Se aito ongelma on edelleen se, että kuka tämän määrittää, minkä yrityksen kimppuun hyökätään milloinkin? Määrätäänkö Googlelle 2,5 vai 4 miljardin sakko, Apple tekemään reikiä käyttöjärjestelmään vai mitä milloinkin.
Itse uskon, että EU virkamiehillä ja naisilla ei ole itsellä kompetenssia arvioida kenen kimppuun pitäisi hyökätä. Eli tämän asian kantaa pöytään joku ulkopuolinen konsultti. Mitä jos tällä konsultilla tai joukolla niitä on joku oma intressi asiaan? Tai jollain joukolla virkamiehiä saattaa myös olla oma intressi asiaan, joille idea on syötetty vaikka jostain yrityksestä jossa he vaikuttavat (hallituksessa esimerkiksi) ja josta he myös nostavat liksaa, tai saa tuloa osinkoina.
Esimerkiksi tämä asia jo tässä keskustelussa jakaa mielipiteet täysin, osa on jyrkästi vastaan ja osa jyrkästi puolesta. Osa katsoo asiaa vain kuluttajan näkökulmasta, osa sieltä suuryrityksen omistajan (osakkeen omistajan) näkökulmasta. Uskon kuitenkin vakaasti, että tässä keskustelava porukka ymmärtää asiasta enemmän, kuin se porukka, joka tämän tyyppisen päätöksen EUssa lopulta nuijii läpi. Heillä on pöydällä nippu paperia (lue pdf sähköpostissa), jonka joku on siihen toimittanut ja johon osa on ja osa ei ole tutustunut. Osalle voi olla tosiaan vaikka maksettu epäsuoraan rahaa tästä tai voi olla omistuksia yrityksiin, jotka hyötyy tästä.
En itse ehtinyt eilen kaikkein villeimpiin lainauksiin ja muihin kommentteihin vastata, mutta tosiaan voisin hyvin ottaa Applelta rahaa heidän puolustamisestaan tässä ketjussa (ja voisin puolustaa heitä rahasta muuallakin) ja muuten en välttämättä kusisikaan heihin päin, vaikka heidän toimistonsa olisi tulessa. Nyt pitäisi vaan ymmärtää, että joku saattaa myös vastustaa heitä rahasta (voisin tehdä näin itsekin) tai tavoitellessaan jotain hyötyä itselleen ja on naamioinut hyökkäyksen kolmikirjaimiseksi ja listannut sivu tolkulla hyviä puolia asiasta. Olen kuullut että Vänäjällä puolustellaan vieläkin jokapäivä hyökkäyssotaa ja sitä, että kuinka hyvä ja tarpeellinen juttu se on. Osa kansasta uskoo tämän ja osa ei, osa on mukana ja osa ei.
Joku kysyi, että miten tämä nyt on minulta pois, no mitä jos omistaisin 500k€ Applen osakkeita, uskon että siinä kohdassa se on todellakin minulta pois, vai?
Yritin vain perustella sitä näkökulmaa, josta selkeästi moni on kanssani kuitenkin samaa mieltä. Eli se suuntaus on mielestäni huono, että valtioon verrattava taho päättää mielivaltaisesti näistä. Toisaalta ymmärrän silti myös sen, että mitä seurauksia vapaalla markkinalla voisi olla. Itse en tullutkaan tähän ketjuun tuomaan mitään ratkaisua asiaan, vaan kertomaan omat näkemykseni ja oman mielipiteeni!