Apple vs. Android väittely-/vertailu-/vääntöketju

Androidilla saa kyl "ylävalikon" yleensä helpommin vetäistyä kuin iossissa. Ei tarvi sieltä näytön yläreunasta vetää, vaa vaikka keskeltä kotinäkymää. Iosilla tulee joku hakupalkki sillälailla. Ja joo, iosissa saa alareunaa alaspäin vetäisemällä ruudun yläosan puoliväliin ja sit yltää paremmin "yläreunaan", mut aika purkka on.
No mutta eihän tuo ole ainoa käyttökohde, esim. selaat Techbbs ja haluat katsoa ilmoitukset, niin nehän löytyvät tuolta yläreunasta (olettaen että käyttää tätä normaalia selainversiota).

Androidissa siis mennään takaisin molempiin suuntiin pyyhkäisemällä? Miten sitten pääsee takaisin sinne ”eteenpäin”? IPssä oikealta vasemalle pyyhkäisyllä, mikä minusta ainakin ihan loogista.
En nyt ihan heti keksi missä muualla pitäis päästä ”eteenpäin” paitsi joskus nettiselaimessa jos vahingossa painaa backiä jossain vahvasti rendaavassa nettisivussa eikä linkki ole heti tyrkyllä takaisin, mutta sitä varten itse kaivan selaimen menusta/työkalurivistä ”eteenpäin-nuolen” ja käytän sitä.

Tää menee varmaan vahvasti user preference kategoriaan, itse kun selaan paljon välilehtiä/uusia ikkunoita käyttäen niin navigointinappien/eleiden merkitys siellä on vähäisempi kuin yleisessä UI:ssa.

Tätä en kyllä tarkoittanut, vaan jos siellä näytön yläreunassa on jotain, esim. ilmoitukset, niin ne saa ”vedettyä” tarvittaessa lähemmäksi. Eikös Androidissakin ole ilmoitukset näytön yläreunassa edelleen?

Vielä kun mietin tätä yhdellä kädellä tapahtuvaa käyttöä, niin itse näköjään pidän luuria siten, että mun peukalo ylettää jokapuolelle ruutua, mitä nyt vähän tiukkaa tekee venyä kellon päälle. :geek:
No juu siis jos sovellusten ilmoituksista puhutaan niin alas vetämällä aukeaa se joskus ”rullaverhoksi” kutsuttu asia missä on pika-asetukset ja ilmoitusalue. Tämä toimii siten että työpöydällä ollessa se aukeaa mistä tahansa kohdasta alas vetämällä, jos olet sovelluksessa niin pitää vetää näytön yläreunasta alas.

Muutoin eleohjaus toimii pääpiirteiltään siten, että näytön alalaidasta ylös vetämällä tullaan ”kotiin” eli työpöydän pääikkunaan, työpöydällä ollessa muualta kuin alalaidasta ylös vetämällä aukeaa sovellusluettelo. Jos ”vetää ja pitää” alalaidasta aukeaa moniajoikkuna josta voi vaihtaa sovelluksia, niiden välillä voi myös vaihtaa alalaidasta swaippaamalla, eli ei kovin suurta eroa iphonen navigointiin.

Itselle tuo takaisin-pyyhkäisy se suurin murhe jokapäiväisessä käytössä, kun yhdellä kädellä peukalolla hapuillessa ehkä kerta kymmenestä tai kahdestakymmenestä saan tehtyä puhelimelle kelpaavan eleen niin ei käytännössä voi käyttää yhdellä kädellä. Jos sais toimimaan molemmista laidoista niin elämä helpottuis kummasti.

Joo, pyyhkäisyllä pääsee, mutta ainoa tapa pyyhkäistä taaksepäin on vasemmasta reunasta oikealle päin, ja jos pidän puhelinta järkevästi oikeassa kädessä kuten varmaan useimmat oikeakätiset tekee, niin mun peukalo ei millään yllä vasempaan laitaan pyyhkäisemään sisäänpäin.
Olen oikeakätinen ja pidän puhelinta vasemmassa kädessä, koska räpelöin näyttöä sillä oikealla kädellä. Pelkästään yhden käden taktiikka nyt ei salli oikeastaan mitään muutakaan operointia nykyisillä luureilla.

Olen oikeakätinen ja pidän puhelinta vasemmassa kädessä, koska räpelöin näyttöä sillä oikealla kädellä. Pelkästään yhden käden taktiikka nyt ei salli oikeastaan mitään muutakaan operointia nykyisillä luureilla.
Lähes kaiken teen vasenkätisenä oikealla kädellä puhelinta pitäen. Eikä ole iso tassu. Kai sitä on vuosien saatossa oppinu kännyä vähä "pyöritteleen" kädessä. e: paitsi, että puhelimeen puhun vasemmalla kädellä..

Lähes kaiken teen vasenkätisenä oikealla kädellä puhelinta pitäen. Eikä ole iso tassu. Kai sitä on vuosien saatossa oppinu kännyä vähä "pyöritteleen" kädessä. e: paitsi, että puhelimeen puhun vasemmalla kädellä..
Mulla toki vaikuttaa se, että käytän Waven kannellista suojakuorta. Se pitää toki aina avata kuten kirja, mutta siitä saa vastalahjaksi hyvän otteen. Takakansi kun on saranoitu about puolivälistä. En taida edes osata avata sitä pitäen puhelinta pelkästään oikeassa räpylässä :D

Tässäpä se ongelma juuri onkin mulla, kun Androidin eleillä (ja sitä ennen navigointinäppäimillä kun ne oli käännetty että back-nappi oli oikealla reunalla) pystyn monissa tilanteissa selviytymään yhdellä kädellä aivan mainiosti, mutta iphonella sama ei yksinkertaisesti onnistu.

Erittäin raivostuttava (uusi) ominaisuus applessa on kesken ohjelman X käyttämisen ylälaitaan tulevat notifikaatiot joita ei saa loogisesti pysyvästi pois swipe left/right eleillä. Ne pitää nostaa takaisin ylös josta ne jäävät vielä listalle. En halua myöskään klikata kesken hommien tietoja liikuntani määrästä tänään jne. Tämä toimi aiemmin oikein, mutta käsittääkseni testiryhmä valitti että ne häviää liian helposti.

Kertoo varmaan jonkinverran testiryhmästä.

Erittäin raivostuttava (uusi) ominaisuus applessa on kesken ohjelman X käyttämisen ylälaitaan tulevat notifikaatiot joita ei saa loogisesti pysyvästi pois swipe left/right eleillä. Ne pitää nostaa takaisin ylös josta ne jäävät vielä listalle. En halua myöskään klikata kesken hommien tietoja liikuntani määrästä tänään jne. Tämä toimi aiemmin oikein, mutta käsittääkseni testiryhmä valitti että ne häviää liian helposti.

Kertoo varmaan jonkinverran testiryhmästä.
Kyllä nuo edelleen häviää kun ihan hetken odottelee, ei se montaa sekunttia ole. Tietysti jos asetuksissa on laitettu päälle se että ne jäävät siihen näkyviin niin sitten ne kyllä näkyy.

Kyllä nuo edelleen häviää kun ihan hetken odottelee, ei se montaa sekunttia ole. Tietysti jos asetuksissa on laitettu päälle se että ne jäävät siihen näkyviin niin sitten ne kyllä näkyy.
Tottakai ne häviää kun hetken odottelee, mutta jos olen just menossa painamaan jotain raivostuttavasti sijoittuvaa nappia (esim slack), niin nuo tulee tielle. Paskaa suunnittelua ja surkeiden käyttäjien mielistelyä tuo on, ei mikään parannus.

Pitkästä aikaa tällä foorumilla ja löysin tän ketjun. Piti lukea kerralla ja hitto sainkin hyvät naurut! Mä olen ollut überApple-fanboy yli 20 vuotta ja nyt sunnuntaina ostin Pixel 6a:n Gigantista 299€:lla. Nyt todellakin ymmärrän miksi ihmiset käyttävät Android-luureja. Todellakin. Uutuudenviehätys oli uskomaton, ja osasin käyttää käyttistä heti ilman ohjeita. Käyttöjärjestelmä oli kaikenkukkuraksi todella tyylikäs mikä on minulle yllättävän tärkeä ominaisuus. En tiedä miksi. Kolme päivää käytin pixeliä, mutta tänään kaivoin iPhonen kaapista. Kyllä iOS ja Applen design on lopulta mun juttu. Pointtini on, että ymmärrän molempia leirejä. Molemmissa on puolensa… :)

Viimeksi muokattu:
Perhana, nopsaan tippuu android puhelimien arvo. Kuukauden käytössä ollut 300€ xiaomi puhelimesta ei tarjota enempää kuin max.130€..

Eikö tuosta applen jumalohjelmistosta edes näe montako kertaa tai minä päivinä olet soittanut mihinkin numeroon? Herra mun jesus. 2023.

Minkä malliset hakusanat siihen tarvitaan, että kyseisen listan löytää? @Humanoid Hain soitetuista puheluista mut .. ei tartu silmään (iphone 13). Haluaisin nähdä parin puhelinnumeron osalta milloin ja monestikko sinne on tullut soitettua. Kovin haastavan näköinen rasti löytää tämä tieto.

Minkä malliset hakusanat siihen tarvitaan, että kyseisen listan löytää? @Humanoid Hain soitetuista puheluista mut .. ei tartu silmään (iphone 13). Haluaisin nähdä parin puhelinnumeron osalta milloin ja monestikko sinne on tullut soitettua. Kovin haastavan näköinen rasti löytää tämä tieto.
Siis, puhelin ja sieltä äskeiset. Vai mitä tässä oikein haetaan?

Siellähän näkyy lista vaikka vuosien päähän, jos et tyhjennä sitä?
Juu, mut ei näy kuten androidilla, että ku klikkaa numeroa, nii se näyttää ko. numeron historian päivittäin ryhmitettynä. Iosilla on vain yks lista, eikä edes filtteriä. Aina joskus tarttis. "hmm, onkoha tuo numero ennenki soitellut"

e: pieni korjaus. Onhan tuossa iossilla filtteri; kaikki ja ei-vastatut :poop: Vissii jotenki oudosti haettu samaa logiikkaa, ku kaikki ja lukemattomat esim. mailissa :D

esim. näin (kuva googlesta):
Näyttökuva 2023-1-19 kello 22.47.06.png

Viimeksi muokattu:
Juurikin tuollainen selkeä "yhden numeron soitetut" listaus olisi haussa. Valitset numeron/yhteystiedon jonka tiedot haluat nähdä ja sitten näkee vain sen yhden numeron osalta historian.

Pakko varmaan mennä johonkin liikkeeseen testailemaan, miltä iPhone intuitiivisesti tuntuu. Taas tuli jonkun videon katsottua yllätyksenä aika monta iPhonesta uupuvaa toimintoa, joihin taas Androidissa on tottunut. Kaikista ei tiedä, olisiko niiden menetys ainoastaan teoriassa kivuliasta vai myös käytännössä.

Näitä miinuksia oli edellisellä sivullakin käsitelty hotspotin toimimattomuus, back-nappulan sijainti sovelluksesta riippuen eri paikoissa, clipboardin puuttuminen tai ainakin erilainen toiminta, kirjoitus sekä natiivilla näppäimistöllä että ladatulla Googlen versiolla, videopuhelun tai videon pitäminen taustalla pienenä muita asioita hoitaessa onnistuu ehkä paremmin Androidilla, juuri tuo yllä käyty ihmettely siitä miten soittohistoriaa tongitaan, ja aika monen asian hoitaminen useamman lisäpainalluksen kautta Androidiin verrattuna (esim. usean valokuvan valitseminen ennen lähetystä).

En osaa tältä istumalta sanoa, kuinka moni näistä asioista on edelleen totta, kuinka moni muokattavissa ja kuinka moni väärin. Aina puhelinta vaihtaessa tulee harkittua iPhonea, kun hyvä akunkesto ja kamera olisi suuria plussia, mutta aina tällaisista eroavaisuuksista kuullessa tulee ainakin teoriassa sellainen olo, että vaihtaessa vaan pettyisi. Harvemmin kuitenkaan olen liikkeessä asti pidempään testaillut iPhonea.

Omassa kuplassa vaan sattuu olemaan muutama juuri tällainen Androidista iOS:iin vaihtanut, joiden kehujen mukaan "kaikki vaan toimii", mutta toisaalta tässäkin ketjussa on hyviä esimerkkejä siitä, miten kaikki ei välttämättä ihan toimikaan, joten ei ihme jos näiden välillä menee pää sekaisin.

Pakko varmaan mennä johonkin liikkeeseen testailemaan, miltä iPhone intuitiivisesti tuntuu. Taas tuli jonkun videon katsottua yllätyksenä aika monta iPhonesta uupuvaa toimintoa, joihin taas Androidissa on tottunut. Kaikista ei tiedä, olisiko niiden menetys ainoastaan teoriassa kivuliasta vai myös käytännössä.

Näitä miinuksia oli edellisellä sivullakin käsitelty hotspotin toimimattomuus, back-nappulan sijainti sovelluksesta riippuen eri paikoissa, clipboardin puuttuminen tai ainakin erilainen toiminta, kirjoitus sekä natiivilla näppäimistöllä että ladatulla Googlen versiolla, videopuhelun tai videon pitäminen taustalla pienenä muita asioita hoitaessa onnistuu ehkä paremmin Androidilla, juuri tuo yllä käyty ihmettely siitä miten soittohistoriaa tongitaan, ja aika monen asian hoitaminen useamman lisäpainalluksen kautta Androidiin verrattuna (esim. usean valokuvan valitseminen ennen lähetystä).

En osaa tältä istumalta sanoa, kuinka moni näistä asioista on edelleen totta, kuinka moni muokattavissa ja kuinka moni väärin. Aina puhelinta vaihtaessa tulee harkittua iPhonea, kun hyvä akunkesto ja kamera olisi suuria plussia, mutta aina tällaisista eroavaisuuksista kuullessa tulee ainakin teoriassa sellainen olo, että vaihtaessa vaan pettyisi. Harvemmin kuitenkaan olen liikkeessä asti pidempään testaillut iPhonea.

Omassa kuplassa vaan sattuu olemaan muutama juuri tällainen Androidista iOS:iin vaihtanut, joiden kehujen mukaan "kaikki vaan toimii", mutta toisaalta tässäkin ketjussa on hyviä esimerkkejä siitä, miten kaikki ei välttämättä ihan toimikaan, joten ei ihme jos näiden välillä menee pää sekaisin.
Kyllähän androidissa yhä enemmän selviää vähemmillä painalluksilla vs iOS.
Kaikki tuntui olevan astetta hankalampaa. Jos olet käyttänyt iphonea 15vuotta sitten, niin se sama käyttäjäkokemus odottaa uuden 1400e iphonen myötä.

Kyllähän androidissa yhä enemmän selviää vähemmillä painalluksilla vs iOS.
Kaikki tuntui olevan astetta hankalampaa. Jos olet käyttänyt iphonea 15vuotta sitten, niin se sama käyttäjäkokemus odottaa uuden 1400e iphonen myötä.
Sama erittäin sulava ja saumaton ”kaikki vain toimii” käyttökokemus? Jos näin oli myös 15 vuotta sitten, niin nostan kyllä hattua. :thumbsup:

Sama erittäin sulava ja saumaton ”kaikki vain toimii” käyttökokemus? Jos näin oli myös 15 vuotta sitten, niin nostan kyllä hattua. :thumbsup:
Vastaavasti jos iOS ei toiminut silloin iPhone 3G aikaan, niin tuskin se toimii vielä tänä päivänäkään sen paremmin.
On toki iOS ottanut varovaisia askelia eteenpäinkin, mutta mitä itse olen videoista nähnyt ja sen "ilmaisen ATK-tuen" roolissa iOS laitteita käsissäni pyöritellyt.
Ei ne vieläkään pärjää Androidille käytettävyydessä, ainakaan omalla kohdallani.

Yhdessä asiassa Apple kyllä vie muita valmistajia kuin litran mittaa, ja se on softatuen pituus.
Julkaisivat juuri tietoturvapäivityksen 9 vuotta vanhoille i-laitteille (joita siis tänä päivänä on edelleen käytössä ihan määriä).

iOS ja iPadOS 15.7.3:n myötä haavoittuvuuksia paikattiin myös iPhone 6s ja 7 -malleista sekä 1. sukupolven iPhone SE:stä, iPad Air 2:sta, 4. sukupolven iPad ministä ja 7. sukupolven iPod touchista, joille ei ole saatavilla iOS tai iPadOS 16 -versioita. Mukana iOS ja iPadOS 15.7.3:ssa on viisi eri haavoittuvuuskorjausta.
Eihän nämä enää versiopäivityksiä saa (doh) eikä muutenkaan päivityksiä, mutta tietoturvaa paikataan vieläkin.
Pakko nostaa hattua ja pitääkin laittaa päivitykset latautumaan pöytälaatikosta löytyville 5S:lle, SE:lle ja 7:lle sekä muksun käytössä olevaan Air 2:een.

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Androidille käytettävyydessä, ainakaan omalla kohdallani.
Mitä tämä tarkoittaa? Viimeisin Android mikä kädessä oli, oli Samsungin tabletti ja se oli sellainen sillisalaatti ettei hermo kestänyt sen kanssa kovinkaan kauaa. Pitäisi varmaan taas jotain Pixeliä kokeilla, mutta se että pitää olla jokaista appsia on 2, Google ja Samsung, Samsung-tili jne. niin ei kyllä itsellä järki kestä. Tiedän ettei Samsung ole yhtä kuin Android, mutta Samsung on kuitenkin se suosituin Android-leirin merkki.

Mitä tämä tarkoittaa? Viimeisin Android mikä kädessä oli, oli Samsungin tabletti ja se oli sellainen sillisalaatti ettei hermo kestänyt sen kanssa kovinkaan kauaa. Pitäisi varmaan taas jotain Pixeliä kokeilla, mutta se että pitää olla jokaista appsia on 2, Google ja Samsung, Samsung-tili jne. niin ei kyllä itsellä järki kestä. Tiedän ettei Samsung ole yhtä kuin Android, mutta Samsung on kuitenkin se suosituin Android-leirin merkki.
Samsung onkin niitä harvoja valmistajia jotka väkisin tekee omat (huonommat) versionsa asioista joihin Googlella on jo olemassa ja esiasennettuna paremmat versiot (maksusovellus, selain, muistikirja, avustaja yms jne) ja niiden poiskytkeminen/poistaminen ja Googlen palveluiden saaminen käyttöön on kyllä työn ja tuskan takana. Samsungilla on moni muitakin omia outouksia, kuten sormenjälkien rajoittaminen lukijassa maks. 3 sormenjälkeen.

Yhden Samsungin ostin tuossa vuosi sitten ja tykkäsin niin paljon että ostin puolen vuoden päästä Nothingin Phone (1):n tilalle, siinä taas on luuri joka on sitä ehtaa Androidia softaltaan eikä yritä tehdä uusiksi kaikkea sitä mikä Androidissa on hyvää. Samaa sarjaa kuin OnePlussat aikanaan oli, mutta eivät valitettavasti ole enää kun niissä pyörii vain Oppon kiina-ihmesofta nykyään OnePlussan väreillä...

Toi on ihan hyvä pointti, ja alkujaan pyrin valitsemaan sen vähiten bloatia sisältävän puhelimen. Samsung on jo jonkin aikaa sitten siistinyt tuotteitaan, vaikka edelleen löytyy niitä Samsungin sovelluksia. Itse olen suurimman osan korvannut muiden valmistajien sovelluksilla.

Samsungin tabletit ei käsittääkseni ainakaan pari vuotta sitten saaneet kovin ylistäviä kehuja, muistaakseni joku niistä kalliimmista malleista on vasta nyt pärjännyt paremmin. Mutta joo en ihmettele, jos jonkun iPadin jälkeen Samsung-tabletti tuntuu sekavalta.

Noi listaamani "puutteet" iPhoneissa oli sellasia, jotka tulivat itselleni yllätyksenä, mutta joista en kuitenkaan kokeilematta voi tietää, kuinka paljon ne oikeasti häiritsee. Ja joidenkin kohdalla iOS:stä voi löytyä parempikin tapa tehdä asioita. Pitkä tietoturvatuki on kyllä iso juttu, eli siitä plussaa.

Nyt tuli vuosien Apple-lampaasta android-käyttäjä, kun iPhone vaihtui Pixel seiskaan ja Apple ja 6a menee myyntiin. En olisi uskonut, mutta on tää perkele hyvä luuri!

Miun piti salilla kysyä eräältä neidiltä apua. Salin kajari on kytketty iTabiin. Joku oli käyttänyt omaa luuriaan kaiuttimessa eli piti luoda linkki uudestaan kaiuttimeen. En vittu kuolemaksenikaan keksinyt että miten pääsen asetuksiin ja sitä kautta bluetoothiin käsiksi :D Eli se siitä helppokäyttöisyydesta. Ei muuten toiminut mikä androidilla että painat pitkään bt-kuvaketta niin pääset tarkempiin asetuksiin.

Miun piti salilla kysyä eräältä neidiltä apua. Salin kajari on kytketty iTabiin. Joku oli käyttänyt omaa luuriaan kaiuttimessa eli piti luoda linkki uudestaan kaiuttimeen. En vittu kuolemaksenikaan keksinyt että miten pääsen asetuksiin ja sitä kautta bluetoothiin käsiksi :D Eli se siitä helppokäyttöisyydesta. Ei muuten toiminut mikä androidilla että painat pitkään bt-kuvaketta niin pääset tarkempiin asetuksiin.
Kyllä minä mä ainakin pääsen iPhonella bluetooth asetuksiin control centterin kautta? Toinen nopee reitti on kirjoittaa ”bluetooth” searchiin.

Se on aina ollut juuri tuommoisen 2000-luvun Nokialaisen valikkohelvetin takana. Ei vaan ymmärrä miksi.

Se on aina ollut juuri tuommoisen 2000-luvun Nokialaisen valikkohelvetin takana. Ei vaan ymmärrä miksi.
Siis hetkinen. Mikä siinä on hankalaa? Avaatte Asetukset -> Bluetooth (joka on siinä about ekoina) ja heti näette laitteet.

Tai sitten niinku Androidissa että pitää Bluetoothin pikakuvaketta siellä Control centerissä pohjassa.

Siis hetkinen. Mikä siinä on hankalaa? Avaatte Asetukset -> Bluetooth (joka on siinä about ekoina) ja heti näette laitteet.
En löytänyt asetuksia. Ei mulla tullut mieleen että ne on pikakuvakkeena.

edit. Sain siis homman pelaamaan kun pääsin asetuksiin. Siihen kysyin neidiltä apua :)
edit2. Ja tuo oli vissiin eka kerta elämässäni kun jouduin iLaitetta kokeilemaan.

En löytänyt asetuksia. Ei mulla tullut mieleen että ne on pikakuvakkeena.
Siis asetukset pikakuvakkeena? Onhan ne Androideissakin. Muokkasin tohon omaan vielä, että bluetooth-asetuksiin pääsee myös sieltä Control centeristä niiku Androidissaki, ku pitää pohjassa bluetoothia.

Mitä sää sitte yritit, jos kumpikaan Androidissa toimiva vaihtoehto ei tullut mieleen?

Tai sitten niinku Androidissa että pitää Bluetoothin pikakuvaketta siellä Control centerissä pohjassa.
Hyvä jos korjattu. Vuosikausia meni.

Siis asetukset pikakuvakkeena? Onhan ne Androideissakin. Muokkasin tohon omaan vielä, että bluetooth-asetuksiin pääsee myös sieltä Control centeristä niiku Androidissaki, ku pitää pohjassa bluetoothia.

Mitä sää sitte yritit, jos kumpikaan Androidissa toimiva vaihtoehto ei tullut mieleen?
Yritin ekana vetästä ylhäältä valikon alas. No siinä tuli nuo perushommelit. Sitten yritin painaa pitkään bt-kuvaketta, no luck. Sitten yritin sivuista vedellä jos se päävalikko aukeaisi. Sitten huikkasin naiselle/tytölle että onko siulla iPhone. Se oli että joo. Ja minä sille että jos voisit millään näyttää miten pääsen asetuksiin. Kyllä hävetti, ihan kuin olisin joku 83v papparainen :sad:

dmn

Yritin ekana vetästä ylhäältä valikon alas. No siinä tuli nuo perushommelit. Sitten yritin painaa pitkään bt-kuvaketta, no luck. Sitten yritin sivuista vedellä jos se päävalikko aukeaisi. Sitten huikkasin naiselle/tytölle että onko siulla iPhone. Se oli että joo. Ja minä sille että jos voisit millään näyttää miten pääsen asetuksiin. Kyllä hävetti, ihan kuin olisin joku 83v papparainen :sad:
Ja jäi varmat piparitkin saamatta ...

Tuo kertoo sinun digiosaamisesta, ei iOS/iPadOSn monimutkaisuudesta. Vaikea kuvitella tilannetta jossa en itse Android-laitteessa saisi jotain haluttua ominaisuutta toimimaan.

Viimeksi muokattu:
Tuo kertoo sinun digiosaamisesta, ei iOS/iPadOSn monimutkaisuudesta. Vaikea kuvitella tilannetta jossa en itse Android-laitteessa saisi jotain haluttua ominaisuutta toimimaan.
Tai ehkä se kertoo iOS paskuudesta kun minä koneita rakenteleva mies en keksi mistä vitusta pääsisi asetuksiin :thumbsup:
edit. Ja minustakin on vaikea kuvitella että sinä et androidilla pääsisi asetuksiin. Se kun on niin helppoa.

Androidin huono puoli on kyllä se, että valmistajat ovat voineet räätälöidä sitä liikaa.
Äskettäin yksi digiavuton sukulainen oli ostanut uuden Samsung A53:n tarjouksesta ja käyttis oli hänestä liian erilainen vrt. vuosia käytössä olleeseen Huaweihin. Kyseinen henkilö oli turhautunut, kun ”kaikki” oli muuttunut.
Pienellä opastuksella puhelin saatiin käyttöön ja pienen pähkimisen jälkeen vanhasta tärkeät tiedotkin siirrettyä.
Itse jo useamman vuoden iPhonea Androidien (Nexus) jälkeen käyttäneenä, ei tuo Samsungin Android ainakaan vaikuttanut mitenkään ihmeelliseltä. Näin iOS:ään tottuneelle asetuksia ja säädettävää oli ihan liikaa. :)

Minä vaan olisin ollut ihan tyytyväinen kun olisin päässyt bt-asetuksiin painamalla pitkään bt-täppää. Kun ei onnistunut niin olin hetken hukassa. En aivan varma ole onko tuo kaikissa anteroissa vai Samsungin omia juttuja. Niitä kun olen viimeiset 10v. käyttänyt.

Aikas älytöntä taas, jos tuo tulee tapahtumaan...

The iPhone 15 and iPhone 15 Pro's USB-C port and accompanying charging cables will feature a Lightning-like authenticator chip, potentially limiting their functionality with Apple-unapproved accessories, a rumor shared on Weibo suggests.

Aikas älytöntä taas, jos tuo tulee tapahtumaan...

The iPhone 15 and iPhone 15 Pro's USB-C port and accompanying charging cables will feature a Lightning-like authenticator chip, potentially limiting their functionality with Apple-unapproved accessories, a rumor shared on Weibo suggests.
Toi ei kyllä EU-alueella ainakaan tule lentämään koska direktiivi vaatii nimenomaan standardointia latausliitännälle ja sen pitää tukea standardia USB-C latausta. USB-C jossa ei toimi kuin Applen omat kaapelit ei ole standardin mukainen portti eikä siten täytä direktiivin määrityksiä. Toki ne voi ton vittuillessaan tehdä muulle maailmalle ja jättää EU-laitteissa aktivoimatta softa-featuren joka vaatii "tunnisteellisen" kaapelin, mutta EU-alueella myytävien luurien on oltava standardia tukevia.

Sinänsä kyllä uudet iPaditkin tukee ihan USB-C PD standardia niin ihmeellistä pyristelyä olis jos puhelimille sitte tekis jonku erikoisvaatimuksen...

2. Jos tämän osan 1 kohdassa tarkoitettujen luokkien radiolaitteita voidaan ladata langallisella latauksella, niiden on

2.1 oltava varustettu standardissa EN IEC 62680-1-3:2021 ”Universal serial bus interfaces for data and power – Part 1-3: Common components – USB Type-C® Cable and Connector Specification” kuvatulla USB-C-tyypin liittimellä, ja kyseisen liittimen on oltava koko ajan käytettävissä ja toimintakunnossa;

2.2 oltava ladattavissa kaapeleilla, jotka ovat standardin EN IEC 62680-1-3:2021 ”Universal serial bus interfaces for data and power – Part 1-3: Common components – USB Type-C® Cable and Connector Specification” mukaisia.

3. Jos tämän osan 1 kohdassa tarkoitettujen luokkien radiolaitteita voidaan ladata langallisella latauksella yli 5 voltin jännitteellä, yli 3 ampeerin virralla tai yli 15 watin teholla,

3.1 niihin on sisällytettävä standardissa EN IEC 62680-1-2:2021 ”Universal serial bus interfaces for data and power – Part 1-2: Common components – USB Power Delivery specification” kuvattu USB Power Delivery -ominaisuus;

3.2 niillä on varmistettava, että mahdolliset muut latausprotokollat mahdollistavat 3.1 alakohdassa tarkoitetun USB Power Delivery -ominaisuuden täyden toimivuuden käytettävästä latauslaitteesta riippumatta.

Toi ei kyllä EU-alueella ainakaan tule lentämään koska direktiivi vaatii nimenomaan standardointia latausliitännälle ja sen pitää tukea standardia USB-C latausta. USB-C jossa ei toimi kuin Applen omat kaapelit ei ole standardin mukainen portti eikä siten täytä direktiivin määrityksiä. Toki ne voi ton vittuillessaan tehdä muulle maailmalle ja jättää EU-laitteissa aktivoimatta softa-featuren joka vaatii "tunnisteellisen" kaapelin, mutta EU-alueella myytävien luurien on oltava standardia tukevia.
Eipä tuossa ole mitään latausta estämässä, vaan lataisi kyllä millä tahansa piuhalla. Mutta voisisvat sitten vaikka rajoittaa latausnopeutta kun standardi ei vaadi mitään että luurin pitää tukea X wattista latausnopeutta.

Eipä tuossa ole mitään latausta estämässä, vaan lataisi kyllä millä tahansa piuhalla. Mutta voisisvat sitten vaikka rajoittaa latausnopeutta kun standardi ei vaadi mitään että luurin pitää tukea X wattista latausnopeutta.
Mutta direktiivi vaatii että jos laitetta voi ladata nopeasti (yli 5 V / 3 A / 15 W) niin sen pitää mahdollistaa USB PD protokollan "täyden toimivuuden käytettävästä latauslaitteesta riippumatta". Nähdäkseni vaatimus estää esim. kikkailemasta siten että geneerisellä kaapelilla/laturilla puhelin lataisi 5W teholla mutta MFi-kaapelilla 25W.

Pitäisi työsuhdepuhelin päivittää. OnePlus on ollut ensimmäisestä mallista lähtien se juttu, mutta nykyinen OnePlus 9 on kyllä softabugeillaan ollut niin surkea esitys, että tekisi mieli siirtyä toiseen valmistajaan. Apple on yrityspuhelimissa hyvin esillä, mutta USB-C:n puute on ekosysteemin lisäksi se mikä hiertää. Mikä on tällä hetkellä paras Android-puhelin spekseillä USB-C + langaton lataus + NFC + Hyvä kamera + bloatware-vapaa? Samsung on ollut käytössä joskus Galaxy 4 -aikaan ja silloin TouchWiz oli kamala käyttää.

Pitäisi työsuhdepuhelin päivittää. OnePlus on ollut ensimmäisestä mallista lähtien se juttu, mutta nykyinen OnePlus 9 on kyllä softabugeillaan ollut niin surkea esitys, että tekisi mieli siirtyä toiseen valmistajaan. Apple on yrityspuhelimissa hyvin esillä, mutta USB-C:n puute on ekosysteemin lisäksi se mikä hiertää. Mikä on tällä hetkellä paras Android-puhelin spekseillä USB-C + langaton lataus + NFC + Hyvä kamera + bloatware-vapaa? Samsung on ollut käytössä joskus Galaxy 4 -aikaan ja silloin TouchWiz oli kamala käyttää.
Pixel 7 -sarja (jos sellaisen saa jostain ostettua) tai Galaxy s23 sarja

Tällehän on ihan omakin lanka. Häiritsee miu hupia kun joku tulee keskustelemaan järkeviä tänne.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 059
Jäsenet
67 849
Uusin jäsen
kaWaii

Hinta.fi

Ylös Bottom