Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
157
Fun fact:
Kroatian Alkissa myytävä suomalainen Liisa viinitörppö löytyy myös alkosta. Osaako joku minua näppärämpi simasuu kertoa, että miten paljon Alkon 9,19€ hinnassa on veroja? Sama viini näet oli pitkään Kroatiassa 1,99€ tarjouksessa (nyt 2,99€).

Itsehän noita tilasin, mutta litran puteliksi vie pakkauslaatikosta kokonaisen paikan, eli noita mahtuu yhteen toimituslaatikkoon vain 12 litran törppöä joka tarkoittaa että todella paljon pahvilaatikossa kannetaan ilmaa. (Vertailun vuoksi koko laatikkoon mahtuu 0,5l minttuviinaputelia 40 kappaletta eli 20 litraa)

Liisa Cabernet Kroatiasta kotiovelle maksaa tarjouksessa 12*1,99€+38€ kuljetusta = 61,88€ (automaattiin 52,88€)
Liisa Cabernet noudettuna paikallisesta alkosta 12*9,19€ = 110,28€
 
Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
157
6.5€

Alv: 1.78€
Alkoholivero: 4.21€
Juomapakkausvero: 0.51€
Kiitos. Eli samoja hintoja jos kaikki velvoitteet hoitaa (olettaen että olen juridisesti etäostaja ja tämä olisi minun vastuullani). Tarjouksessa olisi 0,7€ halvempaa tilata jos kuljetuksesta ei tarvitsisi maksaa.
 
Liittynyt
26.11.2019
Viestejä
189
Kiitos. Eli samoja hintoja jos kaikki velvoitteet hoitaa (olettaen että olen juridisesti etäostaja ja tämä olisi minun vastuullani). Tarjouksessa olisi 0,7€ halvempaa tilata jos kuljetuksesta ei tarvitsisi maksaa.
Alvin oot maksanu jo kroatiaan, sitä ei käsittääkseni tarvii suomeen enää maksaa. Viisaammat korjaa jos oon väärässä
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
281
Alvin oot maksanu jo kroatiaan, sitä ei käsittääkseni tarvii suomeen enää maksaa. Viisaammat korjaa jos oon väärässä
ALV pitää myöskin maksaa Suomeen jos myydään yksityishenkilölle kuten tuossa Markovan viestistä Beer Republicilta voi myöskin todeta:

”For your information we do pay VAT to the Finnish government as we are supposed to following EU Tax regulations.”
 
Liittynyt
12.01.2022
Viestejä
224
ALV pitää myöskin maksaa Suomeen jos myydään yksityishenkilölle kuten tuossa Markovan viestistä Beer Republicilta voi myöskin todeta:

”For your information we do pay VAT to the Finnish government as we are supposed to following EU Tax regulations.”
Se on käytännössä sama tilanne missä EU:ssa pitäisi maksaa sekä alv että valmistevero kohdemaahan (etämyynti), eli kun tavara myydään toiseen maahan. Hauskasti ne tulkitsee että ovat velvollisia toiseen mutta eivät toiseen.

Sitten taas eri asia kun tavara myydään lokaalisti ja asiakas päättää kuljetuttaa sen muualle (etäosto) jolloin se on asiakkaan päänsärky, niille riittää kun ne maksaa verot (molemmat) kotimaahansa ja asiakas maksaa käytännössä valmisteverot tuplana.

Vähän pelottelukampanjaltahan tuo tullin ja verottajan viestintä näyttää, suhteessa miten tavara on kuitenkin virrannut läpi pysäyttämättä.
 
Liittynyt
28.10.2022
Viestejä
3
Tilaus 09/11/2022, Shipment is at the sorting centre (15.11.2022 11:28), sen jälkeen ei mitään, matkahuolto odottaa lähetystä. Alksilta kysytty mitä lähetykselle kuuluu, sanoivat että kysy kuljetus yritykseltä (fransberg). Sitten kysyin että onko verottaja tai tulli ollut yhteydessä, niin vastaus että emme voi auttaa, löydät kaikki tiedot vero.fi ja tulli.fi.
Fransbergilta kysyttäessä missä tilaus menee, niin vastaus että rekka pysäytetty tulliin, kysymys että missä tullissa, vastaus oli, saat lisätietoja numerosta 01002215(postin alv neuvonta numero).
Ei kovin hyvältä tai ainakaan helpolta tilanne näytä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 787
Tilaus 09/11/2022, Shipment is at the sorting centre (15.11.2022 11:28), sen jälkeen ei mitään, matkahuolto odottaa lähetystä. Alksilta kysytty mitä lähetykselle kuuluu, sanoivat että kysy kuljetus yritykseltä (fransberg). Sitten kysyin että onko verottaja tai tulli ollut yhteydessä, niin vastaus että emme voi auttaa, löydät kaikki tiedot vero.fi ja tulli.fi.
Fransbergilta kysyttäessä missä tilaus menee, niin vastaus että rekka pysäytetty tulliin, kysymys että missä tullissa, vastaus oli, saat lisätietoja numerosta 01002215(postin alv neuvonta numero).
Ei kovin hyvältä tai ainakaan helpolta tilanne näytä.
Ei silti tarvitse huutaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
39
Tilasin Puolasta pari harvinaisempaa likööriä ja melassisiirappipullon Uudenvuoden cocktaileja varten. Nopeasti tuli hyvin pakattu laatikko ja UPS teki klassiset, eli "asiakas ei paikalla - toimitetaan lähetys jumalan selän taakse noudettavaksi!", vaikka olin koko vapaapäivän kotona ja odotin kieli pitkällä lähetystä saapuvaksi. Ei kulkenut Tullin läpi.
 

ses

Liittynyt
25.11.2022
Viestejä
27
Tilaus 09/11/2022, Shipment is at the sorting centre (15.11.2022 11:28), sen jälkeen ei mitään, matkahuolto odottaa lähetystä. Alksilta kysytty mitä lähetykselle kuuluu, sanoivat että kysy kuljetus yritykseltä (fransberg). Sitten kysyin että onko verottaja tai tulli ollut yhteydessä, niin vastaus että emme voi auttaa, löydät kaikki tiedot vero.fi ja tulli.fi.
Fransbergilta kysyttäessä missä tilaus menee, niin vastaus että rekka pysäytetty tulliin, kysymys että missä tullissa, vastaus oli, saat lisätietoja numerosta 01002215(postin alv neuvonta numero).
Ei kovin hyvältä tai ainakaan helpolta tilanne näytä.
Joo itellä sama homma tullin nainen sano tulee normisti tai myöhemmi viesti et siel paketti tullattavana
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
496
Joo itellä sama homma tullin nainen sano tulee normisti tai myöhemmi viesti et siel paketti tullattavana
Meillä vastaava,joka lähetetty lokakuun lopussa.
Ei ole tullista kuulunut mitään ja postnordin tiedoissa odottanut pakettia viis viikkoa.
 

ses

Liittynyt
25.11.2022
Viestejä
27
Meillä vastaava,joka lähetetty lokakuun lopussa.
Ei ole tullista kuulunut mitään ja postnordin tiedoissa odottanut pakettia viis viikkoa.
Juu näköjään suurimmat ongelmat postnordilla ollu ei oo oikein kukaan tainnut saada saksa+postnord kombolla pakettiaan
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
652
Jahas, Alks.fi tilaukset sitten loppui, kun eivät enää ehdota kuljetusliikettä ja sähköpostiinkin tuli.
Koska tarjoamme etäostoa, sinun tulee tilata tuotteiden kuljetus itse. Lue lisää täältä.
 
Liittynyt
07.12.2022
Viestejä
1
Käyttääkö kukaan täällä Piwnen palveluja? Olisin vaan ollut kiinnostunut onko kyseisestä kaupasta tilatut tuotteet tulleet perille näinä aikoina? Itse tein tilauksen eilen illalla ja nyt jänskättää pääseekö UPS-kuriiri läpi tullista.. yleensä olen muuten käyttänyt DHL:n kuljetusta.. onkohan noissa mitään eroa ton tullista läpi menon kannalta? Mitä porukka olette mieltä
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Kustannustehokkain keino Tullille olisi varmaan "hedman partners" tyylinen toimintamalli. Sovellettuna siten että kaikkiin laatikoihin mihin käsivoimin ehtii, lätkäistään tullin avaama tarra. Muutaman viikon sisään (tai kohtuullisen ajan, jolloin voidaan juomien olevan jo osin korkattuja ja juotuja) lähetetään maksuseuraamukseksi tai verotuspäätökseksi naamioitu lasku.
Tässähän tämä asia olisi ratkaistuna! :D

Mä itse arvelen vähän samaa kuin bemanderi tässä sanoi:
Olettaisin että Tulli menee helpoimman kautta ja tulkitsee kaikki etäostoksi ja päästää tuotteet eteenpäin ja verottaja laittaa sitten laskua perään.
Eli ei sentään Hedman Partners tyyppistä ihan kaikki laatikot merkataan-systeemiä mutta sellainen että kaikki alkoholia sisältävät tulkitaan etäostoksi, verot maksuun ja asiakkaat saa sitten tapella tätä myöhemmin. Harmillista että tämä on tehty (luultavasti) näin koska tässä on avoimia asioita ja ihmiset tai edes myyjätahot tuskin tietää kaikkia yksityiskohtia. Lisäksi se, että jos tilaat Netprisiltä ja yhtäkkiä joku linkki poistuu sivuilta niin muuttuuko etäosto -> etämyynniksi? Tässä olisi varmaan ollut parempi että säännöt olisi kaikille selvät, ja sen jälkeen voitaisiin sitten aloittaa jotain tehovalvontaa niille jotka toimivat niiden selkeiden ohjeiden vastaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 021
Tässähän tämä asia olisi ratkaistuna! :D

Mä itse arvelen vähän samaa kuin bemanderi tässä sanoi:

Eli ei sentään Hedman Partners tyyppistä ihan kaikki laatikot merkataan-systeemiä mutta sellainen että kaikki alkoholia sisältävät tulkitaan etäostoksi, verot maksuun ja asiakkaat saa sitten tapella tätä myöhemmin. Harmillista että tämä on tehty (luultavasti) näin koska tässä on avoimia asioita ja ihmiset tai edes myyjätahot tuskin tietää kaikkia yksityiskohtia. Lisäksi se, että jos tilaat Netprisiltä ja yhtäkkiä joku linkki poistuu sivuilta niin muuttuuko etäosto -> etämyynniksi? Tässä olisi varmaan ollut parempi että säännöt olisi kaikille selvät, ja sen jälkeen voitaisiin sitten aloittaa jotain tehovalvontaa niille jotka toimivat niiden selkeiden ohjeiden vastaisesti.
Ei tulli edelleenkään saa tehdä noin etämyynnin kanssa. Tai saa yrittää, mutta itse ainakin selkeästi voin osoittaa, että kyse oli etämyynnistä kohdallani. Jos ei ole kuljetusliikkeellä tulossa ja siinä on vaikka myyjän oma pahvilaatikko, ja sisällä olevassa laskussa postituksen on maksanut myyjä, niin tullin tulkinta on väärin ja voisi melkein olla Sjöbergiin yhteydessä, että tulli ei noudata yhteisiä pelisääntöjä.

Fransberg tai shippiii tai muuten vaan itsejärjestetty on ainakin osittain myös perusteltavissa, mutta se ei ole yhtä varmaa. Sen kanssa saa sitten vääntää.

Täällä ketjussa on kaikenlaisia tilaajia ja meitä pitäisi kohdella lain mukaan , eli etämyynti takavarikkoon ja etäosto läpi ja lasku perään.

Käyttääkö kukaan täällä Piwnen palveluja? Olisin vaan ollut kiinnostunut onko kyseisestä kaupasta tilatut tuotteet tulleet perille näinä aikoina? Itse tein tilauksen eilen illalla ja nyt jänskättää pääseekö UPS-kuriiri läpi tullista.. yleensä olen muuten käyttänyt DHL:n kuljetusta.. onkohan noissa mitään eroa ton tullista läpi menon kannalta? Mitä porukka olette mieltä
Olen tilannut Piwnestä, mutta en Suuren Sulun aikoina.
Olen tilannut toisesta puljusta Tanskassa, josta tuli UPS:illa ja se meni iloisesti tullin tarkastuksen läpi, mutta riippumatta mistään, UPS ei ikinä toimita kotia. Ei, vaikka olisi kotitoimituspaketti. Ajavat ohi ja vievät jonnekin pakettipisteeseen.

--

Lisäksi, kun tilaisn Piwnestä, se kuljetuksen tilaus oli oston yhteydessä, ja tuli samalle laskulle - niin kyse on etämyynnistä. Tuplaverojen/ylimääräisten maksujen ei pitäisi tulla sinulle.
 
Liittynyt
06.12.2022
Viestejä
6
Beer Republic kalenteriin jatkoa... :

Laittelin tulliin viestiä ja kyselin lähetyksen perään. Heiltä vastattiin, että tarvitsevat lisäselvityksiä voidakseen tarkistaa tilanteen lähetyksen osalta ja tarvitsevat tiedon siitä onko jokin osapuoli antanut tilauksesta tulli-ilmoituksen, eli kuljetusyhtiö tai minä.
Eli niillä tiedoilla mitä minulla on tilaajana, en heidän mukaansa saa selville lähetyksen kohtaloa. No laitellaampa lisää sähköpostia.

Ja nillle tiedoksi, jotka eivät kyseistä kalenteria ole tilanneet, niin maksun yhteydessä ei ollut edes vaihtoehtoja kuljetukselle, vaan suoraan vain postituskulut

Lisäksi he pyysivät lähettämään myyjän kanssa käymäni sähköpostikeskustelun heille, jotta voisivat tarkemmin selvittää asiaa... :hmm:

Aikamoista
 
Liittynyt
10.04.2021
Viestejä
218
Käyttääkö kukaan täällä Piwnen palveluja? Olisin vaan ollut kiinnostunut onko kyseisestä kaupasta tilatut tuotteet tulleet perille näinä aikoina? Itse tein tilauksen eilen illalla ja nyt jänskättää pääseekö UPS-kuriiri läpi tullista.. yleensä olen muuten käyttänyt DHL:n kuljetusta.. onkohan noissa mitään eroa ton tullista läpi menon kannalta? Mitä porukka olette mieltä
Mulle tulee huomenna kotiin upsin tekstarin mukaan.
 
Liittynyt
26.11.2022
Viestejä
2
Käyttääkö kukaan täällä Piwnen palveluja? Olisin vaan ollut kiinnostunut onko kyseisestä kaupasta tilatut tuotteet tulleet perille näinä aikoina? Itse tein tilauksen eilen illalla ja nyt jänskättää pääseekö UPS-kuriiri läpi tullista.. yleensä olen muuten käyttänyt DHL:n kuljetusta.. onkohan noissa mitään eroa ton tullista läpi menon kannalta? Mitä porukka olette mieltä
Hyvin on tullut Piwnestä, uusin tilaus tuli maanantaina. Muuten en osaa ottaa kantaa UPS vs DHL.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
UPS ei ikinä toimita kotia. Ei, vaikka olisi kotitoimituspaketti. Ajavat ohi ja vievät jonnekin pakettipisteeseen.
Tuo riippuu myös paikkakunnasta. Täällä turussa UPS jakelun hallinnoinnin hoitaa ysikolme niminen firma (action lähetit firma vissiin hoitaa itse jakelun/kuriiri hommat), eikä ole ollut kertaakaan ongelmaa ups pakettien kotiinkuljetuksessa.
Juuri tänään tuli superalkosta viime perjantaina (02.12.2022) tilatut kaksi pakettia ovelle/eteiseen. Alkaa vaan tulla se kuskin naama liian tutuksi, kun joka kerta sama kuski :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
15
Ei tulli edelleenkään saa tehdä noin etämyynnin kanssa. Tai saa yrittää, mutta itse ainakin selkeästi voin osoittaa, että kyse oli etämyynnistä kohdallani. Jos ei ole kuljetusliikkeellä tulossa ja siinä on vaikka myyjän oma pahvilaatikko, ja sisällä olevassa laskussa postituksen on maksanut myyjä, niin tullin tulkinta on väärin ja voisi melkein olla Sjöbergiin yhteydessä, että tulli ei noudata yhteisiä pelisääntöjä.
No.. Tässä pitää ymmärtää Tullin toimintatavat. Olet oikeassa että ei saa tehdä noin etämyynnin kanssa.

Mutta pointti on tässä se että Tulli tekee sinun puolesta päätöksen onko etämyyntiä vai etäostoa ihan omista lähtökohdistaan. Ja erittäin todennäkoinen lähtökohta Tullilla voisi olla (ja tähän epäsuorasti Tullin viestinnässä on viitattu) että mikäli ennakkoilmoitus on tehty niin silloin on etämyyntiä, muussa tapauksessa kaikki etäostoa. Sitten jos/kun olet eri mieltä päätöksen kanssa niin siihen löytyy ihan valmis prosessi miten voit lähteä omaa mielipidettäsi asiasta edistämään.

Mutta ostajan kannalta tämä olisi minusta paras vaihtoehto. Tavara tulee aina perille ja sitten on vähän tuurista kiinni joutuuko maksamaan jotain vai ei ja kaikki voi sitten ihan omista lähtökohdistaan arvottaa tuota riskiä siihen että hakeeko Alepasta/Alkosta vai tilaako jostain.

Ja ainahan saa toivoa kaikkia muita ratkaisuja mutta koska Tulli niin aika mutkat suoriksi odotettavissa.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
644
Alkostore24 + shippii/ups:llä 3 laatikkoa tilattu 30.11, pakattu ja noudettu 1.12, perillä 7.12. eli viikossa tuli ilman mitään ongelmia tai välivaiheita.

Ja aikamoisia ninjoja UPS kuskit. apissa luki kokoajan että toimitus 8.12, mutta tänään vaan kännykkä ilmoitti että paketit toimitettu. kurkkasin etuovelle ja siinähän ne oli. ei soittoa tai ilmoitusta, eikä erikseen ollut edes annettu lupaa jättää. kaikki ehjänä tällä kertaa. ihmeelisintä että koira joka yleensä haukkuu pienimmästäkin äänestä etupihalla, ei nyt havainnut mitään. mutta näin saakin mun. puolesta mennä.
 

SaLe_X

Tukijäsen
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
202
Käyttääkö kukaan täällä Piwnen palveluja? Olisin vaan ollut kiinnostunut onko kyseisestä kaupasta tilatut tuotteet tulleet perille näinä aikoina? Itse tein tilauksen eilen illalla ja nyt jänskättää pääseekö UPS-kuriiri läpi tullista.. yleensä olen muuten käyttänyt DHL:n kuljetusta.. onkohan noissa mitään eroa ton tullista läpi menon kannalta? Mitä porukka olette mieltä
Parin päivän päästä voin kertoa tarkemmin, paketti tulossa Liettuan kohdilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 021
No.. Tässä pitää ymmärtää Tullin toimintatavat. Olet oikeassa että ei saa tehdä noin etämyynnin kanssa.

Mutta pointti on tässä se että Tulli tekee sinun puolesta päätöksen onko etämyyntiä vai etäostoa ihan omista lähtökohdistaan. Ja erittäin todennäkoinen lähtökohta Tullilla voisi olla (ja tähän epäsuorasti Tullin viestinnässä on viitattu) että mikäli ennakkoilmoitus on tehty niin silloin on etämyyntiä, muussa tapauksessa kaikki etäostoa. Sitten jos/kun olet eri mieltä päätöksen kanssa niin siihen löytyy ihan valmis prosessi miten voit lähteä omaa mielipidettäsi asiasta edistämään.

Mutta ostajan kannalta tämä olisi minusta paras vaihtoehto. Tavara tulee aina perille ja sitten on vähän tuurista kiinni joutuuko maksamaan jotain vai ei ja kaikki voi sitten ihan omista lähtökohdistaan arvottaa tuota riskiä siihen että hakeeko Alepasta/Alkosta vai tilaako jostain.

Ja ainahan saa toivoa kaikkia muita ratkaisuja mutta koska Tulli niin aika mutkat suoriksi odotettavissa.
Höpöä koko viestisi. Tulli on ensinnäkin tiedottanut vain näin:
(en edes jaksa laskea kertoja, jotka olen laittanut tuon tänne ketjuun)

Siellä on selkeästi määritelty etämyynti ja etäosto. Lisäksi tulli on tämän ketjun + muiden somekanavieni perusteella takavarikoinut noita Beer Republickin tilauksia, joissa myyjä on järjestänyt kuljetuksen. Eli ovat etämyyntiä.

Täällä on sitten tilauksia tullut läpi, tullin tarroilla. Mutta onko kenellekään tullut laskua? Onko kenellekään etämyyntinä tilanneelle tullut laskua? Kun vastaus kumpaankin näyttää olevan ei, niin mutuilet vääriä johtopäätöksiä ja hypit asioiden edelle. Vääriä mielipiteitä ei kannata edistää.

Niitä lähetyksiä on oikeasti jäänyt tulliin (lue pari sivua takaperin, jos et muuten usko), mutta niitä on myös tullut läpi. Vielä en ole lukenut edes etäostoverovaatimuksista..

--

En jatkossa vastaile viesteihin, joissa on "mutta koska tulli" ja mutuilua. Veljeni on ihan valtiolla töissä ja ei siellä kaikesta huolimatta hoideta asioita toisella kädellä ja mutulla ja omien sääntöjen vastaisesti, uusia jatkuvasti itse keksien.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
15
Höpöä koko viestisi. Tulli on ensinnäkin tiedottanut vain näin:
(en edes jaksa laskea kertoja, jotka olen laittanut tuon tänne ketjuun)

Siellä on selkeästi määritelty etämyynti ja etäosto. Lisäksi tulli on tämän ketjun + muiden somekanavieni perusteella takavarikoinut noita Beer Republickin tilauksia, joissa myyjä on järjestänyt kuljetuksen. Eli ovat etämyyntiä.

Täällä on sitten tilauksia tullut läpi, tullin tarroilla. Mutta onko kenellekään tullut laskua? Onko kenellekään etämyyntinä tilanneelle tullut laskua? Kun vastaus kumpaankin näyttää olevan ei, niin mutuilet vääriä johtopäätöksiä ja hypit asioiden edelle. Vääriä mielipiteitä ei kannata edistää.

Niitä lähetyksiä on oikeasti jäänyt tulliin (lue pari sivua takaperin, jos et muuten usko), mutta niitä on myös tullut läpi. Vielä en ole lukenut edes etäostoverovaatimuksista..

--

En jatkossa vastaile viesteihin, joissa on "mutta koska tulli" ja mutuilua. Veljeni on ihan valtiolla töissä ja ei siellä kaikesta huolimatta hoideta asioita toisella kädellä ja mutulla ja omien sääntöjen vastaisesti, uusia jatkuvasti itse keksien.
Ei ole pakko uskoa :)

Mutta (moneen kertaan) linkkaamassasi Tullin tiedotteessa on sanottu juuri mihin viittasin:

" Marraskuusta alkaen Tulli pysäyttää havaitut alkoholitilaukset, esimerkiksi satamissa, ja selvittää Verohallinnolta, onko niistä maksettu vaaditut vakuudet ja tehty ennakkoilmoitukset. "

Tietysti paketteja tulee läpi - kaikkia ei pysäytetä ja verot tulee sitten myöhemmin (jos tulee)
 

GJ

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
380
Höpöä koko viestisi. Tulli on ensinnäkin tiedottanut vain näin:
(en edes jaksa laskea kertoja, jotka olen laittanut tuon tänne ketjuun)

Siellä on selkeästi määritelty etämyynti ja etäosto. Lisäksi tulli on tämän ketjun + muiden somekanavieni perusteella takavarikoinut noita Beer Republickin tilauksia, joissa myyjä on järjestänyt kuljetuksen. Eli ovat etämyyntiä.

Täällä on sitten tilauksia tullut läpi, tullin tarroilla. Mutta onko kenellekään tullut laskua? Onko kenellekään etämyyntinä tilanneelle tullut laskua? Kun vastaus kumpaankin näyttää olevan ei, niin mutuilet vääriä johtopäätöksiä ja hypit asioiden edelle. Vääriä mielipiteitä ei kannata edistää.

Niitä lähetyksiä on oikeasti jäänyt tulliin (lue pari sivua takaperin, jos et muuten usko), mutta niitä on myös tullut läpi. Vielä en ole lukenut edes etäostoverovaatimuksista..

--

En jatkossa vastaile viesteihin, joissa on "mutta koska tulli" ja mutuilua. Veljeni on ihan valtiolla töissä ja ei siellä kaikesta huolimatta hoideta asioita toisella kädellä ja mutulla ja omien sääntöjen vastaisesti, uusia jatkuvasti itse keksien.
Kyllä tulli toimii hyvin mielivaltaisesti ja ideana pitää tuotteet varastossa niin kauan että menevät pilalle. Mulkkuja koko sakki.

Tuli alks tilattua pieni tilaus, ei harmita jos jää tullin hampaisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 021
Kyllä tulli toimii hyvin mielivaltaisesti ja ideana pitää tuotteet varastossa niin kauan että menevät pilalle. Mulkkuja koko sakki.

Tuli alks tilattua pieni tilaus, ei harmita jos jää tullin hampaisiin.
Mulkkuja ovat, siitä olen samaa mieltä. Mutta omien sääntöjen rikkomisesta tulee potkut. Myös Sami Rakshitille. Hirveän paljon on ollut lehdissä antamassa lausuntoja, vaikka ei kuulemma tällä haeta mediahuomiota.

Itsekin toivon, että Sjöbergin valitus menee läpi ja tämä tullin puuhasteluprojekti loppuu siihen paikkaan.

..mutta virkamies on virkamies ja sakottaa siihen asti sääntöjen mukaan. Veljen työpaikalla (Verovirasto) on ihmisiä erotettu ilman irtisanomisaikaa sääntöjen laiminlyönnistä.

--

Pointtinani on enemmänkin, että :
1) Tulli noudattaa sääntöjä ja jakaa ne sen mukaisesti etäostoihin ja etämyynteihin - eikä muuta sääntöjä kesken ajon. Sääntöjä rikkovat virkamiehet saavat potkut.
2) Jotkut paketit pääsevät edelleen läpi, ei tullin resurssit riitä
3) Tämä koko sirkus on sen takia, että Sami&Co ei tykkää alkoholin ostamisesta ulkomailta, mutta he silti operoivat sääntöjen puitteissa, vaikka kuinka huvittaisi keksiä omia sääntöjä
4) Tämä on osaltani mutua, ja en voi perustella tätä muulla kuin Sjöbergin hakemuksilla: koko tämä touhu loppuu, kun EU huomaa asian ja ärähtää vapaan liikkuvuuuden rajoittamisesta

eli TL;DR: Tulli tekee kaikkensa tämän asian eteen, mutta ei riko omia sääntöjään. Eiköhän kaikki tässä ketjussa vihaa tullia sen takia, mutta ei kannata syyttää heitä turhaan, eivät he lakia riko.

--

Vieläkin seuraan ketjua asioiden etenemisen osalta ja saa osoittaa minun olevan väärässä. Siihen tarvitaan vaan yksi etäostoverolasku selkeästä etämyynnistä.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
907
Alkostore24 myös lopetti linkkien lähettämisen:
————————————————========
Me emme järjestä kuljetusta vaan asiakkaaan on itse huolehdittava siitä. Emme lähetä kuljetusliikkeiden linkkejä.

Ilmoitathan meille sähköpostitse (info@alkostore24.com), noudatko juomat itse vai noutaako jokin kuljetusliike ne. Ilmoituksessa on oltava juomatilauksen numero ja kuljetusliikkeen nimi. Aloitamme tilauksen käsittelyn ilmoituksen jälkeen.

Ethän tilaa kuljetusta, ennen kuin olet saanut tilausvahvistuksen!
 
Liittynyt
25.06.2017
Viestejä
21
Mitäs raadi mieltä?
Superalkode lähetti viime elokuun alun päiväyksellä olevat alecogin oluet. Oli myynnissä, että päiväys menossa vanhaksi 14.12.2022.
Ääntä kohti vai rahat takaisin?
Tilattu viime viikolla ja eilen saapui.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 938
Mitäs raadi mieltä?
Superalkode lähetti viime elokuun alun päiväyksellä olevat alecogin oluet. Oli myynnissä, että päiväys menossa vanhaksi 14.12.2022.
Ääntä kohti vai rahat takaisin?
Tilattu viime viikolla ja eilen saapui.
Mä laittasin viestiä superalkolle ja pyytäsin hyvitystä. Onhan tossa kuitenkin vanhaa myyty. Vaikka tolla parilla kuukaudella ei ole mitään merkitystä siihen kaljaan niin ihan periaatteesta.
Ja kyllä ne ääntä kohti kannattaa silti laittaa.
 
Liittynyt
06.12.2022
Viestejä
6
Onko joku saanut nuo tulliin jääneet Beer Republic kalenterit liikkeelle, jos niin miten. Tullin viestintä aiheeseen liittyen ei vie asiaa eteenpäin ja he jopa yllyttävät viestintäsalaisuuden rikkomiseen.
Lisäksi he sysäävät vastuuta huolintayhtiölle ja väittävät etteivät voi tällä hetkellä tehdä mitään sen eteen että paketti jatkaisi matkaansa. Eivätkä edes tiedä missä paketti on. Tullauksen tarpeellisuudesta tai verotuksesta ei ole ollut tähänastisessa viestinnässä mitään mainintaa. Ei myöskään siitä kuka olisi verovelvollinen

Minun kohdalla ei ole kyseessä jouluoluet, tai edulliset joulu-oluet. Kyse on lähinnä siitä, että mikä vastuu tullilla on tällaisissa tilanteissa että asiakkaan tilaamat tuotteet jumivat tullin omavaltaisten toimien vuoksi tulliin ja niitä ei saa sieltä liikkeelle mitenkään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 021
Onko joku saanut nuo tulliin jääneet Beer Republic kalenterit liikkeelle, jos niin miten. Tullin viestintä aiheeseen liittyen ei vie asiaa eteenpäin ja he jopa yllyttävät viestintäsalaisuuden rikkomiseen.
Lisäksi he sysäävät vastuuta huolintayhtiölle ja väittävät etteivät voi tällä hetkellä tehdä mitään sen eteen että paketti jatkaisi matkaansa. Eivätkä edes tiedä missä paketti on. Tullauksen tarpeellisuudesta tai verotuksesta ei ole ollut tähänastisessa viestinnässä mitään mainintaa. Ei myöskään siitä kuka olisi verovelvollinen

Minun kohdalla ei ole kyseessä jouluoluet, tai edulliset joulu-oluet. Kyse on lähinnä siitä, että mikä vastuu tullilla on tällaisissa tilanteissa että asiakkaan tilaamat tuotteet jumivat tullin omavaltaisten toimien vuoksi tulliin ja niitä ei saa sieltä liikkeelle mitenkään...
Kotipanijoiden Facebookissa eivät ole saaneet liikkeelle. Ja tämä näytti koskevan Turun kautta tullutta rahtilähetystä. Joillekin on tullut kalenterit normaalisti perille.

Kyllähän nuo selkeästi etämyyntiä ovat - mutta on myös täysin ilkeä ja pahantahtoinen tämä tullin kampanja. Vielä joulukalentereita takavarikoivat, jotka ovat vähemmän hyödyllisiä/iloisia jouluyllätyksiä lomakauden jälkeen.

Mielellään et lähetä mitään tullille, kun siitä ei voi seurata mitään hyvää. Myyjäliikkeen tämä pitäisi selvittää ja tulli näyttää vaikeuttavan vaan prosessia. Ihan kun he haluaisivat, että tämä ei selkene ennen joulua, ja asiakkaita ärsyttää. Tuntuu pelottamis- ja hankaloittamiskampanjalta, enkä lähtisi sotkemaan enempää, kertomalla tullille yhtään mitään. Paitsi voisin lähettää tilauksen sisällön ja maksaa kulut.

--

Jos asia ei kuitenkaan selkene/etene, kannattaa selvittää disputen mahdollisuus ja ottaa rahat takaisin. En kuitenkaan tätä heti lähtisi tekemään, vaan taistelisin tullia vastaan niin kauan, kuin luottokorttiyhtiö sallii ja oluet säilyvät hyvinä.

--

PS. Tässä tulli on tosiaan tehnyt, niinkuin uhkasi. Takavarikoi etämyyntilähetyksen ja selvittää sitä myyjän kanssa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
50
Minulla sama tilanne, mutta Hoptimaalin kanssa. Paketti seisonut Turussa viikon, Postnordin aspa kahteen kertaan kysyttäessä pahoitellut viivästymistä ja kertonut paketin olevan "selvityksessä". Kyllähän tuo Tullin osalta haiskahtaa italialaiselta lakolta. Paketit pysäytetään, mutta edes BR:n osalta aktiivinen toiminta tarvittavien verojen maksamiseksi ei auta ollenkaan. En tiedä, lähteekö oma paketti koskaan liikenteeseen.

Onko kukaan vielä käyttänyt Paypalin disputea näiden jämähtäneiden pakettien osalta?
 
Liittynyt
06.12.2022
Viestejä
6
Beer Republic on luvannut ja yrittänyt maksaa maksut ja se ei heidän mukaansa onnistu. Lisäksi he lupaavat hyvittää summan, jos asiakas on saanut laskun tullilta tai muutoin onnistuu maksamaan tullit itse. Tai jopa palauttamaan rahat.
Kyse ei ole tässä tapauksessa siitä, enkä ole vaatimassa rahojani takaisin.
Kyse on tullin toiminnasta ja asiakkaan oikeuksista EU alueella. Nyt tilatut kalenterit ovat jo menetettyjä noilta osin joulukalenterina, mutta haluan tilata jatkossa kalenterin ilman tällaista tullin omavaltaista vahingonaiheuttamista.
Tulli tekee tässä tahallisesti vahinkoa yrityksille, kuljetusfirmoille ja asiakkaille ja jos näin on, niin tähän liittyen mahdollista vahinkoa aiheuttaneet tahot kuuluu saada vastuuseen jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 186
Tulli tekee tässä tahallisesti vahinkoa yrityksille, kuljetusfirmoille ja asiakkaille ja jos näin on, niin tähän liittyen mahdollista vahinkoa aiheuttaneet tahot kuuluu saada vastuuseen jossain vaiheessa.
Kannattaa vinkata tuosta Rikhard Sjöbergille, hän on tehnyt tullin toiminnasta kantelun EU:lle. Varsinkin tuo on hyvä tieto, että myös ne lähetykset joista on yritetty maksaa verot on pysäytetty mielivaltaisesti.
Rikhard Sjöberg (@RikhardSjoberg) / Twitter
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
50
Niin kyllähän tuossa eniten vituttaa se, että hommasta paistaa läpi, ettei niitä veroja edes haluta kerätä, vaan niitä käytetään keppihevosena koko etämyynnin lopettamiselle. Luulisin, että tämä on seikka, josta komissio myös tulee aikanaan älähtämään. Toivoisin tämän BR:n tapauksen, jossa yrityksen oma aktiivisuus verojen maksamiseksi on yhtä tyhjän kanssa, kantautuvan myös sen Sjöbergin tietoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 021
Kannattaa vinkata tuosta Rikhard Sjöbergille, hän on tehnyt tullin toiminnasta kantelun EU:lle. Varsinkin tuo on hyvä tieto, että myös ne lähetykset joista on yritetty maksaa verot on pysäytetty mielivaltaisesti.
Rikhard Sjöberg (@RikhardSjoberg) / Twitter
Valitan änkyröintiäni, mutta Beer Republic ei noista tehnyt ennakkoilmoitusta ja maksanut veroja etukäteen.

Ne takavarikoitiin, niinkuin oli varoiteltu etämyyntitilauksille tehtävän. Todennäköisesti pistokokeen jälkeen. Sitten alkoi homma rönsyilemään. Lukemani perusteella Beer Republic koetti tämän jälkeen maksaa maksut ja vapauttaa lähetyksen tullista. Tulli ei ole jostain syystä antanut tämän tapahtua (???!!) ja ehkä siellä nyt istutaan lähetyksen päällä ja naureskellaan "ei varmasti toimiteta ennen joulua".

Koko pysäytyksen tarkoitus on, että ne ovat tullin varastoissa, kunnes verot maksetaan. Se on siinä tullin tiedotteessa. Tulli säilöö niitä jopa ½ vuotta. Sitten ne hävitetään, jos maksuja ei ole maksettu. Etämyynnissä maksut maksaa myyjä.

Nyt - täällä kuulemani tiedon (ja vähän sieltä muualtakin, missä on someyhteisön paketteja jumissa) mukaan - näyttää siltä, että tulli ei halua hoitaa velvoitteitaan ja laiskottelee tahallaan maksujen perimisessä. Ihan näyttää ja tuntuu siltä, että he haluavat, että tämä on mahdollisimman hidasta ja vaikeaa. Melkein kun olisi vähän tullut ylhäältä päin ohjetta, että "nämä käsitellään verkkaisesti, ei tarvii olla valmista tänä vuonna. Ei saa olla valmista tänä vuonna."

Siis takavarikko on edelleen sääntöjen ja asetusten mukainen (pl. vapaa liikkuvuus), tehty vaan pistokokeena ja ei ole mielivaltainen. Ei tullilla ole resursseja kaikkia lähetyksiä pysäyttää. Sitten sen jälkeen, täällä esittyiden viestien perusteella, tullia ei yhtään kiinnosta hoitaa hommaa loppuun ja vapauttaa lähetys, kun maksut on maksettu. Eivätkä he maksuille tunnu antavan mitään kunnon ohjeistusta.

TL;DR: Kyllä tässäkin on tullilla oma logiikka ja sääntöjen mukaan tehty. Sitten vaan p*rseillään, kun BR haluaa maksaa, asiakas haluaa maksaa ja joutuisi vapauttamaan sen lähetyksen.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
410
TL;DR: Kyllä tässäkin on tullilla oma logiikka ja sääntöjen mukaan tehty. Sitten vaan p*rseillään, kun BR haluaa maksaa, asiakas haluaa maksaa ja joutuisi vapauttamaan sen lähetyksen.
Oma logiikka on, mutta onko se on sitten eri asia onko se a)EU lakien mukainen tai edes b)omien sääntöjen mukainen. Kyllä noista pysäytyksistä on se jälkihoitokin sujuttava kunnolla, muuten ei edes b-kohta täyty. Hyvä vaan että näistä perseilyistä raportoidaan fiksummille, esim. juuri Sjöbergille, joka jaksaa asian puolesta taistella. Aika selvää on edes vähän pykälistä ymmärtäville ettei Tullin toiminta ihan pykälien mukaan mene.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
50
Niin se Tullin julkisesti viestimä logiikka on aivan eri asia, kuin mitä tuolla konepellin alla todellisuudessa tapahtuu. Jos veroeurot olisivat tämän kampanjan pontimena, etämyyjille tarjottaisiin selkeää ohjeistusta ja helppoa tapaa suorittaa vaadittavat maksut, mutta sen sijaan kaikki aktiivinen toiminta tuntuu loppuvan paketin takavarikoimiseen ja ajan pelaamiseen päämääräänä juomien hävitys ja etämyynnin lopetus.

Mielivalta on väärä sana tätä kuvailemaan. Tarkasti suunniteltu kusetus on lähempänä totuutta.

Ehdottomasti siksi tämä takavarikoimisen jälkeinen haluttomuus edistää asioita on saatava Sjöbergin kautta myös komission tietoon.
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
52
Itelle ainakin on tullut tullin läpi ilman mitään teippejä, katotaan nyt sitten tuleeko jälkikäteen verohallinolta mitään lappusia, epäilen kyllä - Netpris + Shippii/UPS kuljetuksella siis tilannut. Tilaan kyllä niin kauan ennen kun näen mitään veromaksuja, nytkin tilasin Netpriksen kautta halpaa Jule Royal kaljaa 6 euroa koppa, halvemmaks tulee kuin ostaa kaupasta, vaikka lappu tulisi jälkikäteen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 021
Oma logiikka on, mutta onko se on sitten eri asia onko se a)EU lakien mukainen tai edes b)omien sääntöjen mukainen. Kyllä noista pysäytyksistä on se jälkihoitokin sujuttava kunnolla, muuten ei edes b-kohta täyty. Hyvä vaan että näistä perseilyistä raportoidaan fiksummille, esim. juuri Sjöbergille, joka jaksaa asian puolesta taistella. Aika selvää on edes vähän pykälistä ymmärtäville ettei Tullin toiminta ihan pykälien mukaan mene.
Siis tullin pysäytys niiden omien sääntöjen puitteissa ok ja ovat tiedottaneet näin tekevänsä. Ei ole mielivaltaa tai omien sääntöjen rikkomista havaittavissa.*

Sen jälkeen näyttää alkaneen kiusaaminen, joka on vaikea osoittaa.. Tulli voi sanoa, että "oli kiireitä" ja "ei ollut resursseja tähän asiakastyöhön". Tämä on se perseily, ei se lähetyksen takavarikoiminen. Se meni tullikirjan mukaan.

*) Tässä on se vapaa liikkuvuus, jota tod.näk. rikkovat, mutta ei mennä tälle sivuraiteelle

--

Ei minulla muuten tästä ole aihetta nipottaa, mutta jos tulli takavarikoi etämyyntilähetyksen, niinkuin on sanonut takavarikoivansa - niin se ei ole mielivaltaa ja sillä ei kannata Sjöbergiä vaivata.

Sen sijaan, tuo, että tulli vaan hankaloittaa noiden lähetysten maksamista ja viivyttelee niiden vapautuksen kanssa - voitte olla jonkun jäljillä ja siinä voi olla aihetta ihan virallisiin kanteluihin. Kannattaa ohjata energia semmoisiin valituksiin, joita ei ole vielä tehty ja joilla on menestymisen mahdollisuus. Ainakaan Suomen päässä tuosta itse takavarikosta tuskin saa valituksia läpi. Käsittelyajoista voi hakea suuntaa jopa EU:sta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 716
Ainakaan Suomen päässä tuosta itse takavarikosta tuskin saa valituksia läpi. Käsittelyajoista voi hakea suuntaa jopa EU:sta.
Onhan siitä jo esimerkki, että menee läpi. Tosin vei aikaa yli kaksi vuotta.
" Oikeus totesi, että alkoholilain mukaan juomien maahantuonti on sallittu ilman erillislupaa omaan käyttöön."
"Johtopäätöksissään yksimielinen hovioikeus toteaa, että nainen otti tilaukset vastaan Suomessa, tilasi ja maksoi juomat Suomesta käsin, ja ne toimitettiin hänelle Suomeen eikä kyse ollut alkoholilaissa säädetystä ulkomailta tapahtuvasta etämyynnistä."
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 354
Viestejä
4 192 779
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
Zukis

Hinta.fi

Ylös Bottom