AMD esitteli Ryzen 6000 -sarjan integroitujen Radeon 600M -grafiikkaohjainten suorituskykyä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kirsikaksi AMD:n Ryzen 6000 -kakun päälle jää pelisuorituskyky. Yhtiön diapaketissa vertailtiin paitsi integroitujen Radeon 600M -näytönohjainten suorituskykyä, myös erillisnäytönohjaimella ryyditettyä menoa.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="72200,72199"]

AMD:n mukaan sen uudet Radeon 600M -sarjan integroidut grafiikkaohjaimet mahdollistavat lähes kaikkien pelien pelaamisen 1080p-resoluutiolla ja olevan jopa kaksi kertaa niin nopeita, kuin Intelin Iris Xe -grafiikkaohjaimet 11. sukupolven prosessoreissa. Siinä missä Intelin Core i7-1165G7:n Iris Xe:n lukemat pyörivät kahdeksan pelin testipatteristossa 25-40 FPS:n hujakoilla, löi AMD:n Ryzen 7 6800U:n Radeon 680M tauluun 45-75 FPS:n lukemia. Kummankin prosessorin TDP oli rajoitettu 28 wattiin.

Radeon 680M:n suorituskyky Ryzen 7 6800U:ssa peittoaa yhtä helpon oloisesti myös NVIDIAn GeForce MX 450 -erillisnäytönohjaimen, jonka suorituskyky on vain vähän Intelin Iris Xe:tä parempaa.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="72198,72197"]

Todellisena yllätyksenä voidaankin pitää jopa NVIDIAn GeForce GTX 1650 Max-Q:n haastamista. AMD:n testien mukaan GeForce on edellä 1080p-resoluutiolla Low-asetuksin ajetuissa testeissä, mutta erot ovat suurimmillaankin noin vain noin 20 %:n luokassa. AMD:n ”salainen ase” onkin FidelityFX Super Resolution ja Radeon Super Resolution, joiden avulla Balanced-asetus riittää tavoittavamaan ja jopa voittamaan GTX 1650 Max-Q:n.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="72196,72195"]

Esillä oli myös hitaampi Radeon 660M, joka riittää kuitenkin AMD:n testien mukaan helposti voittamaan Intelin Core i5-1135G7:n Iris Xe:n, vaikka erot jäävätkin pienemmiksi. GeForce MX 450:n kanssa on jo tasaisempaa ja kumpikin vie nimiinsä osan testeistä.



Erillisnäytönohjaimista vertailuun pääsi uusi vähävirtainen Radeon RX 6800S. Ryzen 9 6900HS:n parina ollessaan 6800S peittoaa Ryzen 9 5900HX:n kanssa paritetun GeForce RTX 3080:n pelistä riippuen 5-26 %:n erolla, kun käytössä on 1080p-resoluutio ja Ultra-asetukset.

Lähde: AMD:n lehdistömateriaalit

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Ihan näppärää suorituskykyä. Ei taida nvidialla olla enää järkeä lähtä kilpailemaan mobiilipuolen low endiin kun integroidut läiskii poskille.
Ehkä ärsyttävin asia tuossa on kuitenkin se, että tuota 680M mallia ei tule löytymään kuin niistä top-tier mobiiliprossuista jolloin hinta painuu jo muutenkin aika korkeaksi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Ihan näppärää suorituskykyä. Ei taida nvidialla olla enää järkeä lähtä kilpailemaan mobiilipuolen low endiin kun integroidut läiskii poskille.
Ehkä ärsyttävin asia tuossa on kuitenkin se, että tuota 680M mallia ei tule löytymään kuin niistä top-tier mobiiliprossuista jolloin hinta painuu jo muutenkin aika korkeaksi.
2/3 Ryzen 6000 -sarjasta on 680M:llä (toki kellotaajuudet voi olla rajoitetumpia osalla malleista) ainakin siihen asti kun arpovat tuleeko jotain Ryzen 3:sta vielä.
Tällä hetkellä siis Ryzen 5 = 660M, Ryzen 7 & 9 = 680M
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 122
Arkkitehtuuri tässä intergroidussa sama kuin 6500XT:ssä, joten raakaa numerospeksien vertailua on mielekästä tehdä:

Suluissa että millä kertoimella 6500XT on nopeampi tai järeämpi.

Boldattuna ne luvut millä on väliä (kello tai laskentayksiköiden määrä yksinään ei ole merkityksellinen luku, eikä muistikello tai muistin lveys yksinään ole merkityksellinen, vaan merkityksellisiä on näiden yhdistelmät (kokonaiskaista ja kokonaislaskentakapasiteetti aikaa kohden)

Kellotaajuus ~2.4 GHz vs ~2.8 GHz (1.17x)

Shader-linjat 768 vs 1024 (1.33x)
=> Total teraflops 3.7 vs 5.7 (1.54x) (tekstuurivääntö sekä säteenjäljitysvääntö skaalautuu samalla kertoimella)

ROPs 32 vs 32 (1.0x)
=> Pixel fillrate (gigapixels/s) 78.6 vs 89.6 (1.17x)

Muistiväylän leveys 128 vs 64 (0.5x)
Muistin data rate(Gbps) 5.2 vs 18 (3.46x)
=> Muistikaista 83.2 GiB/s vs 144 GiB/s (1.73x)

Lisäksi 6500XT:ssä on se 16 megan L3-kakku, eikä se joudu jakamaan muistiväylää CPUn kanssa, joten käytännön ero realisoituvassa kaistassa on vielä suurempi, toisaalta siinä on paljon hitaampi kommunikaatio CPUn suuntaan.

Pikselifillratea jossa ero on pienin tyypillisesti rajoittaa selvästi tositilanteessa muistikaista(jossa ero on suurin).


Käytännössä näistä luvuista voinee päätellä että tuon suorituskyvyn voi olettaa tyypillisesti olevan luokkaa 60-70% 6500XT:n suorituskyvystä. Toki tilanteissa joissa 6500XT nikottelee näyttömuistin loppumisen takia tämä kirii sitten eroa umpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
539
Tämä on mielenkiintoinen julkaisu juuri tämän RDNA2 osalta. Sieltä alkaa saamaan vuoden sisältä päteviä all-in-one mini PC:tä jolla pyörii ohjelmat ja pelit 1080p. ETA PRIME youtube kanavaa pitää seurata tarkkana 2022 vuonna.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Tämä on mielenkiintoinen julkaisu juuri tämän RDNA2 osalta. Sieltä alkaa saamaan vuoden sisältä päteviä all-in-one mini PC:tä jolla pyörii ohjelmat ja pelit 1080p. ETA PRIME youtube kanavaa pitää seurata tarkkana 2022 vuonna.
On erittäin epätodennäköistä että näitä tulisi ikinä työpöytäversioina. Siinä vaiheessa kun AM5-kanta ja alusta on saatu julkaistua highendistä lähtien menee oma aikansa että tulee lowend-emoja.
Siinä vaiheessa kun näiden työpöytäversion julkaisu voisi olla ajankohtaista meillä on luultavasti Raphaelit jo (ts next gen)
(AM4-kannallehan näitä ei voida julkaista, koska tukevat vain DDR5/LPDDR5-muisteja)
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Ei noilla kuten Itelin verisiollakaan tee mitään, jos vähän käyttää ohjelmia jotka pyörittävät 3D:tä
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Pahoin pelkään että näillä GPU:illa käy pelikäytössä varsin nopeasti samoin kuten Raven Ridgelle ja Picassolle neljä vuotta sitten: jos nämä ovatkin julkaisuajankohtana sinänsä käyttökelpoisia tuotteita entry level -pelikäyttöön niin tyypillisten kuormien muuttuessa entistä haastavemmiksi näistä tulee enenevissä määrin irrelevantteja. Uskoisin että näitä GPU:ita pyörittävien koneiden käyttäjien osalta erillisnäytönohjaimen lisäksi mediaominaisuudet ratkaisevat enemmän kuin raaka laskentateho; onneksi ne ovat näissä kuitenkin varsin käyttökelpoisella tolalla. Näkisin, että jos integroituja grafiikkapiirejä halutaan saada kilpailukykyisemmiksi olisi niiden valmistajilla oltava enemmän rohkeutta lisätä esim. RDNA-arkkitehtuurin näytönohjainpiireistä nähtyjen kaltaisia välimuisteja piireille. Integroiduissa se muistikaista tulee kuitenkin viime kädessä pullonkaulaksi.
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 134
Pahoin pelkään että näillä GPU:illa käy pelikäytössä varsin nopeasti samoin kuten Raven Ridgelle ja Picassolle neljä vuotta sitten: jos nämä ovatkin julkaisuajankohtana sinänsä käyttökelpoisia tuotteita entry level -pelikäyttöön niin tyypillisten kuormien muuttuessa entistä haastavemmiksi näistä tulee enenevissä määrin irrelevantteja. Uskoisin että näitä GPU:ita pyörittävien koneiden käyttäjien osalta erillisnäytönohjaimen lisäksi mediaominaisuudet ratkaisevat enemmän kuin raaka laskentateho; onneksi ne ovat näissä kuitenkin varsin käyttökelpoisella tolalla. Näkisin, että jos integroituja grafiikkapiirejä halutaan saada kilpailukykyisemmiksi olisi niiden valmistajilla oltava enemmän rohkeutta lisätä esim. RDNA-arkkitehtuurin näytönohjainpiireistä nähtyjen kaltaisia välimuisteja piireille. Integroiduissa se muistikaista tulee kuitenkin viime kädessä pullonkaulaksi.
Ei kai näitä nyt ps5 sukupolven pelien pelaamiseen ole tarkoitettu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 122
Pahoin pelkään että näillä GPU:illa käy pelikäytössä varsin nopeasti samoin kuten Raven Ridgelle ja Picassolle neljä vuotta sitten: jos nämä ovatkin julkaisuajankohtana sinänsä käyttökelpoisia tuotteita entry level -pelikäyttöön niin tyypillisten kuormien muuttuessa entistä haastavemmiksi näistä tulee enenevissä määrin irrelevantteja. Uskoisin että näitä GPU:ita pyörittävien koneiden käyttäjien osalta erillisnäytönohjaimen lisäksi mediaominaisuudet ratkaisevat enemmän kuin raaka laskentateho; onneksi ne ovat näissä kuitenkin varsin käyttökelpoisella tolalla. Näkisin, että jos integroituja grafiikkapiirejä halutaan saada kilpailukykyisemmiksi olisi niiden valmistajilla oltava enemmän rohkeutta lisätä esim. RDNA-arkkitehtuurin näytönohjainpiireistä nähtyjen kaltaisia välimuisteja piireille. Integroiduissa se muistikaista tulee kuitenkin viime kädessä pullonkaulaksi.
Tarkoittanet RDNA2sta, et RDNA:ta. RNDA-näyttiksissä (5000-sarja) on vaan pienet L1- ja L2-välimuistit.

Mutta joo, kaivattaisiin jotain 32 megan L3-kakkua näyttiksellekin. Sellaisen kanssa voisi melkein tuplata näyttisydinmäärän ilman että muisti tulisi liian pahaksi pullonkaulaksi.

Nykyisillä valmistusprosesseilla se 32 megan kakku tekisi jotain n. 25mm^2 lisää pinta-alaa, Jokainen DCU lisää tekee n. 5-6mm^2" lisää, eli piiri jossa DCUiden määrä olisi nostettu 6=> 12 ja mukana olisi 32 megaa L3-kakkua olisi n. 60mm^2 suurempi, jotain >n. 270mm^2 . Jos tyydytään 10 DCUhun niin sittenkin melkein 50mm^2 suurempi, silti yli > 250mm^2.

Ja sitten tulee eteen kysymys, että kuka sen maksaa? AMD kuitenkin haluaa vähintään saman katteen / piiri, mielummin vähintään saman katteen/pinta-ala jotta hommassa on taloudellisesti järkeä.

Ei-pelikoneissa sitä ~50-60mm^2 pinta-alan lisähintaa ei haluta maksaa. Pelikoneisiin taas usein laitetaan erillisnäyttis jolloin sillä integroidun nopeudella ei taaskaan ei ole väliä.

Pitäisi saada lanseerattua läpi se, että pelikoneen voi tehdä ilman erillisnäyttistä, että tämä toimisi taloudellisesti.

Apple tämän hypyn tehokkaisiin integroituihin teki, mutta Apple voi helposti tehdä tällaisia radikaaleja muutoksia kun tekee itse sekä komponentit, koneen että käyttiksen.
 
Viimeksi muokattu:

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Tarkoittanet RDNA2sta, et RDNA:ta. RNDA-näyttiksissä (5000-sarja) on vaan pienet L1- ja L2-välimuistit.

Mutta joo, kaivattaisiin jotain 32 megan L3-kakkua näyttiksellekin. Sellaisen kanssa voisi melkein tuplata näyttisydinmäärän ilman että muisti tulisi liian pahaksi pullonkaulaksi.

Nykyisillä valmistusprosesseilla se 32 megan kakku tekisi jotain n. 25mm^2 lisää pinta-alaa, Jokainen DCU lisää tekee n. 5-6mm^2" lisää, eli piiri jossa DCUiden määrä olisi nostettu 6=> 12 ja mukana olisi 32 megaa L3-kakkua olisi n. 60mm^2 suurempi, jotain >n. 270mm^2 . Jos tyydytään 10 DCUhun niin sittenkin melkein 50mm^2 suurempi, silti yli > 250mm^2.

Ja sitten tulee eteen kysymys, että kuka sen maksaa? AMD kuitenkin haluaa vähintään saman katteen / piiri, mielummin vähintään saman katteen/pinta-ala jotta hommassa on taloudellisesti järkeä.

Ei-pelikoneissa sitä ~50-60mm^2 pinta-alan lisähintaa ei haluta maksaa. Pelikoneisiin taas usein laitetaan erillisnäyttis jolloin sillä integroidun nopeudella ei taaskaan ei ole väliä.

Pitäisi saada lanseerattua läpi se, että pelikoneen voi tehdä ilman erillisnäyttistä, että tämä toimisi taloudellisesti.

Apple tämän hypyn tehokkaisiin integroituihin teki, mutta Apple voi helposti tehdä tällaisia radikaaleja muutoksia kun tekee itse sekä komponentit, koneen että käyttiksen.
Tarkennetaan että hain takaa juurikin RDNA2:n kaltaista ratkaisua. Tosiaan se piirin koko IGP-L3:a lisättäessä muodostuisi ongelmaksi valmistuskustannuksien johdosta tämänhetkisessä tilanteessa jossa on foundryn markkinat. Ehkä 16 megaakin voisi helpottaa tilannetta siten, ettei piirin hinta nouse liikaa. Tulevaisuudessa DDR5 saadaan varmaankin pumpattua 4800 -> 6400 ilman että kannettavien laitteiden energiatehokkuus kärsii liikaa ja sitä kautta saadaan lisää pelivaraa muistipuolelle ilman sirun suurentamista mutta veikkaisin tähän menevän pari vuotta.

Entisen 4700G:n kanssa leikkiessä kiinnitin vaan huomiota, että IGP 2.3 GHz kelloilla ja B-diet DDR4-4000C16 käytettäessä synteettiset testit rullasivat hyvin mutta esim. Valheimissa kun tuli enemmän valonlähteitä ja rakennelmia ruudulle niin integroitu tukehtui ja FPS:t dyykkasivat kymmeneen toisin kuin esim. GTX 660 tai RX 550/640sp:n kanssa (ei tippunut samassa paikassa alle 30 FPS) jotka ovat esim. 3DMarkissa kellotettua Vega 8:a suht lähellä suorituskyvyltään. En tiedä johtuiko muistikaistan loppumisesta, huonosta optimoimisesta, ajureista vai mistä, ero oli joka tapauksessa todella merkittävä sekä DX:llä että Vulkanilla. Tuo tapaus alkoi soitattamaan itselläni varoituskelloja IGP:iden käyttökelpoisuuden osalta kun katsotaan suorituskyvyn ennalta-arvattavuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Vähän kun olisi AMD:llä uskallusta laittaa isommin cachea gpu:ta varten tai joku erillinen muistiväylän levennys jne. niin kilpailtaisiin oikeasti noita ”kunnon” näyttiksiä vastaan ja entry-level peliläppärin voisi tehdä oikeasti kunnolla ilman dgpu:ta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 122
Tarkennetaan että hain takaa juurikin RDNA2:n kaltaista ratkaisua. Tosiaan se piirin koko IGP-L3:a lisättäessä muodostuisi ongelmaksi valmistuskustannuksien johdosta tämänhetkisessä tilanteessa jossa on foundryn markkinat. Ehkä 16 megaakin voisi helpottaa tilannetta siten, ettei piirin hinta nouse liikaa. Tulevaisuudessa DDR5 saadaan varmaankin pumpattua 4800 -> 6400 ilman että kannettavien laitteiden energiatehokkuus kärsii liikaa ja sitä kautta saadaan lisää pelivaraa muistipuolelle ilman sirun suurentamista mutta veikkaisin tähän menevän pari vuotta.

Entisen 4700G:n kanssa leikkiessä kiinnitin vaan huomiota, että IGP 2.3 GHz kelloilla ja B-diet DDR4-4000C16 käytettäessä synteettiset testit rullasivat hyvin mutta esim. Valheimissa kun tuli enemmän valonlähteitä ja rakennelmia ruudulle niin integroitu tukehtui ja FPS:t dyykkasivat kymmeneen toisin kuin esim. GTX 660 tai RX 550/640sp:n kanssa (ei tippunut samassa paikassa alle 30 FPS) jotka ovat esim. 3DMarkissa kellotettua Vega 8:a suht lähellä suorituskyvyltään. En tiedä johtuiko muistikaistan loppumisesta, huonosta optimoimisesta, ajureista vai mistä, ero oli joka tapauksessa todella merkittävä sekä DX:llä että Vulkanilla. Tuo tapaus alkoi soitattamaan itselläni varoituskelloja IGP:iden käyttökelpoisuuden osalta kun katsotaan suorituskyvyn ennalta-arvattavuutta.
16 megaa olisi fullHD-resollakin vähän vähänlaisesti, fullHD-resolla ilman SSAAta/MSAAta pelkkä 32-bittinen z-puskuri vie n. 8 megaa, ja 16-bittisilla värikanavilla ilman mitään alpha-kanavaa ja paddingiä backbufferikin 12 megaa eli ne yhteensä jo 20 megaa, käytännössä alpha-kanavan kanssa tai pädättynä 16 megaa eli molemmat puskurit yhteensä 24 megaa. 1280x720p resolla 16 megaa olisi varmaan ihan ok.

Navi 24 selviää 16 megalla kohtalaisesti koska siinä kaistaa DRAMiin on kuitenkin se 144 GiB/s mutta ~100 GiB/s kaistalla (joka kaettu CPUn kanssa ja jonka muistiohjain enemmän optimoitu viiveitä kuin kaistaa ajatellen) kävisi ahtaammaksi.


Ja 3d-grafiikassa käytetään myös gigatavuittain tekstuureita joihin access ei saa olla liian hidas myöskään, sitä kaistaa DRAMiin tarvii myös olla kunnolla vaikka siellä olisikin kunnollinen L3-välimuisti.

Ja isollakin L3-välimuistilla voitaisiin vain n 1.5-2x kertaistaa se kuinka järeän näyttiksen sinne prossun kanssa samalle piirille voi järkevästi laittaa, mutta jos oikeasti haluttaisiin kunnolla tehokasta integroitua näyttistä, pitäisi käytännössä kuvio kääntää toisinpäin, integroida CPU näyttispiirille eikä näyttis CPU-piirille

Eli perinteisistä (so-)DIMMeistä (ja samalla DRAMin laajennettavuudesta) luopua ja vaihtaa joko
1) GDDR-tyyppisiin muisteihin joita voidaan ajaa >3x väyläkellotaajuudella
2) Prossun kanssa samaan pakettiin tuleviin muisteihin joissa muistiväylä voi olla monta kertaa leveämpi
1+2) näiden yhdistelmään.

Jos miettii esim. ensi vuotta niin esim. paketti jossa olisi piilastut:
1) 8 Zen4-ydintä + 8 Zen4c-ydintä + 24 RDNA3-DCUta (TSMC N5, ~300 mm^2?)
2) 64 megaa L3-kakkua prossulle sekä 64 megaa L3-kakkua näyttikselle (TSMC N6, ~100 mm^2 ), vertikaalisesti stäkättynä laskentapiilastun päälle
3) 32 gigaa DRAMia (riittävän nopealla väylällä, esim. 512-bittiä jos DDR5, vähempikin riittää jos GDDR-sarjan muisti)

olisi aika kiva peliläppäriin.
 
Viimeksi muokattu:

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
874
Jos miettii esim. ensi vuotta niin esim. paketti jossa olisi piilastut:
1) 8 Zen4-ydintä + 8 Zen4c-ydintä + 24 RDNA3-DCUta (TSMC N5, ~300 mm^2?)
2) 64 megaa L3-kakkua prossulle sekä 64 megaa L3-kakkua näyttikselle (TSMC N6, ~100 mm^2 ), vertikaalisesti stäkättynä laskentapiilastun päälle
3) 32 megaa DRAMia (riittävän nopealla väylällä, esim. 512-bittiä jos DDR5, vähempikin riittää jos GDDR-sarjan muisti)

olisi aika kiva peliläppäriin.
Kohtaan 3 kävi mielessä, että siihen piirille pinottaisiin viereen joku HBM2/3/x pino, liekkö tuo RDNAx sitten voisi periaatteessa käyttää sitä vähän samaan tapaan kun dGPU:t käyttää sisäistä infinity cachea. Eli käytännössä bufferina GPU:n ja perus rammin välissä. Jos sillä olisi riittävästi kokoa, niin voisi rakennella pelkällä iGPU:lla kohtuullisen kivan peliläppärin "yhdellä piirillä".

Tosin liekkö HBM maksaa liikaa tuohon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 122
Kohtaan 3 kävi mielessä, että siihen piirille pinottaisiin viereen joku HBM2/3/x pino, liekkö tuo RDNAx sitten voisi periaatteessa käyttää sitä vähän samaan tapaan kun dGPU:t käyttää sisäistä infinity cachea. Eli käytännössä bufferina GPU:n ja perus rammin välissä. Jos sillä olisi riittävästi kokoa, niin voisi rakennella pelkällä iGPU:lla kohtuullisen kivan peliläppärin "yhdellä piirillä".

Tosin liekkö HBM maksaa liikaa tuohon.
Välimuisti tarvii kirjanpitonsa, jonka koko riippuu välimuistilinjojen määrästä sekä muistiavaruuden ja välimuistin kokosuhteesta.

DRAM on liian hidasta muistia sen kirjanpidon säilömiseen, ja riittävän iso SRAM gigatavuluokan välimuistin kirjanpitoon tulisi hyvin kalliiksi.

Esim. Intelillä kun oli aikoinaan 64 megan eDRAM-pohjainen välimuisti joissain Iris Pro-näyttiksellä olevissa haswelleissaan tjsp, niin sen kirjanpitoon käytettiin muistakseni 2 megaa sen prossun L3-välimuistin data arraystä, siten että L3n efektiivinen koko oli pudotettu 8 => 6 megaan.


Vähän laskelmaa kirjanpidon koosta:

64 tavun välimuistilinjalla, joita CPUt käyttää, 2 gigan HBM tarkoittaisi 32 miljoonaa välimuistilohkoa. Jos jokaisen kirjanpito veisi 12 bittiä, tämä tarkoittaisi 48 megatavua SRAMia pelkästään sille kirjanpidolle.

Suuremmalla välimuistilinjan koolla kirjanpito olisi pienempi, mutta välimuistilohkon koon kasvatus tarkoittaisi jompaa kumpaa jotain seuraavista:
1) Luovutaan välimuistikoherenttiudesta CPUn ja GPUn välillä. Tämä taas käytännössä hidastaisi ja hankaloittaisi datan liikkumista CPUn ja GPUn välillä (jossain määrin erillis-GPUiden tasolle).

2) Tehdään tästä memory side cacheä, joka kakuttaa kaikki accessit sinne varsinaiseen DRAMiin, kuten tuo intelinkin eDRAM-pohjainen aikoinaan toimi. Tässä vaan huono puoli olisi se, että kun sen HBM2/3n viive ei olisi kuitenkaan merkittävästi sen DDR5-DRAMin viivettä parempi, niin CPUn keskimääräinen muistiviive saattaisi jopa kasvaa, kun siihen tulisi yksi taso lisää välimuistioverheadia mukaan, eikä välimuistin viive olisi sen varsinaisen muistin viivettä pienempi.

Eli ihan normaalina rautapohjaisena välimuistina sitä ei haluaisi käyttää.


Itse pitäisin parempana jotain seuraavista ratkaisuista:

1) Poistaa DDR(5)-DRAM kokonaan ja käyttää pelkkää HBM2x/HBM3sta DRAMina.
2) Käyttää vaan HBM:ää ja normaalia DDRsta molempia ihan muistina, siten että osa osoitteista mäpätään HBMään, osa DDReen. Näyttisajuri oletuksen varaa kaiken HBM-puolelta, CPU-softalle oletuksena varataan muisti DDRltä.
3) Käyttää välimuistina ihan SRAMia, ilman mitään HBMää.
3a) Laittaa näyttikselle ja CPUlle erilliset isot L3-välimuistit
3b) Tehdä yksi isompi uloimman tason memory side cache, joka kakuttaa sekä CPUn(ollen sille L4), näyttiksen(ollen sille L3) että DMAn muistiaccessit (tämä on siis se, mitä intel teki Iris Pro: kanssa aikoinaan). Tämä voisi samalla mahdollistaa CPUiden L3-välimuistien pienentämisen selvästi, esim. 8 megaan ilman pahaa CPU-suorituskyvyn pudotusta
4) Oma suosikkini: Poistaa DDR-DRAM kokonaan, tuoda pakettiin HBM-DRAM ja laittaa muistikammoille jotain NVRAM:ia kuten optanea. Mäpätä osa osoitteista HBMään, osa NVRAMiin. Käyttis oletuksena varaamaan kaikki HBMstä niin kauan kuin HBM-muisti riittää, mutta kun HBM-muisti käy vähiin, siirtämään vähiten käytettyä kamaa NVRAMille. Ja softat jotka on asennettu NVRAMIlle XIP (execute in place)-muodossa voi vaan suoraan suorittaa sieltä NVRAMilta lataamatta niitä koskaan DRAMiin. Vaatii toki eniten käyttistukea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
M1 Pro:ssa on ~200GB/s muistikaistaa 256-bit LPDDR5 muistiväylällä. Se on enemmän kuin esim. Geforce 1660:ssa. Mutta tuo tietysti vaatii niistä so-dimmeistä luopumista. Piiri on kooltaan kait 250mm² kun käytössä on on tuo "5nm" prosessi.

Oliko LPDDR5X:ääkin jo olemassa? Se taitaisi mahdollistaa vielä enemmän kaistaa samalla muistiväylän leveydellä?

Yli 256bittinen väylä on kyllä vaikea "mainstream"-piiriin, mutta toisaalta halvempi se 1x 256bit LPDDR5 väylä + piirit on vs. 2x 64bit SODIMM + 256bit GDDR6 + kaikki piirit ja virransyötöt.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
M1 MAX:sissa on ~200GB/s muistikaistaa 256-bit LPDDR5 muistiväylällä. Se on enemmän kuin esim. Geforce 1660:ssa. Mutta tuo tietysti vaatii niistä so-dimmeistä luopumista. Piiri on kooltaan kait 250mm² kun käytössä on on tuo "5nm" prosessi.
400 GB/s, 200GB/s on Prossa. Ja sen Maxin GPU on myös ihan järjettömän kokoinen, pelkkä Pro > Max -päivitys mikä on suurimmaksi osaksi GPU:ta on melkein yhtä iso kuin yksi Navi21 GPU
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Miksihän kirjoitin Max kun tarkoitin juuri pro:ta. Max on hyvin erikoinen piiri ja melko "järjettömäksi" mitoitettu geneeriseksi yleiskäyttöiseksi SOC:ksi.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
Ja sen Maxin GPU on myös ihan järjettömän kokoinen
Kyllä se aika järkevän kokoinen on, jos sille on tarvetta. Eikä ne läppäritkään niin kovin kummoisen hintaisia ole, jos MAXille on oikeasti jotain sille hyvin soveltuvaa käyttöä. Harmi kun vastaavaa ei saa muille käyttiksille.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 042
Tossa jotain M1 Max ja M1 Pro eroja.

1645444190646.png


Järjettömät piirit on vasta tulossa (Mac Pro).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
343
"Heh, AMD tuttuun tapaansa vertailemassa vanhaan sukupolveen että saavat uuden näyttämään edes etäisesti käyttökelpoiselta. Tietoinen valinta huijattiAMDdeeltä, kun eivät pärjää uusinta sinistä vastaan. Intel ekosysteemi voittajan valinta. Tosin jos Intel ”tekisi AMD:deet”, niin vertailtaisiiin 12900-mobiiliprossua vaikkapa tuohon 4800H seepuun. Saataisiin kivannäkösiä kaavioita. Mutta ei Intel tämmöistä lähde tekemään suinkaan, koska ovat totuudessa. :kahvi:"

Huono trollaus..... Eihän intel mitään prossuja ole kompressorilla jäähdytellyt tai muutenkaan vähän vertaillut rajoitettuun kilpailijan rautaan ei...... Toki väärin se on teki sen kumpi tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
Heh, AMD tuttuun tapaansa vertailemassa vanhaan sukupolveen että saavat uuden näyttämään edes etäisesti käyttökelpoiselta.
Jokos niitä uusimpia inteleitä saa läppäreissä, siis jotta vertailun voisi edes tehdä? Verkkiksestä en ainakaan nopealla haulla löytänyt. Joku influensseri tubessa oli yhden vissiin saanut.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Jokos niitä uusimpia inteleitä saa läppäreissä, siis jotta vertailun voisi edes tehdä? Verkkiksestä en ainakaan nopealla haulla löytänyt. Joku influensseri tubessa oli yhden vissiin saanut.
On niitä ollut ulkona tammikuun alusta, en tiedä miten laajalti kaupoissa asti mutta AMD:n tuskin tarvitsee verkkiksen ovelta niitä jonottaa muutenkaan. Eiköhän partnerit kuten Asus pystyisi toimittamaan kappaleita testiin jos AMD niitä haluaisi.

Testit voi olla toki tehty jo viime vuoden puolella jolloin saatavuus voi olla ollut aidosti nolla.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
On niitä ollut ulkona tammikuun alusta, en tiedä miten laajalti kaupoissa asti mutta AMD:n tuskin tarvitsee verkkiksen ovelta niitä jonottaa muutenkaan. Eiköhän partnerit kuten Asus pystyisi toimittamaan kappaleita testiin jos AMD niitä haluaisi.

Testit voi olla toki tehty jo viime vuoden puolella jolloin saatavuus voi olla ollut aidosti nolla.
Toisaalta eipä taida AMD:lla olla pahemmin insentiivejä vertailla omia tuotteitaan johonkin asuksen esituotantomalliin. Huvittavasti muuten asuksen verkkokaupasta ei saa tilattua noita 12th gen laitteita, mutta ryzen 6000 löytyy suoraan varastosta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
On niitä ollut ulkona tammikuun alusta, en tiedä miten laajalti kaupoissa asti mutta AMD:n tuskin tarvitsee verkkiksen ovelta niitä jonottaa muutenkaan. Eiköhän partnerit kuten Asus pystyisi toimittamaan kappaleita testiin jos AMD niitä haluaisi.

Testit voi olla toki tehty jo viime vuoden puolella jolloin saatavuus voi olla ollut aidosti nolla.
Ei ole ollut ulkona tammikuun alusta. Intel kyllä julkisti prossut tammikuun alussa niin kuin AMD:kin mutta ensimmäiset revikat yhtään mistään tuli vasta tammikuun lopulla (eikä vieläkään taida olla muita kuin H-sarjaa saatavilla?)
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Ei ole ollut ulkona tammikuun alusta. Intel kyllä julkisti prossut tammikuun alussa niin kuin AMD:kin mutta ensimmäiset revikat yhtään mistään tuli vasta tammikuun lopulla (eikä vieläkään taida olla muita kuin H-sarjaa saatavilla?)
Niin siis tarkoitus oli sanoa että niitä (=läppärimalleja) on julkistettu tammikuun alusta eli oletettavasti partnerit voisi jo sillon toimittaa niitä testeihin. Kaupoista en tiedä eikä sillä olisi tässä kontekstissa varmaan väliäkään kuten totesin.

Malleja ei ole kyllä tullut sen enempää tutkailtua että olisiko noiden vertailussa järkeäkään kun läppärimaailma on niin sekametelisoppa.
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
358
Hmmm. Periaatteessa tuommoinen Ryzen 6800U- tai 6800HS-läppäri voisi kyllä kiinnostaa. DDR5-muistit, muutenkin uusinta uutta rautapuolella ja bonuksena GPU-tehoissa päästään jo melkein sen hitaimman GTX 1650:n luokkaan (jos AMD:n propaganda pitää paikkansa). Eli voisi tuolla välttävästi pelaillakin edes jotain. Eihän se nyt Vegaa huonompi sentään voi mitenkään olla.

Hinnastahan kaikki lopulta jää kiinni. Halvin GTX 1650-läppäri irtoaa nyt jo 600-700€ hintaan uutenakin, joten 800€ enempää en karvalakkivarustellusta Ryzen 6800-läppäristä suostuisi itse maksamaan.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
HUB testaili 6900HS:n



TL;DW: graffasuorituskyky on aika lailla luvattua, CPU suorituskyky on hyvä matalilla tehoilla mutta jos sähköä ei tarvitse säännöstellä niin on joskus tasoissa ja joskus jaloissa 12700H:hon verrattuna. Eli ainakaan mobiilipuolella vielä ei tarvitse Patin hattuaan syödä kommenttiensa takia.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
HUB testaili 6900HS:n



TL;DW: graffasuorituskyky on aika lailla luvattua, CPU suorituskyky on hyvä matalilla tehoilla mutta jos sähköä ei tarvitse säännöstellä niin on joskus tasoissa ja joskus jaloissa 12700H:hon verrattuna. Eli ainakaan mobiilipuolella vielä ei tarvitse Patin hattuaan syödä kommenttiensa takia.
Erot akunkestossa on ollu aika massiivisia, esim. linusilla oli joku hätäinen testi aiheesta. (n. 100% lisää akunkestoa samalla akkukapasiteetilla, joillain kuormilla) Deskarikorvikkeena intelin vehkeet on ehdottomasti parempia.

edit: linusin testi oli siis 5000 vs 6000 sarja tossa akkukestossa. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
906
Tuon integroidun RDNA2 -näytönohjaimen suorituskyky on aika kova juttu siinä mielessä, että noita pelejä näytetään rullaavan aika vaivattomasti 1080p resolla. Nyt kun Steam Decki jyrää tietä käsipeli pc:lle ja on jo näin tehokkaita suorittimia luvassa (kohtuullisen alhaisella tdp:llä) niin kehitys voi olla tällä saralla melko nopeaa. FSR -tuen yleistyessä vauhtia vielä tulee lisää.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256

ComputerBase penkittänyt uuden Zen3+ prosessorin integroitua GPU:ta. Testeissä sijoittuu tehoiltaan työpöytäpuolelta jonkin verran RX 460 yläpuolelle mutta RX 570 antaa pataan huolella. Arvioisin että suorituskyky äkkiseltään hatusta TPU:n chartin ja yo. artikkelin testitulosten perusteella karkeasti jossain GTX 1050:n tienoilla. Ray Tracing –suorituskyky oli lähinnä tasoa checkbox feature/S3 ViRGE. Kai tuolla yleisimpiä eSport –tekeleitä pelailee ja pari vuotta vanhoja pelejä pienillä detaileilla mutta siihen se sitten jää.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613

ComputerBase penkittänyt uuden Zen3+ prosessorin integroitua GPU:ta. Testeissä sijoittuu tehoiltaan työpöytäpuolelta jonkin verran RX 460 yläpuolelle mutta RX 570 antaa pataan huolella. Arvioisin että suorituskyky äkkiseltään hatusta TPU:n chartin ja yo. artikkelin testitulosten perusteella karkeasti jossain GTX 1050:n tienoilla. Ray Tracing –suorituskyky oli lähinnä tasoa checkbox feature/S3 ViRGE. Kai tuolla yleisimpiä eSport –tekeleitä pelailee ja pari vuotta vanhoja pelejä pienillä detaileilla mutta siihen se sitten jää.
Aika kova tulos n. 20W tehonkulutuksella! (oletan että prossupuoli käyttää ainakin sen 15W peleissä)

ja eiköhän tolla ihan uusiakin pelejä hyvin pelaile, kunhan ei kaikkea laita ultralle, tai kuvittele yli fullHD reson olevan hyvä idea.
 
Viimeksi muokattu:

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
906

ComputerBase penkittänyt uuden Zen3+ prosessorin integroitua GPU:ta. Testeissä sijoittuu tehoiltaan työpöytäpuolelta jonkin verran RX 460 yläpuolelle mutta RX 570 antaa pataan huolella. Arvioisin että suorituskyky äkkiseltään hatusta TPU:n chartin ja yo. artikkelin testitulosten perusteella karkeasti jossain GTX 1050:n tienoilla. Ray Tracing –suorituskyky oli lähinnä tasoa checkbox feature/S3 ViRGE. Kai tuolla yleisimpiä eSport –tekeleitä pelailee ja pari vuotta vanhoja pelejä pienillä detaileilla mutta siihen se sitten jää.
Kun vertailee 1050 gtx:n ja tuon integroidun gpu:n tehonkulutuksia, niin ymmärtää miksi tämä on iso asia.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
539
Hyvää testiä mihin integroitu näytönohjain 680M pystyy. MiniPC:t tai tabletti pohjaiset ratkaisut 6000-sarjalaisella Ryzenillä kiiinnostavat todella paljon.

 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
539
ETA PRIME on päässyt kokeilemaan demoversiota 680M varustellusta Mini PCstä. Ovat lupaavalta vaikuttavia tehopurkkeja!



edit: oikeinkirjoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 326
Viestejä
4 198 100
Jäsenet
70 891
Uusin jäsen
Rupsu

Hinta.fi

Ylös Bottom