varmempaa ostaa lisenssi ja teknologia Quallcommilta, etenkin kun Intelin teknologinen osaaminen oli aika kaukana nopeuksien suhteen kärjestä.
Toisaalta, eihän kaupasta kauhean monta vuotta ole, tuommoinen kehitystyö voi ottaa pitkään ja sitä varmaan tehdään kokoajan ’sivussa’.
 
Tehoytimet toimivat jopa 3,78 GHz:n peruskellotaajuudella. Testitulos varmistaa myös 8 Gt:n RAM-muistin.

Geekbenchissä 10% päässä 13900k:sta 1t osalta.

Melkonen vehje taas rakennettu. Spec vertailu olis mielenkiintoista nähdä myös, mutta en muista että jaksaako anandtech niitä enää tehdä. Spec näyttää aika armottomasti että onko toi gb tulos missä määrin kiihdyttimien ansiota.

edit: Andrei Frumusanu joka noita on tehnyt ei ole enää anandilla töissä. Harmi :(
Nykyään qualcomilla principal engineer
 
Viimeksi muokattu:
Tehoytimet toimivat jopa 3,78 GHz:n peruskellotaajuudella. Testitulos varmistaa myös 8 Gt:n RAM-muistin.


N3-prosessi mahdollistaa TSMCn mukaan n. 10% parannuksen kellotaajuudessa, parannus kelloissa A16sta hyvin linjassa tämän kanssa
 
Onkohan energiatehokkuutta saatu parannettua samalla? Mainostavat samaa ”all day” akunkestoa, mutta eikö pienemmillä transistoreilla pitäisi saada hieman parempi energiatehokkuus?
 
Onkohan energiatehokkuutta saatu parannettua samalla? Mainostavat samaa ”all day” akunkestoa, mutta eikö pienemmillä transistoreilla pitäisi saada hieman parempi energiatehokkuus?
Juu, ellei sitä saavutettua energiatehokkuutta polteta lisääntyneeseen laskentaan. Tyypillisessä käytössä varmaan akkukesto parempi kuin aiemmissa malleissa. Äärikäytössä luultavasti sama, mutta esim. peleissä parempi fps tmv.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 718
Viestejä
4 496 641
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom