Tässä mietin, että missä kohtaa ovat varsinaisesti nvidiaa jäljessä, nvidian 9xx ja 10xx sarjojen tehot on kuitenkin pääosin tulleet korkeammista kelloista kuin mitä aiemmissa sukupolvissa oli. Amd pystyi kuitenkin kohtuullisen hyvin kilpailemaan Furyillä 9xx sarjaa vastaan huomattavasti pienemmällä kellolla ja muistimäärällä, joten en näkisi Amd:n olevan jäljessä. Ongelmahan on edelleen, ettei noita kortteja voi sokeasti vertailla muistin ja kellojen mukaan, kun toinen on suunnittelultaan täysin erilainen kuin toinen.
Katsot nyt täysin vääriä lukemia niistä piireistä. AMD:llä oli Furyssä todella paljon suurempi määrä laskentayksiköitä ja "teoreettisia flopsejakin(laskentayksiköiden määrä*kellotaajuus) selväti enemmän mutta hyötysuhde käytännön softilla oli huonompi, yksiköt idlasivat useammin.
Fury siis "pystyi kilpailemaan" olemalla paljon isompi ja järeämpi brute-force-piiri, suurilla valmistuskustannuksilla. Tämä ei ole kovin hyvä kilpailuasetelma.
Muistin määrä taas on asia, että joko kaikki tekstuurit mahtuu näyttiksen muistiin vai ei. Se, että muistia on "liikaa" ei auta yhtään mitään. Se, että muistia on liian vähän, sattuu selvästi.
nVidia on tällä hetkellä (kunnes Vega tulee ulos) huomattavasti edellä muistikaistan käytössä tiiilauksensa ansiosta; AMDllä liikenne joutuu menemään paljon useammin oikeaan muistiin asti siinä missä nvidialla saadaan osuma piirin L3-kakkuun ja muistikaistaa säästyy.
Ja koska AMDllä muistikaista on kortilla, AMDn ei ollut hyötyä laittaa piireihin suurta määrää pikseliyksiköitä(ROP) koska niistä saatu lisähyöty olisi jäänyt melko pieneksi ilman suurempaa muistikaistaa, nämä yksiköt olisivat vaan idlanneet odotellessaan dataa muistista.
nVidialla taas tiilaus ratkoi muistikaistaongelman tiilauksellaan ja samalla nvidian kannatti laittaa (suhteessa laskentayksiköihin) suurempi määrä pikseliyksiköitä eivätkä nämä silti joudu paljoa idlaamaan muistikaistan takia.
Vegassa on tulossa myös samantyylinen tiilaus kuin mikä nvidialla on käytössä auttamaan muistikaistaongelmassa. Toivotaan, että samalla myös pikseliyksiköiden määrä nousee, kun nyt niille riittää kaistaakin. (verrattuna Furyyn muistikaistan leveyshän suuremmassa Vegassa puolittuu, mutta kellotaajuus vähintään tuplaantuu, joten kaistaa on melko saman verran tai inasen enemmän)