AMD:n Radeon VII on maailman ensimmäinen 7 nanometrin pelinäytönohjain

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Jos hinta on enemmän kuin 2080 kortilla niin en näe oikein järkeä ostaa tätä. Nyt kun NVIDIA tukee myös freesynciä. Vai keksiikö joku mitä etua pelikäytössä olisi tästä verraten 2080:confused:
Hinta on sama kuin GTX 2080:n halvimpien mallien MSRP
 
Jos hinta on enemmän kuin 2080 kortilla niin en näe oikein järkeä ostaa tätä. Nyt kun NVIDIA tukee myös freesynciä. Vai keksiikö joku mitä etua pelikäytössä olisi tästä verraten 2080:confused:
Huom! tukee siis rajallisella määrällä näyttöjä!
 
Jos nuo valmistusmäärät tosiaan totta, niin täysin järjetön ja turha julkaisu koko VII.
 
AMD Radeon Vega VII To Have Less Than 5000 Units, Only 64 ROPs

Kortteja väitetään tulevan myyntiin alle 5000, joten tuskin saa suomesta jos määrä on totta

Viimeksi se oli 20 000, nyt se on 5000, mitä seuraavaksi, yksi kortti? "Only 64 ROPs" on ollut tiedossa viimeistään viime marraskuusta lähtien
Tuo huhu on muuten peräisin TweakTownilta, joka on viimeisen vuoden sisään mm. väittänyt Comet Laken olevan 10-ytiminen ja NVIDIAn julkaisevan viime heinäkuussa 8 ja 16 Gt:n GTX 1180:t $999 ja $1499 hinnoilla. Kaikki tietänevät miten paikkaansa ne huhut pitivät.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki tuntuu tuhnuksi haukkuvan tuota korttia mitä ei olla vielä edes testeissä nähty ja hintakin on kova, joskin ei ihme sillä 7nm + HBM se syy on. Nyt on muistiakin liikaa ainakin kortin nopeuteen nähden joten ei ihme että tulee vähän paskaa palautetta. Ainakin asiallinen jäähy kortin mukana tulee suoraan niin siitä sentään pisteet ja tietty siitä että vaikka tämä onkin selkeästi vain viallisten piirien jälleenmyyntiä niin ainakin on jotain mitä myydä vannoutuneille fanipojille. Itsehän en näe tuossakaan hinta/laatusuhdetta kuten en missään muussakaan tämän vuoden GPU julkaisussa. Zen 2 ja navia odotellessa ja zen 2 ainakin tulee oleen se pohjan jonka päälle seuraavan koneeni kasaan.

Tosin, lähinnä ihmetyttää se seikka että jos AMD oikeasti rahaa olis halunnut, olisivat myyneet noi vialliset piirit vaikka MI55 kortin muodossa vähemmän tehoa kaipaaville mutta samalla pitäneet katteet parempina.

Itseä lähinnä kiinnostaa tietää miten nopea on kortti raytrace laskennassa ilman RT ytimiä? Eikö nykyään lähes kaiken voi toteuttaa computella, mutta se on vaan vähän hitaampaa kuin dedikoidut RT/Tensor ytimet?
 
Itseä lähinnä kiinnostaa tietää miten nopea on kortti raytrace laskennassa ilman RT ytimiä? Eikö nykyään lähes kaiken voi toteuttaa computella, mutta se on vaan vähän hitaampaa kuin dedikoidut RT/Tensor ytimet?
Voi toteuttaa, mitään puhetta DXR-tuesta ei kuitenkaan ole tähän mennessä ollut. RadeonRays / Radeon ProRender on tuettuna.
Olettaen ettei siellä ole mitään maailmaa mullistavaa löydetty niin se on kuitenkin selvästi hitaampaa, ei vähän hitaampaa, kuin dedikoidulla raudalla
 
Eli halukkaat eivät saa edes korttia vai?
Tai joutuvat odotteleen useita kuukausia.

we have a rumor by TweakTownwhich states that the AMD Radeon Vega VII graphics card will have less than 5000 units made during its production cycle and each card is going to be sold at a loss considering these are just repurposed Instinct MI50 parts that could’ve been sold for much higher prices to the HPC sector.
 
Eli halukkaat eivät saa edes korttia vai?
Tai joutuvat odotteleen useita kuukausia.

we have a rumor by TweakTownwhich states that the AMD Radeon Vega VII graphics card will have less than 5000 units made during its production cycle and each card is going to be sold at a loss considering these are just repurposed Instinct MI50 parts that could’ve been sold for much higher prices to the HPC sector.

No nyt se on jo alle 5000 niin eiköhän se viimeistään huomenna ole alle 1000.

Ja olen eri mieltä tuosta MI50 väitteestä. Eiköhän nää ole sellaisia piirejä jotka ei kelpaa syystä tai toisesta siihen MI50. Muuten tässä julkaisussa ei ole mitään järkeä ja vielä vähemmän jos julkaistaisiin vain joku tollanen rajoitettu erä. Käsittääkseni AMD on jo maininnut jotain sen suuntaista että AIB kortit tulee myöhemmin.
Ehkä se refu korttien määrä on 20 donaa tai 5 donaa jonka jälkeen homma siirtyy AIB:lle.
 
No nyt se on jo alle 5000 niin eiköhän se viimeistään huomenna ole alle 1000.

Ja olen eri mieltä tuosta MI50 väitteestä. Eiköhän nää ole sellaisia piirejä jotka ei kelpaa syystä tai toisesta siihen MI50. Muuten tässä julkaisussa ei ole mitään järkeä ja vielä vähemmän jos julkaistaisiin vain joku tollanen rajoitettu erä. Käsittääkseni AMD on jo maininnut jotain sen suuntaista että AIB kortit tulee myöhemmin.
Ehkä se refu korttien määrä on 20 donaa tai 5 donaa jonka jälkeen homma siirtyy AIB:lle.

Itse näkisin Radeon VII:n puhtaasti "hätäratkaisuna", jonka tarkoitus oli lähinnä näyttää että AMD:n grafiikkaosasto on vielä elossa.
Lisa puhui keynotessa RX 590:stä ja olisi näyttänyt aika pahalta, mikäli RX 590 olisi ollut ainoa kortti josta edes teoriassa voi puhua "uutena".
RX 590 on kuitenkin käytännössä 2.5 vuotta vanha kortti (RX 480).

Radeon VII julkaisu ei käytännössä vaatinut mitään panostusta tuotekehitykseen (pl. uusi jäähdytin, piirin fuse-maski, sekä bios) ja siksi se pystyttiin julkaisemaan erittäin nopealla aikataululla.
Hätäinen aikataulu selittänee myös sen, miksi kortin liikkeellä on ollut niin paljon sekaannuksia liittyen kortin ominaisuuksiin ja konfiguraatioon.
 
Itse näkisin Radeon VII:n puhtaasti "hätäratkaisuna", jonka tarkoitus oli lähinnä näyttää että AMD:n grafiikkaosasto on vielä elossa.
Lisa puhui keynotessa RX 590:stä ja olisi näyttänyt aika pahalta, mikäli RX 590 olisi ollut ainoa kortti josta edes teoriassa voi puhua "uutena".
RX 590 on kuitenkin käytännössä 2.5 vuotta vanha kortti (RX 480).

Radeon VII julkaisu ei käytännössä vaatinut mitään panostusta tuotekehitykseen (pl. uusi jäähdytin, piirin fuse-maski, sekä bios) ja siksi se pystyttiin julkaisemaan erittäin nopealla aikataululla.
Hätäinen aikataulu selittänee myös sen, miksi kortin liikkeellä on ollut niin paljon sekaannuksia liittyen kortin ominaisuuksiin ja konfiguraatioon.

Juurin näin. Jotain "uutta" oli GPU puolellakin esiteltävä CES:llä. Ensimmäinen 7nm kuluttajaohjain on sitä jotain uutta.
 
Liittyen huhuihin ensin 20 000 ja myöhemmin 5000 tuotantomääristä,
While we don't report on production numbers externally, we will have products available via AIB partners and AMD.com at launch of Feb. 7, and we expect Radeon VII supply to meet demand from gamers.

AMD's Radeon VII Supports DirectML - An Alternative to DLSS?

Samassa setissä myös mainittu että AMD on varmistanut näytönohjaimen tukevan DirectML:ää, eli DirectX:n koneoppimisrajapintaa, mikä mahdollistaa DLSS:n kaltaiset kikkailut

Myöhäinen edit: olihan ne eri jutuissa, ihmettelinkin vähän. Eli eka lainaus täältä: AMD Responds to Radeon VII Short Supply Rumours
 
Viimeksi muokattu:
Liittyen huhuihin ensin 20 000 ja myöhemmin 5000 tuotantomääristä,

AMD's Radeon VII Supports DirectML - An Alternative to DLSS?

Samassa setissä myös mainittu että AMD on varmistanut näytönohjaimen tukevan DirectML:ää, eli DirectX:n koneoppimisrajapintaa, mikä mahdollistaa DLSS:n kaltaiset kikkailut
Mutta mitäpä hyötyä siitä on kun ei ole ML-hardista jonne offloadata sitä inferencingiä?

DLSS:n idea on käyttää johonkin hyödylliseen niitä laskentaresursseja joita kortissa on. AMD:n kortissa ei ole erillistä inferencing-tensoriytimiä -> DLSS:n implementointi shadereilla on pois rendaussuorituskyvystä.
 
Itse näkisin Radeon VII:n puhtaasti "hätäratkaisuna", jonka tarkoitus oli lähinnä näyttää että AMD:n grafiikkaosasto on vielä elossa.

No ihme tuuliviiri meininkiä jos syksyllä vielä ponnekkaasti sanotaan että Vega 20 ei tulla julkaisemaan kuluttajille, vaan ainoastaan datacenter puolelle. Sitten 4kk myöhemmin väännetään hätäpaskat lattialle. Ei oikein jaksa ymmärtää moista toimintaa.

Ainoa mikä tätä voisi jotenkin selittää olisi Navin ongelmat ja CES:ssä oli tarkoitus esitellä Navi, mutta jossain vaiheessa sen jälkeen kun ponnekkaasti oltiin kerrottu että Vega 20 ei kuluttajille julkaista, Navi onkin törmännyt pahoihin ongelmiin ja päätettiin vääntää tortut lattialle.
 
No ihme tuuliviiri meininkiä jos syksyllä vielä ponnekkaasti sanotaan että Vega 20 ei tulla julkaisemaan kuluttajille, vaan ainoastaan datacenter puolelle. Sitten 4kk myöhemmin väännetään hätäpaskat lattialle. Ei oikein jaksa ymmärtää moista toimintaa.

Ainoa mikä tätä voisi jotenkin selittää olisi Navin ongelmat ja CES:ssä oli tarkoitus esitellä Navi, mutta jossain vaiheessa sen jälkeen kun ponnekkaasti oltiin kerrottu että Vega 20 ei kuluttajille julkaista, Navi onkin törmännyt pahoihin ongelmiin ja päätettiin vääntää tortut lattialle.

Jos kyse on MI50 kelpaamattomista piireistä, niin se aika pitkälti selittäisi koko homman.
 
No ihme tuuliviiri meininkiä jos syksyllä vielä ponnekkaasti sanotaan että Vega 20 ei tulla julkaisemaan kuluttajille, vaan ainoastaan datacenter puolelle. Sitten 4kk myöhemmin väännetään hätäpaskat lattialle. Ei oikein jaksa ymmärtää moista toimintaa.

Missä se on "ponnekkaasti" sanottu? Syksyllä sitä hypetettiin vain datacenter-puolelle, mutta itse en muista suoraan AMDn edustajalta lukeneeni mitään selvää "ei tule kuluttajille"-kommenttia.
 
Mutta mitäpä hyötyä siitä on kun ei ole ML-hardista jonne offloadata sitä inferencingiä?

DLSS:n idea on käyttää johonkin hyödylliseen niitä laskentaresursseja joita kortissa on. AMD:n kortissa ei ole erillistä inferencing-tensoriytimiä -> DLSS:n implementointi shadereilla on pois rendaussuorituskyvystä.
On pois renderöintisuorituskyvystä, mutta jos siihen hommaan riittää esimerkiksi INT8-tarkkuus on suorituskyky jo nelinkertainen vrt FP32 ja kaksinkertainen vrt FP16*. Lisäksi kun ottaa huomioon että AMD:lla on käsittääkseni edelleen ongelmia pitää kaikkia compute unitejä "täynnä" niin sinne saattaisi olla mahdollista sovittaa ML-tehtäviä vaikka varaamalla muutama CU jatkuvasti vain niille (en toki tiedä mihin tuollaisen muutaman CU:n suorituskyky riittäisi tässä skenaariossa)

*olettaen tietenkin ettei INT8-suorituskykyä ole rajoitettu kuluttajamallissa
 
Jos kyse on MI50 kelpaamattomista piireistä, niin se aika pitkälti selittäisi koko homman.

Niin se nyt on ainut järkevä selitys tälle julkaisulle. Paperilla noi on kuitenkin teoriassa tismalleen samat laitokset. Erona tuntuisi olevan vain että seiskassa ei ole linkkiä, ei tule olemaan PCI-E 4.0 ja FP64 on gimpattu.
Voisiko tulla sellaisia rikkinäisiä piirejä joilla ei saada tuota linkkiä ja/taikka PCI-E 4.0 toimimaan? FP64 ei varmaan voi olla särki ilman että muutakin olisi sitten särki?

Missä se on "ponnekkaasti" sanottu? Syksyllä sitä hypetettiin vain datacenter-puolelle, mutta itse en muista suoraan AMDn edustajalta lukeneeni mitään selvää "ei tule kuluttajille"-kommenttia.

No en tähän hätään linkkiä löydä mutta kyllä niin muistan lukeneeni jostain artikkelista taikka kuulleeni jostain tube pätkästä. Onhan tuota muutkin täällä sanoneet, ehkä joku muistaa missä yhteydessä se oli.
 
Toi PCI-E 4.0 tuen tiputus olisi kyllä erikoista. Se ei varmasti ole mikään myyntipointti vs instinct, siis että joku haluaa ehdottomasti PCI-E 4.0 nii ostaa instinct kiihdyttimen eikä VII näyttistä.

Kun taas sen sisällyttäminen antaa kirjoittaa pakettiin "World's first PCI-E 4.0 card" ja varsinkin kun heidän next gen Ryzen alusta tulee olemaan ensimmäinen PCI-E 4.0 alusta niin voi mainostaa parempaa yhteensä sopivuutta jne.

Toki ehkä tuo temppu halutaan säästää Naville.
 
Toi PCI-E 4.0 tuen tiputus olisi kyllä erikoista. Se ei varmasti ole mikään myyntipointti vs instinct, siis että joku haluaa ehdottomasti PCI-E 4.0 nii ostaa instinct kiihdyttimen eikä VII näyttistä.

Kun taas sen sisällyttäminen antaa kirjoittaa pakettiin "World's first PCI-E 4.0 card" ja varsinkin kun heidän next gen Ryzen alusta tulee olemaan ensimmäinen PCI-E 4.0 alusta niin voi mainostaa parempaa yhteensä sopivuutta jne.

Toki ehkä tuo temppu halutaan säästää Naville.

Niin vähän tulossa myyntiin että kaikki menee ilman paketissa lukevaa Pci-E 4.0.
Ja täytyyhän sitä eroja olla instinciin
 
Niin vähän tulossa myyntiin että kaikki menee ilman paketissa lukevaa Pci-E 4.0.
Ja täytyyhän sitä eroja olla instinciin
Et kai sinä ihan tosissasi ole uskonut niitä "5000" ja "20 000" tuotantolukuja mitä pahimmat huhupajat on väittänyt? :rofl::rofl::rofl:
 
Et kai sinä ihan tosissasi ole uskonut niitä "5000" ja "20 000" tuotantolukuja mitä pahimmat huhupajat on väittänyt? :rofl::rofl::rofl:
Niin, niitä voi tulla se 5000kpl tai sitten 100000kpl. Mitään ei ole varmistettu AMD:n toimesta joten turhaa naureskelua suuntaan ja toiseen.
 
Niin, niitä voi tulla se 5000kpl tai sitten 100000kpl. Mitään ei ole varmistettu AMD:n toimesta joten turhaa naureskelua suuntaan ja toiseen.
Ei, mutta järki nyt käteen silti, tuotantomäärät ei ole mitään 5000 tai 20 000, eka erä voi olla ehkä sen 20 000 mutta ei mikään koko tuotanto.
 
Toi PCI-E 4.0 tuen tiputus olisi kyllä erikoista. Se ei varmasti ole mikään myyntipointti vs instinct, siis että joku haluaa ehdottomasti PCI-E 4.0 nii ostaa instinct kiihdyttimen eikä VII näyttistä.

Kun taas sen sisällyttäminen antaa kirjoittaa pakettiin "World's first PCI-E 4.0 card" ja varsinkin kun heidän next gen Ryzen alusta tulee olemaan ensimmäinen PCI-E 4.0 alusta niin voi mainostaa parempaa yhteensä sopivuutta jne.

Toki ehkä tuo temppu halutaan säästää Naville.

Luultavasti se halutaan säästää Naville. Pcie3.0 16x riittää kuitenkin ihan kaikkeen mitä tolla kortilla aikoo tehdä, MGPU 2x 3.0 16x linjoilla onnistuu ihan yhtä hyvin ku pcie 4.0 kanssa. Ne rajoitteet on vieläkin ihan muualla kuin noissa Radeoneissa.

Ja jos joku oikeasti tarvitsee kaksi tuollaista, se 2x 16x linjaa varmasti löytyy alustalta.
 
Luultavasti se halutaan säästää Naville. Pcie3.0 16x riittää kuitenkin ihan kaikkeen mitä tolla kortilla aikoo tehdä, MGPU 2x 3.0 16x linjoilla onnistuu ihan yhtä hyvin ku pcie 4.0 kanssa. Ne rajoitteet on vieläkin ihan muualla kuin noissa Radeoneissa.

Ja jos joku oikeasti tarvitsee kaksi tuollaista, se 2x 16x linjaa varmasti löytyy alustalta.


Sitä mä just vähän meinasin että ei varmaan ole PCI-E 3.0@16x mikään pullonkaula niin ei varmasti kukaan osta Instinctiä VegaII sijaan sen takia, että siinä ois PCIE 4.0.
 
Sitä mä just vähän meinasin että ei varmaan ole PCI-E 3.0@16x mikään pullonkaula niin ei varmasti kukaan osta Instinctiä VegaII sijaan sen takia, että siinä ois PCIE 4.0.
Näinpä. Eiköhän nuo Instinct-kortit mene oikeasti työkäyttöön ja RVII niille, jotka haluavat yhdistetyn työ/pelikortin, tai vain kevyemmän työkortin. RVII on todella moneen käyttöön riittävä optio.

Ehkä se refu korttien määrä on 20 donaa tai 5 donaa jonka jälkeen homma siirtyy AIB:lle
Eikös tuossa uudessa AMDn virallisessa lausunnossa mainittu että ainakin Sapphiren ja XFXn refukortit tulee launchissa? Käytännössä siis vaan valmistajan logo lyöty pakettiin. Toisaalta saattaahan tuo fan shroud olla jollain musta. Eikös kaikki "refuvegat" ollu mustia, vain AMDn omat OC- ja LC-kortit oli mukavan hohtavalla kuorella?
 
Näinpä. Eiköhän nuo Instinct-kortit mene oikeasti työkäyttöön ja RVII niille, jotka haluavat yhdistetyn työ/pelikortin, tai vain kevyemmän työkortin. RVII on todella moneen käyttöön riittävä optio.

MI60 ja MI50 on kyllä ihan puhtaasti laskentaan tehtyjä. Ei ole näyttöliittimiä ollenkaan, toki varmaan toisen kortin kautta kierrättämällä saisi jossain teho wörkstation myllyssä kiihotettua tuon MI:n kanssa kuvaa mikäli olisi ajurit windowsille. Käsittääkseni MI korteille löytyy vain linux ajurit.
AMD:n sivuilta lainattu : OS Support Linux x86_64
Ei puhetta windowsista. Ehkä jonkuu ghetto modin ajureihin saisi tehty, mutta tuskin kukaan ammattilainen alkaa mitään ghetto modeja virittelemään ;)

Eikös tuossa uudessa AMDn virallisessa lausunnossa mainittu että ainakin Sapphiren ja XFXn refukortit tulee launchissa? Käytännössä siis vaan valmistajan logo lyöty pakettiin. Toisaalta saattaahan tuo fan shroud olla jollain musta. Eikös kaikki "refuvegat" ollu mustia, vain AMDn omat OC- ja LC-kortit oli mukavan hohtavalla kuorella?

Juuh oma Powercolor refu 56 on musta. Ja niin itsekin tulkitsin että AIB kortteja alkaisi saada myös aika pikavauhdilla.
 
Kuluttajaa voi viilata linssiin ihan miten päin tahansa. Oli piirin arkkitehtuuri lisää vanhaa tai aivan uutta, eihän tavan pulliainen voi koskaan sitä tietää. Nvidian 2000-sarja on pitkälti viilattu Pascal minun käsittääkseni, johon on lisätty Tensor-ytimiä säteen seurantaa varten, mutta tämä ei tunnu haittaavan ketään.

Ikuinen marinan aihe on että AMD ei julkaise joka kerta uutta arkkitehtuuria, mikä on mielestäni taas aivan tyhjää puhetta. Vega on hyvin suunniteltu ja pitkälle tulevaisuuteen venyvä piiri, mikä ei ehkä ole ensisijaisesti pelaajille suunniteltu, mutta sopii pelaamiseen silti. Nyt on tulossa sitten GTX 1080 Ti tai jopa hilkun tehokkaampi kortti hiotulla Vegalla ja se ei olekaan hyvä.

Virrankulutus on toki sama mikä Vega 64:ssä, muttei sen ja RTX 2080:n virrankulutuksen ero ole suuren suuri, varsinkin jos vesille laittaa niin ei silloin tunnu enää missään. Luvassa on aivan markkinoiden kärkeä edustava ohjain, vain yksi ohjain tämän edellä eli RTX 2080 Ti ja silti on olevinaan tuhnu? Mielestäni kyseessä ei ole tuhnu alkuunkaan vaan erittäin tehokas järkäle mikä pyörittää peliä kuin peliä keposesti.

Kyse on aina lopulta siitä mitä saat kun jonkin summan maksat ja Radeon VII:n kohdalla saat oikein tehokkaan kortin rahoillasi, joka on varmasti myös kykenevä erinomaiseen säteen seurantaan jos käytettävä rajapinta on oikea.
 
Viimeksi muokattu:
Anandin Ryan Smithin mukaan AMD on nyt lopulta varmistanut FP64:n kohtalon R7:ssa, eli siinä on FP64 1:8 suorituskyvyllä, tuplasti parempi suhde kuin esim nykyisissä Vegoissa mutta jää tietenkin kauas Radeon Instinctien 1:2:sta
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Kuluttajaa voi viilata linssiin ihan miten päin tahansa. Oli piirin arkkitehtuuri lisää vanhaa tai aivan uutta, eihän tavan pulliainen voi koskaan sitä tietää. Nvidian 2000-sarja on pitkälti viilattu Pascal minun käsittääkseni, johon on lisätty Tensor-ytimiä säteen seurantaa varten, mutta tämä ei tunnu haittaavan ketään.

Ikuinen marinan aihe on että AMD ei julkaise joka kerta uutta arkkitehtuuria, mikä on mielestäni taas aivan tyhjää puhetta. Vega on hyvin suunniteltu ja pitkälle tulevaisuuteen venyvä piiri, mikä ei ehkä ole ensisijaisesti pelaajille suunniteltu, mutta sopii pelaamiseen silti. Nyt on tulossa sitten GTX 1080 Ti tai jopa hilkun tehokkaampi kortti hiotulla Vegalla ja se ei olekaan hyvä.

Virrankulutus on toki sama mikä Vega 64:ssä, muttei sen ja RTX 2080:n virrankulutuksen ero ole suuren suuri, varsinkin jos vesille laittaa niin ei silloin tunnu enää missään. Luvassa on aivan markkinoiden kärkeä edustava ohjain, vain yksi ohjain tämän edellä eli RTX 2080 Ti ja silti on olevinaan tuhnu? Mielestäni kyseessä ei ole tuhnu alkuunkaan vaan erittäin tehokas järkäle mikä pyörittää peliä kuin peliä keposesti.

Kyse on aina lopulta siitä mitä saat kun jonkin summan maksat ja Radeon VII:n kohdalla saat oikein tehokkaan kortin rahoillasi, joka on varmasti myös kykenevä erinomaiseen säteen seurantaan jos käytettävä rajapinta on oikea.
Katsotaan nyt rauhassa ensin mitä sieltä oikeasti tulee. Tehoista ei voi AMD:n omien paljastusten perusteella paljoa johtopäätöksiä tehdä kun edellisiä näyttisjulkistuksia katsoo. Sitten katsotaan faktat kun kolmannet osapuolet ovat päässeet kortteihin käsiksi. Toivon että tulee sitä mitä on luvattu ja että kortteja olisi heti saatavilla runsaasti kaikille halukkaille :tup:
 
Itse näkisin Radeon VII:n puhtaasti "hätäratkaisuna", jonka tarkoitus oli lähinnä näyttää että AMD:n grafiikkaosasto on vielä elossa.

No ihme tuuliviiri meininkiä jos syksyllä vielä ponnekkaasti sanotaan että Vega 20 ei tulla julkaisemaan kuluttajille, vaan ainoastaan datacenter puolelle. Sitten 4kk myöhemmin väännetään hätäpaskat lattialle. Ei oikein jaksa ymmärtää moista toimintaa.

Ainoa mikä tätä voisi jotenkin selittää olisi Navin ongelmat ja CES:ssä oli tarkoitus esitellä Navi, mutta jossain vaiheessa sen jälkeen kun ponnekkaasti oltiin kerrottu että Vega 20 ei kuluttajille julkaista, Navi onkin törmännyt pahoihin ongelmiin ja päätettiin vääntää tortut lattialle.
Paras arvaus edelleen lienee se, että RTX kortit olivat merkittävästi kalliimpia, kuin kukaan oletti, joten tälle Radeon 7:lle jäi marginaali, jossa sitä pystyi myymään.
Jos 2080 ti olisi maksanut sen 600-700€ niin eihän tätä korttia olisi ollut mitään järkeä laittaa kuluttajamarkkinoille. Mutta kun 2080 maksaa jo sen 750egee niin kas tämähän on kilpailukykyinen tuote... jep, ei missään nimessä edullinen eikä paremmin hinnoiteltu kuin kilpailijakaan, mutta ei merkittävästi huonompikaan hinnan suhteen.
Mutta kyllähän tavalliset sukan kuluttajat odottavat Navia ja jotain Nvidialta tuo 2060 kortin alapuolelle.
 
Mitä ihmeen nillitystä täällä on hinnoittelusta. nVidian hinnoittelusta ei valiteta yhtään. Tässä kuitenkin tuplasti enemmän muistia.
 
Mitä ihmeen nillitystä täällä on hinnoittelusta. nVidian hinnoittelusta ei valiteta yhtään. Tässä kuitenkin tuplasti enemmän muistia.
Enemmän muistia ei tarkoita että se olisi nopeampi,halvempi,hiljaisempi tai energiatehokkaampi.
Varsinkin kun muistin määrä on niin överi ettei siitä peleissä pääse vielä hyödyntämään.

"Nvidian hinnoittelusta ei valiteta yhtään"
Viikon paras vitsi :rofl::rofl:
Jos lainailisin tähän kaikki viestit joissa Nvidian hinnasta valitetaan niin lukisit sitä vielä huomennakin ;)

Jätkät ostaa tonnin vehkeitä ja valittaa energiatehokkuudesta :tearsofjoy:
Joo kyllä tonnin vehkeissä täytyy olla energiatehokkuus kohdillaan, mitä vähemmän lämpöä/melua sen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kuitenkin tuplasti enemmän muistia.

VRAM:n suhteen kaksi ahnainta peliä 4K resoluutiolla taitaa olla AC: Odyssey ja Battlefield V, ja niidenkin muistikäyttö jää alle 7GB.
Kortin suorituskyvyn huomioiden, pelikäytössä tuosta ylimääräisestä muistista ei ole minkään valtakunnan hyötyä.
 
VRAM:n suhteen kaksi ahnainta peliä 4K resoluutiolla taitaa olla AC: Odyssey ja Battlefield V, ja niidenkin muistikäyttö jää alle 7GB.
Kortin suorituskyvyn huomioiden, pelikäytössä tuosta ylimääräisestä muistista ei ole minkään valtakunnan hyötyä.
Miten muuten tuossa RVII tuon kaksinkertaisen memory bandwidthin toteutus on tehty, onko siinä vaan tuplamäärä HMB2 stackeja vs Vega64? Se nyt kuitenkin on olennaisempi parannus kuin suoraan muistin määrä.
 
Miten muuten tuossa RVII tuon kaksinkertaisen memory bandwidthin toteutus on tehty, onko siinä vaan tuplamäärä HMB2 stackeja vs Vega64? Se nyt kuitenkin on olennaisempi parannus kuin suoraan muistin määrä.

Vegassa on kaksi x1024 pinoa, VII:ssä / MI50 / MI60 on neljä.
 
Anandin Ryan Smithin mukaan AMD on nyt lopulta varmistanut FP64:n kohtalon R7:ssa, eli siinä on FP64 1:8 suorituskyvyllä, tuplasti parempi suhde kuin esim nykyisissä Vegoissa mutta jää tietenkin kauas Radeon Instinctien 1:2:sta

Jokaisessa GCN-/NCU-ytimessähän on 4 16-leveää vektoriyksikköä, eli tässä on sitten jätetty fp64-tuki päälle vain yhteen niistä neljästä.

Jokainen ydin voisi muuten ehkä pystyä laskemaan 48 fp32-laskua + 8 fp64-laskua kellojaksossa, jos olisi koodi, jossa käytetään molempia sopivassa suhteessa. Tosin ei ole varmaa, onko ytimen skeduleri tarpeeksi fiksu, että skeduloisi nuo optimaalisesti.
 
Jokaisessa GCN-/NCU-ytimessähän on 4 16-leveää vektoriyksikköä, eli tässä on sitten jätetty fp64-tuki päälle vain yhteen niistä neljästä.

Jokainen ydin voisi muuten ehkä pystyä laskemaan 48 fp32-laskua + 8 fp64-laskua kellojaksossa, jos olisi koodi, jossa käytetään molempia sopivassa suhteessa. Tosin ei ole varmaa, onko ytimen skeduleri tarpeeksi fiksu, että skeduloisi nuo optimaalisesti.
GCN:t on konfiguroitavissa 1:16 asti, mites se luonnistuu tuolla jos yhteen neljästä on se 1:8? puolessa yksiköistä kokonaan pois?
 
Minkähän takia nämä GCN piirit ovat niin uskomattoman enegiaepätehokkaita suhteessa pinta-alaansa.

Vega 10 on kooltaan 486mm2 kun suorituskyvyssä jotakuinkin vastaava GP104 on vain n. 315mm2.

Jos Vegan kelloja ja voltteja pudotetaan sen verran, että kortin kulutus on samalla tasolla kuin jonkun Gtx1080:n, niin sen suorituskyky per pinta-alayksikkö on ehkä about puolet nvidian piiristä.

Mihin AMD hassaa kaikki ne transistorit tai miksi ne transistorit pyörittävät shadereita ja renderöintiä niin hitaasti?
 
Minkähän takia nämä GCN piirit ovat niin uskomattoman enegiaepätehokkaita suhteessa pinta-alaansa.

Vega 10 on kooltaan 486mm2 kun suorituskyvyssä jotakuinkin vastaava GP104 on vain n. 315mm2.

Jos Vegan kelloja ja voltteja pudotetaan sen verran, että kortin kulutus on samalla tasolla kuin jonkun Gtx1080:n, niin sen suorituskyky per pinta-alayksikkö on ehkä about puolet nvidian piiristä.

Mihin AMD hassaa kaikki ne transistorit tai miksi ne transistorit pyörittävät shadereita ja renderöintiä niin hitaasti?

Shadereissa riittää kyllä AMDllä vääntöä, ja niihin shadereiden sitä pinta-alaa eniten AMDllä haaskataan.

Mutta kun muualla(ROPit, geometriapuoli, ajurit) on pullonkauloja, huomattava osa niistä shadereista usein pelatessa idlaa.

Sen, kuinka vähän ne shaderit on pullonkaula huomaa hyvin Vega 56n ja Vega 64n suorituskykyerosta.

Vega 56 on käytännössä yleensä vain kellotaajuutensa verran Vega 64sta hitaampi, vaikka siinä on myös 12.5% vähemmän shadereita ja TMUita.


Tuossa on ilmeisesti oikea kuva Vega 10stä:

4xvO28y.png


Shader-prosessorit siitä näyttää suurimman osa tilasta vievän, jokainen melkein koko piirin korkuinen pystyrivi sisältää kaksi shader-prosessoria TMUineen päällekkäin peilikuvana.

Alhaalla on sitten vähän jotain muistiohjaimia yms, ja ihan reunoilla on jotain muuta. Välimuistejakaan ei näyttäisi olevan hirveän suuria määriä, SRAMin erottaa kuvasta tummempana,.
 
Viimeksi muokattu:
Shadereissa riittää kyllä AMDllä vääntöä, ja niihin shadereiden sitä pinta-alaa eniten AMDllä haaskataan.

Mutta kun muualla(ROPit, geometriapuoli, ajurit) on pullonkauloja, huomattava osa niistä shadereista usein pelatessa idlaa.

Sen, kuinka vähän ne shaderit on pullonkaula huomaa hyvin Vega 56n ja Vega 64n suorituskykyerosta.

Vega 56 on käytännössä yleensä vain kellotaajuutensa verran Vega 64sta hitaampi, vaikka siinä on myös 12.5% vähemmän shadereita ja TMUita.


Tuossa on ilmeisesti oikea kuva Vega 10stä:

4xvO28y.png


Shader-prosessorit siitä näyttää suurimman osa tilasta vievän, jokainen melkein koko piirin korkuinen pystyrivi sisältää kaksi shader-prosessoria TMUineen päällekkäin peilikuvana.

Alhaalla on sitten vähän jotain muistiohjaimia yms, ja ihan reunoilla on jotain muuta. Välimuistejakaan ei näyttäisi olevan hirveän suuria määriä, SRAMin erottaa kuvasta tummempana,.
Syövätkö idlaavat tai jopa irtipoikki leikatut (vega 56) shaderit niin paljon sähköä, että se upottavata perf/w:n? Ei käy järkeen.
 
Syövätkö idlaavat tai jopa irtipoikki leikatut (vega 56) shaderit niin paljon sähköä, että se upottavata perf/w:n? Ei käy järkeen.
Vegojen perf/w:n hukkaa liian korkealle viritetyt kellot. Vega 64:n powersaver asetus tarjoaa 96 - 97 % vakion suorituskyvystä ja suorituskyky/watti 31 - 32 % parempaa kuin vakiolla, mikä riittää korkeammilla resoilla Pascalienkin haastamiseen perf/w-kisassa
 
Vegojen perf/w:n hukkaa liian korkealle viritetyt kellot. Vega 64:n powersaver asetus tarjoaa 96 - 97 % vakion suorituskyvystä ja suorituskyky/watti 31 - 32 % parempaa kuin vakiolla, mikä riittää korkeammilla resoilla Pascalienkin haastamiseen perf/w-kisassa
Jos kelloja ja voltteja lasketaan, putoaa perf/mm2 entisestään jo nyt surkeasta lukemasta.

AMD käyttää valtavasti enemmän transistoreita/piipinta-alaa tuottaakseen saman suorituskyvyn kuin Nvidia, ja samaan suorituskykyyn päästäkseen piirit pitää vielä kellottaa tolkuttoman korkealle.

Kuten sanoin, Vega10 on karkeasti puolet hitaampi per neliömilli verrattua GP104:seen ”perinteisessä” rasterointihommassa jos sähköteho normalisoidaan.
 
Alivoltitus on samanlaista arpapeliä kuin ylikellotus, hyvä yksilö kulkee kovaa pienillä volteilla ja huono yksilö ei.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 503 280
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Mirle78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom