Avasin tuon sony linkin ja rullasin äkkiä lukematta läpi, vaikutti ihan tavalliselta uuden tuotteen ilmoituksesta, mutta sitten silmiin osui "kaupallinen yhteistyö: sony" ja alhaalla MAINOS
Mieluusti tuo tieto voisi olla suoraan otsikossa, kun diginatiivi snäppäjää lyhyellä keskittymisajalla ja kehnolla lukemisen sisäistämisellä voi sivuuttaa kaupallisen sisällön, ja pitää sitä muropaketin asiantuntevana artikkelina.
Toisaalta onko tämä se uusi suuntaus infomerciaaleista, että ilmoitusluontoinen "artikkeli" ja ongelma, ja sitten tuote X onkin asiantuntijoiden suosittelema ratkaisu? Esim. paikallisen ilmaisjakelulehden etusivulla on ollut mainoksia savupiippujen nuohouksen tärkeydestä, tietoa ja faktaa, ja sitten nuohouspalveluiden yhteystietoja. Iltasanomissa on digi-osastolla mastercardin testi ja arvonta, ja iltalehdellä on elisan omaguru kysymys/vastaus uutisia.
Miten sen kantavan ajatuksen kirjoittaa lauseeksi, nuohous on palvelu ja "savupiipputekniikassa" ei taida vuonna 2017 olla kilpailua, ja omakotitalojen omistajia moinen maksettu uutismainos voi olla hyvinkin iskevä ja muistuttaa että tukkoinen piippu voi olla vaikka tulipaloriski. Mainos saavuttaa yleisön, asiakas maksaa, kaikki on tyytyväisiä ja yhteistyö pelaa.
Mutta tässä tapauksessa iso firma sony tunkee rahaa otavamedialle ja sitten julkaistaan tuollainen nuoleskelu-uutinen, sony ja otava tyytyväisiä ja asiakkaat eli lukijat on toissijainen juttu. Pääasia että saadaan huippuhyvä ja vallankumouksellinen otsikko amppareihin. Olisi myös kiva tietää kumpi osapuoli lähestyi ensin, sonylle suomalainen digijournalismi ei taida olla ykkösjuttu.
edit. ja lisäksi kun katsoo muropaketin aiempia yhteistyökampanjoita, niin ei ole kuin yliopistojen ja koulujen juttuja, ainoat muut ovat huuked ja balancion vuodelta 09. Onko jatkossa odotettavissa lisää sonyn kaltaisia tekniikkajättejä tekemässä "yhteistyötä" muron kanssa?