Itse olen sitä mieltä, että ei ole yhtä hyvää merkkiä. Ja kun olin ostamassa emolevyä, vaihtoehdot oli Asus TUF ja MSI Tomahawk. Ostin sen, mikä tuli tarjoukseen..
Mielestäni on tyhmää ajatella, että "ostan Asuksen". Sori vaan. Sitten tulee vahingossa ostettua vaikka Asuksen Prime K, joka ei kaikissa malleissa ole riittävä kaikille prosessoreille. Valmistajalla on joku 20 emolevymallia, yleensä vain pienin muutoksin - ja se virransyöttö on eniten muuttuva asia, niin se pitää katsoa joka emolevylle erikseen.
Niin ei riitä myöskään, että ostan "ostan Asuksen B650". Sielläkin on Prime B650M-K, joka ei ole mitenkään hyvää vastinetta rahoille. (edit: ok, tässä liiottelen, mutta oikeasti huonoa emolevyä on vaikea löytää AM5-kannalta)
Vasta mallin kanssa päästään hyvälle tasolle, eli "ostan Asuksen B650 Plus WIFI" ja näyttää saavan 180€ tarjouksesta Jimm'siltä. Mielestäni tämä on ihan hyvä diili ja itse ostaisin tänään tuon, jos olisin ostamassa AM5-emolevyä.
--
Sama homma se on Asrockin emolevyissä. Paitsi että niillä oli vain hyviä malleja julkaisussa, ja halvimmat Asrockit tarjosivat parasta hinta/laatu-suhdetta. Nyt sinne on tullut pari mallia, joilla en ajelisi 7950X:ää, mutta niilläkin ilman X:ää olevat prosessorit ajavat täysin hyvin.
Niin tässäkin valitettavasti menty siihen, että valitaan se emolevy mallia myöten ja sitten kysytään "onko tämä hyvä?", eikä "onko Asrock hyvä?". Asrockilla on hyviä malleja, Asrockilla on vähän huonompia malleja. Kuitenkin, itsestä tuntuu, että jos haluaa halvimman emolevyn, kannattaa katsella Asrockkia. Niillä tuntuu olevan parasta "150€ ja alle"-kategoriassa. Sitten jos edes nostaa budjetin 180€, niin se on ihan toinen tilanne.
--
Itse suosittelen, että ostaa semmoisen ~200€ emolevyn, jos hankkii 7800X3D:n tai jonkun 300€+ prosessorin. Jos sitten on menossa 7500F, niin Asrock päivitysmahdollisuudella ei ole huono diili. Kuitenkin niin, että Timo 2 ei saa konepakettiin parempaa näytönohjainta emolevystä säästetyillä rahoilla, niin hyvä tulee.