Tämä on muuten mun ensimmäinen iPhone, ja olen omistanut kännykän vuodesta 1995, eli 29 vuoden ajan. Mutta hyvää mutuilua.
Aletaan olemaan tämän ketjun puolella joten siirrytään tänne.
Joo, mutuilin vähän että olet älypuhelinten osalta pitkäaikainen apple-käyttäjä koska et edes käsittänyt että ikoneiden vapaa sijoittelu voisi tarkoittaa muutakin kuin niiden järjestämistä ruudulle jonoon vasemmalta ylhäältä oikealle alas, pahoittelut siitä. Sinänsä peruskännyköiden, eli ei-älypuhelinten aikakausi ei tähän liity koska niissä ei ollut ikoneita joita voisi siirtää, mutta voitit kyllä pissaamiskilpailun kännykänhankkimisvuodesta, itse ostin ensimmäisen muistaakseni vasta 1997.
Kokemukseni mukaan moni muukin, Apple-käyttäjän mielestä hyvä ja toimiva toiminto, tuntuu joistakin Android-käyttäjistä uskomattomalta käyttäjän kiusaamiselta.
Se on ihan totta että monet Android-käyttäjät arvostaa eri asioita kuin iphone-käyttäjät ja niitä jopa ärsyttää monet asiat iphoneissa. Sama varmaan pätee toiseenkin suuntaan. Osaltaan kyse on varmasti tottumuksesta, osaltaan preferensseistä miten asioita haluaa tehdä, jos on pitkään käyttänyt jotain asiaa tietyllä tavalla niin ei välttämättä ole edes kovin avoimin mielin testaamaan asian tekemistä jollain toisella tavalla. Hyvänä esimerkkinä se sormenjälkilukija, jota monet on käyttäneet vuosia ja sen käyttöön on kehittynyt tietty malli. Siitä siirtyminen kasvojentunnistukseen voi olla ahdistavaa, tai etenkin metsään mennään jos kuvittelee että iphonen kasvontunnistuksesta voisi puhua samana päivänäkään jonkun kiinan-androidin 2D-kamerapaskan kanssa.
Vinkkinä muuten kaikille iphonen kasvontunnistuksen kanssa kamppaileville, opettakaa se uudestaan oikein Applen ohjeiden mukaan. En usko hetkeäkään etteikö se toimis naisilla aamulla ilman meikkiä ja ulkona pipo päässä jos se toimii mulla duunissa maski naamalla ja suojahuppu päässä pelkästään silmien ja nenän ympäristön muodon avulla, ja ottaa paljaan naaman 40 cm päästä 45 asteen kulmassa kun luuri on pöydällä ja itse seison. Tuo kikkara toimii 3D-kameralla ja katsoo kasvojen muotoa, ei ulkonäköä.
No voithan iPhonessakin laittaa widgetin sinne ylälaitaan ja täyttää alalaidan kuvakkeilla. Noin minullakin on monella sivulla. Eli isompaa ongelmaa ei edes näköjään ole.
Ruudun ylälaidan täyttäminen widgeteillä ei kyllä aja samaa asiaa kuin tyhjä tila widgettien ja ikoneiden välissä, joten kyllä,
minä koen asian ongelmaksi ja päätellen paljonko asiaa netin syövereissä ihmetellään en ole ainoa. Tämä ominaisuus/omituisuus nyt on yksi syy listalla asioita miksi en käytä iphonea henkilökohtaisessa käytössä vaikka työn puolesta sellainen tarjotaan liittymän kera 20 euron verotusarvoa vastaan, vaan mieluummin ostan itse puhelimen ja maksan liittymän jotta saan käyttää Androidia.