No itse asiassa nyt oli ihan aiheesta ärähtelyä. Mun mielestä on ihan perusteltua edellyttää, että ikärajavalvonta toimii. Olen myös sitä mieltä, että Alkossa ikärajan valvonta toimii vähintäänkin hyvin: itseltäkin kyseltiin papereita poikkeuksetta varmaan lähes kolmekymppiseksi asti. Mitä sitten tulee kavereiden/sukulaisten viinavälitykseen, niin alkoholin välittäminen alaikäiselle on ihan perustelluista syistä rangaistava rikos. Vakavassa rikosmuodossa siitä voi saada kaksi vuotta vankeutta, tosielämässä keskimäärin 15 päiväsakkoa, kun käry sattuu käymään.
Tuolla raiteille pörrää nuorimmillaan 10-vuotiaita tenavia kännissä, ja 12-13-vuotiaiden kohdalla puhutaan jo kohtuullisen yleisestä ilmiöstä. Ihmettelen jos joku aidosti on sitä mieltä, että se ei ole mikään ongelma, että tuon ikäluokan lapset voivat tilata väkeviä viinoja ilman kontrollia pakettiautomaattiin tai oven taakse.
Jos teinit tilaa netistä pakettiautomaattiin viinaa, niin kyllä minä siinä tapauksessa syytän niitä teinejä ja kotikasvatusta, en sitä puljua joka kysyy "oletko täysi-ikäinen?" tilausta tehdessä.
Älkää ymmärtäkö väärin. Paitsi että alaikäisille välittäminen on laitonta, omasta mielestä alaikäisille välittäminen on myös moraalisesti väärin, mutta silti noita välittäjiä kyllä löytyy. Ei kuitenkaan muutaman ongelmatapuksen takia kaikkea tarvitse kieltää.
Se mikä tuossa koko uutisessa sai oman verenpaineen nousemaan, on se että STM & Tuominen käyttää tuota nyt keppihevosena heidän omalla ristiretkellään alkoholin nettitilaamisen kieltämiseksi.