AMD CPU-spekulaatio (Zen5/Zen6 ...)

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Mitä hyötyä siitä vois olla? Mitä uuden piirisarjan vaativia ominaisuuksia nyt on mitä 550 ja 570 ei tue?
Entistä lämpimämpänä käyvä piirisarja ja toinen ropeli emolle? Eiköhän tuolla x570 mennä (katkeraan) loppuun asti ja sitten 5000-sarjassa uutta kantaa ja emoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Joo jäisihän tuo aika lyhytaikaiseksi, kun Zen4 on on uudella kannalla ja DDR5 muisteilla. USB ym saa emo valmistajat lisäiltyä tekemällä uusia malleja.
Emolevyn eteläsiltapiirillä ei ole mitään tekemistä tuettujen DRAM-muistityyppien kanssa, kun DRAM-muistiohjain on prosessorin kanssa samassa paketissa.

Ja väylä eteläsiltapiirille on kuitenkin ainakin nykymalleissa aivan standardi PCI Express joten siihenkään ei kannan vaihtuminen todennäköisesti vaikuta.


Mielenkiintoinen kysymys on myös se, että tuleeko zen3 samalla IO-piilastulla kuin zen2 vai tuleeko uudet IO-piilastut.

Mikäli tuolla IO-piilastulla on jotain välimuistikoherenttiuden hakemistoja tms. niin niihin L3-välimuistien koon tuplaaminen ja määrän puolittaminen voisi vaikuttaa, tosin vaikka vaikuttaisi, nekin on voitu jo alunperinkin suunnitella siten että toimii myös zen3n välimuisteille.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Mitä hyötyä siitä vois olla? Mitä uuden piirisarjan vaativia ominaisuuksia nyt on mitä 550 ja 570 ei tue?
Toisaalta saman kysymyksen olisi voinut esittää kun 4xx sarja tuli, eli mitä niin uutta ja ihmeellistä se tarjosi ettei 370 tai 350 sarja sitä tukenut? Silti jos katsoo niin aika monta emolevyä usealta eri valmistajalta 4xx sarjaan julkaistiin osan (aika suuren jopa) ollessa ns. paskempia kuin 3xx sarjalaiset vaikka ratsastivat samalla nimellä.

Itsekään en siis tiedä vastausta mutta näkee sitten tuleeko 6xx emot vai eivät.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 962
X570:n propellista ois ainakin kiva päästä eroon. Virrankulutus on yli tuplat X470:een verrattuna, joten jotain parannettavaa varmasti on.
Tuo PCIE4 vie jonkin verran virtaa. Se onko tuossa miten paljon optimoitavaa on sitten kysymysmerkki. Mitä olen itse kokeillut niin tuon piirisarjan (X570) lämmöt on noin 5 astetta korkeammat, jos PCIE asema on kytketty piirisarjaan eikä suoraan prosessorille menevään slottiin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 168
Tuo PCIE4 vie jonkin verran virtaa. Se onko tuossa miten paljon optimoitavaa on sitten kysymysmerkki. Mitä olen itse kokeillut niin tuon piirisarjan (X570) lämmöt on noin 5 astetta korkeammat, jos PCIE asema on kytketty piirisarjaan eikä suoraan prosessorille menevään slottiin.
Täällä on erinäisiä mittauksia aiheesta:
Väittäisin että tuossa on parannettavaa, mutta eri asia että kiinnostaako AMD:tä tuoda tässä vaiheessa uusi piirisarja markkinoille.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 289
Ite ostin just Asuksen B550-E:n. Täydellinen paketti PCIE4:sta, USB-C-liitintä ja rupelittomuutta. Olihan se kallis.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
128
Eikö emoissa cashback vaadi että on ostanut prossun samalla? Mietin että tilaisiko jo nyt emon, vai odottaisiko Zen3 julkaisua.. ehkä parempi odotella.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
USB4?

(en usko että mitään uutta piirisarjaa nyt julkaistaan)
Minä taas uskon huhuihin että tulee varmasti. X570 on amd:n tekemä ja ne ei halua tehdä edes noita. Asmedia tehnyt muut ja amd haluaa asmedialle kaikki takaisin. Ja rupelit lähtee samalla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 599
Minä taas uskon huhuihin että tulee varmasti. X570 on amd:n tekemä ja ne ei halua tehdä edes noita. Asmedia tehnyt muut ja amd haluaa asmedialle kaikki takaisin. Ja rupelit lähtee samalla.
Kai sinulla joku lähde tai syy on väitteelle ettei AMD halua itse noita tehdä?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 962
Minä taas uskon huhuihin että tulee varmasti. X570 on amd:n tekemä ja ne ei halua tehdä edes noita. Asmedia tehnyt muut ja amd haluaa asmedialle kaikki takaisin. Ja rupelit lähtee samalla.
Kai sinulla joku lähde tai syy on väitteelle ettei AMD halua itse noita tehdä?
Nuohan on jo valmiiksi suunniteltu, ja eikös nuo X570 SB:t valmista Global Foundries. Eli ei AMD niitä itse valmista nytkään, vaikka se on niiden itsensä suunnittelema. Tietysti tuo on ilmeisesti suht kallis piiri valmistaa, joten jos sen valmistuskustannuksia saataisiin merkittävästi laskettua, säilyttäen samalla tuon piirin ominaisuudet, voisi siinä uudessa olla jotain järkeäkin. Tosin sitten voisi tulla ongelma, että mitä tehdä jo varastoissa oleville X570 emoille.

Edit. Ajoin vaan takaa, että kun se piiri on jo suunniteltu ja valmistuksessa. Niin uuden suunnittelu eri firman toimesta, vain sen takia että AMD ei haluaisi käyttää itse suunnittelemaansa piiriä, ei olisi kovinkaan järkevää.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 599
Nuohan on jo valmiiksi suunniteltu, ja eikös nuo X570 SB:t valmista Global Foundries. Eli ei AMD niitä itse valmista nytkään, vaikka se on niiden itsensä suunnittelema. Tietysti tuo on ilmeisesti suht kallis piiri valmistaa, joten jos sen valmistuskustannuksia saataisin merkittävästi laskettua, säilyttäen samalla tuon piirin ominaisuudet, voisi siinä uudessa olla jotain järkeäkin. Tosin sitten voisi tulla ongelma, että mitä tehdä jo varastoissa oleville X570 emoille.
AMD ei nyt tietenkään itse itse valmista yhtään mitään, tässä nyt viitattiin siihen kenen suunnittelema se on. X570:ssä on toki jonkin verran sille turhaa tauhkaa mukana, mutta paljonko ne sitten sitä hintaa muuttavat on toinen juttu, niin vähän kuitenkin että AMD laski alun perin ettei kannata suunnitella erillistä sirua sitä varten (se X570 on tosiaan siis Matissen IO-siru valmistettuna 12nm:n sijasta yhteensopivalla 14nm prosessilla). Jos uutta piirisarjaa tulee, niin niille tapahtuu ihan sama kuin muulloinkin kun tulee uusia piirisarjoja: valmistus lopetetaan ja varastot myydään pois.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Kai sinulla joku lähde tai syy on väitteelle ettei AMD halua itse noita tehdä?
X570 on teknisesti surkein kötöstys. Asmedian tekeleet ei ole tarvinneet mitään tuulettimia.

Muutenkin eihän nämä asiat ole minun keksimiä varsinaisesti. Siksi sanoin että uskon huhuihin. Paljon uutisia ja keskustelua oli kun tämä digitimesin uutinen tuli: ASMedia remains major chipset partner of AMD
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 599
X570 on teknisesti surkein kötöstys. Asmedian tekeleet ei ole tarvinneet mitään tuulettimia.
Asmedian tekeleet eivät myöskään tue PCIe 4.0:aa.

Muutenkin eihän nämä asiat ole minun keksimiä varsinaisesti. Siksi sanoin että uskon huhuihin. Paljon uutisia ja keskustelua oli kun tämä digitimesin uutinen tuli: ASMedia remains major chipset partner of AMD
Toki ASMedia pysyy jatkossakin AMD:lle tärkeänä kumppanina ja suunnittelee piirisarjoja, mutta ei se mielestäni tarkoita ettei AMD haluaisi suunnitella itsekin tilanteissa missä kokevat voivansa tehdä jotain parempaa, kuten tässä tapauksessa PCIe 4.0 -tuen.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Asmedian tekeleet eivät myöskään tue PCIe 4.0:aa.


Toki ASMedia pysyy jatkossakin AMD:lle tärkeänä kumppanina ja suunnittelee piirisarjoja, mutta ei se mielestäni tarkoita ettei AMD haluaisi suunnitella itsekin tilanteissa missä kokevat voivansa tehdä jotain parempaa, kuten tässä tapauksessa PCIe 4.0 -tuen.
Tuon uutisen myötä olen kuitenkin pitänyt varmana että 600-sarja tulee zen3:lle. ja pääintellivehkeiden hävittyä olen koittanut olla tilaamatta tomahawk x570:stä koska oletan suoraan että 600-sarjaan tulee asmedialta pcie 4 kampe ilman tuulettimia.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 409
Tuon uutisen myötä olen kuitenkin pitänyt varmana että 600-sarja tulee zen3:lle. ja pääintellivehkeiden hävittyä olen koittanut olla tilaamatta tomahawk x570:stä koska oletan suoraan että 600-sarjaan tulee asmedialta pcie 4 kampe ilman tuulettimia.
Vaikka 600-sarja tulisikin ja se olisi Asmedian toteuttama, mikään ei takaa, että se tulisi ilman tuulettimia.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 359
Itse odotan uutta emopiirisarjaa koska emovalmistajat haluavat vuosittaisen uuden myytävän lelun. Jos ei joka vuosi saa uutta mallistoa niin emovalmistajan pomon naama on mutrussa.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Itse odotan uutta emopiirisarjaa koska emovalmistajat haluavat vuosittaisen uuden myytävän lelun. Jos ei joka vuosi saa uutta mallistoa niin emovalmistajan pomon naama on mutrussa.
Siksi itsekin odotan prossun julkistuksen ennen kuin tilaan emon. Aikaa tulee idästä päin.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 419
Eli tässä kohtaa ei vielä kannata ostella b550 emoa ja muisteja tarjouksista odottamaan zen3 prossua?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Eli tässä kohtaa ei vielä kannata ostella b550 emoa ja muisteja tarjouksista odottamaan zen3 prossua?
Elektroniikkaa ei lähtökohtaisesti kannata ostaa varastoon, arvo harvemmin näillä nousee.

Tosin muistit alkaa (ulkomailla, esim mindfactory) olla niissä hinnoissa että ne ei oikein voi enää hirveästi tulla alas, joten ne voi melkein ostaa, varsinkin jos ne voi lykätä nykyiseen koneeseen kiinni odottelemaan.
Ja tietysti jos joku megatarjous osuu emolevystä kohdalle niin sitten.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Eli tässä kohtaa ei vielä kannata ostella b550 emoa ja muisteja tarjouksista odottamaan zen3 prossua?
Se vähän riippuu. Nyt kannattaa ostella jo muistia koska se on halpaa. Jos haluaa ostaa nyt kohtuu halvalla emolevyä (esim. MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI 229,90€) TAI varautuu siihen että kun Zen3 julkaistaan hinnat nousevat kyllä jos on pakko sellainen heti saada.
Tietysti jos on aikaa odottaa niin mahdollinen uusi b650 tai X670 emo voi sisältää jotain mitä 500-sarjassa ei ollut ja kun noin vuosi on julkaisusta kulunut myös ne prosessorit ovat hieman halvempia (alle sen AMD:n suosituksen kun julkaisussa ne voivat helposti olla 50-150+€ päälle suosituksen, esim. 3900X oli jopa päälle 650€ pyyntiä paikoitellen ilmestymisen yhteydessä nyt saanut jo alle 500€ monesta paikasta).
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
62
Itse odotan uutta emopiirisarjaa koska emovalmistajat haluavat vuosittaisen uuden myytävän lelun.
Tietysti jos on aikaa odottaa niin mahdollinen uusi b650 tai X670 emo voi sisältää jotain mitä 500-sarjassa ei ollut
Sori en ole seurannut spekulaatioita hirveästi, mutta onko näistä emolevyistä ollut mitään huhuja mitä tai milloin voisi olla tulossa?

Kiinnostaa siltä kantilta odotanko uuden pelikoneen oston kanssa (realistisesti) marras-joulukuuhun vai voisinko jo aloitella esim. B550 -paketilla ja päivittää prosessorin ja näytönohjaimen vaikka vuoden kuluttua Zen3 / RTX 30:n seuraajaan. Toki tähän ei varmaan mitään absoluuttista vastausta ole :)
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Sori en ole seurannut spekulaatioita hirveästi, mutta onko näistä emolevyistä ollut mitään huhuja mitä tai milloin voisi olla tulossa?

Kiinnostaa siltä kantilta odotanko uuden pelikoneen oston kanssa (realistisesti) marras-joulukuuhun vai voisinko jo aloitella esim. B550 -paketilla ja päivittää prosessorin ja näytönohjaimen vaikka vuoden kuluttua Zen3 / RTX 30:n seuraajaan. Toki tähän ei varmaan mitään absoluuttista vastausta ole :)
Ei ole mitään vakavasti otettavia huhuja liikkeellä, pelkästään "loogista päättelyä" että emovalmistajat haluavat uudet piirisarjat.

Täysin hyvillä mielillä voi ostaa nyt AM4 koneen ja päivitellä siihen prossun joskus myöhemmin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 962
Sori en ole seurannut spekulaatioita hirveästi, mutta onko näistä emolevyistä ollut mitään huhuja mitä tai milloin voisi olla tulossa?

Kiinnostaa siltä kantilta odotanko uuden pelikoneen oston kanssa (realistisesti) marras-joulukuuhun vai voisinko jo aloitella esim. B550 -paketilla ja päivittää prosessorin ja näytönohjaimen vaikka vuoden kuluttua Zen3 / RTX 30:n seuraajaan. Toki tähän ei varmaan mitään absoluuttista vastausta ole :)
Uusista emoista ei ole ollut mitään huhuja, eikä ole mitään takeita että AM4 kannalle tulisi enää uutta pirisarjaa. Itse ainakin uskon että nämä 5xx sarjalaiset tulee olemaan viimeiset tälle kannalle. Voin tietenkin olla väärässäkin. Zen4 tulee luultavasti joskus vuoden päästä, ja sillä on jo sitten uusi kanta ja DDR5 muistit.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Eli onko ehdottaa jotain muistikittiä, jos sellaisia nyt hommaisi? Joka olisi saatavilla, järkevän hintaista ja laatu kohdallaan.. :)

Tuosta ainakin sanottiin että on saatu 3600 pyörimään nykyisillä emo+prosessori comboilla, tiedä sitten. Hinta noin 142-145€ suomeen (tuo hinta vaihtuu muutamilla euroilla päivittäin)

Edit:
142€ muistaakseni maksoin, 1.41V meni tuo 3600mhz, ihan jees kammat. Halvalla lähti vs. 16gb B-die Corsairit jotka ostin 2017 240€.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Ajattelin katsoa Zen3 julkistuksen ensin ja sitten vasta tilaan muistit samalla kun emon. Voi olla että muistipuolellakin on tullut kehitystä.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 334
Eiköhän sieltä uutta lankkua jossain muodossa tule. On oltava emoja, jotka tukevat Ryzen 4000 sarjan prossuja suoraan 100% varmuudella. Menee hankalaksi muuten jos vanhat reviisiot sotkee yhteensopivien lankkujen metsästystä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
En tiedä pitääkö yhtään paikkaansa mutta kun ketjukin on spekulaatio niin video on tämä:


Eli mahdollisesti tulee Zen 3 prosessori missä 10 ydintä. Myös 5GHz voi vihdoin onnistua Zen prosessoreilta (ei ehkä kaikki ytimet 24/7 mutta edes 1-2 ydintä) koska tuossa voit asettaa jokaiselle ytimelle erilliset kellot / säädellä niitä.

Puhetta että voidaan ainakin teoriassa tehdä 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 ja 16-ydin prosessori ja tuo 10-ydin olisi ns. vittuilua Intelille (kas, teillä on 10-ydin/20-säie prosessori, tässä nyt meiltäkin vastaava mikä pystyy samoihin tehoihin kuin teilläkin.. ..paitsi lisäksi on enempi ytimisiä ja parempia malleja tarjolla).

Tietysti rajoitteita on kuten tähänkin saakka joten kaikkea ei voi vaan vetää tappiin ja valittaa että ei toimi.
Näkee sitten kun julkaisu lähestyy / myös hitaampia malleja tulee myyntiin.

Kerrataan myös miten PCI-E 4 on bonusta koska tulevaisuus, kilpailijalla ei ole sitä jne. (Omaa huomiota: Toki jos ostaa vuosittain uuden koneen mitä väliä mutta jos joku nyt on ostanut esim. 3950X tuskin ostanut 3950XT ja seuraavaksi 4950X prosessoria vain koska uutta on tarjolla. Eli pidemmän ajan käyttäjille hyötyä siitä että PCI-E 4 löytyy tulevaisuutta ajatellen hieman sama kuin esim. se 16-ydintä. Sama kuin 2500K vs 2600K "et koskaan tule hyötymään siitä jos ostat 4-ydin/8-säie prosessorin" oli puheet silloinkin, samaten "8Gb RAM riittää kaikkeen, vain idiootti ostaa 16Gb")
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 730
Jees, itse tuota B550M Mortar WiFi:ä katsellut, ei tarvis erillistä korttia/donglea WLAN:lle & Bluetoothille tuon myötä. Kotelo onkin jo valmiina, odotellaan että Lissu-täti julkaisee nyt uutta rautaa. :D
Siinä on vaan melko varmasti se ongelma että kun prosessorit julkaistaan aika moni ostaa niitä, mistä seuraa suoraan kysyntää myös muisteille, emolevyille ja muillekin (vähemmän tarvittaville) tarpeille kuten teoriassa virtalähde, näytönohjain, emolevy jne. puolelle.

Tästä voisi vetää sellaisen johtopäätöksen että alussa myös emolevyt ja ehkä muistitkin saattavat olla hieman kalliimpia ja ainakin niitä on vaikeampi saada koska niitä tilataan enemmän.

Ellei jostain syystä (mitä hieman epäilen) emolevyvalmistajilla satu jo olemaan oikeasti hyvät varastot myös X670 emoja ja niiden myynti alkaa samaan aikaan ja vielä hyvään hintaan. Mikä olisi oikeasti aika yllätys miettien että niistä ei ole kuulunut edes yhtään vihjettä tähän mennessä.

Edit: toki jos emosta / muistista ei juuri nyt satu olemaan tarjousta vielä on aikaa odotella. Tosin minusta esim. muisteista ei enää hirmuisesti hinnat voi alentua vaikka vielä se "musta perjantaikin" ehtii saapua tämän vuoden puolella jolloin varmaan odottava voisi saada parhaaseen hintaan emon + muistit ja ehkä jonkun prosessorin. Tiedä sitten onko juuri niitä joita itse haluaa (ja mitä prosessoreja edes ilmestyy ja miten ne oikeasti skaalaavan 3000 sarjan kanssa jää nähtäväksi)
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
432
Eiköhän sieltä uutta lankkua jossain muodossa tule. On oltava emoja, jotka tukevat Ryzen 4000 sarjan prossuja suoraan 100% varmuudella. Menee hankalaksi muuten jos vanhat reviisiot sotkee yhteensopivien lankkujen metsästystä.
Käy kuten B450-emojen kanssa: Valmistajat julkaisevat "Zen 3"-ready-versiot, joissa on uusi BIOS valmiiksi sisällä.

Esimerkki MSI:ltä: "Vanhat" emot julkaistiin MAX-päätteellä, jonka ainoa ero oli Ryzen 3000-sarjaa tukeva BIOS valmiiksi asennettuna:


Vastaavasti on varmaa, että MSI tulee julkaisemaan B550 ja X570-emot uudelleen "MAX"-päätteellä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Mutta se biosin versio pitäisi tulla jotenkin esille, jos ei voi päivittää ilman prossua
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 599
Mutta se biosin versio pitäisi tulla jotenkin esille, jos ei voi päivittää ilman prossua
Niinhän se tuleekin, paketissa on "Ryzen 3000 Ready"-tarra (tai mikä tarkka sanamuoto nyt olikaan) jos siinä on valmiiksi ko. sarjaa tukeva BIOS
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
218
Niinhän se tuleekin, paketissa on "Ryzen 3000 Ready"-tarra (tai mikä tarkka sanamuoto nyt olikaan) jos siinä on valmiiksi ko. sarjaa tukeva BIOS
Just avasin x570 paketin ja kannessa "AMD ryzen 3000 desktop ready", siitähä se tosiaa selviää
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Jees, kuulostaa hyvältä. Voisi siis jo tilailla kotelon, emon, muistit, virtalähteen. Odottaisi sitten vain prossua
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Niinhän se tuleekin, paketissa on "Ryzen 3000 Ready"-tarra (tai mikä tarkka sanamuoto nyt olikaan) jos siinä on valmiiksi ko. sarjaa tukeva BIOS
Jees, kuulostaa hyvältä. Voisi siis jo tilailla kotelon, emon, muistit, virtalähteen. Odottaisi sitten vain prossua
Ryzen 3000 ei ole Zen 3.

Ryzen 4000 on Zen 3. Emolevy pitää joko päivittää prosessorilla, jota se tukee - tai siinä pitää olla Bios Flashback -toiminto. Mieti tätä ostaessasi.

Kaotikan viestistä voi saada sen kuvan, että "Ryzen 3000 Ready" tukee Zen 3:sta ja näin ei ole.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 599
Ryzen 3000 ei ole Zen 3.

Ryzen 4000 on Zen 3. Emolevy pitää joko päivittää prosessorilla, jota se tukee - tai siinä pitää olla Bios Flashback -toiminto. Mieti tätä ostaessasi.

Kaotikan viestistä voi saada sen kuvan, että "Ryzen 3000 Ready" tukee Zen 3:sta ja näin ei ole.
Oli mikä tahansa, samalla tapaa oli myös 2000-tarrat ja tulee olemaan Zen 3 -tarrat, oli se sitten 4000 tai jotain muuta.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 376
Ryzen 3000 ei ole Zen 3.

Ryzen 4000 on Zen 3. Emolevy pitää joko päivittää prosessorilla, jota se tukee - tai siinä pitää olla Bios Flashback -toiminto. Mieti tätä ostaessasi.

Kaotikan viestistä voi saada sen kuvan, että "Ryzen 3000 Ready" tukee Zen 3:sta ja näin ei ole.
Tuossa oli puhe edellisen sukupolven B450 lankuista ja siitä millä niiden Zen 2 tuen tunnisti, jos en ihan väärin ymmärtänyt.
 
Liittynyt
23.01.2018
Viestejä
432
Ryzen 3000 ei ole Zen 3.

Ryzen 4000 on Zen 3. Emolevy pitää joko päivittää prosessorilla, jota se tukee - tai siinä pitää olla Bios Flashback -toiminto. Mieti tätä ostaessasi.

Kaotikan viestistä voi saada sen kuvan, että "Ryzen 3000 Ready" tukee Zen 3:sta ja näin ei ole.
Eiköhän se viesti ollut se, että "vanhoista" emoista tuodaan myyntiin uudet versiot uudella BIOSilla. "Ryzen 3000-ready" oli esimerkki miten alunperin Ryzen 2000-sarjalle julkaistut B450/X470-emot päivittyivät uuteen versioon.

Loppuvuodesta tulemme näkemään vastaavalla tavalla "Ryzen 4000-ready"-emolevyjen tulvan kattaen nykyiset B550/X570-mallistot.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Jes.. 3 vastausta parissa minuutissa..

Idea on vaan, ettei kukaan vahingossa osta emoa, jota ei saa kotonaan toimimaan.. Pieni varoitus, ettei mahdollisesti tulkita viestiä väärin.

Ei ollut tarkoitus vääntää pilkusta, vaan estää ihmisiä tekemästä huonoja hankintoja :thumbsup:
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 046
PC:ssä tällä hetkellä x570 ja 3950x, joten tuskin tarvetta 4000 sarjalaiselle. Ellei nyt sitten aivan huikea IPC parannus ja ostohousut tutisee.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Pitäiskö sitä nyt ensimmäistä kertaa Intelin heivata AMD:n tilalle, kun on sitä amd:tä hypetetty se 3 vuotta tässä :whistling:
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Pitäiskö sitä nyt ensimmäistä kertaa Intelin heivata AMD:n tilalle, kun on sitä amd:tä hypetetty se 3 vuotta tässä :whistling:
Erinomaiset mahdollisuudet päätyä kyllä viimeiseksi DDR4 alustaksi. Haittapuolena voisi olla rahanpuute, koska hyvät gamingvariaatiot lienee 8-ydin versio ja 16-ydi versiot 8-ytimisen CCX rakenteen vuoksi. Muissa väliversioissa se "peli-ccx" ei sisällä maksimimäärää ytimiä.

Ja selvähän se on että kasiytimistä ei viitsi ostaa...:cigar2:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Erinomaiset mahdollisuudet päätyä kyllä viimeiseksi DDR4 alustaksi. Haittapuolena voisi olla rahanpuute, koska hyvät gamingvariaatiot lienee 8-ydin versio ja 16-ydi versiot 8-ytimisen CCX rakenteen vuoksi. Muissa väliversioissa se "peli-ccx" ei sisällä maksimimäärää ytimiä.

Ja selvähän se on että kasiytimistä ei viitsi ostaa...:cigar2:
Aika typerä tuo "kasiytimistä ei viitsi ostaa"-ajatus kun "erään toisen valmistajan" sitä vastaan tulevassa linjastossa ei edes tule olemaan tarjolla mitään yli 8-ytimisiä. Sen erään toisen valmistajan yhden ytimen maksimisuorituskyky tullee tosin olemaan hiukan parempi, mutta jo 8lla säikeellä sen suorituskyky pudonnee huonommaksi kun kelloa pitää pudottaa paljon enemmän tehonkulutuksen/lämpörajojen takia johtuen sen vanhemman valmistustekniikan aiheuttamasta paljon huonommasta energiatehokkuudesta.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
1 575
Erinomaiset mahdollisuudet päätyä kyllä viimeiseksi DDR4 alustaksi. Haittapuolena voisi olla rahanpuute, koska hyvät gamingvariaatiot lienee 8-ydin versio ja 16-ydi versiot 8-ytimisen CCX rakenteen vuoksi. Muissa väliversioissa se "peli-ccx" ei sisällä maksimimäärää ytimiä.

Ja selvähän se on että kasiytimistä ei viitsi ostaa...:cigar2:
Juu DDR4-viimeistä kertaa varmasti, mutta ilmeisesti ei viellä kahteen vuoteen tulossa uutta roadmappien perusteella? Niin eihän missään nimessä niin kauaa voi odottaa kun nykyinen rauta ruostuu entisestään, ei enää 6 ytiminen i7 riitä vaan pitää se 16 ydintä saada, miksi edes harkita 8 ytimistä kun on 16 tarjolla:bored:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 871
Viestejä
4 211 933
Jäsenet
70 970
Uusin jäsen
3lias5itkia

Hinta.fi

Ylös Bottom