AMD:n seuraavan sukupolven Vega-näytönohjain väitetyissä testivuodoissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Juuri näin. Vaatisi vegan arkkitehtuuriparannukset polariksen kokoluokkaan ja gddr5 muisteihin, jotta hinnat saataisiin riittävän alas.
Itse olen toiveikas Polariksen seuraajan suhteen. AMD on parantanut vegaan paljon asioita, joissa oli Nvidiaa jäljessä. Kunhan ne saadaan pienempään ja edullisempaan piiriin, niin saadaan edulliseen päähän kunnon tavaraa!


Noniin kun kerran tiedät ja googlella en tietoa mistään löydä niin siis paljonko tämä HBM2 muisti maksaa?
Täällä, Redditissä jne näyttää olevan faktatietoa että kallista on, mutta kukaan ei kuitenkaan kerro paljonko se maksaa.

Jos nyt vaikka Polaris rx480 kortissa se 8 gigaa GDDR5 muistia maksaa 15 dollaria (hattu mutu) niin HBM2 maksaaa... ööö, siis paljonko? Ai et tiedäkään? Shokki.


Edit:

En myöskään usko että AMD on niin tyhmä että toisi esim GTX1080 teholuokan näytönohjaimen lähes 1080 hinnoilla. Ei siinä ole mitään järkeä. Nämä High-end tyypit ovat jo tuossa vaiheessa korttinsa ostaneet.

Ennustukseni alle 400€ hintaluokasta tulee pitämään paikkaansa koska jo on tarjouksissa GTX1070 kortteja Suomessakin ollut 399€
 
Viimeksi muokattu:
Noniin kun kerran tiedät ja googlella en tietoa mistään löydä niin siis paljonko tämä HBM2 muisti maksaa?
Täällä, Redditissä jne näyttää olevan faktatietoa että kallista on, mutta kukaan ei kuitenkaan kerro paljonko se maksaa.

Jos nyt vaikka Polaris rx480 kortissa se 8 gigaa GDDR5 muistia maksaa 15 dollaria (hattu mutu) niin HBM2 maksaaa... ööö, siis paljonko? Ai et tiedäkään? Shokki.

Vegan julkaisutilaisuudessa Raja Koduri muistaakseni mainitsi että muistien osuus modernin GPU:n hinnasta voi olla jopa 50%. Todennäköisesti Koduri puhui valmistuskustannuksista, joten myyntihinnasta tuo ei tietenkään 50% ole.
 
Vegan julkaisutilaisuudessa Raja Koduri muistaakseni mainitsi että muistien osuus modernin GPU:n hinnasta voi olla jopa 50%. Todennäköisesti Koduri puhui valmistuskustannuksista, joten myyntihinnasta tuo ei tietenkään 50% ole.


Tuolle olisi hyvä löytää vahvistus ja alkaa tekemään laskutoimituksia.

PS4 initial costing analysis [Updated]

PS4 initial costing analysis [Updated]#1
Revised analysis.

APU (CPU/GPU) - 65-80
8GB GDDR5 - 80-105
OS Chip (supposedly ARM based) - 10-18
Video encode/decode chip - 0 (included in OS chip, we figure)
Blu-ray drive - 25-35
Hard drive - 30-35
I/O - 9-12
Wireless chip + antenna - 4
HDMI+HDCP - 11-15
Other - 10-30
DS4 - 20-29
Mono headset - 3
Cabling/misc - 3

Total parts/silicon - 272-364

Other costs:

Internal PSU - 27-40
Cooling - 33-50
Assembly - 15-20

Total estimated system cost (no shipping and packaging) - 390-430 (Does not include PS Camera since it is not bundled)

Jotain analyysiä kai tehty PS4 konsolista nelisen vuotta sitten.
Nykyään PS4Slim maksaa tarjouksissa 249€
 
Mitenkäs DX 12 jälkeen (10.00.10240.16384) löytyykö enään nyky korteissa kykyä ? Se olisi mielenkiintoista. Mikkisofta ilmoittaa sitten joskus :(
 
...
Jos Vega tulee tässä tilanteessa markkinoille alkaen 500-600 euron hintaluokassa ja tehoiltaan 1080:n ja ti:n välissä, se ei todennäköisemmin riitä räjäyttämään pankkia. Ja matalampaan hintaan en usko.
Itse sumuisesta ja naarmuisesta lasipallosta veikaten oletan että, se tehokkain Vega osuu johonkin 1080 - 1080Ti väliin mutta että siitä tulee myös ei niin tehokkaita varsioita jotka osuis sinne 1070 - 1080 väliin ollen kumminkin hinnaltaa paljon alle 1080 mallin.

Noi ihan vain silläperusteella mihin AMD on aikaisemmin highend korttinsa tähdännyt (se että ne ei ole tehojensuhteen osuneet siihen väliin kilpailijaan nähden kuin on ollut tarkoitus on eri juttu).

Yleensäkin ihniset paisuttelee mielessään tuota HBM + Interposer kustannusta kun ei se nyt niin valtava ole vaikka ei erityisen halpa olekaan.
 
Juuri näin. Vaatisi vegan arkkitehtuuriparannukset polariksen kokoluokkaan ja gddr5 muisteihin, jotta hinnat saataisiin riittävän alas.
Itse olen toiveikas Polariksen seuraajan suhteen. AMD on parantanut vegaan paljon asioita, joissa oli Nvidiaa jäljessä. Kunhan ne saadaan pienempään ja edullisempaan piiriin, niin saadaan edulliseen päähän kunnon tavaraa!
Jos esimerkiksi sen "välimuistikiihdytin" tulisi Polariksen seuraajaan se tekisi ison eron nopean muistin tarpeen suhteen joten ihan piirin yksikkömäärää kasvattamalla puutumatta muisteihin saataisiin aikaan merkittävästi tehokkaampi pelinäyttis kuin mitä RX 480 on.
 
...

En myöskään usko että AMD on niin tyhmä että toisi esim GTX1080 teholuokan näytönohjaimen lähes 1080 hinnoilla. Ei siinä ole mitään järkeä. Nämä High-end tyypit ovat jo tuossa vaiheessa korttinsa ostaneet.

Ennustukseni alle 400€ hintaluokasta tulee pitämään paikkaansa koska jo on tarjouksissa GTX1070 kortteja Suomessakin ollut 399€
Ja kumminkin Fury:t tuli myyntiin kovalla hinnalla (korkeammalla kuin kilpailijan samatehoinen tai tehokkaampi näytönohjain).

Kumpikaan näytönohjainvalmistaja ei koskaan ole tuonut tehokkainta malliaan myyntiin heti alussa tarjoushinnalla.
 
Mitenkäs DX 12 jälkeen (10.00.10240.16384) löytyykö enään nyky korteissa kykyä ? Se olisi mielenkiintoista. Mikkisofta ilmoittaa sitten joskus :(
?

Mitä yritit kysyä.

DX12 siirsi kaiken kokolailla pelintekijän hoidettavaksi joten DX12 jälkeen julkaistava rajapinta ei enää hirveän paljon voi nopeuttaa toimintaa noin niin kuin kokonaisuutena sen minkä se voi tehdä on parantaa erilaisten systeemien yhteensopivutta ja tuoda DX12 rajapinna kautta käytetäväksi jotain uutta.
 
...AMD on parantanut vegaan paljon asioita, joissa oli Nvidiaa jäljessä...
Tässä mietin, että missä kohtaa ovat varsinaisesti nvidiaa jäljessä, nvidian 9xx ja 10xx sarjojen tehot on kuitenkin pääosin tulleet korkeammista kelloista kuin mitä aiemmissa sukupolvissa oli. Amd pystyi kuitenkin kohtuullisen hyvin kilpailemaan Furyillä 9xx sarjaa vastaan huomattavasti pienemmällä kellolla ja muistimäärällä, joten en näkisi Amd:n olevan jäljessä. Ongelmahan on edelleen, ettei noita kortteja voi sokeasti vertailla muistin ja kellojen mukaan, kun toinen on suunnittelultaan täysin erilainen kuin toinen.

Itse toivoisin näkeväni tehokkaimman Vegan alle 700€ hintaluokassa. Mielestäni se, että nvidia on yksin nykyisessä teholuokassaan ja pitää yläpään korttien hintaa tuolla 900€ lähellä (nyt en puhu Titanista tai Radeon Prosta) ei vastaa todellista järkevän hinnoittelun kaavaa, vaan kertoo lähinnä nvidian puhtaasta ahneudesta. Toivon todella, että Vega-sarjan tehokkain kortti on samassa teholuokassa 1080 Ti-mallin kanssa ja että hinta olisi edes hieman järkevämpi.
 
Tässä mietin, että missä kohtaa ovat varsinaisesti nvidiaa jäljessä, nvidian 9xx ja 10xx sarjojen tehot on kuitenkin pääosin tulleet korkeammista kelloista kuin mitä aiemmissa sukupolvissa oli. Amd pystyi kuitenkin kohtuullisen hyvin kilpailemaan Furyillä 9xx sarjaa vastaan huomattavasti pienemmällä kellolla ja muistimäärällä, joten en näkisi Amd:n olevan jäljessä. Ongelmahan on edelleen, ettei noita kortteja voi sokeasti vertailla muistin ja kellojen mukaan, kun toinen on suunnittelultaan täysin erilainen kuin toinen.

Katsot nyt täysin vääriä lukemia niistä piireistä. AMD:llä oli Furyssä todella paljon suurempi määrä laskentayksiköitä ja "teoreettisia flopsejakin(laskentayksiköiden määrä*kellotaajuus) selväti enemmän mutta hyötysuhde käytännön softilla oli huonompi, yksiköt idlasivat useammin.

Fury siis "pystyi kilpailemaan" olemalla paljon isompi ja järeämpi brute-force-piiri, suurilla valmistuskustannuksilla. Tämä ei ole kovin hyvä kilpailuasetelma.

Muistin määrä taas on asia, että joko kaikki tekstuurit mahtuu näyttiksen muistiin vai ei. Se, että muistia on "liikaa" ei auta yhtään mitään. Se, että muistia on liian vähän, sattuu selvästi.

nVidia on tällä hetkellä (kunnes Vega tulee ulos) huomattavasti edellä muistikaistan käytössä tiiilauksensa ansiosta; AMDllä liikenne joutuu menemään paljon useammin oikeaan muistiin asti siinä missä nvidialla saadaan osuma piirin L3-kakkuun ja muistikaistaa säästyy.

Ja koska AMDllä muistikaista on kortilla, AMDn ei ollut hyötyä laittaa piireihin suurta määrää pikseliyksiköitä(ROP) koska niistä saatu lisähyöty olisi jäänyt melko pieneksi ilman suurempaa muistikaistaa, nämä yksiköt olisivat vaan idlanneet odotellessaan dataa muistista.

nVidialla taas tiilaus ratkoi muistikaistaongelman tiilauksellaan ja samalla nvidian kannatti laittaa (suhteessa laskentayksiköihin) suurempi määrä pikseliyksiköitä eivätkä nämä silti joudu paljoa idlaamaan muistikaistan takia.


Vegassa on tulossa myös samantyylinen tiilaus kuin mikä nvidialla on käytössä auttamaan muistikaistaongelmassa. Toivotaan, että samalla myös pikseliyksiköiden määrä nousee, kun nyt niille riittää kaistaakin. (verrattuna Furyyn muistikaistan leveyshän suuremmassa Vegassa puolittuu, mutta kellotaajuus vähintään tuplaantuu, joten kaistaa on melko saman verran tai inasen enemmän)
 
Katsot nyt täysin vääriä lukemia niistä piireistä. AMD:llä oli Furyssä todella paljon suurempi määrä laskentayksiköitä ja "teoreettisia flopsejakin(laskentayksiköiden määrä*kellotaajuus) selväti enemmän mutta hyötysuhde käytännön softilla oli huonompi, yksiköt idlasivat useammin.

Fury siis "pystyi kilpailemaan" olemalla paljon isompi ja järeämpi brute-force-piiri, suurilla valmistuskustannuksilla. Tämä ei ole kovin hyvä kilpailuasetelma.

Muistin määrä taas on asia, että joko kaikki tekstuurit mahtuu näyttiksen muistiin vai ei. Se, että muistia on "liikaa" ei auta yhtään mitään. Se, että muistia on liian vähän, sattuu selvästi.

nVidia on tällä hetkellä (kunnes Vega tulee ulos) huomattavasti edellä muistikaistan käytössä tiiilauksensa ansiosta; AMDllä liikenne joutuu menemään paljon useammin oikeaan muistiin asti siinä missä nvidialla saadaan osuma piirin L3-kakkuun ja muistikaistaa säästyy.

Ja koska AMDllä muistikaista on kortilla, AMDn ei ollut hyötyä laittaa piireihin suurta määrää pikseliyksiköitä(ROP) koska niistä saatu lisähyöty olisi jäänyt melko pieneksi ilman suurempaa muistikaistaa, nämä yksiköt olisivat vaan idlanneet odotellessaan dataa muistista....
Tämän siitä saa kun en ole jaksanut tuota Furyä sen verran opiskella (tiesin, että se on isompi piiri kuin nvidiat. Tuota muistikaista-asiaa en ollut mistään lukenut) ja olen vain katsonnut skaalautuvuutta suhteessa kellojen ja muistin kanssa :facepalm:.

Täytynee taas paneutua vähän tarkemmin näihin gpu-juttuihin, viimeksi on tullut kattavammin luettua piireistä silloni kun ostin nykyisen gpun (HD7950). Onneksi meillä on Sampsa ja muu io-techin porukka, niin näkee opiskelemattakin mikä gpu sopii omaan käyttöön parhaiten. :)
 
Vähän mietteitä Vegaan liittyen:

Vega 10 on nyt varmistunut että siinä on 64 ydintä(4096 linjaa, 256 TMUta) ja 64 ROPia.

Tekstuurivääntöä on inasen enemmän kuin 1080 ti:ssä, pikselivääntöä selvästi vähemmän, teoreettista laskentavääntöä inasen enemmän( mutta aiemmin nvidian laskentayksiköissä on ollut selvästi parempi utilisaatio, tosin vegan pitäisi parantaa tätä selvästi).

eli voinee odottaa olevan melko workload-kohtaista, kumpi on nopeampi JOS amdn lupaukset selvästi paremmasta laskentayksijöiden utilisaatiosta pitää paikkaansa.

Hiukan kuitenkin ihmetyttää että käytännössä kaikkia yksiköitä sama määrä kuin 2 vuotta vanhassa Fijissä. ROPeja olisi ainakin kaivannut lisää, kun uudet shaderit on kuitenkin vanhoja nopeampia ja muistikaistan käytön pitäisi tehostua.
 
Viimeksi muokattu:
Oma veikkaukseni on (sen perusteella mitä olen lukenut) että Vega on itseasiassa vielä riippuvaisempi DX12 ja Vulkan rajapinnoista kilpailukykynsä kannalta kuin Polaris, tämä ihan sen perusteella kuinkapaljon AMD painottaa sitä että Vega on täysinuusi tulevaisuuden tarpeisiin tähtäävä GPU ydin ja kun otetaan huomioon milloin Vegan kehityksen on täytynyt alkaa ja milloin Mantlen kehityksen on täytynyt alkaa niin ne on ilmiselvästi tarkoitettu tukemaan toisiaan.

Eli viekkaan että Vega ei ole DX11 rajapinnalla sen tehokaampi kuin mitä Polaris olisi vastaavaa yksikkömäärää käyttäen (voi itseasssa olla huonompi) mutta silloin kun kyseessä on DX12 tai Vulkan rajapinnalle suunniteltu kuorma on Vega hyvin kilpailukykyinen siihen nähden mitä Nvidia voi heittää sitä vastaaan (kun näyttää siltä että Volta ei ole uusi piiri vaan ainostaan edelleenkehitelmä Pascalista).

Eli ensivuonna tulee hirveä tappelu punaiset vastaan vihreät kun punaiset käyttää DX12 ja Vulkan tuloksia kantansa pönkitykseen ja vihreät käytää DX11 tuloksia kantansa pönkitykseen ja kummatkin on omalta kannaltaan 100% oikeassa mutta ei voi myöntää sitä että sen toisen leirinkin kanta on 100% oikeassa (ts Vega on tehokkaampi kuin Volta ja Volta on tehokkaampi kuin Vega ja kummatkin väitteet pitää 100% paikkansa).

Vähän mietteitä Vegaan liittyen:

Vega 10 on nyt varmistunut että siinä on 64 ydintä(4096 linjaa, 256 TMUta) ja 64 ROPia.

...
Minä itseassisa toivon että nuo olisi sen tehottomamman Vega 11 mallin lukemat ja Vega 10:ssä olisi itseassa enempi vääntöä kun jos nuo on todellakin Vega 10 mallin lukemat ja Vega 11 tulee tuon alle ei tilanne ole hyvä koko ensivuotta ajatellen.

Tai sitten niin että nuo lukemat on todellä hämäävät todellisen tehon suhteen silloin kun käytössä on DX12 tai Vulkan.

Nimittäin jos nuo on Vega 10 (tehokaampi) mallin todelliset lukemat ja vääntö ei ole niihinnähden DX12 ja Vulkan rajapinnoilla huomattavasti parempi kuin ne antaa olettaa ei AMD:n väitteet Vegan kyvyistä pidä paikaansa ja jos on niin että AMD Vegan yhteydessä paisuttelee sen kykyjä se olisi jyrkästi päinvastainen tilanne kuin mitä oli Ryzen ennakkotidoissa jossa AMD piti sen todelliset suuremmat kyvyt varsin pitkään piilossa, tällainen Vegan ylipaisuttelu olisi AMD:n kannalta todella typerä veto kun se tuhoaisin sen positiivisen trendin jonka AMD on saanut aikaan kuluttajien luottamuksen suhteen.

Eli AMD:n tulevaisuuden kannalta todellakin toivon että Vega lunastaa kaikki ne odotukset jotka AMD on omalla tiedotuksellaan sen tehon suhteen ladannut koska päinvastainen tilanne on AMD kannalta hyvin vahingollinen.


Muuten semmoinen kysymys että onko mahdolista että Vega 10 ja 11 malleilla olisi ero myös käytetyissä muistissa niin että tehokkaampi malli käyttäisi HBM2 muisteja mutta tehottomampi malli käyttäisi GDDR(6) muisteja tämä siksi kun AMD on painottanut todella paljon sitä että näytönohjaimen valmistaja päättää muistikonfiguraatio määrän ja sen toteutus HBM2 muisteilla ei ole kovin yksinkertainen juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 844
Viestejä
4 548 959
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom