Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin, mitä sitten? Joku toinen henkilö voi samaisen mallin tiputtaa kerran ja näyttö päreinä. Tuurista kiinni.
En nyt tiedä onko huonompi vai parempi. Kyllähän nämä puhelimien lasit kaikki vähän sellaisia että hajoaa aina kuitenkin jossain vaiheessa jos paljon pudottelee.Olen siinä käsityksessä että Applen puhelimilla on yleensä huonompi tuuri tässä suhteessa. Vai oliko se joku aiempi malli?
Kestää kyllä, tuurista kiinni.Ulkona kun tippuu soralle näyttö edellä, niin ei kestä Samsungit, eikä Applet, eikä LG:t. Koitettu on.
Tasaiselle alustalle (betoni/asfaltti/lattia) on taas saanut tiputtaa useasti ilman särkynyttä näyttöä.
Kestäviä ainakin drop testeissä.Olen siinä käsityksessä että Applen puhelimilla on yleensä huonompi tuuri tässä suhteessa. Vai oliko se joku aiempi malli?
.
Täällä varmaan muutenkaan suurinosa korjauksiaan maksele jotain 100€ omavastuuta enempää, kun kaikilla on kotivakuutus/matkavakuutus.
Taitaa olla kuitenkin ikävähennys käytössä, eikä ”vuodenvaihdevähennys”, toisinkuin viimeisestä esimerkistäsi voisi päätellä.Luureissa on ikävähennykset aika kovat, esim 800e luurista lähti 1. vuoden jälkeen 200e korvauksesta pois ikävähennyksen vuoksi ja päälle omavastuu 100-200€
Ikävähennys lasketaan usein jo vaihtuvasta vuodesta.(lasketaanko missään edes oikea puhelimen iän perusteella?)
Jos ostat 2019 marraskuussa ja rikkoutuu tammikuussa 2020 tulee tästä yksi vuosi ikävähennykseen.
2018v ostetun 800e luurista irtoaa 150e omavastuulla ja 1v ikävähennyksella vain Max. 450e korvaus.
2017 ostettun 800e luurin korvaus olisi 250e jos omavastuu 150e.
2017 vuonna ostettun 800e luurin korvaus olisi 2020 tammikuussa enään n.90e
Luet jotain 2015 tai vanhempaa vakuutusehtoja sillä kirjoitat OP.sta täysin perättömiä virheellisiä korvaus tietoja.Taitaa olla kuitenkin ikävähennys käytössä, eikä ”vuodenvaihdevähennys”, toisinkuin viimeisestä esimerkistäsi voisi päätellä.
OP:lla ikävähennysten maksimi on matkapuhelimille 70%, mutta tämä lienee yhtiökohtaista. Lisäksi nyt vakuutusehdot tarkastettuani 23kk ikäinen luuri korvataan vielä yhden vuoden ikävähennyksellä. Tuolla sinunkin laskukaavallasi näytön korjaa omavastuun hinnalla 35kk ajan omavastuun hinnalla ja sen jälkeen korjaushinta Applellakin tainnut laskea, kuten muissakin vanhemmissa malleissa.
Siis miten se venyttää huoltoaikaa, jos lukitusnäytössä näkyy yksi ilmoitus? Vai meinaatko, että jengi kelpuuttaa tarvikenäytöt ok, mutta on niin tarkka yhdestä väliaikaisesta ilmoituksesta, että ei vaan voi luuria käyttää sen kanssa?Siis tarkoittaahan se käytännöasä huoltoajan venymistä.4:llä päivällä. En mitenkään pysty näkemään tätä kuluttajan suojelemisena. Pysyn mielelläni omassa halpis-androidissa jossa näyttö ei ole säröillyt lukuisista pudotuksista huolimatta ja johon saan tarvittaessa vaihtoruudun työmatkan varrelta.
Totta, tämä oli muuttunut ja pahoittelen vanhentunutta tietoa. Minulla oli talletettuna vanhempi vakuutuskirja. 70% enimmäisvähennys kuitenkin pätee edelleen. Tuohon siis päästään 27kk jälkeen. Täysin perättömistä väitteistä ei voida kuitenkaan puhua, joskin virhe tekstissä oli.Luet jotain 2015 tai vanhempaa vakuutusehtoja sillä kirjoitat OP.sta täysin perättömiä virheellisiä korvaus tietoja.
Vakuutusyhtiössä esim Op, If ikävähennys tulee heti lisää kun vuosi vaihtuu.
Eli 100% Fakta on tämä, todettu,kysytty,koettu, luettu sekä ymmärretty.
OP.lla ikävähennystä tulee vuosi lisää, kun vuosi alkaa niin on se heti +1v lisää ikävähennykseen.
Vakuutusehdoista suoraan
"Matka- ja äly-
puhelinten vähennys lasketaan kuitenkin kertomalla prosenttiluku omai-
suuden käyttöönottovuoden jälkeen alkaneiden vuosien lukumäärällä"
Asiasta uutisoitiinkin.
Oletko ostamassa matkapuhelinta? Mieti ajankohta tarkkaan
"Rikkoutuneen puhelimen ikävähennys meni OP:ssä aiemmin kokonaisten kalenterivuosien mukaan. Kalenterivuosi alkoi puhelimen käyttöönotosta."
Eli meni kyllä ennen luurin iän mukaan vaan eipäs mene enään.
Eikä mene esim. Ifissäkään eikä Pop.issa, tosin IF ilmeisesti voi tehdä poikkeuksen tapauskohtaisesti.
Eli 100% faktaa että jos ostat luurin syyskuussa 2019 niin tulee siihen +1v ikävähennystä jo 2020 tammikuussa
IF vakuutusehdoista suoraan
"Ikävähennysten laskennassa
ensimmäisenä käyttöönottovuotena pidetään sitä vuotta, jolloin esine on
otettu käyttöön. Ensimmäinen käyttöönottovuosi päättyy kalenterivuoden
vaihtuessa riippumatta siitä, mihin aikaan vuodesta esine on otettu käyt-
töön."
En tiedä onko kenelläkään enään perinteistä oikeaan ikään sidottua ikävähennystä matkapuhelimien kohdalla.
Lähinnä jonkinlainen este valheellisen markkinoinnin estämiseksi. Tarvikenäyttö on tarvikenäyttö niin kauan kunnes huolto tehdään virallisessa huollossa takuulla virallisilla metodeilla ja varaosilla. Kuluttajaa avustava muutos. Toki ikävä pajoille kun ei voi enää myydä "virallista huoltoa"Jotenkin oletin että tuonilmoitus tönöttää siinä näytöllä neljä päivää eikä sitä voi poistaa, mutta tarkemmin kun ajattelen niin sen voinee kuitata pois häiritsemästä. Silloinhan se ei ole isokaan haitta, jonkinlainen yritys kilpailun esteeksi ehkä kuitenkin?
En näe estettä kilpailulle, sillä Suomessakin on useampia yrityksiä, jotka ovat Applen valtuutettuja huoltoja.Ikävä este myös kilpailulle. Mutta Applen käyttäjät tuntuvat näkevän tässä paljon hyvää, jote olkoon niin.
0 -posti?Ikävä este myös kilpailulle. Mutta Applen käyttäjät tuntuvat näkevän tässä paljon hyvää, jote olkoon niin.
Hiukan yleisemmin aiheesta puhuen, se että Apple painostaa kuluttajia käyttämään Applen valtuuttamia huoltoja ei mitenkään itsestäänselvästi ole kuluttajan etu edes huollon laadun puolesta. YouTubesta löytyy useita salaa kuvattuja videoita, joissa Applen valtuuttama liike huijaa kuluttajaa laitteen korjaustarpeen suhteen. Laitteessa on ollut jokin nopeasti, helposti ja halvalla korjattava pikkuvika, mutta liike on väittänyt asiakkaalle, että laitteeseen on joko vaihdettava kallis osa, tai että puolentoista tuhannen laite on järkevää vaihtaa kokonaan uuteen (jonka saa sopivasti samasta liikkeestä). Valtuuttamattomassa elektroniikkahuollossa vika on sitten saatettu korjata viidessä minuutissa, parin kympin hintaan.
En näe estettä kilpailulle, sillä Suomessakin on useampia yrityksiä, jotka ovat Applen valtuutettuja huoltoja.
Ei tuossa mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole. Edelleen voi sen luurin vaikka viedä sinne nyrkkipajaan, jos haluaa ja tiedostaa mahdollisesti heikentyvän jälleenmyyntiarvon. Täysin sama homma on autohuolloissakin, kyllä itse mielummin ostan sen marmoritiskillä huolletun käytetyn auton täydellisellä huoltokirjalla. Se on firman oma päätös ostaako valmistajan tarjoamat lisenssit, koulutukset ja huolto-ohjeet. Ja Suomessa useampi yritys on nämä valtuutukset itselleen hommannut Applelta, joten kilpailu on täysin tasaväkistä. Jos ja kun korjaus tulee kalliimmaksi eli tuottaa enemmän rahaa valtuutetussa huollossa ja iPhonen huoltopalveluille on kysyntää, niin en näe miksi nyrkkipaja jättäisi valtuutukset hommaamatta. Yritysmaailmassa on monia kalliitakin lisenssin alaisia kilpailukykyä parantavia asioita, esimerkiksi tiettyjä insinööritoimistojen suunnittelusovelluksia joille löytyisi "huonommat" versiot halvemmallakin, mutta yrityksen tehtävä on itse päättää lähestymistapansa kilpailevilla aloilla.Et näe estettä kilpailulle?
Firma A maksaa applelle siitä, että saa "valtuutuksen". Sen korjaamat puhelimet eivät sano näytöstä mitään.
Yleensä täallaiset huoltosopimukset ovat melko kalleita, voi olla esim tuhansia euroja / vuosi. Vastineeksi saa sitten huoltodokumenttejä, voi tilata kallilla osia, (mahdollisesti hankalin ehdoin) Voi tilata kalleita huoltoadaptereita jne.
Firma B ei maksa applelle, muutakuin siitä uudesta osasta (Näyttö). Sen korjauksen laatu on täysin sama, kuin applen "valtuuttaman" firman. Luurit kuitenkin valittavat näytöstä, vaikka on applelta ostettu näyttö, joten puhelimen arvo laskee selvästi.
Asiakas siis joutuu valitsemaan: Puhelimen arvon selkeä lasku tai jonkinverran kalliimpi korjaus.
Asiakas valitsee firman A.
Eli kyllä, Apple vääristää tuolla virityksellään huoltofirmojen kilpailua.
Sit on vielä olemassa firma C, joka ei maksa applelle mitään ja valehtelee käyttävänsä heidän osiaan (tai ei yksinkertaisesti mainitse missään mistä heidän käyttämänsä osat tulevat). Miten kuluttaja pystyy erottamaan puljut B ja C (ja vaatimaan rahansa takaisin), jos mitään ilmoitusta kolmannen osapuolen komponenttien käytöstä ei anneta?Et näe estettä kilpailulle?
Firma A maksaa applelle siitä, että saa "valtuutuksen". Sen korjaamat puhelimet eivät sano näytöstä mitään.
Yleensä täallaiset huoltosopimukset ovat melko kalleita, voi olla esim tuhansia euroja / vuosi. Vastineeksi saa sitten huoltodokumenttejä, voi tilata kallilla osia, (mahdollisesti hankalin ehdoin) Voi tilata kalleita huoltoadaptereita jne.
Firma B ei maksa applelle, muutakuin siitä uudesta osasta (Näyttö). Sen korjauksen laatu on täysin sama, kuin applen "valtuuttaman" firman. Luurit kuitenkin valittavat näytöstä, vaikka on applelta ostettu näyttö, joten puhelimen arvo laskee selvästi.
Asiakas siis joutuu valitsemaan: Puhelimen arvon selkeä lasku tai jonkinverran kalliimpi korjaus.
Asiakas valitsee firman A.
Eli kyllä, Apple vääristää tuolla virityksellään huoltofirmojen kilpailua.
--------------------
Itsekkin olen törmännyt tuohon applen virallisen huollon kusettamiseen.
Läppäriin piti vaihtaa kosteusvaurion takia näppis.
Huollosta loruiltiin emon vaihtotarpeesta ym. Läppärissä ei kuitenkaan muualla ollut sitä ongelmaa, kuin näppiksessä itsessään, muutamassa näppäimessä. Asiakas sai uuden omavastuulla vakuutuksesta ja vanha korjattiin sitten ei Applen avustuksella.
Tämä, ja se arvon laskukaan ei ole mikään automaatio, vaan nimenomaan sen kuluttajan ehdoilla tapahtuvan kilpailun tulos.Ei tuossa mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole. Edelleen voi sen luurin vaikka viedä sinne nyrkkipajaan, jos haluaa ja tiedostaa mahdollisesti heikentyvän jälleenmyyntiarvon.
Mille ei Applen valtuuttamalle firmalle Apple myy omia virallisia varaosiaan?Firma B ei maksa applelle, muutakuin siitä uudesta osasta (Näyttö). Sen korjauksen laatu on täysin sama, kuin applen "valtuuttaman" firman. Luurit kuitenkin valittavat näytöstä, vaikka on applelta ostettu näyttö, joten puhelimen arvo laskee selvästi.
Lienee itsestään selvää, että CE merkintä, avainlippu tai mikä tahansa muukaan sertifikaatti itsessään ei varsinaisesti takaa parempaa laatua. On kuitenkin merkittävästi todennäköisempää, että jos jokin taho valvoo ja koulii, on lopputulema parempi, kuin yksittäisen pajan kohteessa X.
Mille ei Applen valtuuttamalle firmalle Apple myy omia virallisia varaosiaan?
Oli juttua, että apple myöntää useammalle huoltoliikkeelle ns. Kevyemmän virallisen huollon leiman, mutta työt näissä keskittyy vain yleisimpiin huoltoihin: näyttöihin ja akkuihin jne. Niissä vaihdetut näytöt ei luonnollisesti saa tuota merkintää.Eikös siitä ollut juuri puhetta, että apple alkaisi myydä esim näyttöjä vapammin. Jos ei ala, niin sittenhän tuo applen toiminta vasta onkin kilpailun rajoittamista.
Applen pitäisi myydä varaosat tasapuolisen samalla hinnalla kaikille. Ja yleesäkin ne tulisivat olla saatavilla.
Kai se vaatii muutakin, kuin pelkän uuden virallisen näytön, eli joitain Applen työkaluja myös. Tästä oli juttua, että jos toisesta puhelimesta vaihtaa, niin silti tulee herja. Toki eiköhän tuokin ole jollain ohitettavissa.Onko tästä jotain faktaa että niihin näyttöihin ei saa paritusta tehtyä jos huoltoliike saa ne ostettua?
Eipä noiden laitteiden hinnasta tietoa. En usko, että niitä voi noin vain ostaa, vaan pitää joku Applen kurssi olla läpäistynä.Joo, mutta vaatiiko se taas jotain 15 tonnin vehkeitä vai ei.
Ylipäätään mutuilun määrä on niin valtava tässäkin ketjussa...
En usko, että Apple myy varaosia muuten, kuin virallisten huoltojen kautta. Kaikilla muilla huoltamoilla on joitain tarvikevaraosia, jotka voi olla tai olla olematta yhtä laadukkaita kuin alkuperäiset. Enkä minäkään näe tässä kilpailun vääristämistä.Niin, vähän tuntuis hassulta myydä huolloille näyttöjä ilman että saa vaikka sen TrueTonen toimimaan. Eikä se mitään kilpailun vääristämistä kyllä ole jos se täytyy kumminkin kalibroida. Sama kun ulisis että autohuollon hemmetin kalliit softauslaitteet tehdasyhteydellä olis kilpailun rajoittamista.
Silloin osat on väkisin muille kalliimpia. Ei kukaan ole niin hölmö, että toimisi välikätenä ilmaiseksi. Eli vääristää selkeästi kilpailua.En usko, että Apple myy varaosia muuten, kuin virallisten huoltojen kautta. Kaikilla muilla huoltamoilla on joitain tarvikevaraosia, jotka voi olla tai olla olematta yhtä laadukkaita kuin alkuperäiset. Enkä minäkään näe tässä kilpailun vääristämistä.
Ainakin Aasiassa on käsittääkseni aika paljonkin myynnissä ihan aitoa second hand Apple-varaosaa. Nuo siis peräisin kierrätetyistä puhelimista yms.Mille ei Applen valtuuttamalle firmalle Apple myy omia virallisia varaosiaan?
Täh? Applen huolto myy Applen varaosia(huoltoa), muut myy tarvikeosia(huoltoa). Jos et ole Applen huolto, et saa mistään virallisia Applen varaosia.Silloin osat on väkisin muille kalliimpia. Ei kukaan ole niin hölmö, että toimisi välikätenä ilmaiseksi. Eli vääristää selkeästi kilpailua.
On varmana, Suomessakin porukka ostaa rikkinäisiä puhelimia varaosiksi. Puhe oli, että Apple ei myy varaosia kolmannelle osapuolelle. En ole ainakaan tällaisesta missään kuullu.Ainakin Aasiassa on käsittääkseni aika paljonkin myynnissä ihan aitoa second hand Apple-varaosaa. Nuo siis peräisin kierrätetyistä puhelimista yms.
Täh? Applen huolto myy Applen varaosia(huoltoa), muut myy tarvikeosia(huoltoa). Jos et ole Applen huolto, et saa mistään virallisia Applen varaosia.
Ei tuo mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole.Eli siis Apple vääristää todella rajusti korjausbisnes kilpailua.
Nyt ei huollaeta autoja vaan puhelimia.Ei tuo mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole.
Edelleen autoesimerkkeihin palaten. Voit toimia nyrkkipajana, jossa huollat auton kuin auton. Voit myös erikoistua erityisesti tiettyyn merkkiin, kuten volkkariin ja tällöin todennäköisesti ostat volkkarin omat diagnostiikkatyökalut sekä lisenssin heidän huolto-ohjeisiin suoraan Volkswagenilta. Näin käytännössä ne suomalaisetkin merkkihuollot tekevät, vaikka olivat sitten isompaa konsernia tai jotain perähikiän pientä autobisnestäpyörittäviä jobbareita. Isommissa konserneissa saatetaan käydä jopa valmistajan tehtaalla koulutuksissa. Pienemmät nyrkkipajat saattavat vain hommata lisenssin huolto-ohjeisiin.
Fonum oli hankkinut tuon laitteen ilmeisesti Kiinasta ja heidän kauttaan saisi TrueTonen päälle näytön vaihdon jälkeen. Onko tuo sitten kalibrointia vai vanhan puhelimen TrueTonen id:n kopioimista, ei voi tietää tarkasti..Ja TrueTone ei ilmeisesti toimi, tähän olis kiva kuulla onko se vaan v*ttuilua Applen puolelta vai tarviiko se oikeasti kalibroida.
Toki kyse on siitä mitä Apple tekee tai mitä se voisi tehdä, mutta vertaukset pätevät yhä eikä kilpailu ole millään tavalla vääristynyt, niin kauan kun kaikilla on mahdollisuus ryhtyä valtuutetuksi Apple-huolloksi.Nyt ei huollaeta autoja vaan puhelimia.
Olen hyllyttänyt vertaukset, koska ne eivät toimi.
Nyt on kyse siitä, mitä apple tekee ja mitä se voisi tehdä.
Nyt Apple suoraan sanottuna vittuilee mm. varaosien kanssa, joka vääristää korjausbisnes kilpailua, halusit sitä myöntää tai et.
Ei tuossa juuri ole mitään erikoista, jos firma myy virallisia osia vain virallisille huoltoliikkeille / virallisten huoltojen kautta onnistuu vain virallisten osien saanti.Nyt ei huollaeta autoja vaan puhelimia.
Olen hyllyttänyt vertaukset, koska ne eivät toimi.
Nyt on kyse siitä, mitä apple tekee ja mitä se voisi tehdä.
Nyt Apple suoraan sanottuna vittuilee mm. varaosien kanssa, joka vääristää korjausbisnes kilpailua, halusit sitä myöntää tai et.
Tässä vertauksessa pissii nyt vaan se, että autoihin voi kuka tahansa ostaa alkuperäisiä varaosia ja asennuttaa ne missää lystää, mutta puhelimissa se ei onnistu. Voit siis nyrkkipajana huoltaa lähes auton kuin auton alkuperäisosilla, ilman mitään erikoistyökaluja tai lisenssejä, jos niin haluat.Edelleen autoesimerkkeihin palaten. Voit toimia nyrkkipajana, jossa huollat auton kuin auton. Voit myös erikoistua erityisesti tiettyyn merkkiin, kuten volkkariin ja tällöin todennäköisesti ostat volkkarin omat diagnostiikkatyökalut sekä lisenssin heidän huolto-ohjeisiin suoraan Volkswagenilta. Näin käytännössä ne suomalaisetkin merkkihuollot tekevät, vaikka olivat sitten isompaa konsernia tai jotain perähikiän pientä autobisnestäpyörittäviä jobbareita. Isommissa konserneissa saatetaan käydä jopa valmistajan tehtaalla koulutuksissa. Pienemmät nyrkkipajat saattavat vain hommata lisenssin huolto-ohjeisiin.
Eivät autotehtaatkaan käsittääkseni myy kaikkia alkuperäisosia kaikille sattumanvaraisille tahoille, vaan osa virallisista osista ja niiden sisältämistä ohjelmistoista on vain viralliselle huoltoverkostolle.Tässä vertauksessa pissii nyt vaan se, että autoihin voi kuka tahansa ostaa alkuperäisiä varaosia ja asennuttaa ne missää lystää, mutta puhelimissa se ei onnistu. Voit siis nyrkkipajana huoltaa lähes auton kuin auton alkuperäisosilla, ilman mitään erikoistyökaluja tai lisenssejä, jos niin haluat.
Totta kai se rajoittaa kilpailua, jos osa toimijoista rajoitetaan kilpailun ulkopuolelle.Mutta yhtä kaikki, kilpailun rajoittamista ei sinänsä ole tapahtunut ainakaan tässä Applen tapauksessa
Juuri mainitsit kuinka sitä rajoitetaan. Juu ei enempää tästä.Ei rajoiteta. Saa nekin ryhtyä tekemään samoja huoltoja, ei muuta kun kurssit ja matskut ja laitteet kuntoon. Ei ole ketään estämässä.
Ei kyllä nykyään voi, vaatii aika usein noita aiemmin mainitsemiani kalliimpia diagnostiikka/softauskamppeita ja mahdollisesti jopa yhteyden tehtaaseen. Jotain kulutusosia toki voi vaihdella, mutta ihan mitä tahansa ei kuitenkaan.
Hyvä esimerkki on vaikka jokunen vuosi sitten omistamani auto, jossa radion vaihtaminen ei yksinkertaisesti onnistu kun se on väylässä ja väylässä suojaus joka ei salli sinne muuta kun ne laitteet mitä tuotannossa on koodattu — ihan sama vaikka lyöt vastaavan mankan purkuautosta kiinni, niin ei pelaa. Piti poistattaa kyseinen suojaus valtuutetussa huollossa ja vaati tosiaan myös tehdasyhteyden. Ja aika kauan selviteltiin että miten se edes tehdään...
Mutta yhtä kaikki, kilpailun rajoittamista ei sinänsä ole tapahtunut ainakaan tässä Applen tapauksessa
No jaa, enpä toki mene sanomaan kaikista osista ja merkeistä, mutta kaikki tarvittavat osat mitä itse olen autoihini tarvinnut (korjaan autoni itse ja merkkejä on ollut monia) olen halutessani saanut varaosanumerolla merkkitiskiltä. Seassa on ollut koodaamista vaativia bokseja yms. Tämä olisi kuluttajan näkökannasta mukava onnistua myös puhelinvalmistajien kanssa.Eivät autotehtaatkaan käsittääkseni myy kaikkia alkuperäisosia kaikille sattumanvaraisille tahoille, vaan osa virallisista osista ja niiden sisältämistä ohjelmistoista on vain viralliselle huoltoverkostolle.
ECU:t, automaattivakkareista huolehtivat komponentit ja jotkut muut vastaavat.
Totta kai se rajoittaa kilpailua, jos osa toimijoista rajoitetaan kilpailun ulkopuolelle.
Ei rajoiteta. Saa nekin ryhtyä tekemään samoja huoltoja, ei muuta kun kurssit ja matskut ja laitteet kuntoon. Ei ole ketään estämässä.
Ei lähdetä tällaiseen juupas-eipäs vänkäämiseen...Juuri mainitsit kuinka sitä rajoitetaan. Juu ei enempää tästä.
Tuohon löytyy työkalu jolla saa sen toimimaan myös muissa "paneeleissa". Ei oo kallis vehe. Kaiken mukaan ainoastaan lyö sarjanumeron vanhasta uuteen eli ihan pelkkää keinottelua normi apple tyyliin. Jos he eivät tee sitä niin laitetaan tälläinen kompastuskivi muille. Myös uusimmat macbookit ja T2 siru. Turhake mutta bisneksen rajoittaminen heille. Halut tiedostoja SSD:ltä kun hajoaa? Hmm..Ja TrueTone ei ilmeisesti toimi, tähän olis kiva kuulla onko se vaan v*ttuilua Applen puolelta vai tarviiko se oikeasti kalibroida.
Vaikka sen tarkoitusperät on hyviä niin se aiheuttaa sitten kaikenlaista muuta harmia, kuten Linuxia ei saa asennettua ellei disabloi piirin turvallisuusasetuksia.Tuo T2 siru nyt on ongelma vaan ihmisille jotka ei ymmärrä tehdä varmuuskopioita. Varmaan senkin olemassaolo jotakuta harmittaa mutta kyllä senkin tarkoitus selviää kun vähän viitsii lukea...