AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Matisse/Zen2)

Uus prossu vihdoinkin tulilla. 3700X, ROG-STRIX-B350-F-GAMING ja G Skill FlareX F4-3200C14.

Suoraan lähti DOCP 3200 rokkaamaan. En vielä kireyksiä kokeillut. Karkkimarkkia ajelin alkajaisiksi ja PBO päällä boostailee 4416MHz parhaimmillaan.
Lämmöt max 72C, avg 53C. Voltteja työntää max 1.5v, avg 1.428v :nb: pitäsköhän noille volteille tehdä jotain vai uskoa siihen että on ihan ok?

Mikä bios sulla on kun itse en saa toimaan laisinkaan c6h biossilla.
 
Suorituskyky kokonaisuutena paranee hieman -75mV asti ainakin Cinebenchissä, mutta ydinkohtaista suorituskykyä menetetään melko reilustikin.
Eli ns. osakuormilla suorituskyky saattaa tippua selkeästikin, jos kuorma satutaan ajamaan niillä "venyttävillä" ytimilillä.
Oliko 2000-sarjassa sama kuvio vai enemmän liikkumavaraa jännitteen alentamisen suhteen? Vaikuttaa olevan melko yleinen käytäntö harrastajien keskuudessa.

Itsekin ajellut omaa 2700X:ää pienillä alijännitteillä ja pelkkien Cinebench tuloksien pohjalta uskonut että suorituskyky säilynyt.
 
Sinuna laittaisin prossun tilaukseen samantien. Juuri nyt tilattujen 3900x-mallien toimitusajat näyttäisivät olevan juurikin tuota 3 viikon luokkaa. Jos Ryzenien kysyntä säilyy näin ennätysmäisenä ja jäät odottelemaan ennen tilauksen tekemistä, huomaat kohta rakentavasi konetta itsellesi joululahjaksi. :D
No niin, 3900X + Strix X570-E + Scythe Mugen 5 revB + Noctuan tahna ostettu ja maksettu. Tulevat kun tulevat ja Jimms kerkiää ne toimittaa. Loput romut ovat jo olemassa
 
Tässä olisi taas videota:


Siinä verrataan Wraith Prism vs 360mm AIO. Lämpötiloissa eroa on jopa lähemmäs parikymmentä astetta, mutta oletuksena boostikellotaajuuksissa vain 75MHz (3700X:llä).. Se on paljon vähemmän kuin odotin ja Jaska2Senttiä sai 2700X:llä ja vastaavalla ratkaisulla jopa 200MHz erot 2000-sarjan kanssa. 3900X:n kanssa saatiin isompia eroja, mutta jäi tuosta Jaskan 2700X:n 200MHz:stä silti..

Eli näyttäisi kovasti parantuneen prosessorin lämpötilakestot ja kovat kellot pysyy myös korkeilla lämmöillä. Wraith Prism tai huonommat ei edelleenkään ole hyviä (lämpötilojen kannalta), mutta niitä voi oikeasti käyttää ja jäädä huipputuloksesta vain vähäsen.
 
Nyt googlatessa löysin tän vasta prossun oston jälkeen. Kymmeniä kertoja kokeilee bootata, kunnes viimein pääsee välillä Windowsiin.

Onkohan tähän löytynyt mitään ratkaisua vai olisiko tässä lähdettävä tosiaan emolevyostoksille. :facepalm:

Ps. Siis prossuna 3700x ja emona 1600:n kans erinomaisesti toiminut asrock ab350 fatal1ty itx.

Uutta firmistä kaipaa eipä tohon muu auta, eli riippuu kuinka kiire on. Tosin ei ne MSI:n ja Asuksenkaan firmikset täysin toimivia ole, mutta parempia.
 
Minkä firman tekeleitä nuo AMD:n vakiocoolerit muuten ovat?
 
Uutta firmistä kaipaa eipä tohon muu auta, eli riippuu kuinka kiire on. Tosin ei ne MSI:n ja Asuksenkaan firmikset täysin toimivia ole, mutta parempia.
Joo eipä se taida sitten auttaa kuin odottaa. Tää kuitenkin vaikuttaa täysin vakaalta kun käynnistyy vain. 10min jokaiselle käynnistykselle varaa aikaa, niin pelaa hyvin. Muistit piti jättää 2933mhz, vaikka ovatkin 3200mhz flare x:t, mutta niin ne piti 1600:nkin kanssa.
 
ASRockeissa on uusin bios AGESA Combo-AM4 1.0.0.1, Asuksissa .2 -päätteinen. Olen ollut ymmärtävinäni, että tuo .1 -loppuinen on buginen ja toiminta aina epävarmaa? :hmm:
 
Onko mitään järkeä hommata 3600 parempaa prosessoria, jos raskain käyttö on pelit ja niitäkin pelaan 1440p ja 4K resoilla?

Samassa tilanteessa olin ja päädyin 3600:een, ihan noista syistä mitä jo mainitsitkin. Erotuksen laitoin nyt mm. parempaan muistiin, ja ensi vuoden puolella voisi taas katsella näyttiksen päivitystä.
 
Verkkikseen on sitten tipahtanut 3800x prosuja. Ostakeehan ja kertokaa kulkuja ja valmistusviikko :)
 
Onko mitään järkeä hommata 3600 parempaa prosessoria, jos raskain käyttö on pelit ja niitäkin pelaan 1440p ja 4K resoilla? Nykyinen 6600K @ 4.6 GHz pelittää ihan hyvin 2080 Ti:n kanssa, mutta varmasti uudempi prossu tarjoaisi parannusta, 4c/4t alkaa olla kuitenkin jo rajoittava tekijä.

Mitä mieltä olette? Kuulostaako pelikäyttöön korkeillakin resoilla 3600 paremmalta ratkaisulta seuraavaksi 2-3 vuodeksi vs käyttää n. 62% enemmän rahaa 3700X ostoon?

No jos aiot jo mahdollisesti 2-3 vuoden päästä uusia prosessoria, niin ei minun mielestäni kannata laittaa 3700X:ää. 3600 vaikuttaa riittävän tämän hetken tarpeisiin oikein mainiosti ja teet sitten korjausliikkeen jos homma muuttuu lähivuosina dramaattisesti.

Minä vaihdoin i5-3570K:n äskettäin 3700X:ään, koska suunnittelen seuraavan kerran päivittäväni koneen vasta piiiitkään ajan päästä. Siksi minä satsasin mieluusti tällä kertaa ydinten määrään. Sun tapauksessa se ei ole lyhyellä tähtäimellä järkevää.
 
Täällä MSI B450i gaming plus ac, toimii uusimmalla beta biosilla ryzen 3600 prossuna.

Halvahkot corsairin muistit antoi laittaa 3200 14-14-14 1.35v. Pienellä varauksella tosin. Ainakin windowsiin pääsee. Ilmeisesti ostin vahingossa b-diet? Täytyy vielä asiaan perehtyä... Karhu testillä on ilmeisesti noita vakauksia ajeltu noille muisteille?

edelliset oc-leikit on lähemmäs 20v takaa, joten on vähän opettelemista uusissa systeemeissä.

edit: jottei ihan kokonaan ole väärässä ketjussa, niin kellot on speksien mukaiset tuolla prosessorilla ja cinebenchi netissä pyörivien testien mukaiset. En ole edes viitsinyt kokeilla kellotuksia, koska netin testit.
 
Viimeksi muokattu:
:think: Jos välttämättä haluaa pienempiä lämpöjä/tehonkulutuksia (esim. huono kotelo) niin näköjään PPT:n rajoittaminen voi olla parempi vaihtoehto kuin alivoltitus

D_mJ2PAU4AEJ4Ii.png


Lähde:

If you want to save power/reduce thermals - reduce PPT not voltage!
 
Hyper 212 jäähynä, MSI B350M Mortar emolevynä sekä R5 3600 prossuna. Lämpötilat menevät 94C pelikäytössä sekä Primessä.
Tuulettimet asetettu fixattu 1600RPM jäähyssä. Missälie vika? Jäähdyttimessä hyvä kontakti. Katsottu jo 2 kertaa läpi, tahnat olivat levinneet hyvin.
Kaikki asetukset vakiona, eli PBO päällä. Prossu boostaa all core ~3,9-4ghz loadissa @ 1,35-1,4v.

Onko kellään samaa ongelmaa? Alivoltteja kokeilin, vakaana toimii 1,2v @ 3,8ghz ja lämpötilat ovat max. 80C mutta suorituskyky heikentyy huomattavasti.
 
Hyper 212 jäähynä, MSI B350M Mortar emolevynä sekä R5 3600 prossuna. Lämpötilat menevät 94C pelikäytössä sekä Primessä.
Tuulettimet asetettu fixattu 1600RPM jäähyssä. Missälie vika? Jäähdyttimessä hyvä kontakti. Katsottu jo 2 kertaa läpi, tahnat olivat levinneet hyvin.
Kaikki asetukset vakiona, eli PBO päällä. Prossu boostaa all core ~3,9-4ghz loadissa @ 1,35-1,4v.

Onko kellään samaa ongelmaa? Alivoltteja kokeilin, vakaana toimii 1,2v @ 3,8ghz ja lämpötilat ovat max. 80C mutta suorituskyky heikentyy huomattavasti.

No nopeana vastauksena/kysymyksenä millä softalla mittaat noita lämpöjä? Aika julmat, kun en omalla levyllä saa kuin max 75C Primellä. Toki jäähy kovempaa tasoa, mutta silti, nämä ovat kuitenkin vain 65TDP prossuja.
 
No nopeana vastauksena/kysymyksenä millä softalla mittaat noita lämpöjä? Aika julmat, kun en omalla levyllä saa kuin max 75C Primellä. Toki jäähy kovempaa tasoa, mutta silti, nämä ovat kuitenkin vain 65TDP prossuja.
Ihan tuo AMD:n oma Ryzen Master. GPU-Z nykyjään ilmoittaa CPU lämpötilat myös, sielläkin sama lukema. Joten en usko, että mikään bugi.
Onko ihan BIOSin oma ongelma, vai missä mättää? Ei kyllä jäähdytin pitäisi olla mikään ongelma. CPU idlailee siinä 45-55C, joka on normaali lämpötila.
Huomasin myös miten FPS:t tippui PUBG:ssä noin 30%:lla kun pisti 3,8ghz alivoltit.. kumma.
 
:think: Jos välttämättä haluaa pienempiä lämpöjä/tehonkulutuksia (esim. huono kotelo) niin näköjään PPT:n rajoittaminen voi olla parempi vaihtoehto kuin alivoltitus

D_mJ2PAU4AEJ4Ii.png


Lähde:

If you want to save power/reduce thermals - reduce PPT not voltage!


Argh, eli joka Ryzen sukupolvessa tuo menee eteenpäin sen 100/200MHZ eteenpäin ja taas :mad: Pingviineillä on edessään Suomen kokoinen jäälautta, jota ei voi ylittää, alittaa ja nippa nappa ehkä kiertää..

No tuolta voi lukea ne 2 edellistä sukupolvea Exponential Ryzen Voltage-Frequency Curve (Overclocking)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tuo AMD:n oma Ryzen Master. GPU-Z nykyjään ilmoittaa CPU lämpötilat myös, sielläkin sama lukema. Joten en usko, että mikään bugi.
Onko ihan BIOSin oma ongelma, vai missä mättää? Ei kyllä jäähdytin pitäisi olla mikään ongelma. CPU idlailee siinä 45-55C, joka on normaali lämpötila.
Huomasin myös miten FPS:t tippui PUBG:ssä noin 30%:lla kun pisti 3,8ghz alivoltit.. kumma.

Juu, EI kannata ihmetellä, tuon tehon puolesta, lue vaikka tämä Threadi läpi. Itse myös laitoin vanhasta muistista -0,1MHZ Offset ja kaikki toimii kuin unelma, MHZ:t loikkivat kuin kengurut unissani ja sitten Benchmarkit löivät rautakangella päähän :facepalm:, näissä pitää näköjään unohtaa "melkein" kaikki opittu edellisestä sukupolvesta.
 
@Ocelot itse katsoisin tuossa tilanteessa jäähyn kontaktia ja ettei vaikka olisi unohtunut sitä muovitarraa väliin..

120mm tornijäähyllä on oma 2700X ollut alle 68 astetta jopa cinebench R15:ssa, kun PBO:n ottaa pois.. Kaikissa muissa sovelluksissa myös.
 
@Ocelot itse katsoisin tuossa tilanteessa jäähyn kontaktia ja ettei vaikka olisi unohtunut sitä muovitarraa väliin..

120mm tornijäähyllä on oma 2700X ollut alle 68 astetta jopa cinebench R15:ssa, kun PBO:n ottaa pois.. Kaikissa muissa sovelluksissa myös.

Ei siellä todellakaan muovitarraa ole välissä :D. Aiempi prossu oli 1700X, jossa lämpötilat olivat helposti alle 75C loadissa. Saattaa olla, että on yhden puolen ruuvi liian kireällä. Katselen asiaa sitten myöhemmin
 
Ei siellä todellakaan muovitarraa ole välissä :D. Aiempi prossu oli 1700X, jossa lämpötilat olivat helposti alle 75C loadissa. Saattaa olla, että on yhden puolen ruuvi liian kireällä. Katselen asiaa sitten myöhemmin

Uskaltaisin väittää että tossa 212 evossa ei vaan riitä jäähdytysteho 3xxx sarjalle, varsinkaan PBO päällä. Näin hatusta heitettynä foorumikirjotusten ja arvosteluiden perusteella 3xxx sarja pyörii +/- parikymmentä astetta kuumempana kuin edellinen generaatio. Toi 1700x 75c kuulostaa myös aika korkealta kun oma 1800x@3,95 allcore kelloilla oli prime95 maksimit 67c ja tämä oli yhdellä tulopuhaltimella kun nykyään niitä on kaksi. Voihan sulla tietysti olla kotelotuuletuksen kanssa ongelmia myöskin, mutta sanoisin että osta parempi cooleri..
 
Viimeksi muokattu:
Uskaltaisin väittää että tossa 212 evossa ei vaan riitä jäähdytysteho 3xxx sarjalle, varsinkaan PBO päällä. Näin hatusta heitettynä foorumikirjotusten ja arvosteluiden perusteella 3xxx sarja pyörii +/- parikymmentä astetta kuumempana kuin edellinen generaatio. Toi 1700x 75c kuulostaa myös aika korkealta kun oma 1800x@3,95 allcore kelloilla oli prime95 maksimit 67c ja tämä oli yhdellä tulopuhaltimella kun nykyään niitä on kaksi. Voihan sulla tietysti olla kotelotuuletuksen kanssa ongelmia myöskin, mutta sanoisin että osta parempi cooleri..

Minusta tuntuu, että uudet Ryzenit myös kestää lämpöjä paremmin.

Mutta edelleen, @Ocelot , tuossa on jotain hämärää, kun Hyper 212 on kuitenkin parempi kuin Wraith Prism ja se pärjäsi rasituksessa paremmin 3700X:n kanssa.. Tutkisin asiaa ja olen vähän eri mieltä myös @User29074 kanssa, kun Hyper 212 on semmoinen keskiluokan jäähy, joka voittaa ihan kaikki stock coolerit, mutta voi olla äänekäs ja parempia saa alle 30€..

Minulla on vaan vaikeuksia uskoa, että ei riitä 3600:lle, kun sen mukana tulee semmoinen alumiinipala ilman heatpipejä ja pieni tuuletin. Omiin Ryzen-suunnitelmiin tulee kyllä muutoksia, jos 120mm tornijäähy ei riitä 3600/3700X..

upload_2019-7-18_1-20-39.png
 
Oma 3600 + vakio cooleri Cinebench R15 all core testissä mac lämmöt 82c pbo+autoOC. Huomenna ajattelin testaa vakio cooler kryonaut tahnan kanssa. Apex Legends kun pelasin tänään, niin lämmöt pysyi alle 72c
 
Viimeksi muokattu:
Oma 3600 ilman äxää saapui.

Lähtökohtana 2700x ja MSI B350 Tomahawk sekä Windows 10 1809. Ensin uusin piirisarja asennukseen Windowsin puolella ja sitten USB-tikulle ainoa saatavilla oleva beta BIOS. Flashäyksessä ei ongelmia, joten kone kiinni ja kivi vaihtoon. Muistaakseni postasi ihan suorilta käsin ja eikun BIOSiin ihmettelemään. Tyhmyyksissäni klikkasin 'Game Boost' asetuksen enabled tilaan, mutta muisteihin enkä muuallekaan en koskenut. Seuraavat buuttiyritykset Windowsiin kaatuivatkin sitten BSOD ja virhekoodina oli erikoisesti jotain TCP/IP ilmoitusta. Älysin hetken päästä käydä vaihtamassa tuon 'Game Boost' asetuksen disabled-tilaan ja pääsinkin nätisti Windowsin työpöydälle asti.

Olin tahallaan säästellyt 1903 buildin päivitystä siihen, että saan uuden kiven lautaan kiinni ja täten tuoreen asennuksen Windowsille. Tämä homma ei kuitenkaan onnistunut muutamasta yrityksestä huolimatta, koska asennus keskeytyi aina noin 80% paikkeilla. Googlen mukaan vika voisi olla Realtekin äänikortin softassa. Disablointi ei sinänsä vaikuttanut, vaan nyt sitten tuli eri virhe. Totesin, että antaa nyt sitten olla; joko BIOS ei ole vielä valmis tai sitten käyttis otti damagea tuossa alun spedeilyssä.

Seuraavaksi sitten säädin Hynixit BIOSista X-Amp profiilille, eli 3200Mhz. Ei mitään ongelmia. Kaikki Cinebench etc. rullasivat nätisti, mutta BF5 kaatui aina käynnistettäessä.

Yleisesti ottaen jostain syystä (?) itse kivi tuntui todella nopealta deskarikäytössä verrattuna aiempaan 2700x. Muistan kun tonnisarjasta siirryttiin kakstonniseen, niin jotkut Youtube-starat mainitsivat tuosta samasta ilmiöstä. Itse en sitä niin kokenut silloin, mutta tämän kiven kohdalla tuntuu, että nyt on kyseessä aivan eri laitos.

BF5 toimimattomuudesta turhautuneena panin sitten BF1 tulille. Ei ongelmia, tosin ihmettelin tosin että FPS pysyy jostain syystä visusti hieman reilussa satasessa @ 1080p. En nyt muista mitä aiemmin on ollut, mutta peli tuntui todella sujuvalta ja todella räjähtävän liukkaalta (olin just pelannut pari päivää sitten nimenomaan BF1, joten vertailukohtaa löytyy). Jonkun tapon jälkeen sitten vilaisin asetuksia ja Ultrahan siellä oli settingseissä taas DiCE tyyliin automaagisesti vaihtuneena...

Kovimmat lämmöt mitä sain irti on ollut hieman reilu 50c vesillä. Aluksi tuntui oudolta, kun aiempi setti edes välillä hörähti, mutta tämän kanssa flektit oli noin 600rpm. Pari kertaa jo varmistelinkin, että onko nyt kaikki OK, eikä vaan pala itse kivi heti alkuun.

Ensivaikutelmana jäi todellakin mieleen toi äkäisyys verrattuna aiempiin Ryzeneihin vaikka FPS:t näyttäisivätkin olevan suhteellisen lähellä. Jos joku muukin on suoraan vaihtanut aiemmasta kolmetonniseen, niin olisi mukava kuulla kommentteja etten nyt aivan omiani ole kokevani. Joka tapauksessa vaikuttaisi, että on hyvin vaikea enää suositella noita aiempia malleja vaikka oma 2700x on loppuviikosta myynnissä.
 
Itsellä 3600 vakiojäähyllä on pelatessa käynyt 76c:ssä, yleensä kuitenkin 70 paikkeilla. Primessä maksimit 82c, muistaakseni BIOSista 80 astetta oli määritelty critical temperatureksi, jossa alkaa throtlaamaan.

AMD:n omalla Ryzen Balanced powerplanilla voi nousta lämmöt 70 asteeseen työpöytäkäytössä. Ite laitankin surutta päälle virransäästötilan kun en tee mitään raskasta, niin pysyy idlelämmöt alle 40c. Menee tuo vakiojäähy kyllä vaihtoon, liian kuumaa omaan makuun...
 
Tänään tulee oma 3600! Samalla vaihtuu ATX > mITX ja Windows > Linux. Jännän äärellä!
 
Tänään tulee oma 3600! Samalla vaihtuu ATX > mITX ja Windows > Linux. Jännän äärellä!
Varaudu siihen, että se Linux ei boottaa ennenkuin emovalmistaja saa korjatun biosin ulos. Siellä on bugi jonka AMD on jo korjannut ja jaellut korjauksen emovalmistajille, mutta ne eivät käsittääkseni ole vielä saaneet korjattuja bioseja jakeluun kuluttajille.
 
Oma 3600 ilman äxää saapui.

Lähtökohtana 2700x ja MSI B350 Tomahawk sekä Windows 10 1809. Ensin uusin piirisarja asennukseen Windowsin puolella ja sitten USB-tikulle ainoa saatavilla oleva beta BIOS. Flashäyksessä ei ongelmia, joten kone kiinni ja kivi vaihtoon. Muistaakseni postasi ihan suorilta käsin ja eikun BIOSiin ihmettelemään. Tyhmyyksissäni klikkasin 'Game Boost' asetuksen enabled tilaan, mutta muisteihin enkä muuallekaan en koskenut. Seuraavat buuttiyritykset Windowsiin kaatuivatkin sitten BSOD ja virhekoodina oli erikoisesti jotain TCP/IP ilmoitusta. Älysin hetken päästä käydä vaihtamassa tuon 'Game Boost' asetuksen disabled-tilaan ja pääsinkin nätisti Windowsin työpöydälle asti.

Olin tahallaan säästellyt 1903 buildin päivitystä siihen, että saan uuden kiven lautaan kiinni ja täten tuoreen asennuksen Windowsille. Tämä homma ei kuitenkaan onnistunut muutamasta yrityksestä huolimatta, koska asennus keskeytyi aina noin 80% paikkeilla. Googlen mukaan vika voisi olla Realtekin äänikortin softassa. Disablointi ei sinänsä vaikuttanut, vaan nyt sitten tuli eri virhe. Totesin, että antaa nyt sitten olla; joko BIOS ei ole vielä valmis tai sitten käyttis otti damagea tuossa alun spedeilyssä.

Seuraavaksi sitten säädin Hynixit BIOSista X-Amp profiilille, eli 3200Mhz. Ei mitään ongelmia. Kaikki Cinebench etc. rullasivat nätisti, mutta BF5 kaatui aina käynnistettäessä.

Yleisesti ottaen jostain syystä (?) itse kivi tuntui todella nopealta deskarikäytössä verrattuna aiempaan 2700x. Muistan kun tonnisarjasta siirryttiin kakstonniseen, niin jotkut Youtube-starat mainitsivat tuosta samasta ilmiöstä. Itse en sitä niin kokenut silloin, mutta tämän kiven kohdalla tuntuu, että nyt on kyseessä aivan eri laitos.

BF5 toimimattomuudesta turhautuneena panin sitten BF1 tulille. Ei ongelmia, tosin ihmettelin tosin että FPS pysyy jostain syystä visusti hieman reilussa satasessa @ 1080p. En nyt muista mitä aiemmin on ollut, mutta peli tuntui todella sujuvalta ja todella räjähtävän liukkaalta (olin just pelannut pari päivää sitten nimenomaan BF1, joten vertailukohtaa löytyy). Jonkun tapon jälkeen sitten vilaisin asetuksia ja Ultrahan siellä oli settingseissä taas DiCE tyyliin automaagisesti vaihtuneena...

Kovimmat lämmöt mitä sain irti on ollut hieman reilu 50c vesillä. Aluksi tuntui oudolta, kun aiempi setti edes välillä hörähti, mutta tämän kanssa flektit oli noin 600rpm. Pari kertaa jo varmistelinkin, että onko nyt kaikki OK, eikä vaan pala itse kivi heti alkuun.

Ensivaikutelmana jäi todellakin mieleen toi äkäisyys verrattuna aiempiin Ryzeneihin vaikka FPS:t näyttäisivätkin olevan suhteellisen lähellä. Jos joku muukin on suoraan vaihtanut aiemmasta kolmetonniseen, niin olisi mukava kuulla kommentteja etten nyt aivan omiani ole kokevani. Joka tapauksessa vaikuttaisi, että on hyvin vaikea enää suositella noita aiempia malleja vaikka oma 2700x on loppuviikosta myynnissä.
Samanlaisia kokemuksia itselläkin, 1700x ->3700x. :hungry:
 
Varaudu siihen, että se Linux ei boottaa ennenkuin emovalmistaja saa korjatun biosin ulos. Siellä on bugi jonka AMD on jo korjannut ja jaellut korjauksen emovalmistajille, mutta ne eivät käsittääkseni ole vielä saaneet korjattuja bioseja jakeluun kuluttajille.

Kuinka hauskaa! Onneksi maksoin Jimmsille biosin päivittämisestä. Nyt saan tehdä sen vielä kertaalleen itsekin. :)
 
Jimms sai muutaman kappaleen noita 3900X:iä. Omani sai lähetyskoodin ja varmaan huomenna postista noudettavissa. Pitää tänään valmistautua asennukseen->3.46 beta bios x470 Taichiin ja jos Linuxini ei toimi niin pitää Windows 10 asennusmedia taas tehdä usb:lle.
 
Jimms sai muutaman kappaleen noita 3900X:iä. Omani sai lähetyskoodin ja varmaan huomenna postista noudettavissa. Pitää tänään valmistautua asennukseen->3.46 beta bios x470 Taichiin ja jos Linuxini ei toimi niin pitää Windows 10 asennusmedia taas tehdä usb:lle.

Koska laitoit tilaukseen? Mietin vaan kun Amazonilla tuntuu kestävän hetken ja toisenkin eli selkeästi heille ei vielä prosessoria ole tullut.
 
CCX erillinen kellottaminen näyttää mielenkiintoiselta, tiedä sitten auttaako paljon esim 3700x/3800x, mutta ainakin 3900x näyttäisi pelaavan hyvin

 
3600:lle jäähy ehdotuksia? Koteloon mahtuu max 170mm korkea.
Mugen 5, HR-02 Macho ja Ninja 5 ovat omat lempparini 50e maastossa. Jos pieninkin melu haittaa niin suoraan Ninja. Sen kanssa voi laittaa tuuletinkäyrän menemään rasituksessa 100% eikä haittaa koska mukana tulevien kahden tuulettimen maks. RPM on 800. Toisaalta jos pieni lisämelu ei haittaa niin noiden kahden muun jäähyn tuulettimia saa säädettyä pyörimään nopeampaa. Tosin 3000-sarjalla vaaditaan melko huomattava lämpötilan lasku että nousee rasituksessa kellotaajuudet, joku hassu muutama aste ei auta...
 
  • Tykkää
Reactions: Jny
  • Tykkää
Reactions: Jny
Osat tuli! Nyt pääsee vihdoin näpertelemään. :D

IMG_20190718_113133.jpg

Onko mitään järkeä asentaa tuota krakenin radia pohjaan... Haluaisin pistää noi 3 kpl RGB tuulareita tohon pystypaikalle, mutta sitte radi pitää laittaa pohjaan tai kattoon. Kattoon kuitenki haluisin pistää kiteloilman poistotuularit

Ja tekeekö tuolla Krakenin valmiilla tahnalla mitään, vai onko se ihan kuraa.
 
Osat tuli! Nyt pääsee vihdoin näpertelemään. :D

IMG_20190718_113133.jpg

Onko mitään järkeä asentaa tuota krakenin radia pohjaan... Haluaisin pistää noi 3 kpl RGB tuulareita tohon pystypaikalle, mutta sitte radi pitää laittaa pohjaan tai kattoon. Kattoon kuitenki haluisin pistää kiteloilman poistotuularit

Ja tekeekö tuolla Krakenin valmiilla tahnalla mitään, vai onko se ihan kuraa.
Riittääköhän letkut pohjaan asti? Tossa kotelossa on aika matalat tassut pohjassa joten ilmankierto ei ole paras mahdollinen, laittaisin radin kattoon poistoksi. Tahnoissa ei ole juuri mitään eroa, eli käytä vaan ne. :tup:
 
Eikö noi valmistahnat nimenomaan ole ihan penaalista? Perus iotech käyttäjä joka laittaa vesijäähyä ei tyydy Thermal Grizzlyn kryonauttia huonompaan tahnaan.
 
Eikö noi valmistahnat nimenomaan ole ihan penaalista? Perus iotech käyttäjä joka laittaa vesijäähyä ei tyydy Thermal Grizzlyn kryonauttia huonompaan tahnaan.

Ainakin omassa DeepCool Captainissa oli ihan hyvä tahna vakiona. Empä juurikaan huomaa eroa nykyisen thermal grizzlyn kanssa.
 
Eikö noi valmistahnat nimenomaan ole ihan penaalista? Perus iotech käyttäjä joka laittaa vesijäähyä ei tyydy Thermal Grizzlyn kryonauttia huonompaan tahnaan.
Itse huomannut parhaimmassa tapauksessa max 2°C eron lämmöissä Kryonaut vs. joku random vakiotahna.
 
Riittääköhän letkut pohjaan asti? Tossa kotelossa on aika matalat tassut pohjassa joten ilmankierto ei ole paras mahdollinen, laittaisin radin kattoon poistoksi. Tahnoissa ei ole juuri mitään eroa, eli käytä vaan ne. :tup:

Kyllä ne riittäisi. Juu sinne mahtuu sitten ylös vielä 3:s ropelli varmaan noiden radin ropelien viereen. Laitan ne RGB ropelit tohon pystypaikalle sisään puhaltamaan ja yhden vielä pohjasta puhaltamaan sisään.

Eikö noi valmistahnat nimenomaan ole ihan penaalista? Perus iotech käyttäjä joka laittaa vesijäähyä ei tyydy Thermal Grizzlyn kryonauttia huonompaan tahnaan.

Kyllä noi internetinkin mukaan ihan ok pitäs olla. Työpöydällä idlailee 30-35 asteen tuntumassa noilla. Pitää koittaa kohta ajaa jotain benchiä.

Nyt on tommonen, emo päydällä, open bench asennus tällä hetkellä. Rakentelee sitten koppaan sisään, kun on kunnolla testannu kaikki. Muistit meni heittämällä D.O.C.P:llä 3200 14-14-14-36 asetuksille.

HUOM!
Huomaisn muuten kivan pikku bugin HWinfossa. Jos ajat sensors only, niin jännitteet tosiaan ihan tapissa koko ajan ja "idle" lämmöt 50c ja ylikin. Sitten, kun ottaa sen koko paketimn eli ei ruksaa sitä "sensors only" niin sensori tabille mennessä se kertoo, että HWinfo on havainnut jotain "epäyhteensopivia" sensoreita, joiden monitorointi voi aiheuttaa ylimääräistä kuormaa ja kysyy haluatko monitoroida niitä. Siihen kun vastaa "no" niin kappas... Jänöt putoaa alle 1v ja lämmöt tippuu sinne 30c:n hoodeille.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kukaan vielä testaillut Gigabyten b350 lankkua ja uusia ryzeneitä? Olis sellainen urakka tässä tänään tai huomenna edessä. Tarkemmin siis Gigabyte ga-ab350 gaming 3 ja 3700x.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom