Applen M1 Macbookit

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 246
Oiskohan aika päivittää ketjun nimi muutes? :) "Applen arm-pohjaiset macbookit" tms.. ei sillä, että sinänsä väliä olis, mut tulipaha mieleen, ku mennää jo kolmosessa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 812
Oiskohan aika päivittää ketjun nimi muutes? :) "Applen arm-pohjaiset macbookit" tms.. ei sillä, että sinänsä väliä olis, mut tulipaha mieleen, ku mennää jo kolmosessa.
Juu kyllähän tuo kannattaisi päivittää. Apple Silicon -termiähän näistä ARM-koneista taidetaan käyttää, toki monelle M1, M2 jne saattaa kertoa enemmän.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 542
Toki tuo ARM tai muu tarkenne on kaikkineen aika redundantti koska Apple ei enää käytä muita kuin omia prossujaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Aika päivitellä vuoden 2013 macbook pro alkaa olla käsillä. Mulla on oikeastaan kaks vaihtoehtoa: M1 macbook pro tai m3 macbook air. Käyttö on pääosin adoben illustratoria, photoshoppia ja lightroomia. Lisäksi on pari spesifimpää softaa elektronisille leikkureille, joita tulee pyöriteltyä. 16gb ramia tulee kumpaan tahansa, mutta mua huolettaa tuon Airin tuulettimen puute pidemmällä aikavälillä - onko turha huoli? Nykyisin mulla on sekä air että pro ja pro vielä jaksaa joten kuten, mutta air kyykkää käytölläni kun pro vielä jaksaa. Molemmat 2013 late -malleja. Ai niin. Täytyy kuitenkin vaivatta kulkea mukana.

M1 mbp: Tuuletin, pari-3 vuotta vanha, kuitenkin jo applen piiri, parempi näyttö, parempi akku(?)
M3 mba: uudempi piiri, pidempään päivitysten suhteen, enemmän tehoa jos ei throtlaa 5v päästä kun tuuletinta ei ole.

Äkkiseltään m3 olisi järkevämpi? Mitä raati mieltä?
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 833
Aika päivitellä vuoden 2013 macbook pro alkaa olla käsillä. Mulla on oikeastaan kaks vaihtoehtoa: M1 macbook pro tai m3 macbook air. Käyttö on pääosin adoben illustratoria, photoshoppia ja lightroomia. Lisäksi on pari spesifimpää softaa elektronisille leikkureille, joita tulee pyöriteltyä. 16gb ramia tulee kumpaan tahansa, mutta mua huolettaa tuon Airin tuulettimen puute pidemmällä aikavälillä - onko turha huoli? Nykyisin mulla on sekä air että pro ja pro vielä jaksaa joten kuten, mutta air kyykkää käytölläni kun pro vielä jaksaa. Molemmat 2013 late -malleja. Ai niin. Täytyy kuitenkin vaivatta kulkea mukana.

M1 mbp: Tuuletin, pari-3 vuotta vanha, kuitenkin jo applen piiri, parempi näyttö, parempi akku(?)
M3 mba: uudempi piiri, pidempään päivitysten suhteen, enemmän tehoa jos ei throtlaa 5v päästä kun tuuletinta ei ole.

Äkkiseltään m3 olisi järkevämpi? Mitä raati mieltä?
Kerran kerrasta noiden välillä valitsisin M3 Airin, tuo siru on aika reilusti M1 Pro:ta nopeampi. Myöskään tuulettimen puutetta ei todellakaan kannata huolenaiheena pitää, aika pitkäkestoista ja intensiivistä kuormaa saa antaa koneelle, ennenkuin throttlaa kunnolla. Noita vanhoja Intel-aireja ja Prota ei todellakaan kannata yrittää suhteuttaa M-sirullisiin laitteisiin. Air on kevyempi ja sirompi, kuin Pro, joten kulkee vaivattomammin mukanakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Kerran kerrasta noiden välillä valitsisin M3 Airin, tuo siru on aika reilusti M1 Pro:ta nopeampi. Myöskään tuulettimen puutetta ei todellakaan kannata huolenaiheena pitää, aika pitkäkestoista ja intensiivistä kuormaa saa antaa koneelle, ennenkuin throttlaa kunnolla. Noita vanhoja Intel-aireja ja Prota ei todellakaan kannata yrittää suhteuttaa M-sirullisiin laitteisiin. Air on kevyempi ja sirompi, kuin Pro, joten kulkee vaivattomammin mukanakin.
Onko tuo noin yksiselitteistä, että M3 on nopeampi kuin M1 Pro? Jonkun aikaa sitten vertailin noita itse ja monen benchmark sivuston perusteella jäi käsitys, että riippuu vahvasti siitä mitä tekee. M3 on parempi yhdellä ytimellä ja M1 Pro yleensä hieman nopeampi monella ytimellä ja myös GPU puolella ellei verrata säteenseurantaa.

Itse melkein ottaisin M1 Pron paremman ja hieman suuremman näytön, kaiuttimien sekä monipuolisempien liitäntöjen vuoksi. Kooltaan ei kuitenkaan ole merkittävästi isompi vaikka on toki hieman painavampi. Kädessä kantaessa erottaa selkeästi Airin ja Pron mutta esimerkiksi jossain repussa ei välttämättä niinkään.

Tämä ihan puhdas henkilökohtainen preferenssi. Molemmissa on heikkoutensa ja vahvuutensa eikä kummallakaan metsään mene. M3 Air saanee pari vuotta pidempään softatukea ja en tuosta tuulettimen puutteesta itsekään olisi hirveästi huolissani. Ja toki henkilökohtaisista prioista riippuen voi arvostaa enemmän vaikkapa Airin keveyttä sekä uudempaa wifiä/bluetoothia kuin Pron 120Hz ruutua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 316
Aika päivitellä vuoden 2013 macbook pro alkaa olla käsillä. Mulla on oikeastaan kaks vaihtoehtoa: M1 macbook pro tai m3 macbook air. Käyttö on pääosin adoben illustratoria, photoshoppia ja lightroomia. Lisäksi on pari spesifimpää softaa elektronisille leikkureille, joita tulee pyöriteltyä. 16gb ramia tulee kumpaan tahansa, mutta mua huolettaa tuon Airin tuulettimen puute pidemmällä aikavälillä - onko turha huoli? Nykyisin mulla on sekä air että pro ja pro vielä jaksaa joten kuten, mutta air kyykkää käytölläni kun pro vielä jaksaa. Molemmat 2013 late -malleja. Ai niin. Täytyy kuitenkin vaivatta kulkea mukana.

M1 mbp: Tuuletin, pari-3 vuotta vanha, kuitenkin jo applen piiri, parempi näyttö, parempi akku(?)
M3 mba: uudempi piiri, pidempään päivitysten suhteen, enemmän tehoa jos ei throtlaa 5v päästä kun tuuletinta ei ole.

Äkkiseltään m3 olisi järkevämpi? Mitä raati mieltä?
Itseltä löytyy M1 (8 Gb RAM) ja M2 Max (32 Gb RAM) prossuilla läppärit. Täytyy sanoa, että käytössä ei kyllä huomaa juurikaan eroa, ennenkuin alkaa editoimaan videoita tai tekemään jotain virtuaalikoneilla. Sitten taas jos vertaa ihan viimeiseen Applen Intel i7 läppäriin (joka myös löytyy), niin ARMien ero Inteleihin on kuin yöllä ja päivällä. Eli ei noissa varmaan kummallakaan metsään mene, jos Inteliä päivittää. Sitten valintaan vaikuttaa toki se, että miten paljon tarvitsee muita ominaisuuksia, kuten RAMia, USB-portteja, akkua ja onko hinnalla merkitystä jne.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 833
Onko tuo noin yksiselitteistä, että M3 on nopeampi kuin M1 Pro? Jonkun aikaa sitten vertailin noita itse ja monen benchmark sivuston perusteella jäi käsitys, että riippuu vahvasti siitä mitä tekee. M3 on parempi yhdellä ytimellä ja M1 Pro yleensä hieman nopeampi monella ytimellä ja myös GPU puolella ellei verrata säteenseurantaa.

Itse melkein ottaisin M1 Pron paremman ja hieman suuremman näytön, kaiuttimien sekä monipuolisempien liitäntöjen vuoksi. Kooltaan ei kuitenkaan ole merkittävästi isompi vaikka on toki hieman painavampi. Kädessä kantaessa erottaa selkeästi Airin ja Pron mutta esimerkiksi jossain repussa ei välttämättä niinkään.

Tämä ihan puhdas henkilökohtainen preferenssi. Molemmissa on heikkoutensa ja vahvuutensa eikä kummallakaan metsään mene. M3 Air saanee pari vuotta pidempään softatukea ja en tuosta tuulettimen puutteesta itsekään olisi hirveästi huolissani. Ja toki henkilökohtaisista prioista riippuen voi arvostaa enemmän vaikkapa Airin keveyttä sekä uudempaa wifiä/bluetoothia kuin Pron 120Hz ruutua.
Nyt ulkomuistista, mutta vasta vertailin töiden takia noita, M3 vs. M1 Pro, single-threadissa M3 on selvästi edellä, multi-thread suurinpiirtein tasoissa, ja GPU Pro on edellä hieman. M3 myös selkeästi energiatehokkaampi. Totta, että suurelta osin mieltymyskysymyksiä, itse "päivitin" Pro M1:stä Air M2:een ihan vaan oikeastaan raahattavuuden takia, ison osan ajasta kumminkin kone ulkoisen näytön kanssa käytössä ja mitään älyttömän raskasta en sillä tee. Mutta silloin kun konetta kuljettaa mukana tai käyttää sylissä, niin Air pääsee todella oikeuksiinsa :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 246
Miksi täällä jauhetaan m1 pro vs m3, kun nimimerkki kysy M1 macbook pron ja M3 airin perään? Vai ymmärsinkö itse väärin? :D Oliko noi M1 mbp:t m1 pro piirillä kaikki?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Miksi täällä jauhetaan m1 pro vs m3, kun nimimerkki kysy M1 macbook pron ja M3 airin perään? Vai ymmärsinkö itse väärin? :D Oliko noi M1 mbp:t m1 pro piirillä kaikki?
Saattoi tulla luettua väärin ja kontekstin perusteella käsitin tämän olevan MBP14 M1 Pro vs. M3 Air. Jos oikeasti kyseessä oli perus M1 piirillä oleva MBP13 niin sitten M3 Air on täysin no-brainer eikä häviä missään muussa kuin tuulettimen puutteessa (ja tuonkin voi mieltää plussaksi).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 246
Saattoi tulla luettua väärin ja kontekstin perusteella käsitin tämän olevan MBP14 M1 Pro vs. M3 Air. Jos oikeasti kyseessä oli perus M1 piirillä oleva MBP13 niin sitten M3 Air on täysin no-brainer eikä häviä missään muussa kuin tuulettimen puutteessa (ja tuonkin voi mieltää plussaksi).
Juu vanhemmasta mbp:sta oli kyse :)
M1 mbp: Tuuletin, pari-3 vuotta vanha, kuitenkin jo applen piiri, parempi näyttö, parempi akku(?)
M3 mba: uudempi piiri, pidempään päivitysten suhteen, enemmän tehoa jos ei throtlaa 5v päästä kun tuuletinta ei ole.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Juu, eli ei M1 pro vaan M1 piirillä oleva macbook pro. Menee helposti sekaisin. Vaikuttaa tosin siltä jos M1 pro on siinä ja siinä että kannattaa sekin päivittää, niin lienee aika selvä että m1 (ei pro) kannattaa päivittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Juu, eli ei M1 pro vaan M1 piirillä oleva macbook pro. Menee helposti sekaisin. Vaikuttaa tosin siltä jos M1 pro on siinä ja siinä että kannattaa sekin päivittää, niin lienee aika selvä että m1 (ei pro) kannattaa päivittää.
Joo eli sekaisin meni ja tuo maininta paremmasta näytöstä ehkä osittain vaikutti siihen. M3 Airissa pitäisi olla parempi näyttö kuin tuossa M1 MBP13 ellei sitten viitattu notchin puuttumiseen. Mitään näistä M-piirillisistä Maceista ei sinänsä kannata päivittää, jos sellaisen omistaa jo. Ellei sitten käytössä ole tapahtunut jotain merkittävää muutosta ja esimerkiksi RAM:n tai GPU tehon tarve kasvanut.

Jos on nyt ostamassa itselleen uutta niin jopa M1 on edelleen ihan pätevä peli mutta kyllä hintaeroa saa tietysti olla melkoisesti M3 Airiin nähden, että kannattaa ottaa vanhempi malli (etenkin jos rajataan ne 14" Prot pois). Esimerkiksi hinnat alkaen M1 Airin ja M3 Airin välillä on ollut parhaimmillaan 450€ hintaeroa, jolloin monelle tuo M1 on edelleen mielestäni hyvä diili. Tuossa M1 MPB13 vs. M3 Air vertailussa ehkä olennaisinta olisi sen M1 laitteen hinta ja onko uusi vai käytetty (akun kunto?). Jos hintaero on muutamia satasia niin ehdottomasti M3 mutta jos nyt jostain on tarjolla uutta M1:stä 16GB RAMilla alle tonnilla niin voisin hyvin senkin ottaa (16/256 M3 maksaa vähän alta 1600€).

Ei tuossa M3 Airissa mielestäni mitään yksittäistä yksinään merkittävää parannusta ole vaan liuta pienempiä parannuksia mitkä voivat muodostaa isomman kokonaisuuden. Hieman isompi näyttö, parempi piiri (peruskäytössä ei todennäköisesti eroa huomaa mutta tuollaisessa Photoshopissa varmasti voikin erottaa), kevyempi, magsafe vapauttaa yhden USB-C:n, M3 Air tukee 2 ulkoista näyttöä kansi kiinni kun taas M1 MBP13 taitaa tukea vain yhtä, funktionäppäinten touchbar jakaa mielipiteitä, parempi webcam+kuulokeliitin+bluetooth+wifi jne..
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 542
Ei tuossa M3 Airissa mielestäni mitään yksittäistä yksinään merkittävää parannusta ole vaan liuta pienempiä parannuksia mitkä voivat muodostaa isomman kokonaisuuden. Hieman isompi näyttö, parempi piiri (peruskäytössä ei todennäköisesti eroa huomaa mutta tuollaisessa Photoshopissa varmasti voikin erottaa), kevyempi, magsafe vapauttaa yhden USB-C:n, M3 Air tukee 2 ulkoista näyttöä kansi kiinni kun taas M1 MBP13 taitaa tukea vain yhtä, funktionäppäinten touchbar jakaa mielipiteitä, parempi webcam+kuulokeliitin+bluetooth+wifi jne..
Eikai M1-sukupolven pro-malleissa ole enää touchbaria ollut? Itselläni tuo syksyllä halvalla myynnissä ollut 16 tuumainen enkä olisi kyllä ostanut jos touchbar olisi edelleen ollut käytössä.
 
Liittynyt
20.02.2022
Viestejä
128
Eikai M1-sukupolven pro-malleissa ole enää touchbaria ollut?
On ollut, nimenomaan 13” versiossa ja hyvä, että siitä on vihdoin päästy eroon. Kaikessa muussa siitä on ollut harmia kuin jossain videoeditissä ja siihenkin löytyy paremmat työkalut ulkoisine laitteineen.

Muuten täysin perseestä käytettävyydeltään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Juu. Ehkä mä haen kaupasta uuden M3 airin sitten. Tosiaan ajatuksena oli saada käytetty hyväkuntoinen m1 pro. Tai sitten uusi m3 air. Mulla ehkä oli tuo throttlaus suurin murhe miksi edes ajattelin tuota käytettyä pro:ta. Saan alvit vähentää, joten ei sikäli ole myöskään ihan niin kallis lysti tuo. Ovat kavunneet airien hinnatkin entisille pro tasoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Juu. Ehkä mä haen kaupasta uuden M3 airin sitten. Tosiaan ajatuksena oli saada käytetty hyväkuntoinen m1 pro. Tai sitten uusi m3 air. Mulla ehkä oli tuo throttlaus suurin murhe miksi edes ajattelin tuota käytettyä pro:ta. Saan alvit vähentää, joten ei sikäli ole myöskään ihan niin kallis lysti tuo. Ovat kavunneet airien hinnatkin entisille pro tasoille.
Jos throttlaus mietityttää ja arvostaa mukana kuljettaessa isompaa sisäänrakennettua näyttöä niin M3 Air 15” voi olla myös varteenotettava vaihtoehto. Isompi laite mutta ei silti mitenkään mahdottoman painoinen ja se isompi runko parantaa sitä passiivijäähdytyksen toimintaa. Olisi siis ulkoisen näytönkin kanssa käytettäessä hieman parempi/tehokkaampi ja sitten reissatessa tarjoaa isomman näytön, trackpadin ja paremmat kaiuttimet. Toki tuo 300€ on melko suuri lisähinta tuosta ja jos preferoi kompaktia kokoa niin voi unohtaa suosiolla. Tuo 15” Air olisi varmaan oma suosikki koko lineupista, jos se saisi 120Hz näytön (tai edes 90Hz) ja erottuisi sillä vielä hieman lisää pienemmästä Airista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
Suositus myös 15” näytölle. Ei ole mikään liian iso ja sylissä/sohvalla kiva käyttää myös.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mä luulen että käytän ton 300€ siihen 16gb ram-päivitykseen. Muuten toi 15” on kyllä hyvän kokoinen.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 833
Sylettää kyllä nuo Applen riistohinnat lisämuistille, mutta minkäs teet - pakko maksaa tai olla ilman.
Samaa mieltä, muuten laitteet ovat vielä suhteellisen inhimillisesti hinnoiteltu (ainakin Airit), mutta lisämuistista ja tallennustilasta saa maksaa aika suhteettoman paljon. Etenkin, kun mielestäni 16gb pitäisi olla baseline ihan halvimmissakin malleissa. 256GB tallennustilan kanssa pystyn vielä elämään näin pilvipalveluiden ja nopeiden yhteyksien aikakautena, mutta RAM:ia ei niin helposti OneDrivestä napatakaan :think: mutta edelleen, joku talousviisas nämä on laskenut ja kauppa käy, joten markkinatalouden ehdoilla mennään
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Juu. Ennen sentään sai hakea kamman kaupasta jälkikäteen. Nyt ei edes tarkempi kolvaaja taida onnistua.

EDIT: Mä saan kaupasta ulkoisen kovalevyn 2tb/100€, niin ei kauheasti napostele maksella tuosta sisäisen muistin päivityksestä. Jos ei olis rahasta kiinni, niin laittaisin 15”, 16gb ja 512gb.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 196
Viestejä
4 194 493
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom