Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Mulla paketti jäi kokonaan saapumatta. Oli tilattu prime daysin aikaan ja piti tulla heinäkuun loppuun mennessä (myöskin siis depostin kuljettamana ilman seurantaa). Ei koskaan saapunut ja Amazon palautti rahat.
Nyt en kyllä enää valitettavasti muista yksityiskohtia että miten kävi
Jos se on normi DHL-paketti, niin sehän on nimenomaan postipaketti. DHL Express sitten erikseen. DHL-paketti postiin, eli tässä vissiin se K-kauppa, mutta K-kauppa ei vaan hahmota DHL-paketin ja DHL expressin eroa ja jos ei edes kokeile, niin siihenhän se sitten jää. Ärrälle se ei silloin luonnollisesti kuulu.
Aivan sama seikkailu oli oman Amazon DHL palautuksen kanssa. Ensimmäinen R-Kioski, Citymarketin Posti ja K-Market eivät pakettia huolineet. Vasta toinen R-Kioski (mikä on merkitty DHL Service Pointiksi kuten nuo muutkin) huoli paketin.
Noista kannattaisi laittaa Postille palautetta ja painottaa sitä että tähän törmää Postin toimipisteissä jatkuvasti. Niiltä menee kyllä asiamiehille palautetta ja ohjeita.
Tähän vaikuttaa myös muut asiat, kuten tuotteen arvo ja mahdollisesti palautushistoriakin ja tuoteryhmäkohtainen huijausriskitaso. Eli esim. jos arvokkaampi niin todennäköisemmin pitää palautua perille asti.Laitoin ite nyt palautuksen ekaa kertaa ja tosiaan rahat tuli takaisin heti postin lajittelun jälkeen. Oisko niillä joku scripti joka vertaa paketin painoa ja kokoa varsinaiseen tuotteeseen ja määrittää sitten pitääkö kokonaan palautua.
Sen IOSS-numeron voi kysyä myyjältä. Tai sitten laitat suoraan IM4420001201 joka on kaikkien Euroopan Amazon-sivustojen käyttämä IOSS-numero.Tilasin Amazon.de kautta itselleni kaapelin, jota en löydä mistään Suomesta. Nyt tuli Postilta ilmoitus, että minulle on saapumassa tullattava lähetys. Koitin alkaa tullaamaan tuota, mutta tämähän meni vaikeaksi.
Maksoin ALV:n tilausvaiheessa ja lähetys tulee marketplace myyjältä Kiinasta. Invoicesta ei löydy IOSS-numeroa ja asiakaspalvelu kieltäytyy tuota minulle antamasta, koska en ole B2B-asiakas. Mistään ei myöskään löydy lähetyksen painoa, jonka tulli vaatii. Miten helvetissä tää nyt pitäis saada tullattua?
Jos tuote on yhä myynnissä niin yleensä replacement onnistuu refundin sijaan.Kenelläkään kokemuksia Amazon.de:n seurantatunnuksettomista lähetyksistä? Saksan Amazonista tulee tehtyä säännöllisen epäsäännöllisesti hankintoja ja tyypilliseen tapaan yksittäinen tilaus toimitetaan useampana eri pakettina kuten tämä viimeisinkin. Yksi tilaus siis jakautui kolmeksi toimitukseksi, joista kaksi tuli UPS:llä ja tämä kolmas "DEPOST":lla. Ihmettelin jo alun perin, että mikä tämä on ja Amazonin appissa näkyy vain, että tilaus on otettu kuljetukseen, muttei mitään seurantatietoja sen jälkeen. Seurantatunnus, joka on ilmoitettu, on muotoa xxxx/xx/xxxxxxx, joka ei tunnistaudu missään rahtifirmojen seurannassa (ei edes Deutsche Postilla, joka ei siis ole DHL). Kun tilaus lähti toimitukseen, sain kyllä myös sen sähköpostin, jossa yleensä on linkki seurantaan, mutta tässä tapauksessa se puuttui, joka osaltaan tukee sitä käsitystä, että kyseessä olisi paketti vailla seurantaa. Ongelmaahan ei muuten olisi, mutta tietenkin tämä paketti on nyt reilusti myöhässä, mikä ei ole lainkaan tyypillistä Amazonille. Paketti saattaisi hieman pakkaustavasta riippuen periaatteessa mahtua postilaatikkoonkin, kun mietin toimituksen sisältöä, mutta aivan varmaa se ei ole. Kun ei ole mitään seurantamahdollisuutta, niin en tiedä, että olisiko paketti jossain odottamassa noutajaansa.
Kun menen tilaukselle, niin kyseisen tuotteen kohdalla luki alun perin kun viimeinen luvattu toimituspäivä menisi ohi, että tilauksen pitäisi nyt tulla sitten seuraavan viikon aikana ja jos ei tule, niin voi käydä pyytämässä rahojen palautusta. Tämäkin ajankohta meni yli, mutta näköjään kelloon tuli viikko lisää, eli nyt pitäisi odottaa kaksi viikkoa ylimääräistä, jossa joko paketti ilmaantuu jollain tavalla minulle taikka sitten odotella ja pyydellä rahoja takaisin. Tosin rahapalautus ei tässä kohtaa edes niin kiinnostaisi, koska tilaamani tuote oli aika isossa alennuksessa ja viimeisiä saatavilla olevia, joten joutuisin ostamaan korvaavan tuotteen todennäköisesti jostain muualta ja paljon kalliimmalla, joten rahapalautus tässä kohtaa olisi laiha lohtu.
Kenelläkään kokemuksia Amazon.de:n seurantatunnuksettomista lähetyksistä? Saksan Amazonista tulee tehtyä säännöllisen epäsäännöllisesti hankintoja ja tyypilliseen tapaan yksittäinen tilaus toimitetaan useampana eri pakettina kuten tämä viimeisinkin. Yksi tilaus siis jakautui kolmeksi toimitukseksi, joista kaksi tuli UPS:llä ja tämä kolmas "DEPOST":lla. Ihmettelin jo alun perin, että mikä tämä on ja Amazonin appissa näkyy vain, että tilaus on otettu kuljetukseen, muttei mitään seurantatietoja sen jälkeen. Seurantatunnus, joka on ilmoitettu, on muotoa xxxx/xx/xxxxxxx, joka ei tunnistaudu missään rahtifirmojen seurannassa (ei edes Deutsche Postilla, joka ei siis ole DHL). Kun tilaus lähti toimitukseen, sain kyllä myös sen sähköpostin, jossa yleensä on linkki seurantaan, mutta tässä tapauksessa se puuttui, joka osaltaan tukee sitä käsitystä, että kyseessä olisi paketti vailla seurantaa. Ongelmaahan ei muuten olisi, mutta tietenkin tämä paketti on nyt reilusti myöhässä, mikä ei ole lainkaan tyypillistä Amazonille. Paketti saattaisi hieman pakkaustavasta riippuen periaatteessa mahtua postilaatikkoonkin, kun mietin toimituksen sisältöä, mutta aivan varmaa se ei ole. Kun ei ole mitään seurantamahdollisuutta, niin en tiedä, että olisiko paketti jossain odottamassa noutajaansa.
Kun menen tilaukselle, niin kyseisen tuotteen kohdalla luki alun perin kun viimeinen luvattu toimituspäivä menisi ohi, että tilauksen pitäisi nyt tulla sitten seuraavan viikon aikana ja jos ei tule, niin voi käydä pyytämässä rahojen palautusta. Tämäkin ajankohta meni yli, mutta näköjään kelloon tuli viikko lisää, eli nyt pitäisi odottaa kaksi viikkoa ylimääräistä, jossa joko paketti ilmaantuu jollain tavalla minulle taikka sitten odotella ja pyydellä rahoja takaisin. Tosin rahapalautus ei tässä kohtaa edes niin kiinnostaisi, koska tilaamani tuote oli aika isossa alennuksessa ja viimeisiä saatavilla olevia, joten joutuisin ostamaan korvaavan tuotteen todennäköisesti jostain muualta ja paljon kalliimmalla, joten rahapalautus tässä kohtaa olisi laiha lohtu.
Depost = pikkupaketti, tulee postilaatikkoon (tai toimipisteeseen) ilman seurantaa.
Ei tule luvatussa ajassa.
Ihmeellistä kun osa saa pikkupaketit DEPOSTina. Itselle tuli hiljattain puhelimen kuori seurannalla postilaatikkoon (fullfilled by Amazon).
Ei ole tainnut itselle tulla yksikään Amazonin lähettämä toimitus Depostina, muita kylläkin.
Kenelläkään kokemuksia Amazon.de:n seurantatunnuksettomista lähetyksistä? Saksan Amazonista tulee tehtyä säännöllisen epäsäännöllisesti hankintoja ja tyypilliseen tapaan yksittäinen tilaus toimitetaan useampana eri pakettina kuten tämä viimeisinkin. Yksi tilaus siis jakautui kolmeksi toimitukseksi, joista kaksi tuli UPS:llä ja tämä kolmas "DEPOST":lla. Ihmettelin jo alun perin, että mikä tämä on ja Amazonin appissa näkyy vain, että tilaus on otettu kuljetukseen, muttei mitään seurantatietoja sen jälkeen. Seurantatunnus, joka on ilmoitettu, on muotoa xxxx/xx/xxxxxxx, joka ei tunnistaudu missään rahtifirmojen seurannassa (ei edes Deutsche Postilla, joka ei siis ole DHL). Kun tilaus lähti toimitukseen, sain kyllä myös sen sähköpostin, jossa yleensä on linkki seurantaan, mutta tässä tapauksessa se puuttui, joka osaltaan tukee sitä käsitystä, että kyseessä olisi paketti vailla seurantaa. Ongelmaahan ei muuten olisi, mutta tietenkin tämä paketti on nyt reilusti myöhässä, mikä ei ole lainkaan tyypillistä Amazonille. Paketti saattaisi hieman pakkaustavasta riippuen periaatteessa mahtua postilaatikkoonkin, kun mietin toimituksen sisältöä, mutta aivan varmaa se ei ole. Kun ei ole mitään seurantamahdollisuutta, niin en tiedä, että olisiko paketti jossain odottamassa noutajaansa.
.....
Ekaa kertaa itellä amazonin paketti jonneki jääny välille (samaan aikaan kuin postin pakettikin täällä suomessa, sattumaa?).. ei ol mitää kuulunu, näkyy vain tällänen seurannassa.
Myyjänä ja toimittajana ite amazon.de
Just katsoin Lower Decksin viimeisimmän jakson, joten kyllä Prime sen Suomessa näyttää. Tilasitko Primen mistä Amazonista? Olettaisin, että se pitää tilata Euroopasta, itse tilasin De:stä kun muistan jonkun sanoneen, että siten Prime toimisi Suomessa, ja Prime-tilaukset samoin.Ihme venkoilua ( Amazon prime video , ei muka voi näyttää Lower Decks täällä Suomessa )
Tämä huojentaa jo paljon kiitoksia kovasti!Ei pitäisi tulla, varsinkaan jos Amazon itse on myyjänä ja lähettäjänä. Ja vaikka olisi kolmannen osapuolen myyjä niin nekään ei saa veloittaa tullauskustannuksia ja jos veloittavat niin Amazon korvaa ne.
DEPOST tuntuu olevan joku uusi toimitustapa, jota ovat alkaneet käyttämään ainakin pienempiin toimituksiin täällä olevien kommenttien ja omakohtaisten kokemusten perusteella. Mikäli teette tilauksen, missä toimitusajalla on väliä taikka asialla on muuten kiire, niin kannattaa pitää tämä uudistus mielessä. Nimittäin näyttää nyt ikävästi siltä, että nämä DEPOST-lähetykset eivät juurikaan osu siihen Amazonin aikaikkunaan ja toimitus voi viivästyä reilustikin, jos ylipäätään tulee ollenkaan. Eli synttäri- ja joululahjat kannattaa hommata hyvissä ajoin etukäteen, niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
DEPOST on DEustche POST, eli Saksan posti. Kuljetusyhtiö DHL on osa Deustche Postia.
Kuulostaa kovin tyhmältä, kun puhutte jostain "uudesta ja huonosta" kuljetusyhtiöstä.. Vähän sama kuin SUPOST toimisi täällä kotimaassa..
Kiitos korjauksesta ja olen kyllä ollut itsekin käsityksessä, että kyse on Deutsche Postista ja muotoilin aiempaan varmaan huonosti, että en tosiaan ajatellut kyseessä olevan uusi yhtiö/kuriiri, vaan kyse on vain toimitustavasta. Lopputulema lienee kuitenkin se, että mikäli pakettisi tulee tuolla toimitustavalla, niin se ei ole silloin seurantatunnuksellinen ja toimitusaika voi olla selvästi pidempi kuin seurattavissa / muulla tavalla toimitetuissa lähetyksissä. Lisäksi nähtävästi hukkaamisen riski on korostunut.
Oma kysymyksensä on nyt se, että ovatko kaikki jotka ovat viime aikoina tilanneet tavaraa Amazonista, niin voidaanko tehdä sellaista johtopäätöstä, että mikäli tuote mahtuu postilaatikkoon, se tulisi tuolla DEPOST:lla? Nimittäin oma pakettinikin tuli lopulta postilaatikkoon. Isommat ovat toistaiseksi tulleet UPS:lla, Postilla, jne.
Miten se voi olla noin hidas!
Itse veikkaisin, että yksinkertaisesti järjestelmään on syötetty väärä toimitusaika näille, jonka vuoksi lähetysjärjestelmä on alkanut näitä preferoimaan halvan hinnan vuoksi. Eli ei siis tarkoituksella ole joku keksinyt että "aletaanpas käyttämään Suomeen seuraamatonta kirjettä enemmän". Jos toimitusaika olisi oikein asetettu, ei tätä varmaan Suomeen käytettäisi juuri ollenkaan (eli sama tilanne kuin aiempina vuosina - Deutsche Postin seuraamattomia kirjeitä tuli minulle aina välillä, mutta Amazonin arvio oli sen verran pessimistinen ettei myöhästymisiä tullut).Jostakinhan Amazonin on kuitenkin kompensoitava kuljetuskustannusten nousu, kun ihmiset tilaa kuitenkin vähintään 39 euron edestä, että saa ilmaisilla toimituskuluilla ja sen takia Amazon onkin ruvennut käyttämään seurantatunnuksetonta DEPOST lähetystä pitääkseen kulunsa kurissa, mutta ei se pitkällä aikavälillä kovin kannattavaa ole, kun lähetyksiä katoaa ja asiakkaille joutuu sen takia palauttamaan rahat takaisin.