Apple ilmoittaa epävirallisesta näytön vaihdosta uusissa iPhone 11 -malleissa

Ulkona kun tippuu soralle näyttö edellä, niin ei kestä Samsungit, eikä Applet, eikä LG:t. Koitettu on.

Tasaiselle alustalle (betoni/asfaltti/lattia) on taas saanut tiputtaa useasti ilman särkynyttä näyttöä.
 
Tästä on lyhyt tie siihen että estää puhelimen toimimasta jos ei ole alkuperäinen sika kallis osa vaihdettu... Parempi apaja rahastaa kun saa 200eur 20eur sijaan...
 
Olen siinä käsityksessä että Applen puhelimilla on yleensä huonompi tuuri tässä suhteessa. Vai oliko se joku aiempi malli?
En nyt tiedä onko huonompi vai parempi. Kyllähän nämä puhelimien lasit kaikki vähän sellaisia että hajoaa aina kuitenkin jossain vaiheessa jos paljon pudottelee.
 
Ulkona kun tippuu soralle näyttö edellä, niin ei kestä Samsungit, eikä Applet, eikä LG:t. Koitettu on.

Tasaiselle alustalle (betoni/asfaltti/lattia) on taas saanut tiputtaa useasti ilman särkynyttä näyttöä.
Kestää kyllä, tuurista kiinni.

Liikaa haetaan nyt absoluuttisia totuuksia vain muutaman henkilökohtaisen kokemuksen myötä ja oletetaan että se on absoluuttinen totuus eikä tajuta että näitä tippuu miljoonittain, joskus hajoo ja joskus ei.

Olen siinä käsityksessä että Applen puhelimilla on yleensä huonompi tuuri tässä suhteessa. Vai oliko se joku aiempi malli?
Kestäviä ainakin drop testeissä.
Käsityksesi saattaa olla hieman vanhentunut.
Mutta tuurista kai nämäkin on kiinni,joskus hajoo joskus ei, mutta vanhemmat hajosi herkemmin.

 
Viimeksi muokattu:
Kerran pudotin kädestä 7" tabletin asfaltille siten että näyttö edellä kohtuullisen vaakatasossa. Asfaltilla oli karkeata hiekkaa. Lasi halki koko matkalta ja kivi rusautti nurkasta. Korkeutta noin metri ehkäpä mistä putosi. Se ei todellakaan tarvitse kuin kerran pudota.
 
Tämähän on lähinnä hyvä uudistus.

Vähän vastaava tavoite, kuin esimerkiksi tuotteiden avainlippu tai CE -merkintä. Tuotteen laatu ( = näytön laatu tässä esimerkissä ) on suuremmalla todennäköisyydellä korkea, vs. tuote, jossa herja asetusten/tietojen takaa löytyy. Ei sinällään myöskään estä vaihtamaan AliExpress paskaa tilalle, joten ei rajoita ketään.

EU vielä suojannee, että mitään näytön toiminnan estoja totaalisesti tulee koskaan, ellei puhelimia ala syttymään tuleen näytön vuoksi. Silloin Apple voinee paeta, ja pakeneekin, turvallisuusaspektin taakse laittaen estot toteen.
 
Ei aukene miksi tämä nyt koetaan taas huonoksi. Voit vaihtaa sen tarvikeosan jos haluat, mutta et saa sitä enää myytyä uutta ja alkuperäistä vastaavana. Näitä rikkinäisiä IPhone fiksaavia puljuja ja yksityisiä on Suomessakin pirusti. Melkein joka kauppapaikalta löytyy ilmoituksia: ”ostamme rikkinäisen puhelimesi”. Tämähän on aivan loistava juttu. Nuo jotka asiasta täälläkin purnaa, eivät Applea nyt muutenkaan huolisi. Suurin osa tarvikkeista on ihan kuralaatuisia verrattuna alkuperäiseen, eikä mielestäni Applen tarvitse niiden laatua taata vaikka olisi purettu jostain muusta luurista. Sehän ei enää silloin vastaa Applen standardeja kalibroinnin suhteen.

Täällä varmaan muutenkaan suurinosa korjauksiaan maksele jotain 100€ omavastuuta enempää, kun kaikilla on kotivakuutus/matkavakuutus.
 
.
Täällä varmaan muutenkaan suurinosa korjauksiaan maksele jotain 100€ omavastuuta enempää, kun kaikilla on kotivakuutus/matkavakuutus.

Luureissa on ikävähennykset aika kovat, esim 800e luurista lähti 1. vuoden jälkeen 200e korvauksesta pois ikävähennyksen vuoksi ja päälle omavastuu 100-200€
Ikävähennys lasketaan usein jo vaihtuvasta vuodesta.(lasketaanko missään edes oikea puhelimen iän perusteella?)
Jos ostat 2019 marraskuussa ja rikkoutuu tammikuussa 2020 tulee tästä yksi vuosi ikävähennykseen.

2018v ostetun 800e luurista irtoaa 150e omavastuulla ja 1v ikävähennyksella vain Max. 450e korvaus.

2017 ostettun 800e luurin korvaus olisi 250e jos omavastuu 150e.
2017 vuonna ostettun 800e luurin korvaus olisi 2020 tammikuussa enään n.90e
 
Luureissa on ikävähennykset aika kovat, esim 800e luurista lähti 1. vuoden jälkeen 200e korvauksesta pois ikävähennyksen vuoksi ja päälle omavastuu 100-200€
Ikävähennys lasketaan usein jo vaihtuvasta vuodesta.(lasketaanko missään edes oikea puhelimen iän perusteella?)
Jos ostat 2019 marraskuussa ja rikkoutuu tammikuussa 2020 tulee tästä yksi vuosi ikävähennykseen.

2018v ostetun 800e luurista irtoaa 150e omavastuulla ja 1v ikävähennyksella vain Max. 450e korvaus.

2017 ostettun 800e luurin korvaus olisi 250e jos omavastuu 150e.
2017 vuonna ostettun 800e luurin korvaus olisi 2020 tammikuussa enään n.90e
Taitaa olla kuitenkin ikävähennys käytössä, eikä ”vuodenvaihdevähennys”, toisinkuin viimeisestä esimerkistäsi voisi päätellä.
OP:lla ikävähennysten maksimi on matkapuhelimille 70%, mutta tämä lienee yhtiökohtaista. Lisäksi nyt vakuutusehdot tarkastettuani 23kk ikäinen luuri korvataan vielä yhden vuoden ikävähennyksellä. Tuolla sinunkin laskukaavallasi näytön korjaa omavastuun hinnalla 35kk ajan omavastuun hinnalla ja sen jälkeen korjaushinta Applellakin tainnut laskea, kuten muissakin vanhemmissa malleissa.
 
Taitaa olla kuitenkin ikävähennys käytössä, eikä ”vuodenvaihdevähennys”, toisinkuin viimeisestä esimerkistäsi voisi päätellä.
OP:lla ikävähennysten maksimi on matkapuhelimille 70%, mutta tämä lienee yhtiökohtaista. Lisäksi nyt vakuutusehdot tarkastettuani 23kk ikäinen luuri korvataan vielä yhden vuoden ikävähennyksellä. Tuolla sinunkin laskukaavallasi näytön korjaa omavastuun hinnalla 35kk ajan omavastuun hinnalla ja sen jälkeen korjaushinta Applellakin tainnut laskea, kuten muissakin vanhemmissa malleissa.
Luet jotain 2015 tai vanhempaa vakuutusehtoja sillä kirjoitat OP.sta täysin perättömiä virheellisiä korvaus tietoja.

Vakuutusyhtiössä esim Op, If ikävähennys tulee heti lisää kun vuosi vaihtuu.
Eli 100% Fakta on tämä, todettu,kysytty,koettu, luettu sekä ymmärretty.

OP.lla ikävähennystä tulee vuosi lisää, kun vuosi alkaa niin on se heti +1v lisää ikävähennykseen.
Vakuutusehdoista suoraan
"Matka- ja äly-
puhelinten vähennys lasketaan kuitenkin kertomalla prosenttiluku omai-
suuden käyttöönottovuoden jälkeen alkaneiden vuosien lukumäärällä"


Asiasta uutisoitiinkin.
Oletko ostamassa matkapuhelinta? Mieti ajankohta tarkkaan
"Rikkoutuneen puhelimen ikävähennys meni OP:ssä aiemmin kokonaisten kalenterivuosien mukaan. Kalenterivuosi alkoi puhelimen käyttöönotosta."

Eli meni kyllä ennen luurin iän mukaan vaan eipäs mene enään.
Eikä mene esim. Ifissäkään eikä Pop.issa, tosin IF ilmeisesti voi tehdä poikkeuksen tapauskohtaisesti.
Eli 100% faktaa että jos ostat luurin syyskuussa 2019 niin tulee siihen +1v ikävähennystä jo 2020 tammikuussa

IF vakuutusehdoista suoraan
"Ikävähennysten laskennassa
ensimmäisenä käyttöönottovuotena pidetään sitä vuotta, jolloin esine on
otettu käyttöön. Ensimmäinen käyttöönottovuosi päättyy kalenterivuoden
vaihtuessa riippumatta siitä, mihin aikaan vuodesta esine on otettu käyt-
töön.
"

En tiedä onko kenelläkään enään perinteistä oikeaan ikään sidottua ikävähennystä matkapuhelimien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Siis tarkoittaahan se käytännöasä huoltoajan venymistä.4:llä päivällä. En mitenkään pysty näkemään tätä kuluttajan suojelemisena. Pysyn mielelläni omassa halpis-androidissa jossa näyttö ei ole säröillyt lukuisista pudotuksista huolimatta ja johon saan tarvittaessa vaihtoruudun työmatkan varrelta.
Siis miten se venyttää huoltoaikaa, jos lukitusnäytössä näkyy yksi ilmoitus? Vai meinaatko, että jengi kelpuuttaa tarvikenäytöt ok, mutta on niin tarkka yhdestä väliaikaisesta ilmoituksesta, että ei vaan voi luuria käyttää sen kanssa?

Minusta tuo kuulostaa ihan fiksulta:
Pop-up heti: Testatessa näkee onko paritus onnistunut. Ilmo 4 pvä: Omistajan huomaa huollon epäviralliset osat, vaikka yo. ilmoitus olisi nollattu. Asetuksissa pysyvä: Uusi ostaja voi tsekata onko alkuperäinen näyttö.

Hyvä uudistus kaikkien kannalta. Vaikka vanhaan puhelimeen voisin kelpuuttaakin tarvikenäytön, niin kyllä silloinkin nimenomaan haluan tietää, jos sellaista on käytetty. Se on nimenomaan kuluttajan etu, ettei eBay:ssä voida myydä mitä vaan alkuperäisenä.
 
Jotenkin oletin että tuonilmoitus tönöttää siinä näytöllä neljä päivää eikä sitä voi poistaa, mutta tarkemmin kun ajattelen niin sen voinee kuitata pois häiritsemästä. Silloinhan se ei ole isokaan haitta, jonkinlainen yritys kilpailun esteeksi ehkä kuitenkin?
 
Luet jotain 2015 tai vanhempaa vakuutusehtoja sillä kirjoitat OP.sta täysin perättömiä virheellisiä korvaus tietoja.

Vakuutusyhtiössä esim Op, If ikävähennys tulee heti lisää kun vuosi vaihtuu.
Eli 100% Fakta on tämä, todettu,kysytty,koettu, luettu sekä ymmärretty.

OP.lla ikävähennystä tulee vuosi lisää, kun vuosi alkaa niin on se heti +1v lisää ikävähennykseen.
Vakuutusehdoista suoraan
"Matka- ja äly-
puhelinten vähennys lasketaan kuitenkin kertomalla prosenttiluku omai-
suuden käyttöönottovuoden jälkeen alkaneiden vuosien lukumäärällä"


Asiasta uutisoitiinkin.
Oletko ostamassa matkapuhelinta? Mieti ajankohta tarkkaan
"Rikkoutuneen puhelimen ikävähennys meni OP:ssä aiemmin kokonaisten kalenterivuosien mukaan. Kalenterivuosi alkoi puhelimen käyttöönotosta."

Eli meni kyllä ennen luurin iän mukaan vaan eipäs mene enään.
Eikä mene esim. Ifissäkään eikä Pop.issa, tosin IF ilmeisesti voi tehdä poikkeuksen tapauskohtaisesti.
Eli 100% faktaa että jos ostat luurin syyskuussa 2019 niin tulee siihen +1v ikävähennystä jo 2020 tammikuussa

IF vakuutusehdoista suoraan
"Ikävähennysten laskennassa
ensimmäisenä käyttöönottovuotena pidetään sitä vuotta, jolloin esine on
otettu käyttöön. Ensimmäinen käyttöönottovuosi päättyy kalenterivuoden
vaihtuessa riippumatta siitä, mihin aikaan vuodesta esine on otettu käyt-
töön.
"

En tiedä onko kenelläkään enään perinteistä oikeaan ikään sidottua ikävähennystä matkapuhelimien kohdalla.
Totta, tämä oli muuttunut ja pahoittelen vanhentunutta tietoa. Minulla oli talletettuna vanhempi vakuutuskirja. 70% enimmäisvähennys kuitenkin pätee edelleen. Tuohon siis päästään 27kk jälkeen. Täysin perättömistä väitteistä ei voida kuitenkaan puhua, joskin virhe tekstissä oli.

Edit:
”– Pitää muistaa, että tämä toimii myös toisin päin. Jos ostat puhelimen tammikuussa ja se rikkoutuu seuraavan vuoden joulukuussa, niin siitä menee yksi ikävähennys, vaikka puhelin on lähes kaksi vuotta vanha, Ifin lakimies Mikko Vaitomaa muistuttaa.”
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin oletin että tuonilmoitus tönöttää siinä näytöllä neljä päivää eikä sitä voi poistaa, mutta tarkemmin kun ajattelen niin sen voinee kuitata pois häiritsemästä. Silloinhan se ei ole isokaan haitta, jonkinlainen yritys kilpailun esteeksi ehkä kuitenkin?
Lähinnä jonkinlainen este valheellisen markkinoinnin estämiseksi. Tarvikenäyttö on tarvikenäyttö niin kauan kunnes huolto tehdään virallisessa huollossa takuulla virallisilla metodeilla ja varaosilla. Kuluttajaa avustava muutos. Toki ikävä pajoille kun ei voi enää myydä "virallista huoltoa"
 
Ikävä este myös kilpailulle. Mutta Applen käyttäjät tuntuvat näkevän tässä paljon hyvää, jote olkoon niin.
 
Hiukan yleisemmin aiheesta puhuen, se että Apple painostaa kuluttajia käyttämään Applen valtuuttamia huoltoja ei mitenkään itsestäänselvästi ole kuluttajan etu edes huollon laadun puolesta. YouTubesta löytyy useita salaa kuvattuja videoita, joissa Applen valtuuttama liike huijaa kuluttajaa laitteen korjaustarpeen suhteen. Laitteessa on ollut jokin nopeasti, helposti ja halvalla korjattava pikkuvika, mutta liike on väittänyt asiakkaalle, että laitteeseen on joko vaihdettava kallis osa, tai että puolentoista tuhannen laite on järkevää vaihtaa kokonaan uuteen (jonka saa sopivasti samasta liikkeestä). Valtuuttamattomassa elektroniikkahuollossa vika on sitten saatettu korjata viidessä minuutissa, parin kympin hintaan.
 
Ikävä este myös kilpailulle. Mutta Applen käyttäjät tuntuvat näkevän tässä paljon hyvää, jote olkoon niin.
0 -posti?

En oikein hahmota, millä perusteella päättelet positiivisten kommenttien tulevan Applen käyttäjiltä, mutta varmaan O/S2:n käyttäjät hahmottavat maailmaa niin.

Hyviä perusteluja on molempiin suuntiin, mutta kyllähän tämän lopputulema positiivissävytteinen on mielestäni millä laseilla vain tarkasteltuna.


Hiukan yleisemmin aiheesta puhuen, se että Apple painostaa kuluttajia käyttämään Applen valtuuttamia huoltoja ei mitenkään itsestäänselvästi ole kuluttajan etu edes huollon laadun puolesta. YouTubesta löytyy useita salaa kuvattuja videoita, joissa Applen valtuuttama liike huijaa kuluttajaa laitteen korjaustarpeen suhteen. Laitteessa on ollut jokin nopeasti, helposti ja halvalla korjattava pikkuvika, mutta liike on väittänyt asiakkaalle, että laitteeseen on joko vaihdettava kallis osa, tai että puolentoista tuhannen laite on järkevää vaihtaa kokonaan uuteen (jonka saa sopivasti samasta liikkeestä). Valtuuttamattomassa elektroniikkahuollossa vika on sitten saatettu korjata viidessä minuutissa, parin kympin hintaan.

Lienee itsestään selvää, että CE merkintä, avainlippu tai mikä tahansa muukaan sertifikaatti itsessään ei varsinaisesti takaa parempaa laatua. On kuitenkin merkittävästi todennäköisempää, että jos jokin taho valvoo ja koulii, on lopputulema parempi, kuin yksittäisen pajan kohteessa X.

Halvin ja paras on tietysti henkilökohtaisesti tuntemasi hyvillä osilla ilman kalliita koulutuksia tai serteejä tekevä mestari, mutta kyse ei olekaan yksittäisestä halvasta tekijästä, vaan suuressa kuvassa tapahtuvasta QA:sta.
 
En näe estettä kilpailulle, sillä Suomessakin on useampia yrityksiä, jotka ovat Applen valtuutettuja huoltoja.

Et näe estettä kilpailulle?

Firma A maksaa applelle siitä, että saa "valtuutuksen". Sen korjaamat puhelimet eivät sano näytöstä mitään.
Yleensä täallaiset huoltosopimukset ovat melko kalleita, voi olla esim tuhansia euroja / vuosi. Vastineeksi saa sitten huoltodokumenttejä, voi tilata kallilla osia, (mahdollisesti hankalin ehdoin) Voi tilata kalleita huoltoadaptereita jne.

Firma B ei maksa applelle, muutakuin siitä uudesta osasta (Näyttö). Sen korjauksen laatu on täysin sama, kuin applen "valtuuttaman" firman. Luurit kuitenkin valittavat näytöstä, vaikka on applelta ostettu näyttö, joten puhelimen arvo laskee selvästi.

Asiakas siis joutuu valitsemaan: Puhelimen arvon selkeä lasku tai jonkinverran kalliimpi korjaus.
Asiakas valitsee firman A.

Eli kyllä, Apple vääristää tuolla virityksellään huoltofirmojen kilpailua.
--------------------
Itsekkin olen törmännyt tuohon applen virallisen huollon kusettamiseen.
Läppäriin piti vaihtaa kosteusvaurion takia näppis.

Huollosta loruiltiin emon vaihtotarpeesta ym. Läppärissä ei kuitenkaan muualla ollut sitä ongelmaa, kuin näppiksessä itsessään, muutamassa näppäimessä. Asiakas sai uuden omavastuulla vakuutuksesta ja vanha korjattiin sitten ei Applen avustuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Et näe estettä kilpailulle?

Firma A maksaa applelle siitä, että saa "valtuutuksen". Sen korjaamat puhelimet eivät sano näytöstä mitään.
Yleensä täallaiset huoltosopimukset ovat melko kalleita, voi olla esim tuhansia euroja / vuosi. Vastineeksi saa sitten huoltodokumenttejä, voi tilata kallilla osia, (mahdollisesti hankalin ehdoin) Voi tilata kalleita huoltoadaptereita jne.

Firma B ei maksa applelle, muutakuin siitä uudesta osasta (Näyttö). Sen korjauksen laatu on täysin sama, kuin applen "valtuuttaman" firman. Luurit kuitenkin valittavat näytöstä, vaikka on applelta ostettu näyttö, joten puhelimen arvo laskee selvästi.

Asiakas siis joutuu valitsemaan: Puhelimen arvon selkeä lasku tai jonkinverran kalliimpi korjaus.
Asiakas valitsee firman A.

Eli kyllä, Apple vääristää tuolla virityksellään huoltofirmojen kilpailua.
Ei tuossa mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole. Edelleen voi sen luurin vaikka viedä sinne nyrkkipajaan, jos haluaa ja tiedostaa mahdollisesti heikentyvän jälleenmyyntiarvon. Täysin sama homma on autohuolloissakin, kyllä itse mielummin ostan sen marmoritiskillä huolletun käytetyn auton täydellisellä huoltokirjalla. Se on firman oma päätös ostaako valmistajan tarjoamat lisenssit, koulutukset ja huolto-ohjeet. Ja Suomessa useampi yritys on nämä valtuutukset itselleen hommannut Applelta, joten kilpailu on täysin tasaväkistä. Jos ja kun korjaus tulee kalliimmaksi eli tuottaa enemmän rahaa valtuutetussa huollossa ja iPhonen huoltopalveluille on kysyntää, niin en näe miksi nyrkkipaja jättäisi valtuutukset hommaamatta. Yritysmaailmassa on monia kalliitakin lisenssin alaisia kilpailukykyä parantavia asioita, esimerkiksi tiettyjä insinööritoimistojen suunnittelusovelluksia joille löytyisi "huonommat" versiot halvemmallakin, mutta yrityksen tehtävä on itse päättää lähestymistapansa kilpailevilla aloilla.
 
Viimeksi muokattu:
Et näe estettä kilpailulle?

Firma A maksaa applelle siitä, että saa "valtuutuksen". Sen korjaamat puhelimet eivät sano näytöstä mitään.
Yleensä täallaiset huoltosopimukset ovat melko kalleita, voi olla esim tuhansia euroja / vuosi. Vastineeksi saa sitten huoltodokumenttejä, voi tilata kallilla osia, (mahdollisesti hankalin ehdoin) Voi tilata kalleita huoltoadaptereita jne.

Firma B ei maksa applelle, muutakuin siitä uudesta osasta (Näyttö). Sen korjauksen laatu on täysin sama, kuin applen "valtuuttaman" firman. Luurit kuitenkin valittavat näytöstä, vaikka on applelta ostettu näyttö, joten puhelimen arvo laskee selvästi.

Asiakas siis joutuu valitsemaan: Puhelimen arvon selkeä lasku tai jonkinverran kalliimpi korjaus.
Asiakas valitsee firman A.

Eli kyllä, Apple vääristää tuolla virityksellään huoltofirmojen kilpailua.
--------------------
Itsekkin olen törmännyt tuohon applen virallisen huollon kusettamiseen.
Läppäriin piti vaihtaa kosteusvaurion takia näppis.

Huollosta loruiltiin emon vaihtotarpeesta ym. Läppärissä ei kuitenkaan muualla ollut sitä ongelmaa, kuin näppiksessä itsessään, muutamassa näppäimessä. Asiakas sai uuden omavastuulla vakuutuksesta ja vanha korjattiin sitten ei Applen avustuksella.
Sit on vielä olemassa firma C, joka ei maksa applelle mitään ja valehtelee käyttävänsä heidän osiaan (tai ei yksinkertaisesti mainitse missään mistä heidän käyttämänsä osat tulevat). Miten kuluttaja pystyy erottamaan puljut B ja C (ja vaatimaan rahansa takaisin), jos mitään ilmoitusta kolmannen osapuolen komponenttien käytöstä ei anneta?
 
Ei tuossa mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole. Edelleen voi sen luurin vaikka viedä sinne nyrkkipajaan, jos haluaa ja tiedostaa mahdollisesti heikentyvän jälleenmyyntiarvon.
Tämä, ja se arvon laskukaan ei ole mikään automaatio, vaan nimenomaan sen kuluttajan ehdoilla tapahtuvan kilpailun tulos.

Kuluttajat voivat vapaasti maksaa yhtä paljon tai vaikka enemmän epävirallisesti huolletuista luureista jos niin haluavat ja jos ovat vakuuttuneita siitä, että niiden työn laatu on omppuhuoltoja parempaa. Todennäköisesti toki näin ei ole. Mutta ei se lisäinfo kuluttajalle kilpailua estä, vaan nimenomaan parantaa. Mitä vähemmän kuluttajalla on infoa, niin sitä vaikeampaa järkevä kilpailuttaminen.

Samalla logiikallahan kaikki tuotetiedon tarjoaminen kuluttajalle olisi kilpailun rajoittamista, koska hölmö kuluttaja voi valita "väärin" tämän tiedon perusteella kalliimman vaihtoehdon, kun ilmeisti oikeasti halvin on aina paras.
 
Olisihan tuo kyllä kätevää jos autotkin näyttäisivät huoltovaloa jos öljyt on vaihdettu epävirallisen henkilön toimesta, ties mitä jäteölyjä on voitu siellä Pekan pajalla käyttää.
 
Firma B ei maksa applelle, muutakuin siitä uudesta osasta (Näyttö). Sen korjauksen laatu on täysin sama, kuin applen "valtuuttaman" firman. Luurit kuitenkin valittavat näytöstä, vaikka on applelta ostettu näyttö, joten puhelimen arvo laskee selvästi.
Mille ei Applen valtuuttamalle firmalle Apple myy omia virallisia varaosiaan?
 
Lienee itsestään selvää, että CE merkintä, avainlippu tai mikä tahansa muukaan sertifikaatti itsessään ei varsinaisesti takaa parempaa laatua. On kuitenkin merkittävästi todennäköisempää, että jos jokin taho valvoo ja koulii, on lopputulema parempi, kuin yksittäisen pajan kohteessa X.

Mielestäni tässä tapauksessa oikea tai ainakaan riittävä tapa vertailla ei ole satunnainen otos. Perustelen asian sillä, että suuri osa laitteensa ei-valtuutettuun huoltoon vievistä käyttäjistä tuskin valitsee huoltoa arpomalla, vaan omien ja muiden käyttäjien aiempien hyvien kokemusten perusteella (näiden ihmisten kohdalla ei-valtuutettu huolto saattaa hyvin olla jopa toistuvasti parempi kuin moni Applen valtuuttama huolto). Applen valtuuttamien huoltojen kohdalla tällainen valikoituminen lienee vähäisempää, johtuen siitä, että Apple korostaa markkinoinnissaan voimakkaasti yhtenäistä tuote- ja palvelumielikuvaa.

Vaikka Applen harjoittama valvonta ja ”kouliminen” saattavat olla erinomaisia etuja valtuutetuille huolloille, varoisin korostamasta niiden arvoa liikaa ilman tutkimustietoa siitä, mitä valtuutettujen huoltojen henkilökunta todella osaa verrattuna (laatunsa vuoksi) suosittuihin ei-valtuutettuihin huoltoihin (verrata voi halutessaan tietenkin myös ei-suosittuihin huoltoihin, mutta mielestäni on mielekkäämpää tarkastella ensisijaisesti niitä huoltoja, joita ihmiset todella käyttävät).

Sanon vielä varmuuden vuoksi, että olen tiedon vähäisyyden vuoksi tietenkin avoin kaikille vaihtoehdoille: Applen huollot saattavat minun vajavaisen tiedon näkökulmastani olla keskimäärin parempia, yhtä hyviä tai huonompia kuin (yllä määrittelemäni) vertailuhuollot. Ehkä asiasta on tehty yksittäisotoksia laajempiakin selvityksiä, mutta ajankäytöllisistä syistä jätän niiden etsimisen muille.
 
Mille ei Applen valtuuttamalle firmalle Apple myy omia virallisia varaosiaan?

Eikös siitä ollut juuri puhetta, että apple alkaisi myydä esim näyttöjä vapammin. Jos ei ala, niin sittenhän tuo applen toiminta vasta onkin kilpailun rajoittamista.

Applen pitäisi myydä varaosat tasapuolisen samalla hinnalla kaikille. Ja yleesäkin ne tulisivat olla saatavilla.
 
Eikös siitä ollut juuri puhetta, että apple alkaisi myydä esim näyttöjä vapammin. Jos ei ala, niin sittenhän tuo applen toiminta vasta onkin kilpailun rajoittamista.

Applen pitäisi myydä varaosat tasapuolisen samalla hinnalla kaikille. Ja yleesäkin ne tulisivat olla saatavilla.
Oli juttua, että apple myöntää useammalle huoltoliikkeelle ns. Kevyemmän virallisen huollon leiman, mutta työt näissä keskittyy vain yleisimpiin huoltoihin: näyttöihin ja akkuihin jne. Niissä vaihdetut näytöt ei luonnollisesti saa tuota merkintää.

tuota sinun mainitsemaasi B-vaihtoehtoa ei ole olemassa.
 
Onko tästä jotain faktaa että niihin näyttöihin ei saa paritusta tehtyä jos huoltoliike saa ne ostettua?
Kai se vaatii muutakin, kuin pelkän uuden virallisen näytön, eli joitain Applen työkaluja myös. Tästä oli juttua, että jos toisesta puhelimesta vaihtaa, niin silti tulee herja. Toki eiköhän tuokin ole jollain ohitettavissa.
 
Joo, mutta vaatiiko se taas jotain 15 tonnin vehkeitä vai ei.

Ylipäätään mutuilun määrä on niin valtava tässäkin ketjussa...
Eipä noiden laitteiden hinnasta tietoa. En usko, että niitä voi noin vain ostaa, vaan pitää joku Applen kurssi olla läpäistynä.

uutisesta:

”iFixitin mukaan tämä tapahtuu myös Applen alkuperäisiä osia käyttäessä, jos niitä ei pariteta puhelimen kanssa virallisen huollon välineillä. Vaihdettu näyttö toimii muutoin normaalisti TrueTone-ominaisuuden poiskytkeytymistä lukuun ottamatta.”
 
Niin, vähän tuntuis hassulta myydä huolloille näyttöjä ilman että saa vaikka sen TrueTonen toimimaan. Eikä se mitään kilpailun vääristämistä kyllä ole jos se täytyy kumminkin kalibroida. Sama kun ulisis että autohuollon hemmetin kalliit softauslaitteet tehdasyhteydellä olis kilpailun rajoittamista.
En usko, että Apple myy varaosia muuten, kuin virallisten huoltojen kautta. Kaikilla muilla huoltamoilla on joitain tarvikevaraosia, jotka voi olla tai olla olematta yhtä laadukkaita kuin alkuperäiset. Enkä minäkään näe tässä kilpailun vääristämistä.
 
En usko, että Apple myy varaosia muuten, kuin virallisten huoltojen kautta. Kaikilla muilla huoltamoilla on joitain tarvikevaraosia, jotka voi olla tai olla olematta yhtä laadukkaita kuin alkuperäiset. Enkä minäkään näe tässä kilpailun vääristämistä.
Silloin osat on väkisin muille kalliimpia. Ei kukaan ole niin hölmö, että toimisi välikätenä ilmaiseksi. Eli vääristää selkeästi kilpailua.
 
Silloin osat on väkisin muille kalliimpia. Ei kukaan ole niin hölmö, että toimisi välikätenä ilmaiseksi. Eli vääristää selkeästi kilpailua.
Täh? Applen huolto myy Applen varaosia(huoltoa), muut myy tarvikeosia(huoltoa). Jos et ole Applen huolto, et saa mistään virallisia Applen varaosia.
 
Ainakin Aasiassa on käsittääkseni aika paljonkin myynnissä ihan aitoa second hand Apple-varaosaa. Nuo siis peräisin kierrätetyistä puhelimista yms.
On varmana, Suomessakin porukka ostaa rikkinäisiä puhelimia varaosiksi. Puhe oli, että Apple ei myy varaosia kolmannelle osapuolelle. En ole ainakaan tällaisesta missään kuullu.
 
ja edelleenkään kukaan ei estä vaikka itse vaihtaisit näytön siihen puhelimeen. Se ei vain ole silloin varmistetusti virallinen varaosa, se toimii ihan hyvin (jos osaat asentaa). Asetuksissa on vain teksti, että näytön aitoutta ei voida todentaa.
 
Eli siis Apple vääristää todella rajusti korjausbisnes kilpailua.
Ei tuo mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole.

Edelleen autoesimerkkeihin palaten. Voit toimia nyrkkipajana, jossa huollat auton kuin auton. Voit myös erikoistua erityisesti tiettyyn merkkiin, kuten volkkariin ja tällöin todennäköisesti ostat volkkarin omat diagnostiikkatyökalut sekä lisenssin heidän huolto-ohjeisiin suoraan Volkswagenilta. Näin käytännössä ne suomalaisetkin merkkihuollot tekevät, vaikka olivat sitten isompaa konsernia tai jotain perähikiän pientä autobisnestäpyörittäviä jobbareita. Isommissa konserneissa saatetaan käydä jopa valmistajan tehtaalla koulutuksissa. Pienemmät nyrkkipajat saattavat vain hommata lisenssin huolto-ohjeisiin.
 
Ei tuo mitään kilpailun vääristämistä edelleenkään ole.

Edelleen autoesimerkkeihin palaten. Voit toimia nyrkkipajana, jossa huollat auton kuin auton. Voit myös erikoistua erityisesti tiettyyn merkkiin, kuten volkkariin ja tällöin todennäköisesti ostat volkkarin omat diagnostiikkatyökalut sekä lisenssin heidän huolto-ohjeisiin suoraan Volkswagenilta. Näin käytännössä ne suomalaisetkin merkkihuollot tekevät, vaikka olivat sitten isompaa konsernia tai jotain perähikiän pientä autobisnestäpyörittäviä jobbareita. Isommissa konserneissa saatetaan käydä jopa valmistajan tehtaalla koulutuksissa. Pienemmät nyrkkipajat saattavat vain hommata lisenssin huolto-ohjeisiin.
Nyt ei huollaeta autoja vaan puhelimia.
Olen hyllyttänyt vertaukset, koska ne eivät toimi.

Nyt on kyse siitä, mitä apple tekee ja mitä se voisi tehdä.

Nyt Apple suoraan sanottuna vittuilee mm. varaosien kanssa, joka vääristää korjausbisnes kilpailua, halusit sitä myöntää tai et.
 
Ja TrueTone ei ilmeisesti toimi, tähän olis kiva kuulla onko se vaan v*ttuilua Applen puolelta vai tarviiko se oikeasti kalibroida.
Fonum oli hankkinut tuon laitteen ilmeisesti Kiinasta ja heidän kauttaan saisi TrueTonen päälle näytön vaihdon jälkeen. Onko tuo sitten kalibrointia vai vanhan puhelimen TrueTonen id:n kopioimista, ei voi tietää tarkasti..
 
Nyt ei huollaeta autoja vaan puhelimia.
Olen hyllyttänyt vertaukset, koska ne eivät toimi.

Nyt on kyse siitä, mitä apple tekee ja mitä se voisi tehdä.

Nyt Apple suoraan sanottuna vittuilee mm. varaosien kanssa, joka vääristää korjausbisnes kilpailua, halusit sitä myöntää tai et.
Toki kyse on siitä mitä Apple tekee tai mitä se voisi tehdä, mutta vertaukset pätevät yhä eikä kilpailu ole millään tavalla vääristynyt, niin kauan kun kaikilla on mahdollisuus ryhtyä valtuutetuksi Apple-huolloksi.
 
Nyt ei huollaeta autoja vaan puhelimia.
Olen hyllyttänyt vertaukset, koska ne eivät toimi.

Nyt on kyse siitä, mitä apple tekee ja mitä se voisi tehdä.

Nyt Apple suoraan sanottuna vittuilee mm. varaosien kanssa, joka vääristää korjausbisnes kilpailua, halusit sitä myöntää tai et.
Ei tuossa juuri ole mitään erikoista, jos firma myy virallisia osia vain virallisille huoltoliikkeille / virallisten huoltojen kautta onnistuu vain virallisten osien saanti.

IPHonen osalta Applella on käynnistynyt jo jenkeissä ohjelma jossa nämä pikkuputiikit voivat hakea ilmaiseksi Applen huoltokumppaniksi ja Apple maksaa koulutukset ja tarjoaa heille myös tarvittavat laitteet juuri näytön, akun jne vaihtoja varten.

Enää ei ole pikkufirmoilla siis tarvetta kituutella kiinaosilla jos niin eivät halua.
 
Edelleen autoesimerkkeihin palaten. Voit toimia nyrkkipajana, jossa huollat auton kuin auton. Voit myös erikoistua erityisesti tiettyyn merkkiin, kuten volkkariin ja tällöin todennäköisesti ostat volkkarin omat diagnostiikkatyökalut sekä lisenssin heidän huolto-ohjeisiin suoraan Volkswagenilta. Näin käytännössä ne suomalaisetkin merkkihuollot tekevät, vaikka olivat sitten isompaa konsernia tai jotain perähikiän pientä autobisnestäpyörittäviä jobbareita. Isommissa konserneissa saatetaan käydä jopa valmistajan tehtaalla koulutuksissa. Pienemmät nyrkkipajat saattavat vain hommata lisenssin huolto-ohjeisiin.
Tässä vertauksessa pissii nyt vaan se, että autoihin voi kuka tahansa ostaa alkuperäisiä varaosia ja asennuttaa ne missää lystää, mutta puhelimissa se ei onnistu. Voit siis nyrkkipajana huoltaa lähes auton kuin auton alkuperäisosilla, ilman mitään erikoistyökaluja tai lisenssejä, jos niin haluat.
 
Tässä vertauksessa pissii nyt vaan se, että autoihin voi kuka tahansa ostaa alkuperäisiä varaosia ja asennuttaa ne missää lystää, mutta puhelimissa se ei onnistu. Voit siis nyrkkipajana huoltaa lähes auton kuin auton alkuperäisosilla, ilman mitään erikoistyökaluja tai lisenssejä, jos niin haluat.
Eivät autotehtaatkaan käsittääkseni myy kaikkia alkuperäisosia kaikille sattumanvaraisille tahoille, vaan osa virallisista osista ja niiden sisältämistä ohjelmistoista on vain viralliselle huoltoverkostolle.

ECU:t, automaattivakkareista huolehtivat komponentit ja jotkut muut vastaavat.
 
Toisaalta ihan hyvä, että ilmoittavat, niin ei tule ties kenen räpeltämää puhelinta vaihdossa ostettua. Aina vähän kyseenalaista, varsinkin kun ip-suojaukset, että miten niiden pitävyys tee-se-itse -huollon jälkeen.
 
Ei kyllä nykyään voi, vaatii aika usein noita aiemmin mainitsemiani kalliimpia diagnostiikka/softauskamppeita ja mahdollisesti jopa yhteyden tehtaaseen. Jotain kulutusosia toki voi vaihdella, mutta ihan mitä tahansa ei kuitenkaan.

Hyvä esimerkki on vaikka jokunen vuosi sitten omistamani auto, jossa radion vaihtaminen ei yksinkertaisesti onnistu kun se on väylässä ja väylässä suojaus joka ei salli sinne muuta kun ne laitteet mitä tuotannossa on koodattu — ihan sama vaikka lyöt vastaavan mankan purkuautosta kiinni, niin ei pelaa. Piti poistattaa kyseinen suojaus valtuutetussa huollossa ja vaati tosiaan myös tehdasyhteyden. Ja aika kauan selviteltiin että miten se edes tehdään...

Mutta yhtä kaikki, kilpailun rajoittamista ei sinänsä ole tapahtunut ainakaan tässä Applen tapauksessa :)

Eivät autotehtaatkaan käsittääkseni myy kaikkia alkuperäisosia kaikille sattumanvaraisille tahoille, vaan osa virallisista osista ja niiden sisältämistä ohjelmistoista on vain viralliselle huoltoverkostolle.

ECU:t, automaattivakkareista huolehtivat komponentit ja jotkut muut vastaavat.
No jaa, enpä toki mene sanomaan kaikista osista ja merkeistä, mutta kaikki tarvittavat osat mitä itse olen autoihini tarvinnut (korjaan autoni itse ja merkkejä on ollut monia) olen halutessani saanut varaosanumerolla merkkitiskiltä. Seassa on ollut koodaamista vaativia bokseja yms. Tämä olisi kuluttajan näkökannasta mukava onnistua myös puhelinvalmistajien kanssa.
Totta kai se rajoittaa kilpailua, jos osa toimijoista rajoitetaan kilpailun ulkopuolelle.

Ei rajoiteta. Saa nekin ryhtyä tekemään samoja huoltoja, ei muuta kun kurssit ja matskut ja laitteet kuntoon. Ei ole ketään estämässä.

Juuri mainitsit kuinka sitä rajoitetaan. Juu ei enempää tästä.
Ei lähdetä tällaiseen juupas-eipäs vänkäämiseen...
 
Ja TrueTone ei ilmeisesti toimi, tähän olis kiva kuulla onko se vaan v*ttuilua Applen puolelta vai tarviiko se oikeasti kalibroida.
Tuohon löytyy työkalu jolla saa sen toimimaan myös muissa "paneeleissa". Ei oo kallis vehe. Kaiken mukaan ainoastaan lyö sarjanumeron vanhasta uuteen eli ihan pelkkää keinottelua normi apple tyyliin. Jos he eivät tee sitä niin laitetaan tälläinen kompastuskivi muille. Myös uusimmat macbookit ja T2 siru. Turhake mutta bisneksen rajoittaminen heille. Halut tiedostoja SSD:ltä kun hajoaa? Hmm..

Tosiaan myös autoteollisuus tuotu ilmi jotka toki harrastaa täysin samaa. Ois mahdollista tuoda helpommin saatavaksi kaikki mutta bisnes on bisnes. Esimerkiksi joissain merkeissä jarrut täytyy saada huoltotilaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo T2 siru nyt on ongelma vaan ihmisille jotka ei ymmärrä tehdä varmuuskopioita. Varmaan senkin olemassaolo jotakuta harmittaa mutta kyllä senkin tarkoitus selviää kun vähän viitsii lukea...
Vaikka sen tarkoitusperät on hyviä niin se aiheuttaa sitten kaikenlaista muuta harmia, kuten Linuxia ei saa asennettua ellei disabloi piirin turvallisuusasetuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 678
Viestejä
4 495 743
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom