AMD julkisti RDNA2-arkkitehtuurin ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet

Mikäli Nvidia vetäisee vastaavan jäniksen hatustaan, se voisi ohjata AMD:tä toteuttamaan tuon vanhemmillakin comboilla, mutta järkevyyden rajoissa vain PCIe 4.0-yhdistelmillä.
 
Mikäli Nvidia vetäisee vastaavan jäniksen hatustaan, se voisi ohjata AMD:tä toteuttamaan tuon vanhemmillakin comboilla, mutta järkevyyden rajoissa vain PCIe 4.0-yhdistelmillä.
Eihän AMD tainnut ikinä sanoa etteikö voisi tulla vanhemmillekin. "Tuettuna tällä ja tällä combolla" - mutta jatkossa myös muilla. ;)
 
Eihän AMD tainnut ikinä sanoa etteikö voisi tulla vanhemmillekin. "Tuettuna tällä ja tällä combolla" - mutta jatkossa myös muilla. ;)

Ei tietenkään sanonut suoraan että ei tule ikuna, mutta esim. täällä käytetty kieli on aika yksioikoista tuen suhteen:

AMD Smart Access Memory – An exclusive feature of systems with AMD Ryzen™ 5000 Series processors, AMD B550 and X570 motherboards and Radeon™ RX 6000 Series graphics cards.

Ainahan sitä toki saa mielensä muuttaa. Tai sitten tuoda lite-version laajemmalla tuella jossa ei ole kaikkia samoja ominaisuuksia, jos siellä jotain sellaista on mikä onnistuu vain näillä yhdistelmillä. Tai sitten jättää ominaisuus myyntivaltiksi uusille osille että saadaan ne 400-sarjalaisjäärätkin ostamaan uusia emolevyjä :p
 
Lähinnä se että saadaanko tuki 3000-sarjan kiville 500- tai TRX40-sarjan emoilla. Jos 500-sarjan kivissä ei ole aidosti jotain HW-systeemiä tälle, niin kuvittelisi että se on toteutettavissa järkevästi.
 
Vaatiiko tuon ominaisuuden käyttöönotto päivityksen emolevyn biosiin? Jos vaatii, niin käytännössä sehän tulee vain uusimpiin markkinoilla oleviin emoihin.
 
Vaatiiko tuon ominaisuuden käyttöönotto päivityksen emolevyn biosiin? Jos vaatii, niin käytännössä sehän tulee vain uusimpiin markkinoilla oleviin emoihin.

Ai samaan tapaan kuin B450 emolevyjen BIOS-tuki on unohdettu valmistajien puoltelta?
 
Ai samaan tapaan kuin B450 emolevyjen BIOS-tuki on unohdettu valmistajien puoltelta?
Mikä intressi valmistajilla olisi lähteä takautuvasti päivittelemään tuollaista ominaisuutta bioseihin? Hirveä määrä työtä, josta ei saa tuloja. Kyllä ne mieluummin myy uuden emolevyn jossa se tuki tulee mukana.
 
Mikä intressi valmistajilla olisi lähteä takautuvasti päivittelemään tuollaista ominaisuutta bioseihin? Hirveä määrä työtä, josta ei saa tuloja. Kyllä ne mieluummin myy uuden emolevyn jossa se tuki tulee mukana.

Sama intressi kuin päivitellä vanhoja emoja tukemaan uusia prossuja (joihinkin LGA1151 V1 emoihin oli hetkeen aikaa valmistajien tuki 8000-sarjan prossuille), pci-e 4.0 väyliä (B450 ja X470 oli betabioseja jotka mahdollisti) ja muita siten, että prossuvalmistaja joutuu erikseen kieltämään että näihin ei tukea laiteta.

B450 emot ovat edelleen myynnissäkin, eli ei ole pelkkiä menneisyyden emoja.
 
Sama intressi kuin päivitellä vanhoja emoja tukemaan uusia prossuja (joihinkin LGA1151 V1 emoihin oli hetkeen aikaa valmistajien tuki 8000-sarjan prossuille), pci-e 4.0 väyliä (B450 ja X470 oli betabioseja jotka mahdollisti) ja muita siten, että prossuvalmistaja joutuu erikseen kieltämään että näihin ei tukea laiteta.

B450 emot ovat edelleen myynnissäkin, eli ei ole pelkkiä menneisyyden emoja.
No joo, osa valmistajista on nohevampia tässä ja lupaavat tuotteilleen tietyn pituisen elinkaaren, jonka ajan päivityksiä saa. Hyvä jos olet oikeassa, että tuollainen tuki saataisiin vähän vanhempiinkin lankkuihin, itse en jaksa pidätellä hengitystä asian suhteen.
 
NVIDIA vaikuttaisi heittävän hiekkaa SAM-rattaisiin:



Vie vähän pohjaa muutenkin omituiselta vaatimukselta että pitäisi olla "puhdas" AMD systeemi alla jos kyse tosiaan on vain siitä PCIe-speksin ominaisuudesta (eikä edes liity PCIe4:ään). AMD:n toteutus toki voi tehdä lisätaikoja, mutta rajoitus omalle alustalle vaikuttaa nyt hieman kotiinpäin vedolta.

Edit: Tosin sitten herää kysymys että miksi vain Ampere, mutta ehkä siinä voi olla ihan oikea rautarajoitus. Tai sitten ei haluta enää antaa suorituskykyä 2080Ti:lle. Kukapa tietää.

No nyt nähdään ainakin, että täällä nähty nVidian omistajien & fanien itku, parku ja yleinen vinkuminen SAM:sta oli täysin aiheetonta.

Ja on täysin mahdollista, että tuo ominaisuus ei ole ollut tuettu AMD:lläkään aiemmin eli se voi oikeasti vaatia jotain uutta: bios muutoksia, jotain muutoksia rautaan tms. joita ei ole ollut aiemmin saatavilla. Kuka tietää? Joka tapauksessa ominaisuus ei selvästi ole pakollinen osa speksiä, koska sitä ei ole aiemmin käytetty, joten se on oikeasti saatettu aiemmin skipata suunnittelussa.
 
No nyt nähdään ainakin, että täällä nähty nVidian omistajien & fanien itku, parku ja yleinen vinkuminen SAM:sta oli täysin aiheetonta.

Ja on täysin mahdollista, että tuo ominaisuus ei ole ollut tuettu AMD:lläkään aiemmin eli se voi oikeasti vaatia jotain uutta: bios muutoksia, jotain muutoksia rautaan tms. joita ei ole ollut aiemmin saatavilla. Kuka tietää? Joka tapauksessa ominaisuus ei selvästi ole pakollinen osa speksiä, koska sitä ei ole aiemmin käytetty, joten se on oikeasti saatettu aiemmin skipata suunnittelussa.
Päin vastoin. Tämähän vain validoi itkua oikeaksi. Jos nvidia pystyy lätkäisemään tämän päälle intellille, niin totta hemmetissä AMD pystyy myös.
 
Päin vastoin. Tämähän vain validoi itkua oikeaksi. Jos nvidia pystyy lätkäisemään tämän päälle intellille, niin totta hemmetissä AMD pystyy myös.

Ehkö odotetaan minkä tasoinen mahdollinen tuki on jos on. Itse en näe tuessa mitään järkeä jos se nopeuttaa parhaassa tapauksessa vanhalla emolla vaikka 0.5% ja vain se takia että saadaan joku checkkiboksi täytettyä.
 
Mikä selittää mitä?
Ko ominaisuus on aikaisemmissa Zeneissä rikki?

Zen3:lla voi hieroa tekstuurin sellaiseen järjestykseen, että niitä on tehokkaampi käyttää gpu:lla. Aikaisemmilla amd cpu:lla tuota hieromista ei ole kannattanut tehdä, koska tarvittavat käskyt ovat olleet todella hitaita. SAM + sopiva cpu mahdollistaa cpu:n ja gpu:n tiukemman yhteistyön.

Tässä viestiketjussa asiaa on avattu paremmin. Tuon linkin avaa twitterissä niin näkee koko ketjun missä aaltonen avaa asiaa.
 
Zen3:lla voi hieroa tekstuurin sellaiseen järjestykseen, että niitä on tehokkaampi käyttää gpu:lla. Aikaisemmilla amd cpu:lla tuota hieromista ei ole kannattanut tehdä, koska tarvittavat käskyt ovat olleet todella hitaita. SAM + sopiva cpu mahdollistaa cpu:n ja gpu:n tiukemman yhteistyön.
Tuota standard swizzleä ei käytetä vielä yhtään missään. Vulkan ei edes tukenut sitä(vielä). Normaalisti näytönohjain hakee tekstuurit keskusmuistista. Toistaiseksi puhutaan akateemisesti lähinnä potentiaalista jos/kun joku DX12 only peli sitä alkaa käyttämään.
 
Zen3:lla voi hieroa tekstuurin sellaiseen järjestykseen, että niitä on tehokkaampi käyttää gpu:lla. Aikaisemmilla amd cpu:lla tuota hieromista ei ole kannattanut tehdä, koska tarvittavat käskyt ovat olleet todella hitaita. SAM + sopiva cpu mahdollistaa cpu:n ja gpu:n tiukemman yhteistyön.

Tässä viestiketjussa asiaa on avattu paremmin. Tuon linkin avaa twitterissä niin näkee koko ketjun missä aaltonen avaa asiaa.

Mutta tuo taitaa edelleen koskea vain tekstuurien väriarvojen SWIZZLE:ä, eli esim. missä järjestyksessä 32 bittisen tekstuurin R-, G-, B- ja A-arvot luetaan (eli vaikka ARGB, BGRA tai RGBA ). Esim. tässä tapauksessa sitä, että suoritin luo uuden pakkaamattoman tekstuurin ja kopioi sen näytönohjaimen muistiin sopivassa formaatissa.

Mutta esim. peleissä suurin osa tekstuureista on valmiiksi pakattu, eikä niitä luoda dynaamisesti suorittimella. Jolloin tuo PDEP ei vaikuta asiaan.
 
Mutta tuo taitaa edelleen koskea vain tekstuurien väriarvojen SWIZZLE:ä, eli esim. missä järjestyksessä 32 bittisen tekstuurin R-, G-, B- ja A-arvot luetaan (eli vaikka ARGB, BGRA tai RGBA ). Esim. tässä tapauksessa sitä, että suoritin luo uuden pakkaamattoman tekstuurin ja kopioi sen näytönohjaimen muistiin sopivassa formaatissa.

Mutta esim. peleissä suurin osa tekstuureista on valmiiksi pakattu, eikä niitä luoda dynaamisesti suorittimella. Jolloin tuo PDEP ei vaikuta asiaan.
Eikös tekstuurien pakkaus ole jo iänikuinen ominaisuus? Ainut on, jos luodaan jotain uusia tekstuureita pelin ajon aikan, niin niitä voi pakata..
 
Eikös tekstuurien pakkaus ole jo iänikuinen ominaisuus? Ainut on, jos luodaan jotain uusia tekstuureita pelin ajon aikan, niin niitä voi pakata..
On. Tekstuurien pakkaus on toki kehittynyt laadullisesti vuosien saatossa, kun uusia tekniikoita on tullut käytetäväksi (esim. BC1 vs. ASTC). Mutta tuo pakkauskin kannattaa tosiaan tehdä näytönohjaimella, jos sitä pelin suorituksen aikana täytyy tehdä, koska silloin se on selvästi nopeampaa ja PCI Expressin yli ei tarvitse kopioida dataa.

Mutta tosiaan tuon edellisen viestini pointti oli se, että toistaiseksi ei ole esitetty mitään syytä, että miksi tuo AMD:n SAM olisi rajoitettu noihin uusiin suorittimiin (tai emolevyihin). Ja erilaisilla foorumeilla on sitten kaikkia vääriä spekulaatioita asiasta. Helpompaa olisi ollut kaikille, että AMD olisi kertonut asiat suoraan.
 
Mutta tuo taitaa edelleen koskea vain tekstuurien väriarvojen SWIZZLE:ä, eli esim. missä järjestyksessä 32 bittisen tekstuurin R-, G-, B- ja A-arvot luetaan (eli vaikka ARGB, BGRA tai RGBA ). Esim. tässä tapauksessa sitä, että suoritin luo uuden pakkaamattoman tekstuurin ja kopioi sen näytönohjaimen muistiin sopivassa formaatissa.

Mutta esim. peleissä suurin osa tekstuureista on valmiiksi pakattu, eikä niitä luoda dynaamisesti suorittimella. Jolloin tuo PDEP ei vaikuta asiaan.

Ei. Tuossa ei ole kyse väriarvojen järjestyksestä pikselin sisällä vaan itse pikselien järjestyksestä.

Näyttis ei pidä pikseleitä puskureissaan järjestyksessä jossa pikselin osoite on sizeof(pixel) * (y * WIDTH + x) , vaan ne puskurit on tiletetty esim. siten että osoite lasketaan tyyliin

tile_x = x / TILE_SIZE_X
tile_y = y / TILE_SIZE_Y

tile_addr = sizeof (tile) * (tiles_x * tile_y + tile_x)
addr_inside_tile = sizeof(pixel) * ((y % TILE_SIZE_Y) * tile_size_x + (x % TILE_SIZE_X))

tai

tile_x = x / TILE_SIZE_X
tile_y = y / TILE_SIZE_Y

tile_start_index = (TILE_SIZE_X * TILE_SIZE_Y) * (tiles_x * file_y + tile_x )
index_inside_tile = ((y % TILE_SIZE_Y) * tile_size_x + (x % TILE_SIZE_X))

missä siis TILE_SIZE_X ja TILE_SIZE_Y on laskettu pikseleinä, ei tavuina



Syy tähän on välimuistin osumatarkkuus, tällöin lähempänä toisiaan olevat pikselit osuvat paremmin samaan välimuistilinjaan.
 
Tutummalta sivultolta vastaavahko video :p


-----------------

Jayztwocents saanu myös EK:lta radeon vesijäähykamoja nurkkiin samalla:
 
Sampsan unboxaus on kyllä paras tähän asti näkemistäni
 
Jaha, pitää siis ilmeisesti laittaa saman tien 5700 XT myyntiin ja ostaa 6800 XT tilalle.
Kannattaa ehkä harkita vielä hetki. Ennakkotietojen mukaan saatavuus noilla on yhtä olematon kuin Nvidian tuotteillakin, puhutaan siis kuukausien jonoista.
 
Ei taida kummallakaan firmalla olla sirujen saatavuus riittävällä tasolla. AMD varmaan ostaisi kaiken lisäkapasiteetin mitä saisi TSMC:ltä,
 
Kannattaa ehkä harkita vielä hetki. Ennakkotietojen mukaan saatavuus noilla on yhtä olematon kuin Nvidian tuotteillakin, puhutaan siis kuukausien jonoista.
Se oli vitsi :) Tosin nyt kun sain Aussi-Steven testit (muut kuin 6000-sarja siis) katsottua, niin kyllä tuo 5700 XT:n tulevaisuus alkaa jo vähän huolestuttaa. Monessa testatussa pelissä oli 1% minimi lähellä 60 FPS jo 1080p:llä, mikä alkaa olla mun kirjoissa jo alarajalla. Saas nähdä, kuinka käy Cyberpunkin kanssa.
 
Se oli vitsi :) Tosin nyt kun sain Aussi-Steven testit (muut kuin 6000-sarja siis) katsottua, niin kyllä tuo 5700 XT:n tulevaisuus alkaa jo vähän huolestuttaa. Monessa testatussa pelissä oli 1% minimi lähellä 60 FPS jo 1080p:llä, mikä alkaa olla mun kirjoissa jo alarajalla. Saas nähdä, kuinka käy Cyberpunkin kanssa.
Hyvin käy. Laskee asetuksia jos ei muuten pyöri :) Samalla kortilla täälläkin mennään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 653
Viestejä
4 495 028
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom