Applen M1 Macbookit

Mä olen nyt viikon verran käyttänyt 10 vuotta vanhaa MacBookia. Paatuneena viisiinappisen hiiren käyttäjänä aluksi kismitti, ettei tuo Air tajua niistä sivunapeista hevon kukkua. Mutta sitten muistin, että nää Apple-uskovaiset tykkäävät tosta trackpadista gestureineen. Aika nopsaan totuin siihen, että hiirellä naksuttelelut ja trackpadilla scrollaamiset ja back-toiminnot. Eli ainakin toistaiseksi käytän hiirtä sen kanssa rinnakkain. Varmaan aika paljon vielä gestureita opeteltavana, että saa mukamas tehokäyttöön tuon. Mukamas siksi, että tuo konevanhus on ihan puhtaasti olkkarin surffilautana. En mä sillä mitään tuottavaa tee.
Kyllä MacOS tukee kaikkia hiiren nappeja ainakin kaikilla itse kokeilemillani hiirillä. Itse olen bindaillut noihin (keski / peukku)nappeihin niitä samoja asioita mitä teen gestureilla. Exposea ja back / forwardia.
Liekö oikea ketju, mutta kysytään täältä. Hieman olisi kiinnostunut tuosta Applen trackpadista. Onko kellään ollut käytössä? Muutama kysymys siitä
- Onko helppo käyttää?
- Ergonomia vs hiiret?
- "Työteho" verrattuna hiiren käyttöön?
- Kannattaako käyttää sellaisenaan vai hiiren parina?
Eipä tulisi mieleenkään käyttää hiirtä töiden tekoon. Trackpadilla mennään, hiirtä kaipailee vain Exceliin jos koittaa osua pixel-perfect solujen kulmiin, mutta kun tarvitsen kerran vuodessa, niin ei maksa vaivaa pitää hiirtä sitä varten koneeseen kytkettynä.

Pelatessa sitten eri homma - corsairin pelihiiren dongle siirtyy tarvittaessa macbook pro:hon jos joskus sillä jotain pelaa. Esim Factoriota, OpenTTD:tä tai Civiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin itselläni tökkii tiedostojärjestelmän rajallisuus verrattuna MacOS tai Windowsiin vaikka tuossa IOSissa jotain parannuksia tullutkin vuosien varrella tähän. Toinen on edelleen ikkunoinnin erot perinteisiin MacOS/Win -käyttiksiin.

Varsinaisessa "läppärikäytössä" myös ikävää tuo, että ainakin Logitechin Combo Touchia (vastaava kuin Apple Magic Keyboard iPadille) käytettäessä trackpad heittää pelaamasta säännöllisin välein, toki palautuu ihan napauttamalla näppiksen koti nappia ja palaa takaisin appiin mitä käyttää. En tiedä onko tuo "ominaisuus" Applen omissa näppiksissä mutta ainakin kahden täysin eri sukupolven iPad Air + Logitech Combo Touchilla (myös Logitech eri sukupolven versio) tämä sama havaittu, että en usko viaksi näppiksessä.
työkäytössä en tallenna mitään lokaalisti koneelle, kaikki on joku m365 päässä tai sitten ssh päässä. iPad toimi sinänsä upeasti, veikkaan, että pari generaatioo, kun menee vielä etenepäin, niin iPad korvaa itsellä läppärin. Soisi käyttisten yhdistyvän pikkuhiljaa.
 
Kyllä MacOS tukee kaikkia hiiren nappeja ainakin kaikilla itse kokeilemillani hiirillä. Itse olen bindaillut noihin (keski / peukku)nappeihin niitä samoja asioita mitä teen gestureilla. Exposea ja back / forwardia.

Eipä tulisi mieleenkään käyttää hiirtä töiden tekoon. Trackpadilla mennään, hiirtä kaipailee vain Exceliin jos koittaa osua pixel-perfect solujen kulmiin, mutta kun tarvitsen kerran vuodessa, niin ei maksa vaivaa pitää hiirtä sitä varten koneeseen kytkettynä.

Pelatessa sitten eri homma - corsairin pelihiiren dongle siirtyy tarvittaessa macbook pro:hon jos joskus sillä jotain pelaa. Esim Factoriota, OpenTTD:tä tai Civiä.
Trackpadilla kaikki käyttö nykyään. Itsestä tullut niin windows allerginen, kun kaikki perinne ja valikot rikottu seiskan jälkeen, niin mieluummin pelaan niitä mitkä toimii mäkillä.
 
työkäytössä en tallenna mitään lokaalisti koneelle, kaikki on joku m365 päässä tai sitten ssh päässä. iPad toimi sinänsä upeasti, veikkaan, että pari generaatioo, kun menee vielä etenepäin, niin iPad korvaa itsellä läppärin. Soisi käyttisten yhdistyvän pikkuhiljaa.
OK. Itsellä taas päinvastoin, että lähes kaikki paikallisesti tallennettuna mitä nyt sähköpostit tuolla iCloudin custom domainilla imappina tietty, kun ei se poppia tue. Toiseksi aika monet apit on aika kökköjä verrattuna MacOS tai Windows versioihin mutta riippuu tietty softista, tuo M365 ei taida tuosta kärsiä niinkään.
 
Kyllä MacOS tukee kaikkia hiiren nappeja ainakin kaikilla itse kokeilemillani hiirillä. Itse olen bindaillut noihin (keski / peukku)nappeihin niitä samoja asioita mitä teen gestureilla. Exposea ja back / forwardia.
Meinaatko, että ihan natiivisti tukee ja mistä niitä pääse bindailemaan? En ole itse tarkoituksellisesti tuota Logitechin softaa halunnut asentaa jolla se tietty onnistuisi mutta käytössä tuollainen simppeli SaneSideButtons niminen apuohjelma natiivina Apple Silicon versiona ja tuolla toimii back/forward. Nuo rullat toimii ilman tuotakin MX Master 3s for Mac hiirellä.
 
Meinaatko, että ihan natiivisti tukee ja mistä niitä pääse bindailemaan? En ole itse tarkoituksellisesti tuota Logitechin softaa halunnut asentaa jolla se tietty onnistuisi mutta käytössä tuollainen simppeli SaneSideButtons niminen apuohjelma natiivina Apple Silicon versiona ja tuolla toimii back/forward. Nuo rullat toimii ilman tuotakin MX Master 3s for Mac hiirellä.
Meinasin sanoa että olen ainakin itse mission controllin / exposen conffausruudusta noita ottanut käyttöön itse kaipaamiini hommiin, mutta en kyllä suoraan sanottuna enää löydä tätä valikkoa - tai ainakaan valikossa minkä löydän ei ole hiiren dropdowneja.
1729449593343.png


Back ja forward voi ehkä kokeilla enabloida myös tyyliin:
defaults read com.apple.driver.AppleHIDMouse

defaults write com.apple.driver.AppleHIDMouse Button3 1
defaults write com.apple.driver.AppleHIDMouse Button4 1

Se, että mitä noilla enabloituu ei ole minulle selvää. Joskus ennenmuinoin hiiren nappeja pystyi bindaamaan tuollaisilla mouse button 5 dropdowneilla muistaakseni myös keyboard-shortcutseissa, mut nyt ei enää näytä voivan.

Tämän siitä saa kun ei käytä jotain featurea vuosiin - se katoaa ja ei edes huomaa sitä...
 
Pitääpä ihmetellä nuo valikot omasta koneesta.

Tosiaan tullut vuosikausia käytettyä SaneSideButtons appia joka on ilmainen ja tosi kevyt softa. Tuolla pelaa back/forward joka paikassa käyttistä.
 
Karabiner Elements on uudelleenkirjoitettu Karabiner jolla kaikenlaisia re-bindauksia on todella hyvä tehdä. Myös ilmainen.

 
Meinasin sanoa että olen ainakin itse mission controllin / exposen conffausruudusta noita ottanut käyttöön itse kaipaamiini hommiin, mutta en kyllä suoraan sanottuna enää löydä tätä valikkoa - tai ainakaan valikossa minkä löydän ei ole hiiren dropdowneja.
Nuo on todella hyvin kätketty Sequoiassa. Hitto, että tuli itselläni tyhmä olo Mission Controllia etsiessä, kun ennen tuo oli suoraan jossain asetusten päävalikossa muistaakseni ja nyt ei tahdo löytyä lainkaan. :)
Eli on nyt "työpöytä ja dock" alla ja sieltä vielä "näppäinoikotiet".
Siellä pystyy säätämään samat mitä tuossa sinunkin postaamassa kuvassa näkyy mutta tosiaan ei noilla saa back/forward nappeja toimimaan nimensä mukaisesti, vaan on vain nuo kolme vaihtoehtoa mitä kuvassa. Itse pidän selaillessa juuri siitä, että hiiren napeilla pääsee eteen- ja taaksepäin.

Back ja forward voi ehkä kokeilla enabloida myös tyyliin:
defaults read com.apple.driver.AppleHIDMouse

defaults write com.apple.driver.AppleHIDMouse Button3 1
defaults write com.apple.driver.AppleHIDMouse Button4 1

Se, että mitä noilla enabloituu ei ole minulle selvää. Joskus ennenmuinoin hiiren nappeja pystyi bindaamaan tuollaisilla mouse button 5 dropdowneilla muistaakseni myös keyboard-shortcutseissa, mut nyt ei enää näytä voivan.

Tämän siitä saa kun ei käytä jotain featurea vuosiin - se katoaa ja ei edes huomaa sitä...
Taidan pitäytyä tuossa SaneSideButtons apissa, kun toimii ilman mitään ongelmia ja siitä on jopa Apple Siliconille natiivi versio ettei tarvi x86 emuloinnilla ajaa. On tosi kevyt appi ja lisää vain nuo back/forward napit toimimaan joka paikassa käyttistä.

Hmm, huomasin, että tuo hiiren peukalonappi toimii oletuksena käyttiksessä, että se avaa esim. selaimessa uuteen ikkunaan, jos vaikka klikkaa jotain viestiketjun viestiä selaimessa. Meinasin tuon bindata ensin tuolta näppäinoikoteistä Mission Controliksi mutta tottunut niin käyttämään F3:a sille, että tuo oletustoiminto hyödyllisempi sittenkin.
 
Kovasti nyt katsellut ”sohvaläppäriksi” M1 Macbookkia. Onko ihan ”wörtti” ostos vielä näin syksyllä 2024 jatkoa ajatellen? Meinaan että olis tarkoitus käyttää mahdollisesti muutamakin vuosi. Lähinnä päivitysten kannalta. Vai katselenko suoraan M2/M3 malleja? 16gb muistilla, tallennustilalla ei merkitystä.
 
Kovasti nyt katsellut ”sohvaläppäriksi” M1 Macbookkia. Onko ihan ”wörtti” ostos vielä näin syksyllä 2024 jatkoa ajatellen? Meinaan että olis tarkoitus käyttää mahdollisesti muutamakin vuosi. Lähinnä päivitysten kannalta. Vai katselenko suoraan M2/M3 malleja? 16gb muistilla, tallennustilalla ei merkitystä.
Käyttistä päivitetään yleensä vähintään 6-7 vuotta, ja tietoturvaa vielä 2-4 vuotta tuon jälkeen. Ensimmäiset M1-koneet tulivat 2020, laske siitä.
 
Kovasti nyt katsellut ”sohvaläppäriksi” M1 Macbookkia. Onko ihan ”wörtti” ostos vielä näin syksyllä 2024 jatkoa ajatellen? Meinaan että olis tarkoitus käyttää mahdollisesti muutamakin vuosi. Lähinnä päivitysten kannalta.
Pariksi vuodeksi tuosta olisi konetta ehkä, jos käyttis on tarkoitus olla ajantasainen.

Vai katselenko suoraan M2/M3 malleja? 16gb muistilla, tallennustilalla ei merkitystä.
Suosittelen tätä vaihtoehtoa.
 
Kovasti nyt katsellut ”sohvaläppäriksi” M1 Macbookkia. Onko ihan ”wörtti” ostos vielä näin syksyllä 2024 jatkoa ajatellen? Meinaan että olis tarkoitus käyttää mahdollisesti muutamakin vuosi. Lähinnä päivitysten kannalta. Vai katselenko suoraan M2/M3 malleja? 16gb muistilla, tallennustilalla ei merkitystä.
m4 macbookkeja huhuttu julkaistavaksi parin viikon sisään. Liekö m4 julkistus tekis jotain m2/m3:en hinnalle tai ehkä tulee käytettyjä tarjolle kun porukka päivittää.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vaan kuriositeettina, mulla on 2014 Air 4 G muistilla sohvaläppärinä. Toi M1 on siihen touhuun taatusti soiva peli vielä 10 vuotta. Saahan sitä tuoreemman ostaa, jos haluaa. Mutta jos hinta mielllyttää, mun mielestä totaalinen overkill ottaa tuoreempaa rautaa tuohon käyttöön.

E. Kaupasta en ostaisi, käytettynä M1:siä saa puoli-ilmaiseksi. Yleisen mielipiteen mukaan noihin saanee päivityksiä 2030 asti. Intel-pohjaista en ostaisi edes sohvakäyttöön enää. Mutta tuo M1 saanee Applelta huomattavasti pitempään tukea, kuin mihin on totuttu.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vaan kuriositeettina, mulla on 2014 Air 4 G muistilla sohvaläppärinä. Toi M1 on siihen touhuun taatusti soiva peli vielä 10 vuotta. Saahan sitä tuoreemman ostaa, jos haluaa. Mutta jos hinta mielllyttää, mun mielestä totaalinen overkill ottaa tuoreempaa rautaa tuohon käyttöön.

E. Kaupasta en ostaisi, käytettynä M1:siä saa puoli-ilmaiseksi. Yleisen mielipiteen mukaan noihin saanee päivityksiä 2030 asti. Intel-pohjaista en ostaisi edes sohvakäyttöön enää. Mutta tuo M1 saanee Applelta huomattavasti pitempään tukea, kuin mihin on totuttu.
Itsekin kirjoittelen tässä 2013 iMacilla :) Catalina taitaa viimeisin Applen tukema käyttis olla, mut täysin sulavasti pyörii uusin Sequoia tässä kuitenki patchillä. Intel-arm -siirtymä vähä ehkä kans sotkee. Varmasti on pitkää ikää luvassa m-laitteille.
 
Ihan vaan kuriositeettina, mulla on 2014 Air 4 G muistilla sohvaläppärinä. Toi M1 on siihen touhuun taatusti soiva peli vielä 10 vuotta. Saahan sitä tuoreemman ostaa, jos haluaa. Mutta jos hinta mielllyttää, mun mielestä totaalinen overkill ottaa tuoreempaa rautaa tuohon käyttöön.
Sehän ei ole ongelma etteikö peli olisi soiva ja rauta riittävän tehokas 10 vuotta tai enemmänkin mutta käyttistuki ja turvapäivitykset, jos halutaan, että kone on ajan tasalla niin se tulee vastaan ennemmin kuin myöhemmin MacOSilla.

E. Kaupasta en ostaisi, käytettynä M1:siä saa puoli-ilmaiseksi.
Hintaero on mitätön uudempiin. Ei tuota uutena kannata enää ostaa, mutta käytettynä ehkä, jos riittää pari vuotta softapäivityksiä tai jos tällä ei ole väliä koska mikään ei tietenkään estä käyttämästä vanhaa käyttistä mutta se miten turvallinen tuo on sitten jatkossa niin tuon takia en itse olisi innokas tuollaista pitämään. Ei ole omakohtaisia kokemuksia vanhasta MacOSista mutta jos ne virallisen käyttistuen jälkeen julkaistavat turvapäivitykset tulee yhtä verkkaisesti kuin IOS vehkeisiin niin päivitysväli on tooooodella pitkä. Oisko kerran vuodessa tullut esim. Apple Watchille (itsellä tuollainen ikivanha AW3 vielä kolmoskellona hazardihommissa).

Yleisen mielipiteen mukaan noihin saanee päivityksiä 2030 asti. Intel-pohjaista en ostaisi edes sohvakäyttöön enää. Mutta tuo M1 saanee Applelta huomattavasti pitempään tukea, kuin mihin on totuttu.
Sillä ei ole mitään väliä mikä on yleinen mielipide vaan todennäköisesti enemmän bisneslogiikka ohjaa tätä.
Hyvänä esimerkkinä seuraava. iPad 7 (A10 CPU) sai iPadOS 18:n mutta iPad Pro 10.5" (A10X CPU) ei vaikka jälkimmäisessä tehokkaampi prossu ja enemmän muistia. Erona julkaisuvuosi. Ja tähän lisäten, iPhone 7:lle IOS 15 oli viimeinen vaikka siinäkin A10-prossu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyl se tulee myöhemmin kuin ennemmin.
Onko tuosta jossain ollut tietoa, että M1:lle tulee normaalia pidempään tukea eikä tehdä kuten on aiemmin tehty vaikka niin kuin tuossa A10/10X prossu esimerkissä kerroin yllä?

Hintaero on selkeä.
Uusilla koneilla? Tuo 16GB RAM on yleensä tilausmallia mutta joskus näitä on suoraankin hyllyssä mutta harvemmin halvalla.

e: ruokinkoha trollia..
WTF?
 
Uusilla koneilla? Tuo 16GB RAM on yleensä tilausmallia mutta joskus näitä on suoraankin hyllyssä mutta harvemmin halvalla.
Lainaamassasi viestissä puhuttiin käytetyistä.

Onko tuosta jossain ollut tietoa, että M1:lle tulee normaalia pidempään tukea eikä tehdä kuten on aiemmin tehty vaikka niin kuin tuossa A10/10X prossu esimerkissä kerroin yllä?

Jos ei ole päivitettävää, nii pitääkö sitä kelloa päivittää huvin vuoksi? Macosiin, vanhempiinkin, on kyl ihan tasaiseen tahtiin päivityksiä tullut. Toit kellon esiin, ku puhuttiin macosista. Katso ketjun otsikko.

Noh, siltä vaa vaikuttaa.
 
Lainaamassasi viestissä puhuttiin käytetyistä.
Mikä tuossa tuossa viestissäni jäi epäselväksi? Kävin molemmat vaihtoehdot läpi. Luehan kunnolla ennen kuin tulet keuhkoamaan ja nimittelemään trolliksi. :rolleyes:

Hintaero on mitätön uudempiin. Ei tuota uutena kannata enää ostaa, mutta käytettynä ehkä, jos riittää pari vuotta softapäivityksiä tai jos tällä ei ole väliä koska mikään ei tietenkään estä käyttämästä vanhaa käyttistä mutta se miten turvallinen tuo on sitten jatkossa niin tuon takia en itse olisi innokas tuollaista pitämään. Ei ole omakohtaisia kokemuksia vanhasta MacOSista mutta jos ne virallisen käyttistuen jälkeen julkaistavat turvapäivitykset tulee yhtä verkkaisesti kuin IOS vehkeisiin niin päivitysväli on tooooodella pitkä. Oisko kerran vuodessa tullut esim. Apple Watchille (itsellä tuollainen ikivanha AW3 vielä kolmoskellona hazardihommissa).
 
Kyllä minä M1 Airin ihan 8GB:llä sohvaläpyttimen rooliin kelpuuttaisin, jos täysin toimivan, siistin ja hyvän akkukeston omaavan n. 400€:llä saisi. En ole rehellisesti sanoen noiden markkinoita käytettynä katsellut. Uutena en ehkä ostaisi jos hintaero M2:een on parin huntin luokkaa.
 
Kyllä minä M1 Airin ihan 8GB:llä sohvaläpyttimen rooliin kelpuuttaisin, jos täysin toimivan, siistin ja hyvän akkukeston omaavan n. 400€:llä saisi. En ole rehellisesti sanoen noiden markkinoita käytettynä katsellut. Uutena en ehkä ostaisi jos hintaero M2:een on parin huntin luokkaa.
Käytetyistä puhe olikin, kunnes keskustelua sotkettiin. Hyvin noi arvon pitää, mut aina tippuu (jonkin verran, riippuen vähän), ku uutta mallia tulee tilalle. Käyttöarvo ei laske samassa suhteessa.
 
Onko tuosta jossain ollut tietoa, että M1:lle tulee normaalia pidempään tukea eikä tehdä kuten on aiemmin tehty vaikka niin kuin tuossa A10/10X prossu esimerkissä kerroin yllä?
Jos nyt unohdetaan pippelinvenytys ja keskitytään tähän spekulaatioon, niin kyseessä on spekulaatio, koska Apple pitää yleensä turpansa kiinni näissä asioissa. Kuten sanoin, se on yleinen mielipide, että Applen oma M-sarja saa enemmän armoa Applelta kuin intelit. Jos happanemistahti on vanha tuttu, kyllä tuolla silti vielä viisi vuotta surffaaa turvallisesti. Oma ihan puhdas arvaus on, että pitempäänkin.

Ja kyllä mä tällä Airilla vielä päivitysten puuttumisestakin huolimatta surffaan, mutta rehellisyyden nimissä sanon, että jätän kaiken sellaisen tekemättä, mitä en tekisi jollain kirjaston yleisökoneella. Suurin käyttötarve tällä kuitenkin on tähän ihmeelliseen omppumaailmaan tutustuminen. Onhan mulla työhuoneessa M1 Mini, mutta siinä ajan liki pelkästään kuvankäsittelyä ja käyttiksen opettelu jää minimiin. Veikkaan, että jonain päivänä kypsyn winkkariin ja hommaan jonkun kurantin Macbookin touhuiluihini.
 
Lähinnä mietin tuossa muistin määrässä sitä, että riittääkö se 8gb todellisuudessa, jos vaikka oikeasti tartteiskin johonkin "vähänkin vaativampaan" kuin foorumin selailuun. Kyllähän se 16gb "turvaa" antaisi. Mitä nyt katsellut, niin melko edullisesti on noita 8/256 settejä tarjolla M1/M2-mallistossa. 🤔 16gb muistilla hinnat nousee jonkin verran, jos hyväkuntoinen yksilö kyseessä. Silti se houkuttaisi jostain syystä.
 
Lähinnä mietin tuossa muistin määrässä sitä, että riittääkö se 8gb todellisuudessa, jos vaikka oikeasti tartteiskin johonkin "vähänkin vaativampaan" kuin foorumin selailuun. Kyllähän se 16gb "turvaa" antaisi. Mitä nyt katsellut, niin melko edullisesti on noita 8/256 settejä tarjolla M1/M2-mallistossa. 🤔 16gb muistilla hinnat nousee jonkin verran, jos hyväkuntoinen yksilö kyseessä. Silti se houkuttaisi jostain syystä.
”Sohvakäyttöön” 8gb on täysin riittävä. Mutta eihän siitä lisämuistista haittaa ole, muutakuin muutaman rahan verran hankkiessa.
 
Lähinnä mietin tuossa muistin määrässä sitä, että riittääkö se 8gb todellisuudessa, jos vaikka oikeasti tartteiskin johonkin "vähänkin vaativampaan" kuin foorumin selailuun. Kyllähän se 16gb "turvaa" antaisi. Mitä nyt katsellut, niin melko edullisesti on noita 8/256 settejä tarjolla M1/M2-mallistossa. 🤔 16gb muistilla hinnat nousee jonkin verran, jos hyväkuntoinen yksilö kyseessä. Silti se houkuttaisi jostain syystä.
Kyl 16gb hyvä on ottaa. Kahdeksalla pärjää täysin peruskäytössä, vaikka nopeet kiintolevyt anteeksiantaa. Itsellä vanha imac, joka edelleen on täysin käytettävä 8 gigallakin peruskäytössä. e: ei natiivisti tuettu, mut pätsättynä. Muistia kyl tarvittaessa saa lisättyä (4-paikkaa).

Näyttökuva 2024-10-23 kello 9.33.00.png
 
Jos nyt unohdetaan pippelinvenytys ja keskitytään tähän spekulaatioon, niin kyseessä on spekulaatio, koska Apple pitää yleensä turpansa kiinni näissä asioissa. Kuten sanoin, se on yleinen mielipide, että Applen oma M-sarja saa enemmän armoa Applelta kuin intelit. Jos happanemistahti on vanha tuttu, kyllä tuolla silti vielä viisi vuotta surffaaa turvallisesti. Oma ihan puhdas arvaus on, että pitempäänkin.
Aika näyttää miten pitkään virallisesti tukevat tuota mutta itse uskon, että homma menee kuten ennenkin eli tuki ei ole sidottu prossun tyyppiin ja sen riittävyyteen uudelle käyttikselle, vaan enemmän laitemallin julkaisuaikaan - tästä esimerkkinä juuri tuo mainitsemani iPhone 7 (A10), iPad Pro 10.5" (A10X) ja iPad 7 (A10), nuo kaikki voisi pyörittää iOS 18/iPadOS 18 -versiota mutta vain tuo iPad 7 on tuettuna enää ja iPhone 7:lla tuki päättyi jo IOS 15:ssa. Nuo kaikki on olleet jo Applen "omalla" prossulla, että siinäkin hieman osiviittaa mielestäni siihen onko tuolla vaikutusta Intel vs Apple Silicon tilanteessakaan.


Veikkaan, että jonain päivänä kypsyn winkkariin ja hommaan jonkun kurantin Macbookin touhuiluihini.
Suosittelen. Itselläkin tuli ekat MacOS vehkeet hankittua uteliaisuuttani ja en ajatellut niitä päivittäin käyttää mutta Mini M1:n aikoinaan hankittuani siitä tulikin päivittäin käyttämäni kone ja tuli Windows vehkeitä ajettua Remote Desktopin (nyt Windows App nimellä) läpi. Pari vuotta sitten hävitin Mini M1:n ja Air M1:n ja korvasin ne yhdellä MBP 14" M1 Pro koneella ja tuo ajaa nyt pöytäkoneen virkaa ulkoisella näytöllä, hiirellä ja näppiksellä. Ei ole tullut Windowsia ikävä vaikka edelleen on 2 pöytäkonetta ja Thinkpad, se mitä niitä käytän menee tuon Windows Apin kautta MBP:llä. Tuo MacOS on uskomattoman vakaa systeemi. Tuo MBP minulla aina sleepissä silloin, kun en käytä sitä ja se vain toimii aina ilman, että tarvii boottailla koskaan erikseen, vain kun joku käyttispäivitys sitä vaatii.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä mietin tuossa muistin määrässä sitä, että riittääkö se 8gb todellisuudessa, jos vaikka oikeasti tartteiskin johonkin "vähänkin vaativampaan" kuin foorumin selailuun.
Ei se ihan heti lopu ja sillä voi tehdä hyvin paljon muutakin kuin vain surffailla mutta riippuu tietty, että mitä sillä vähänkin vaativammalla tarkoitat.

Kyllähän se 16gb "turvaa" antaisi. Mitä nyt katsellut, niin melko edullisesti on noita 8/256 settejä tarjolla M1/M2-mallistossa. 🤔 16gb muistilla hinnat nousee jonkin verran, jos hyväkuntoinen yksilö kyseessä. Silti se houkuttaisi jostain syystä.
16Gt malleja myyty varmaan suhteessa hyvin vähän perusmalleihin verrattuna, kun harvassa kaupassa niitä edes on hyllytavarana ollut tai jos on niin hinta huomattavasti kalliimpi. Tehdastilauksena niitä on saanut tietty mutta muistaakseni 230 euroa ollut tuolloin se +8Gt lisäys.

Akuthan näissä ei ole ikuisia, että sekin kannattaa pitää mielessä, jos käytettyä on ostamassa. Parilla sadalla sen saa vaihdatettua alkuperäiseen akkuun suoraan Applelta. Tuosta ekasta viestistäsi https://bbs.io-tech.fi/threads/applen-m1-macbookit.299835/page-19#post-15823166 ei käynyt ilmi oletko uutta vai käytettyä etsimässä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se ihan heti lopu ja sillä voi tehdä hyvin paljon muutakin kuin vain surffailla mutta riippuu tietty, että mitä sillä vähänkin vaativammalla tarkoitat.


16Gt malleja myyty varmaan suhteessa hyvin vähän perusmalleihin verrattuna, kun harvassa kaupassa niitä edes on hyllytavarana ollut tai jos on niin hinta huomattavasti kalliimpi. Tehdastilauksena niitä on saanut tietty mutta muistaakseni 230 euroa ollut tuolloin se +8Gt lisäys.

Akuthan näissä ei ole ikuisia, että sekin kannattaa pitää mielessä, jos käytettyä on ostamassa. Parilla sadalla sen saa vaihdatettua alkuperäiseen akkuun suoraan Applelta. Tuosta ekasta viestistäsi Applen M1 Macbookit ei käynyt ilmi oletko uutta vai käytettyä etsimässä.
Joo, se taisikin jäädä kokonaan mainitsematta. Käytettynä ajattelin, kyllähän noita tuolla näkee (esim M1) jollain 85-100% akun kunnolla. Ja ihan huokeaan hintaan kyllä irtoaisi noita 8gb malleja🤔 Myös air 2:sia 8gb muistilla on jonkin verran liikkeellä. Voihan se olla, että se on vain itselle se "yleinen luulo" ettei pärjäisi 8gb:lla. Monesti vaan lukenut ja kuullut että ovat kyykkäilleet, jos on tarvinnut tehdä yhtään raskaampaa esim. pientä videoeditointia, kuvanmuokkausta. Siksi jotenkin "pelottaa" ostaa 8gb malli, vaikka siinä kyllä säästäisi jopa useamman satasen myös käytettyjen hinnoissa.
 
No kannattaa miettiä ne omat tarpeet. Ainakaan omissa kirjoissa videoeditointi ei ole ”sohvaläppäri” hommia.
Toi mun haave Macbookista perustuu taas nimenomaan siihen, että tekisin sillä myös nojatuolista hiukan kuvankäsittelyä. Isot massat toki isolla näytöllä Minillä. Käyttämäni DxO Photolab 5 pyörii muuten Macissa 8 GB muistilla.
 
No kannattaa miettiä ne omat tarpeet. Ainakaan omissa kirjoissa videoeditointi ei ole ”sohvaläppäri” hommia.
Joo, siis näinhän se on. Enkä niitä juttuja oikeastaan koskaan ole tehnytkään. Omistan kyllä mbp m2 pro:n, josta tosin olen luopumassa kun on itselle liian "jytky" vehje. Lähinnä se, että jos joskus sattuisi jotain pientä kuvankäsittelyä hieman tekemään ym. Ja että sillä pärjäisi sitten, jos vaikka eksyisi johonkin koulun penkille. Toki sekin taas niin riippuu opinnoista, että mitä opiskelisi. Perus officea nyt pyörittää helposti 8gb mallilla.
 
Joo, se taisikin jäädä kokonaan mainitsematta. Käytettynä ajattelin, kyllähän noita tuolla näkee (esim M1) jollain 85-100% akun kunnolla.
Vanhimmat Air M1 koneet alkaa olla 4 vuotta vanhoja, joten noissa se akun kesto voi olla jo huomattavasti ottanut hittiä ja tuohon akun kuntoprosenttiin ei kannata sokeasti luottaa myöskään. Jos vaikka akun kunto kertoo 85% se ei suoraan tarkoita, että sen toiminta-aika akulla olisi 85% siitä mitä uutena, se saattaa hyvässä tilanteessa olla niin mutta se voi olla yhtä hyvin paljon huonompi. Varsinkin, jos siihen on tehty se modaus, että lämpö johdetaan pohjapeltiin (en itse tekisi tuota missään tapauksessa).

Ja ihan huokeaan hintaan kyllä irtoaisi noita 8gb malleja🤔 Myös air 2:sia 8gb muistilla on jonkin verran liikkeellä. Voihan se olla, että se on vain itselle se "yleinen luulo" ettei pärjäisi 8gb:lla. Monesti vaan lukenut ja kuullut että ovat kyykkäilleet, jos on tarvinnut tehdä yhtään raskaampaa esim. pientä videoeditointia, kuvanmuokkausta. Siksi jotenkin "pelottaa" ostaa 8gb malli, vaikka siinä kyllä säästäisi jopa useamman satasen myös käytettyjen hinnoissa.
Nuo Youtuben muistinkyykkäysvideot on usein tehty aika erikoisen raskaalla testillä tyyliin vaikka mitä taustalla auki ja hypitään sovelluksesta toiseen videoeditointia samalla tehden. Mutta on se 8Gt vähän ja ei sillä ns. "kuuhun mennä" :) enää ja tiedä miten käyttisversiot jatkossa haukkoo muistia, kun tuota AI-juttua tulee lisää (tosin tuskin suomiversioon ihan lähivuosina mutta mitä siellä taustalla pyörii silti niin voi haukkoa muistia).
Mitä jos hankkisit 8Gt koneen ajatuksella, se ajaa asiansa niin kauan kuin ajaa mutta kuitenkin tiedostaen ettei siitä vuosikausiksi ehkä ole konetta eikä ne ikuisia välttämättä ole raudankaan osalta, että jossain määrin tuurilla seilataan, kun koneen ikä on useita vuosia varsinkin, jos ollut kovassa käytössä?

Karkeasti arviona, jos nyt saa 300-400 eurolla perusmallin M1-koneen ja sama 16Gt:llä onkin 200 kalliimpi. Kuulosta hyvältä, mutta entäpä, kun se pitkässä juoksussa vaatiikin uuden akun, jos on jo 3-4 vuotias nyt niin tuo voi tulla eteen parin vuoden kuluttua, jolloin tuo 16Gt kone onkin maksanut 800 euroa. Vaihtoehtona heittää tuo perus M1 tunkiolle tuossa tilanteessa ja ostaa 300-400 eurolla M3 Air perusmalli tjsp. Ihan vain ajatuksena tällainen vaihtoehto...

Omistan kyllä mbp m2 pro:n, josta tosin olen luopumassa kun on itselle liian "jytky" vehje. Lähinnä se, että jos joskus sattuisi jotain pientä kuvankäsittelyä hieman tekemään ym.
Oletko kartoittanut minkälaista hintaa tuosta Prosta irtoaisi, että jääkö tuosta merkittävästi käteistä kouraan Airin hankinnan jälkeen vielä? Ainakin vuosia sitten myydessä itsellä tuntui Prosta olevan vaikea saada isoa hintaa, kun useimmat oli Aireista kiinnostuneita eikä paljon intoa ollut maksaa enempää. Tuo tosin oli 2019 MBP 13" Intel ja juuri M1 julkkarin yhteydessä sitä kauppasin pois.
Itse kyllä ehkä vain pitäisin tuon Pron, jos 14" kone niin ei se mielestäni ole liian raskas sohvasurffailuun. Varsinkin, jos olet tuon uutena ostanut niin tunnet sen historian ja tuosta on varmaan konetta todella pitkäksi aikaa.

Perus officea nyt pyörittää helposti 8gb mallilla.
Näin on, ei mitään ongelmaa ollut M1 Airilla tai Minillä tuon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhimmat Air M1 koneet alkaa olla 4 vuotta vanhoja, joten noissa se akun kesto voi olla jo huomattavasti ottanut hittiä ja tuohon akun kuntoprosenttiin ei kannata sokeasti luottaa myöskään. Jos vaikka akun kunto kertoo 85% se ei suoraan tarkoita, että sen toiminta-aika akulla olisi 85% siitä mitä uutena, se saattaa hyvässä tilanteessa olla niin mutta se voi olla yhtä hyvin paljon huonompi. Varsinkin, jos siihen on tehty se modaus, että lämpö johdetaan pohjapeltiin (en itse tekisi tuota missään tapauksessa).


Nuo Youtuben muistinkyykkäysvideot on usein tehty aika erikoisen raskaalla testillä tyyliin vaikka mitä taustalla auki ja hypitään sovelluksesta toiseen videoeditointia samalla tehden. Mutta on se 8Gt vähän ja ei sillä ns. "kuuhun mennä" :) enää ja tiedä miten käyttisversiot jatkossa haukkoo muistia, kun tuota AI-juttua tulee lisää (tosin tuskin suomiversioon ihan lähivuosina mutta mitä siellä taustalla pyörii silti niin voi haukkoa muistia).
Mitä jos hankkisit 8Gt koneen ajatuksella, se ajaa asiansa niin kauan kuin ajaa mutta kuitenkin tiedostaen ettei siitä vuosikausiksi ehkä ole konetta eikä ne ikuisia välttämättä ole raudankaan osalta, että jossain määrin tuurilla seilataan, kun koneen ikä on useita vuosia varsinkin, jos ollut kovassa käytössä?

Karkeasti arviona, jos nyt saa 300-400 eurolla perusmallin M1-koneen ja sama 16Gt:llä onkin 200 kalliimpi. Kuulosta hyvältä, mutta entäpä, kun se pitkässä juoksussa vaatiikin uuden akun, jos on jo 3-4 vuotias nyt niin tuo voi tulla eteen parin vuoden kuluttua, jolloin tuo 16Gt kone onkin maksanut 800 euroa. Vaihtoehtona heittää tuo perus M1 tunkiolle tuossa tilanteessa ja ostaa 300-400 eurolla M3 Air perusmalli tjsp. Ihan vain ajatuksena tällainen vaihtoehto...


Oletko kartoittanut minkälaista hintaa tuosta Prosta irtoaisi, että jääkö tuosta merkittävästi käteistä kouraan Airin hankinnan jälkeen vielä? Ainakin vuosia sitten myydessä itsellä tuntui Prosta olevan vaikea saada isoa hintaa, kun useimmat oli Aireista kiinnostuneita eikä paljon intoa ollut maksaa enempää. Tuo tosin oli 2019 MBP 13" Intel ja juuri M1 julkkarin yhteydessä sitä kauppasin pois.
Itse kyllä ehkä vain pitäisin tuon Pron, jos 14" kone niin ei se mielestäni ole liian raskas sohvasurffailuun. Varsinkin, jos olet tuon uutena ostanut niin tunnet sen historian ja tuosta on varmaan konetta todella pitkäksi aikaa.


Näin on, ei mitään ongelmaa ollut M1 Airilla tai Minillä tuon kanssa.
Kiitos kattavasta vastauksesta! 16” MBP tällä hetkellä ja kyllä pienempää huutaisi. Todella hyvä konehan tämä on, 32/1000 spekseillä. Mutta on juu ”sylikoneeksi” hieman raskas. 😄
 
Kyllä sitä 8gb mallia täytyy myös varmaan miettiä, torista kun kattelin niin kyllä m1 suht edukkaasti saa 8gb versioita. Mutta ei nuo m2 airitkaan samoilla spekseillä kauhean paljon enempää ole.
 
Kokemusta sekä M1 että M2 Airista (13"), ja voin sanoa että kyllä noissa eroa on ihan peruskäytössäkin, muttei nyt mitenkään enemmissä määrin. Ulkoisesti pidin ehkä enemmän M1-mallin "pyöreydestä", mutta toisaalta M2:n parempi näyttö hivelee silmiä. Jos (hinnat taas stetsonista) olisi esim M1 400€:llä ja M2 600€:llä niin olisi aika hankala valinta. Tai jokerina M1 16GB RAM:illa vaikkapa 500€. Ymmärrän hyvin että keskustelu on pitkittynyt, vaikeita valintoja kun niin loistava laite kyseessä M-sirun myötä :D
 
Ilmeisesti on huhuja, että perusmalleja tulisi 16GB muistilla - se kyllä romahduttaisi monen käytetyn koneen haluttavuutta kun uusiakin saisi järkihintaan käytettävällä muistilla.
 
Kiitos kattavasta vastauksesta! 16” MBP tällä hetkellä ja kyllä pienempää huutaisi. Todella hyvä konehan tämä on, 32/1000 spekseillä. Mutta on juu ”sylikoneeksi” hieman raskas. 😄
Joo, on tuo "hieman" liian suuri ja järeä sohvasurffailukoneeksi. :)

Kyllä sitä 8gb mallia täytyy myös varmaan miettiä, torista kun kattelin niin kyllä m1 suht edukkaasti saa 8gb versioita. Mutta ei nuo m2 airitkaan samoilla spekseillä kauhean paljon enempää ole.
Olisihan tuon M2 kanssa vähän pidempään sitten softatukea ehkä tarjolla.
Itse kyllä olin mieltynyt M1 Airin runkoon, se on jotenkin jämäkämpi ja vähemmän taipuisa kuin uudemmassa Airissa. Nuo vanhan Airin "pokkaukset" pellin muodossa tekee siitä heti jämäkämmän oloisen. Samoin se vanharunkoinen Pro on tosi jämäkkä verrattuna uuteen Pro malliin.
 
Ilmeisesti on huhuja, että perusmalleja tulisi 16GB muistilla - se kyllä romahduttaisi monen käytetyn koneen haluttavuutta kun uusiakin saisi järkihintaan käytettävällä muistilla.
Tuo huhu sattunut silmään itsellekin ja onhan kovasti jo aika tuoda 16Gt vakioksi. Mutta Applen tuntien sitten hyvä syy hieman muuttaa hintaa ylöspäin mutta tuskin satasta enempää kehtaavat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 595
Viestejä
4 459 875
Jäsenet
73 781
Uusin jäsen
JarkkoRuutu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom