Minulla on siis Huen silta, johon liitetty zigbee-laitteet ja Nediksen silta, jossa tuya-laitteita. Näköjään huen liiketunnistin olikin löytynyt, ei vain näy etusivulla. Yhtään muiden merkkien zigbee laitetta ei löytynyt, eikä huen älypistorasioita (en nyt tosin muista ihan varmaksi, onko niitä tällä hetkellä käytössä, kun vaihdoin jossain välissä osan Nediksiin, jossa kulutusmittaus) eikä myöskään tuya-laitteita.
Nuo Zigbee-laitteet pitäisi littää siltaan sillä HUE-softalla käsittääkseni ja sitten liittää HUE-sillan HomeKitiin jolloin ne tulee näkyviin tuonne.
Nediksen silta ei taida HomeKitiä tukea lainkaan, joten niitä ei pysty liittämään tuohon.
Katsoin noita Matter-laitteita, niin Nanoleafin lamppuja saisi aika edullisesti. Väritoistoiltaan muutaman testivideon perusteella jää Huen jälkeen, mutta muuten kehuttiin toimivan erittäin hyvin yhteen tuon homepodin kanssa, joten sellaisia saatan hankkia noiden tuya lamppujen tilalle.
Minulla on vähän huonoja kokemuksia ollut Nanoleafien kanssa, tosin enimmäkseen niitä vanhempia HomeKit-versioita. Ostin 2 vuotta sitten 9 kpl, niistä on elossa 3 kpl enää. Ne meni muutaman kuukauden - reilun 1 vuoden aikana rikki. Pari niistä meni mehevän pamauksen kera niin, että lampunkanta mustui. Nuo 3 kpl ehjää on sitkeitä sissejä. Saatu takuuseen Matter-versiot ja ne ei ihan heti ainakaan ole hajonnut mutta liian aikaista sanoa kestääkö ne paremmin. Ulkoisesti ei mitään eroa vanhaan malliin. Matter-versioiden kanssa oli paljon sitä, että ne toimivat miten sattuu (usein näkyi ettei niihin saa yhteyttä) mutta uusin firmis vaikuttaa korjanneen tuon ongelman pitkälti.
Viime aikoina tullut osteltua Saksan Amazonista Ledvancen Matter-lamppuja (WiFi). Nuo toimii luotettavasti aina. Ei mitään ongelmia. Myös älypistorasiat ostin sisään ja ulos, ne myös toimii 100% varmuudella. Aika näyttää kestääkö nuo.
Näiden lisäksi paljon EVEn älypistorasioita, ovi-antureita ja liiketunnistimia sekä HomeKit ja Matter-versiota (nuo HomeKit-versiot voi päivittää Matteriksi, jos haluaa). Nuo toimii 100% luotettavasti itselläni. Ollut 2 vuotta.
Mitähän minulla jää vielä ottamatta huomioon, mikä ei kuitenkaan toimi, jos lastenhuoneessa on kaksi Huen lamppua ja kaksi Nanoleafia. Laitan sinne Homepod minin ja vaihdan Spotify-tilauksen Apple Musiciin. Voinko olettaa, että lapset voivat sitten pyytää siriä säätämään huoneen valaistusta (ja ilmeisesti myös koko talon valaistusta), sekä soittamaan homepodin kautta musiikkia?
Joo, kyllä toimii juuri noin. Kannattaa miettiä lamppujen nimet järkeviksi, että väki muistaa millä nimellä niitä käskee Sirille. Muuten pelkkä ”Hei Siri valot” toimii niin, että se huone jossa HomePod niin kytkee valot päälle ja pois. Muuten voi sitten lamppujen nimellä ohjata missä tahansa olevia.
Voinko itse käyttää Apple musicia samaan aikaan, vai pitääkö ottaa perhetili? Onko perhetilistä hyötyä, jos muilla ei ole Applen laitteita? Varmaan Android-puhelimiin voi kukin laittaa omat tunnuksensa, mutta Homepod oletettavasti kuitenkin käyttää sitä minun profiilia?
Hyvä kysymys, voi olla, että tarvii perhetilin, jos on tarkoitus toistaa kahdessa paikassa samaan aikaan mutta muuten ilmeisesti riittää ihan yhden käyttäjän Music ja tosiaan eipä ilman Apple-laitteita tuosta taida olla paljoa muille iloa muutoin.
Itsellä tuo Apple One perhetili.
HomePodissa on periaatteessa ”vierastili” mutta kun sen toiminta perustuu siihen, että se tunnistaa kuka puhuu ja jos ei tunne puhujaa se käyttäisi Musicille geneeristä tiliä siten, että siellä ei ole oikean tilinomistajan soittolistoja tms. personalisointeja mutta se Music on kuitenkin jonkun tietyn Apple ID:n kautta. Mutta puhujan tunnistusta en saa toimimaan enkä edelleenkään ole varma pitäisikö sen toimia Suomessa mutta käyttöön se antaa sen ottaa joten viittaisi, että pitäisi toimia tai sitten tuo näkyy virheellisesti täällä. Tulipa vähän monimutkaisesti selitettyä.
Olen vain tässä huomannut, että monet fanaattiset Apple-leiriläiset usein kehuvat ylettömästi, kuinka hienosti ja helposti kaikki toimii, mutta usein koko korttitalo kaatuu, jos kaikki laitteet ei olekaan Applea.
Joo, näin se on. Itse Apple-leirissä siten, että on perheessä on laitteina iPhonet, AW-kelloja, AirPodeja, HomePod Minejä, Apple TV 4K, iPad Airit ja MacBook Pro.
Noissa on se mukavuus, että hommat siirtyy sujuvasti laitteelta toiselle.
Mutta pakko sanoa, että viimeisten parin vuoden aikana on bugeja käyttiksessä ollut aivan liikaa. Toinen ikävyys, että suomenkieliselle käyttöliittymälle ei tule juuri mitään lokalisointia vaativia ominaisuuksia. Esim. Apple Watchin tekstisyöttötavat on tänä päivänä uusimmissa kelloissa ihan sama kuin on AW3:ssa, siis ei edes qwerty-näppistä. Käyttiksissä lähinnä päivittyy versionumerot mutta paljon mikään ei muutu ellei vaihda englanninkieliseksi käyttöliittymää.
Joskus vuosia sitten olin tilaamassa Homepodia, kun päivittelin sitä, että Alexaa ei voi pyytää soittamaan Kari Tapion Juna kulkee, vaikka kuinka ääntäisi amerikaksi. Silloin joku kehui, kuinka hienosti Sirin kautta homma toimii. Onneksi tuolloin väänsin asiaa useita kertoja rautalangasta, sillä lopulta selvisi, että Homepod ei ymmärrä Suomea, mutta iPhonen Sirille voi esittää pyynnön suomeksi. Tuolloin ei siis ollut taloudessa yhtään iPhonea. Nykyään homepodin Sirikin osaa suomea, mutta on kyllä tyhmentynyt merkittävästi niistä ajoista, kun itsellä oli edellinen iPhone (5S).
Juuri näin, jotain simppeleitä asioita Sirillä voi tehdä HomePodissa kuten pyytää soittamaan jotain tiettyä Apple Musicista.
Sain tuolta tilaussivulta käsityksen, että myös tuosta Homepodista pitäisi saada myös 3kk Apple musicia, kunhan vaan homepodin rekisteröi samalle tilille? Ei kuitenkaan tarjoa minkäänlaista ilmaisjaksoa.
Tuolla periaattella ne ilmaistarjoukset pitäisi tulla näkyviin sille tilille, jolla se otettiin ekan kerran käyttöön. Itsekin muistelen ettei kaikilla ostamillani vehkeillä silti ole sitä aina tarjonnut. Ei ole tullut tutkailtua enempää mistä se johtuu