AMD lopettaa Radeon RX 6800 -referenssien valmistuksen jo alkuvuodesta 2021

Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
2 413
Saa nähdä tarviiko voimasuhteita paljoa arpoa, kun pelissä lukee kissankokoisin kirjaimin joka puolella NVIDIA ja AMD:n korteille ei edes tule RT-kiihdytystukea julkaisuun vaikka miten CDPR mainosti että "standardia DXR:ää mikä toimii kaikilla DXR-näyttiksillä"
Jotain graafisia häiriöitähän on esiintynyt Radeoneilla Watch Dogsin ja joidenkin UE4 pelien RT-efekteissä, joten ehkä se DXR ei ole ihan niin plug'n'play ratkaisu kuin olisi voinut luulla.

Eli kai se on mahdollista, että tuki Radeoneille vaatii ihan oikeasti vähän extraduunia, joka vie aikaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
15 096
Jotain graafisia häiriöitähän on esiintynyt Radeoneilla Watch Dogsin ja joidenkin UE4 pelien RT-efekteissä, joten ehkä se DXR ei ole ihan niin plug'n'play ratkaisu kuin olisi voinut luulla.

Eli kai se on mahdollista, että tuki Radeoneille vaatii ihan oikeasti vähän extraduunia, joka vie aikaa.
Se jos tulee häiriöitä speksinmukaisella koodilla tarkoittaa että AMD:lla on korjattavaa ajureissaan, ei sen pitäisi tukea estää (kuten vaikka Watch Dogsista nähdään)
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 153
Screenspace-heijastukset näyttävät varsin hyvältä muuten, mutta niiden silmiinpistävin ongelma on niiden katoaminen kun heijastettava objekti poistuu näkyvistä. Usein tulee ihan hassuja tilanteita, missä lammikosta heijastuu puolikas puuta joka katkeaa keskeltä ja loput on jotain geneeristä pohjaväriä.
Aika harvassa pelissä niillä on ihan hirveän suurta merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos joskus tulee seurattua vaikka Twitchistä kuinka Bob Ross teki öljyväritöitä niin tajuaa sen miten paljon ihmisen silmät antaa anteeksi. Se tekee kaikki heijastukset vaan vähän levittelemällä väriä sinnepäin ja suttaamalla, lopputulos on silti todella mahtavaa jälkeä. Ja nyt puhutaan maalauksista.

Vai pitäisiköhän sanoa, että ihmisen silmien ja aivojen yhteistyö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 048
Aika harvassa pelissä niillä on ihan hirveän suurta merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos joskus tulee seurattua vaikka Twitchistä kuinka Bob Ross teki öljyväritöitä niin tajuaa sen miten paljon ihmisen silmät antaa anteeksi. Se tekee kaikki heijastukset vaan vähän levittelemällä väriä sinnepäin ja suttaamalla, lopputulos on silti todella mahtavaa jälkeä. Ja nyt puhutaan maalauksista.
Subjektiivista. Mua on pitkään häirinnyt katoilevat heijastukset, jos vuosia sitten ennen kuin tiesin miten screenspace-heijastukset tehdään ja miksi ne edes katoilee.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 153
Subjektiivista. Mua on pitkään häirinnyt katoilevat heijastukset, jos vuosia sitten ennen kuin tiesin miten screenspace-heijastukset tehdään ja miksi ne edes katoilee.
Sinua häiritsee asia mihin tarkoituksella kiinnität huomiota. Once seen cant be unseen. Se ei tarkoita, että asialla olisi mitään merkitystä, ei varsinkaan pelin kannalta, kun se peli ei millään tapaa ole riippuvainen niistä heijastuksista. Ihan samalla tavalla sinulle voisi listata muitakin asioita missä pelintekijät menee ns. helppoa tietä ja joko niihin tartut tai olet tarttumatta. Sellaista se elämä on.
Toms Harwaressa oli mielestäni aika hyvin kirjoitettu RT:stä kansantajuisesti, kannattaa lukea se lopun juttu Quakesta ja sampleista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 048
En ymmärrä argumenttiasi. Ei pelit ole riippuvaisia juuri mistään graafisesta loistosta. Ihan samalla tavalla toimisivat 720p resolla XBOX 360-aikaisella grafiikalla. Sellaista se elämä tosiaan on, ei kaikkea voi saada, mutta säteenseurannan ja toimivat heijastukset kyllä voi saada.

Mutta off-topic riittää mun osalta.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
9 345
Saa nähdä tarviiko voimasuhteita paljoa arpoa, kun pelissä lukee kissankokoisin kirjaimin joka puolella NVIDIA ja AMD:n korteille ei edes tule RT-kiihdytystukea julkaisuun vaikka miten CDPR mainosti että "standardia DXR:ää mikä toimii kaikilla DXR-näyttiksillä"
"We are working with AMD to integrate ray tracing options for their graphics cards as quickly as possible. However, this will not be the case when the game launches."


Eiköhän RTX ja DLSS kuviot ole rahalla sovittu jo ajat sitten ja tässä vaiheessa sitten liian kiire julkaisuun sorvata mutta kyllä se sieltä tulee.

Kumpikohan tuossa nyt mahtaa olla oikeasti rikki, AMD:n DXR toteutus vai ne kaikki DXR pelit joilla AMD:n RT ei toimi tai toimii vajavaisesti eli merkittävä määrä detaileja jää piirtämättä?
Jotain graafisia häiriöitähän on esiintynyt Radeoneilla Watch Dogsin ja joidenkin UE4 pelien RT-efekteissä, joten ehkä se DXR ei ole ihan niin plug'n'play ratkaisu kuin olisi voinut luulla.

Eli kai se on mahdollista, että tuki Radeoneille vaatii ihan oikeasti vähän extraduunia, joka vie aikaa.
Pressiajureiden Release Notes ilmoittaa Watch Dogsin säteenseurannan ongelmista, samoin uuden Codin. Oliko muita?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
15 096
"We are working with AMD to integrate ray tracing options for their graphics cards as quickly as possible. However, this will not be the case when the game launches."


Eiköhän RTX ja DLSS kuviot ole rahalla sovittu jo ajat sitten ja tässä vaiheessa sitten liian kiire julkaisuun sorvata mutta kyllä se sieltä tulee.
Idea olikin lähinnä siinä, että standardia rajapintaa käytettäessä sen pitäisi vain toimia eikä vaatia mitään valmistajakohtaisia päivityksiä, nyt näin ei ole vaikka jopa NVIDIA on erikseen sanonut että Cyberpunkin RT on standardia DXR:ää ja toimii kaikilla DXR-näyttiksillä
NVIDIA Interview - Discussing Ray Tracing Support And 'Proprietary' Extensions (wccftech.com)
I have seen stories that say that Cyberpunk 2077 ray tracing will only work on NVIDIA GPUs. Why is that?

Brian [Burke, NVIDIA]: Cyberpunk 2077 uses the industry standard DirectX Ray Tracing API. It will work on any DXR-compatible GPU. Nothing related to Cyberpunk 2077 ray tracing is proprietary to NVIDIA.
Ei tiettävästi noihin muihinkaan DXR-peleihin mitään erillisiä päivityksiä ole tarvittu että RT on lähtenyt AMD:lla toimimaan?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
9 345
Idea olikin lähinnä siinä, että standardia rajapintaa käytettäessä sen pitäisi vain toimia eikä vaatia mitään valmistajakohtaisia päivityksiä, nyt näin ei ole vaikka jopa NVIDIA on erikseen sanonut että Cyberpunkin RT on standardia DXR:ää ja toimii kaikilla DXR-näyttiksillä
NVIDIA Interview - Discussing Ray Tracing Support And 'Proprietary' Extensions (wccftech.com)

Ei tiettävästi noihin muihinkaan DXR-peleihin mitään erillisiä päivityksiä ole tarvittu että RT on lähtenyt AMD:lla toimimaan?
Voihan se olla myös rahalla ostettu yksinoikeus, että on vain NVIDIAlle tarjolla julkaisun yhteydessä.

En nyt pitäisi tätä mitenkään ihmeellisenä kun huomioidaan ajoitus, eli peliä kehitetty vuosia ja pari viime vuotta ollut tarjolla PC:lle vain NVIDIAn RT-rautaa ja uudet Radeonit tulee saataville ja ajurit niille pari viikkoa ennen kuin peli tulee myyntiin (piti tulla jo)
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
279
Todennäköisesti RT toimisi ko. pelissä myös AMD:n kortilla, mutta jos optimointi on luokkaa ladon seinä niin ehkä parempi tuoda päivitettynä vasta myöhemmin.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 153
Dirt 5 kun tuli pikaisesti testailtua niin oli kyllä vaikea havaita missä se säteenseuranta edes näkyy, sama juttu useimmissa muissa peleissä. Mutta suorituskyky putoaa kuitenkin samaan aikaan kymmenillä prosenteilla. En siis kovin suurta painoarvoa anna nykyisille toteutuksille ja suorituskyvylle niissä. Cyberpunk 2077 tulee todennäköisesti olemaan ensimmäinen kunnolla ja näkyvästi ominaisuutta hyödyntävä peli, joten jäädään odottelemaan voimasuhteita siinä.
Vaikka on kiire, niin olet jälleen kerran jyvällä jostain sellaisesta mistä saisi artikkelin (ja videota) aikaan jopa englanniksi ja lukukertoja riittäisi. Ihan hirveästi kun niitä ei ole. (yhtään ei ole missä katsottu mitä se RT tekee eri peleissä, yhdistetty siihen miten se teknologia toimii jne.)
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
9 345
Vaikka on kiire, niin olet jälleen kerran jyvällä jostain sellaisesta mistä saisi artikkelin (ja videota) aikaan jopa englanniksi ja lukukertoja riittäisi. Ihan hirveästi kun niitä ei ole. (yhtään ei ole missä katsottu mitä se RT tekee eri peleissä, yhdistetty siihen miten se teknologia toimii jne.)
23.11. Xbox Series X
25.11. AIB 6800 & 6800 XT
26.-27.11. Playstation 5
2.12. Kuulemma 3060 Ti sanoo Videocardz
8.12. 6900 XT

Ja noiden lisäksi kaupallisia yhteistyövideoita loppuvuodeksi vajaa 10, joiden joukossa katsaus Cyberpunk 2077 -suorituskykyyn RTX On joka varmaan lähimpänä katsauksensa meiltä säteenseurantaan tänä vuonna.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 153
23.11. Xbox Series X
25.11. AIB 6800 & 6800 XT
26.-27.11. Playstation 5
2.12. Kuulemma 3060 Ti sanoo Videocardz
8.12. 6900 XT

Ja noiden lisäksi kaupallisia yhteistyövideoita loppuvuodeksi vajaa 10, joiden joukossa katsaus Cyberpunk 2077 -suorituskykyyn RTX On joka varmaan lähimpänä katsauksensa meiltä säteenseurantaan tänä vuonna.
Ymmärrän kyllä. Kuten sanoin, olet jyvällä sellaisesta asiasta millä olisi jopa Suomen ulkopuolella kiinnostusta. Resurssit on mitä on, on täysin ymmärrettävää, että kaikkeen ei vain riitä. Mutta olit jutussasi niin jyvällä kuin olla ja voi ja asiasta mistä ei mitään löydy. Halusin sen vain ilmaista.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
681
Mutta olit jutussasi niin jyvällä kuin olla ja voi ja asiasta mistä ei mitään löydy.
Digital Foundryllä on videoita laajasti säteenseurannasta ihan tekniikkana ja lisäksi tarkkoja analyysejä monista peleistä miten sitä hyödynnetään. Suosittelen.

Esimerkiksi uusimman hämähäkkimiehen anlyysissä käy hyvin ilmi miten pahvista mainitsemasi "validit metodit" heijastuksiin on verrattuna "oikeisiin".
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
32
Digital Foundryllä on videoita laajasti säteenseurannasta ihan tekniikkana ja lisäksi tarkkoja analyysejä monista peleistä miten sitä hyödynnetään. Suosittelen.

Esimerkiksi uusimman hämähäkkimiehen anlyysissä käy hyvin ilmi miten pahvista mainitsemasi "validit metodit" heijastuksiin on verrattuna "oikeisiin".
Digital Foundry ruvennut vähän haiskahtamaan nvidia rahalta niiden 3080 earlyacccess videon jälkeen. Niin en tiedä kuinka luotettavia ne on siinä suhteessa.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
681
Digital Foundry ruvennut vähän haiskahtamaan nvidia rahalta niiden 3080 earlyacccess videon jälkeen. Niin en tiedä kuinka luotettavia ne on siinä suhteessa.
Ai, mitäs ne siinä videossa valehteli? Minusta vähän vaikutti että sama data pyöräytettiin fps-lukujen kanssa uudestaan kun salassapidot päättyi, osana laajempaa pelivalikoimaa. Prosenttiero Tomb Raiderissa 3080 vs 2080 oli hyvinkin samanlainen kuin erään pohjoismaiden suurimman tekniikkasivuston testeissä.

Jos ei ajatuksena tykkää että otetaan NVIDIAn sponssirahat JA ennakkomateriaalin melkein miljoona katselukertaa (normivideot 200-400 tuhatta, ainut viimeaikojen muu isompi hitti xbox jolla yli miljoona) niin siitä voi moraalisesti kritisoida mutta perhanan hyvää bisnestä se varmasti oli.

Ja eihän arvosteluihin voi koskaan "luottaa" kun värittyvät aina painotusten sekä mieltymysten mukaan. DF hehkuttaa aina tekniikoita yli suorituskyvyn, HUBin Steven mielestä varjot voi laittaa peleistä pois päältä kun ei niihin kannata suorituskykyä hukata ja GN:n tukkajeesus Steve ei varauksetta kehu ainoatakaan jäähytysratkaisua.

Kaikkien vilpittömyyteen datan suhteen silti luotan, koska katson numerot ja kuuntelen perustelut enkä ole ristiriitoja havainnut kun ottaa huomioon em. taipumukset.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 012
Idea olikin lähinnä siinä, että standardia rajapintaa käytettäessä sen pitäisi vain toimia eikä vaatia mitään valmistajakohtaisia päivityksiä, nyt näin ei ole vaikka jopa NVIDIA on erikseen sanonut että Cyberpunkin RT on standardia DXR:ää ja toimii kaikilla DXR-näyttiksillä
NVIDIA Interview - Discussing Ray Tracing Support And 'Proprietary' Extensions (wccftech.com)

Ei tiettävästi noihin muihinkaan DXR-peleihin mitään erillisiä päivityksiä ole tarvittu että RT on lähtenyt AMD:lla toimimaan?
Sitten joko noi pelintekijät puhuu höpöä tai 6800 sarja ei ole (vielä) oikeasti DXR yhteensopiva. Tai ehkä se DXR itsessään bugittaa kun sitä on tähän mennessä voinyt käyttää vain Nvidialla.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
2 161
Sitten joko noi pelintekijät puhuu höpöä tai 6800 sarja ei ole (vielä) oikeasti DXR yhteensopiva. Tai ehkä se DXR itsessään bugittaa kun sitä on tähän mennessä voinyt käyttää vain Nvidialla.
Microsoft on sertifioinu ne dx ultimate yhteensopiviksi -> säteenseuranta onnistuu. Onglema lienee ennemmin huonossa microsoftin speksissä jota on voitu tulkita hieman eri tavoilla amd:n ja nvidian toimistoilla.
 

finWeazel

Make ATK Great Again
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
542
onhan siinä dxr:an ala ja yläpuolella tehtävää. BVH puun rakentaminen on ajurin ei directx:n vastuulla. directx tarjoaa vain apin bvh:n rakentamiseen ja ehkä referenssitoteutuksen(?) Jos on bugi ajurissa niin voi tulla huonoperffinen tai jopa buginen kiihdytysrakenne. Enginessä voi olla optimointeja, että mitä kaikkea sinne bvh puuhun halutaan laittaa ja ongitaan enginestä ulos tietoa mitä sitten laitetaan bvh:n. Jos amd on saanut esim. cyberpunk:in kehittäjille gpu:t vasta hiljattain tarjolle niin on ihan ymmärrettävää, että tovin ottaa integroida ja optimoida. Hyvän esimerkin tästä näkee ps5:en spiderman pelissä, kun ei ihan kaikkea mitä maailmassa näkyy laiteta bvh puuhun ja siten on eroa heijastuksissa verrattuna "oikeaan" maailmaan.

Toinen juttu mitä voidaan optimoida on millon niitä säteitä ammutaan. ampere:ssa säteenseuranta ja muu piiri toimii yhtä aikaa, jos muistikaista sen sallii. amd:lla on kai liimattu säteenseuranta tmu-yksiköihin. Voi olla hyvin erilainen strategia ampua säteitä mikä perffaa eri raudoilla hyvin. Toki tuota voi ajurissa piilotella skeduloimalla työtä sopivasti, mutta työtä se teettää teki niin tai näin.

Cyberpunk on lykätty jo useampaan kertaan. Siellä lienee kynnys tehdä mitään muuta kuin bugikorjausta tällä hetkellä korkea. Tuskin ne ylityöllistetyt työntekijät haluavat siihen päälle vielä lisätyötä ja lisätestattavaa. Ihan ymmärrettävää, että viime hetkellä ei hirveästi lähdetä isoja liikkuja tekemään ja lykätään isot muutokset tulevaisuuteen.

Jännä nähdä miten raskas se säteenseuranta on cyberpunk:ssa. Vaatiiko dlss:n vai ei? Jos on tehty niin raskaaksi, että vaatii dlss:n niin sitten ehkä odotellaan amd:n super resoluutioratkaisua tai uutta entistä vähemmän säteitä käyttävää grafiikka-asetusta ja ehkä keveämpää bvh puuta, josta puuttuu enemmän sisältöä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
107 172
Viestejä
2 150 751
Jäsenet
43 875
Uusin jäsen
nopsanyymi

Hinta.fi

Ylös Bottom