Oma 3600 ilman äxää saapui.
Lähtökohtana 2700x ja MSI B350 Tomahawk sekä Windows 10 1809. Ensin uusin piirisarja asennukseen Windowsin puolella ja sitten USB-tikulle ainoa saatavilla oleva beta BIOS. Flashäyksessä ei ongelmia, joten kone kiinni ja kivi vaihtoon. Muistaakseni postasi ihan suorilta käsin ja eikun BIOSiin ihmettelemään. Tyhmyyksissäni klikkasin 'Game Boost' asetuksen enabled tilaan, mutta muisteihin enkä muuallekaan en koskenut. Seuraavat buuttiyritykset Windowsiin kaatuivatkin sitten BSOD ja virhekoodina oli erikoisesti jotain TCP/IP ilmoitusta. Älysin hetken päästä käydä vaihtamassa tuon 'Game Boost' asetuksen disabled-tilaan ja pääsinkin nätisti Windowsin työpöydälle asti.
Olin tahallaan säästellyt 1903 buildin päivitystä siihen, että saan uuden kiven lautaan kiinni ja täten tuoreen asennuksen Windowsille. Tämä homma ei kuitenkaan onnistunut muutamasta yrityksestä huolimatta, koska asennus keskeytyi aina noin 80% paikkeilla. Googlen mukaan vika voisi olla Realtekin äänikortin softassa. Disablointi ei sinänsä vaikuttanut, vaan nyt sitten tuli eri virhe. Totesin, että antaa nyt sitten olla; joko BIOS ei ole vielä valmis tai sitten käyttis otti damagea tuossa alun spedeilyssä.
Seuraavaksi sitten säädin Hynixit BIOSista X-Amp profiilille, eli 3200Mhz. Ei mitään ongelmia. Kaikki Cinebench etc. rullasivat nätisti, mutta BF5 kaatui aina käynnistettäessä.
Yleisesti ottaen jostain syystä (?) itse kivi tuntui todella nopealta deskarikäytössä verrattuna aiempaan 2700x. Muistan kun tonnisarjasta siirryttiin kakstonniseen, niin jotkut Youtube-starat mainitsivat tuosta samasta ilmiöstä. Itse en sitä niin kokenut silloin, mutta tämän kiven kohdalla tuntuu, että nyt on kyseessä aivan eri laitos.
BF5 toimimattomuudesta turhautuneena panin sitten BF1 tulille. Ei ongelmia, tosin ihmettelin tosin että FPS pysyy jostain syystä visusti hieman reilussa satasessa @ 1080p. En nyt muista mitä aiemmin on ollut, mutta peli tuntui todella sujuvalta ja todella räjähtävän liukkaalta (olin just pelannut pari päivää sitten nimenomaan BF1, joten vertailukohtaa löytyy). Jonkun tapon jälkeen sitten vilaisin asetuksia ja Ultrahan siellä oli settingseissä taas DiCE tyyliin automaagisesti vaihtuneena...
Kovimmat lämmöt mitä sain irti on ollut hieman reilu 50c vesillä. Aluksi tuntui oudolta, kun aiempi setti edes välillä hörähti, mutta tämän kanssa flektit oli noin 600rpm. Pari kertaa jo varmistelinkin, että onko nyt kaikki OK, eikä vaan pala itse kivi heti alkuun.
Ensivaikutelmana jäi todellakin mieleen toi äkäisyys verrattuna aiempiin Ryzeneihin vaikka FPS:t näyttäisivätkin olevan suhteellisen lähellä. Jos joku muukin on suoraan vaihtanut aiemmasta kolmetonniseen, niin olisi mukava kuulla kommentteja etten nyt aivan omiani ole kokevani. Joka tapauksessa vaikuttaisi, että on hyvin vaikea enää suositella noita aiempia malleja vaikka oma 2700x on loppuviikosta myynnissä.