Amerikkalaisautojen harrastajat foorumilla

Ei sitä ajoneuvoveroa tule maksettavaksi vaikka täydellä vakuutuksella ois. Siinä vaan on se, että sen auton on edelleenki täytettävä se museoautostatus. Jos leimaukko sanoo että tämä ei enää täytä statuksen velvoitetta, ni sitten se määrätään uudelleentarkastukseen, jossa sen kunto tarkastetaan uudelleen. Ja jos se ei oikeesti enää täytä sitä, ni sitten se ei ole enää museoauto ja sitten maksat jatkossa täyden veron.

Käytännössä jos jollain oikeesti vanhalla ja harvinaisemmalla autolla alkas ajelee museostatuksella ympäri vuoden, ni ongelmia tulis aika varmasti. Pikkasen lipsautat sitä johonki ja painahtaa pelti sisään tai menee puskurit lommolle, ja jos uutta/hyväkuntoista varaosaa et enää saa tilalle, ni se on game over tai ainaki tulee jo hieman hintaa sille hommalle, ku siihen ei riitä enää että vähä tuosta oion ja kilikolimaalilla paikkaus. Toki jollain mihin saa vielä paremmin osia on hieman eri asia, mutta puuhastelua on tiedossa varmasti, joten taitaa ne veronkierron säästöt huveta siihen auton kunnossa pitämiseen..

..ja parempi oiski että porukka ei käyttäisi tätä museoautostatusta väärin, ku siinähän on se vaara että se viedään pois meiltä kaikilta.
 
Ei sitä ajoneuvoveroa tule maksettavaksi vaikka täydellä vakuutuksella ois. Siinä vaan on se, että sen auton on edelleenki täytettävä se museoautostatus. Jos leimaukko sanoo että tämä ei enää täytä statuksen velvoitetta, ni sitten se määrätään uudelleentarkastukseen, jossa sen kunto tarkastetaan uudelleen. Ja jos se ei oikeesti enää täytä sitä, ni sitten se ei ole enää museoauto ja sitten maksat jatkossa täyden veron.

Käytännössä jos jollain oikeesti vanhalla ja harvinaisemmalla autolla alkas ajelee museostatuksella ympäri vuoden, ni ongelmia tulis aika varmasti. Pikkasen lipsautat sitä johonki ja painahtaa pelti sisään tai menee puskurit lommolle, ja jos uutta/hyväkuntoista varaosaa et enää saa tilalle, ni se on game over tai ainaki tulee jo hieman hintaa sille hommalle, ku siihen ei riitä enää että vähä tuosta oion ja kilikolimaalilla paikkaus. Toki jollain mihin saa vielä paremmin osia on hieman eri asia, mutta puuhastelua on tiedossa varmasti, joten taitaa ne veronkierron säästöt huveta siihen auton kunnossa pitämiseen..

..ja parempi oiski että porukka ei käyttäisi tätä museoautostatusta väärin, ku siinähän on se vaara että se viedään pois meiltä kaikilta.
Ei auton tarvitse olla kuin uusi. Omassa oli kaikki muutokset papereissa ja merkinnällä selviytyjä. Oli kulumaa ja paljon ei orkkis osaa.

Etenkin jenkkiautoissa tuota perseilyä tuntuu olevan. En tiedä onko verojen määrä vai mikä. Mutta tuntuu että jokainen museokilpisen omaava keulii kuinka on halpaa kun vakuutus on niin halpa ja ties mitä. Keneltä omani ostin oli suoraan sanottuna ihan hämillään et miks tekisin niin tyhmästi että ottaisin normi vakuutuksille kun se on niin kallista ja sanoi että ajat vaan ja tarvittaessa teet ajopäiväkirjan myöhemmin.
 
Ei auton tarvitse olla kuin uusi.
En ole väittänytkään että pitäisi olla.

Etenkin jenkkiautoissa tuota perseilyä tuntuu olevan. En tiedä onko verojen määrä vai mikä. Mutta tuntuu että jokainen museokilpisen omaava keulii kuinka on halpaa kun vakuutus on niin halpa ja ties mitä.
Jotkut keulii, jotkut ei. En ole kyllä kuullut omista harrastepiireistä tällä keulimisia.
Kyllä sitä varmaan jonkun verran silti on, mutta että "jokainen" ..tuskimpa vaan.
 
Viimeksi muokattu:
En ole väittänytkään että pitäisi olla.


Jotkut keulii, jotkut ei. En ole kyllä kuullut omista harrastepiireistä tällä keulimisia.
Kyllä sitä varmaan jonkun verran silti on, mutta että "jokainen" ..tuskimpa vaan.
Duunikaveri ei saanut autoaan (jos väliä niin VW Kupla) museokilpiin koska ei ollut kuin uusi. Näki meikäläisen auton ja oli samantien aivan raivona tarkastajalle koska oli kuulema joku väärän vuosimallin nuppi kojelaudassa (pari vuotta eroa) ja olikohan liikaa kulumaa tms mitä sanoi yhdeksi ongelmaksi kun meikällä ajan henkeen rakenneltu (kuten sanottua, madallettu säädettävä alusta, stereot, ratti, intake, intake putket, pakosarja, LSD, aftermarket vanteet, väärän kokoiset renkaat jne...) ja jopa modernimmasta 1din BT mankasta oli maininta papereissa (asia mitä ei todellakaan pitäisi ymmärtääkseni hyväksyä).

Ja puhun siis omista tutuista autoharrastajista ja väestä mitä on tullut tavattua pitkin poikin suomea. Tuntuu lähinnä jenkkipuolelle pesiytyneen tuo probleema omissa tutuissa. En tosiaan onko syy noissa veroissa, onko kyse vain yleisestä asenteesta vai mistä, pisti vain silmään. En todellakaan tarkoita että jokainen näin tekisi.
 
Niitä tarkastajiakin on joka lähtöön, osa vetää ihan pilkulleen että pitää kaikki olla just eikä melkein ja osalle riittää vähempi.
Tietenni jos tekee niin, että alkuperäishenkisenä käy sen museotarkistuksen läpäisemässä ja sitten sen jälkeen vaihtaa niitä osia, vanteita yms näkyvää. Se on sitten katsurien käsissä huomautetaanko niistä myöhemmin vai katsotaanko läpi sormien..

Sitä en ymmärrä kun laitetaan museoautoon jotain aivan uusia isoja blingi-vanteita ja leveitä/matalia kumeja, jollaisia ei todellakaan ole ollut siihen aikaan edes olemassa. Sen auton oman ajan tyyliset erikoisvalssit/kumet on eriasia, kunhan ne on suurinpiirtein oikeaa aikakautta niinku kooltaan yms. Samoin moottorin ja tekniikan osalta, siellä mun mielestä voi olla kyllä sitä viriosaakin ihan hyvin, mutta taas sen kyseisen auton ajalta mitä siihen voinut sillloin saada.

No tää on mun tulkinta ja mielipide näistä, joku muu voi toki ajatella toisin..
 
Niitä tarkastajiakin on joka lähtöön, osa vetää ihan pilkulleen että pitää kaikki olla just eikä melkein ja osalle riittää vähempi.
Tietenni jos tekee niin, että alkuperäishenkisenä käy sen museotarkistuksen läpäisemässä ja sitten sen jälkeen vaihtaa niitä osia, vanteita yms näkyvää. Se on sitten katsurien käsissä huomautetaanko niistä myöhemmin vai katsotaanko läpi sormien..

Sitä en ymmärrä kun laitetaan museoautoon jotain aivan uusia isoja blingi-vanteita ja leveitä/matalia kumeja, jollaisia ei todellakaan ole ollut siihen aikaan edes olemassa. Sen auton oman ajan tyyliset erikoisvalssit/kumet on eriasia, kunhan ne on suurinpiirtein oikeaa aikakautta niinku kooltaan yms. Samoin moottorin ja tekniikan osalta, siellä mun mielestä voi olla kyllä sitä viriosaakin ihan hyvin, mutta taas sen kyseisen auton ajalta mitä siihen voinut sillloin saada.

No tää on mun tulkinta ja mielipide näistä, joku muu voi toki ajatella toisin..
No siis olen nähnyt museorekatun vanhan Camaron, led angel eyes tyyppisillä valoilla, 18" tms vanteilla yms... Kyllä se pisti hiukan vituttamaan koska ainakin itselle se että ostan museorekatun auton, tarkoittaa ettei ole amisräpelletty läpimätä paska.
 
Eihän sillä museoautolla saisi ajaa kuin 30vrk vuodessa, vuorokaudet voi kyllä jakaa tasaisesti ympäri vuoden.

Ei tuota kyllä taideta mitenkään käytännössä valvoa.
 
Eihän sillä museoautolla saisi ajaa kuin 30vrk vuodessa, vuorokaudet voi kyllä jakaa tasaisesti ympäri vuoden.

Ei tuota kyllä taideta mitenkään käytännössä valvoa.
Alkaa mennä jo jonkin verran ohi pääaiheen. Mutta koskee toisaalta monta jenkkiautoa.

Mutta saa ajaa vaikka ympäri vuoden joka päivä kunhan vakuutus on otettu koko tälle ajalle. Selvittelin asian aikanaan kun olin itsekin tuossa uskossa.
 
Alkaa mennä jo jonkin verran ohi pääaiheen. Mutta koskee toisaalta monta jenkkiautoa.

Mutta saa ajaa vaikka ympäri vuoden joka päivä kunhan vakuutus on otettu koko tälle ajalle. Selvittelin asian aikanaan kun olin itsekin tuossa uskossa.
Mikäs hemmetti se 30vrk sitten on?
 
Mikäs hemmetti se 30vrk sitten on?
Ilmeisesti joskus tuo ollut se raja.
Vakuutusyhtiöillä voi olla vakuutuksissa edelleen tuo raja, jollain toisella jotain muuta, oliko jollain 90 päivää.

Mutta tuosta onko nykyään museoautolla jotain ajo rajoituksia. Siitä vähän ristiriitaista viestiä, vakuutusturvan saa hoidettua kokovuodeksi, eli se on ei ole ongelma, mutta onko jotain piilomiinaa. Jossain aiheen sivustolla oli mainittu että ei ole tarkoitettu jokapäiväiseen liikkumiseen, en tiedä oliko se vain mielipidet vai oliko taustalla säädökset.

Se hyvin oleellista jos museautoksi rekkaa ajatuksena välttää niitä käyttöveroja.


Käytännössä jos jollain oikeesti vanhalla ja harvinaisemmalla autolla alkas ajelee museostatuksella ympäri vuoden, ni ongelmia tulis aika varmasti. Pikkasen lipsautat sitä johonki ja painahtaa pelti sisään tai menee puskurit lommolle, ja jos uutta/hyväkuntoista varaosaa et enää saa tilalle, ni se on game over tai ainaki tulee jo hieman hintaa sille hommalle, ku siihen ei riitä enää että vähä tuosta oion ja kilikolimaalilla paikkaus.....

Mitä ongelmia siitä seuraa jos tienpäällä tai katsastuksessa tulee hylky ?
Se tuskin tässäyhteydessä ongelma jos palaa siitä päivästä eteenpäin "normaaliksi", mutta jos siitä seuraa jotain korotettuja veroja takautuvasti niin sitten on.



..ja parempi oiski että porukka ei käyttäisi tätä museoautostatusta väärin, ku siinähän on se vaara että se viedään pois meiltä kaikilta.

Jos sen pitää kunnossa, niin siinä ei kai mitään väärinkäyttöä. Vai onko sillä käytöllä kuitekin jotain rajoja ?

Uskon että museoautoa systeemi pysyy jatkossakin, sillä ehkä entistä enemmän tarvetta, mutta ikärat saattaa elää, ja sen varaan en laskisi että kokovuoden ajossa olevien verohelpotukset säilyy. Katsastus velvoitteet voi elää jos onnettomuus seurannat vaativat muutoksia.

Museoikään aikaamyöten tulee ajoneuvoja joilla kovasti erilaiset vaatimukset kuin 90 luvun autoilla. aikanaan sitten mietittävä mitä vaatia museoautolta, miten ne kohtuudella voi pitää turvallisesti liikenteessä, jos ei vaadita ihan sitä mitä niiltä nykyään. Ja sitten ne päästöt, jos ajot on vähäisiä aikana, ja päivinä. niin isossa kuvassa mitä kannattaa vaatia.
 
Viimeksi muokattu:
En pahemmin enää itseäni autoharrastelijaksi tituleerais (autosisältöä tulee silti kulutettua tuubista aika urakalla), mutta 20 vuotta sitten tuli ajettua muutama kesä '89 Firebirdillä, jota tuli modailtua '82:n näköiseksi ('83:n keula, '82:n takalasi ja spoikka, '82 taka-akseli lock-right 100% lukolla, Konin iskarit ja 50mm madallusjouset, '82 turbomitkälie vanteet keilapallokapseleilla, retevämpi megashifter, 5L pannu portatulla TBI-vessaruiskulla 164hp tehoilla jne.) .

Nykyään ei oikeen enää perse kestäis kulutusta tai osien hommaamista, kuten ei sillonkaan ja velkaa tuli kasattua...Loppuviimeks ihan pöljää touhua, mutta ihan hauskaa se oli kun sitä hauskaa riitti eikä mikään hajonnut. Paras kaveri niistä piireistä on edelleen kuvioissa ja omistaa oman Trans Am -kulkineensa edelleen. Se jämähti siihen vähän enemmän kuin mä omaani. Möin joskus 2007-8 tms. ja päätyi hyvään kotiin, jannu teki siitä täyden KITT-replikan, joka on kierrellyt Suomen näyttelyitä.
 
Tulipa tämmönen -66 Dodge Charger haettua kesällä monta vuotta jatkuneen harrasteautokuumeen lääkkeeksi. Itselle ensimmäinen jenkki.
Pitkältihän tuo on aika hyvässä kunnossa, ainakin tekniikan osalta ja lähes ruosteetonkin on. 512cid stroukkeri ja 727 automaatti.

Jarrut oli aika heikossa hapessa, ja alustassa reippaasti ylimääräistä väljää. Tähän mennessä uusittu edessä lähes kaikki alustan kuluvat osat, helat, pallonivelet, iskarit yms. Myös jarruputket tekaisin uusiksi joka nurkkaan ja samalla vaihtui 1-piirisestä 2-piiriseksi, uutta jarrupääsylinteriä ym.
Talven aikana tarkoitus ainakin lukkoperä laittaa + muuta pienempää hifistelyä. Myös syylärin ylempi poikkituki pitäisi tekaista, kun leikattu poikki härskisti.
Onhan tuossa ollut jonkin verran opiskeltavaa ja ihmeteltävää, mutta aika pitkälle pääsee youtubella ja jenkkifoorumeilla :D
Ulkonöltään on tarkoitus pitää orkkiksena, museossa tosiaan tämäkin.

20250727_202033.jpg


20250801_072209.jpg


20250920_180215.jpg
 
Ei todellakaan pahan näköinen laite. Kelpaisi oikein mainiosti itsellekin jos olisi talli. Miedosti meluavampaa putkea ja sopiva nokka, lukkoperä ja pari muuta modia ja olisi jo varsin kova kruiseri. No joo, jarrut voisi kyllä muuntaa levyiksi joka nurkassa. Rummuilla pärjää, mutta ne pysähtyvät kunnon ripeästi vain kerran ja sitten vaativatkin jäähdyttelyä. Tuo tuli opittua jo Kuplalla jossa oli tehoa mutta rummut joka nurkassa.
 
Eihän sillä museoautolla saisi ajaa kuin 30vrk vuodessa, vuorokaudet voi kyllä jakaa tasaisesti ympäri vuoden.

Ei tuota kyllä taideta mitenkään käytännössä valvoa.
Se ei ole mikään laki vaan täysin vakuutusyhtiöstä kiinni. Esim Lähitapiolassa kuulemma nykyään 120pv per vuosi. Ja mikään ei estä ottamasta normivakuutusta.

Itse nuorena harrastin hieman, silloin jenkki oli halvin tapa saada tehoa ja nopeutta halvalla, kun kavereilla oli käyttöautoina ke20 rollaa ym. Eka auto on vieläkin tallissa mutta harrastaminen nollassa kun nykyään samat osat mitä ysärillä osti maksaa viisinkertaisen summan ja laadukkaita osia ei enää valmisteta vaan kiinalaista on lähes kaikki, alustan uusi nivel voi olla väljempi kuin se vuosikymmeniä vanha. Hieman harmittaa kun aikoinaan jätin ostamatta 70 chargerin 10000mk hintaan tai 71 avo-cudan 23 000mk, nykyään en tule koskaan olemaan niin varakas että voisin kumpaakaan hankkia.
 
Se ei ole mikään laki vaan täysin vakuutusyhtiöstä kiinni. Esim Lähitapiolassa kuulemma nykyään 120pv per vuosi. Ja mikään ei estä ottamasta normivakuutusta.

Itse nuorena harrastin hieman, silloin jenkki oli halvin tapa saada tehoa ja nopeutta halvalla, kun kavereilla oli käyttöautoina ke20 rollaa ym. Eka auto on vieläkin tallissa mutta harrastaminen nollassa kun nykyään samat osat mitä ysärillä osti maksaa viisinkertaisen summan ja laadukkaita osia ei enää valmisteta vaan kiinalaista on lähes kaikki, alustan uusi nivel voi olla väljempi kuin se vuosikymmeniä vanha. Hieman harmittaa kun aikoinaan jätin ostamatta 70 chargerin 10000mk hintaan tai 71 avo-cudan 23 000mk, nykyään en tule koskaan olemaan niin varakas että voisin kumpaakaan hankkia.
Näitä perinteisiä. Ex -65 Kupla on nykyään naurettavan hintainen vs mitä siitä maksoin, en todellakaan tule löytämään Clio V6:sta alle 20ke, Cossu Sierroja ei saa tuosta vaan parilla tonnilla jne.
 
Ei kai Cossuja ihan parilla tonnilla ole koskaan saanut...? Jotakin korinvaihtoja ehkä. Mielestäni edullisimmillaan pyörivät ehjät aidot cosanderit siellä 8000-10000 akselilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 892
Viestejä
4 995 780
Jäsenet
80 170
Uusin jäsen
Kajjde

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom