Amerikkalaisautojen harrastajat foorumilla

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
383
Minkäslaisia USA valmisteisia harraste/käyttöautoja muilla on ? Itsellä Chevy van 91 ,käytän ainoastaan kesällä. Matkailen jonkun verran ,yllättävän hyvä ajaa vielä 120 vauhdissa kun nopeusrajoitukset poistettiin pakettiautoilta. Diesel 6.2 ltr ,kulutus aika vakio yhdistetty kaupunki/maantie 13ltr.

vani.jpg
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.
Siinä mielessä nää on helpompia kun ei ole sähkövikoja ,ainakaan isompia jotka maksaisi useampia tuhansia. Jo 2010 luvun alun autoja romutetaan kun sähkövian myötä korjaus on kalliimpi kuin koko kosla. No itsellä on sähkövikana ainoa repsikan sähköikkuna,täytyy vain seurata johtoja ja kytkintä missä virta katkeaa. Tai sitten nostajan moottori on rikki.Osiahan tuohon kyllä saa. Joitain mekaanisia vikoja nyt en itse pysty korjaamaan.Viimeksi kesäkuussa leimalla oli etupään alapallonivelet ja kardaanin nivelet väljät.Vein korjaamolla ,lasku oli 270 töineen .
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.
Ei tuo ihan pidä paikkaansa. Aika pitkälti ikä kun ikä niin oma likka on tykännyt jokaisesta vanhemmasta jenkistä ja jopa haaveilee moisesta. Samoin parempi puoliso joka ei ole autoihmisiä, mutta jokainen jenkki joka tulee vastaan, muuttuu muija ihan pikkulapseksi. Itsekin voisin ostaa jos saisin jonkun sopivan mallin sopivaan hintaan. Nykyisen auton kulutus ei vielä ole lyhyellä ajolla vienyt konkkaan, joten tuskin se pari litraa lisää kaataisi taloutta.
 
Ei nämä enää oikein uusia harrastajia kerää. Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä. Nämä on ne jutut, mitkä vaikuttaa nuorisoon. Joskus 80- ja 90- luvulla tilanne oli vielä toinen ja jenkit vielä kiinnosti ihmisiä.

Mikä se kiinnostuksen aste oikeasti tuolloin ollut ? Nuorison kohdalla kiinnostuksen kohteita rajannut raha, tarjonta, "vanhat" jenkit ei kiinnostaneet auikuisi, mutta nuorisoa ehkä tilat ja mielikuvat. vertaa 2000 luvulla kuin sai vanhaa isoa saksalaista tuonnin edullisuuden takia.


Vähän sama syy on myös siinä, että harvat enää huoltavat/korjaavat autonsa itse. Koska kaikkeen tarttee nykyautojen kanssa tietokonetta/vikakoodinlukijaa. Tämän takia helpompi sitten dumpata auto korjaamolle korjattavaksi. Jenkkejä pitäisi kuitenkin itsekin osata korjata, mutta kun samaan aikaan ei ole enää tietoa, taitoa ja välttämättä aikaakaan, niin ei nämä oikein houkuttelevia kapistuksia ole.

Vai onko se nyt se juttu, softalla, väyliä lukemalla jne pääsee kiinni, pääsee säätämään paremmin, niin eruooppalaiset ja japanilaiset tarjoaa potenttiaali, ja johokin 80-90 lukuun verrattuna tänäpäivänä on sitten vanhaa laadukasta moneen lähtöön, vs mitä laadukasta jenkeistä sinäaikana tullut. jotain 80 luvun lopun pakettiautoja levy penkeillä, sen jälkeen aika hiljaista , joo jotain, mutta vs se mitän Japanin suunnalta tai euroopasta.


En nyt halua inttään vastaan , vaan ihan vastakkainen heitto.
 
Halvemmalla saa parempaa, luotettavampaa ja ennenkaikkea tehokkaampaa kyytiä.
Heitetään vasta-argumentteja suolan kera:

- Luonnetta noissa halpa/luotettava/"parempi" on tasan nolla. Isolohko v8 overlapilla mukaavaa kuunneltavaa ja voiman tunteen cabinissä asti. Ja kyllähän porukkaa tulee sitä ihmettelee ja juttelee. 200K valkoinen Tesla tai tuplaturbo BMW ei taida kenenkään huomiota saada poislukien virkavalta :)

- Tämän päivän autot ovat päällepäin rumia ja tylsiä (imho), kaikki about samannäköisiä, että ihan sama minkä merkin tai mallin ostat. Ns:
1753942575567.png


- Se halpuus ja luotettavuus häviää kun alkaa autolla olemaan tarpeeksi ikää, alkaa nimenomaan olemaan ties mitä vaikeasti korjattavaa sähkövikaa ja pakko mennä sinne merkkiliikkeeseen pulittaa 150e/h ilman alv niiden korjaamiseksi / viikkojen huoltoreissut vs jenkeissä monenkin asian voit korjata itse pienellä vaivalla.

- Arvo, monenkin jenkin arvo nousee mitä harvinaisemmaksi käy, ne halvat/luotettavat/"paremmat" sinulla itsellä pitää maksaa että, joku käy sen vuosikymmen päästä roodaamassa pihalta pois. :)

Ja paras argumentti minkä aina kuulee jenkkien huonoudesta on niiden bensan kulutus, aika harvalle jenkin ostajalla se taloudellisuus on ollut kriteeri ostetaessa. Ns itseltä löytyy vanha musse joka syö 15L/100km, mutta tälle ihan sama koska auto on harrasteauto ja kilometrejä kertyy vain 3-4K per kesä. Käyttöautona parhaat päivänsä nähny corolla, mutta sen taloudellisuus (sis kaikki kulut, ostohinta mukaanlukien) voittaa mennä tullen palatessa 98% muista vaihtoehdoista
 
- Se halpuus ja luotettavuus häviää kun alkaa autolla olemaan tarpeeksi ikää, alkaa nimenomaan olemaan ties mitä vaikeasti korjattavaa sähkövikaa ja pakko mennä sinne merkkiliikkeeseen pulittaa 150e/h ilman alv niiden korjaamiseksi / viikkojen huoltoreissut vs jenkeissä monenkin asian voit korjata itse pienellä vaivalla.

Ja miksi Yhdysvalloissa valmistettu olisi jotenkin immuuni niille vaikeasti korjattaville sähkövioille ja miksi nimenomaan ei jenkkivalmisteisen kohdalla pitäisi mennä merkkiliikkeeseen. Tietenkin niitä jenkkivalmisteisia automalleja on rajallinen määrä tuotu Suomeen merkin toimesta , joten se merkkiliike osaaminen voi puuttua kokonaan. Tai ne jenkki valmisteidet eroaa euroopan tuonneista, joten se voi olla enemmänkin lisäkustannus. kun jotain muuttoautoa tai muuten käytettynä tuotua vie pajalle.

Jos mennään tarpeeksi pitkällä, tarpeeksi vanhoihin, niin jenkki valmisteet mieletään toki perässä hiihtäjiksi, niin jossain modernit tekniikat voineet tulla myöhemmin, mutta se synyt vuosiluku halkomista, jos mennään mekaaniseen aikaan, vanhaan auto sähköaikaan, niin sitä se oli muillakkin mantereilla, jonkin komponenttitoimittajan, tai valmistajan omat väritykset, mutta jos nyt on itäeuroopan, keskiauroopa, tai britti harrastaja, jotain 50-80 välisen ajan autoja, niin malli elinkaaret pitkiä, samoja komponentteja eri malleissa, niin perus taidoilla ja kokemuksella pärjää pitkälle.

Olihan ne nykyautoihin verrattuna sisänsä surkeita.

Arvo, monenkin jenkin arvo nousee mitä harvinaisemmaksi käy, ne halvat/luotettavat/"paremmat" sinulla itsellä pitää maksaa että, joku käy sen vuosikymmen päästä roodaamassa pihalta pois
Aikansa hylkiö, laadun surkimus , jos tänäpäivänä tallella ja toimii, niin voi olla arvokas. Haluttuja, mistä maksetaan kovia hintoja löytyy joka mantereelta (no Australiasta en väitä). Oikeastaan yllättyn jos jenkki valmisteet olisi siinä jotenkin edukseen, varsinkin jos jätetään laskuista se arvo mikä tulee auton käyttö/omistus/hallinta historiasta.

Toki niukkuus voi lisätä arvoa, jos joku ysäri jenkki mikä kunnossa niin jos vähän tuotu , niin voihan se arvo nousta jos joku haluaa, mutta jäljellä ei juuri ole. Itäautojen osalta vähän samaa, niitä tosin paljon euroopassa myyty, mutta jäljellä vähän vs kysyntä. Ja kysyntää iäkkäämillä kun lapsuudesta jotain muistoja.


Tityn maalaisten autojen harrastamiseen usein liittyy paljon muutakin kuin se itse valmistusmaa, oikeastaan jenkkiauto harrastuksessa ei välttämättä ratkaisevaa ole se että jenkeissä valmistettu, vaan se merkki ja sen lisäksi ehkä valmistusmaa.
Harrastajia toki moneen lähtöön, joillekkin se jenkki auto saa olla ns Japanilainen tai eruuppalainen merkki. Jollekkin taasen riittää että on riittävän jenkki merkki, ja malli vaikka ei nyt ei olisi jenkeissä valmistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo ihan pidä paikkaansa. Aika pitkälti ikä kun ikä niin oma likka on tykännyt jokaisesta vanhemmasta jenkistä ja jopa haaveilee moisesta. Samoin parempi puoliso joka ei ole autoihmisiä, mutta jokainen jenkki joka tulee vastaan, muuttuu muija ihan pikkulapseksi. Itsekin voisin ostaa jos saisin jonkun sopivan mallin sopivaan hintaan. Nykyisen auton kulutus ei vielä ole lyhyellä ajolla vienyt konkkaan, joten tuskin se pari litraa lisää kaataisi taloutta.
Vähän ehkäpä selitin huonosti.
Ennen nuo hankittiin ihan käyttöön, koska se oli nyt ihan sama hinkkaatko talvella sillä -88 Ooppelilla vai -73 Oldsilla. Nykyään taas käyttöautoiksi on tarjolla niin paljon parempia vaihtoehtoja isommilla mukavuuksilla, niin nämä katiskat jää ihan täysin harrasteiksi 99% omistajista.
Ja koska nykyinen talous ja hintataso on mitä on, tingitään ensimmäisenä yleensä harrastuksista ja helppo se on jättää ostamatta joku 10k harrastejenkki.

Heitetään vasta-argumentteja suolan kera:

- Luonnetta noissa halpa/luotettava/"parempi" on tasan nolla. Isolohko v8 overlapilla mukaavaa kuunneltavaa ja voiman tunteen cabinissä asti. Ja kyllähän porukkaa tulee sitä ihmettelee ja juttelee. 200K valkoinen Tesla tai tuplaturbo BMW ei taida kenenkään huomiota saada poislukien virkavalta :)

- Tämän päivän autot ovat päällepäin rumia ja tylsiä (imho), kaikki about samannäköisiä, että ihan sama minkä merkin tai mallin ostat. Ns:


- Se halpuus ja luotettavuus häviää kun alkaa autolla olemaan tarpeeksi ikää, alkaa nimenomaan olemaan ties mitä vaikeasti korjattavaa sähkövikaa ja pakko mennä sinne merkkiliikkeeseen pulittaa 150e/h ilman alv niiden korjaamiseksi / viikkojen huoltoreissut vs jenkeissä monenkin asian voit korjata itse pienellä vaivalla.

- Arvo, monenkin jenkin arvo nousee mitä harvinaisemmaksi käy, ne halvat/luotettavat/"paremmat" sinulla itsellä pitää maksaa että, joku käy sen vuosikymmen päästä roodaamassa pihalta pois. :)

Ja paras argumentti minkä aina kuulee jenkkien huonoudesta on niiden bensan kulutus, aika harvalle jenkin ostajalla se taloudellisuus on ollut kriteeri ostetaessa. Ns itseltä löytyy vanha musse joka syö 15L/100km, mutta tälle ihan sama koska auto on harrasteauto ja kilometrejä kertyy vain 3-4K per kesä. Käyttöautona parhaat päivänsä nähny corolla, mutta sen taloudellisuus (sis kaikki kulut, ostohinta mukaanlukien) voittaa mennä tullen palatessa 98% muista vaihtoehdoista
Luonnetta on joo, mutta kun se luonteen tekeminen siihen koneeseen maksaa. Suunnittelen yhteen omaan autoon vaihtavani LS-koneen orkkiskoneen tilalle ja haluaisin vähän tätä luonnetta ihan vaan nokan vaihdolla. No sehän vaikuttaa kaikkeen ja yhtäkkiä sitten hintalappunen sille nokan vaihdolle onkin useampi tonni ihan ennenkuin kone on edes kiinni autossa. Ja tämä vaikka teen kaiken työn itse.

Ja muutoin samat kuin tuossa ylempänä. Ennen nämä oli käyttiksiä ja sen takia näille riitti kysyntää. Nykyään nää on harrasteita. Eipä paljon jonkun jenkin arvo pääse nousemaan jos sillä kesät talvet ajaa ja uittaa suolavellissä. Ihan samalla tavalla nekin kuluu ja arvo laskee.

Tityn maalaisten autojen harrastamiseen usein liittyy paljon muutakin kuin se itse valmistusmaa, oikeastaan jenkkiauto harrastuksessa ei välttämättä ratkaisevaa ole se että jenkeissä valmistettu, vaan se merkki ja sen lisäksi ehkä valmistusmaa.
Harrastajia toki moneen lähtöön, joillekkin se jenkki auto saa olla ns Japanilainen tai eruuppalainen merkki. Jollekkin taasen riittää että on riittävän jenkki merkki, ja malli vaikka ei nyt ei olisi jenkeissä valmistettu.
Nyt kannattaisi välillä lukea niitä tekstejään eikä vaan hakata näppäimiä pohjaan. Tuossa pätkässä ei ole yhtään mitään järkeä millään tasolla.
 
Nyt kannattaisi välillä lukea niitä tekstejään eikä vaan hakata näppäimiä pohjaan. Tuossa pätkässä ei ole yhtään mitään järkeä millään tasolla.
Sori huono ulosantenini, kokeillaan palstella yksinkertaisemmin.

Mitä parempaa noin yleistäen USA valmisteisten autojen sähköissä on.
 
Avolavoja ja SUV tulee välillä katseltua jos joskus innostuisi. Yhden tahoen melkein ostin mutta oli päivästä kiinni että tulikin Mersu. Tosin näitä Amerikassa tehtyjä marsuja on nyt ollut pari kappaletta, maineestaan huolimatta olen ollut tyytyväinen. Harmittavasti näissäkin joutuu välillä katselemaan jenkkien osalvalikoimaa esim. rockautosta kun ei Euroopasta löydy kuin alkuperäistä €€€€ tuotetta.
 
En mä nyt tiedä, että miten se on fundamentaalilla tavalla jotenkin kovin erilaista puunata jotain 80-90 luvun taitteen BMW:tä vs. jenkkiä.

Jälkimmäiseen on kyllä vaikeampi löytää osia Euroopasta, mutta sitähän se harrastusauton harrastaminen muutenkin on, osien metsästystä.
 
Sori huono ulosantenini, kokeillaan palstella yksinkertaisemmin.

Mitä parempaa noin yleistäen USA valmisteisten autojen sähköissä on.
Määrittele parempi. Yksinkertaisia ne ovat.

Jenkki VS Euro keskustelu on siinä mielessä relevantti että esim itse myin minttikuntoisen E38:n ihan sen takia että vaikka se oli vanha 90-luvun auto, oli se niin monimutkainen että pelkkiä tukivarsia oli kymmeniä vaihdettavaksi kun alustan osat uusittiin.

Tämän lisäksi jakopäästä lähtien kaikki on ihan helvetin monimutkaista, pienillä toleransseilla tehtyä ja kaiken lisäksi vielä tehotonta.

Vs sitten taas joku Caprice Classic joka itsellä oli, niin työkaluiksi riitti nyrkki ja kyrpä, tönärikoneen "jakopää" on maailman yksinkertaisin, puslia on muutama ja taka-akseli jäykkä. Itse tykkään enemmän että auto on uutta vastaavassa kunnossa, luotettava ja ajaminen sillä on mukavaa. Tuollaista vanhaa Euroharrastetta saat olla ihan jatkuvasti ylihuoltamassa lattiasta kattoon että se pysyy käyttökelpoisena. Jonkun jenkin koneen kun kerran tekee niin seuraavat 40 vuotta voit keskittyä siihen perushuoltoon ja ajamiseen.

On ne siinä mielessä harrastajaystävällisempiä. Hyvänä vertauskuvana Lego Tecnic vs duplo.
 
Noh, voit laittaa tuohon E38 tilalle E32 tai E23, viestin sanoma kuitenkin varmaan säilyy about samana, ellei jopa korostu.
Jenkeillä on se hyvä puoli että moottoreitakin on käytetty pitkiä aikoja perusrakenteeltaan samanlaisina eri autoissa. Tänäkin päivänä siellä rakennetaan harrastepeleihin uusia tönärikoneita, kun täällä taas on naurettu jo kasarilla että "vitun kivikautiset tönärikoneet".

Mukavan harrastajaystävällisiä ovat. Viimeistään kun mennään vähänkään eksoottisempiin vehkeisiin, niin loppuu monelta harrastajalta harrastaminen. Googlaa vaikka joku A8 W12 jakopää tmv.
 
Noh, voit laittaa tuohon E38 tilalle E32 tai E23, viestin sanoma kuitenkin varmaan säilyy about samana, ellei jopa korostu.
Jenkeillä on se hyvä puoli että moottoreitakin on käytetty pitkiä aikoja perusrakenteeltaan samanlaisina eri autoissa. Tänäkin päivänä siellä rakennetaan harrastepeleihin uusia tönärikoneita, kun täällä taas on naurettu jo kasarilla että "vitun kivikautiset tönärikoneet"....
Siinä samaa mietlä, että jenkeillä ne autot oli pitkään samoja, no oli euroopassakin pitkälle seitkyt luvulle, jotkut ruotsalaiset 90 luvulle asti.
Itäautot rautaesiripun murenemiseen.
Mutta mikä noissa vanhoissa sähköissä nyt se juttu mikä jenkessä parempaa, joo kehitys hitaampaa, mutta kai sielläkin väylät, softaa ym tullee muihinkin kuin Teslaan.

Japanilaiset kai se toinen vertailu kohta, sielläkin taisi muuttua pitkään pellit enemmän kuin sähköt.
 
Väittäisin ettei amerikkalaisissa sähköt ainakaan yksinkertaisemmat ole kuin vastaavan ikäisissä muissa autoissa. Kuitenkin sähköikkunat, vakionopeudensäätimet ym. on olleet jenkeissä yleisiä kauan ennen muuta maailmaa.

Amerikkalaisten autojen vanhanaikaisiksi haukkuminen on asia, jota en ikinä ymmärrä. Autohan on käytännössä kehitetty nykymuotoonsa amerikkalaisten innovaatioiden pohjalta, ja jenkit on olleet monissa asioissa vuosia tai vuosikymmeniä edellä. Äärimmäisimpiä esimerkkejä lienevät Cadillacin automaatti-ilmastointi 60-luvulta ja Buickin kosketusnäyttö vuonna 1986.

Päästöjen vähentämisessäkin amerikkalaiset ovat olleet etunenässä. Kun autoja on paljon, tulevat myös niiden haitat ensimmäisinä esille. Katalysaattorit tuli 70-luvun puolivälissä, ja sen takia myös polttoaineen ruiskutus alkoi yleistyä. Euroopassa vain nauretaan että jenkit kuluttaa paljon polttoainetta ja tuottaa siksi paljon päästöjä. Hiilidioksidia kyllä, kun sen tuotto on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen, mutta myrkyllisiä päästöjä muunmaalaiset autot tuotti pitkään jenkkejä enemmän.

Ja sitten ne moottorit. Vääntävä ja suhteellisen hitaasti pyörivä moottori yhdistettynä automaattivaihteistoon sopii hyvin isoon autoon. Siitä eteenpäin kaikki on vain fysiikkaa, mutta useimmat eivät sitä tunnu ymmärtävän. Ison moottorin ei tarvitse pyöriä nopeasti tuottaakseen riittävästi tehoa, eikä se oikeastaan voikaan, koska se ei kestäisi sitä. Ja kun moottori ei pyöri nopeasti, ei yläpuolisista nokka-akseleistakaan ole mitään hyötyä. Työntötankomoottori on riittävän hyvä, eikä mitään massatuotettua koskaan suunnitella sen paremmaksi.

Joku jaksaa aina vertailla erilaisten moottoreiden litratehoja, jos ei muutoin vielä osoittanut tietämättömyyttään konetekniikasta. Litrateho kun kertoo lähinnä sen, kuinka nopeasti moottori pyörii, ja kuten edellisessä kappaleessa todettiin, suuremmat moottorit pyörivät hitaammin. Isommissa moottoreissa onkin aina keskimäärin pienempi litrateho kuin pienissä.

Paljon mielekkäämpää on vertailla moottorin tuottamaa vääntöä suhteessa sen tilavuuteen. Niissä vertailuissa jenkit ovat ihan samaa tasoa muiden kanssa.

Jenkkejä muuhun maailmaan vertailtaessa täytyy myös muistaa mihin vertailee. Chevroletin kaltaista perusautoa pitäisi verrata Eurooppalaiseen perusautoon. Vastaavasti sitä Bemaria tai Mersua pitäisi verrata Lincolniin tai Cadillaciin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 354
Viestejä
4 870 061
Jäsenet
78 565
Uusin jäsen
kuurailmari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom