AMD julkisti RDNA2-arkkitehtuurin ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
amd-radeon-rx-6000-rdna2-splash-20201028.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD esitteli tänään kauan odotetun RDNA2-arkkitehtuurin ja siihen perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet. NVIDIAn tapaan AMD esitteli aluksi kolme mallia uuteen näytönohjainsarjaansa: RX 6800, RX 6800 XT ja RX 6900 XT.

[gallery link="file" ids="54040,54039,54038"]

RDNA2-arkkitehtuurin tavoitteena oli 50 parempi suorituskyky wattia kohden verrattuna edeltävään RDNA-arkkitehtuuriin, mutta Navi 21:llä saavutetaan AMD:n mukaan yleisesti 54 ja RX 6900 XT:n tapauksessa parhaimmillaan jopa 65 % parempi suorituskyky per watti. Parannukset on saavutettu uusilla Compute Unit -yksiköillä, jotka toimivat 30 % aiempaa nopeammin samalla tehonkulutuksella, yleisillä arkkitehtuurin parannuksilla sekä uudella Infinity Cache -välimuistilla. Tulemme tutustumaan Infinity Cacheen ja muihin artikkelissa mainittuihin uudistuksiin tarkemmin tulevassa RDNA2-artikkelissa sekä muussa uutisoinnissa.



Koko nyt esitelty Radeon RX 6000 -kolmikko perustuu yhteen ja samaan Navi 21- eli ”Big Navi” -grafiikkapiiriin. 26,8 miljardista transistorista rakennettu grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n 7 nanometrin valmistusprosessilla ja se rakentuu yhteensä 80 Compute Unit -yksiköstä ja 256-bittisestä muistiväylästä, jonka jatkeena on 16 gigatavua 16 Gbps:n GDDR6-muistia. Näytönohjaimen verrattain kapeaa 512 Gt/s:n muistikaistaa on kompensoitu 128 Mt:n Infinity Cache -välimuistilla, jonka avulla efektiivinen muistikaista olisi teoriassa peräti 1664 Gt/s. Löydät kunkin mallin oleellisimmat tekniset yksityiskohdat yllä olevasta taulukosta.

RDNA2-arkkitehtuuri ja siihen perustuvat näytönohjaimet tukevat täysin Microsoftin DirectX 12 Ultimate -rajapintaa ja sen uusia ominaisuuksia, kuten säteenseurannan kiihdytys, Variable Rate Shading -teknologia, Mesh-varjostimet sekä Sampler Feedback -teknologia. Useat DX12U-rajapinnan ominaisuuksista on jaettu sisäisesti eri tasoihin, mutta AMD:n uutuuksien osalta nämä tasot varmistuvat vasta myöhemmin. Säteenseurannan osalta AMD on varmistanut jo aiemmin Microsoftin kautta, että tuettuna on vähintään DXR:n tällä hetkellä korkein 1.1 -taso. Myös DirectStorage-rajapinta on luonnollisesti tuettujen ominaisuuksien listassa.

[gallery link="file" ids="54031,54030,54041"]

AMD on asemoinut Radeon RX 6900 XT:n NVIDIAn GeForce RTX 3090:n kilpailijaksi, RX 6800 XT:n RTX 3080:n kilpailijaksi ja lopulta RX 6800:n RTX 3070:n kilpailijaksi. Yhtiön omien suorituskykydiojen mukaan Radeon RX 6900 XT peittoaa GeForce RTX 3090:n 4K-resoluutiolla viidessä pelistä kymmenestä ja yhden pelin mennessä tasan, kun käytössä on Rageksi ristitty automaattinen ylikellotustoiminto ja alustana on Ryzen 5000 -sarja, mikä mahdollistaa Smart Access Memory -teknologian hyödyntämisen. RX 6900 XT:n TDP on 50 wattia matalampi, mutta Rage-mode päällä näytönohjain ei välttämättä kunnioita sitä.

[gallery link="file" ids="54037,54036,54035,54034,54033,54032"]

Radeon RX 6800 XT peittoaa AMD:n 4K-testeissä GeForce RTX 3080:n niin ikään viidessä pelissä kymmenestä, mutta tällä kertaa tasan meneviä pelejä on kaksi, eikä käytössä ole Rage-ylikellotustilaa tai Smart Access Memoryä. 1440p-resoluutiolla 6800 XT vie nimiinsä peräti kahdeksan peliä kymmenestä. Rage-ylikellotustilan ja Smart Access Memoryn kerrotaan parantavan 6800 XT:n suorituskykyä 4K-resoluutiolla seitsemän pelin valikoimalla 2 – 13 %. Radeon RX 6800:n verrokkina oli vielä NVIDIAn viime sukupolven RTX 2080 Ti, jonka se peittosi kaikissa kymmenessä testipelissä sekä 1440p- että 4K-resoluutiolla Smart Access Memory käytössä.

Radeon RX 6800 ja RX 6800 XT saapuvat myyntiin 18. marraskuuta. Niiden verottomat suositushinnat ovat 579 ja 649 dollaria. Radeon RX 6900 XT saapuu myyntiin 8. joulukuuta 999 dollarin verottomaan suositushintaan.

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Taulukossa näyttää olevan GDDR7 ja GDDR8 muistit ja RX 6800 XT kaksi kertaa...
 
Nuo GDDR7 ja 8 muistiväylät tuossa taulukossa pohjautuvat mihin lähteisiin? Tämmöiset uudet termit kuten "Infinity cache" ja "DirectStorage" kannattaisi hyvin käsitellä jossain tulevassa artikkelissa, koska mikä on oikeasti kuluttajan kannalta relevantti teknologia päivitystä harkitessa, ja mikä on pelkästään markkinointipuppua. Valinta kahden eri leirin välillä vaikeutuu entisestään kun ei perf/watt ei olekaan enää ratkaisevin kriteeri. Aikoinaan naaivisti päädyin nVidiaan pelkän physX-tuen takia ja käsittääkseni heidän DLSS2.0 on arvokkain valttikortti tässä kilpailutilanteessa.
 
Tuli iso jytky! Kyllä moni menettää yöunet.
Kyllä mutta miksi menettää yöuniaan tämän vuoksi? Hyvä juttuhan tuo oli että AMD pääsi vihdoin kilpasille Nvidian kanssa ja luulen että kelpaa Nvidian korttejakin harkitseville kilpailutilanne joka varmasti pistää myös hintoja leikkuriin ainakin sen "uber" kalliin valmistajan osalta. Kuka oikeasti edes harkitsee RTX3090:stä enää tuohon hintaan? Toki täytyy odotella ns. oikeat pelitestit enesin ennen kun oikein alkaa hehkuttaan.
 
Hienolta julkaisulta vaikuttaa. Luottamus AMD:n ajurikoodaamiseen on kuitenkin vähissä. Ostin olohuoneen koneeseen jonkun perus-APU:n, oliko se nyt Ryzen 3200G, ja kesti toista vuotta ennen kuin kaatuilut korjaava ajuripäivitys vihdoin tuli. Pikkuviat kuuluvat asiaan, mutta tällaiset mustaan tai siniseen ruutuun kaatumiset pitäisi kyllä korjata todella nopeasti, jos haluaa pitää asiakkaansa...

Asiasta kolmanteen, miltäköhän näiden tuulettimet kuulostavat ´Rage-ylikellotusmoodissa´ :geek:
 
AMD jatkaa jytkyttämistään. Näiden huippuskenaario-slaidien valossa etenkin 3070:n kohdalla voi hyvällä omatunnolla sanoa Nvidian päivien olevat luetut. 8GB on auttamattoman vähän tulevaisuutta ajatellen, kun kilpailija tarjoaa tuplat lähes samaan hintaan.
 
Odotan puolueettomia testejä suurella mielenkiinnolla, ilman näytönohjainta.. koska ennakoin hienosti Ampere-julkasuun ja saatavuus on ollut =”=#%)&:aa.
 
Nuo GDDR7 ja 8 muistiväylät tuossa taulukossa pohjautuvat mihin lähteisiin? Tämmöiset uudet termit kuten "Infinity cache" ja "DirectStorage" kannattaisi hyvin käsitellä jossain tulevassa artikkelissa, koska mikä on oikeasti kuluttajan kannalta relevantti teknologia päivitystä harkitessa, ja mikä on pelkästään markkinointipuppua. Valinta kahden eri leirin välillä vaikeutuu entisestään kun ei perf/watt ei olekaan enää ratkaisevin kriteeri. Aikoinaan naaivisti päädyin nVidiaan pelkän physX-tuen takia ja käsittääkseni heidän DLSS2.0 on arvokkain valttikortti tässä kilpailutilanteessa.
Ne olivat ihan Excelin automaagien virheitä, ajattelin kätevästi kopioida GDDR6:n kaikkiin niin se teki niistä GDDR7 ja 8, en huomannut mutta on jo korjattu (kuva voi päivittyä viiveellä).
Infinity Cache ja muut uutuudet tullaan käsittelemään erillisessä arkkitehtuuri-artikkelissa ja uutisoinnissa ihan kuten siinä uutisessa lukeekin.
 
DirectStorage lienee aikalailla vastaava mitä NVIDIA RTX IO. Hyvä, että kehitystä tapahtuu tälläkin saralla.
 
AMD jatkaa jytkyttämistään. Näiden huippuskenaario-slaidien valossa etenkin 3070:n kohdalla voi hyvällä omatunnolla sanoa Nvidian päivien olevat luetut. 8GB on auttamattoman vähän tulevaisuutta ajatellen, kun kilpailija tarjoaa tuplat lähes samaan hintaan.
No eipäs tuo taida näkyä muussa kuin joissain peleissä jotkut über ultra tekstuurit päällä. Pykälällä laskee tekstuurien tarkkuutta ja taas mennään. Tuskin tekstuurien tarkkuus kovin massiivisesti kasvaa lähiaikoina.
 
DirectStorage lienee aikalailla vastaava mitä NVIDIA RTX IO. Hyvä, että kehitystä tapahtuu tälläkin saralla.
Ei vaan "RTX IO" on NVIDIAn nimi heidän DirectStorage-tuelleen, AMD ei ole (ainakaan vielä) antanut mitään erillistä brändäystä omalleen. AMD:llahan oli jo HBCC:ssä tuki SSD-asemien ja muiden tallennusmedioiden mappaamiseen suoraan näytönohjaimelle, mutta Microsoftin rajapinta (DirectStorage) ei ollut silloin kuin pilke MS:n kehittäjätiimin silmäkulmassa.
Mites tuo AMD:een vastaus DLLS 2.0 tekniikkaan? Onko heillä vastaavaa?
Eivät puhuneet mistään tietyistä kuvanskaalausmetodeista sen tarkemmin, mutta oli siellä "super resolution" mainittuna FidelityFX-kirjaston (tulevana) ominaisuutena
 
Minusta tuo pelkkä rage -mode ei nosta suorituskykyä 2-13%. Se oli tuon verran rage mode + smart access memory yhdistettynä.
 
AMD pääsi yllättämään ainakin meikäläisen. Odotin AMD:ltä RTX 3080:n tasoista näytönohjainta mutta sieltähän tuli haastaja myös RTX 3090:lle. Ihan ei ehkä riitä paukut RX 6900 XT:ssä päihittämään Nvidiaa mutta lähelle tullaan. Kovasti olisi Lisa varmaan halunnut sanoa, että nyt AMD:llä on markkinoiden nopein CPU ja GPU. Ainakin viimeiseen asti oli yritetty Rage modella optimoida.

RX 6800 XT vaikuttaa olevan aivan tasoissa RTX 3080:n kanssa ja RX 6800 ehkä jopa edellä RTX 3070 näytönohjainta. Nyt pitäisi olla pelaajilla olla valinnan varaa, jos kortteja vain saadaan kaupan hyllyille. Seuraavasta sukupolvesta tulee myös mielenkiintoinen, kun AMD käytännössä tasoitti puntit toistaiseksi.
 
Intel kokoonpanolla myös sitten verrokki suorituskyky mittaukset, ei paljon smart accesit lämmitä 8700k setillä.
 
AMD pääsi yllättämään ainakin meikäläisen. Odotin AMD:ltä RTX 3080:n tasoista näytönohjainta mutta sieltähän tuli haastaja myös RTX 3090:lle. Ihan ei ehkä riitä paukut RX 6900 XT:ssä päihittämään Nvidiaa mutta lähelle tullaan. Kovasti olisi Lisa varmaan halunnut sanoa, että nyt AMD:llä on markkinoiden nopein CPU ja GPU. Ainakin viimeiseen asti oli yritetty Rage modella optimoida.

RX 6800 XT vaikuttaa olevan aivan tasoissa RTX 3080:n kanssa ja RX 6800 ehkä jopa edellä RTX 3070 näytönohjainta. Nyt pitäisi olla pelaajilla olla valinnan varaa, jos kortteja vain saadaan kaupan hyllyille. Seuraavasta sukupolvesta tulee myös mielenkiintoinen, kun AMD käytännössä tasoitti puntit toistaiseksi.
Tein @Tukkeuma kanssa saman huomion, ragemoden lisäksi päällä oli smart access memory.
Meni se sitten edelle vaikka vedellä jäähdytettynä niin onhan se kova suoritus 500 taalaa halvemmalla.
 
Ei vaan "RTX IO" on NVIDIAn nimi heidän DirectStorage-tuelleen, AMD ei ole (ainakaan vielä) antanut mitään erillistä brändäystä omalleen. AMD:llahan oli jo HBCC:ssä tuki SSD-asemien ja muiden tallennusmedioiden mappaamiseen suoraan näytönohjaimelle, mutta Microsoftin rajapinta (DirectStorage) ei ollut silloin kuin pilke MS:n kehittäjätiimin silmäkulmassa.

Eivät puhuneet mistään tietyistä kuvanskaalausmetodeista sen tarkemmin, mutta oli siellä "super resolution" mainittuna FidelityFX-kirjaston (tulevana) ominaisuutena

Tukka Jumala puhui tuosta kanssa, että olisi AMD:n vastine. Ei ilmeisesti ollut AMD:lta saanut juurikaan vielä muuta kommenttia kuin "Eri periaatteella toteutettu" mutta vastaavaan lopputulokseen pyrkivä tekniikka kuitenkin kyseessä. Aika näyttää miten käytännössä käy. Itse todennäköisesti hankin 6800XT:n kun on tarkoitus ostaa prossuksi 5900X uuteen koneeseen kun tulee saataville.
 
Meni se sitten edelle vaikka vedellä jäähdytettynä niin onhan se kova suoritus 500 taalaa halvemmalla.
On tietenkin mutta tuskin hintatietoiset kuluttajat ovat RTX 3090 näytönohjainta ostaneet vaan se ollut niitä varten, ketkä haluaa markkinoiden nopeimman kortin. Maksoi mitä maksoi. He varmaan ostavat RTX 3090:n edelleen vaikka RX 6900 XT tekee siitä entistä järjettömän hankinnan hintaan peilattuna.
 
Noh, tämä sinänsä oli odotettavissa, kun nVidia julkaisi kustannustehokkaita kortteja ja veti isompien korttien kanssa täydet "Fermit" tauluun heti kättelyssä. Vaan hieman yllättävää, että AMD:n vastaus on näinkin kova että käytännössä saman teholuokan huippumallin saa kolmaosan halvemmalla.
 
Tukka Jumala puhui tuosta kanssa, että olisi AMD:n vastine. Ei ilmeisesti ollut AMD:lta saanut juurikaan vielä muuta kommenttia kuin "Eri periaatteella toteutettu" mutta vastaavaan lopputulokseen pyrkivä tekniikka kuitenkin kyseessä. Aika näyttää miten käytännössä käy. Itse todennäköisesti hankin 6800XT:n kun on tarkoitus ostaa prossuksi 5900X uuteen koneeseen kun tulee saataville.
Siis ei se DirectStorage ole mikään "AMD:n vastine RTX IO:lle", vaan kumpikin tukee DirectStoragea ja NVIDIA on vain päättänyt brändätä oman tukensa sille RTX IO:ksi. Lainaamassani viestissä luultiin DirectStoragen olevan vastine RTX IO:lle, mitä se ei ole.
 
Eli Intel alustalla ovat mopoja Nvidian näyttiksiin nähden ja vaativat jos mitä ajurivirityksiä toimiakseen "täysillä"
En vaihda koko konetta sen takia.
Nvidia on viineri jälleen kerran ,mutta nyt oli jo hiukan yritystä Atilla.
 
Kovaa suorittamista ja hienoa nahdä kilpailua taas kärkipäässäkin ! Nyt taisi selvitä taustat nividian hinnoittelulle ja kiireelle, eli ehkä se ei ollut ihan pelkkää hyväntekeväisyyttä tuoda hintoja reilusti alas ja koittaa myydä nyt liian alhaiseksi todettuun julkaisuhintaan kortteja omilta sivuilta.. Kuluttaja voittaa lopulta näiden julkistusten myötä.
 
AMD pääsi yllättämään ainakin meikäläisen. Odotin AMD:ltä RTX 3080:n tasoista näytönohjainta mutta sieltähän tuli haastaja myös RTX 3090:lle. Ihan ei ehkä riitä paukut RX 6900 XT:ssä päihittämään Nvidiaa mutta lähelle tullaan. Kovasti olisi Lisa varmaan halunnut sanoa, että nyt AMD:llä on markkinoiden nopein CPU ja GPU. Ainakin viimeiseen asti oli yritetty Rage modella optimoida.

RX 6800 XT vaikuttaa olevan aivan tasoissa RTX 3080:n kanssa ja RX 6800 ehkä jopa edellä RTX 3070 näytönohjainta. Nyt pitäisi olla pelaajilla olla valinnan varaa, jos kortteja vain saadaan kaupan hyllyille. Seuraavasta sukupolvesta tulee myös mielenkiintoinen, kun AMD käytännössä tasoitti puntit toistaiseksi.

Mitä nyt 2/3 osa hinnalla samaa ellei parempaa tehoa. Eli kyllä se AMD taisi nyt vetää pitemmän korren ihan kirkkaasti kokonaisuutena..
 
Eli Intel alustalla ovat mopoja Nvidian näyttiksiin nähden ja vaativat jos mitä ajurivirityksiä toimiakseen "täysillä"
En vaihda koko konetta sen takia.
Nvidia on viineri jälleen kerran ,mutta nyt oli jo hiukan yritystä Atilla.
Paha mennä sanomaan ilman testejä mutta RX 6800:n ja 6800 XT:n kaaviossa ei ole käytössä Smart Access Memoryä tai Rage Modea. Ne oli ainoastaan RX 6900XT:n vertailussa.
 
Jestas kun tää on kun aikoinaa jokerit vs hifk ja saarioinen vs atria. Minusta kerrankin hyvä että saadaan kilpailua ja sitä kautta vähän hintoja poljettua. Toki tässä ratkaisee se saano amd tavaraa ulos ettei käy vihreän leirin mokausta. Kyllä taidan ekaa kertaa pitkään aikaan laittaa ostohousut tuohon uutuuteen amd:ltä.
 
Siis ei se DirectStorage ole mikään "AMD:n vastine RTX IO:lle", vaan kumpikin tukee DirectStoragea ja NVIDIA on vain päättänyt brändätä oman tukensa sille RTX IO:ksi. Lainaamassani viestissä luultiin DirectStoragen olevan vastine RTX IO:lle, mitä se ei ole.
Menu luurilla lainaus huonosti niin tarkennetaan vähän. Tuo "Super resolution" on ilmeisesti AMD:n vastine tuolle NVIDIAn DLSS tekniikalle.
 
Ei paha julkaisu, tuossa tosiaan on ilmeisen huomattavaa etua 5900X prossusta X570 emolla, jota käyttivät noiden näyttisten testauksessa. Tämähän tarkoittanee, että jos omistat Intelin prossun tai vanhemman Ryzenin, niin nämä 6000-sarjalaiset näyttikset eivät ehkä ole se tehokkain vaihtoehto AMD:n mainitsemissa luokissa.
 
Ei paha julkaisu, tuossa tosiaan on ilmeisen huomattavaa etua 5900X prossusta X570 emolla, jota käyttivät noiden näyttisten testauksessa. Tämähän tarkoittanee, että jos omistat Intelin prossun tai vanhemman Ryzenin, niin nämä 6000-sarjalaiset näyttikset eivät ehkä ole se tehokkain vaihtoehto AMD:n mainitsemissa luokissa.
6800XT ja 5900X X570 emolla tulevat olemaan mitä todennäköisemmin melko loistava paketti.
 
Ei paha julkaisu, tuossa tosiaan on ilmeisen huomattavaa etua 5900X prossusta X570 emolla, jota käyttivät noiden näyttisten testauksessa. Tämähän tarkoittanee, että jos omistat Intelin prossun tai vanhemman Ryzenin, niin nämä 6000-sarjalaiset näyttikset eivät ehkä ole se tehokkain vaihtoehto AMD:n mainitsemissa luokissa.

Hinta erolla saa jo tuollaisen uuden Ryzen prossunkin päivitettyä samoilla tulilla.. ns. samalla rahalla mitä pelkkään vihreän näyttiksen.
 
Jos 5k sarjalla on sama io chippi kuin 3k sarjalla prossuissa, niin mitä ihmettä siellä chipletissä voi olla mitä vaaditaan, että smart access memory ei toimisi 3k sarjalla?
 
Erittäin vahva julkaisu AMD:ltä. Ainut asia missä AMD ei mututuntumalla tule pärjäämään Nvidialle, on oletettavasti Säteenseuranta. Eivät ainakaan esitelleet siihen liittyen mitään graafeja. Hinta tosin onkin paljon pienempi, joten olen lähinnä tyytyväinen jos tuon säteenseuranta pieksee edes 3070 tai 2080ti:n tuolla 649 dollarin hintalapulla kyseisessä hintasegmentissä.

Nyt on pauketta per €/fps AMD:ltä jos saavat noita vielä riittävästi hyllyille asti !
 
Oon ihan täysin missannut, että koskas näiden testejä aletaan näkeen?
 
Nonii, siinä AMD aiheutti sen, että 3070 tulee olemaan dead on arrival. Myös 3090 jäi kyllä aika naurettavan näköiseksi julkaisuksi. 3080 on ainut mikä piti pintansa tämän julkaisun jälkeen. Joskin mitä nyt on nähty hintojen nousua, niin se jos ei käänny niin jää 3080 myös tuhnuksi.

jos ei AMD keulinu kovin paljoa esittämillä tuloksillaan ja ne tulee toistumaa kolmannen osapuolen testeissä voi Jensen palata nahkatakissaan takaisin keittiöön keittelemään uusia kortteja
 
Ja seuraavaksi 3070Ti ja 3080Ti tulossa vastauksena näille.
Eipä Nvidialla taida olla sen suhteen kiire, kuitenkin ihan varmasti kaikki menee kaupaksi mitä vain saavat tuupattua ulos vielä pitkän aikaa.
Mutta varmasti suunnitelmat on olemassa, kunhan saavat tuotannon kuntoon.
 
Super Resolution toimii ihan eri tavalla kuin DLLS, jossa joku supertietokone jyskyttää muutamia viikkoja optimointeja pelin yksittäisille osille. Jonkinlainen geneerisempi upscaling tekniikka siis lienee kyseessä. Jos näin on, niin hyviä puolia on se, että SUPER resolution hyvin nopeasti ajaa ohi pelien määrässä dlls:n. Toisaalta sillon kun dlls sattuu toimimaan, niin se antanee tarkempaa jälkeä. Mutta melkoinen soppa testaajilla joka tapauksessa luvassa kyseisten ominaisuuksien suhteen! Vähän niinkuin ennenvanhaan, kun nopeuden lisäksi katseltiin frami famelta myös kuvan laatua. Oma arvaus on, että dlls voittaa kaupunkimaisemissa ja muissa putkijuoksuissa, avoimessa luontoympäristössä vaihtelevat paikkoja.

Raytrasing pelit on tehty suoraan Nvidian omalle raytrasing sydeemille, joten kestää jonkun aikaa ennenkuin tulee uusia raytrasing pelejä joissa molemmat Nvidia ja amd ovat tuettuina. Wanhemmissa peleissä pitänee odotella patchejä, jotta ja jos kun amd raytrasing alkaa niissä toimia.
Siksi en ihmettele, että raytrasingistä ei juuri vielä puhuta. Nyt kun dx12 sisältää yhteisen rajapinnan, niin tulevissa peleissä homman pitäisi funkata heti kättelyssä niin amd, Nvidia, kuin Intel graffakorteissa. Siihen saakka kunnes noita pelejä tulee julkaisuun kaikki riippuu väännetäänkö amd:lle oma graffapolku vai ei.

Mutta kaikenkaikkiaan hyvä julkaisu. Kilpailua tuli itse asiassa ylemmäksi kuin itse edes arvelin. Hyvä olla välillä väärässä näissä asioissa :)
Tekee tosi hyvää kilpailulle! Luulen, että Nvidian leirissä jo väännetään tiukasti seuraavia graffasukupolvia ja jätetään ne pehmustetut nyrkkeilyhanskat amatööreille! Amd:lla taas näyttää olevan oikein hyvä pohja lähteä parantelemaan rdna2 alustalta! Odotan kunnon tykitystä taas ensi vuonna...

Nyt sitten vain odottelemaan 3060, 3050, 3040? 6300, 6500, 6700 sarjoja sellaisiin hintaluokkiin joihin itselläkin on varaa!
Pojat pistäkees Porilaisten marssi soimaan!
 
Eipä Nvidialla taida olla sen suhteen kiire, kuitenkin ihan varmasti kaikki menee kaupaksi mitä vain saavat tuupattua ulos vielä pitkän aikaa.
Mutta varmasti suunnitelmat on olemassa, kunhan saavat tuotannon kuntoon.
3090 hinta ei tipu niin sen vuoksi jo ennen Amd julkaisujakin huhuissa pyörinyt 3080Ti tulee ehkä vielä tämän vuoden puolella.

Toivottavasti jo 2021 ja 5nm myötä 8K pelailua varten tulisi oikeasti todella tehokkaita ohjaimia.
 
Tuo 3070ti tulee varmaan nopeastikkin! Sen verta vähän on ollut 3080, 3090 kortteja markkinoilla, että Nvidialla lienee iso kasa ”serjäte” 102 piirejä, jotka eivät ole kelvanneet noihin kahteen malliin, että 3070ti kortteja voi saada piankin ulos isojakin määriä (jos vain gddr6x muistit piisaa)
3080ti on helppo tehdä. Jätetään vain 3090 kortista emolevyn alapuolella olevat muistipiirejä pois ja meillä on 3080ti joka kellotetaan vaikka väkisin 6900xt mallin yläpuolelle! ;)
Mutta tuleeko noita sitten markkinoille milloin, on sitten vaikeasti hahmotettavissa edes kristallipallolla. Edellisiä pikemmin, jälkimmäisiä myöhemmin. Näin arvelen.
 
Milloinkas IO-techin artikkeli julkaistaan näistä?
 
Jos 5k sarjalla on sama io chippi kuin 3k sarjalla prossuissa, niin mitä ihmettä siellä chipletissä voi olla mitä vaaditaan, että smart access memory ei toimisi 3k sarjalla?

Ei välttämättä mitään, sanoisin jopa että todenäköisesti ei ole.

Ei vaan haluta vanhalle sarjalle antaa uutta kikkaa käyttöön. Jos jollain on varaa ostaa 600€ näyttis, niin kyl sellainen kaveri aika herkästi päivittää prossunkin...
 
On se hienoa saada taas kilpailua GPU High Endiin. Tosiaan mielenkiintosta että Nvidia selvästikin tiesi mitä täältä oli tulossa 3000 sarjaa hinnoitellessaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 373
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom