Jos sulla on joku 3000 sarjan ryzen, niin voit testata kumpi on ongelma, prossu, vai se pcie väylä, koska karkeasti 5000 sarjan aput vastaa 3000 sarjan normiryzeniä, mutta 3000 sarjan ryzeneissä on täysi pcie 4.0 väylä.
Joo, mä silloin testasin noita, kun möin 5800X3D:n pois -> Kaverilta lainatulla 3900X:llä ko. peli vain hidastui hemmetisti, luokkaa avg. 125fps -> 100fps (GPU load n. 90% -> n. 80%). Omalla HTPC:n 5700G:llä, jolla raaka laskentateho taisi olla melko lähellä tuota 3900X ja 5800X3D:tä, tuo peli romahti aivan kelvottomaksi. Eli GPU load just jotain 60-70% luokkaa (ja avg. FPS myös noissa lukemissa) sekä sen lisäksi se peli ihan pysähteli ja töksähteli aivan yhtenään.
Onko sulla tästä joku testitulos tai linkki. Mä olen saanut käsityksen eri paikoista että tuo ei käytännössä vaikuta mihinkään nykyraudalla mutta onko mustaa valkoisella että missä tilanteessa vaikuttaa?
Ei valitettavasti ole tähän hätään, tuo heitto perustui oletukseen että mikäli joku tietty käyttö hyödyntää koko kaistanleveyden, niin sellaisen suorituskykykin sitten varmasti huononee liki samassa suhteessa. Ymmärtääkseni AI-hommat vaativat hemmetisti tuota kaistaa, toisin kuin esim. kryptomainaus, mutta en ole perehtynyt asiaan millään tavalla. Tuskin noihin kortteihin kuitenkaan turhantakia PCIe4/5x16 - väyliä laitetaan, sen nyt ymmärtää että entry level - näyttiksille riittää se x8. Olikohan joku RX6400 jopa x4..?
Far Cry 6 hyödyntää todella huonosti moniytimisiä suorittimia, joten sen perusteella ei kannata mitään rautavalintoja pähkäillä suorittimen tai näytönohjaimen osalta.
Tuo artikkeli on pelin julkaisun ajalta, ja siihen on toki tullut päivityksiä. Mutta yleisesti tuo on tuntunut todella CPU-riippuvaiselta peliltä. En muista, oliko mulla silloin 5.3GHz 8086k vai 5800X3D, mutta näyttiksenä oli 2080Ti. Sen muistan, että tuo pyöri silloin "alkuun" Ultra RT päällä 1440p:nä n. 100fps ja kaikki prossupäivitykset, kellotukset ja muistien nopeutuminen on näkynyt ja tuntunut heti.
Sitten tossa kakkoskoneessa 5700G:n kanssa, tosiaan kun vaihdoin hiljattain 5700XT:n tilalle 6950XT:n, ei FPS/pelikokemus muuttunut käytännössä yhtään mihinkään 1440p Ultralla, kun pelinä oli FC New Dawn (en ole siihen jaksanut kutosta asennella, kun se ei aiemmin sitä pyörittänyt). Kun siihen päivitti alustan 9800X3D:lle, niin peli nopeutui yli 2.5-kertaisesti