Nyt viikon verran ollut
Garminin Vivoactive 4 käytössä. Tuli hankittua black friday alennuksista 199e. Halvimmillaan oli DNA:n verkkokaupassa 189e.
Aiemmat kokemukset älykelloista ovat olleet Wear OS:llä. Ensimmäisenä oli
Mobvoi Ticwatch E (chipset: MediaTek MT2601), ostettu amazon.de EUR 159,99, 2018-05. Tästä alkoi akku kuolla ja lataus ei kestänyt enää edes päivän loppuun. Muutenkin tuntui melko hitaalta käytettävyydeltään ja jumi aivan peruskäytössä. Toisena oli
Fossil Sport (tarkempi malli: FTW4021, chipset: Qualcomm Snapdragon Wear 3100), ostettu amazon.de EUR 103,16, 2020-05. Sama homma tälläkin, että akku alkaa loppua ennen päivän päättymistä. Välillä ollut ihmesekoilua ja jumeja aivan peruskäytössä. Pääsääntöisesti toiminut itselleni tarpeeksi hyvin. Käyttö ollut pääsääntöisesti ilmoitusten välitys kelloon, Chromecast (Youtube jne.) kaukosäädin, hieman ajanottoa ja Google Fitin automaattinen seuranta (askeleet, työmatkapyöräily, koirien ulkoilutus) ja välillä itse aloitettu treenin seuranta Google Fitillä. Kaikki muut appit sun muut olleet nollakäytöllä. WearOSää tullut suosittua lähinnä kellotaulujen muokattavuuden ja Google Fitin takia. Ilmaisia kellotauluja on tullut käytettyä Facerin ja WatchMaker ohjelmien kautta. Nämä ohjelmat ovat kuitenkin melko spämmisiä, (ainakin ilmaiskäytöllä) niin heivasin ne mäkeen ja olen sittemmin tyytynyt käyttämään
Analog Watch Face -kellotaulua ennen Garminiin siirtymistä.
Vivoactive 4 ensituntumat olivat ja => muuttuivat:
- onpa huono näyttö => juuri tarpeeksi hyvä ja always-on-display (näkee vain valosalla, taustavalo tulee päälle koskettamalla)
- onpa kankeahko käyttää => firmispäivityksellä, kosketusnäytön käyttö parani, välillä ei kaikkea kosketusta rekisteröi (ei paljoa eroa omaan WearOS kokemukseen)
- onpa huonot valikot ja aivan saatanasti skrollattavaa => itse voi säätää mitä näkyy ja missä järjestyksessä
- nopea treenin aloitus (näkyvien treenien listan voi säätää haluamaansa järjestykseen)
- gps:ää signaalin haku treenin aloituksen yhteydessä voisi olla nopeampi
- aivan hitokseen tietoa kaikesta Garminin android appissä
- kellotaulujen ja "applikaatioiden" lisäys hidasta ellei tee sitä liitettynä tietokoneeseen (Windows/Mac: Garmin Express ohjelman kautta)
Muuta:
- akku kestää 2-3 päivää itsellä, yön ajalle olen asettanut happisaturaatio mittauksen päälle, mikä syö varoituksen mukaisesti akun kestoa. työmatkapyöräily ja useimmat kävelyt tulee otettua talteen itsealoitettuina treeneinä
- hyvä valikoima kellotauluja hyvällä muokattavuudella
Garmin Connect IQ Store, mahdollista myös itse tehdä kellotauluja jos ohjelmointi sujuu
- unenseuranta on jotain sinne päin. unenseuranta aloitetaan asetetun nukkumaanmenoajan mukaisesti ja samalla aloittaa happisaturaation mittauksen
-- sängyssä makoilu ja puhelimen selailu yleensä yleensä laskettu kevyeksi uneksi
- treenejä ja unta saa muokattua todella hyvin esim. jos treenin on lopettanut myöhempään kuin oli tarkoitus, tai on menny nukkumaan myöhemmin
- garminin android applikaatiossa hirmuinen määrä tietoa ja asetuksia, mikä on loppupeleissä hieno asia
-- ennen hankintaa pohdin saako kellon tietoja synkattua Google Fittiin johon olin aiemmin tykästynyt. ilmeisesti olisi mahdollista ulkoisen sovellutuksen kautta, mutta garminin applikaatio Garmin Connect on mielestäni paljon parempi kuin Google Fit
- kahden fyysisen näppäimien käyttö ajanotossa ja treenien aloituksessa/lopetuksessa luonnollisen oloista
Ei vielä testattua:
- akun kesto ilman yöllistä happisaturaation seurantaa
- musiikin siirto ja kuuntelu Bluetooth-kuulokkeilla kellosta
- Garmin Pay (valitettavasti oma pankki (Osuuspankki) ei näytä tukevan maksukorttejaan:
Garmin Pay
- golf-seuranta (kelloon saa ladattua golfkenttä tietoja jne.)
- treenien jako/"kilpailu" yhteisölle/läheisille (garminin käyttäjille)
- Garminin treeniohjelmat/valmennus