Tämä video sisältää kuvankäsittelyn näkökulmasta paljon kaikenmoista vertailua eri M-prossujen välillä. M5 ei ole tuossa mukana. Linkin kohdalta eteenpäin Lightroom AI denoise.Jes, kiitos jo vastauksesta.
Mulla kroppikennon kamera (Sony A6700). Varsinkin sisätiloissa kuvattaessa ISO:t karkaa sen verran suuriks, että Denoise on ahkerassa käytössä Lightroomissa. Osaatko sanoa riittääkö Air miten hyvin Denoisen käyttöön (+muut AI-työkalut), kun kuvasäädöt kopioi useihin kuviin?
Linkki: https://youtu.be/J8kMYrfjVGg?si=wadSANmj7sbYsaUj
Tuossa testikoneena on Mini M4 10/10, jossa parempi lämmönhallinta kuin Airissa sekä pari prossuydintä enemmän kuin perusmallin Airissa. Eri asia onko paremmalla lämmönhallinnalla oikeaa merkitystä kuvankäsittelyhommissa ellei luoda jotain massiivista määrää 100% previewejä kerralla tms. Ja testikuvina tuossa videon jutussa käytetty isoja suht korkean resoluution full frame RAWeja.
Pääasiassa LR taitaa edelleen pyöriä CPU-tehoilla, mutta GPU-intensiivisissä tekemisissä kuten LR:n denoisessa M4 Pro on joka tapauksessa tehokkaampi kuin M4 ja tulee olemaan tehokkaampi kuin M5. Paljonko siitä hyötyy, on sitten kyseenalaista ja riippuu siitä, mitä tekee ja miten paljon, ja miten paljon omalle ajansäästölle on halu ja tarve antaa merkitystä.
Ite käpistelen kuvat Mini M4Pro:lla enkä ole tullut kokeilleeksi vieläkään miten Air (mulla M3 10/10) toimii samassa hommassa. Minin 24Gb RAM riittää LR:ään ihan hyvin, ainakin mun Nikonin RAWeja pyörittäessä ja voi samaan aikaa työstää Photarillakin jotain ilman että kone näyttää mitään hidastumisen merkkejä. Sellaista olen lukenut, että 16 gigallakin pystyy kyllä tekemään ihan hyvin.
Näin perstuntumalla sanoisin, että luonnollisimmat vaihtoehdot olisivat perus-Air M4 (tai M5), ehkä 24Gb RAM lisättynä, tai sitten MB Pro M4 (tai M5) Pro. MB ilman pro-prossua vähän siinä ja tässä, hyötyykö siinä lisähinnasta tarpeeksi. Videohommissa voi olla eri jutut mm. lämmönhallinnan hyödyille?
Macbookeista on ollut monta tarjouskamppista tänä vuonna ja voi toki tulla vielä lisääkin. Jos Air M5 ja Pro M5 Pro tulee keväällä, niin sitten vanhempia malleja taas kohta dumpataan halvalla pois. Jos ei ole hetikään tarvetta ostaa uutta konetta, muutaman kuukauden vartoominen voi olla ihan hyvä juttu, voi tulla taas alekamppiksia ja maaliskuussa uusia malleja ja vanhojen poistoalet.