AM4 emolevyt

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 380
Itse olen ymmärtänyt että 3200mhz olisi "se" muistinopeus mitä kannattaisi tavoitella. Suurempia ei välttämättä tueta (eli joku 4266 tms) ja ne ovat myös huomattavasti kalliimpia.

Samaten olen itse miettinyt että järkevintä on ostaa 2x 16Gb kampaa (koska 2-kanavainen muisti ja 32Gb luulisi riittävän 5+ vuoden ns. normaalikäyttöön).
Joo tuota 3200 Mhz:iä itsekin tavoittelen. Ajattelin ensimmäisessä viestissä enemmän skenaarioita 2666 Mhz 14-latenssit vs 2993 vs 16 latenssit. Eli jos "normaaleissa" muistibencheissä esim intelin prosessoreilla 14-latenssin vaihtoehto olisi hieman parempi, niin voi olla että Ryzenillä asia kääntyisi toisinpäin tuon infinity fabricin nopeutumisen myötä. Tämäkin on todennäköisesti hyvin peli/sovelluskohtaista, kun eikös tuo infinity fabric ollut juuri tätä kahden CCX:n välistä tiedonsiirtoa tarkoittava alusta?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Aika heikkoa tuo emojen saatavuus on. Eikä pelkästään Suomessa vaan aikasten heikosti niitä Saksassakin oli mitä nopeasti kauppoja vilkaisin.
Itekki päivittäin olen emolevyjä kattonut ja tuntuu ettei noita matx emolevyjä vaan saa mistään tai ehkä jotain comboja ebaystä. Olikos se joku msi gaming matx emolevy prossu ja muistie kanssa :/ Ei vissii tietoo et mikä matx on hyvä ja mikä huono eli onko emolevyjen virransyötöllä oikeasti merkitystä näissä prossuissa ku ei muutenkaan "ihan hirveästi" kellotu :) Eli onko esim 6, 7 tai 9 vaiheinen vrm??
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
Itekki päivittäin olen emolevyjä kattonut ja tuntuu ettei noita matx emolevyjä vaan saa mistään tai ehkä jotain comboja ebaystä. Olikos se joku msi gaming matx emolevy prossu ja muistie kanssa :/ Ei vissii tietoo et mikä matx on hyvä ja mikä huono eli onko emolevyjen virransyötöllä oikeasti merkitystä näissä prossuissa ku ei muutenkaan "ihan hirveästi" kellotu :) Eli onko esim 6, 7 tai 9 vaiheinen vrm??
MATX mallien määrä on kyllä aika kehno, eikä ITX emojakaan löydy vielä.
Uskoisin kuitenkin että Ryzen 5 julkaisuun kerkeää tulla enemmän Mitx ja matx emoja.

En usko että 6,7 tai 9 vaiheisella VRM on niin paljon väliä sillä 4GHz paikkeilla tulee vastaan raja millä tahansa kivellä. Itse katsoisin enemmänkin sitä että emolevystä löytyy BCLK piiri jotta pystyy muistien kanssa värkkäämään paremmin ja sitä että VRM on hyvin jäähdytetty että ei tarvitse ostaa uutta emoa heti parin vuoden päästä kun osat paukkuu.
 
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
93
Muillekin tiedoksi, ketkä kaivaa 32GB settejä. Nämä yleisesti saatavilla olevat setit löytyy Asus X370 Primen yhteensopivuuslistoista:
Toivottavasti tästä on muillekin kuin vain minulle hyötyä :)

Joo olen noita QVL listoja kahlannut läpi ja nuokin kitit on tuonne merkitty toimivaksi 2666mhz nopeudella ei tuolla 3000 (2933)mhz nopeudella.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 267
Joo olen noita QVL listoja kahlannut läpi ja nuokin kitit on tuonne merkitty toimivaksi 2666mhz nopeudella ei tuolla 3000 (2933)mhz nopeudella.
Juuri näin. Mutta ilmeisesti sentään toimivat, toisin kuin jotkut setit :)
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
622
Mindfactoryssa olis mATX B350 levyä. Linkki. En tiedä missä noi mATX levyt oikein on viipyilemässä muutenkin. Hieman nahkea launchi mutta ehkäpä se jo ensikuussa iloksi muuttuu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Mindfactoryssa olis mATX B350 levyä. Linkki. En tiedä missä noi mATX levyt oikein on viipyilemässä muutenkin. Hieman nahkea launchi mutta ehkäpä se jo ensikuussa iloksi muuttuu...
MF:ssähän on 8 mATX-emoa:
AMD Sockel AM4

Noista ostaisin itse Asrock Pro4. Eikä sekään ole niin hyvä, kuin haluaisin. Odottelen vielä, jos vaikka tulisi X370 ja mATX.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
77
Huh. Eilen sain Vihdoin oman koneen kasaan. Täytyy kokeilla tänään katsoa miten riisseni kulkee. Jos nyt näiltä töiltä vaan kerkeäisi :grumpy:
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
12
ITX-levyjen kohdalla varmaan vieläkin kysymysmerkkiä aikataulujen suhteen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Vaan ei ole kuin yhtä saatavana. Se että niitä on kauppaan tilattu ei saa vielä ostohousuja jalkaan.
Biostaria ja Asusta näyttäisi tulevan ylihuomenna, kaikki muita ensi viikon perjantaina. Tietenkin, on noi arvioita, mutta ihan hyvin sieltä on sitten lopulta tullut.

Itse tilaisin tuolta, jos olisin noita ostamassa. Minulla vaan tarjonta ei saa ostohousuja jalkaan, kun se nyt vähän on, mitä on.. Parempaakin voisi olla. Tulee kannattavammaksi vaihtaa kotelo ATX ja ostaa kunnon X370-emolevy..
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
622
Tulee kannattavammaksi vaihtaa kotelo ATX ja ostaa kunnon X370-emolevy..
Sepä tässä että ajattelin itse taas vaihtaa ATX:stä mATX tai ITX kokoonpanoon ja valinnanvara on ollut todella heikkoa. No ehkäpä se paranee kun nuo 5 sarjalaiset tulevat ulos.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
MSI enables A-XMP for Better Ryzen DDR4 Perf - Also adds new Mobos
MSI is proud to announce its R&D engineers developed and enabled world’s first 1-second DDR4 performance and stability feature, A-XMP. By using A-XMP MSI AM4 motherboard owners can simply set their memory timings and speed to its optimal settings in a single click for the best performance and stability.

A-XMP also enables support for higher rated DDR4 memory kits to work without any hassle. A-XMP will be rolled out in soon to be available BIOS updates for all MSI AM4 motherboards.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
MSI enables A-XMP for Better Ryzen DDR4 Perf - Also adds new Mobos
MSI is proud to announce its R&D engineers developed and enabled world’s first 1-second DDR4 performance and stability feature, A-XMP. By using A-XMP MSI AM4 motherboard owners can simply set their memory timings and speed to its optimal settings in a single click for the best performance and stability.

A-XMP also enables support for higher rated DDR4 memory kits to work without any hassle. A-XMP will be rolled out in soon to be available BIOS updates for all MSI AM4 motherboards.
Just laitoin tästä viestissäni 315...

Noo, odotellaan odotellaan matx emolevyjä sitten vaan :)
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Just laitoin tästä viestissäni 315...

Noo, odotellaan odotellaan matx emolevyjä sitten vaan :)
mjooh,hyvä kuitenkin tietää että noi 3200Mhz muistit toimii emoilla jotka on myynnissä tällä hetkellä.Toivottavasti ne toimii myös tolla nopeudella B350 emoissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Prime:n tuuletinkontrolleri sekosi äsken. Ei minkäänlaista rasitusta, kävin vain kusella ja sinä aikana kone päätti että nyt on aika pyörittää tuulettimia maksimikierroksilla. Uudelleenkäynnistyksellä kaikki muut, paitsi kotelon takaosassa oleva tuuletin palautuivat normaaleiksi. Ainoastaan sammuttaminen sai tuon takatuulettimen normaaliksi.
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Suosittelisin varauksetta mitä tahansa muuta emolevyä, kuin tuota MSI:n X370 Titaniumia :vihellys:

Päivitykset laahaa jo nyt perässä kaikkia muita valmistajia ja bugeja piisaa.

MSI:n virallisilla forumeilla tukea kritisoivat ja ongelmista valittavat käyttäjät saavat hienoja vastauksia, kuten: "kasvakaa aikuisiksi".
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Suosittelisin varauksetta mitä tahansa muuta emolevyä, kuin tuota MSI:n X370 Titaniumia :vihellys:

Päivitykset laahaa jo nyt perässä kaikkia muita valmistajia ja bugeja piisaa.

MSI:n virallisilla forumeilla tukea kritisoivat ja ongelmista valittavat käyttäjät saavat hienoja vastauksia, kuten: "kasvakaa aikuisiksi".
Pitää kasvaa että voi olla hiljaa ja jäpittää :btooth: Aika perus kommentointia mitä näkyy youtubessakin liikaa. Markkinointiosasto varmaan saanu käskyn 66.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Itse olin siinä uskossa että vain Asus laudat bugaa ja että muilla olisi vähemmän ongelmia, mutta totuus siis lienee toinen. Muita lautoja ei vain pahemmin ole Suomessa näkynyt, niin ei ongelmiakaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
225
Onkohan tuossa B350M-A emossa joku nappi mitä pitää painaa biossissa. Yritin nostaa 2999mhz muisteja, mutta boottaa noin 5-10 kertaa jonka jälkeen windowsiin vakiokelloilla. Latensseja ja jännitettä koetin muutella, mutta bootin jälkeen taas ollaan vakiona windowsissa.:confused:
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
@Rames, vaikuttaisi siltä että asetukset eivät vain natsaa ja kone menee fail safelle. Aiheesta löytyy paljon juttua, mutta summattuna vaikuttaisi että nykyisillä BIOS versioilla on tuurista kiinni saako yli 2666MHz muisteja.

Itse sain 2933MHz muistit menemään 16-18-18-38-1T asetuksilla, mutta yli 2400 (2666 taikka 2933) en saanut muisteja menemään mitenkään ilman manuaalisia asetuksia.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Itse olin siinä uskossa että vain Asus laudat bugaa ja että muilla olisi vähemmän ongelmia, mutta totuus siis lienee toinen. Muita lautoja ei vain pahemmin ole Suomessa näkynyt, niin ei ongelmiakaan.
Joka ainoa niistä bugaa. Asusta vain sai ja saa helpoimmin suomesta, joten niiden bugit tulevat parhaiten esille. Asusilla on kuintekin ilmeisesti aika pätevät bios tiimit, joten tilanne parantuu varmaan aika nopeasti kun AMD saa vaan mikrokoodin kuosiin.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
@Nerkoon, jep niitä päivityksiä odotellessa. :)

Asus on nyt alkuviikosta päivittänyt muistien QVL listoja ja joku RAID ajuripäivityskin tuli ulos, mutta bios versioita ei ole kuulunut.

Lisään tänään illalla Ryzen Watchdogiin ainakin Gigabyten emolevyt, niin sitten niistäkin saa ilmoituksia / statistiikkaa ulos.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
67
Suosittelisin varauksetta mitä tahansa muuta emolevyä, kuin tuota MSI:n X370 Titaniumia :vihellys:

Päivitykset laahaa jo nyt perässä kaikkia muita valmistajia ja bugeja piisaa.

MSI:n virallisilla forumeilla tukea kritisoivat ja ongelmista valittavat käyttäjät saavat hienoja vastauksia, kuten: "kasvakaa aikuisiksi".
Tän perusteella oisin aika varauksellinen asrockin emolevyjen suhteen, näkyy aika heikkolaatusta komponenttia olevan tossa niiden VRM:ssä muihin verrattuna.

AsRock, you dissapointed me on Ryzen launch day. (How AsRock AM4 B350 boards failed to deliver on value.) - draft - Overclock.net Community
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
199
Lopultakin sain käsiini ASRockin X370 Fatal1ty Gaming K4 emolevyn ja löin Ryzen setin kasaan. Muut osat siis 1700X ja Corsair Vengeance 3000 MHZ C15 2 x 8GB.
Aluksi kone ei meinannut käynnistyä, sääsi kai muistitaajuudet tuohon SPD 2133 MHz taajuudelle. Kokeilin nostaa muistitaajuutta edes 2400MHz, mutta eipähän bootannut.

Biosin versio oli 1.3, ja latasin ASRockin sivuilta viimeisimmän virallisen biosin versionumero 1.6. Tässä biospäivityksessä biosiin tuli mahdollisuus löytää bios päivitys suoraan verkosta ja se löysi vielä uudemman biosin versio 1.7. XMP profiilia en yrittänyt käyttää aiemmin, mutta nyt kun laitoin XMP:n päälle niin sehän boottasi siis muistinopeudella 2933 MHz ja ajoituksilla 16-17-17-35. Jostakin syystä CAS latency on ainakin CPU-Z:n mukaan tosiaan tuo 16, vaikka XMP profiilissa pitäisi olla 15-17-17-35 ajoitukset.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Kyllä on ihme touhua emolevy valmistajilla nyt, eka niitä ei saa mistään ja sit tulee nettiin kokoajan jotain tekstiä/varotuksen sanaa joka merkin kohdalta että varo sitä varo tätä, bios rikkoo sun emolevys, virransyötössä käytetty halvinta yms..... Ei uskoisi että eletään 2000 luvulla :D Hyvät prossut AMD teki kerrankin ja sitten nämä lankut.....

No, odotan edelleenkin tota Pro4:sta vaikka on kuinka perskivi ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Tän perusteella oisin aika varauksellinen asrockin emolevyjen suhteen, näkyy aika heikkolaatusta komponenttia olevan tossa niiden VRM:ssä muihin verrattuna.

AsRock, you dissapointed me on Ryzen launch day. (How AsRock AM4 B350 boards failed to deliver on value.) - draft - Overclock.net Community
Kyllä edelleen olen itse katsellut Asrock AB350M Pro4:sta ykkösvaihtoehtona tuossa kokoluokassa.

ASRock > AB350M Pro4

Tuolla lukee 42A Choke ja tuon kirjoittalta vaan nyt tuntuu siltä, että ne on oikeasti noita huonompia. Vaiheiden triplaus varmasti totta ja siitä aiheutuvat huonoudet kyllä tuttuja. Tuplauksella ei saa 9 vaihetta, niin kai tuo 3*3 on.

USB 3.1:llä en tee tällä hetkellä mitään, ja ehdottomasti saa jättää pois, jos säästää pari euroa hinnassa. Kolme PWM-tuuletinta (sisältäen CPU) olisi kyllä tarpeellista, siitä miinus. Tuosta ALC1220:sen puutteesta valitinkin jo, mutta ei se ole itselle ns. deal breaker. Lisäksi minulla on Asus STRIX näytönohjaimia, niin se teräsvahvistus PCI-expressiin olisi kanssa kiva.

--

Täytyy etsiä tuo hardwareluxxin VRM-thread, siellä ne kiintoisat asiat tapahtuu. Tosin, kannattaa huomioida, että Asrock Pro4 taitaa olla ainoa mATX-emolevy, jossa edes on heatsinkit koko CPU:n virransyötölle.

edit: osasin käyttää googlea, olen siis pätevä mihin vaan asiantuntijatyöhön!
[Übersicht] AM4 Mainboard VRM Liste
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Kyllä edelleen olen itse katsellut Asrock AB350M Pro4:sta ykkösvaihtoehtona tuossa kokoluokassa.

ASRock > AB350M Pro4

Tuolla lukee 42A Choke ja tuon kirjoittalta vaan nyt tuntuu siltä, että ne on oikeasti noita huonompia. Vaiheiden triplaus varmasti totta ja siitä aiheutuvat huonoudet kyllä tuttuja. Tuplauksella ei saa 9 vaihetta, niin kai tuo 3*3 on.

USB 3.1:llä en tee tällä hetkellä mitään, ja ehdottomasti saa jättää pois, jos säästää pari euroa hinnassa. Kolme PWM-tuuletinta (sisältäen CPU) olisi kyllä tarpeellista, siitä miinus. Tuosta ALC1220:sen puutteesta valitinkin jo, mutta ei se ole itselle ns. deal breaker. Lisäksi minulla on Asus STRIX näytönohjaimia, niin se teräsvahvistus PCI-expressiin olisi kanssa kiva.

--

Täytyy etsiä tuo hardwareluxxin VRM-thread, siellä ne kiintoisat asiat tapahtuu. Tosin, kannattaa huomioida, että Asrock Pro4 taitaa olla ainoa mATX-emolevy, jossa edes on heatsinkit koko CPU:n virransyötölle.

edit: osasin käyttää googlea, olen siis pätevä mihin vaan asiantuntijatyöhön!
[Übersicht] AM4 Mainboard VRM Liste
Joo en kans itekkää usb 3.1 tee mitään, enkä tarvi yhtään pwm headeria koska ulkoinen tuuletinsäädinpaneeli. Mitkä teräsvahvistukset? Semmoset ku jossain msi tekeleessä? Itellä yksi näyttis eli en tarvi semmosiakaan :)

Toi on totta ja mielestäni enemmän kuin hyvä juttu että koko vrm päällä on heatsink mitä muissa matx ei ole. Niin ja äänikortillakaan väliä kun on noi bt senkun momentum 2 ae:t =) On tää odottelu pitkästyttävää, pian jo varmaa 1kk odotellut tota pro4:sta :/
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
C6H biosten päivitysnopeus on ainakin ollut vakuuttavaa. Bugeja toki vielä on. Isot plussat myös siitä että joku emojen tekniikasta ymmärtävä (Elmor) kirjoittelee käyttäjille eikä vain joku "community manager".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Mitkä teräsvahvistukset? Semmoset ku jossain msi tekeleessä? Itellä yksi näyttis eli en tarvi semmosiakaan :)

Toi on totta ja mielestäni enemmän kuin hyvä juttu että koko vrm päällä on heatsink mitä muissa matx ei ole. Niin ja äänikortillakaan väliä kun on noi bt senkun momentum 2 ae:t =) On tää odottelu pitkästyttävää, pian jo varmaa 1kk odotellut tota pro4:sta :/
Se iso PCI-express paikka on uusissa emoissa vahvistettu pellillä, niin kai mun parin kilon näytönohjain pystyy käyttämään sitä rikkomatta mitään. Metallinen backplate ja iso jäähy kolmella tuulettimella on lisännyt kyllä painoa ihan reippaasti. Sapphire Nitro lähemmäs painoi puolet Asus STRIXistä. Myös MSI Gaming on paljon kevyempi jäähyratkaisu. Veikkaisin, että minulla on painavin GTX 1060/RX 480-jäähy markkinoilla.

Haluaisin tuonne mATX-emolevyihin edelleen lisää laatua, vaikka 150€ hintaluokassa. Ottaisivat vaikka Asus Prime X370 Prosta pari PCI-express -paikkaa ja m.2-paikat pois, niin siinä olisi ideaali mATX-emolevy minulle. Nyt, kun Ryzeniä on hypetetty jo näin kauan, ja ensimmäiset ovat saaneet jo lelunsa, niin ei ole kivaa vaan odotella, josko paremmat tuotteet ilmestyisivät markkinoille. Lisäksi noita emolevyjä pitäisi melkein tilata jo nyt, koska Ryzen 5:n tullessa markkinoille niitä ei ainakaan saa, vaan ovat loppuunmyytyjä kaikkialta.

C6H biosten päivitysnopeus on ainakin ollut vakuuttavaa. Bugeja toki vielä on. Isot plussat myös siitä että joku emojen tekniikasta ymmärtävä (Elmor) kirjoittelee käyttäjille eikä vain joku "community manager".
Silti, olisi mukavaa, että tulisi pikkuhiljaa niitä vakaita bioseja, joissa muistiongelmat ja muut on korjattu. Tiedän, että se on vaikeaa ja uusi alusta ja kaikkea, mutta ei se nyt voi olla niin, että bios-päivityksellä voi parhaassa tapauksessa tappaa emolevyn. Lisäksi haluaisin keskittyä Ryzenin käyttöön ja kellotteluun, enkä jatkuviin BIOS-päivittelyihin. Jos edes emolevy ei ole vakaa, niin milläs testailet kellotuksiesi vakautta ja löydät ne 24/7 -asetukset? :)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
225
:facepalm::facepalm:
@Rames, vaikuttaisi siltä että asetukset eivät vain natsaa ja kone menee fail safelle. Aiheesta löytyy paljon juttua, mutta summattuna vaikuttaisi että nykyisillä BIOS versioilla on tuurista kiinni saako yli 2666MHz muisteja.

Itse sain 2933MHz muistit menemään 16-18-18-38-1T asetuksilla, mutta yli 2400 (2666 taikka 2933) en saanut muisteja menemään mitenkään ilman manuaalisia asetuksia.
Eli pitää toistaiseksi olla tyytyväinen tohon 2666 nopeuteen. Ihmetytti vain etten saanut enää latensseja takaisin 15-17-17-35, edes autolla! Nyt ne on pykälää isommalla :facepalm:
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Silti, olisi mukavaa, että tulisi pikkuhiljaa niitä vakaita bioseja, joissa muistiongelmat ja muut on korjattu. Tiedän, että se on vaikeaa ja uusi alusta ja kaikkea, mutta ei se nyt voi olla niin, että bios-päivityksellä voi parhaassa tapauksessa tappaa emolevyn. Lisäksi haluaisin keskittyä Ryzenin käyttöön ja kellotteluun, enkä jatkuviin BIOS-päivittelyihin. Jos edes emolevy ei ole vakaa, niin milläs testailet kellotuksiesi vakautta ja löydät ne 24/7 -asetukset? :)
Se vakaa bios onnistuu vasta kun AMD saa mikrokoodinsa kuntoon. Siihen asti emovalmistajat pystyvät korjaamaan vain pienempiä bugeja. Olettaisin, että AMD:llä iso joukko kallispalkkaisia erikoisosaajia säätää sitä mikrokoodia aamusta iltaan, koska AMD:n on pakko saada alusta kuntoon ennenkuin 5 ja 3 sarjat tulevat ulos.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
:facepalm::facepalm:

Eli pitää toistaiseksi olla tyytyväinen tohon 2666 nopeuteen. Ihmetytti vain etten saanut enää latensseja takaisin 15-17-17-35, edes autolla! Nyt ne on pykälää isommalla :facepalm:
Ainakin omassa X370-PRO emossa tuntuu että syö vain tasalukuja jotkut asetukset muisteissa ja jos laittaa jotain muuta, niin emo sitten "korjailee"automaattisesti. Ilmeisesti liittyy AMD muistitukeen jollain tapaa, kun joku muukin tästä raportoi.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 267
Nyt, kun Ryzeniä on hypetetty jo näin kauan, ja ensimmäiset ovat saaneet jo lelunsa, niin ei ole kivaa vaan odotella, josko paremmat tuotteet ilmestyisivät markkinoille. Lisäksi noita emolevyjä pitäisi melkein tilata jo nyt, koska Ryzen 5:n tullessa markkinoille niitä ei ainakaan saa, vaan ovat loppuunmyytyjä kaikkialta
Vai käykö niin että Ryzen 5 julkkarissa valmistajat yllättäen saisivatkin mallistoa pihalle kun tulee ei-hc tason laitteet eli ns. mainstream kuluttajille myyntiin?
edit: osasin käyttää googlea, olen siis pätevä mihin vaan asiantuntijatyöhön!
No mutta mehän olemmekin asiantuntijaorganisaatiossa työssä :D
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
67
Kyllä edelleen olen itse katsellut Asrock AB350M Pro4:sta ykkösvaihtoehtona tuossa kokoluokassa.

ASRock > AB350M Pro4

Tuolla lukee 42A Choke ja tuon kirjoittalta vaan nyt tuntuu siltä, että ne on oikeasti noita huonompia. Vaiheiden triplaus varmasti totta ja siitä aiheutuvat huonoudet kyllä tuttuja. Tuplauksella ei saa 9 vaihetta, niin kai tuo 3*3 on.
Jep en kaikkea allekirjoita mitä tuo kirjoittaja rustaa, esim metalli pci-e väylässä on ihan totaalisen yhtä tyhjän kanssa. Gigabytellä kuitenkin on 4+3 ja rgb leditön versio halvempi kun ab350 pro4 niin pistin sen itelle tilaukseen.

--
Täytyy etsiä tuo hardwareluxxin VRM-thread, siellä ne kiintoisat asiat tapahtuu. Tosin, kannattaa huomioida, että Asrock Pro4 taitaa olla ainoa mATX-emolevy, jossa edes on heatsinkit koko CPU:n virransyötölle.

edit: osasin käyttää googlea, olen siis pätevä mihin vaan asiantuntijatyöhön!
[Übersicht] AM4 Mainboard VRM Liste
Noi heatsinkit on aika helppo ite lisätä tonne ylös kun ei oo mitään esteitä, vrm:ää on vähä hankalampi tuunata hehe[/QUOTE]
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Joko näitä uskaltaa ostaa koneeseen, jonka tarkoitus palvella seuraavat 5 vuotta ilman kellottamista ja säätöä? Asus CROSSHAIR VI HERO ilmeisesti järkevin tälläiseen käyttöön?
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Eipä tuossa mitään ongelmaa ole ollut alun jälkeen ja ilmeisesti siinäkin itsellä oli todella huonoa tuuria että osui kaksi muistikittiä jotka eivät toimineet.

Ainut asia mitä kannattaa tiedostaa on tuo lämpötilajuttu, muuten en näe ainakaan itse mitään sen kummallisempaa mitä normaalissa käytössä huomaisi.
 

Topixx

www.ohops.net
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
413
Gigabyten X370 Gaming K7 emo lähtee tänään Jimssiltä. Vihdoin.
Noita oli tulossa myös Dustinille arviolta kuun vaihteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Joko näitä uskaltaa ostaa koneeseen, jonka tarkoitus palvella seuraavat 5 vuotta ilman kellottamista ja säätöä? Asus CROSSHAIR VI HERO ilmeisesti järkevin tälläiseen käyttöön?
Emolevy on turhan ylimitoitettu, jos et aio kellotella. Halvempi X370 ajaa saman asian:
Asus PRIME X370-PRO, ATX -emolevy - 189,00€

Lisäksi sinun pitää päättää, haluatko pienemmän TDP:n (lämmöntuotto rasituksessa), vai korkeammat vakiotaajuudet.

Jos et kerran kellota, niin ei-X -sarjasta (esim. 1700) on hyötyä vain, jos haluat käyttää heppoisempaa tuuletinratkaisua ja virransyöttö on kevyempi. Voit vaikka ostaa B350-emolevyn ja tyytyä vakiotuulettimeen. Siinä säästää ainakin satasen. Lisäksi nuo ei-X:t ovat aina halvempia.

X-sarjasta (esim. 1700X) saat sitten vakionakin 10% enemmän tehoja pelkästään korkeampien kellotaajuuksien takia. Näille on pakko ostaa jäähy, mutta hyviä ilmajäähyjäkin saa 30-50€. Lisäksi vakauden takia kannattaa ehkä vähän enemmän panostaa emolevyyn, eikä ostaa 80€ Asrockkia.. En sitä halvinta emolevyä ostaisi kyllä millekään nyt julkaistulle. 1300 tai 1400 (ilman X) ehkä, jos budjetti on kympeistä kiinni.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Joko näitä uskaltaa ostaa koneeseen, jonka tarkoitus palvella seuraavat 5 vuotta ilman kellottamista ja säätöä? Asus CROSSHAIR VI HERO ilmeisesti järkevin tälläiseen käyttöön?
Itse odottelisin rev 1.x tai 2.x jos aikoisin olla ostamatta uutta emoa seuraavaan 5v.Hintojen pitäisi myös laskea/noita tulee myyntiin esim amazonissa.Noi on aika purkkavirityksiä tällä hetkellä tyyliin ne x16 slotit joiden maksimi nopeus on x1 ja osassa tuntuu olevan biossit vielä betoja ja muistien kellot on rajoitettu amd:n toimesta yms.Emot taitaa tukea myös max 95w prossuja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Tommosta olisi tarjolla, hiukan jo polttelisi kun on niin kauan jo venaillut mutta tiedä sitte kummonen olisi:
MB Biostar B350GT3 (B350,AM4,mATX,DDR4,VGA,AMD)

E1: Aika jännä kun kattoo ton Biostari lankun kotisivua ja mille muisteille on yhteensopiva niin lukee että jopa nämä F4-3200C14D-16GTZR muistit menis nopeudella 3200mhz?? o_O Mahtaako pitää paikkansa. Näyttäisi nuo Ripjaws V:kin toimia tuossa emolevyssä mutta "vain" 2667mhz. Mielenkiintoista :)

On toki muittenkin valmistajien tuotoksia siellä listassa mitkä menee yli tai vähän alle 3000mhz :) Pitäskö sitä tommosta lankkua tilailla ensi hätään =)
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 790
Viestejä
4 203 661
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
Rosmonautti

Hinta.fi

Ylös Bottom