AMD julkisti RDNA2-arkkitehtuurin ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet

8K pelaaminen on täysin merkityksetön ominaisuus varmasti vielä kaksi kolme vuotta.
Katsotaan 5v päästä uudelleen. 4k -> 8k muutos tarkkuudessa taitaa olla aika paljon pienempi ihmissilmälle kuin esim 1080p -> 4k, vaikka suhde onkin sama. Onhan niitä 4k puhelimiakin...
 
Katsotaan 5v päästä uudelleen. 4k -> 8k muutos tarkkuudessa taitaa olla aika paljon pienempi ihmissilmälle kuin esim 1080p -> 4k, vaikka suhde onkin sama. Onhan niitä 4k puhelimiakin...
8K näyttö on melkoinen harppaus mitä ny tuollaiseen 4K samankokoiseen vertaillut, eli ihan hyvä päivitys mutta näytönohjaimen suorituskyky ei riitä kuin muutamissa peleissä joten ei niin hyvä päivitys vielä pelailua ajatelle.
Ehkä 5nm Hopperilla sitten paremmin ja toivottavasti jo 2021

Luurien resoluutiot eivät ole verrattavissa Pc näyttöjen resoluutioihin.
 
Joo, onhan tuolla toisaalla ylilyöntejä näistä reso- ym. jutuista. Ehkä ei tuoda niitä tähän threadiin.

Tässä kyllä kovasti jo odottaa noita oikeita testejä (ja ensi kevään mahd. bonuksia), etenkin, että mikä voisi olla paras 1440p 240hz ruudulle. Varmaan 3080 tai 6800xt, mutta... noh, sen näkee!
 
On AMD:n ongelma, ei blenderin tai muun hardiksen. Blender ei ole näytönohjainvalmistajariippuvainen. Nvidiaa vaan yleisesti suositellaan, koska...noh näiden ajurien takia.
Täällä lisää vihaisia käyttäjiä ⚓ T75319 Crash during cycles GPU rendering in viewport (plus tuossa mainitut duplikaatit joissa lisää tietoa)

Toki näistä puuttuu myös säteenseuranta rajapintoja yms, miksi ei ehkä parhaiten istu blenderin kanssa, mutta jos nyt edes toimisi kaatumatta...

Joo eiköhän näissä näy rajoittuneet ajurikehityksen resurssit. Toivottavasti tuo AMD markkinaosuus kasvaisi siten, että fiksaavat sitten näitä "ei jokapojan" ohjelmien kanssa ilmeneviä ongelmia.
 
Eivät nuo 8K-televisiot enää hirmuisia maksa.
55-tuumainen LG IPS @1293,79 €
Tukee 8K@60Hz ja 4K@120Hz (HDMI 2.1)
 
Kiinnostelee miten tulee 6800xt ja 6900xt kulkemaan custom loopilla. Lämpö kuormalla niin hirveää merkitystä jos tulee kovia tuloksia kellottamalla kun lämmöt alhaalla.

Hienoa olisi myös jos valmistajilta tulisi jollain tasolla järki hintaisia fullcover blokilla olevia näyttiksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin tuolla prosessoriketjussa on kovasti väitetty että 360Hz on minimi jos haluaa pärjätä. Mulle kelpaisi ihan hyvin joku 120Hz kunhan kokonaisviiveet eivät kasva nykyisestä. HDMI3.0:aa odotellessa.
Jos tarkoitat jotain diipadaapa eli vänkinä prossu ketjuja niin pidetään ne erillisenä normaalista keskustelusta.
Enkä ole perehtynyt 360Hz vänkinöihin joten en niistä tiedä.

100Hz on jo hyvä jolla huomaa selvän eron 60Hz pelaamiseen ja kaikki yli 100fps on kyllä riittävää normi Singleplayeri pelailussa ja dropit hoituu sitten Freesycn/Gsync avulla sulavasti.
Esport tms. sitten varmaan menee että mitä enemmän sen parempi periaatteella.

Yli 50" ruutu alle metrin päästä? Vai ihan tarkoituksella "vertaillut" 15cm päästä eroja etsien?

8K resolla 50" näytöllä pitäisi olla 60cm päässä, jotta näkisi eroja: Home Theater Calculator: Viewing Distance, Screen Size – Carlton Bale .com
N. 1.5metriä ainakin ja kokonaiskuva oli parempi ja lähempää katsottuna erot näkyi toki paremmin.
8K näytöllä 4K materiaalin toistaminen oli hieman pehmempää kuin 4K näytöllä sen 4K materiaalin toistaminen.
Eroon saattoi vaikuttaa kuitenkin 8K näytön ns.parempi paneeli/ominaisuudet/asetuksetkin jne.
Molemmat oli 75"

4K kokonaisuutena silti parempi ja huomattavasti kevyempi jolloin se sulavuus itsessään jo parantaa kuvanlaatua.
 
Hyvä oli mielestäni AMD jytky.

En silti aio perua 3080 tilauksiani mihinkään kun en ole Zen 3 vehkeisiin santsaamassa ja odotan innolla RTX silmäkarkkia tuutin täydeltä joka suunnasta.
Kun eivät sitä rt suorituskykyä esitelleet niin ei se ainakaan parempi ole kuin nvidialla, se on melko lailla varma.

Oma segmentti on 1440p@144hz g-sync fps peleissä ja 4k@60hz töllössä kaikessa muussa. RT ja DLSS toivotan molemmat tervetulleiksi avosylin.

Mitään 8k:ta en edes ajattele vielä vuosiin kun 4k:stakin vasta pintaa raapaissut. Seuraavana itsellä ultrawide 3440x1440@120-160hz alueella ja vr touhut mielessä. Katsotaan 8k sitten 2030 uusiksi.

On kyllä hienoa nähdä näin paljon uusia innovaatioita molemmilta. Seuraavan päivityksen ajankohtana, parin vuoden päästä, nämä uudet tekniikat on jo sisäänajettu kunnolla niin eipä osaa tällä ajankohdalla edes ajatella minkälaisia laseja on silloin päässä.

Jos mulla olis Zen 3 tulossa niin sitten kyllä tämän pohjalta vaihtaisin miettimättä tilauksen tuohon 6900xt malliin. Ehkä muutenkin jos nyt olisi ollut 3090 tulossa mutta 3080 strix oc tai ft3 ultra vedelle tulossa ja saa luvan toimia pari vuotta eteenpäin. Siis siitä päivästä kun jomman kumman joskus hamassa tulevaisuudessa edes saan.. Jos tilanne sitä vaatii niin voihan tuon varmasti melko lailla lompakkoystävällisesti vaihdattaa 3080ti tai 6950xt jossain välissä mutta enpä usko tarvetta tulevan.

Siltikin odotan kyllä melkein yhtä suurella innolla niitä oikeita testejä ja näiden AIB malleja kuin noita jo reilun kuukauden odoteltuja tilauksia.

Hienot ovat ajat pc pelaajille
 
Viimeksi muokattu:
Jep, pitää kuitenkin se 1ms 360Hz paneeli saada ensin 8k resoluutiolle asti. Katotaan sit sen jälkeen kun perusvaatimukset on kasassa, että riittääkö tehot natiiviresoluutiolla rendaamiseen.
Tämä on aivan naurettava väite, mielestäni ihan hyvin riittää se kiinteä 144hz 8k:lla. En usko että tuon jälkeen isoja eroja huomaa enää vaikka nostaisi 360 hertsiin.

Ehkä nähdään 6900XT Sampsan testissä esimerkiksi 1080:sta skaalattuna.
 
Tämä on aivan naurettava väite, mielestäni ihan hyvin riittää se kiinteä 144hz 8k:lla. En usko että tuon jälkeen isoja eroja huomaa enää vaikka nostaisi 360 hertsiin.
Niin onkin naurettava, vitsiksi tarkoitettu. Valitettavasti 8k60 yli menevät virkistystaajuudet tulevat markkinoille varmaan vasta seuraavien konsoleiden mukana joskus vuonna 2025. En pidättäisi hengitystäni.
 
Onhan 8K laadussa ylivoimainen 4K:hon, kun on tarkkuutta jopa 4 kertaa enemmän (kunhan ymmärtää ostaa tarpeeksi ison näytön että ne erot huomaa).

Jep, joutunee ostamaan jonkun kerrostalo yksiön olkkarin takaseinän kokoisen näytön, että hyödyt saa maksimoitua. Makuasioitahan nämä, mutta itse en tykkää että jossain pelin cut scenessä ihmisen päät on 3x isompia kun mun oma pää (joka on myös aika iso). Immersio kärsii tietyssä pisteessä. 4k riittää hyvin vielä isommillekkin näytöille. 8k ei riitä vielä läheskään Nvidiallakaan suurimmassa osassa pelejä. N. 99% pelintekijöistä ei ole lähtenyt Nvidian DLSS-kelkkaan mukaan toistaiseksi.

Ja AMD:n RTX 3070 kilpailijan hinta oli jo kalliimpi ku Nvidia RTX 3070 FE niin kehitys sinänsä AMD:n hinnoittelussa hyvin huono kuluttajia ajatellen.

Nvidia RTX 3070FE hinnat voi tunkea sinne missä päivä ei paista. Täysin bluffia Nvidialta, kun FE-määrät pysyy pieninä, eikä noita monesta maasta edes saa tilattua. 570e tienoilla taitaa olla halvimmat 3070 AIB-kortit, ja noiden jäähyt taitaa olla selvästi huonompia. Ja 6800 on muuten tehokkaampi kuin RTX 3070, joten price/perf. voittajaa en lähtisi vielä julistamaan. Katsotaan testit aikanaan.

Jotenkin huvittavaa, että kun Nvidia teki julkaisun niin lähes kaikki epäili pitävätkö luvut paikkaansa ja vaativat ulkopuolisia testejä, mutta täällä julistetaan jopa kommentoijien lisäksi uutisen kirjoittajan toimesta että nyt tuli Nvidialle todellinen kilpailija vaikka mitään ulkopuolista testausta _AMD_:n väitteille ei ole edes tehty ja ani harva kommentoija edes vaatinut, kyse voi hyvinkin olla cherry pickauksesta jos väitteet edes pitävät paikkaansa.

Väärin. Kun Jensen Huang alkoi lausua hunajaa suustaan, niin täällä jytkytettiin osiosta toiseen, ja harvassa oli ne jotka suhtautui mihinkään kriittisesti. Enkä sano että tuo jytkytys oli edes väärin, tulihan sieltä jytkypökäleitä hinnoittelussa. Varmasti AMD:n näyttämissä slaideissa on jonkin verran cherry pickkausta, eli kattavat testit tarvitaan. Ei siellä niin isoa cherry pickkausta varmaan ole, etteikö voi todeta AMD:n haastaneen Nvidian tosissaan. Kilpailua on kaivattu, ja sitä tuli. Hinnat olisi voinut olla AMD:lla agressiivisemmat kyllä.
 
ei taida tarvita kuvanhuononnus teknologiaa.
Vieläkö tästäkin väännetään, kun johan erityisesti Death Strandingin DLSS toteutus osoitti, että kuvan tarkkuus on jopa parempi kuin ilman ja suorituskyky on huomattavasti parempi. Screenshoteista vielä kun siirrytään liikkuvaan kuvaan, niin eroa heikommissakaan toteutuksissa ei juuri huomaa.
Mieluummin näin 5120x1440 (monitori) tai 3840x2160 (televisio) ruuduilla pelaavana otan tuon suorituskyky parannuksen kuin marginaalisen osuman kuvan tarkkuuteen pikseleitä tuijottaessa.
1080p tai 1440p lienee se ja sama onko DLSS olemassa 3080/3090/6800XT/6900XT korteilla, mutta eipä niiden suorituskyky parhaimmillaan enää ole muutoinkaan noin pienillä resoluutioilla.
 
Vieläkö tästäkin väännetään, kun johan erityisesti Death Strandingin DLSS toteutus osoitti, että kuvan tarkkuus on jopa parempi kuin ilman ja suorituskyky on huomattavasti parempi. Screenshoteista vielä kun siirrytään liikkuvaan kuvaan, niin eroa heikommissakaan toteutuksissa ei juuri huomaa.
Mieluummin näin 5120x1440 (monitori) tai 3840x2160 (televisio) ruuduilla pelaavana otan tuon suorituskyky parannuksen kuin marginaalisen osuman kuvan tarkkuuteen pikseleitä tuijottaessa.
1080p tai 1440p lienee se ja sama onko DLSS olemassa 3080/3090/6800XT/6900XT korteilla, mutta eipä niiden suorituskyky parhaimmillaan enää ole muutoinkaan noin pienillä resoluutioilla.
jos tykkää skaalatusta ni antaa mennä vaan. ei se siitä natiivia 4k tee
 
Jotenkin huvittavaa, että kun Nvidia teki julkaisun niin lähes kaikki epäili pitävätkö luvut paikkaansa ja vaativat ulkopuolisia testejä, mutta täällä julistetaan jopa kommentoijien lisäksi uutisen kirjoittajan toimesta että nyt tuli Nvidialle todellinen kilpailija vaikka mitään ulkopuolista testausta _AMD_:n väitteille ei ole edes tehty ja ani harva kommentoija edes vaatinut, kyse voi hyvinkin olla cherry pickauksesta jos väitteet edes pitävät paikkaansa. Ymmärrän tavallaan että moni toivoo että AMD toisi kilpailua ja laskisi hintoja, mutta tietynlainen objektiivisuus olisi hyvä säilyttää eikä fanittaa toista puolta. Ja hintojen laskun aika näyttää kanssa AMD:n osalta olevan historiaa, se oli vain hetkellinen myynti kikka jolla haalittiin asiakaskuntaa ja nyt tehdään samaa kuin Intel ja Nvidia minkä arvasin jo vuosia sitten.

Itse petyin julkaisuun kun ei tullut DLSS 2.0:lle edelleenkään haastajaa eli pitäisi näitä AMD:n uusia teknologioita verrata RTX 3090 DLSS 2.0:een ja siinä ne jäävät kauas jälkeen Nvidiaa.

Taitaa olla niin että edelleen ainoa 8K high end pelaaminen on mahdollista vain RTX 3090 + DLSS 2.0 yhdistelmä edelleen ja siinä mielessä julkaisu oli iso pettymys. AMD:lla tuo 8K pelaaminen taitaa tulla vasta monen vuoden päästä realistiseksi.

4K alkaa olla jo vähän kärjistetysti sanottuna se vanha juttu high-endin näkökulmasta ajatellen ja 8K on se uusi alue mille ne kaikki todelliset high end pelaajat tähtää, kun RTX 3090 + DLSS 2.0 on tuonut sen todelliseksi. Onhan 8K laadussa ylivoimainen 4K:hon, kun on tarkkuutta jopa 4 kertaa enemmän (kunhan ymmärtää ostaa tarpeeksi ison näytön että ne erot huomaa).

Harmi ettei AMD:lla ollut mitään mikä olisi edes etäisesti tuonut kilpailua 8K:hon.

Ei tätä julkaisua tuhnuksi voi sanoa kun saivat vihdoin hyviä näytönohjaimia markkinoille high-endiin, mutta tuo 8K kilpailun puute on mielestäni iso pettymys julkaisulta.

Ja AMD:n RTX 3070 kilpailijan hinta oli jo kalliimpi ku Nvidia RTX 3070 FE niin kehitys sinänsä AMD:n hinnoittelussa hyvin huono kuluttajia ajatellen. Tulevaisuutta en uskalla ajatellakkaan. Epäilen että rupeaa AMD:kin rahastamaan toisin kuin moni uskoi, kun monet piti AMD:tä "reilusti hinnoitteleva yrityksenä"
Kai tää oli vitsi? 8k pelaamista kun 80% pelaajista on 1080p näyttö ja lopuilla 1440p tai ultrawide? Kai tiesit että 3090 kortilla 8k resolla fps on luokkaa 12-20? Mistä muuten ajattelit 8k näytön ostaa? Jonkun prosenttijengin munanjatkaminen internetissä on tasavan viimeinen juttu mihin AMD:n tulisi keskittyä tässä kohtaa, tai minkään muunkaan valmistajan.
 
ei taida tarvita kuvanhuononnus teknologiaa.
Äläpä höpise. AMD ilmoitti super resolutionin kehittämisestä osana fidelityfx settiä. Niukkasanaisesti tosin.
 
jos tykkää skaalatusta ni antaa mennä vaan. ei se siitä natiivia 4k tee
Erityisesti nykyiset RT:tä käyttävät pelit ovat niin raskaita jopa uusimmille korteille, että vaihtoehtona on joko natiivi 4K ilman RT / matalilla asetuksilla tai DLSS RT päällä / kuvanlaatuasetukset maksimissa, niin kyllä jälkimmäinen on monelle houkuttelevampi vaihtoehto, erityisesti kun DLSS 2.0 on laadultaan varsin lähellä natiivia.
Toki jos peli pyörii natiivisti 60-120fps kaikki herkut päällä, niin tottakai tällöin voidaan natiivia käyttää ja DLSS jättää pois päältä.

Edit: Ei jaksa uutta viestiä laittaa, joten päivitetään vanhaa
Nii, jos peli ei pyöri tarpeeksi hyvin, niin kuvanlaatuasetusten laskeminen tosiaan auttaa. Nyt ollaan kyl keskustelun ytimessä :tup:
Pointti oli siis se, että DLSS:llä saa lähes natiivia vastaavan kuvanlaadun (Death Strandingin osalta jopa paremman, taisi Techikin tätä joskus testata) ilman, että tarvitsee karsia kuvanlaatuasetuksista tai korkeammalla ruudunpäivitysnopeudella samoilla laatuasetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
AMD ilmoitti super resolutionin kehittämisestä osana fidelityfx settiä. Niukkasanaisesti tosin.

Joo jotain siellä AMD:llakin on tekeillä. Videocardz olettaa että jotain tekemistä ilmeisesti Microsoftin Direct-machine learningin kanssa, jota Microsoft demonstroi 2019 game developers konfrenssissa.

Tuossa Microsoftin juttua Direct-ML:stä jos jotakuta kiinnostaa: Introduction to DirectML - Win32 apps

Direct Machine Learning (DirectML) is a low-level API for machine learning (ML). Hardware-accelerated machine learning primitives (called operators) are the building blocks of DirectML. From those building blocks, you can develop such machine learning techniques as upscaling, anti-aliasing, and style transfer, to name but a few. Denoising and super-resolution, for example, allow you to achieve impressive raytraced effects with fewer rays per pixel.

Mitään juttua en löytänyt tämän löytymisestä esim. Xbox Series X:stä, eli taitaa olla Microsoftilla ja mahdollisesti AMD:lla vielä työstövaiheessa. Edit: Ja mitään faktaa ei siis ole että AMD:n ''super resolution'' tuohon Direct ML- pohjautuu, mutta omituista olisi jos Microsoft puhtaasti omaan käyttöönsä tuota suunnittelisi.
 
Viimeksi muokattu:
Death Strandingin osalta jopa paremman
Älä viitsi valehdella. Se että joku yksittäinen juttu näyttää vähän paremmalta ja toiset huonommalta ei tarkoita että lopputulos on objektiivisesti parempi. Laita ainakin se ”minun mielestä” sinne lauseeseen sisälle faktana esittämisen sijaan.

korkeammalla ruudunpäivitysnopeudella samoilla laatuasetuksilla.
Se DLSS on laatuasetus.
 
Vähän offtopic, mutta en kyllä tajua että jotkut puhuu jo 8k pelaamisesta. Itse juuri metsästin siedettävän 32" 4K näytön, ja valikoimaa on todella niukasti. Edes 144hz ei löydy. Kuvittelisin että 8K pelaaminen korkeammilla hertseillä vie vielä sellaiset 5-10v.
 
Se DLSS on laatuasetus.

Niimpä. Enkä voi ymmärtää miten se voi olla niin vaikeaa tiputtaa graffa asetuksia alaspäin ja saada näin haluamansa fps:t.
Kun se on kerran mahdollista kun ollaan PC:llä pelaamassa eikä konsoleilla.
Joilla monta kertaa käynyt mielessä että miksi helkutissa pitänyt laittaa asetukset liian ylös että fps romahtaa sinne 10fps tuntumaan ja samalla pilaa koko pelitunnelman. Näin useassa Halo pelissä xlootalla.

Sitten vieläpä usein vaikka tiputtaa asetukset esim Ultralta highlle niin saa oikeasti etsiä eroja grafiikoissa, että mihkäs sitä cpu ja gpu poweria nyt käytettiinkään.
Tosin joissain peleissä erot ovat yllättävän suuret kuten Controllissa high - > medium tiputus on todella selvä. Tosin johtuu enimmäkseen textuureista.
 
Olipahan pakko kirjautuu pitkään aikaan. Seurailtu uutisia ja kivahan se on lukea kun AMD palaa takaisin niin sanotusti markkinoille. Lisäks tarvii kyllä.kiittää io-Techin jätkiä tosta duunista mitä ne tekee. Kova bändi.
 
Vähän offtopic, mutta en kyllä tajua että jotkut puhuu jo 8k pelaamisesta. Itse juuri metsästin siedettävän 32" 4K näytön, ja valikoimaa on todella niukasti. Edes 144hz ei löydy. Kuvittelisin että 8K pelaaminen korkeammilla hertseillä vie vielä sellaiset 5-10v.

Se nousi esiin, kun trollin ultranopea malalan resoluution fps pelaaminen kärsi inflaation zen3 julkaisun myötä. Joten nyt 8K on parasta, kun oma merkki taipuu siihen parissa pelissä dlss moodissa.
 
Viimeksi muokattu:
1080p tai 1440p lienee se ja sama onko DLSS olemassa 3080/3090/6800XT/6900XT korteilla, mutta eipä niiden suorituskyky parhaimmillaan enää ole muutoinkaan noin pienillä resoluutioilla.
En tiedä muista, mutta omasta mielestä 114FPS (1440p) on parempi, kuin 50FPS (4K)..? :think:
Se, että suorituskyky ei skaalaudu lineaarisesti eri resoluutioiden välillä ei tee suorituskyvystä huonompaa alemmilla resoluutioilla, jos ei jotenkin onnistuta saamaan vähemmän FPS pienemmällä resoluutiolla.
 
Viimeksi muokattu:
No juu totta, suuri osa "sinnittelee" vielä 1440p- monitoreilla pitkään pelaajista, saatikka vielä se, yllättävän iso ryhmä joka esim steamin mukaan 1080p:llä pelailee.

"Sinnittelee".

Sanoisin että riippuu vähän mitä pelaa ja miltä etäisyydeltä. Itsellä esim on matkaa selkänojasta monitorin pintaan reilusti alle metri. Etäisyys jolla 27" on about tarkan huomiokentän levyinen, en ihan hirveästi näe syytä rynnätä hakemaan 4K ruutuja.

Osa peleistä jota pelaan on toki ihan kivaa graafista tykitystä, mutta ei nekään kovin kummoisesti muutu kaverin, masiinalla ja 4k resolla. Sitten taas osa peleistäni ny muuutenkin näyttää 20v vanhoilta graafisesti vaikka uusia ovatkin.

Ehkä toisille sinnittelyä, mun mielestä ihan jees ajanvietettä kunhan fps ei dippaa.
 
Jotenkin huvittavaa, että kun Nvidia teki julkaisun niin lähes kaikki epäili pitävätkö luvut paikkaansa ja vaativat ulkopuolisia testejä, mutta täällä julistetaan jopa kommentoijien lisäksi uutisen kirjoittajan toimesta että nyt tuli Nvidialle todellinen kilpailija vaikka mitään ulkopuolista testausta _AMD_:n väitteille ei ole edes tehty ja ani harva kommentoija edes vaatinut, kyse voi hyvinkin olla cherry pickauksesta jos väitteet edes pitävät paikkaansa. Ymmärrän tavallaan että moni toivoo että AMD toisi kilpailua ja laskisi hintoja, mutta tietynlainen objektiivisuus olisi hyvä säilyttää eikä fanittaa toista puolta. Ja hintojen laskun aika näyttää kanssa AMD:n osalta olevan historiaa, se oli vain hetkellinen myynti kikka jolla haalittiin asiakaskuntaa ja nyt tehdään samaa kuin Intel ja Nvidia minkä arvasin jo vuosia sitten.

Itse petyin julkaisuun kun ei tullut DLSS 2.0:lle edelleenkään haastajaa eli pitäisi näitä AMD:n uusia teknologioita verrata RTX 3090 DLSS 2.0:een ja siinä ne jäävät kauas jälkeen Nvidiaa.

Taitaa olla niin että edelleen ainoa 8K high end pelaaminen on mahdollista vain RTX 3090 + DLSS 2.0 yhdistelmä edelleen ja siinä mielessä julkaisu oli iso pettymys. AMD:lla tuo 8K pelaaminen taitaa tulla vasta monen vuoden päästä realistiseksi.

4K alkaa olla jo vähän kärjistetysti sanottuna se vanha juttu high-endin näkökulmasta ajatellen ja 8K on se uusi alue mille ne kaikki todelliset high end pelaajat tähtää, kun RTX 3090 + DLSS 2.0 on tuonut sen todelliseksi. Onhan 8K laadussa ylivoimainen 4K:hon, kun on tarkkuutta jopa 4 kertaa enemmän (kunhan ymmärtää ostaa tarpeeksi ison näytön että ne erot huomaa).

Harmi ettei AMD:lla ollut mitään mikä olisi edes etäisesti tuonut kilpailua 8K:hon.

Ei tätä julkaisua tuhnuksi voi sanoa kun saivat vihdoin hyviä näytönohjaimia markkinoille high-endiin, mutta tuo 8K kilpailun puute on mielestäni iso pettymys julkaisulta.

Ja AMD:n RTX 3070 kilpailijan hinta oli jo kalliimpi ku Nvidia RTX 3070 FE niin kehitys sinänsä AMD:n hinnoittelussa hyvin huono kuluttajia ajatellen. Tulevaisuutta en uskalla ajatellakkaan. Epäilen että rupeaa AMD:kin rahastamaan toisin kuin moni uskoi, kun monet piti AMD:tä "reilusti hinnoitteleva yrityksenä"
Ennen kuin hyökkäät uutisen kirjoittajaa vastaan kannattaa sisäistää mitä uutisessa on kirjoitettu. Kyse ei ole uutisen kirjoittajan "julistuksesta" vaan yhtiön (=AMD) omien suorituskykymittauksien perusteella tehdystä analyysistä joka viittaa siihen, että tässä on todellinen kilpailija NVidialle. Todellinen suorituskyky selvinnee sitten kun testit joskus julkaistaan. Muutenkin yleisessä asenteessa olisi hieman korjauksen varaa, tekstistä loistaa negatiivinen asenne ko. valmistajaa kohtaan, puhut objektiivisuudesta mutta samalla oma ulosantisi on mielestäni selkeästi toista valmistajaa suosiva.
Yhtiön omien suorituskykydiojen mukaan Radeon RX 6900 XT peittoaa GeForce RTX 3090:n 4K-resoluutiolla viidessä pelistä kymmenestä ja yhden pelin mennessä tasan, kun käytössä on Rageksi ristitty automaattinen ylikellotustoiminto ja alustana on Ryzen 5000 -sarja, mikä mahdollistaa Smart Access Memory -teknologian hyödyntämisen. RX 6900 XT:n TDP on 50 wattia matalampi, mutta Rage-mode päällä näytönohjain ei välttämättä kunnioita sitä.

Radeon RX 6800 XT peittoaa AMD:n 4K-testeissä GeForce RTX 3080:n niin ikään viidessä pelissä kymmenestä, mutta tällä kertaa tasan meneviä pelejä on kaksi, eikä käytössä ole Rage-ylikellotustilaa tai Smart Access Memoryä. 1440p-resoluutiolla 6800 XT vie nimiinsä peräti kahdeksan peliä kymmenestä. Rage-ylikellotustilan ja Smart Access Memoryn kerrotaan parantavan 6800 XT:n suorituskykyä 4K-resoluutiolla seitsemän pelin valikoimalla 2 – 13 %. Radeon RX 6800:n verrokkina oli vielä NVIDIAn viime sukupolven RTX 2080 Ti, jonka se peittosi kaikissa kymmenessä testipelissä sekä 1440p- että 4K-resoluutiolla Smart Access Memory käytössä.
 
Jaa niin, minusta nämä tosiaan jättivät ihan hyvän paikan vielä 5700 ja 5700 XT malleille ainakin siihen asti että saadaan uudet alemman hintaluokan RDNA 2 mallit. 5700 XT noin 400 euron hinnalla on minusta riittävän paljon edullisempi kuin RX 6800. Toisin kuin NVidialla edellisen polven näyttikset jäivät nyt melko ylihintaisiksi.
 
Tässä jäin pohtimaan, kun nvidian osalta hehkutettiin "kaikkien aikojen tehoupgradea" sukupolvien välillä, niin eikös AMD:n kortteja ajatellen tää ollut vieläkin suurempi... ehkä kuriositeetti, ja ehkä upgradea pitäisi pohtia kenen tahansa edellisen sukupuolen malleihin, mutta kuitekin.
 
Ennen kuin hyökkäät uutisen kirjoittajaa vastaan kannattaa sisäistää mitä uutisessa on kirjoitettu. Kyse ei ole uutisen kirjoittajan "julistuksesta" vaan yhtiön (=AMD) omien suorituskykymittauksien perusteella tehdystä analyysistä joka viittaa siihen, että tässä on todellinen kilpailija NVidialle. Todellinen suorituskyky selvinnee sitten kun testit joskus julkaistaan. Muutenkin yleisessä asenteessa olisi hieman korjauksen varaa, tekstistä loistaa negatiivinen asenne ko. valmistajaa kohtaan, puhut objektiivisuudesta mutta samalla oma ulosantisi on mielestäni selkeästi toista valmistajaa suosiva.
Itse en lähtisi kyllä minkään valmistajan hehkutuksesta "tasan ne menevät" vetämään mitään johtopäätöksiä. Valmistajien hehkutukset kun voivat olla hyvinkin sellaisia, jotka eivät sitten käytännössä toteudu. Varsinkin AMD:llä on perinteisesti viime julkaisuissa ollut GPU puolella tätä ongelmaa.
 
Itse en lähtisi kyllä minkään valmistajan hehkutuksesta "tasan ne menevät" vetämään mitään johtopäätöksiä. Valmistajien hehkutukset kun voivat olla hyvinkin sellaisia, jotka eivät sitten käytännössä toteudu. Varsinkin AMD:llä on perinteisesti viime julkaisuissa ollut GPU puolella tätä ongelmaa.

Oliko 5700 kohdalla? Ei tainnut.

Heti kun intialainen lähti tuli linja pidättyväiseksi ja realistiseksi.

Vrt. 50% teho per watti lupaus ja nyt mainostavat pääsevänsä jopa yli 60% parannukseen näillä vs. 5700.
 
Itse en lähtisi kyllä minkään valmistajan hehkutuksesta "tasan ne menevät" vetämään mitään johtopäätöksiä. Valmistajien hehkutukset kun voivat olla hyvinkin sellaisia, jotka eivät sitten käytännössä toteudu. Varsinkin AMD:llä on perinteisesti viime julkaisuissa ollut GPU puolella tätä ongelmaa.
En näe tuota hehkutuksena, vaan asiallisena AMD:n omien suorituskykymittausten esilletuontina ja niiden perusteella tehtynä toteamuksena, eikä noita oikein voi sivuuttaa, muuten uutisen tärkein anti eli odotettava suorituskyky jäisi lukijoille epäselväksi, se lienee monille se olennaisin asia. Mutta tämä tästä, jos uutisesta haluaa antaa palautetta, löytyy sille oma paikkansa: Palaute - io-tech.fi
 
Oliko 5700 kohdalla? Ei tainnut.

Heti kun intialainen lähti tuli linja pidättyväiseksi ja realistiseksi.

Vrt. 50% teho per watti lupaus ja nyt mainostavat pääsevänsä jopa yli 60% parannukseen näillä vs. 5700.

Samaa mieltä. Tosin sitä ei voi tietää johtuiko ylihehkutus inkkarista vai siitä että oli pakko yrittää GCN:ää jotenkin saada myytyä kunnes RDNA tulisi prosessi putkesta ulos. Rahaa kuitenkin on pakko yrittää saada tai loppuu kaikki.
 
(valmistajan ylihehkutukset)
Oliko 5700 kohdalla? Ei tainnut.

No jaa.

Luvattu:
BFV 122%, Metro Exodus 115%

Toteutunut:
BFV 114% , Metro Exodus 104%

10% sinne tai tänne, kukas näitä niin tarkkaan laskee :think:

Mutta vakavammin: odotellaan oikeat luvut, ei päässyt 3070 täysin 2080ti:n tasolle kaikessa ja hyvin todennäköisesti 6000-sarjan luvutkin elää kun niitä päästään objektiivisesti tutkimaan. Siihen kellotuspotentiaalit ja SAMit päälle niin onhan siinä soppaa selvitettäväksi että kenellä se kolmen FPS:n etu on.
 
(valmistajan ylihehkutukset)


No jaa.

Luvattu:
BFV 122%, Metro Exodus 115%

Toteutunut:
BFV 114% , Metro Exodus 104%

10% sinne tai tänne, kukas näitä niin tarkkaan laskee :think:

Mutta vakavammin: odotellaan oikeat luvut, ei päässyt 3070 täysin 2080ti:n tasolle kaikessa ja hyvin todennäköisesti 6000-sarjan luvutkin elää kun niitä päästään objektiivisesti tutkimaan. Siihen kellotuspotentiaalit ja SAMit päälle niin onhan siinä soppaa selvitettäväksi että kenellä se kolmen FPS:n etu on.
Eri testikokoonpano, eri ajurit, eri asetukset.
TPU:lla 5700 XT:n julkaisussa kokoonpanolla, joka on lähempänä AMD:n käyttämää (sama prosessori, ajurit ainakin lähellä samaa versiota jne)
Toteutunut:
BFV 126%, Metro Exodus 108%
 
niin onhan siinä soppaa selvitettäväksi että kenellä se kolmen FPS:n etu on.
Kyllä, ja sitten kun kärpäsen keskittymiskyvyllä pysähtyisi edes hetkeksi, niin ymmärtäisi että se käytännön 3 fps ero on niin täysin mitätön.

Summaan kyllä omat fiilikset: aivan upeaa että vihdoin ja viimein tuli kilpailua :kippis:
 
(valmistajan ylihehkutukset)


No jaa.

Luvattu:
BFV 122%, Metro Exodus 115%

Toteutunut:
BFV 114% , Metro Exodus 104%

10% sinne tai tänne, kukas näitä niin tarkkaan laskee :think:

Mutta vakavammin: odotellaan oikeat luvut, ei päässyt 3070 täysin 2080ti:n tasolle kaikessa ja hyvin todennäköisesti 6000-sarjan luvutkin elää kun niitä päästään objektiivisesti tutkimaan. Siihen kellotuspotentiaalit ja SAMit päälle niin onhan siinä soppaa selvitettäväksi että kenellä se kolmen FPS:n etu on.
Noita prosentteja on aika turha katsella niin tarkkaan, kun muuttujia on liikaa. Lähtökohtaisesti yksikään valmistaja ei ole enää uskaltanut laittamaan itseään toisen edelle vaikka se ei ole edelle kuulunut. Se lienee paras muutos tässä kaikessa, että enää ei kukaan kehtaa vetää mitään ihan törkeitä juttuja mitä aiemmin nähtiin. Viimeksi kun tätä Intel koitti pakastimellaan, niin siitä tuli jo sen verran iso haloo.
 
(valmistajan ylihehkutukset)


No jaa.

Luvattu:
BFV 122%, Metro Exodus 115%

Toteutunut:
BFV 114% , Metro Exodus 104%

10% sinne tai tänne, kukas näitä niin tarkkaan laskee :think:

Mutta vakavammin: odotellaan oikeat luvut, ei päässyt 3070 täysin 2080ti:n tasolle kaikessa ja hyvin todennäköisesti 6000-sarjan luvutkin elää kun niitä päästään objektiivisesti tutkimaan. Siihen kellotuspotentiaalit ja SAMit päälle niin onhan siinä soppaa selvitettäväksi että kenellä se kolmen FPS:n etu on.

Niin no, prossuissa on iso ero 3,6GHz 9900k vs 4,7GHz 8700k, vaikea sanoa kylmiltään kuinka paljon se vaikuttaa. Olettaen, että AMD:n mittauksissa on TAA päällä kun endnote ei sitä nopeasti vilkaisten kerro.

1604052668427.png
 
Eri testikokoonpano, eri ajurit, eri asetukset.

Eri asetukset? Kaikissa noissa ainakin luki Ultra, mutta se nyt on sinänsä ohi pointin muutenkin.

Noita prosentteja on aika turha katsella niin tarkkaan, kun muuttujia on liikaa.

^ tämä oli se pointti, ei lähdetä liikaa laukalle valmistajan testilabrasta vaan katsotaan sitten kuluttajan käteen laitettavista tuotteista jotka on testattu jonkun muun toimesta "ihan vaan varmuuden vuoksi". Erot toki voi olla mihin suuntaan vaan, todennäköisesti esim. 6800XT:stä löytyy isompiakin fps-lukuja mitä näytetty kun laitetaan ne nopeutustäpät päälle (AMD:llahan niitä ei ollut käytössä kaaviossa). Mutta harvemmin niinpäin, sattuneesta syystä.
 
Vähän offtopic, mutta en kyllä tajua että jotkut puhuu jo 8k pelaamisesta. Itse juuri metsästin siedettävän 32" 4K näytön, ja valikoimaa on todella niukasti. Edes 144hz ei löydy. Kuvittelisin että 8K pelaaminen korkeammilla hertseillä vie vielä sellaiset 5-10v.
Jos 4K näytöt ovat niche, niin high-refresh näytöt ovat vielä mitättömämpi niche.
 
Se lienee paras muutos tässä kaikessa, että enää ei kukaan kehtaa vetää mitään ihan törkeitä juttuja mitä aiemmin nähtiin. Viimeksi kun tätä Intel koitti pakastimellaan, niin siitä tuli jo sen verran iso haloo.
Nykyisin noista tulosten manipuloinneista jää kyllä niin nopeasti kiinni ettei ne kannata. Intelhän ratkaisi ongelman sponssaamalla itselleen sopivan "kolmannen osapuolen testin", userbenchmarkin.

Mutta jos puhe näyttiksistä ja olemassaolevista oikeista peleistä niin huijaaminen alkaa olla turhaa. Esitettyjen tulosten pitää olla toistettavissa, muuten tulee paskaa niskaan oikein kunnolla. Tältä osin homma alkaa olla jo ihan hyvällä mallilla. Toki valmistajat valitsee ne esiteltävät pelit niin että näyttää parhaalta. Totuus, vaikkei koko totuus olisikaan.
 
Niimpä. Enkä voi ymmärtää miten se voi olla niin vaikeaa tiputtaa graffa asetuksia alaspäin ja saada näin haluamansa fps:t.
Kun se on kerran mahdollista kun ollaan PC:llä pelaamassa eikä konsoleilla.

Niin, taitaa vaan DLSS:n päälle kytkeminen usein tuottaa paremman lopputuloksen kuin muita asetuksia tiputtamalla, jos siis halutaan sama fps.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 652
Viestejä
4 494 994
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom