AMD julkaisee Ryzen 9000X3D -prosessorit 7. marraskuuta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 346

amd-ryzen-9000-x3d-reimagined-20241021.jpg

AMD:n Zen 5:n arkkitehtuuriin perustuvat Ryzen 9000 -prosessorit olivat monelle pelaajalle pettymys. 3D V-Cache -välimuistilla varustettuja X3D-versioita onkin odotettu pelaajien keskuudessa pelastamaan sukupolven maineen.



Nyt AMD on ilmoittanut Ryzen 9000X3D -prosessoreiden saapuvan myyntiin 7. päivä marraskuuta eli reilun kahden viikon kuluttua. Viestipalvelu X:ssä julkaistu kiusoitteluvideo on varustettu saatesanoin ”X3D Reimagined”, mikä viitannee yhtiön teknisen markkinoinnin johtajan Donny Woligroskin aiemmin antamaan lausuntoon.

Woligroski kertoi Computex-messujen yhteydessä jo ennakkoon, etteivät Ryzen 9000 -prosessorit tulisi voittamaan peleissä Ryzen 7000X3D -prosessoreita. Hän kuitenkin kertoi samassa yhteydessä, että siinä missä Ryzen 5000X3D ja 7000X3D ovat 3D V-Cache -välimuistin kannalta käytännössä yhdestä puusta, tulisi Ryzen 9000X3D sisältämään merkittäviä uudistuksia välimuistiinsa. Näiden uudistusten luonne selvinnee siis reilun parin viikon kuluttua prosessoreiden virallisen lanseerauksen yhteydessä.

Lähde: AMD @ X
 
Tätä onkin vähän odoteltu, jo aavistuksen meinasin päivittää nykyisen 5800X:n kesällä 7800X3D:hen, mutta onneksi on malttanut odotella.
 
Mielenkiinnolla odotellaan ku pelikonetta olis tarkotus päivitellä, että jäädäänkö odottamaan näistä nyt sitte lisäkilkkeitä vai otetaanko tuo 7800X3D. Ei varsinaisesti mitää kiirettä, pelaamattomia pelejä vielä nii paljon vanhallekki koneelle, että kiire ei ole, varsinki ku vielä nvidian näyttistä odotellaan samalla.
 
Joskos olisivat onnistuneet nostamaan 3D-muistinsa kellotaajuuskestävyyttä hitusen? Koska sehän oli osittain edellisen 7xxxX3D-sukupolven rajoitteena. En tosin odottaisi ihmeitä koska silkka CPU-suorituskykyparannus 7000 -> 9000'een oli kuitenkin hyvin vaatimaton :coffee:
 
Hieman on eri mielipiteet mitä julkaistaan osa sanoo että julkaistaan ainostan yksi x3d malli ja loput tulee myöhemmin.
Myös 9000 mallit ovat saaneet tämän kuun aikana hieman alennuksia mutta ei ole pysyvä en tiedä tuleeko ne näkymään suomen hinnoissa.
Toivottavasti kahden ccd mallit saavat molempiin x3d muistit kun se olisi kaivattu muuten pelisuorituskyky ei varman tule olemaan kovin suuri loikka.
 
No jaa. Kova diilihän tuo 7800x3d 380€ parhaasta pelirossusta oli ennen kuin hinnat lähti nousuun.
Jos mustana perjantaina tulis hinnat alas vielä tarjouksilla lähemmäs 350€ niin varmasti varteenotettava kilpailija vielä. Eipä tuossa oletetun julkaisuajankohdan ja blackfridayn välillä paljon ole. Toisaalta voihan tää 7800x3d hinnan pumppaaminen olla jopa puhtaasti retailereiden/tukkureiden toimintaa ennen blackfriday. Perinteisestihan ne hinnat on kesän jälkeen aina hilattu ylös että saadaan ale % näyttämään hyviltä. Eli kaipa tässä vielä toivoa on järkihinnoittelunkin osalta.
 
Jos mustana perjantaina tulis hinnat alas vielä tarjouksilla lähemmäs 350€ niin varmasti varteenotettava kilpailija vielä. Eipä tuossa oletetun julkaisuajankohdan ja blackfridayn välillä paljon ole. Toisaalta voihan tää 7800x3d hinnan pumppaaminen olla jopa puhtaasti retailereiden/tukkureiden toimintaa ennen blackfriday. Perinteisestihan ne hinnat on kesän jälkeen aina hilattu ylös että saadaan ale % näyttämään hyviltä. Eli kaipa tässä vielä toivoa on järkihinnoittelunkin osalta.
Jep. Itse ostin myös alle 4 huntin ja nyt hymyilyttää😂
 
Olisiko videossa vihjettä uudesta systeemistä?
Jos videon vihjailuista pitäisi jotain arvata, niin videossa kerrosten välissä on metalliselta näyttävää litkua :D.
Ovat varmaan parantaneet lämmön johtumista pois cpu:lta välimuistin läpi galliumilla?
 
Jos mustana perjantaina tulis hinnat alas vielä tarjouksilla lähemmäs 350€ niin varmasti varteenotettava kilpailija vielä. Eipä tuossa oletetun julkaisuajankohdan ja blackfridayn välillä paljon ole. Toisaalta voihan tää 7800x3d hinnan pumppaaminen olla jopa puhtaasti retailereiden/tukkureiden toimintaa ennen blackfriday. Perinteisestihan ne hinnat on kesän jälkeen aina hilattu ylös että saadaan ale % näyttämään hyviltä. Eli kaipa tässä vielä toivoa on järkihinnoittelunkin osalta.

No joo aika suuren pettymyksen nämä black friday "tarjoukset" kyllä tuottaneet pc raudan osalta viime vuosina. Oisko tuossa 7800x3d hinnan nousun taustalla ollut pääosin hieman nousseet valmistuskustannukset, johon on lyöty extraa luonnollisesti kun tuo kivi on myynyt aika hyvin. Saattaapi tuo hinta vähän tippua kun 9800x3d tulee ja black friday, mutta en usko että alle 400€ saa. Pahoin "pelkään", että 9800x3d maksaa suomessa yli 540€ julkaisussa kun iteliltä tuli tuhnua pelisuorituskyvyn kannalta.
 
Pahoin "pelkään", että 9800x3d maksaa suomessa yli 540€ julkaisussa kun iteliltä tuli tuhnua pelisuorituskyvyn kannalta.
Niinno, 5800X3D maksoi pari vuotta sitten sen 514,90€ kun kävin Verkkiksestä hakemassa.. 380€:n 7800X3D tuntui tuon jälkeen suorastaan halvalta kun sai vielä AFoP:in kaupantekijäisinä :D

Noniin, nyt tässä on sitten varmaan hyvä hetki alkaa heittää noppaa, pistääkö 7800X3D myyntiin jo tässä vaiheessa ja saanee lähes omansa takasin, vai jättäisikö vain kakkoskoneeseen tuon..
 
Nyt AMD on ilmoittanut Ryzen 9000X3D -prosessoreiden saapuvan myyntiin 7. päivä marraskuuta eli reilun kahden viikon kuluttua

Itse olen hieman skeptinen (eli "prosessoreiden" vs "prosessorin") mutta toki hienoa jos oikeasti useampia eri versioita tulee (eli 8, 12 ja 16 ydin nyt ainakin). En yllättyisi yhtään jos ainoa mikä tulee myyntiin olisi 8-ydin versio...
 
Itse olen hieman skeptinen (eli "prosessoreiden" vs "prosessorin") mutta toki hienoa jos oikeasti useampia eri versioita tulee (eli 8, 12 ja 16 ydin nyt ainakin). En yllättyisi yhtään jos ainoa mikä tulee myyntiin olisi 8-ydin versio...
12 ytiminen ei ehkä tule, mutta eiköhän sieltä 8 ja 16 ytiminen tule.
 
Itse olen hieman skeptinen (eli "prosessoreiden" vs "prosessorin") mutta toki hienoa jos oikeasti useampia eri versioita tulee (eli 8, 12 ja 16 ydin nyt ainakin). En yllättyisi yhtään jos ainoa mikä tulee myyntiin olisi 8-ydin versio...
Pääasia että tulee lippulaiva-9950X3D sellaisena että 3D-cache on molempien CCD:iden päällä :D
 
Itse olen hieman skeptinen (eli "prosessoreiden" vs "prosessorin") mutta toki hienoa jos oikeasti useampia eri versioita tulee (eli 8, 12 ja 16 ydin nyt ainakin). En yllättyisi yhtään jos ainoa mikä tulee myyntiin olisi 8-ydin versio...
Se nyt on se ja sama mutta ajatuskatkos, eihän tuossa luvata että tulee myyntiin vaan julkaistaan.
 
Mietityttää vaan riittääkä 8core, no melko varmasti joo, ainakin pelkkään pelaamiseen, mutta 16-ydin tulee kuitenkin olemaan liian kallis että viittisi hankkia, vaikka olisivatkin tasoilla pelinopeuksissa.
Toisaalta vois pahimmat ostohimot yrittää odotella ja vähän kattoa alkuun, kun muuteski joutuu uusimaan muisteista emolevyyn yms.
 
Mietityttää vaan riittääkä 8core, no melko varmasti joo, ainakin pelkkään pelaamiseen, mutta 16-ydin tulee kuitenkin olemaan liian kallis että viittisi hankkia, vaikka olisivatkin tasoilla pelinopeuksissa.
Toisaalta vois pahimmat ostohimot yrittää odotella ja vähän kattoa alkuun, kun muuteski joutuu uusimaan muisteista emolevyyn yms.
Eipä oikein ole pelejä vielä jotka yli 8 coresta merkittävästi hyötyisi, tai niitä on tosi vähän ainakin. Ongelmaksi tulee myös että ne 8 lisäcorea on toisella CCD:llä ja kahden CCD:n välinen kommunikaatio lisää latenssia, jolloin voi olla ongelmia jos säikeet hyppii CCD:ltä toiselle (tämä selitys ei ehkä teknisesti 100% oikein, mutta idea on näin käsittääkseni). Testeissä nähdään yleensä että 8 core on 16 coren kanssa käytännössä tasoissa ja erot tulee lähinnä siitä että 16 coret on kellotettu ylemmäs tehtaalla. Mutta PBOlla 8 coren saa sitten yhtä nopeaksi tai jossain peleissä nopeammaksi jopa.

Muussa käytössä 8 core myös "riittää" monesti, kysymys on siitä haluatko maksaa siitä että säästää aikaa jossain moniydinkuorman ajamisessa.
 
Muussa käytössä 8 core myös "riittää" monesti, kysymys on siitä haluatko maksaa siitä että säästää aikaa jossain moniydinkuorman ajamisessa.

Omassa käytössä enemmänkin se, että ei tarvitse sulkea ohjelmia, kun pelailee jotain.

(Anekdoottisesti nyt Task Managerin kertomana 570 prosessia, 11300 threadia pyörimässä.)
 
Omassa käytössä enemmänkin se, että ei tarvitse sulkea ohjelmia, kun pelailee jotain.

(Anekdoottisesti nyt Task Managerin kertomana 570 prosessia, 11300 threadia pyörimässä.)
Siihen auttaa RAMmi. Tuskin ne ohjelmasi taustalla juuri muuta tekevät kuin idlailevat ja varaavat toki muistia.
 
Omassa käytössä enemmänkin se, että ei tarvitse sulkea ohjelmia, kun pelailee jotain.

(Anekdoottisesti nyt Task Managerin kertomana 570 prosessia, 11300 threadia pyörimässä.)
Montako prosenttia CPU:ta ne käyttävät? Itsellä 8 ytiminen riittää varsin hyvin, ei sillä ole merkitystä jos pari prosenttia on CPU käyttöä. Se on reilusti alle 1 core.
 
Omassa käytössä enemmänkin se, että ei tarvitse sulkea ohjelmia, kun pelailee jotain.

(Anekdoottisesti nyt Task Managerin kertomana 570 prosessia, 11300 threadia pyörimässä.)

Samastahan syystä, kun jotkut ihmettelee miksi joku ostaa esim. 32gigtavua tai 32-64gigatavua rammia koneeseen vaikka olisi 16gigatavua omassa koneessa. Ei tartte miettiä jos 16gigatavua loppuisi kesken ja äkkiähän muistinkulutus menee 20-30gigatavun välillä
 
Siihen auttaa RAMmi. Tuskin ne ohjelmasi taustalla juuri muuta tekevät kuin idlailevat ja varaavat toki muistia.

Toki muisti on suuremmassa osassa (juuri nyt 29,8/63,9GB). Mutta kyllä toi utilisation tuossa 6-12%:ssa pyörii (välillä >20% hyppyjä), 8 cores / 16 logical.

Ja eilenkin tuli pistettyä buildi pyörimään matsien välissä, kun tuli odotellessa vähän tökittyä koodia.
 
Jos mustana perjantaina tulis hinnat alas vielä tarjouksilla lähemmäs 350€ niin varmasti varteenotettava kilpailija vielä. Eipä tuossa oletetun julkaisuajankohdan ja blackfridayn välillä paljon ole. Toisaalta voihan tää 7800x3d hinnan pumppaaminen olla jopa puhtaasti retailereiden/tukkureiden toimintaa ennen blackfriday. Perinteisestihan ne hinnat on kesän jälkeen aina hilattu ylös että saadaan ale % näyttämään hyviltä. Eli kaipa tässä vielä toivoa on järkihinnoittelunkin osalta.
AMD on lopettanut jo tuon valmistuksen ja saatavuutta ei ole, siksi hinnat nousee. Joten voinee kohtuu varmasti sanoa, että ei ole myöskään tulossa mihinkään tarjoukseen.
 
Ei ole, se oli 5800X3D (ja 5600X3D) minkä valmistus on lopetettu.
Mietin samaa että vaikka tuosta paljon puhuttu niin mitään virallista tietoa ei taida asian osalta missään. Liekö siis vaan että AMD ei oo osannu arvioida kysyntää ja varastoon valmistettu määrä on odotettua pienempi. Toki nyt kun tuo 9800x3d tulossa markkinoille niin voihan se olla että kohta puoleen saattavat lopettaa valmistuksen. Toki täyttä spekulointia. Toisaalta 5700x3d:kin tuli markkinoille eli tuostakin voi olla sitten se leikattu malli 7700x3d ehkä tulossa. Aika näyttää.
 
Toisaalta 5700x3d:kin tuli markkinoille eli tuostakin voi olla sitten se leikattu malli 7700x3d ehkä tulossa. Aika näyttää.

Tuntuisi että 7000-sarjaa olisi huomattavasti vähemmän syytä valmistaa pitkään kuin eri alustalla olevaa 5000-sarjaa. Toki jos huonoja siruja on syntynyt reilusti niin sitten niitä kannattaa paketoida ja myydä mutta muuten tuotantokapasitrrtti varmaan kannattaa keskittää 9000-sarjaan.

Tai sitten ei jos hintoja joudutaan jo nyt leikkaamaan kautta linjan...
 
Tuntuisi että 7000-sarjaa olisi huomattavasti vähemmän syytä valmistaa pitkään kuin eri alustalla olevaa 5000-sarjaa. Toki jos huonoja siruja on syntynyt reilusti niin sitten niitä kannattaa paketoida ja myydä mutta muuten tuotantokapasitrrtti varmaan kannattaa keskittää 9000-sarjaan.

Tai sitten ei jos hintoja joudutaan jo nyt leikkaamaan kautta linjan...
Valmistetaan eri prosesseilla ja tuon tyyppisestä paketointikapasiteetista ei tiettävästi ole pulaa, eli ei juuri vaikuta toisiinsa.
 
Tuntuisi että 7000-sarjaa olisi huomattavasti vähemmän syytä valmistaa pitkään kuin eri alustalla olevaa 5000-sarjaa. Toki jos huonoja siruja on syntynyt reilusti niin sitten niitä kannattaa paketoida ja myydä mutta muuten tuotantokapasitrrtti varmaan kannattaa keskittää 9000-sarjaan.

Tai sitten ei jos hintoja joudutaan jo nyt leikkaamaan kautta linjan...
Totta. Noita AM5 kantasia suorittimia alkaa olemaan toki sen verran jo että tuollanen 7700x3d varmaan kannibalisois aika nopeasti 9700x yms myynnit. Toki vuoden/muutaman päästä tuskin täysin mahdotontakaan nähdä jos tosissaan heikompia siruja pitää saada varastoista vek jos niitä jäänyt ns hyllyihin.
 
7800X3D on out of stock myös AMD:n omilla sivuilla, joka enimmäkseen ei ole ole kilpailukykyinen hinnan suhteen. Mietityttää että millä perusteella se on enää tuotannossa, kerta tilanne näyttää tuolta. Kiva satasen nousu hinnassa muutamassa kuukaudessa.

Eihän AMD noita ilmoita?
 
Omassa käytössä enemmänkin se, että ei tarvitse sulkea ohjelmia, kun pelailee jotain.

(Anekdoottisesti nyt Task Managerin kertomana 570 prosessia, 11300 threadia pyörimässä.)

Sä nyt ajattelet jotain teoreettista ideaalitilannetta, jossa jokainen softa pyörii yksinään n ytimellä. Ytimiä käytetään ristiin ja resurssit ovat yhteisiä. Pelit laskevat muiden ohjelmien suorituskykyä ja toisinpäin, vaikka ytimien lukumäärä olisi ääretön ja prossuloadi olisi <100%. Lisäksi hyvin moni softa, varsinkin pelit, skaalautuu olennaisesti vain yhdelle tai kahdelle ytimelle, joten ns. ytimissä säästäminen voi olla hyvinkin perusteltua.
 
Sä nyt ajattelet jotain teoreettista ideaalitilannetta, jossa jokainen softa pyörii yksinään n ytimellä. Ytimiä käytetään ristiin ja resurssit ovat yhteisiä. Pelit laskevat muiden ohjelmien suorituskykyä ja toisinpäin, vaikka ytimien lukumäärä olisi ääretön ja prossuloadi olisi <100%. Lisäksi hyvin moni softa, varsinkin pelit, skaalautuu olennaisesti vain yhdelle tai kahdelle ytimelle, joten ns. ytimissä säästäminen voi olla hyvinkin perusteltua.

Tottakai voi olla perusteltua. En ajattele teoreettista ideaalitilannetta, vaan kaksi ensimmäistä sanaa on "Omassa käytössä".
 
Tottakai voi olla perusteltua. En ajattele teoreettista ideaalitilannetta, vaan kaksi ensimmäistä sanaa on "Omassa käytössä".
Mutta windowsissa (?) oot sen thread directorin varassa, eli voi olla että se ei aina osaa toimia oikein ja taustaohjelmat hidastaa sun peliä tulemalla sinne aktiiviselle CCD:lle missä pelin pääsäikeet pyörii. Toki jos pelit on aika kevyitä mitä pelaat, ei väliä, mutta joissain raskaammissa voi silti tulla lisää stutteria. Toki jos se ei häiritse tai ei huomaa, mikäs siinä.
 
Mutta windowsissa (?) oot sen thread directorin varassa, eli voi olla että se ei aina osaa toimia oikein ja taustaohjelmat hidastaa sun peliä tulemalla sinne aktiiviselle CCD:lle missä pelin pääsäikeet pyörii. Toki jos pelit on aika kevyitä mitä pelaat, ei väliä, mutta joissain raskaammissa voi silti tulla lisää stutteria. Toki jos se ei häiritse tai ei huomaa, mikäs siinä.

Juu, kyllä tuon toisinaan huomaa nopeatempoisemmissa peleissä, auki olevista hommista riippuen. Empiirisesti suurimman hyödyn vaiva-hyöty-akselilla saa heittämällä selaimelle restarttia, jos tabeja on 'monta' (100+). Aika hyvin WSL ja Docker desktop pysyy omissa karsinoissaan, jos ei aktiivisesti tee mitään (johon toki tuo selain vaikuttaa). Mutta en tosiaan edes kannusta ketään samaan, kunhan totesin, että itselleni tuo on merkittävä asia, että ei ole pakko sulkea asioita.
 
Juu, kyllä tuon toisinaan huomaa nopeatempoisemmissa peleissä, auki olevista hommista riippuen. Empiirisesti suurimman hyödyn vaiva-hyöty-akselilla saa heittämällä selaimelle restarttia, jos tabeja on 'monta' (100+). Aika hyvin WSL ja Docker desktop pysyy omissa karsinoissaan, jos ei aktiivisesti tee mitään (johon toki tuo selain vaikuttaa). Mutta en tosiaan edes kannusta ketään samaan, kunhan totesin, että itselleni tuo on merkittävä asia, että ei ole pakko sulkea asioita.
Yksi millä tilanne voisi vielä parantua että otat maksullisen version process lassosta käyttöön ja sillä säädät minne CCD:lle menee kamaa. Toki tää on ehkä niin työlästä että häviää vaivattomuus.
 
Joskos olisivat onnistuneet nostamaan 3D-muistinsa kellotaajuuskestävyyttä hitusen? Koska sehän oli osittain edellisen 7xxxX3D-sukupolven rajoitteena. En tosin odottaisi ihmeitä koska silkka CPU-suorituskykyparannus 7000 -> 9000'een oli kuitenkin hyvin vaatimaton :coffee:

Onhan näissä vuotojen mukaan ainakin korkeammat base kellot (4.7GHz) ja uumoillaan, että boostikellot olisi 5.2Ghz. Eli nousua olisi siltäkin osin luvassa.

 
Onko joku jo ehtinyt ajamaan mitään nopeustestiä Gigabyte X3D Turbo Agesa 1.2.0.2a :lla ?


Lupaukset on ainakin suuria, mutta onko tämä täysin huuhaata vai tulisiko sieltä pari prosenttia lisää keskimääräistä vauhtia? Itseä kiinnostaa tuo Ryzen 9000 ei-X3D nopeutus.
 
Onko joku jo ehtinyt ajamaan mitään nopeustestiä Gigabyte X3D Turbo Agesa 1.2.0.2a :lla ?


Lupaukset on ainakin suuria, mutta onko tämä täysin huuhaata vai tulisiko sieltä pari prosenttia lisää keskimääräistä vauhtia? Itseä kiinnostaa tuo Ryzen 9000 ei-X3D nopeutus.
Huomenna olisi tarkotus laittaa tuo BIOS sisään ja kokeilla 7800X3D:lla tuleeko lisää tehoja.

EDIT. ei malttanu odottaa huomiseen niin testasin jo nyt.
CS2 benchmarkilla avg FPS nousi 0.1 FPS.
Seuraavaksi laitoin PBO:n autolle ja avg FPS nousi 0.9 FPS lisää.
Ei taida X3D prossuilla olla mitään apua tuosta :D
Ei vaa oikee tiedä mitä asetuksia pitää muuttaa jos ton turbo moden laittaa päälle vai pitääkö mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Omassa käytössä enemmänkin se, että ei tarvitse sulkea ohjelmia, kun pelailee jotain.

(Anekdoottisesti nyt Task Managerin kertomana 570 prosessia, 11300 threadia pyörimässä.)
Näin ohimennen, noin 20 säiettä per prosessi ei kuulosta kovin järkevältä keskiarvona. Kuitenkin aina osa ohjelmista käyttää vain yhtä tai paria, niin lopuissa on vielä isompia määriä. Laskentatehon kannalta ei yksittäisen ohjelman kannata käyttää enempää kuin on loogisia ytimiä. Jossain hyvin harvoissa tapauksissa voi hyötyä tulla marginaalisesti hiukan isommista määristä. Valtava määrä nukkuvia säikeitäkään ei ole mitenkään optimaalinen design. Katoin vertailun vuoksi, tässä Linuxissa on vain 11 säiettä keskimäärin per prosessi, vaikka loogisia ytimiä on käytössä tuplat teikäläisen setuppiin nähden.
 
Näin ohimennen, noin 20 säiettä per prosessi ei kuulosta kovin järkevältä keskiarvona.
On paljon erilaisia tapoja säikeistää softia, ja esimerkiksi IO latenssin rajoittamissa tilanteissa säikeiden spawnaaminen suurissa määrissä on varsin toimiva tapa toimia. Modernit kirjastot taas käyttää nykyisin ns. thread pooleja, jotka luo automaattisesti säikeen per virtuaaliydin prosessorissa. Se että säie on olemassa ei tarkoita että se aktiivisesti tekisi mitään. Kyse on vain tietyntyyppisestä oliosta joka on säilötty muistiin.

Suuri osa noista säikeistä on luultavati jotain web IO säikeitä idlaamassa.
 
On paljon erilaisia tapoja säikeistää softia, ja esimerkiksi IO latenssin rajoittamissa tilanteissa säikeiden spawnaaminen suurissa määrissä on varsin toimiva tapa toimia. Modernit kirjastot taas käyttää nykyisin ns. thread pooleja, jotka luo automaattisesti säikeen per virtuaaliydin prosessorissa. Se että säie on olemassa ei tarkoita että se aktiivisesti tekisi mitään. Kyse on vain tietyntyyppisestä oliosta joka on säilötty muistiin.

Suuri osa noista säikeistä on luultavati jotain web IO säikeitä idlaamassa.
Joo kuten sanoin niin 11 000 on melko paljon jos ytimiä on 8. Katsoppas kun thread poolin idea on rajoittaa yleensä säikeiden määrä suhteessa ydinmäärään. Esim. jos 570 prosessilla on jokaisella tällainen, voisi määrä olla noin 4500 tai 9000 kpl. Toisaalta järjestelmässä on aina paljon prosesseja jotka eivät tarvi erityisemmin säikeitä. Ja yhden prosessin käytössä usein thread pooleja yhdistellään, koska usean poolin ajosta rinnakkain ei ole vastaavaa hyötyä. Päinvastoin voi toimia hitaammin kuin se että jonotetaan. IO:n kanssakaan ei ole järkevää luoda valtavasti säikeitä. Siellä ne workerit on kernelin puolella yhteisiä ja nykyään tai jo vuosikausia on ollut ei-blokkaava IO. Ei ole kauaa aikaa kun desktop-distroissa oli /proc/sys/kernel/threads-max vielä kymmeniä tuhansia.
 
Ah, mitä kielenkäyttöä. Kerro lisää, oi kaikkivoipa mestari. Tiedän kyllä mikä thread pool on ja mihin niitä käytetään.
IO:n kanssakaan ei ole järkevää luoda valtavasti säikeitä.
Aika monesti noin vaan kuitenkin on toimittu. Vaikkapa joku webbiserveri on usein luonut säikeen per clientti ja se siitä sitten. Varsin normaalia ja suorastaan tavanomaista. Thread pool ja virtuaalisäikeet on noihin toki parempi ratkaisu, mutta legacypaskaa on ja tulee aina olemaan.
Siellä ne workerit on kernelin puolella yhteisiä ja nykyään tai jo vuosikausia on ollut ei-blokkaava IO.
Niin on ollut juu. ei-blokkaava IO on ihan hyvä keksintö.

Säikeiden määrällä joka näkyy taskmanagerissa ei onneksi loppupeleissä ole mitään todellista merkitystä. Järjestelmätason säikeiden luominen ja tappaminen, sekä niiden välillä vaihtelu on vain hieman hitaampaa kuin virtuaalisäikeiden, mutta se siitä sitten oikeastaan. Oisko joku windowsin boottaus jopa 2 ms nopeampi jos kaikki softat käyttäis optimaalisesti säikeitä? Yhden (turhan) säikeen luominen vie aikaa jopa kymmeniä mikrosekunteja ja vie 4 kilotavua rammia.
 
Viimeksi muokattu:
Aika monesti noin vaan kuitenkin on toimittu. Vaikkapa joku webbiserveri on usein luonut säikeen per clientti ja se siitä sitten. Varsin normaalia ja suorastaan tavanomaista. Thread pool ja virtuaalisäikeet on noihin toki parempi ratkaisu, mutta legacypaskaa on ja tulee aina olemaan.
Joskus joo. Kyllä aika legacystä puhutaan. Lighty, nginx, Javan NIO jne. olleet jo 20+ vuotta.
Säikeiden määrällä joka näkyy taskmanagerissa ei onneksi loppupeleissä ole mitään todellista merkitystä. Järjestelmätason säikeiden luominen ja tappaminen, sekä niiden välillä vaihtelu on vain hieman hitaampaa kuin virtuaalisäikeiden, mutta se siitä sitten oikeastaan. Oisko joku windowsin boottaus jopa 2 ms nopeampi jos kaikki softat käyttäis optimaalisesti säikeitä? Yhden (turhan) säikeen luominen vie aikaa jopa kymmeniä mikrosekunteja ja vie 4 kilotavua rammia.
Laitoin vertailukohdaksi jonkun luvun Linuxista ja aika moninkerroin vähemmän niitä tarvitaan. Olet jotain ymmärtänyt väärin, kun Windowsissa 4k on kai minimissään commitoitava määrä muistia ja pino voi jatkua (oletuksena) megaan asti per säie eli todellinen käyttö on jostain tuosta väliltä. Sehän olisikin mainiota jos kaikki ohjelmat toimisivat 4k pinoilla. Lisäksi kaikki säiekirjanpito ja tietenkin säikeet voivat varata muutakin tilaa. Aika harvoin vaan pinosta.
 
Olet jotain ymmärtänyt väärin, kun Windowsissa 4k on kai minimissään commitoitava määrä muistia ja pino voi jatkua (oletuksena) megaan asti per säie eli todellinen käyttö on jostain tuosta väliltä.
Se mega on virtuaalimuistia. Todellinen overhead vain säikeen olemassaolosta on toi 4kt. Jos sinne pinoon päätyy tavaraa, niin ne päätyisi sinne joka tapauksessa, kenties vaan toisen säikeen pinoon.
Lisäksi kaikki säiekirjanpito
Todella pieni juttu.
tietenkin säikeet voivat varata muutakin tilaa.
No nyt kyllä yllätyin kun kerroit että ohjelma voi varata muistia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 593
Viestejä
4 459 856
Jäsenet
73 780
Uusin jäsen
Albert89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom