- Se halpuus ja luotettavuus häviää kun alkaa autolla olemaan tarpeeksi ikää, alkaa nimenomaan olemaan ties mitä vaikeasti korjattavaa sähkövikaa ja pakko mennä sinne merkkiliikkeeseen pulittaa 150e/h ilman alv niiden korjaamiseksi / viikkojen huoltoreissut vs jenkeissä monenkin asian voit korjata itse pienellä vaivalla.
Ja miksi Yhdysvalloissa valmistettu olisi jotenkin immuuni niille vaikeasti korjattaville sähkövioille ja miksi nimenomaan ei jenkkivalmisteisen kohdalla pitäisi mennä merkkiliikkeeseen. Tietenkin niitä jenkkivalmisteisia automalleja on rajallinen määrä tuotu Suomeen merkin toimesta , joten se merkkiliike osaaminen voi puuttua kokonaan. Tai ne jenkki valmisteidet eroaa euroopan tuonneista, joten se voi olla enemmänkin lisäkustannus. kun jotain muuttoautoa tai muuten käytettynä tuotua vie pajalle.
Jos mennään tarpeeksi pitkällä, tarpeeksi vanhoihin, niin jenkki valmisteet mieletään toki perässä hiihtäjiksi, niin jossain modernit tekniikat voineet tulla myöhemmin, mutta se synyt vuosiluku halkomista, jos mennään mekaaniseen aikaan, vanhaan auto sähköaikaan, niin sitä se oli muillakkin mantereilla, jonkin komponenttitoimittajan, tai valmistajan omat väritykset, mutta jos nyt on itäeuroopan, keskiauroopa, tai britti harrastaja, jotain 50-80 välisen ajan autoja, niin malli elinkaaret pitkiä, samoja komponentteja eri malleissa, niin perus taidoilla ja kokemuksella pärjää pitkälle.
Olihan ne nykyautoihin verrattuna sisänsä surkeita.
Arvo, monenkin jenkin arvo nousee mitä harvinaisemmaksi käy, ne halvat/luotettavat/"paremmat" sinulla itsellä pitää maksaa että, joku käy sen vuosikymmen päästä roodaamassa pihalta pois
Aikansa hylkiö, laadun surkimus , jos tänäpäivänä tallella ja toimii, niin voi olla arvokas. Haluttuja, mistä maksetaan kovia hintoja löytyy joka mantereelta (no Australiasta en väitä). Oikeastaan yllättyn jos jenkki valmisteet olisi siinä jotenkin edukseen, varsinkin jos jätetään laskuista se arvo mikä tulee auton käyttö/omistus/hallinta historiasta.
Toki niukkuus voi lisätä arvoa, jos joku ysäri jenkki mikä kunnossa niin jos vähän tuotu , niin voihan se arvo nousta jos joku haluaa, mutta jäljellä ei juuri ole. Itäautojen osalta vähän samaa, niitä tosin paljon euroopassa myyty, mutta jäljellä vähän vs kysyntä. Ja kysyntää iäkkäämillä kun lapsuudesta jotain muistoja.
Tityn maalaisten autojen harrastamiseen usein liittyy paljon muutakin kuin se itse valmistusmaa, oikeastaan jenkkiauto harrastuksessa ei välttämättä ratkaisevaa ole se että jenkeissä valmistettu, vaan se merkki ja sen lisäksi ehkä valmistusmaa.
Harrastajia toki moneen lähtöön, joillekkin se jenkki auto saa olla ns Japanilainen tai eruuppalainen merkki. Jollekkin taasen riittää että on riittävän jenkki merkki, ja malli vaikka ei nyt ei olisi jenkeissä valmistettu.