Ampparit (otavamedia) boikotoi io-techiä joten minä boikotoin Amppareita

Onhan tuon Päivittäjä100:n pakko olla Otavamedian palkkalistoilla. Kaikki muokkaukset tuntuvat liittyvän Otavamediaan jollain tapaa ja tämä on alkanut jo viime vuoden puolella. Päivittäjä100 on mm. luonut artikkelit tammikuussa 2016 Kaksplus ja Erä -lehdille (molemmat Otavamedian julkaisuja) sekä yrittänyt tehdä muutoksia Otavamedian omaan artikkeliin. Sen jälkeen päivittänyt tai yrittänyt luoda kokonaan uutta artikkelia myös mm. nettiauto.com, nettiasunto.com, nettivene.com, nettivaraosa.com sekä muille vastaaville sisarsivustoille ja yllätys yllätys, noiden ylläpitäjä NettiX on toiminut vuodesta 2006 osana Otava-konsernia.

Nyt tänä vuonna on sitten aktivoiduttu uudestaan hyökkäämään io-techiä vastaan ja piilottelemaan epämukavia salaisuuksia. Säälittävää toimintaa, Otavamedian pisteet vain laskee silmissäni.
Sehän lukee ihan sen tiedoissa että tekee noita Otavamedan toimeksiannosta

Kertooko/lupaako Ampparit muuten enään missään virallisesti olevansa puolueeton uutistenlistaaja?
Miten käy puolueettomuuden, Ampparit?

Eikö kaupassa ollut riski, että uutisten tuottajat eivät enää luota Ampparin riippumattomuuteen kun se on Otava-median omistuksessa, minkä seurauksena eivät enää haluaisi omia uutisiaan sivustolle?

- En usko luottamuksen menettämiseen. Ampparit.com säilyy omana, itsenäisenä palvelunaan, toimien samoin periaattein ja samasta näkökulmasta, mistä sen aikoinaan Florian Bergerin kanssa yhdessä kehitimme.

- Jokapäiväisen työmme suhteen asiat eivät ole muuttuneet. Ampparit.com:n hyödyt siis tulevat säilymään samoina niin lähteille kuin käyttäjillekin, Hannonen vakuuttaa.
 
Sehän lukee ihan sen tiedoissa että tekee noita Otavamedan toimeksiannosta

Katsos vain. En itse käytä Wikipedian muokkaustoimintoja, niin en osannut kurkata vielä erikseen tuolle profiilisivulle. Ensin näitä on kuitenkin tehty piilossa, sillä myös tästä asiasta oli tullut hänelle noottia muilta käyttäjiltä;

Terve! Olet päivittänyt ahkerasti Otavamedian lehtiin liittyviä artikkeleita ja lisännyt eri artikkeleihin Otavamedian lehtien sivuille vieviä linkkejä. Kiitos etenkin mallineiden päivittämisestä. Jos teet näitä muokkauksia maksua vastaan, huomioithan, että Wikimedian käyttöehtojen mukaan sinun tulee ilmoittaa siitä vähintään käyttäjäsivullasi.

Eli varmaan on lisätty profiiliin tuon jälkeen, pakko kun on. Siitä huolimatta varsin kuvottavaa toimintaa. Kuinkakohan ylhäältä on tullut käsky aktivoitua juuri nyt uudestaan ja yrittää peitellä puolueellisuutta? :smoke:
 
Ampparit jäi hyllylle jo aiemmin, kun suosituimmat lista oli pelkkää klik baittia ja väsynyttä huh huh porno läppää. Hyvä tietää, että io-tech tarjoaa vaihtoehtoa.
 
EDIT: Jälkipolville talteen kuvakaappaus Päivittäjä100:n profiilisivusta, jos vaikka sattuu muuttumaan lähipäivinä...
Wikipedia on julkinen ja avoin palvelu. Ei ole tarpeen ottaa kuvakaappauksia, koska kaikki muokkaukset tallentuvat logeihin ja ne on kaikkien nahtavilla (muutama pieni poikkeus, mutta nekin on hieman vanhempien kayttajien nahtavilla ikuisesti).

Päivittäjä100 muokkaukset omalle sivulleen (kayttaja ei ole alunperin rekisteroity suoraan suomenkiliseeen wikiin, joten sielta ei sen historia tietoja suoraan nae, mutta linkki kylla loytyy oikeaan paikkaan, josta muutoshistoria nakyy) :
Revision history of "User:Päivittäjä100" - Meta

Kayttaja on muutenkin luotu jo 2016 alussa, joten tuskinpa se nyt taman jupakan takia itseaan alkaa piilottelemaan. On saanut paljon palautetta ennenkin (ja osittain jopa korjannut kaytostapojaan, mutta nakojaan viela paljon on opittavaa) :
Keskustelu käyttäjästä:Päivittäjä100 – Wikipedia

Ja mielenkiintoisena pointtina aiempikin "typon korjaaminen" :
Wikipedia:Ylläpitäjien ilmoitustaulu/Arkisto 21 – Wikipedia

Wikipedia ei unohda.

Ja mita tulee moraaliin, niin tottakai Otavamedia haluaa itsestaan paremman kuvan, jonka takia tuo kayttaja on aikanaan luotu. Mutta se myos tayttaa (toistaiseksi) Wikipedian kayttoehdot, eli on selvasti ilmoittanut olevansa palkattu Otavamedian puolesta ja nain myontaa olevansa puolueellinen muokkaaja. Nain hanen jokainen muutos voidaan puntaroida sen kannalta onko kyseessa joku peittely yritys vai aito yritys korjata faktoja.
 
Viimeksi muokattu:
Wikipedia on julkinen ja avoin palvelu. Ei ole tarpeen ottaa kuvakaappauksia, koska kaikki muokkaukset tallentuvat logeihin ja ne on kaikkien nahtavilla (muutama pieni poikkeus, mutta nekin on hieman vanhempien kayttajien nahtavilla ikuisesti).

Näin vähän arvelinkin, en vain ollut varma ulottuuko artikkelien kaltainen revisionhallinta ja muutosten logittaminen myös yksittäisten käyttäjien profiilisivuihin. Lähinnä piruuttani screenshottasin koska sivulla näkyi myös muokkauksen aikaleima. Jostain syystä missasin sekä käyttäjän kuvauksen muokkaushistorian sekä tuon mainitsemasi keskustelusivun, jossa käyttäjälle olikin ihan suoraan maksetuista muokkauksista huomautettu.

Kayttaja on muutenkin luotu jo 2016 alussa, joten tuskinpa se nyt taman jupakan takia itseaan alkaa piilottelemaan.

Ei näistä veijareista kuule oikeasti ikinä tiedä :) Yrityksestähän seuraisi lähinnä huumoriarvoa, mutta silti...

Ja mita tulee moraaliin, niin tottakai Otavamedia haluaa itsestaan paremman kuvan, jonka takia tuo kayttaja on aikanaan luotu. Mutta se myos tayttaa (toistaiseksi) Wikipedian kayttoehdot, eli on selvasti ilmoittanut olevansa palkattu Otavamedian puolesta ja nain myontaa olevansa puolueellinen muokkaaja. Nain hanen jokainen muutos voidaan puntaroida sen kannalta onko kyseessa joku peittely yritys vai aito yritys korjata faktoja.

Tokihan tekojen sääntöjenmukaisuus ja moraalisuus ovat kaksi eri asiaa ja juuri jälkimmäisestä minä tuossa yllä narisin.

Toki "Päivittäjä100" munkin nähdäkseni täyttää Wikipedian käyttösäännöt kun on kehoituksen jälkeen kytköksensä paljastanut. Tokihan me kaikki haluamme antaa itsestämme paremman kuvan. Henkilökohtaisesti silti vieroksun nyt nähdyn kaltaista muokkaustyyliä, varsinkin kun siihen liittyy firmalle kiusallisen tiedon aktiivista peittelyä tai suoranaista sensurointia julkisista ja talkoovoimin ylläpidetyistä lähteistä.

Suuressa maailmassahan on kai business-as-usual, että firmat ja poliitikot kirjoituttaa itseään koskevat Wikiartikkelit surutta mieleisekseen (ja sitten artikkelit lopulta lukitaan kun vandalismi jatkuu jne.), mutta mun käsittääkseni tällainen toiminta ei vielä ole Suomessa ollut kovin yleistä eikä sen liioin tarvitsisi yleistyäkään. En myöskään usko olevani ainoa näin ajatteleva.
 
Pidän vaarana että tämä Amppareiden tapaus uhkaa vetää myös suomalaisen Wikipedian mukanaan lokaan.

Sinänsä ymmärrän lähteisiin liittyvän vaatimuksen, mutta koska io-techin hylkääminen on hyvin tuore tapaus ja lajissaan ensimmäinen sellainen, ei julkaistuja neutraaleita lähteitäkään löydy. On vain julkaisuneuvoston päätös, jota ei amppareiden taholta kommentoida. Wikipedia-artikkelissa amppareiden puolueettomuutta pitäisi tämän vuoksi käsitellä erikoistapauksena lähdevaatimusten suhteen.

Tuo Wikipedian käytäntöihin takertuminen joutuu vielä erikoisempaan valoon, kun huomioidaan käyttäjän Päivittäjä100 harjoittama aktiivinen valkopyykkäys Wikipedian omien sääntöjen rajoissa.
 
Ei Otavamedian maine ainakaan parane...
Pidän vaarana että tämä Amppareiden tapaus uhkaa vetää myös suomalaisen Wikipedian mukanaan lokaan.

Aivan samoja ajatuksia itselläkin. Otavamedian uskottavuushan tässä kärsii eniten mutta kyllä Wikipediakin tässä joutuu huonoon valoon
 
Ei Otavamedian maine ainakaan parane...


Aivan samoja ajatuksia itselläkin. Otavamedian uskottavuushan tässä kärsii eniten mutta kyllä Wikipediakin tässä joutuu huonoon valoon
Onhan (ainakin suomenkielinen) Wikipedia ennestäänkin tunnettu itseään tykö tekevien tyhjäntoimittajien egonpönkityslaitteena. Aktiiviwikipedisteissä on paljon samaa kuin MuroBBS:n moderaattoreissa.

Niinikään Wikipedia globaalisti on hyvin vahvasti vasemmalle, feminismiin, vihreään ja multikultiin kallellaan.
 
Avasin tuon sony linkin ja rullasin äkkiä lukematta läpi, vaikutti ihan tavalliselta uuden tuotteen ilmoituksesta, mutta sitten silmiin osui "kaupallinen yhteistyö: sony" ja alhaalla MAINOS :btooth: Mieluusti tuo tieto voisi olla suoraan otsikossa, kun diginatiivi snäppäjää lyhyellä keskittymisajalla ja kehnolla lukemisen sisäistämisellä voi sivuuttaa kaupallisen sisällön, ja pitää sitä muropaketin asiantuntevana artikkelina.

Toisaalta onko tämä se uusi suuntaus infomerciaaleista, että ilmoitusluontoinen "artikkeli" ja ongelma, ja sitten tuote X onkin asiantuntijoiden suosittelema ratkaisu? Esim. paikallisen ilmaisjakelulehden etusivulla on ollut mainoksia savupiippujen nuohouksen tärkeydestä, tietoa ja faktaa, ja sitten nuohouspalveluiden yhteystietoja. Iltasanomissa on digi-osastolla mastercardin testi ja arvonta, ja iltalehdellä on elisan omaguru kysymys/vastaus uutisia.

Miten sen kantavan ajatuksen kirjoittaa lauseeksi, nuohous on palvelu ja "savupiipputekniikassa" ei taida vuonna 2017 olla kilpailua, ja omakotitalojen omistajia moinen maksettu uutismainos voi olla hyvinkin iskevä ja muistuttaa että tukkoinen piippu voi olla vaikka tulipaloriski. Mainos saavuttaa yleisön, asiakas maksaa, kaikki on tyytyväisiä ja yhteistyö pelaa.

Mutta tässä tapauksessa iso firma sony tunkee rahaa otavamedialle ja sitten julkaistaan tuollainen nuoleskelu-uutinen, sony ja otava tyytyväisiä ja asiakkaat eli lukijat on toissijainen juttu. Pääasia että saadaan huippuhyvä ja vallankumouksellinen otsikko amppareihin. Olisi myös kiva tietää kumpi osapuoli lähestyi ensin, sonylle suomalainen digijournalismi ei taida olla ykkösjuttu.

edit. ja lisäksi kun katsoo muropaketin aiempia yhteistyökampanjoita, niin ei ole kuin yliopistojen ja koulujen juttuja, ainoat muut ovat huuked ja balancion vuodelta 09. Onko jatkossa odotettavissa lisää sonyn kaltaisia tekniikkajättejä tekemässä "yhteistyötä" muron kanssa?
 
Avasin tuon sony linkin ja rullasin äkkiä lukematta läpi, vaikutti ihan tavalliselta uuden tuotteen ilmoituksesta, mutta sitten silmiin osui "kaupallinen yhteistyö: sony" ja alhaalla MAINOS :btooth: Mieluusti tuo tieto voisi olla suoraan otsikossa, kun diginatiivi snäppäjää lyhyellä keskittymisajalla ja kehnolla lukemisen sisäistämisellä voi sivuuttaa kaupallisen sisällön, ja pitää sitä muropaketin asiantuntevana artikkelina.

Toisaalta onko tämä se uusi suuntaus infomerciaaleista, että ilmoitusluontoinen "artikkeli" ja ongelma, ja sitten tuote X onkin asiantuntijoiden suosittelema ratkaisu? Esim. paikallisen ilmaisjakelulehden etusivulla on ollut mainoksia savupiippujen nuohouksen tärkeydestä, tietoa ja faktaa, ja sitten nuohouspalveluiden yhteystietoja. Iltasanomissa on digi-osastolla mastercardin testi ja arvonta, ja iltalehdellä on elisan omaguru kysymys/vastaus uutisia.

Miten sen kantavan ajatuksen kirjoittaa lauseeksi, nuohous on palvelu ja "savupiipputekniikassa" ei taida vuonna 2017 olla kilpailua, ja omakotitalojen omistajia moinen maksettu uutismainos voi olla hyvinkin iskevä ja muistuttaa että tukkoinen piippu voi olla vaikka tulipaloriski. Mainos saavuttaa yleisön, asiakas maksaa, kaikki on tyytyväisiä ja yhteistyö pelaa.

Mutta tässä tapauksessa iso firma sony tunkee rahaa otavamedialle ja sitten julkaistaan tuollainen nuoleskelu-uutinen, sony ja otava tyytyväisiä ja asiakkaat eli lukijat on toissijainen juttu. Pääasia että saadaan huippuhyvä ja vallankumouksellinen otsikko amppareihin. Olisi myös kiva tietää kumpi osapuoli lähestyi ensin, sonylle suomalainen digijournalismi ei taida olla ykkösjuttu.

edit. ja lisäksi kun katsoo muropaketin aiempia yhteistyökampanjoita, niin ei ole kuin yliopistojen ja koulujen juttuja, ainoat muut ovat huuked ja balancion vuodelta 09. Onko jatkossa odotettavissa lisää sonyn kaltaisia tekniikkajättejä tekemässä "yhteistyötä" muron kanssa?


Tuolla heti otsikon alla. :rolleyes:
YHTEISTYÖKAMPANJAT 10.04.2017, 08:26 | MAINOS

Onhan maksettu mainossisältö vähän sama kuin näyttäisi lukijalle persettä. Toki yllättävää sinänsä mutta itse en toistaiseksi ole löytänänyt ko. jutta amppareden kautta.

Ja eiköhän joku orvan excel mies pannut viestiä, että meillä on suomen suurin AKT foorumin Yleistäkeskustelua palsta.
 
Mitäpä ei tämän päivän maailma sisältäisi, suurimmat omistajat omistavat yhdessä lähes kaiken mahdollisen ja toimimalla yhdessä, ei pienemmistä ja rehellisimmistä yrittäjistä tarvitse välittää hevon vittujakaan.
 
Onhan näitä vastaavia yhteistyökuvioita ollut aikaisemminkin tuolla.
Yhteistyökampanjat | Muropaketti

Edit. Olikin jo laitettu tuosta tekstiä.

Katoppa noita edellisiä otsikoita ja juttujen sisältö verrattuna muropaketin tarjoamaan sisältöön :facepalm:
Ampparit Oy:n Muropaketti on Suomen suurin tietotekniikka-aiheinen sivusto yli 300 000 viikkokävijällä.
  1. Sony
  2. Europcar (vuokraa opiskelijoille muutto autoja)
  3. LUT
  4. LUT
  5. LUT
  6. LUT
  7. LUT
  8. LUT
  9. LUT
  10. LUT

Nyt saat valita, mikä noista Yhteistyökampanjoista voisi olla lukijalle hieman hankala erottaa muropaketin itse tuottamasta sisällöstä.
 
Kaksinaismoraali tai kaksoisstandardi tarkoittaa ristiriitaa yksilön tai yhteisön normien ja omien tekojen välillä.



io-tech hylättiin lähteeksi perustuen tulkintaan epäselvästä sisältölinjasta ja valheellisesti sisältömarkkinointiin viitaten, mutta samaan aikaan esittävät omistamansa sivuston kaupalliset jutut.
 
Toiminta on suoraan sanottuna ala-arvoista enkä tuollaista palvelua halua käyttää. Onneksi rbot.fi on tulossa pian! Tässä on muutenkin ihan mielenkiintoisia aikoja tulollaan, kun Ampparit uudistaa sivustoaan.
Kehitysblogin kommenteissa uusi ulkoasu ei ole saanut kovin ruusuista vastaanattoa. Peruskäyttäjille tällaiset radikaalit näkyvät muutokset saattavat oikeasti olla liikaa ja aiheuttaa palvelun vaihtumisen ;).

PS: Muutama kappale yhden tähden arvosteluja, niin taas putoaa Ampparit sovelluksen arvosana Play Kaupassa :vihellys:.
 
Googletin porin radion ja luin uutisen ja kuuntelin haastattelun myös :tup:

Ensi vuonna sitten io-radio pystyyn ja fm-taajuuksille ja nettiin.
 
Tuossa Rbot-ketjuun kirjoitinkin muutaman viestin hommasta. Radio Pori ei kategorisoi uutisiaan mitenkään ja käytännössä kaikki uutiset ovat paikallisuutisia. Uutiskeräin oli hakenut Radio Porin uutisen ja lisännyt sen paikallisuutiseksi, kuten aina ennenkin. Vakionahan Ampparit eivät näytä paikallisuutisia suosituimpien listauksessa, koska ne eivät ole suurta massaa kiinnostavia. Uutinen olisi pitänyt Radio Porin kategorisoida siten, että se olisi ollut kotimaan uutinen ja se olisi näkynyt listauksessa. Maakuntaosiosta voi valita omaan "feediin" halutut maakunnat ja silloin tuokin uutinen näkyy suosituimmissa. Uutinen näkyy normaalisti maakuntaosiossa ja löytyy haun kautta.
 
Tuossa Rbot-ketjuun kirjoitinkin muutaman viestin hommasta. Radio Pori ei kategorisoi uutisiaan mitenkään ja käytännössä kaikki uutiset ovat paikallisuutisia. Uutiskeräin oli hakenut Radio Porin uutisen ja lisännyt sen paikallisuutiseksi, kuten aina ennenkin. Vakionahan Ampparit eivät näytä paikallisuutisia suosituimpien listauksessa, koska ne eivät ole suurta massaa kiinnostavia. Uutinen olisi pitänyt Radio Porin kategorisoida siten, että se olisi ollut kotimaan uutinen ja se olisi näkynyt listauksessa. Maakuntaosiosta voi valita omaan "feediin" halutut maakunnat ja silloin tuokin uutinen näkyy suosituimmissa. Uutinen näkyy normaalisti maakuntaosiossa ja löytyy haun kautta.

Ja sovelluksissa paikallisuutiset sitten näkyykin suosituimmat-listassa?

C-Ven0fXcAAr-l3.jpg
 
Julkaisuneuvosto on taas kokoontunut kaikessa hiljaisuudessa ilman mitään logiikkaa ja lähteisiin tehty lisäys:

Se nopein uutistarjonta - Ampparit.com

Samaan aikaan io-techin viimeisimpään hakemukseen ei ole reagoitu, vastattu, saati sitten että io-tech olisi lisätty lähteeksi.

Ei siis mitään uutta auringon alla :kahvi:
 
Ampparit asennettu, arvosteltu 1 tähti, poistettu ja nyt olen tyytyväinen high fi käyttäjä. Tuleeko rbotistakin Android appi?
 
Julkaisuneuvosto on taas kokoontunut kaikessa hiljaisuudessa ilman mitään logiikkaa ja lähteisiin tehty lisäys:

Se nopein uutistarjonta - Ampparit.com

Samaan aikaan io-techin viimeisimpään hakemukseen ei ole reagoitu, vastattu, saati sitten että io-tech olisi lisätty lähteeksi.

Ei siis mitään uutta auringon alla :kahvi:
Herkkusuu.fi sinne tupsahti ja tänään on lisätty puolestaan Respawn.fi. Lähteiden määrä nousi kuitenkin 316 lähteeseen, kun Reimari on laitettu kahteen kertaan. Julkaisuneuvoston kannattaisi varmaan vähän hillitä tahtia, ettei pääse näitä virheitä syntymään. Montako kertaa ne aikokaan vuodessa kokoontua :think:?
 
Siellä on ilmeisesti taas pidetty kokousta, sillä lähteisiin on lisätty Dekolehti. Tämä oli jo viides kerta, kun lähteisiin lisättiin uusi lähde tälle vuodelle. Kuusi kertaa aikoivat käsittääkseni kokoontua vuodessa :think:.
200.webp
Onneksi on rbot.fi :kippis:
 
Muistuttaa tuo meininki ihan meidän kolmevuotiaan juttuja. :D Ei kukaan aikuinen voi käyttäytyä noin.
Juuri noin useimmat aikuiset käyttäytyvät. Paskahousut johtavat tätä maailmaa, ja lauma seuraa.

Otavalta meni nyt viimeisetkin uskottavuuden rippeet.
Ei kiinnosta ketään. Ajattelevat ihmiset muodostavat korkeintaan viiden prosentin vähemmistön, joten ripulipierufirma jatkaa jyräämistään toisten mielipiteista välittämättä. Toki juuri tämä tapaus on niin säälittävä, että onnistuu tappamaan itsensä vararikkoon. Hidasta siitä kuitenkin tulee.
 
Voikohan amppareita jymäyttää jollain viattomalla domainilla joka lopulta ohjaa techin artikkeleita kohden. Julkaisuneuvosto ei kuitenkaan kovin usein kokoonnu kampaviinereitä syömään.
 
Ampparit yrittää estää tiettyjen uutisten miinustamisen. Ärsyttävää.
rbot.fi varmaankin parempi ja hyvä, että on korvike olemassa. :kippis:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 048
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom