Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
fx-8320 pyörii tällä hetkellä jokapäiväisessä käytössä 4,3Ghz ilman ongelmia. On se jonkun 2-viikkoa näillä keloilla nyt ollut. 4,8 on maksimi missä olen käyttänyt, mutta jäähdytys ja muistit ei pysy enää mukana, emolevykin on sen verran vähäominaisuuksinen itsellä (GA78LMT), että ei tue kuin 1600Mhz asti muisteja niin on tuo fsb-kellotus aika turhaa.
Näillä asetuksilla mennään siis nyt:
tweaker:
CPU-kerroin: 21,5
FSB: 200
NB: 12x
HT-Link: 12x
Voltit: CPU: 1,5 NB 1,2650 (toivottavasti meni oikein ei voi muistaa kun en ole hetkeen biosissa käynyt
Advanced:
Load line control: extreme
kaikki ylimääräinen härpätin disabled
Ei tule kovin pitkäikäinen olemaan tuo kokoonpano jos prossun todellinen jännite on 1,5 V luokkaa. Virransyöttö tuossa emolevyssä riittää juuri ja juuri vakiona toimivalle FX-83xx kivelle.
Suositeltavaa, oma 8350 kun rullaa 1.45V tienoilla siellä 4.8ghz kelloillaTäytynee pudottaa vakioksi ja ostaa uusi emolevy
Miten sä nostat niitä kelloja? Minulla kiinostaapi? Kertoimella?Moikka!
Onko kenelläkään ideaa että onko kiveni vain niin huono vai mikä on. Kun yritän kellottaa 4.0ghz eteenpäin tuntuu heti olevan ongelmia. Yritin katsoa jotain ihan perus ohjeita fx 8350 kellottamiseen, mutta ei tunnu onnistuvan. Omistan m5a99x evo r 2.0 emolevyn, 120 true spirit prossutuulettimen ja 550 EVGA G2 virtalähteen.
Yritin ihan perus jännitteillä ja myös vähän suuremmilla. Välillä kone boottaa windowsiin asti mutta jos testaa esim. prime95 niin aika nopeasti muutama core failaa ja windows käynnistää ittensä uudelleen. Välillä ei edes pääse windowsiin asti vaan jää latausruutuun. Tuntuu että monet saavat 4.5ghz irti aika helpostikin, mutta ei vaan onnistu. 4.5ghz ois tavoite.
Lämmöt siis pysyvät yleensä ihan kurissa kun katselee hwmonitoria, mutta windows käynnistää itsensä silti uusiksi tai lagaa niin että pitää itse käynnistää.
Jos jollakin on aikaa ja halua neuvoa yv niin otan mielellään vastaan.
Nostan yleensä biosista cpu ratio kohdalta. Kun pelailen normi kelloilla niin lämpötila on siinä max 50 kieppeillä. Ei siis pitäisi olla mitään hälyyttävää. Ja joo ihan vakaa näyttäisi olevam normi kelloilla kun oon ajellu jotain primeä esimerkiksi.Miten sä nostat niitä kelloja? Minulla kiinostaapi? Kertoimella?
Onko sulla täysin vakaa vakiona? Kokeile ajaa vaikka winukan omalla muisti testi...
Kaiken lisäksi miten lämmöt pysyy kurissa. Muistaakseni fx sarjalaisilla max lämpösuositukset noin 62 astetta?
paljonko lämmöt primen aikana?Nostan yleensä biosista cpu ratio kohdalta. Kun pelailen normi kelloilla niin lämpötila on siinä max 50 kieppeillä. Ei siis pitäisi olla mitään hälyyttävää. Ja joo ihan vakaa näyttäisi olevam normi kelloilla kun oon ajellu jotain primeä esimerkiksi.
Tällä hetkellä 4.4ghz voltage 1.3625 ja CPU/NB 1.237. Pysyy vakaana ja käynnistyy ihan normaalisti, mutta kun laitan primen päälle lämmöt kipuavat yli 70 asteen. Luulin että voltagea laskemalla saisi lämpötiloja alemmaksi, mutta ei. Onko kenelläkään neuvoa miten jatkan tästä. Kone ei kuitenkaan kaadu ja pysyy muuten vakaana. Idle lämmöt on n.35 luokassa.paljonko lämmöt primen aikana?
paljonkohan sulla vakiona primen rasituksessa lämmöt? itse ainakin pyrin piettämään max 60 astetta primen rasituksessa.Tällä hetkellä 4.4ghz voltage 1.3625 ja CPU/NB 1.237. Pysyy vakaana ja käynnistyy ihan normaalisti, mutta kun laitan primen päälle lämmöt kipuavat yli 70 asteen. Luulin että voltagea laskemalla saisi lämpötiloja alemmaksi, mutta ei. Onko kenelläkään neuvoa miten jatkan tästä. Kone ei kuitenkaan kaadu ja pysyy muuten vakaana. Idle lämmöt on n.35 luokassa.
Edit. En muista tarkalleen paljon oli normaali kelloilla lämpötilat. Ei minun muistaakseni mitenkään hälyttävät.
Edit.2 Ei nouse cs go:ta pelailemalla yli 50 asteen lämmöt hmm... Kannattaisiko vaan yrittää saada primellä vakaat ettei meee yli 70 astetta ja sitten alkaa nostelemaan kelloja jos sattuis menemään vielä enemmän vai miten?
Pitäisiköhän testaa? Onkohan vaan niin huono koppa/prossutuuletin ettei vaan anna kellottaa. Toisaalta haittaako vaikka primessä meinaa kivuta 70 asteeseen jos pelatessa on 50 luokassa. Meinaako se vain sitä että ei välttämättä pysy vakaana tulevaisuudessa vai hajottaako helposti osia.paljonkohan sulla vakiona primen rasituksessa lämmöt? itse ainakin pyrin piettämään max 60 astetta primen rasituksessa.
Pistin 4.0 GHz ja testasin primeä. Ajoin n.10 min ja lämmöt nousi 80 asteeseen ja pistin pois . En tiiä mikä on kun ihan sama onko 4.4.ghz vai 4 GHz niin samanlaiset lämmöt. Voltage on tällä hetkellä 1.35 ja CPU/NB 1.237. Voi olla että pistän johonkin 4.5ghz ja jos toimii pelailemalla niin mikäs siinä. Ryzenin kohdalla varmaan ostan sitten uutta joko AMD tai inteliä saa nähdä sitten.paljonkohan sulla vakiona primen rasituksessa lämmöt? itse ainakin pyrin piettämään max 60 astetta primen rasituksessa.
sulla aika tuhnu jäähy vaiha tahnatPistin 4.0 GHz ja testasin primeä. Ajoin n.10 min ja lämmöt nousi 80 asteeseen ja pistin pois . En tiiä mikä on kun ihan sama onko 4.4.ghz vai 4 GHz niin samanlaiset lämmöt. Voltage on tällä hetkellä 1.35 ja CPU/NB 1.237. Voi olla että pistän johonkin 4.5ghz ja jos toimii pelailemalla niin mikäs siinä. Ryzenin kohdalla varmaan ostan sitten uutta joko AMD tai inteliä saa nähdä sitten.
Pitäs käydä ostaa huomenna verkkokaupasta. Voisin pistää sitten tuloksia jos saan vaihettua tahnat, samalla voisi vähän puhdistaa koppaa.sulla aika tuhnu jäähy vaiha tahnat
Pitäs käydä ostaa huomenna verkkokaupasta. Voisin pistää sitten tuloksia jos saan vaihettua tahnat, samalla voisi vähän puhdistaa koppaa.
Edit. Onko muuten mitään väliä minkälaista purkkaa sinne väliin tunkee. Esim Cooler Master HTK-002 Piitahna, valkoinen 4,90 € tai sitten joku lähemmäs 10e tuubi?
Pistin koko kopan siistiksi ja samalla vaihoin yllämainitut tahnat prossulle. Idlessä laski 38 lämmöt 28 asteeseen. Minulle riittää että pelaamisessa lämmöt pysyy siedettävissä lukemissa. Kiitos tästä näin en meinannut oikein uskoa että noin paljon pystyy laskemaan mutta oli siitä hyötyä. Ei tarvi tuulettimenkaan pyöriä kokoajan 1100 rpm . Voi olla osittain siitäkin että tuulettimessa oli aika paljon pölyä mutta lähti samalla vaihdolla joten ei haitannut.Verkkokaupan valikoimasta järkevin vaihtoehto on Noctua NT-H1, Arcticin MX-4/MX-2 tahnat on myös hyviä, mutta kaksi kertaa kalliimpia kuin Jimmsillä.
Lataa Alsuite 3/2 ohjelma ja säädä tuuletin asetukset "fan xpert" ohjelmalla. minulla ainakin ihan hiljainen idlessäPistin koko kopan siistiksi ja samalla vaihoin yllämainitut tahnat prossulle. Idlessä laski 38 lämmöt 28 asteeseen. Minulle riittää että pelaamisessa lämmöt pysyy siedettävissä lukemissa. Kiitos tästä näin en meinannut oikein uskoa että noin paljon pystyy laskemaan mutta oli siitä hyötyä. Ei tarvi tuulettimenkaan pyöriä kokoajan 1100 rpm . Voi olla osittain siitäkin että tuulettimessa oli aika paljon pölyä mutta lähti samalla vaihdolla joten ei haitannut.
Siis ymmärsinkö minä oikein, että virransyöttö kävi kuumana? tarkista kädellä onko se prossun vieressä jäähytys siili kunnossa?Neuvvokaas joka tyhmää nyyppää kun tuon 990fx sabertoothin vrm alue käy pirun kuumana että mikä olis hyvä keino saada sitä kunnolla jäähdytettyä kun siihen ei valmista vesiblokkia saa tietääkseni mistään ja muutenkin kaipalisin neuvoja kun vaihdoin tuon fx 4350 tilalle 8350:n ja eilen 3h gta v session jälkeen hwmonitor näytti package lämmön olleen max 193°C??? Jäähynä tosiaan tuo Lepan Aio ja mx-4 tahnat välissä. Ja niin 1.35v ajelin 4.5Ghz ja kaikki muut on auto asetuksilla.
Kiitoksia etukäteen neuvoja lähettäneille
Juu kädellä kokeiltaessa tuntui omaan lapaseen epämiellyttävän kuumalta se siili. Tiedän kyllä että nuo kivet on melkosia kekäleitä ainakin toiset mutta emolevyn pitäis olla 1 parhaista kellotukseen niin ihmetyttää vähäsen.Siis ymmärsinkö minä oikein, että virransyöttö kävi kuumana? tarkista kädellä onko se prossun vieressä jäähytys siili kunnossa?
Nooh, vaikea sanoa. Viisampi saisi kertoa tarkemmin. Mitä itse teksisin vaihtaisin tahnat/termalpädit emolevystä ja kattoisin uudestaan. Sitten kiinnostais mimmoiset asetukset sulla biosissa?Juu kädellä kokeiltaessa tuntui omaan lapaseen epämiellyttävän kuumalta se siili. Tiedän kyllä että nuo kivet on melkosia kekäleitä ainakin toiset mutta emolevyn pitäis olla 1 parhaista kellotukseen niin ihmetyttää vähäsen.
Hankin fx kivi? niitä 8 sarjalaisia alkaa olemaan jopa alle 100€
Jos sulla yleismittari, niin testaa poweris jännitteet. Etta onko oikeasti sulla niin alhalla voltit?Mitäs vattua? Juu tuo peak mikä itellä on tullu pelatessa package tempiin on vähä mystinen mutta se ny tod.näk jääkin mysteeriksi. Voisko muuten powerista johtua nuo ihmeellisyydet kun toistaiseksi on vielä corsairin halpa paska 650w... Vaihtuu Evgaan/Super Flowerii/Seasonicciin tulevaisuudessa
Se tunne kun laitat prime95 testin rullaan 10-15min ja kuvittelet että nyt on vakaa...
Kunnes lyöt Star Wars:Battlefrontin tulille ja pelaat 5min ja kaatuukin
Kokeili vähä ajaa 4.7Ghz 1.4v:lla....