Antenniverkon HD-siirtymä (DVB-T2)

Näkyykö mikään DVB-T2 nippu, jos automaatti haku ei löydä, niin puoli manuaali halulla, Digitan sivuila sen maston taajuudeella.
Oletan siis että antenni verkossa. Jos heikot sinkut, niin se mahdollista ettei halutusta nipusta riittävän vahvaa sinkkia. Jos mikään T2 nippi ei löydy, niin voi tulee mieleen telkan rajoittuineisuus. sitten tarkistaa telkan teknisistä tiedoista. Suomessa törkeän kauan myytiin televisioita ilman T2 tukea, kaupan omana maahantuontina.

Se ei ole tavatonta omakotivastaanotossa että sinkut on huonot, ja menee rajoilla näkyykö kaikki niput.
Antenniverkko ja oktalo missä vanha antenni , näkyy kanavaniput A ja E , tuota B nippua(ylen Hd, mtv3 ja nelonen hd) ei löydy edes manuaali haulla. Erikoista että tuo E nippu on kuitenki HD kanavia täynnä ja ne toimii hyvin. Onko vaihtoehdot lopettaa antenni lähetysten katsominen tai soittaa antenni asentaja tuleen laittaan uutta anteenia ja suuntaan ?
Ennen tätä antenni verkon uudistusta kun yle HD kanavat oli paikalla 20 ja 21 niin ne toimi aika pätkimällä ja nelonen HD myös kun alkaa muistelemaan :hmm:
 
Onko mahdollista ettei 2019 mallin samsung qledissa ole t2 viritintä ? Tän ylen muutoksen myötä tv:n kanavat alkaa paikalta 6 mtv sub eikä ylen kanavia löydy ollenkaan, manuaalit vaan kertoo että "dvb-t2 toimivuus on aluekohtaista" :confused:
missä päin? vrt. viestini jonkin verran ylempänä .. 6 jne kanavat ovat myös HD. Itsellä oli probleemi antennin/vahvistimen kanssa. Sama vika siis, että 1-5 puuttui (ja maksukanavat, mutta niillä ei niin väliksi). Lähettimen ja antennin välissä on paikallinen korkea kallio).
TV:stä ei ole kiinni, siis. Tee-se-itseilin kuntoon -- voi olla ihan päin pärsittä mitattuna, mutta nyt toimii siitä huolimatta. Jos ei itse lähde opiskelemaan telluja, f-liittimiä, antenneja ja vahvistimia, ei auta kuin amattimies mittareineen, (ja uutta osaa todnäk sittenkin).
 
Viimeksi muokattu:
missä päin? vrt. viestini jonkin verran ylempänä .. 6 jne kanavat ovat myös HD. Itsellä oli probleemi antennin/vahvistimen kanssa. Sama vika siis, että 1-5 puuttui (ja maksukanavat, mutta niillä ei niin väliksi). Lähettimen ja antennin välissä on paikallinen korkea kallio).
TV:stä ei ole kiinni, siis. Tee-se-itseilin kuntoon -- voi olla ihan päin pärsittä mitattuna, mutta nyt toimii. Jos ei itse lähde opiskelemaan, ei auta kuin amattimies mittareineen, (ja uutta osaa).
Pohjois-Pirkanmaa , sen verta arka kiipeileen ettei taida minusta olla vaihtaa tuota antennia joka on keskeltä kattoa nostettu putkella 3m katosta irti :lonely: siinä se vähän amattimiehen soittokin kun maksat 500e siitä että puoliso haluaa kerran viikossa kanava surffailla jotain mikä pyörii taustalla kun näppäilee puhelintaan
 
Antenniverkko ja oktalo missä vanha antenni , näkyy kanavaniput A ja E , tuota B nippua(ylen Hd, mtv3 ja nelonen hd) ei löydy edes manuaali haulla. Erikoista että tuo E nippu on kuitenki HD kanavia täynnä ja ne toimii hyvin. Onko vaihtoehdot lopettaa antenni lähetysten katsominen tai soittaa antenni asentaja tuleen laittaan uutta anteenia ja suuntaan ?
Ennen tätä antenni verkon uudistusta kun yle HD kanavat oli paikalla 20 ja 21 niin ne toimi aika pätkimällä ja nelonen HD myös kun alkaa muistelemaan :hmm:
Jos Yle HD on näkynyt, niin telkka DVB-2 tuellinen, kanava paikan numeron muuttuminen on vain numeroitin.
Jos palikoitunut, pätkinyt, niin heikko sinkku, joko vaatii parannusta, tai sitten telkka hakenut nipun eri suunnasta kuin mistä paras.
Jos tallennetun haun tyhjennys ja uudelleen haku ei auta, eikä harrastuneisuutta niin asentaja pyyntö hyvä idea, mittarilla saa iskuun, mielen rauhaa vs omatoimi viritys.
 
Antenniverkko ja oktalo missä vanha antenni , näkyy kanavaniput A ja E , tuota B nippua(ylen Hd, mtv3 ja nelonen hd) ei löydy edes manuaali haulla. Erikoista että tuo E nippu on kuitenki HD kanavia täynnä ja ne toimii hyvin. Onko vaihtoehdot lopettaa antenni lähetysten katsominen tai soittaa antenni asentaja tuleen laittaan uutta anteenia ja suuntaan ?
Ennen tätä antenni verkon uudistusta kun yle HD kanavat oli paikalla 20 ja 21 niin ne toimi aika pätkimällä ja nelonen HD myös kun alkaa muistelemaan :hmm:

Televisiossa on varmaan sisäänrakennettu signaalimittari jossain valikossa. Siitä voi katsella millaista signaalia se antaa. Voimakkuus ja häiriöiden määrä tai signaalin laatu siitä yleensä näkyy.
Noista voisi saada vähän vinkkiä siitä, että missä se ongelma on.

Ja B-nipun taajuus Mhz voisi antaa myös lisää vinkkiä.

Mahdollisesti se tarvii LTE700 Mhz suotimen kun matkapuhelinverkko häiritsee kenties vastaanottoa. Maksaa luokkaa 15-20 euroa. Tämä tulee sijoittaa antennin jälkeen ennen vahvistinta.


Osa tarvii F-liittimiä ja osa taas ei. HUOM! Pitää olla tuo LTE700 suodin eikä 800 suodin.

Vahvistimen uusinta voi olla myös järkevää.


Noista tuo 40 euroa maksava Televesin mastovahvistin alkaa olla jo hyvä. Vaatii virtalähteen sitten erikseen.

Uusi antenni voi olla myös paikallaan:


Noista tehokkain on tuo 119 euroa maksava Televes. Asiakaspalautuskappale 109 euroa. Tuohon jos liittää virransyötön, niin samassa on myös mastovahvistin. Ja tuossa on myös tuo LTE700 Mhz suodin.

Täältä sitten virtalähde vahvistimelle.


150 eurolla saisi siis tuon tehokkaimman UHF antennin ja sitten virtalähteen. Ja mukana antennissa LTE700 suodin.

Virtalähde pitää sijoittaa niin, ettei sen ja antennin välissä ole mitään F-jakopalikkaa joka estää DC-virran läpisyötön.

Onhan noilla antenneilla ja vehkeillä oma hintansa. Mutta nehän kestää helposti sen 15 vuotta. Eli vuotta kohti ei mahdoton investointi. Itse antenni voi kestää ulkona 30+ vuottakin. Mastovahvistin ei todennäköisesti kestä niin pitkään.

Hyvässä vastaanottokentässä omakotitalossa antenni toimii usein hyvin vintillä välikatolla. Siellä se on suojassa ilmaston rasituksilta ja kestää todella kauan. Antenni varmaan ihmisen eliniän ja mastovahvistin myös pitkään.
 
Ainiin, onhan noita kaikenlaisia sisäantenneja myös (vahvistimella). Mutta varmaan olosuhteesta kiinni, että toimivatko. Itsellä ei ole kokemusta vuosiin - joskus oli sellainen ruma häkkyrä käytössä.
 
Pitäiskö Sony KDL-47W805A näkyä HD kanavat? Jostain syystä ei löydä mitään kanavia.

Edit. Oli antennipiuhas jotsi häikkää niin nyt pelittää..
 
Viimeksi muokattu:
Pitäiskö hommata antennivahvistin vai mitä tekisi?

Nyt tämän kesän aikana TV alkanut näkyä entistä heikommin kuin aiemmin. Yleensä kesäaikaan ollut häiriöitä, kun puissa lehdet, yms.
Nyt syksylläkin on häiriöitä useammin kuin päiviä/aikoja että TV näkyisi.


Yleensä 1,2,3,4 tippuu pois. Samoin sub ja jotain muutakin. Sitte joku Tv5, yms pienempiä kanavia näkyy.
 
Pitäiskö hommata antennivahvistin vai mitä tekisi?

Nyt tämän kesän aikana TV alkanut näkyä entistä heikommin kuin aiemmin. Yleensä kesäaikaan ollut häiriöitä, kun puissa lehdet, yms.
Nyt syksylläkin on häiriöitä useammin kuin päiviä/aikoja että TV näkyisi.


Yleensä 1,2,3,4 tippuu pois. Samoin sub ja jotain muutakin. Sitte joku Tv5, yms pienempiä kanavia näkyy.
1234 Yle Fem ovat samassa B nipussa, Sub on kanavanippu E, siellä Jim Livi, Ava, Alfa jne., C nipussa , Tv5 , Kutonen, TLC , Frii Viaplay jne.

Telkasta ja tai Digitan sivuilta katsoa vähän millä tajuuksilla. syksyllä jotain päivityksiä jossain tullut.

Jos antennin tuolee "suoraan" telkaan, ei siis jakoja, niin ehkä ensin pitäisi yrittää saada vastaanotto kuntoon, onko suunnassa, liitoksen kunnollisia, kaapeli ehjiä. Onko se optimi suunta, jos sijaintiin kuuluisi useampiki lähetin.
Seuraavaksi sitten tukevanpi, vahvistavampi antenni. Oletataan ettei antennin sijainti helpolla paranna.

Antinni vahvistin on ensisijaisesti häviöiden kompensointiin, kaapli, mutta varsinkin jako ja rasia häviöt. Ei taijo tyhjästä sinkkua. vahvsitaa kohinaa, ja huono vanha (ei ns LTE suodatinta) voi mennä tukkoo mobiilitukiasemista.

Karttapalvelun js PDFlistat löytyy Taajuudet | Digita
 
Pitäiskö hommata antennivahvistin vai mitä tekisi?

Nyt tämän kesän aikana TV alkanut näkyä entistä heikommin kuin aiemmin. Yleensä kesäaikaan ollut häiriöitä, kun puissa lehdet, yms.
Nyt syksylläkin on häiriöitä useammin kuin päiviä/aikoja että TV näkyisi.


Yleensä 1,2,3,4 tippuu pois. Samoin sub ja jotain muutakin. Sitte joku Tv5, yms pienempiä kanavia näkyy.

Jaa-a

Eipä ole tilanne muuttunut, eikä normaalia telkkaria juurikaan katsottu. Mutta olisihan se hyvä, että tarpeen mukaan näkyisi.


Nyt keväällä tilane oli, että yleensä vain sub-tv kanava näkyi. Sitten yhdellä hetkellä rupesi näkymään muutkin. Yleensä myöhemmin illalla, mikä vähän ihmetytti.


Huomasin, että kun seinärasiassa olevaa olevaa piuhaa/liitintä hieman käänteli, tai irrotti sen rasiasta ja työnsi takaisin, niin kanavat näkyi virheettömästi.
Mutta kuva hävisi jonkun ajan kuluttua. Liittimen pyörittely rasiassa palautti kuvan. Sama toistui uudelleen ja uudelleen. Tai jos katsoi välissä suoratoistoa, tms., niin tv ei sitten näkynyt kun sinne vaihtoi, mutta korjaantui heti kun liitintä nyki.

Rasian-tv välinen johto on melko uusi, oisko 3m pätkä. Arvelin että seinässä oleva rasia on huono ja ostin uuden Jussi-rasian. Lisäksi aiemmin, jokunen vuosi sitten kun oli vanha telkkari ja edellinen välijohto, niin oli samaa että tv ei aina näkynyt. Tästä päättelin, että vika ei olisi uudessa välijohdossa.

Tällä uudella rasialla tilanne on melkeinpä huonompi, kuva näkyy melkeimpä vähemmän aikaa ja hieman vaikeampi palauttaa kun liitintä renkkaa. En osaa sanoa, onko säällä vaikusta, kun pari päivää välissä välissä näillä eri rasioilla. Aiemmin luulin tämän johtuvan nimenomaan säästä/vuodenajasta.

Aiempi seinärasia on aikoinaan sähköliikkeestä ostettu ja oli jatkettava malli. Tuo Jussirasia on päättyvä malli. Kummassakaan ei näkynyt "vaimennuksia", tms arvoja. (joskus oli jotain antennijatkoja tai -liittimiä ja niissä oli jotain eroja keskenään).


Mikähän tässä nyt mättää tai jotain kokeilla olisko apua?




Edit.

Piti ihan asiakseen kokeilla. Nyt oli tv päällä (nelonen) tuossa taustalla reilu puoli tuntia (aboit 20:45-21:20). Ei mitään probleemaa kertaakaan. Tuossa 19 jälkeen kun kokeilin, niin silloin jatkuvasti sai renkata liitintä. Olen pistänyt tämän merkille aikaisemminkin. Että myöhemmin illasta toimii paremmin. Ei vaan ymmärrä mistä johtuu tai mikä vaikuttaa...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 359
Viestejä
5 248 690
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom