Tämä on täysin kukkua, ei ole ainuttakaan puhelinvalmistajaa joka ei joutuisi tavalla tai toisella räätälöimään androidia omalle laitteelleen. Ja usein räätälöivät vähän liikaakin vaikka pelkkä rautatuen yhteenkasaus riittäisi...
Totta kai jokaisella valmistajilla on omaa softakehitystä, mutta lukumäärällisesti suurin osa valmistajista ei kehitä Androidia, eikä maksa sen kehityksestä penniäkään. Android on ilmainen käyttöjärjestelmä, jonka pääkehittäjänä toimii Google. Eli puhelinvalmistajat eivät välttämättä joudu maksamaan mitään varsinaisesta käyttöjärjestelmästä, mutta sen käyttöjärjestelmän räätälöintiin ja sovittamiseen tietylle raudalle kuluu käytännössä aina aikaa ja rahaa.
Samaan hengenvetoon voidaan todeta että ei Applekaan sitä iOSia kirjoita tyhjästä uusiksi jokaista laitetta varten, ja usein rauta on käsittääkseni päinvastoin hyvin konservatiivisesti samaa (tai ainakin yhteensopivaa) kuin aiemmissa. Eli lähinnä tehdään uusia kuumia fiitsöjä ja jonkun verran rautatukea uusille osille.
Jos siis otetaan Android puhelin X ja iOS malli Y niin niihin käytetyn (tai ainakin vaaditun) softakehityksen määrä lienee about samaa luokkaa ellei jopa enemmän Androidissa.
No nyt tuli sitä kukkua. Ei sitä käyttöjärjestelmää joka välissä uusiksi kirjoiteta, mutta kyllä sen kehittämiseen tarvitaan huomattavasti enemmän rahaa ja työvoimaa, kuin pelkkään laitekohtaiseen räätälöimiseen, mutta suhteellisesti sekin riippuu laitelukumäärästä.
Kuten aiemmassa kommentissani totesin, yksittäisiä ios-laitemalleja myydään kappalemääräisesti enemmän kuin yksittäisiä Android-malleja. Tästä seuraa, että ios-käyttöjärjestelmän räätälöimiseen tietylle mallille tarvitaan suhteellisesti vähemmän työtä per myyty laite. Tämä tasaa tilannetta, ja selittää myös omalta osaltaan Applen parempaa päivitystukea. Ja kyllähän siitäkin tulee synergiahyötyä, että sekä käyttöjärjestelmä että rauta on saman katon alla kehitettyä, aina järjestelmäpiiriä myöten.
Mutta Apple kehittää yksin kokonaista käyttöjärjestelmää, mikä tulee kokonaisuudessaan maksamaan huomattavasti enemmän per laite, kuin pelkkä räätälöinti. Jos oletetaan, että ios- ja Android -käyttöjärjestelmien kehityskustannukset ovat samaa luokkaa, niin yksittäisen
ios-laitteen käyttöjärjestelmän kehityskustannukset ovat silti huomattavasti isommat
per yksittäinen laite. Tämän väitteeni perustan siihen, että
Applen markkinaosuus on noin 15%, kun Androidin osuus on monopolimaiset 85%. Ja ai niin, eiväthän ne Android valmistajat edes maksa Androidin kehityskustannuksia.