Amerikkalaisautojen harrastajat foorumilla

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
383
Minkäslaisia USA valmisteisia harraste/käyttöautoja muilla on ? Itsellä Chevy van 91 ,käytän ainoastaan kesällä. Matkailen jonkun verran ,yllättävän hyvä ajaa vielä 120 vauhdissa kun nopeusrajoitukset poistettiin pakettiautoilta. Diesel 6.2 ltr ,kulutus aika vakio yhdistetty kaupunki/maantie 13ltr.

vani.jpg
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.
Siinä mielessä nää on helpompia kun ei ole sähkövikoja ,ainakaan isompia jotka maksaisi useampia tuhansia. Jo 2010 luvun alun autoja romutetaan kun sähkövian myötä korjaus on kalliimpi kuin koko kosla. No itsellä on sähkövikana ainoa repsikan sähköikkuna,täytyy vain seurata johtoja ja kytkintä missä virta katkeaa. Tai sitten nostajan moottori on rikki.Osiahan tuohon kyllä saa. Joitain mekaanisia vikoja nyt en itse pysty korjaamaan.Viimeksi kesäkuussa leimalla oli etupään alapallonivelet ja kardaanin nivelet väljät.Vein korjaamolla ,lasku oli 270 töineen .
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.
Ei tuo ihan pidä paikkaansa. Aika pitkälti ikä kun ikä niin oma likka on tykännyt jokaisesta vanhemmasta jenkistä ja jopa haaveilee moisesta. Samoin parempi puoliso joka ei ole autoihmisiä, mutta jokainen jenkki joka tulee vastaan, muuttuu muija ihan pikkulapseksi. Itsekin voisin ostaa jos saisin jonkun sopivan mallin sopivaan hintaan. Nykyisen auton kulutus ei vielä ole lyhyellä ajolla vienyt konkkaan, joten tuskin se pari litraa lisää kaataisi taloutta.
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Mikä se kiinnostuksen aste oikeasti tuolloin ollut ? Nuorison kohdalla kiinnostuksen kohteita rajannut raha, tarjonta, "vanhat" jenkit ei kiinnostaneet auikuisi, mutta nuorisoa ehkä tilat ja mielikuvat. vertaa 2000 luvulla kuin sai vanhaa isoa saksalaista tuonnin edullisuuden takia.


Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.

Vai onko se nyt se juttu, softalla, väyliä lukemalla jne pääsee kiinni, pääsee säätämään paremmin, niin eruooppalaiset ja japanilaiset tarjoaa potenttiaali, ja johokin 80-90 lukuun verrattuna tänäpäivänä on sitten vanhaa laadukasta moneen lähtöön, vs mitä laadukasta jenkeistä sinäaikana tullut. jotain 80 luvun lopun pakettiautoja levy penkeillä, sen jälkeen aika hiljaista , joo jotain, mutta vs se mitän Japanin suunnalta tai euroopasta.


En nyt halua inttään vastaan , vaan ihan vastakkainen heitto.
 
Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä.
Heitetään vasta-argumentteja suolan kera:

- Luonnetta noissa halpa/luotettava/"parempi" on tasan nolla. Isolohko v8 overlapilla mukaavaa kuunneltavaa ja voiman tunteen cabinissä asti. Ja kyllähän porukkaa tulee sitä ihmettelee ja juttelee. 200K valkoinen Tesla tai tuplaturbo BMW ei taida kenenkään huomiota saada poislukien virkavalta :)

- Tämän päivän autot ovat päällepäin rumia ja tylsiä (imho), kaikki about samannäköisiä, että ihan sama minkä merkin tai mallin ostat. Ns:
1753942575567.png


- Se halpuus ja luotettavuus häviää kun alkaa autolla olemaan tarpeeksi ikää, alkaa nimenomaan olemaan ties mitä vaikeasti korjattavaa sähkövikaa ja pakko mennä sinne merkkiliikkeeseen pulittaa 150e/h ilman alv niiden korjaamiseksi / viikkojen huoltoreissut vs jenkeissä monenkin asian voit korjata itse pienellä vaivalla.

- Arvo, monenkin jenkin arvo nousee mitä harvinaisemmaksi käy, ne halvat/luotettavat/"paremmat" sinulla itsellä pitää maksaa että, joku käy sen vuosikymmen päästä roodaamassa pihalta pois. :)

Ja paras argumentti minkä aina kuulee jenkkien huonoudesta on niiden bensan kulutus, aika harvalle jenkin ostajalla se taloudellisuus on ollut kriteeri ostetaessa. Ns itseltä löytyy vanha musse joka syö 15L/100km, mutta tälle ihan sama koska auto on harrasteauto ja kilometrejä kertyy vain 3-4K per kesä. Käyttöautona parhaat päivänsä nähny corolla, mutta sen taloudellisuus (sis kaikki kulut, ostohinta mukaanlukien) voittaa mennä tullen palatessa 98% muista vaihtoehdoista
 
- Se halpuus ja luotettavuus häviää kun alkaa autolla olemaan tarpeeksi ikää, alkaa nimenomaan olemaan ties mitä vaikeasti korjattavaa sähkövikaa ja pakko mennä sinne merkkiliikkeeseen pulittaa 150e/h ilman alv niiden korjaamiseksi / viikkojen huoltoreissut vs jenkeissä monenkin asian voit korjata itse pienellä vaivalla.

Ja miksi Yhdysvalloissa valmistettu olisi jotenkin immuuni niille vaikeasti korjattaville sähkövioille ja miksi nimenomaan ei jenkkivalmisteisen kohdalla pitäisi mennä merkkiliikkeeseen. Tietenkin niitä jenkkivalmisteisia automalleja on rajallinen määrä tuotu Suomeen merkin toimesta , joten se merkkiliike osaaminen voi puuttua kokonaan. Tai ne jenkki valmisteidet eroaa euroopan tuonneista, joten se voi olla enemmänkin lisäkustannus. kun jotain muuttoautoa tai muuten käytettynä tuotua vie pajalle.

Jos mennään tarpeeksi pitkällä, tarpeeksi vanhoihin, niin jenkki valmisteet mieletään toki perässä hiihtäjiksi, niin jossain modernit tekniikat voineet tulla myöhemmin, mutta se synyt vuosiluku halkomista, jos mennään mekaaniseen aikaan, vanhaan auto sähköaikaan, niin sitä se oli muillakkin mantereilla, jonkin komponenttitoimittajan, tai valmistajan omat väritykset, mutta jos nyt on itäeuroopan, keskiauroopa, tai britti harrastaja, jotain 50-80 välisen ajan autoja, niin malli elinkaaret pitkiä, samoja komponentteja eri malleissa, niin perus taidoilla ja kokemuksella pärjää pitkälle.

Olihan ne nykyautoihin verrattuna sisänsä surkeita.

Arvo, monenkin jenkin arvo nousee mitä harvinaisemmaksi käy, ne halvat/luotettavat/"paremmat" sinulla itsellä pitää maksaa että, joku käy sen vuosikymmen päästä roodaamassa pihalta pois
Aikansa hylkiö, laadun surkimus , jos tänäpäivänä tallella ja toimii, niin voi olla arvokas. Haluttuja, mistä maksetaan kovia hintoja löytyy joka mantereelta (no Australiasta en väitä). Oikeastaan yllättyn jos jenkki valmisteet olisi siinä jotenkin edukseen, varsinkin jos jätetään laskuista se arvo mikä tulee auton käyttö/omistus/hallinta historiasta.

Toki niukkuus voi lisätä arvoa, jos joku ysäri jenkki mikä kunnossa niin jos vähän tuotu , niin voihan se arvo nousta jos joku haluaa, mutta jäljellä ei juuri ole. Itäautojen osalta vähän samaa, niitä tosin paljon euroopassa myyty, mutta jäljellä vähän vs kysyntä. Ja kysyntää iäkkäämillä kun lapsuudesta jotain muistoja.


Tityn maalaisten autojen harrastamiseen usein liittyy paljon muutakin kuin se itse valmistusmaa, oikeastaan jenkkiauto harrastuksessa ei välttämättä ratkaisevaa ole se että jenkeissä valmistettu, vaan se merkki ja sen lisäksi ehkä valmistusmaa.
Harrastajia toki moneen lähtöön, joillekkin se jenkki auto saa olla ns Japanilainen tai eruuppalainen merkki. Jollekkin taasen riittää että on riittävän jenkki merkki, ja malli vaikka ei nyt ei olisi jenkeissä valmistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo ihan pidä paikkaansa. Aika pitkälti ikä kun ikä niin oma likka on tykännyt jokaisesta vanhemmasta jenkistä ja jopa haaveilee moisesta. Samoin parempi puoliso joka ei ole autoihmisiä, mutta jokainen jenkki joka tulee vastaan, muuttuu muija ihan pikkulapseksi. Itsekin voisin ostaa jos saisin jonkun sopivan mallin sopivaan hintaan. Nykyisen auton kulutus ei vielä ole lyhyellä ajolla vienyt konkkaan, joten tuskin se pari litraa lisää kaataisi taloutta.
Vähän ehkäpä selitin huonosti.
Ennen nuo hankittiin ihan käyttöön, koska se oli nyt ihan sama hinkkaatko talvella sillä -88 Ooppelilla vai -73 Oldsilla. Nykyään taas käyttöautoiksi on tarjolla niin paljon parempia vaihtoehtoja isommilla mukavuuksilla, niin nämä katiskat jää ihan täysin harrasteiksi 99% omistajista.
Ja koska nykyinen talous ja hintataso on mitä on, tingitään ensimmäisenä yleensä harrastuksista ja helppo se on jättää ostamatta joku 10k harrastejenkki.

Heitetään vasta-argumentteja suolan kera:

- Luonnetta noissa halpa/luotettava/"parempi" on tasan nolla. Isolohko v8 overlapilla mukaavaa kuunneltavaa ja voiman tunteen cabinissä asti. Ja kyllähän porukkaa tulee sitä ihmettelee ja juttelee. 200K valkoinen Tesla tai tuplaturbo BMW ei taida kenenkään huomiota saada poislukien virkavalta :)

- Tämän päivän autot ovat päällepäin rumia ja tylsiä (imho), kaikki about samannäköisiä, että ihan sama minkä merkin tai mallin ostat. Ns:


- Se halpuus ja luotettavuus häviää kun alkaa autolla olemaan tarpeeksi ikää, alkaa nimenomaan olemaan ties mitä vaikeasti korjattavaa sähkövikaa ja pakko mennä sinne merkkiliikkeeseen pulittaa 150e/h ilman alv niiden korjaamiseksi / viikkojen huoltoreissut vs jenkeissä monenkin asian voit korjata itse pienellä vaivalla.

- Arvo, monenkin jenkin arvo nousee mitä harvinaisemmaksi käy, ne halvat/luotettavat/"paremmat" sinulla itsellä pitää maksaa että, joku käy sen vuosikymmen päästä roodaamassa pihalta pois. :)

Ja paras argumentti minkä aina kuulee jenkkien huonoudesta on niiden bensan kulutus, aika harvalle jenkin ostajalla se taloudellisuus on ollut kriteeri ostetaessa. Ns itseltä löytyy vanha musse joka syö 15L/100km, mutta tälle ihan sama koska auto on harrasteauto ja kilometrejä kertyy vain 3-4K per kesä. Käyttöautona parhaat päivänsä nähny corolla, mutta sen taloudellisuus (sis kaikki kulut, ostohinta mukaanlukien) voittaa mennä tullen palatessa 98% muista vaihtoehdoista
Luonnetta on joo, mutta kun se luonteen tekeminen siihen koneeseen maksaa. Suunnittelen yhteen omaan autoon vaihtavani LS-koneen orkkiskoneen tilalle ja haluaisin vähän tätä luonnetta ihan vaan nokan vaihdolla. No sehän vaikuttaa kaikkeen ja yhtäkkiä sitten hintalappunen sille nokan vaihdolle onkin useampi tonni ihan ennenkuin kone on edes kiinni autossa. Ja tämä vaikka teen kaiken työn itse.

Ja muutoin samat kuin tuossa ylempänä. Ennen nämä oli käyttiksiä ja sen takia näille riitti kysyntää. Nykyään nää on harrasteita. Eipä paljon jonkun jenkin arvo pääse nousemaan jos sillä kesät talvet ajaa ja uittaa suolavellissä. Ihan samalla tavalla nekin kuluu ja arvo laskee.

Tityn maalaisten autojen harrastamiseen usein liittyy paljon muutakin kuin se itse valmistusmaa, oikeastaan jenkkiauto harrastuksessa ei välttämättä ratkaisevaa ole se että jenkeissä valmistettu, vaan se merkki ja sen lisäksi ehkä valmistusmaa.
Harrastajia toki moneen lähtöön, joillekkin se jenkki auto saa olla ns Japanilainen tai eruuppalainen merkki. Jollekkin taasen riittää että on riittävän jenkki merkki, ja malli vaikka ei nyt ei olisi jenkeissä valmistettu.
Nyt kannattaisi välillä lukea niitä tekstejään eikä vaan hakata näppäimiä pohjaan. Tuossa pätkässä ei ole yhtään mitään järkeä millään tasolla.
 
Nyt kannattaisi välillä lukea niitä tekstejään eikä vaan hakata näppäimiä pohjaan. Tuossa pätkässä ei ole yhtään mitään järkeä millään tasolla.
Sori huono ulosantenini, kokeillaan palstella yksinkertaisemmin.

Mitä parempaa noin yleistäen USA valmisteisten autojen sähköissä on.
 
Avolavoja ja SUV tulee välillä katseltua jos joskus innostuisi. Yhden tahoen melkein ostin mutta oli päivästä kiinni että tulikin Mersu. Tosin näitä Amerikassa tehtyjä marsuja on nyt ollut pari kappaletta, maineestaan huolimatta olen ollut tyytyväinen. Harmittavasti näissäkin joutuu välillä katselemaan jenkkien osalvalikoimaa esim. rockautosta kun ei Euroopasta löydy kuin alkuperäistä €€€€ tuotetta.
 
En mä nyt tiedä, että miten se on fundamentaalilla tavalla jotenkin kovin erilaista puunata jotain 80-90 luvun taitteen BMW:tä vs. jenkkiä.

Jälkimmäiseen on kyllä vaikeampi löytää osia Euroopasta, mutta sitähän se harrastusauton harrastaminen muutenkin on, osien metsästystä.
 
Sori huono ulosantenini, kokeillaan palstella yksinkertaisemmin.

Mitä parempaa noin yleistäen USA valmisteisten autojen sähköissä on.
Määrittele parempi. Yksinkertaisia ne ovat.

Jenkki VS Euro keskustelu on siinä mielessä relevantti että esim itse myin minttikuntoisen E38:n ihan sen takia että vaikka se oli vanha 90-luvun auto, oli se niin monimutkainen että pelkkiä tukivarsia oli kymmeniä vaihdettavaksi kun alustan osat uusittiin.

Tämän lisäksi jakopäästä lähtien kaikki on ihan helvetin monimutkaista, pienillä toleransseilla tehtyä ja kaiken lisäksi vielä tehotonta.

Vs sitten taas joku Caprice Classic joka itsellä oli, niin työkaluiksi riitti nyrkki ja kyrpä, tönärikoneen "jakopää" on maailman yksinkertaisin, puslia on muutama ja taka-akseli jäykkä. Itse tykkään enemmän että auto on uutta vastaavassa kunnossa, luotettava ja ajaminen sillä on mukavaa. Tuollaista vanhaa Euroharrastetta saat olla ihan jatkuvasti ylihuoltamassa lattiasta kattoon että se pysyy käyttökelpoisena. Jonkun jenkin koneen kun kerran tekee niin seuraavat 40 vuotta voit keskittyä siihen perushuoltoon ja ajamiseen.

On ne siinä mielessä harrastajaystävällisempiä. Hyvänä vertauskuvana Lego Tecnic vs duplo.
 
Noh, voit laittaa tuohon E38 tilalle E32 tai E23, viestin sanoma kuitenkin varmaan säilyy about samana, ellei jopa korostu.
Jenkeillä on se hyvä puoli että moottoreitakin on käytetty pitkiä aikoja perusrakenteeltaan samanlaisina eri autoissa. Tänäkin päivänä siellä rakennetaan harrastepeleihin uusia tönärikoneita, kun täällä taas on naurettu jo kasarilla että "vitun kivikautiset tönärikoneet".

Mukavan harrastajaystävällisiä ovat. Viimeistään kun mennään vähänkään eksoottisempiin vehkeisiin, niin loppuu monelta harrastajalta harrastaminen. Googlaa vaikka joku A8 W12 jakopää tmv.
 
Noh, voit laittaa tuohon E38 tilalle E32 tai E23, viestin sanoma kuitenkin varmaan säilyy about samana, ellei jopa korostu.
Jenkeillä on se hyvä puoli että moottoreitakin on käytetty pitkiä aikoja perusrakenteeltaan samanlaisina eri autoissa. Tänäkin päivänä siellä rakennetaan harrastepeleihin uusia tönärikoneita, kun täällä taas on naurettu jo kasarilla että "vitun kivikautiset tönärikoneet"....
Siinä samaa mietlä, että jenkeillä ne autot oli pitkään samoja, no oli euroopassakin pitkälle seitkyt luvulle, jotkut ruotsalaiset 90 luvulle asti.
Itäautot rautaesiripun murenemiseen.
Mutta mikä noissa vanhoissa sähköissä nyt se juttu mikä jenkessä parempaa, joo kehitys hitaampaa, mutta kai sielläkin väylät, softaa ym tullee muihinkin kuin Teslaan.

Japanilaiset kai se toinen vertailu kohta, sielläkin taisi muuttua pitkään pellit enemmän kuin sähköt.
 
Väittäisin ettei amerikkalaisissa sähköt ainakaan yksinkertaisemmat ole kuin vastaavan ikäisissä muissa autoissa. Kuitenkin sähköikkunat, vakionopeudensäätimet ym. on olleet jenkeissä yleisiä kauan ennen muuta maailmaa.

Amerikkalaisten autojen vanhanaikaisiksi haukkuminen on asia, jota en ikinä ymmärrä. Autohan on käytännössä kehitetty nykymuotoonsa amerikkalaisten innovaatioiden pohjalta, ja jenkit on olleet monissa asioissa vuosia tai vuosikymmeniä edellä. Äärimmäisimpiä esimerkkejä lienevät Cadillacin automaatti-ilmastointi 60-luvulta ja Buickin kosketusnäyttö vuonna 1986.

Päästöjen vähentämisessäkin amerikkalaiset ovat olleet etunenässä. Kun autoja on paljon, tulevat myös niiden haitat ensimmäisinä esille. Katalysaattorit tuli 70-luvun puolivälissä, ja sen takia myös polttoaineen ruiskutus alkoi yleistyä. Euroopassa vain nauretaan että jenkit kuluttaa paljon polttoainetta ja tuottaa siksi paljon päästöjä. Hiilidioksidia kyllä, kun sen tuotto on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen, mutta myrkyllisiä päästöjä muunmaalaiset autot tuotti pitkään jenkkejä enemmän.

Ja sitten ne moottorit. Vääntävä ja suhteellisen hitaasti pyörivä moottori yhdistettynä automaattivaihteistoon sopii hyvin isoon autoon. Siitä eteenpäin kaikki on vain fysiikkaa, mutta useimmat eivät sitä tunnu ymmärtävän. Ison moottorin ei tarvitse pyöriä nopeasti tuottaakseen riittävästi tehoa, eikä se oikeastaan voikaan, koska se ei kestäisi sitä. Ja kun moottori ei pyöri nopeasti, ei yläpuolisista nokka-akseleistakaan ole mitään hyötyä. Työntötankomoottori on riittävän hyvä, eikä mitään massatuotettua koskaan suunnitella sen paremmaksi.

Joku jaksaa aina vertailla erilaisten moottoreiden litratehoja, jos ei muutoin vielä osoittanut tietämättömyyttään konetekniikasta. Litrateho kun kertoo lähinnä sen, kuinka nopeasti moottori pyörii, ja kuten edellisessä kappaleessa todettiin, suuremmat moottorit pyörivät hitaammin. Isommissa moottoreissa onkin aina keskimäärin pienempi litrateho kuin pienissä.

Paljon mielekkäämpää on vertailla moottorin tuottamaa vääntöä suhteessa sen tilavuuteen. Niissä vertailuissa jenkit ovat ihan samaa tasoa muiden kanssa.

Jenkkejä muuhun maailmaan vertailtaessa täytyy myös muistaa mihin vertailee. Chevroletin kaltaista perusautoa pitäisi verrata Eurooppalaiseen perusautoon. Vastaavasti sitä Bemaria tai Mersua pitäisi verrata Lincolniin tai Cadillaciin.
 
Väittäisin ettei amerikkalaisissa sähköt ainakaan yksinkertaisemmat ole kuin vastaavan ikäisissä muissa autoissa. Kuitenkin sähköikkunat, vakionopeudensäätimet ym. on olleet jenkeissä yleisiä kauan ennen muuta maailmaa.
Tässä nyt taas riippu se, että minkä aikakauden autoja käytetään verrokkina. Kuitenkin jenkeissä aika paljon eri toiminnot toimii alipaineella eikä sähköllä. Sitten taas jotkut "nykyaikaiset" vehkeet on asia erikseen.
Sähköissä suurin ongelma näissä vanhemmissa on se, että ne on nähnyt jos jonkinmoista seppää ja ranettajaa ajan saatossa. Ja kun jokainen jättää oman pienen kosketuksensa sähköihin, on se loputon työmaa lähteä setvimään sitä.

Esimerkin voin antaa vaikka ihan omasta pihasta. Ostin käyttöautoksi leimaamattoman Gmc Safarin jatkuvalla nelivedolla. Nelivedon alipainepumppu tms on jossain vaiheessa mennyt hajalle ja joku sankari on sitten päättänyt asentaa siihen kaupasta jonkun helevetin kovaa ruksuttavan 12v alipainepumpun. Ja tämän silponut auton sähköihin kutakuinkin näin: Ensimmäinen nappula laittaa virrat kuudella kytkimellä varustettuun paneeliin. Paneelista pitää sitten laittaa pumppu erikseen raksuttamaan toisesta nappulasta. Ja vielä sen lisäksi pitää tajuta painaa kolmatta nappulaa, joka sitten kytkee sen nelivedon päälle.
Kauhulla odotan, että mitenkä tuon saan elvytettyä takaisin orkkikseksi ja vaihtoehtona onkin etsiä 90-luvun Blazerista jakolaatikko ja laittaa se autoon. Silloin menettäisin jatkuvan nelivedon, mutta saisin sen kepistä kytkettyä erikseen päälle. Se olisi täysin mekaaninen toteutus ja tällä tavalla varmaan pääsen helpoimmalla.
 
Luonnetta on joo, mutta kun se luonteen tekeminen siihen koneeseen maksaa. Suunnittelen yhteen omaan autoon vaihtavani LS-koneen orkkiskoneen tilalle ja haluaisin vähän tätä luonnetta ihan vaan nokan vaihdolla. No sehän vaikuttaa kaikkeen ja yhtäkkiä sitten hintalappunen sille nokan vaihdolle onkin useampi tonni ihan ennenkuin kone on edes kiinni autossa. Ja tämä vaikka teen kaiken työn itse.

Ja muutoin samat kuin tuossa ylempänä. Ennen nämä oli käyttiksiä ja sen takia näille riitti kysyntää. Nykyään nää on harrasteita. Eipä paljon jonkun jenkin arvo pääse nousemaan jos sillä kesät talvet ajaa ja uittaa suolavellissä. Ihan samalla tavalla nekin kuluu ja arvo laskee.
Toki luonteen tekeminen maksaa, mutta se ei ollut pointti vaan että se on sellainen asia mitä nykyautoihin ei saa. Ja arvosta, toki sehän pätee jokaiseen autoon jos alkaa olemaan isoja lukemia mittarissa ja uitettu suolavelissä niin arvo laskee. Jos ostat Teslan ja @jarimakelan Corveten ja kummallakin on ajettu esim 100K, mutta muuten pidetty kunnossa niin 20v päästä olen aika varma, että Corvesta saat maksaa 5 numeroisia summia edelleen, mutta Teslaa ei huoli about kukaan.

*huom itse yleensä jenkeillä viittaan 50-70 amerikkalaisiin, en uudempiin.
 
En mä nyt oikein ymmärrä mikä tän väittelyn pointti on?

Harrasteautohan on se mikä nyt sattuu perskohtaisesti jostain syystä miellyttämään, eikä sen edullisuus käyttää tai ostaa ole mikään todellinen kriteeri, paitsi teineillä.

Joskus reilu 20v sitten se teini pystyi vakavasti harkitsemaan laittaako jenkin, kun niitä oli silloin vielä myynnissä vaan tavallisina loppuunajettuina käyttöautoina, enää ei ole. Ja jenkkiautohan tarkoittaa nimenomaan perinteistä isoa isomoottorista lotjaa, ei esim Chrysler neon ole koskaan ollut jenkkiauto vaikka yhdysvalloissa valmistettiinkin. Sama pätee Teslaan.


Ja taas se mistä omat mukulat pitävät ei taas yleisesti ottaen kerro muusta kuin siitä mistä itse pitää, harvalla 20v ikäisellä on vielä täysin itsenäinen arvomaailma, ja yleensä se vanhempien perintö näkyy koko elämän.
 
Toki luonteen tekeminen maksaa, mutta se ei ollut pointti vaan että se on sellainen asia mitä nykyautoihin ei saa. Ja arvosta, toki sehän pätee jokaiseen autoon jos alkaa olemaan isoja lukemia mittarissa ja uitettu suolavelissä niin arvo laskee. Jos ostat Teslan ja @jarimakelan Corveten ja kummallakin on ajettu esim 100K, mutta muuten pidetty kunnossa niin 20v päästä olen aika varma, että Corvesta saat maksaa 5 numeroisia summia edelleen, mutta Teslaa ei huoli about kukaan.

*huom itse yleensä jenkeillä viittaan 50-70 amerikkalaisiin, en uudempiin.

Nyt vajaa 70v vanha auto on 20 päästä vajaa 90 vuotta vanha, Tesla 20 vuotta vanha.

Tänäpäivänä n 60 vuotta vanhojen autoja on rajallinen määrä, niitä ei enään valmisteta, jos ei nyt jotain arvostuspiikkiä, ja jäljellä vähän, niin samaa mieltä, en usko että realiarvo romahdusta tulee. Jos hyvä tarina niin isoja yksilöeroja voi olla. Tietenkin jos autoa pitää 20v puunalla niin voi syödä arvoa, mutta oikea haluttu harvinaisuus voi silloinkin olla arvossaan.

Ensimmäisen sukupolven Teslat voi 20v päästä olla haluttuja ja sitä kautta arvossaan. Niissä on tarinaa.

Jos vuoden vaihteen Model y, osoittautuu hyväksi, niin ei välttämättä ole markkina-arvossa mitään tolkutonta lisää, vaan kisaa ihan vaihoauto rivissä muiden tavisten kanssa. mahdollisesti selkeästi arvostetumpi kuin keskiverto jenkkiauto. No laskeeko kaikki Tesla jenkkiautoksi, jos valmistettukkin muualla.

Eurooppasta löytyy merkkejä, joilla pitkä haluttu historia ja niiltä malleja jotka ovat haluttuja ja paljon ennen ns museoauto ikää.

Joskus reilu 20v sitten se teini pystyi vakavasti harkitsemaan laittaako jenkin, kun niitä oli silloin vielä myynnissä vaan tavallisina loppuunajettuina käyttöautoina, enää ei ole. Ja jenkkiautohan tarkoittaa nimenomaan perinteistä isoa isomoottorista lotjaa, ei esim Chrysler neon ole koskaan ollut jenkkiauto vaikka yhdysvalloissa valmistettiinkin. Sama pätee Teslaan.
Jenkkiauto iäkkäämille tarkoittaa kuvailemaasi. Tässä ketjussa ilmeisesti tarkoitus puhua yleisesti USA valmisteista, tai sinne suunnatuista amerikassa valmistetuista, Tesla voidaan mieltään kuvaukseen sopivaksi, vaikka tullut eri tehtaalta.



Ja taas se mistä omat mukulat pitävät ei taas yleisesti ottaen kerro muusta kuin siitä mistä itse pitää, harvalla 20v ikäisellä on vielä täysin itsenäinen arvomaailma, ja yleensä se vanhempien perintö näkyy koko elämän.

Tuota en allekirjoita, tietenkin jos vanhemmat kehuu jotain autoa ja haukkuu toista, niin voi vaikuttaa, ja jokin perheen käytössä ollut auto voi luoda tunnesiteitä.
Mutta väitän että ne autot mitkä nuoria kiinnostaa on uusilla sukupolvilla omansa, jos joskus 60-70- 80-90 luvulla nuorisoa kiinnosti jenkki autot, niin onko USA mallit enään kiinnostaneet. Mainitu Tesla voi sellaiseksi nousta.

Japanilaiset ja Saksalaiset jos katsoo niitä autoja joihin panostettu enemmän kuin se että saatu alle joku kulkuväline. Samat toki edustettuna jälkimmäisessäkin.
 
Tänäpäivänä n 60 vuotta vanhojen autoja on rajallinen määrä, niitä ei enään valmisteta, jos ei nyt jotain arvostuspiikkiä, ja jäljellä vähän, niin samaa mieltä, en usko että realiarvo romahdusta tulee. Jos hyvä tarina niin isoja yksilöeroja voi olla. Tietenkin jos autoa pitää 20v puunalla niin voi syödä arvoa, mutta oikea haluttu harvinaisuus voi silloinkin olla arvossaan.
En romahdukseen vaan uskon arvon nousevan vuosi vuodelta kuten tähän mennessä tehnyt.

Ensimmäisen sukupolven Teslat voi 20v päästä olla haluttuja ja sitä kautta arvossaan. Niissä on tarinaa.
Poislukien Tesla mikä heitettiin avaruuteen, olen täysin eri mieltä. Minusta tämän päivän autot ovat enemmän tai vähemmän "kertakäyttöisiä" joiden arvo tippuu nopeasti kohti 0.

Mutta kummin lopetan tähän, koska tullut liian off-toppicia jo muutenkin k.o threadiin.


Mustang 1970 HT pikkulohko löytyy täältä, pistän kuvan kun kotia ehdin.
 
Ompa nuo vanhemmat jenkkiautot ollut aina lähellä sydäntä. Muutamia jenkkejä vuosien varrella ollut, ihan käyttöautoinakin. Mulla on aina ollut hieman erikoinen maku autojen suhteen, siis mitä minä pidän hienoina ja mitä ominaisuuksia niiltä haen..

Kaksi jenkkiä on tällä hetkellä.. rodia kyllä uupuisi vielä, sitten riittäisi.

1966 Chrysler 300 4D HT, 383ci, alkuperäiskuntoinen ja entisöimätön aikakone.. ollaan kolmas omistaja tuolle. Yhdeksäs kesä taitaa olla jo nyt menossa yhteistä taivalta. 17000 mailia yhteensä me ajettu tällä..
IMG_20170612_173929_edit.jpg


Sitten vaimon kesäauto on 1989 Chrysler Lebaron GTC, 2.2L Turbo II, 5v-manuaali. Tämä on ollut meillä jo kohta 15v. Tällä me ajettu ehkä noin 60tkm tuona aikana.
paroni.jpg
 
Viimeksi muokattu:
En romahdukseen vaan uskon arvon nousevan vuosi vuodelta kuten tähän mennessä tehnyt.


Poislukien Tesla mikä heitettiin avaruuteen, olen täysin eri mieltä. Minusta tämän päivän autot ovat enemmän tai vähemmän "kertakäyttöisiä" joiden arvo tippuu nopeasti kohti 0.

Mutta kummin lopetan tähän, koska tullut liian off-toppicia jo muutenkin k.o threadiin.


Mustang 1970 HT pikkulohko löytyy täältä, pistän kuvan kun kotia ehdin.
Jos keskustellaan museoauto harrastuksesta, ja siitä kuinka vanhat autot kestää, uudet on kertakäyttöisiä.
Museoautot ovat sen suunnitellun elinkaaren ylittäneet, arvo on siellä keräily osastolla, ei siinä että ne olisi joitain poikkeuksia lukuun ottamatta käyttöpelejä.
Kun autoihin alkoi tulla mordernimpaa tekniikkaa niin alettiin pohtiin, että näillä ei ajeta enään sen jälkeen kun varaosien saatavuus loppuu, no liikkuu satavuotta vanhojakin autoja ja haluttuihin vanhuksiin on uus osa tuotantoa, ja myös komponentteja valmistetaan ihan omatuotantona itse.

On toki totta että jäljellä olevat idän ihmeet ja jäljellä olevat vanhat jenkit liikkuu, uskon että ensimmäisten sukupolvien Teslatkin liikkuu 50v päästä , miksei liikkuisi. vaikka Musk päättää ne räjäyttää, niin joku yksilö selviää.

2024 Model-Y oli mailman myydyin automalli, eli siitä syntyy sitä historiaa mikä sitten myöhemmin usein synnyttää kysyntää. Model-S taasen on oman aikakautensa merkkipaalu. Siinä myös ihan perus haluttauuttakin käytettö autona, rakenteena, että vauhtia. mikä voi johtaa siihen että ihan normaali tahtiin ei mene paaliin.

Tämän päivän Tesla fani ei välttämättä fanita jenkkejä, mutta joukossa niitäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 335
Viestejä
4 866 747
Jäsenet
78 573
Uusin jäsen
hexuma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom