8K
Se, että tuleeko tuosta 16-ytimisestä suosittu peliprosessori, riippuu tietysti siitä, että miten se pärjää nykypeleissä Intelin tuotteita vastaan. Jos se ei ole kukkulan kuningas, pelaajat eivät tule maksamaan siitä ylimääräistä sillä perusteella, että se olisi ehkä hyvä peliprosessori vielä viiden vuoden päästä. Nykykäytössä kun 8 ydintäkin on varsin riittävästi.Lisähuomiona tuohon 16 core hypeen vielä, että sitä nimenomaan markkinoitaisiin GAMING CPU:na... Ja itse ajattelin, että jospa sniiduilis ja menis vaan 3600(X) päivityksellä...
Sanotaan pikemminkin että tuleeko siitä sellainen prosessori että siihen viitataan. Aika harva kuitenkaan ostaa esim. jotain 9900K prosessoria saati emo+prosessori+näytönohjain bundlea minkä hinta on tarjouksessa 2259€. Silti aika moni myöntää että pelaamiseen tuo on "järkevä" ja "hyvä" ostos. Vielä parisen tonnia päälle niin saa loput mitä tarvitsee että pääsee pelaamaan mutta kuitenkin...Se, että tuleeko tuosta 16-ytimisestä suosittu peliprosessori, riippuu tietysti siitä, että miten se pärjää nykypeleissä Intelin tuotteita vastaan. Jos se ei ole kukkulan kuningas, pelaajat eivät tule maksamaan siitä ylimääräistä sillä perusteella, että se olisi ehkä hyvä peliprosessori vielä viiden vuoden päästä. Nykykäytössä kun 8 ydintäkin on varsin riittävästi.
Intel on segmentoinut taitavasti prosessorinsa siten, että jos haluaa parasta mahdollista pelitehoa, pitää ostaa se i9-9900K. Esim. ykkössarjan Ryzeneistä 1800X ei tarjonnut hintaluokassaan parasta pelitehoa, joten se ei ollut erityisen suosittu prosessori, vaikka muussa kuin pelikäytössä se oli hintaluokassaan hyvä. i9-9900K ei ole eniten myyvä Intel (toisin kuin i7-8700K oli), mutta sillä on silti varsin hyvä markkinaosuus Mindfactoryn tilastojen perusteella.Sanotaan pikemminkin että tuleeko siitä sellainen prosessori että siihen viitataan. Aika harva kuitenkaan ostaa esim. jotain 9900K prosessoria saati emo+prosessori+näytönohjain bundlea minkä hinta on tarjouksessa 2259€. Silti aika moni myöntää että pelaamiseen tuo on "järkevä" ja "hyvä" ostos. Vielä parisen tonnia päälle niin saa loput mitä tarvitsee että pääsee pelaamaan mutta kuitenkin...
Mitä yritän sanoa on, AMD voi ihan hyvin lätkäistä hinnaksi tuolle 16-ydin prosessorille jotain 800€ pintaan jos Intel ei pysty pistämään vastaan. Jolloin ei voida sanoa että siitä tulisi "suosittu peliprosessori" koska edelleen moni joka kokoaa pelikonetta pyrkii siihen noin 1000€ tai alle budjettiin (ilman näyttöä, tosin näytönkin voi saada tarjouksesta noin 100€ hintaan).
En katsonut videota mutta spekuloin silti miten konsolin speksit pc-puolelle ehkä jollain aikataululla (1 v? 2 v? 3v?) vaikuttaa:8K
SSD
Realtime Raytracing
120FPS
4xfaster than previous gen
GDDR6
Navi
Zen 2
Öö, eihän näillä ole mitään tekemistä keskenään.En katsonut videota mutta spekuloin silti miten konsolin speksit pc-puolelle ehkä jollain aikataululla (1 v? 2 v? 3v?) vaikuttaa:
6c vai 8c jäi kai auki ja SMT tuki. Mutta pleikkariinkin tulee 8c (entä sen SMT?).
--> Uudelta konsolilta tehdyt porttaukset pc:lle tulee toimimaan chiplet+io-mallin prosulla ongelmitta.
Mitä vastaavia?Ehkä Intel alkaa joskus tekemään vastaavia tai jopa parempia, mistä sitä tietää.
melko varmasti, jos halutaan samaa suorituskykyä kuin konsolilla. Usein tosin PC-pelaajat on nirsompia ja haluavat parempaa suorituskykyä.--> Onko konsolissa sen verran matalat 8c prosun kellot, että PC-puolella riittää 6c 12t (saati 6c 6t) pyörittämään uudelta konsolilta pc:lle portattuja pelejä, aika näyttää.
SSDt on jo vuosia pääsääntöisesti laitettu kiinni suoraan PCIE-väylään(NVME), ei SATAan.--> Spekuloin vielä että konsolipelien toteutustapa voi jollain aikataululla jopa edellyttää tietokoneen SSD-levyltä lyhyttä saantiaikaa (PCIE-levy, ei enää SATA)
Voi hyvin olla. Mun spekulointi kuitenkin on, että samalla konseptilla mennään kuin työpöydällä, koska veikkaan että zen 2 olisi sen ansiosta paras valinta konsoliin.Konsoleihin tulee ihan omat piirinsä, joissa voidaan aivan hyvin laittaa samalle piilastulle sekä 8 zen-ydintä että näyttis.
Retorisesti ottaen paluu aikaan ennen K8 ja Nehalem kuulostaa ongelmalliselta, mutta odotetaan vielä tietoa siitä millaiset Zen2 muistiviiveet on.Eikä "chiplet+IO" muutenkaan ainakaan yhden chipletin tapauksessa aiheuta mitään varsinaisia "ongelmia". Se voi hiukan lisätä muistiviivettä, paluuta aikaan ennen K8ia ja Nehalemia.
Miksi? Tarkoittaako se että ccx-ccx-välinen vuoropuhelu silloin kiertää ram-muistin kautta? Onko Zen 2 pc-prosuissa sama ongelma?Se, että siellä on yhteinen välimuisti neljälle ytimelle muttei yhtään kaikille ytimille yhteistä uloimman tason välimuistia sen sijaan voi aiheuttaa enemmän suorituskykyongelmia.
En ole ymmärtänyt mikä projekti Foveros on ja mihin kaikkeen se voi venyä.Mitä vastaavia?
Ehkä arkisessa puheessa tekniikoita, joissa tekstuurit ladataan kovalevyltä keskusmuistiin vasta silloin kun niiden pitäisi melkein jo olla näkyvissä ruudulla, voisi sanoa SSD:n käyttämiseksi muistin jatkeena? SSD-levyllä tuo aika hyvin onnistuu, HDD:llä tökkii.Mutta tuolla videolla tosiaan puhuttiin lyhemmistä latausajoista ja SSDn käyttämisestä muistin jatkeena. Se, että NAND-flash-teknologiaan perustuva massamuisti laitetaan kiinni pcie-väylään ei riiitä siihen, että koodia voi suoraan ajaa massamuistista. Siihen tarvitaan tavuosoitettavaa massamuistia, kuten Micoronin/Intelin Optane.
Tämähän tekee 16C prossut sitten kovaksi valuutaksi jos haluaa panostaa tulevaisuuteen, varmasti siellä lähdetään pelimoottoreissa tiristämään irti kaikki 16 säiettä. Ehkä 7nm+ tulee jo kunnollisia allcore-kelloja vielä noille.SMT:tä voidaan pitää itsestäänselvyytenä konsolille
Ei.Ehkä arkisessa puheessa tekniikoita, joissa tekstuurit ladataan kovalevyltä keskusmuistiin vasta silloin kun niiden pitäisi melkein jo olla näkyvissä ruudulla, voisi sanoa SSD:n käyttämiseksi muistin jatkeena?
Ei todellakaan onnistu. Ja mitähän nyt tarkoitat tuolla "melkein"-sanalla? Mistä tämä "melkein"-tilanne tunnistetaan?SSD-levyllä tuo aika hyvin onnistuu, HDD:llä tökkii.
Ei ole selvää käsitystä tästä. Olen ymmärtänyt että erityisesti open world-peleissä keskusmuistissa ja/tai näyttiksen muistissa on vain kyseisessä pelin kohdassa tarvittavatEi todellakaan onnistu. Ja mitähän nyt tarkoitat tuolla "melkein"-sanalla? Mistä tämä "melkein"-tilanne tunnistetaan?
Siinä vaiheessa kun tulee komento renderöidä kolmio käyttäen jotain tekstuuria, jota ei mistään muistista löydy, sen lataaminen NAND-flash-pohjaisesta muistista tarkoittaa todella pahaa töksähdystä.
Kun käytännössä jo se, että dataa siiretään keskus-DRAM-muistista näyttiksen omaan DRAM-muistiin aiheuttaa pahaa tökkimistä ja DRAM-pohjainen keskusmuisti on hakuajoiltaan luokkaa tuhansia kertoja nopeampaa ja kaistaltaankin kymmeniä kertoja nopeampaa kuin NAND-flash-pohjainen SSD.
Kaikkien ydinten samanaikaisia kelloja rajoittaa tehonkulutus (joka melko hyvin voidaan ohittaa tehokkaalla jäähdytyksellä ja hyvällä virransyötöllä ylikellottaessa). 7nm+ tuskin tuo kovin merkittävää tehonkulutuksen laskua verrattuna 7nm, joten all core kellot tuskin hirveästi hyppäävät mikäli 105w tehorajassa pysytään.Tämähän tekee 16C prossut sitten kovaksi valuutaksi jos haluaa panostaa tulevaisuuteen, varmasti siellä lähdetään pelimoottoreissa tiristämään irti kaikki 16 säiettä. Ehkä 7nm+ tulee jo kunnollisia allcore-kelloja vielä noille.
Joo Zen2 ja 7nm hyppäs on iso muutos, mutta 7nm+ ei lähellekään vastaava. Tokihan kelloja muutama sata Mhz lisää, mutta tuskin mitään kovin radikaalia.7nm+ tuskin tuo kovin merkittävää tehonkulutuksen laskua verrattuna 7nm, joten all core kellot tuskin hirveästi hyppäävät mikäli 105w tehorajassa pysytään.
Vähän mietintää siitä, mitä voisi olla lisätty. Ei pidä tulkita siten, että sanoisin varmuudella tai todennäköisyydellä tulevan.Lähinnä Zen3 osalta kiinnostaa miten ovat saaneet arkkitehtuuria viilattua. Millaisia uusia ominaisuuksia ja onko esim IPC entistä parempi. Kohtapuoliin pitäisi päästä jo niihin huhuihin ja vuotoihin kun Zen2 alkaa olla selvillä.
No itte en lähtis mitään 6c/6t tuhnua ostamaan kun esim. GN on näyttänyt moneen kertaan kuinka 6c/6t prosessorilla frametime tökkii tietyillä uusilla peleillä jo nyt.--> Onko konsolissa sen verran matalat 8c prosun kellot, että PC-puolella riittää 6c 12t (saati 6c 6t) pyörittämään uudelta konsolilta pc:lle portattuja pelejä, aika näyttää.
Konsolissa on X määrä ytimiä varattu muun tarpeellisen(?) pyörittämiseen, eli peli tuskin tulee näkemään kaikkia ytimiä kuten on tilanne nykyistenkin konsolien kanssa, siellä on muistaakseni yks core varattu pelkästään käyttikselle ja toinen somepaskeille.Tämähän tekee 16C prossut sitten kovaksi valuutaksi jos haluaa panostaa tulevaisuuteen, varmasti siellä lähdetään pelimoottoreissa tiristämään irti kaikki 16 säiettä. Ehkä 7nm+ tulee jo kunnollisia allcore-kelloja vielä noille.
No sitten varmaan tullaan tilanteeseen jossa nuo 12C prossut mittaa ne suurimmat hyödyt, mutta 16C näkee ehkä vielä jotain hyötyä.Konsolissa on X määrä ytimiä varattu muun tarpeellisen(?) pyörittämiseen, eli peli tuskin tulee näkemään kaikkia ytimiä kuten on tilanne nykyistenkin konsolien kanssa, siellä on muistaakseni yks core varattu pelkästään käyttikselle ja toinen somepaskeille.
Siellä ei ole mitään sellaista "tarpeellista muuta" minkä pyörittämiseen tarvisi montaa ydintä.Konsolissa on X määrä ytimiä varattu muun tarpeellisen(?) pyörittämiseen, eli peli tuskin tulee näkemään kaikkia ytimiä kuten on tilanne nykyistenkin konsolien kanssa,
8-ytimisissä nykykonsoleissa on 7 ydintä pelin käytössä, ei 6.siellä on muistaakseni yks core varattu pelkästään käyttikselle ja toinen somepaskeille.
Tosiaan kumma tämä että aina joku mainosmies on keksimässä jotain meriselitystä sille miksi nopeata paikallista muistia voitaisiin vähentää.Siinä vaiheessa kun tulee komento renderöidä kolmio käyttäen jotain tekstuuria, jota ei mistään muistista löydy, sen lataaminen NAND-flash-pohjaisesta muistista tarkoittaa todella pahaa töksähdystä.
Kun käytännössä jo se, että dataa siiretään keskus-DRAM-muistista näyttiksen omaan DRAM-muistiin aiheuttaa pahaa tökkimistä ja DRAM-pohjainen keskusmuisti on hakuajoiltaan luokkaa tuhansia kertoja nopeampaa ja kaistaltaankin kymmeniä kertoja nopeampaa kuin NAND-flash-pohjainen SSD.
No sitä varten ne enginet vähän seurailee resurssien käyttöä, notta sitä tavaraa voi vähä etukäteen lattailla massamuistilta muistiin.Tosiaan kumma tämä että aina joku mainosmies on keksimässä jotain meriselitystä sille miksi nopeata paikallista muistia voitaisiin vähentää.
Johan AGP-väylääkin mainostettiin aikanaan osin sillä, että kortille ei tarvitsisi niin paljoa paikallista muistia vaan voisi käyttää RAMia jatkeena.
Eikä se ollut toimiva idea edes silloinkaan...
Niin onhan esim texture streaming ollut olemassa jo vaikka kuinka ja kauan.No sitä varten ne enginet vähän seurailee resurssien käyttöä, notta sitä tavaraa voi vähä etukäteen lattailla massamuistilta muistiin.
Lähde? En pikaisella haulla löytänyt mitään.4) Kolmas osoitteenlaskentayksikkö. Intelillä on jo haswellista lähtien ollut kolme, zenissä ja zen2ssa vain kaksi.
Et tainnut lukea ihan ajatuksella.Lähde? En pikaisella haulla löytänyt mitään.
Tuo olisi kyllä mielenkiintoista. Kahden AGU:n piti olla suurimpia syitä miksi Zen ei pärjää Intelin prosessoreille edes vähää alusta (en tarkoita tätä foorumia). Jännää mikäli Zen2 pärjää myös kahdella.
Vähän mietintää siitä, mitä voisi olla lisätty. Ei pidä tulkita siten, että sanoisin varmuudella tai todennäköisyydellä tulevan.
Tuossa sanottiin niitä olevan kaksi ja siksi voisi lisätä kolmannen...Et tainnut lukea ihan ajatuksella.
Tuon mukaan oli puhtaasti spekulaatiota millä voisi lisätehoja tavoitella:
Okei. Penäsit siis lähdettä sille, että niitä olisi nyt kaksi. Ymmärsin väärin, että olisit kysellyt lähdettä, että tulisi kolme zen kolmoseen.Tuossa sanottiin niitä olevan kaksi ja siksi voisi lisätä kolmannen...
Eiköhän streemaajat osta tuota naama hymyssä. Kun jo 12-core mallin streamaus demossa Intteliä vietiin rajusti, tää samanlainen keissihän oli aikaisemmin 8-core ryzen vs. 8700K fast presetillä muistaakseni GN:n toimesta.3950X on boosti kellotaajuuden ansiosta melko varmasti hyvin suosittu vaikka onkin noin kallis.
Jatkossa kun haluaa parasta niin pitääkin ostaa amd.3950X on boosti kellotaajuuden ansiosta melko varmasti hyvin suosittu vaikka onkin noin kallis.
Oliko tästä jotain faktaa vai onko vain mutua taas? AMD:n omissa slideissä hieman jäädään pelisuorituskyvyssä, mutta mielelläni katsoisin oikeaita tuloksia.Prosessori puolella otettu Intel kiinni peli suorituskyvyssä
Ok, eli olin väärässä tuosta. Oletin, että tuosta olisi kerrottu jo aiemmin, jos olisi tuota muutettu.Niille jotka eivät ole lukeneet Anandtechin juttua, niin AGU:ja on Zen 2:ssa 3, ei kaksi.
Tarkkana näiden kanssaThe IO die for the EPYC Rome processors is built on TSMC’s 14nm process, however the consumer processor IO dies (which are smaller and contain fewer features) are built on the Global Foundries 12nm process.
Tämä ei voi pitää paikkaansa tuon EPYCin osalta. TSMCllä ei ole "14nm" prosessia. TSMC myy prosessejaan nimellä "16nm" ja "12nm".Aiemmin kyselin lähdettä IO-Techinkin uutisessa olleelle väitteelle Ryzenin IO-diesta, joka kuulemma oli 14nm. Sitähän AMD ei siinä vaiheessa ollut sanonut. Ja...
Tarkkana näiden kanssaThe IO die for the EPYC Rome processors is built on TSMC’s 14nm process, however the consumer processor IO dies (which are smaller and contain fewer features) are built on the Global Foundries 12nm process.
Jep, tuon Epycin osalta tuossa on selvä virhe. GlobalFoundriesia tarkoittivat.Tämä ei voi pitää paikkaansa tuon EPYCin osalta. TSMCllä ei ole "14nm" prosessia. TSMC myy prosessejaan nimellä "16nm" ja "12nm".
Tämä voi kiinnostaa HTPC rakentelijoita:Autokoulun APUluokka on myös vaivihkaa paljastettu näköjään:
AMD Ryzen 3000 APUs: Up to Vega 11, More MHz, Under $150, Coming July 7th
Spekulaatiota taas:Jos tuo ryzen 3600 kellottuu edes 4,5Ghz niin on kyllä pirun kova 200 dollarin prosessori.