Ei AMD mitään hintoja nostanut Suomessa ennen myyntiä, se on AIB, tukkuri tai jälleenmyyjä joka käärii ne ylimääräiset tuohet (AMD.comista sai ostettua ihan siihen hintaan kuin pitikin myös Suomesta)
Mä en oikein usko noihin "ylimääräisiin tuohiin". Se about 650+ euron hinta 6800 XT:stä oli täysin järjetön näyttiksestä jotka kilpailee, osin häviten osin voittaen, 3080:aa vastaan, jonka teoreettinen hinta oli 740 ja käytännön hinta tässä ja nyt alkaen 800. Se oli tiedossa jo heti julkaisun jälkeen, viikkoja sitten. Se että 6800 XT ottaa pataan jopa 3070:lta puhtaassa RT suorituskyvyssä, ei tee sitä 650+ euron hintaa käyväksi hinnaksi, ja yksikään iso firma ei jätä rahaa pöydälle huvin vuoksi.
En myöskään usko että AMD pystyisi tai haluaisi myydä tappiolla itse niitä pieniä eriä mitä ne sattuu myymään, mutta AMD voi myydä niitä nollavoitolla koska suurin osa AMD:n näyttismyynnistä on niitä itse GPU:tä eikä koko näyttiksiä, ja suurin osa niistä myydään AIB:lle ja heidän kautta kuluttajille.
Ja tosiaan AMD:n ilmoittama hinta pätee vain heidän referensiinsä. Se on eri tuote jos paketissa lukee MSI, Gigabyte tai Powercolor, vaikka sisältö olisikin sama. Pohjimmiltaan kyse on ihan samasta mitä Nvidia teki erityisesti 3070:n kanssa, se hemmetin FE oli vaan ilmeisesti kolmessa EU maassa myynnissä. Sama juttu tuon AMD "oman" kaupan kanssa.
Ei siellä etukäteen ollut mitään tietoa että he ylipäätään myyvät Suomeen yhtään mitään. AMD koko putiikki edelleen, kun menee pääsivulta vvv.amd.comm katsomaan, siellä on hyvin näkyvällä paikalla linkki "shop.amd.comm". Ja se johtaa sille samalle vvv.amd.comm sivulle. Se linkki johtaa siis samalle sivulla kuin missä se linkki on. Ei kukaan mene tuollaisesta kuvittelemaan että AMD myisi mitään Suomeen. (osoitteet tahallaan rikottu ettei foorumi menisi tekemään niistä linkkejä vaan osoitteet näkyisi sellaisena kuin ne on)
Että trolloloo, se oikea kauppa löytyykin pääsivun alareunasta. Josta avautuu "gttps:\\www.amd.com\en\direct-buy/fi". Ja se sivu on täysin tyhjä. Ei tuollaisesta kukaan päättele että on olemassa mitään AMD:n omaa kauppaa suomalaisille asiakkaille. Se näyttää vaan rikkinäiseltä sivulta.
Muutama onnekas randomi meni ja katsoi ja onnistui tilaamaan, joopa joo.
Mitens tää eroaa koko threadin alotus viestistä?
Hän varmaan viittasi ylempään viestiin jossa Verkkokauppa.com oli kertonut muuta. Ja mulle tuli ihan sama sähköposti tuossa tunti sitten. Ne Verkkokaupan referenssitilaukset on peruttu. Ja jos oikein viimeisen päälle halutaan saivarrella, niin ei siinä ole ristiriitaa. Koska Verkkokauppa ei myynyt AMD:n referensseja vaan trolloloo Asuksen ja MSIn. Kaikki on viimeisen päälle oikein jos oikein kirjaimellisesti haluaa kaiken tulkita.