AMD:n väitetyt suorituskykylukemat Radeon RX 9070 -näytönohjaimille vuotivat julki

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 020
amd-radeon-rx-9070-xt-performance-videocardz-20250225.jpg

AMD tulee esittelemään uudet Radeon RX 9000 -sarjan näytönohjaimet vielä tämän kuun aikana ja myyntiin niiden on luvattu tulevan maaliskuun alussa. Nyt nettiin on vuotanut väitetysti AMD:n omat testitulokset uusilla RDNA 4 -näytönohjaimilla.

VideoCardz kertoo saaneensa AMD:n tulevien Radeon RX 9070- ja RX 9070 XT -näytönohjainten viralliset testitulokset jo käsiinsä. Yhtiön julkaiseman dian palasen mukaan Radeon RX 9070 XT tulisi olemaan yli 30 pelin keskiarvolla 42 % nopeampi kuin Radeon RX 7900 GRE, kun käytössä on 4K-resoluutio ja Ultra -asetukset. Tekstimuodossa keskimääräisiksi eroiksi kerrottiin 1440p-resoluutiolla samaan verrokkiin 38 %. Kevyemmän Radeon RX 9070:n kerrotaan puolestaan peittoavan RX 7900 GRE:n 20 %:n erolla 1440p- ja 21 %:n erolla 4K-resoluutiolla.

VideoCardzilla on hallussaan myös kaikkien yksittäisten pelien prosenttilukemat, mutta valitettavasti tarkempia pelikohtaisia asetuksia tai muita tietoja. Sivusto huomauttaa, että jossain heidän näkemässään diassa kuitenkin mainitaan kuvanlaatu tarkemmin määrittelemättömässä yhteydessä.

Yksittäisten pelien perusteella väitetyt suorituskykyerot voidaan erotella vielä rasterointi- ja säteenseurantapeleihin. Rasteroinnissa 11 pelin valikoimalla RX 9070 ja 9070 XT peittoavat 7900 GRE:n 1440p-resoluutiolla noin 17 ja 33 %:n eroilla ja 4K-resoluutiolla noin 19 ja 37 %:n erolla.

Säteenseurannan osalta RDNA 4 -arkkitehtuurilta odotetaan selvää parannusta, onhan sitä luvattu aina toimitusjohtajaa myöden. Yhdeksän pelin testipatterilla Radeon RX 9070 ja RX 9070 XT peittoavat RX 7900 GRE:n 1440p-resoluutiolla vajaan 26 ja 50 %:n erolla, kun 4K:lla RX 9070 vie voiton reilun 26 ja RX 9070 XT jopa 53 %:n erolla.

Toistaiseksi väitetyt tulokset ovat luonnollisesti pelkkiä epävarmoja vuotoja, mutta näin lähellä jo kertaalleen lykättyä julkaisua niiden tarkkuus alkaa yleensä olemaan jo hyvää luokkaa, usein kyse on juurikin väitetystä datasta.

Lähde: VideoCardz
 
Eli olisiko tuo nyt sitten lähellä nykyistä XTX:tä tuolla perusteella? Kai se OK olisi sitten jos niin ylös pääsee.
 
Kaikki on hinnasta kiinni vaikka suorituskyky on edellisen sukupolven tasolla mutta hinta on selvästi alempi se menee kaupaksi.
Vielä jos RT suorituskyky paranee reilusti niin en näe mitään syytä menestykseen.
Nvidia on kaiken lisäksi 50 sarjan kanssa tuuhioineet ihan kunnolla eri ongelmien kanssa.
 
9070XT 1440p kohdalla taulukon otsikossa sinisessä laatikossa nuoli kääntyy alaspäin... Mitähän tuo merkkaa? kukaan ei ole tuntunut kiinnittävän siihen huomiota.
 
9070XT 1440p kohdalla taulukon otsikossa sinisessä laatikossa nuoli kääntyy alaspäin... Mitähän tuo merkkaa? kukaan ei ole tuntunut kiinnittävän siihen huomiota.
Tulokset on järjestetty sen mukaan järjestykseen pienimmästä erosta suurimpaan.
 
Jos nuo vain pitävät paikkansa, niin ihan lupaavaa. Piiri on toki isompi kuin 7800xt:llä ja uudemmalla valmistustekniikalla, joten onhan siinä enemmän yksiköitä ja sitä myöten ehkä hintaakin...
Mutta kuitenkin eteenpäin menty, jos alunperin ajattelivat nimetä 8800XT:ksi.
 
Jos nuo on mitenkään verrannollisia TPUn 5070 Ti revikan tuloksiin, niin tuo olisi rasteroinnissa karvan verran nopeampi kuin 5070 Ti ja säteenseurannassa paljon hitaampi.
 
Tarkistuslaskennassa se on 4070ti tasolla. eli vähän alle 5070ti
Tuo 4070 Ti-taso ei vielä riittäisi siihen, että olisi vain "vähän alle 5070 Ti", koska 5070 Ti on säteenseurannassa 49 % nopeampi kuin 4070 Ti (TPU Galax 5070 Ti 2160p RT).


Olen jo aiemmin laskenut tämän uutisen yhdeksässä RT-pelissä (2160p) seuraavat nopeusparannukset vs. 7900 GRE:

9070, +26,2 %
9070 XT, +53,0 %

Noiden avulla saadaan TPU-arvostelun taulukosta seuraavanlainen:

7900 GRE, 51 %
7900 XT, 61 %
4070 Super, 62 %
(9070, 64 %)
4070 Ti, 67 %
7900 XTX, 71 %
3090, 74 %
(9070 XT, 78 %)
3090 Ti, 82 %
4070 Ti Super, 88 %
5070 Ti Galax, 100 %

Tuossa 5070 Ti on yli neljäsosan nopeampi kuin 9070 XT, tarkemmin 28 %.

Sitten on vielä kirsikanpoiminnan vaikutus. TPU-peleillä 9070 XT vs. 7900 GRE ei välttämättä olekaan +53 %, vaan esim. +45 %. Silloin lista näyttäisi tältä:

7900 GRE, 51 %
7900 XT, 61 %
(9070, 61 %)
4070 Super, 62 %
4070 Ti, 67 %
7900 XTX, 71 %
3090, 74 %
(9070 XT, 74 %)
3090 Ti, 82 %
4070 Ti Super, 88 %
5070 Ti Galax, 100 %

Silloin 5070 Ti olisi jo 35 % 9070 XT:n edellä RT 2160p:ssä.

En kuitenkaan usko noin suureen kirsikkaan tässä tapauksessa.
 
Tuo 4070 Ti-taso ei vielä riittäisi siihen, että olisi vain "vähän alle 5070 Ti", koska 5070 Ti on säteenseurannassa 49 % nopeampi kuin 4070 Ti (TPU Galax 5070 Ti 2160p RT).


Olen jo aiemmin laskenut tämän uutisen yhdeksässä RT-pelissä (2160p) seuraavat nopeusparannukset vs. 7900 GRE:

9070, +26,2 %
9070 XT, +53,0 %

Noiden avulla saadaan TPU-arvostelun taulukosta seuraavanlainen:

7900 GRE, 51 %
7900 XT, 61 %
4070 Super, 62 %
(9070, 64 %)
4070 Ti, 67 %
7900 XTX, 71 %
3090, 74 %
(9070 XT, 78 %)
3090 Ti, 82 %
4070 Ti Super, 88 %
5070 Ti Galax, 100 %

Tuossa 5070 Ti on yli neljäsosan nopeampi kuin 9070 XT, tarkemmin 28 %.

Sitten on vielä kirsikanpoiminnan vaikutus. TPU-peleillä 9070 XT vs. 7900 GRE ei välttämättä olekaan +53 %, vaan esim. +45 %. Silloin lista näyttäisi tältä:

7900 GRE, 51 %
7900 XT, 61 %
(9070, 61 %)
4070 Super, 62 %
4070 Ti, 67 %
7900 XTX, 71 %
3090, 74 %
(9070 XT, 74 %)
3090 Ti, 82 %
4070 Ti Super, 88 %
5070 Ti Galax, 100 %

Silloin 5070 Ti olisi jo 35 % 9070 XT:n edellä RT 2160p:ssä.

En kuitenkaan usko noin suureen kirsikkaan tässä tapauksessa.
Kannattaa ehkä unohtaa kokonaan 4K RT ja keskittyä 1440p. koska 4K toimii "hyvin" 4090 ja 5090 uudemmissa peleissä. Tietenkin asetuksia voi muuttaa mediumiin ja ajaa DLSS joka ei ole enää 4K.
 
Kumpi kiinnostaa enemmän 4k vai 1440p tulokset? Rasterointi vai RT + FSR?

Henk. koht 4k+RT jollain FSR tasolla, vaikka se nyt valitettavaa on että tiukemmissa peleissä tän tason näyttikset on kyllä enemmän 1440p. Suurin osa varmaan haluaa nähdä 1440p tuloksia erityisesti kohtalaisen hyvillä RT asetuksilla, uskoisin.

Varsinkin kun nää tuoreimmat huhut väittävät sen jopa olevan(no parissa ainakin) 5070 Ti tasoinen myös säteenseuranta käytössä. Jos riittävän lähellä totta niin luulisi saavan hyvin huomiota youtube algoritmilta jos juurikin sitä olisi testattu, kun AMD on niin pitkään laahannut RT:ssä selvästi perässä.
 
Kannattaa ehkä unohtaa kokonaan 4K RT ja keskittyä 1440p. koska 4K toimii "hyvin" 4090 ja 5090 uudemmissa peleissä. Tietenkin asetuksia voi muuttaa mediumiin ja ajaa DLSS joka ei ole enää 4K.
Samaa mieltä resoluutiossa. Eli kyllä nämä 1440p kortteja enemmän on kuin 4K. Mutta RT:seen on AMD sanonu panostaneensa, niin kyllä sitä sais olla testeissä mahdollisimman monessa pelissä mukana.
 
Kumpi kiinnostaa enemmän 4k vai 1440p tulokset? Rasterointi vai RT + FSR?
Todellinen säteenjäljitysnopeus ilman mitään huijauksia (upskaalauksia/väliframejan genetointeja).

Näiden huijausten nopeutus vaihtelee ihan liikaa eri ajuriversioiden välillä (kun se, miten FSR ja DLSS suhtautuvat toisiinsa vaihtelee todella paljon joka version välillä ja uusia versiota tulee vähän väliä), niin niiden vaikutus pitäisi benchmarkatessa ignorata jos halutaan vertailla itse piirejä ja sitä todellista pitkällä tähtäimellä odotettavissa olevaa suorituskykyä.


Säteenjäljitysbenchmarkeissa voisi myös pyrkiä jollakin tapaa erottelemaan sitä, paljonko nopeuteen vaikuttaa itse varsinainen pikselikohtainen säteenjäljitysvaihe, ja paljonko otetaan ylimääräistä hittiä BVH-puun päivityksistä geometrian tai LOD:in muuttuessa.
 
Viimeksi muokattu:
Todellinen säteenjäljitysnopeus ilman mitään huijauksia (upskaalauksia/väliframejan genetointeja).

Näiden huijausten nopeutus vaihtelee ihan liikaa eri ajuriversioiden välillä (kun se, miten FSR ja DLSS suhtautuvat toisiinsa vaihtelee todella paljon joka version välillä ja uusia versiota tulee vähän väliä), niin niiden vaikutus pitäisi benchmarkatessa ignorata jos halutaan vertailla itse piirejä ja sitä todellista pitkällä tähtäimellä odotettavissa olevaa suorituskykyä.


Säteenjäljitysbenchmarkeissa voisi myös pyrkiä jollakin tapaa erottelemaan sitä, paljonko nopeuteen vaikuttaa itse varsinainen pikselikohtainen säteenjäljitysvaihe, ja paljonko otetaan ylimääräistä hittiä BVH-puun päivityksistä geometrian tai LOD:in muuttuessa.
Mukana tulee olemaan tuo 3DMarkin puhdas säteenseurantatesti

(puuttui RTX 50 -testeistä kun NVIDIAn ekat ajurit bugasivat siinä, mutta uusimmissa korjattu ja luonnollisesti RTX 50 -sarjalaiset mukana)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 230
Viestejä
4 653 450
Jäsenet
76 406
Uusin jäsen
Crispin Weyland

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom