AMD lopettaa Radeon RX 6800 -referenssien valmistuksen jo alkuvuodesta 2021

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
AMD:n Scott Herkelman on kertonut twitterissä, että yhtiö tulee valmistamaan referenssiversioita uusista Radeon RX 6800 -sarjan näytönohjaimista vain läpi alkuvuoden 2021.
Syytä lyhyelle tuotantojaksolle ei ole kerrottu, mutta huhujen mukaan AMD olisi panostanut huomattavasti enemmän AIB-partnereiden mallien tulevaan saatavuuteen, mikä voisi selittää asian.



Päivitys:
J
imm's PC-Storen ja Verkkokauppa.comin mukaan ainakaan heidän varastoihinsa ei ole saapumassa enempää referenssimalleja, vaan mitä AMD valmistaakin tulee menemään muihin suihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee sitten AMD:n versioista keräilykappaleita kun ei uusia enää saa. :geek: Toivottavasti näkyy saatavuuksissa positiivisesti sitten ensi vuonna.
 
Ai saatana.

Tosi yllättävää, tuo ehkä tarkoittaa että ne AIB:t eivät ole merkittävästi noita referenssejä kalliimpia. Niinkuin ehkä 30-50 keskimäärin ja sitten jotkut strixit yms. satasen, mutta ei niin merkittävästi.

Mutta en nyt hirveän kauheasti tuon tyypin juttuihin luottaisi. AMD voi niitä valmistaa, mutta missä määrin ja mille markkinoille. Tai siis Sapphirenhan niitä piti valmistaa. Mutta kuitenkin referenssi. Voihan ne jo nyt ja tuonne early 2021 valmistaa noita, mutta vain Kiinan, Intian ja Afrikan markkinoille. Mahtaakohan noita olla edes myyty Intiassa tai Afrikassa vielä laisinkaan.

Toisaalta just ainakin Suomessa noiden hintaa nostettiin ennen myyntiä. Se alkuperäinen hinta 6800XT:lle oli täysin järjetön sekä suhteessa 6800 että 3080.
 
Samasta aiheesta oli techpowerupissa uutinen, sen perusteella tuo on pikemminkin AMD:n tapa:

"This isn't particularly unusual, as AMD tends to produce MBA cards only for the initial few months following a new GPU launch, beyond which custom-design cards are expected to take over sales. The MBA cards are sold through AIB partners, with negligible modifications such as brand stickers. "
 
Tämä tuli itsellenikin mieleen. Refu jäähy on niin hyvä, että se tuskin on halpa.
Tukkajumalahan oli sitä mieltä että ei se nyt niin järkyttävän hyvä ole. Mene ja tiedä. Itseä vähän häiritsi teardownissa padien puutos parista paikkaa.
 
Toisaalta just ainakin Suomessa noiden hintaa nostettiin ennen myyntiä. Se alkuperäinen hinta 6800XT:lle oli täysin järjetön sekä suhteessa 6800 että 3080.
Huom. AMD ei ole tehnyt hintamuutoksia ennen myyntiä.
Se mitä jälleenmyyjät pyytävät korteista (yli AMD:n asettaman MSRP:n), ei liity AMD:n asettamiin hintoihin mitenkään.
 
Toisaalta just ainakin Suomessa noiden hintaa nostettiin ennen myyntiä. Se alkuperäinen hinta 6800XT:lle oli täysin järjetön sekä suhteessa 6800 että 3080.
Ei AMD mitään hintoja nostanut Suomessa ennen myyntiä, se on AIB, tukkuri tai jälleenmyyjä joka käärii ne ylimääräiset tuohet (AMD.comista sai ostettua ihan siihen hintaan kuin pitikin myös Suomesta)
 
Näin sanoo verkkokauppa.com

Hei,
Kiitos AMD Radeon 6800-sarjan näytönohjaimen tilauksestasi! Valitettavasti saimme juuri tiedon AMD:lta, että referenssisuunnitteluun perustuvia näytönohjaimia ei valmisteta ensimmäisten erien jälkeen enää lisää. Emme tule näillä näkymin saamaan tuotetta tilaukseesi.
Valmistajien omaan suunnitteluun perustuvien AMD Radeon RX 6800 ja RX 6800 XT näytönohjaimien myynti alkaa 25.11.2020 16:00. Näiden mallien tuotanto jatkuu myös tulevaisuudessa, mutta saatavuus tulee olemaan tietojemme mukaan koko loppuvuoden erittäin huono.
 
Mitens tää eroaa koko threadin alotus viestistä?
Ei sisällöllisesti mitenkään, mutta toi verkkiksen vastaus on vähän mielenkiintonen. Eli tosta twitter kommentista sai käsityksen että niitä oltas tekemässä vielä lisääkin. Toki tiedä sitten mitkä ne valmistusmäärät on (ei varmaan kummosia).
 
Ei AMD mitään hintoja nostanut Suomessa ennen myyntiä, se on AIB, tukkuri tai jälleenmyyjä joka käärii ne ylimääräiset tuohet (AMD.comista sai ostettua ihan siihen hintaan kuin pitikin myös Suomesta)

Mä en oikein usko noihin "ylimääräisiin tuohiin". Se about 650+ euron hinta 6800 XT:stä oli täysin järjetön näyttiksestä jotka kilpailee, osin häviten osin voittaen, 3080:aa vastaan, jonka teoreettinen hinta oli 740 ja käytännön hinta tässä ja nyt alkaen 800. Se oli tiedossa jo heti julkaisun jälkeen, viikkoja sitten. Se että 6800 XT ottaa pataan jopa 3070:lta puhtaassa RT suorituskyvyssä, ei tee sitä 650+ euron hintaa käyväksi hinnaksi, ja yksikään iso firma ei jätä rahaa pöydälle huvin vuoksi.

En myöskään usko että AMD pystyisi tai haluaisi myydä tappiolla itse niitä pieniä eriä mitä ne sattuu myymään, mutta AMD voi myydä niitä nollavoitolla koska suurin osa AMD:n näyttismyynnistä on niitä itse GPU:tä eikä koko näyttiksiä, ja suurin osa niistä myydään AIB:lle ja heidän kautta kuluttajille.

Ja tosiaan AMD:n ilmoittama hinta pätee vain heidän referensiinsä. Se on eri tuote jos paketissa lukee MSI, Gigabyte tai Powercolor, vaikka sisältö olisikin sama. Pohjimmiltaan kyse on ihan samasta mitä Nvidia teki erityisesti 3070:n kanssa, se hemmetin FE oli vaan ilmeisesti kolmessa EU maassa myynnissä. Sama juttu tuon AMD "oman" kaupan kanssa.

Ei siellä etukäteen ollut mitään tietoa että he ylipäätään myyvät Suomeen yhtään mitään. AMD koko putiikki edelleen, kun menee pääsivulta vvv.amd.comm katsomaan, siellä on hyvin näkyvällä paikalla linkki "shop.amd.comm". Ja se johtaa sille samalle vvv.amd.comm sivulle. Se linkki johtaa siis samalle sivulla kuin missä se linkki on. Ei kukaan mene tuollaisesta kuvittelemaan että AMD myisi mitään Suomeen. (osoitteet tahallaan rikottu ettei foorumi menisi tekemään niistä linkkejä vaan osoitteet näkyisi sellaisena kuin ne on)

Että trolloloo, se oikea kauppa löytyykin pääsivun alareunasta. Josta avautuu "gttps:\\www.amd.com\en\direct-buy/fi". Ja se sivu on täysin tyhjä. Ei tuollaisesta kukaan päättele että on olemassa mitään AMD:n omaa kauppaa suomalaisille asiakkaille. Se näyttää vaan rikkinäiseltä sivulta.

Muutama onnekas randomi meni ja katsoi ja onnistui tilaamaan, joopa joo.


Mitens tää eroaa koko threadin alotus viestistä?

Hän varmaan viittasi ylempään viestiin jossa Verkkokauppa.com oli kertonut muuta. Ja mulle tuli ihan sama sähköposti tuossa tunti sitten. Ne Verkkokaupan referenssitilaukset on peruttu. Ja jos oikein viimeisen päälle halutaan saivarrella, niin ei siinä ole ristiriitaa. Koska Verkkokauppa ei myynyt AMD:n referensseja vaan trolloloo Asuksen ja MSIn. Kaikki on viimeisen päälle oikein jos oikein kirjaimellisesti haluaa kaiken tulkita.
 
Ei sisällöllisesti mitenkään, mutta toi verkkiksen vastaus on vähän mielenkiintonen. Eli tosta twitter kommentista sai käsityksen että niitä oltas tekemässä vielä lisääkin. Toki tiedä sitten mitkä ne valmistusmäärät on (ei varmaan kummosia).

Joo veikkaan eli arvaan että valmistetaan kuten AMD sanoo mutta tänne markkina-alueelle ei niitä riitä.
 
Ei sisällöllisesti mitenkään, mutta toi verkkiksen vastaus on vähän mielenkiintonen. Eli tosta twitter kommentista sai käsityksen että niitä oltas tekemässä vielä lisääkin. Toki tiedä sitten mitkä ne valmistusmäärät on (ei varmaan kummosia).

Ei niissä ole sinänsä ristiriitaa, AMD valmistaa X korttia tässä määritellyssä ajassa ja jos tilauksia olisi jo valmiiksi määrälle 2*X niin verkkis kun pyytää että saisko lisää niin AMD sanoo että ei oo, kaikki on varattu mitä aiotaan tehdä.

Se on toki verkkiksen sohlaus jos ovat ottaneet enemmän tilauksia sisään kun mitä on luvattuja kortteja.

Koska Verkkokauppa ei myynyt AMD:n referensseja vaan trolloloo Asuksen ja MSIn.

Kyllä ne kaikki on samaa tavaraa, eri tarrat vain. Todennäköisempää on tosiaan että koko määrä mitä aiotaan tehdä on jo varattu.

Sivuhuomiona auska detalji tarroista, AMD:n 6800 refuhinta 610€, Gigabyten ja PowerColorin tarrat 40€ (jimm's), MSI:n tarra 60€ (verkkis) ja Asuksen tarra 80€ (verkkis). Kaikissa sisällä sama kortti. Kuvaa vissiin hyvin valmistajien hintahierarkiaa noin yleisestikin :p
 
Varmaankaan ei refukorttejen valmistajat vaatii että AMD ei myisi liian halvalla korttejaan, niin AMD sitten lopettaa refukorttejen valmistuksen mielummin.
 
Varmaankaan ei refukorttejen valmistajat vaatii että AMD ei myisi liian halvalla korttejaan, niin AMD sitten lopettaa refukorttejen valmistuksen mielummin.
Siis AMD on itse asettanut hintansa, ei siinä muiden mielipiteitä tarvitse kuunnella.

Ja refukorttien valmistuksen suhteen näin on toimittu aina ennenkin, että refuja valmistetaan alkuun ja sitten tuotanto loppuu.

Eihän näitä refukortteja ole loputtomiin saanut ellei niitä ole yksinkertaisesti pienen kysynnän vuoksi vain "jäänyt".
Aikaisemmin nuo refukortit ei ole ollut niin mieluisia jäähyltään, kuin nykyisin.. sen vuoksi tilaukset on kääntynyt custom- malleihin eikä refuja ole kaivattu muutakuin vesijäähy- miehille..

Ja sama homma kilpailijalla, oon yrittänyt 2080 ostaa refuna ja 980 myös, en ole kertaakaan saanut (toki en näiden kanssa ollut niin aktiivinen kuin tänäpäivänä olen). Toki ilmoitukset on pyydetty s-postiin jne..
 
Se että 6800 XT ottaa pataan jopa 3070:lta puhtaassa RT suorituskyvyssä, ei tee sitä 650+ euron hintaa käyväksi hinnaksi, ja yksikään iso firma ei jätä rahaa pöydälle huvin vuoksi.

Riippuu käyttäjästä. Aika monia ei RT-suorituskyky kiinnosta pätkääkään, tai korkeintaan vähän.

20201120_111601.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu käyttäjästä. Aika monia ei RT-suorituskyky kiinnosta pätkääkään.

Kontekstina tosin todettakoon että HUBin Steve on avoimesti RT-vihamielinen, mikä saattanee vähän vaikuttaa myös porukkaan joka tarkemmin seuraa heidän touhuja. Eikä tuossa sanota että kiinnostaako pätkääkään vaan että kumpi on tärkeämpi. Sinänsä joku 30-70 jako ei tosin kuulosta omaan korvaan liioitellulta ja Steve saa olla mitä mieltä itse haluaa koska ei yritä peitellä asiaa.

Itse olen taas RT-uskovainen, eikä tulisi mieleenkään ostaa enää korttia joka ei täytä RT-tavoitteita (mitä ne ikinä ostohetkellä onkaan). Mikä tahansa näistä uusista korteista täyttäisi omat rasterisaatiotavoitteet täysin eikä sen yli menevästä suorituskyvystä kinnosta maksaa kyllä palanutta puupenniäkään, siksi itselle vain RT-suorituskyvyllä on merkitystä jos/kun/ehkä ostopäätöksiä alan tehdä. Nykyinen hintataso ja saatavuus ei tosin kannusta pitämään mitään kiirettä sen kanssa.
 
Tukkajumalahan oli sitä mieltä että ei se nyt niin järkyttävän hyvä ole. Mene ja tiedä. Itseä vähän häiritsi teardownissa padien puutos parista paikkaa.
Refujäähyjen maailmassahan tuo on ihan huippuluokkaa ainakin mitä melutasoon tulee.

Pädien puutteista ja muista en ole ihan kärryillä, mutta ei tuosta ole kuulunut että kävisi vaarallisen lämpöisenäkään?
 
ATK Jeesus on tosiaan maininnut useaan kertaan, että tuossa jäähyssä olis jotain vikaa, tuosta on vissiin video tulossa. Mielenkiinnolla odotan, että mikä siinä tökkii kun kaikki muut kehuu :confused:
 
ATK Jeesus on tosiaan maininnut useaan kertaan, että tuossa jäähyssä olis jotain vikaa, tuosta on vissiin video tulossa. Mielenkiinnolla odotan, että mikä siinä tökkii kun kaikki muut kehuu :confused:

Erikoista, vaikutti kaikinpuolin hyvältä niin jäähdytystehon kuin melutason suhteen :confused: Missä näin on maininnut?
 
Riippuu käyttäjästä. Aika monia ei RT-suorituskyky kiinnosta pätkääkään, tai korkeintaan vähän.

20201120_111601-jpg.485639

Mähän en puhunut sen RT suorituskyvyn, tai puutteen, puolesta mitään. Mä siis sanoin että se nimellinen julkaisussa viime kuun lopulla esitelty hinta tuolle, oli järjettömän alhainen, huonommasta RT suorituskyvystä riippumatta. Ja nyt on nähty että se hinta ei ollut kovin monen saavutettavissa ja todellinen hinta on korkeampi.

Toi linkattu/upotettu kuva ei mulla näy edes erikseen avaamalla.
 
Erikoista, vaikutti kaikinpuolin hyvältä niin jäähdytystehon kuin melutason suhteen :confused: Missä näin on maininnut?
Luultavasti viittaa tuohon jäähytarraan vai mikä tuollaisen tyynyn nimi on. Linkatusta kohdasta eteenpäin. Ei Steve tuota kai sen enempää huonona pitänyt.



Mikä siinä niin ihmeellistä on?

Öö koska se on epärealistinen eikä näy kaupoissa.
 
Erikoista, vaikutti kaikinpuolin hyvältä niin jäähdytystehon kuin melutason suhteen :confused: Missä näin on maininnut?

Sitten tietty jo videon kuvauksessa:

"Taking apart the RX 6800 XT reference design isn't difficult and, to AMD's advantage, we didn't encounter any glue. That said, it's also not an impressive design, and perhaps explains why the card runs up above the 100-degree range with an overclock. "

Hitachin padi tuntui myös olevan hieman "ei niin kiva juttu".
 
Itse olen taas RT-uskovainen, eikä tulisi mieleenkään ostaa enää korttia joka ei täytä RT-tavoitteita (mitä ne ikinä ostohetkellä onkaan). Mikä tahansa näistä uusista korteista täyttäisi omat rasterisaatiotavoitteet täysin eikä sen yli menevästä suorituskyvystä kinnosta maksaa kyllä palanutta puupenniäkään, siksi itselle vain RT-suorituskyvyllä on merkitystä jos/kun/ehkä ostopäätöksiä alan tehdä. Nykyinen hintataso ja saatavuus ei tosin kannusta pitämään mitään kiirettä sen kanssa.

No tämähän se olisi nimenomaan se pointti että meitä on moneen junaan ja valtaosalle taitaa vielä tällä hetkellä olla tärkeämpää suorituskyky rasteroinnissa kuin säteenseurannassa. Minun mielestä sinun kannattaa ehdottomasti hommata Nvidian kortti jos RT on sinulle tärkein ominaisuus, jotkut vain ei tunnu ymmärtävän että se todellakaan ei ole sitä valtaosalle ja esimerkiksi mikään nykykortti ei ole vielä overkill 1440p resolla jos sinulta löytyy esim. 240Hz näyttö (tai ihan vain 165Hz) tai meinaat sellaisen ostaa nyt kun ne yleistyy.
 
GN purkuvideon suurimmat valituksen kohteet:
- vain GPU ja muistit on suoraan kosketuksissa itse cooleriin, virransyöttö johtaa lämpönsä "välilevyyn" ja siitä eri kohdasta cooleriin parin tyynyn läpi
- taustalevy joka olisi käyttökelpoinen heatsinkki ei ole hyödynnetty ollenkaan

Ja joo "mediocre" taisi olla tarkka sanamuoto, eli ei nyt huonoksi väittänyt jos ei hyväksikään. GN:llä on rimat aika korkealla aina jäähdytyksen suhteen. Sieltä on tulossa vielä erikseen tarkemmat analyysit lämmöistä, coolerista ja miten sen ongelmia voisi ratkoa.
 
Mähän en puhunut sen RT suorituskyvyn, tai puutteen, puolesta mitään. Mä siis sanoin että se nimellinen julkaisussa viime kuun lopulla esitelty hinta tuolle, oli järjettömän alhainen, huonommasta RT suorituskyvystä riippumatta.

Ok, ymmärsin sitten tämän kohdan viestistäsi hyvin väärin: "Se että 6800 XT ottaa pataan jopa 3070:lta puhtaassa RT suorituskyvyssä, ei tee sitä 650+ euron hintaa käyväksi hinnaksi".

Korttihan kuitenkin lyö jopa 3090 jossain peleissä, niin itse näen että osalle käyttäjistä todella korkeakin hinta 6800 XT:stä voi olla ihan käypä verrattuna kilpailijoihin.

Toi linkattu/upotettu kuva ei mulla näy edes erikseen avaamalla.

Ok kiitos tiedosta, erikoisesti osalle kuitenkin näkynyt. No yritin muokata, en tiedä kämmäsinkö vain uudestaan.
 
Mähän en puhunut sen RT suorituskyvyn, tai puutteen, puolesta mitään. Mä siis sanoin että se nimellinen julkaisussa viime kuun lopulla esitelty hinta tuolle, oli järjettömän alhainen, huonommasta RT suorituskyvystä riippumatta. Ja nyt on nähty että se hinta ei ollut kovin monen saavutettavissa ja todellinen hinta on korkeampi.

Toi linkattu/upotettu kuva ei mulla näy edes erikseen avaamalla.
Mihin ihmeeseen perustat väitteet siitä, että hinnat on liian alhaisia? Toistaiseksi ei ole ensinnäkään mitään tietoa kummankaan valmistajan saanneista, siitä kuinka kallista noita vermeitä on tehdä eikä oikeastaan mistään muustakaan. Se tiedetään, että edellisen sukupolven korteilla tuskin on tappiota tehnyt kumpikaan tiimi. Joten ei meistä kukaan voi sanoa mitään hintaa minkä jonkun tuotteen pitää maksaa. Ihan yhtä validia on sanoa, että noi firmat tekisi voittoa vielä jos ne myytäisiin 200€ hinnalla ulos.
 
Ei sisällöllisesti mitenkään, mutta toi verkkiksen vastaus on vähän mielenkiintonen. Eli tosta twitter kommentista sai käsityksen että niitä oltas tekemässä vielä lisääkin. Toki tiedä sitten mitkä ne valmistusmäärät on (ei varmaan kummosia).
Verkkokauppahan tuossa vain ei usko saavansa enää kortteja (tarpeeksi) niistä eristä mitkä vielä valmistetaan. Ei Verkkis siinä sano, että kaikki on jo tehty.
 
Mä en oikein usko noihin "ylimääräisiin tuohiin". Se about 650+ euron hinta 6800 XT:stä oli täysin järjetön näyttiksestä jotka kilpailee, osin häviten osin voittaen, 3080:aa vastaan, jonka teoreettinen hinta oli 740 ja käytännön hinta tässä ja nyt alkaen 800. Se oli tiedossa jo heti julkaisun jälkeen, viikkoja sitten. Se että 6800 XT ottaa pataan jopa 3070:lta puhtaassa RT suorituskyvyssä, ei tee sitä 650+ euron hintaa käyväksi hinnaksi, ja yksikään iso firma ei jätä rahaa pöydälle huvin vuoksi.

Mutta moni iso firma on erittäin innokas kaappaamaan uutta markkinaosuutta, jos siihen on hyvä tuote saatavilla ja hinta voidaan painaa kilpailijoiden alapuolelle. Tätähän se markkinatalous ja kilpailu nimenomaan on. Kartellitilanteessa sitten katsotaan hinnat ja jäädytetyt markkinaosuudet taulukosta eikä lähdetä oikeaan kilpailuun.
 
Mutta moni iso firma on erittäin innokas kaappaamaan uutta markkinaosuutta, jos siihen on hyvä tuote saatavilla ja hinta voidaan painaa kilpailijoiden alapuolelle. Tätähän se markkinatalous ja kilpailu nimenomaan on. Kartellitilanteessa sitten katsotaan hinnat ja jäädytetyt markkinaosuudet taulukosta eikä lähdetä oikeaan kilpailuun.
Ja tämäkin on todella todella yksipuolinen pintaraapaisu asiasta. Valmistuskustannukset, logistiikan kustannukset, partnerien kustannukset, katetuottoprosentit. Kun ei tiedetä mitään mistään noista, niin on täysin mahdotonta sanoa, että mikä kenellekkin kannattaa ja mikä ei. Jos joku valmistaa samantehoista korttia puolella naapurin hinnasta niin ei sen tarvitse myydä samaan hintaan, vaan sillä on enemmän pelivaraa päättää sen oman tuotteensa hinta. Vaan kun me ei tiedetä näitä asioita, voidaan vain spekuloida.
 
Harmillista jos se tarkoittaa sitten keskimääräisten hintojen nousua.
Toisaalta ei se refumallin jäähy olisi niin tärkeä itselleni jos kyseistä korttia ostaisi, mutta kun vedelle sen itse laittaisin niin lähinnä yhteensopivuutta vesiblokkien kanssa siinä aina ensimmäisenä toivoo.

Noista valmistuskustannuksista vaikka ei tiedetä mitään, niin voisihan sitä 128mb cache + 256bit väylää päätellä kustannustehokkaamaksi ratkaisuksi kuin se amperen leveyä väyläratkaisu, joka voi tulla näkymään paremmin niissä navin halvemmissa malleissa.
 
Noista valmistuskustannuksista vaikka ei tiedetä mitään, niin voisihan sitä 128mb cache + 256bit väylää päätellä kustannustehokkaamaksi ratkaisuksi kuin se amperen leveyä väyläratkaisu, joka voi tulla näkymään paremmin niissä navin halvemmissa malleissa.

"Näkyyhän" se 3070:n hinnassakin, ne on vain ne isommat amperet missä on leveät väylät ja erikoismuistit. Hinnat on kyllä vielä pitkään markkinoiden "saastuttamat", että saapa nähdä mikä on näiden halvempien mallien kohtalo. Jos niissäkin on järjestään 50€ saatavuuslisää niin liekö siellä hintaluokissa jo este ostopäätöksille.
 
Riippuu käyttäjästä. Aika monia ei RT-suorituskyky kiinnosta pätkääkään, tai korkeintaan vähän.

20201120_111601.jpg
Klassinen tilaston tulkinta harja. Tuossa kysyttiin että mitä pitää tärkeimpänä. Eli vaikka rasterointi perffiä pitää tärkeimpänä (kuka täyspäinen ei pitäisi?) niin se ei kerro yhtään siitä minkälaisen painoarvon ray tracingille antaa.

Muutenkin aika outoa olisi jos ehkä merkittävintä harppausta visuaalisessa annissa vuosikausiin ei pitäisi kiinnostavana kun kyse on laitteesta jonka ainoa funktio on visuaalinen anti.
 
Klassinen tilaston tulkinta harja. Tuossa kysyttiin että mitä pitää tärkeimpänä. Eli vaikka rasterointi perffiä pitää tärkeimpänä (kuka täyspäinen ei pitäisi?) niin se ei kerro yhtään siitä minkälaisen painoarvon ray tracingille antaa.

Muutenkin aika outoa olisi jos ehkä merkittävintä harppausta visuaalisessa annissa vuosikausiin ei pitäisi kiinnostavana kun kyse on laitteesta jonka ainoa funktio on visuaalinen anti.
On siinä toki se pointti, että vissiin Control on tällä hetkellä ainoa, jossa sitä hyödynnetään kunnolla. Ja taisi joku toinenkin olla, mutten muista mikä. Sekä kohta ehkä Cyberpunk 2077, mutta sitä ei ole vielä julkaistu joten todellinen toteutus on vähän hämärän peitossa. Itse tekniikka on toki mielenkiintoinen ja sanoisin jopa tulevaisuuden suunta.
 
Klassinen tilaston tulkinta harja. Tuossa kysyttiin että mitä pitää tärkeimpänä. Eli vaikka rasterointi perffiä pitää tärkeimpänä (kuka täyspäinen ei pitäisi?) niin se ei kerro yhtään siitä minkälaisen painoarvon ray tracingille antaa.

Muutenkin aika outoa olisi jos ehkä merkittävintä harppausta visuaalisessa annissa vuosikausiin ei pitäisi kiinnostavana kun kyse on laitteesta jonka ainoa funktio on visuaalinen anti.

Ei tässä nyt mikään harja ollut kyseessä. Pointti ei missään nimessä ollut, että 77% olisi väittänyt RT:n olevan turha, vaan havahduttaa että yllättävän suurelle osalle perus rasterointikyky on tärkeämpää. Tai siis ainakin osalle tämä tulee yllätyksenä. Ja tuossa kyselyn yhteydessä nyt on yli 1300 kommenttia joiden joukossa lukuisia, jotka nimenomaan mainitsevat ettei välitä tippakaan RT:stä. Että se niistä harjoista.

Plus itse en anna mitään painoarvoa säteenseurannalla vaikken Nvidian vihaaja olekaan, minulla ei vain ole itsellä sille mitään käyttöä. Katsotaan jos tulevaisuudessa mieli muuttuu.
 
Sehän se. Tosi harvassa pelissä raytrasingiä näkyy, niin että sen jopa huomaa. Mutta varmasti pikkuhiljaa rupeaa yleistymään. Onhan tosin amperakin vielä liian mopo kunnon raytrasing käyttöön ja amd 6000 sarja vielä enemmän. Nvdian Turing on raytrasing osalta sitten ihan liian heikko esitys. Eli edelleen ollaan kyseisen teknologian osalta kehityksen alkupäässä.
Odotan säteenseurannalla paljon, mutta vasta muutaman vuoden kuluttua!

Mutta tuon on nyt asian sivusta. Jep ei nuo valmistajat tee noita refuja kovin pitkää aikaa ja ainakin edellisellä kerralla amd refu on sähköisesti paljon parempi mitä edullisemman ja keskihintaisten aib mallien vastaavat. Eli aib valmistajat mieluummin leikkaavat kuluja jostain ja myyvät sitten omiaan rehujen sijaan, hinnat alkaen malleissa.
Saas nähdä kuin tällä kertaa, kunhan siis noita aib malleja saadaan vertailuun.
 
On siinä toki se pointti, että vissiin Control on tällä hetkellä ainoa, jossa sitä hyödynnetään kunnolla. Ja taisi joku toinenkin olla, mutten muista mikä. Sekä kohta ehkä Cyberpunk 2077, mutta sitä ei ole vielä julkaistu joten todellinen toteutus on vähän hämärän peitossa. Itse tekniikka on toki mielenkiintoinen ja sanoisin jopa tulevaisuuden suunta.
Ainoat pelit missä ray tracingia käytetään on Quake 2 ja Minecraft. Kaikissa muissa peleissä RT tuottaa vain osan siitä kokonaisuudesta tyyliin varjot tms. Controllissa sitä on käytetty laajimmin, mutta siinäkin näkyvintä lähinnä lasien ja lattian heijastukset. Niillekkin olisi olemassa täysin valideja metodeja "feikkaamiseen", mutta niitä ei Controllissa jostain syystä ole käytetty. Lopputulos jos olisi käytetty ei tokikaan olisi edes liki sitä mitä nyt on nähty, mutta ei kyllä vastaisi sitäkään mitä Controllissa nähdään.
 
Dirt 5 kun tuli pikaisesti testailtua niin oli kyllä vaikea havaita missä se säteenseuranta edes näkyy, sama juttu useimmissa muissa peleissä. Mutta suorituskyky putoaa kuitenkin samaan aikaan kymmenillä prosenteilla. En siis kovin suurta painoarvoa anna nykyisille toteutuksille ja suorituskyvylle niissä. Cyberpunk 2077 tulee todennäköisesti olemaan ensimmäinen kunnolla ja näkyvästi ominaisuutta hyödyntävä peli, joten jäädään odottelemaan voimasuhteita siinä.
 
Screenspace-heijastukset näyttävät varsin hyvältä muuten, mutta niiden silmiinpistävin ongelma on niiden katoaminen kun heijastettava objekti poistuu näkyvistä. Usein tulee ihan hassuja tilanteita, missä lammikosta heijastuu puolikas puuta joka katkeaa keskeltä ja loput on jotain geneeristä pohjaväriä.
 
Cyberpunk 2077 tulee todennäköisesti olemaan ensimmäinen kunnolla ja näkyvästi ominaisuutta hyödyntävä peli, joten jäädään odottelemaan voimasuhteita siinä.
Saa nähdä tarviiko voimasuhteita paljoa arpoa, kun pelissä lukee kissankokoisin kirjaimin joka puolella NVIDIA ja AMD:n korteille ei edes tule RT-kiihdytystukea julkaisuun vaikka miten CDPR mainosti että "standardia DXR:ää mikä toimii kaikilla DXR-näyttiksillä"
 
Saa nähdä tarviiko voimasuhteita paljoa arpoa, kun pelissä lukee kissankokoisin kirjaimin joka puolella NVIDIA ja AMD:n korteille ei edes tule RT-kiihdytystukea julkaisuun vaikka miten CDPR mainosti että "standardia DXR:ää mikä toimii kaikilla DXR-näyttiksillä"
Kumpikohan tuossa nyt mahtaa olla oikeasti rikki, AMD:n DXR toteutus vai ne kaikki DXR pelit joilla AMD:n RT ei toimi tai toimii vajavaisesti eli merkittävä määrä detaileja jää piirtämättä?
 
Saa nähdä tarviiko voimasuhteita paljoa arpoa, kun pelissä lukee kissankokoisin kirjaimin joka puolella NVIDIA ja AMD:n korteille ei edes tule RT-kiihdytystukea julkaisuun vaikka miten CDPR mainosti että "standardia DXR:ää mikä toimii kaikilla DXR-näyttiksillä"
Jotain graafisia häiriöitähän on esiintynyt Radeoneilla Watch Dogsin ja joidenkin UE4 pelien RT-efekteissä, joten ehkä se DXR ei ole ihan niin plug'n'play ratkaisu kuin olisi voinut luulla.

Eli kai se on mahdollista, että tuki Radeoneille vaatii ihan oikeasti vähän extraduunia, joka vie aikaa.
 
Jotain graafisia häiriöitähän on esiintynyt Radeoneilla Watch Dogsin ja joidenkin UE4 pelien RT-efekteissä, joten ehkä se DXR ei ole ihan niin plug'n'play ratkaisu kuin olisi voinut luulla.

Eli kai se on mahdollista, että tuki Radeoneille vaatii ihan oikeasti vähän extraduunia, joka vie aikaa.
Se jos tulee häiriöitä speksinmukaisella koodilla tarkoittaa että AMD:lla on korjattavaa ajureissaan, ei sen pitäisi tukea estää (kuten vaikka Watch Dogsista nähdään)
 
Screenspace-heijastukset näyttävät varsin hyvältä muuten, mutta niiden silmiinpistävin ongelma on niiden katoaminen kun heijastettava objekti poistuu näkyvistä. Usein tulee ihan hassuja tilanteita, missä lammikosta heijastuu puolikas puuta joka katkeaa keskeltä ja loput on jotain geneeristä pohjaväriä.
Aika harvassa pelissä niillä on ihan hirveän suurta merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos joskus tulee seurattua vaikka Twitchistä kuinka Bob Ross teki öljyväritöitä niin tajuaa sen miten paljon ihmisen silmät antaa anteeksi. Se tekee kaikki heijastukset vaan vähän levittelemällä väriä sinnepäin ja suttaamalla, lopputulos on silti todella mahtavaa jälkeä. Ja nyt puhutaan maalauksista.

Vai pitäisiköhän sanoa, että ihmisen silmien ja aivojen yhteistyö.
 
Aika harvassa pelissä niillä on ihan hirveän suurta merkitystä lopputuloksen kannalta. Jos joskus tulee seurattua vaikka Twitchistä kuinka Bob Ross teki öljyväritöitä niin tajuaa sen miten paljon ihmisen silmät antaa anteeksi. Se tekee kaikki heijastukset vaan vähän levittelemällä väriä sinnepäin ja suttaamalla, lopputulos on silti todella mahtavaa jälkeä. Ja nyt puhutaan maalauksista.

Subjektiivista. Mua on pitkään häirinnyt katoilevat heijastukset, jos vuosia sitten ennen kuin tiesin miten screenspace-heijastukset tehdään ja miksi ne edes katoilee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 569
Viestejä
4 540 474
Jäsenet
74 823
Uusin jäsen
MaxMonLar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom