Miten tunnistaa saastunut laite
Saastuneen laitteen tunnistaminen voi olla haastavaa, sillä se voi käyttäjän silmin näyttää toimivan normaalisti. Seuraavat viitteet voivat kuitenkin auttaa haittaohjelman sisältävän laitteen tunnistamisessa:
- Teleoperaattori kertoo, että internet-liittymästä on havaittu haittaohjelman aiheuttamaa liikennettä.
- Laitteen alkuperä ja hinta.
- Laitteella ei ole tunnettua ja luotettavaa valmistajaa.
- Laite on tilattu halpaverkkokaupasta.
- Laitteen hinta on huomattavasti edullisempi kuin tunnetumpien valmistajien laitteet.
- Laitteelle ei ole saatavissa ohjelmistotukea tai päivityksiä ja laite voi sisältää vanhan Android-version.
- Laite uudelleenohjaa väärille sivuille tai näyttää mainoksia epäilyttävästi.
- Sovellukset tai verkkosivut ohjautuvat väärille sivuille (esim. väärennettyihin hakukone- tai pankkisivustoihin).
- Mainoksia voi näkyä sovelluksissa tai käyttöliittymässä, jossa ei pitäisi olla mainoksia.
- Laitteella on epätavalliset käyttöoikeudet.
- Laite voi asentaa uusia sovelluksia itsestään tai ilman lupaa.
- Laitteella voi olla esiasennettuja sovelluksia, joita käyttäjä ei voi poistaa.
- Laitteelta havaitaan haitallista verkkoliikennettä.
- Laite kommunikoi tuntemattomien IP-osoitteiden tai palvelinten kanssa, vaikka se ei ole aktiivisessa käytössä.
- Verkkoliikenteessä voi näkyä nimipalvelukyselyjä tuntemattomiin osoitteisiin tai muiden maiden IP-osoitteisiin ilman selvää syytä.
Nämä viitteet eivät kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että laite olisi saastunut. Kokeneemmat käyttäjät voivat myös hyödyntää Android Debug Bridgeä (ADB) laitteen taustalla käynnissä olevien prosessien ja asennettujen sovellusten tarkastamiseen. Lisäksi epäilyn varmistamiseksi voi seurata verkkoliikenteen lokeja ja tarkastaa mihin laite ottaa yhteyttä.