Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Kivasti meni, kun Discandooolta tilasin yllätysbokseja (2 paketillista) 2.6. ja viikkoa myöhemmin ilmais- Tre Kronorin ym. (1 paketti) 9.6., niin kumpikin lähetys saapui Budbeelle tänään.

Näillä näkymin koko paska roudataan siis minulle lähipäivinä yhdellä kertaa. :tup:
Sama homma, eli Budbeella näkyy nouto viime viikolla tehdystä Tre Kronor -tilauksesta. Toimitus siis kaiketi loppuviikosta. Ei näytä juhannusruuhkat paljon painavan. Jotenkin ajattelin, että tuon toimituksen kanssa voi mennä useampi viikko.
 
Liittynyt
14.06.2019
Viestejä
82
Niinpä näyttää menevän, ainakin kaupan sivujen mukaan. Minkä takia juuri tuolta piti tilata vaikka kaikille luulis olevan selvää mikä ero on etämyynnillä ja etäostolla? Éhkä tässä(kään) tapauksessa totuus ei koskaan selviä.
Onkohan tilattu yrityksenä ja jätetty saksankin alv maksamatta. Eikös näitä tapauksia oo ollut aikaisemminkin.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Onkohan tilattu yrityksenä ja jätetty saksankin alv maksamatta. Eikös näitä tapauksia oo ollut aikaisemminkin.
Olen itsekin nostanut täällä aiemmin esille yhden Juomatukun tapauksen. Juomatukkuhan oli samaa puljua Viinikaupan kanssa, mutta nyt ne on yhdistetty samaan nettiputiikkiin. Kertomasi selitys on mielestäni looginen, silllä miksi kukaan muuten edes tilaisi bissensä Viinikaupan hinnoilla. Tuossa alvin välttelyssä yrityksen nimissä on kyse ihan selkeästä veropetoksesta ja on aivan oikein, että tuollaiset tapaukset jäävät viranomaisten haaviin ja lasku lankeaa maksettavaksi.

Kun tilaa juomat 0 %:n alvilla, niin verothan pitäisi silloin maksaa Suomeen ja tehdä myös verottajalle ilmoitus noista verottomista hankinnoista. Sikäli onkin hassua, että Viinikauppa mainostaa "tilaa juomat vieläkin edullisemmin" -tyyliin yrittäjille palveluaan.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Olis tossa syksyllä häät ja funtsin alkoholien hankkimista Virosta hakemalla vs. Saksasta tilaamalla. Määrä tulee kuitenkin olemaan semi iso (n. 80 vierasta) niin onko tommosta järkeä lähtee netin kautta tilaamaan ja mitkä on tällä hetkellä fiksuimmat kaupat tuohon?
 
Liittynyt
11.01.2021
Viestejä
27
Tänään tilattu netpris.net 3x Big Buck$ parcelia: 3x Tre Kronor + 3x Tre Kronor + 6x3L viinitönkkiä. Shippiin kautta UPS kuljetus maksoi 49,9e.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
294
Olis tossa syksyllä häät ja funtsin alkoholien hankkimista Virosta hakemalla vs. Saksasta tilaamalla. Määrä tulee kuitenkin olemaan semi iso (n. 80 vierasta) niin onko tommosta järkeä lähtee netin kautta tilaamaan ja mitkä on tällä hetkellä fiksuimmat kaupat tuohon?
Itse tilaisin. Säästyy omaa aikaa ja joku muu saa roudata kamat tontille. Paljonko olet ajatellut juottaa vieraita? Väkeviä? Mietoja? Skumppaa?
 
Liittynyt
04.10.2020
Viestejä
22
Olis tossa syksyllä häät ja funtsin alkoholien hankkimista Virosta hakemalla vs. Saksasta tilaamalla. Määrä tulee kuitenkin olemaan semi iso (n. 80 vierasta) niin onko tommosta järkeä lähtee netin kautta tilaamaan ja mitkä on tällä hetkellä fiksuimmat kaupat tuohon?
Eikös Superalko tms. tuonut lavan/kamat terminaaliin jos tilaus oli riittävän iso... menee autolla päiväristeilylle. En tiedä onko paljoa halvempaa kun saada lavallinen kadunvarteen(halpa per keissi kun kulkee...)
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Itse tilaisin. Säästyy omaa aikaa ja joku muu saa roudata kamat tontille. Paljonko olet ajatellut juottaa vieraita? Väkeviä? Mietoja? Skumppaa?
Se vaivattomuushan siinä houkuttelee. Pitänee tehdä pieni hintavertailu kunhan keksii jonkun fiksun kaupan. Mietoja (olut, siideri, lonkero) ja viiniä ja skumppaa lähinnä tulee tilattua, ehkä muutama pullo jotain avecceja kahville.
 
Liittynyt
12.06.2019
Viestejä
9
Onko muilla ollut ongelmia noiden maksujen suhteen viimeaikoina Visa/ mastercardin suhteen.
Tein ekan tilauksen alks.fi / fransberg.eu setin ja se meni onnistuneesti läpi, mutta sitten yritin alkostarista tilailla ja ei mene läpite tuo maksu, koitin sitten tilata uudestaan myös alks.fi kun eka maksu onnistui mutta nytten en saa sieltäkään enää omalla visalla tilattua :oops:
 
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
6
Helpoimmalla taidan päästä, kun kysyn täältä. Mistäs mahtais saada tilattua normi Unicumia? Alksin ja pari muuta katsoin, mutta niistä ei löytynyt...

Kiitos jo etukäteen. :)
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 274
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
311
Ot pahoittelen mutta mikä on nykyinen mielipide Fernet Branca vs. Unicum osastolla. Onko jompi kumpi parempaa vai kummatkin opittuja makuja.
 
Liittynyt
14.06.2022
Viestejä
3
Oon tässä jonkin aikaa miettinyt tätä koko etämyynti/etäostohommaa ja kysyisin itseäni viisaampia valottamaan vähän asiaa.
Ymmärrän periaatteen, että mikäli kauppa tarjoaa/myy kuljetusta, on kyse etämyynnistä ja myyjä on verovelvollinen. Mikäli taas itse järjestän kuljetuksen, olen minä verovelvollinen mikäli tulliin jää juomat haaviin.

Tuli vastaan Iltalehden juttu asiasta ja siellä kerrotaan näin;

"Jos myyjä edes ohjaa kuluttajan käyttämään tiettyä kuljetusliikettä, katsotaan kauppa etämyynniksi ja myyjä verovelvolliseksi. Näissä tilanteissa myyjä ei usein kuitenkaan veroja maksa, eikä niitä tarvitse maksaa kuluttajankaan."

Jäi vähän kaivamaan tuo, että mikä nyt lasketaan "ohjaamiseksi". Tarkoitetaanko tällä maksamisen jälkeen suoraa linkkiä kuljetusfirman sivuille, vai kenties ihan jonkun FAQ- sivun syövereistä löytyvää linkkiä tai suositusta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Oon tässä jonkin aikaa miettinyt tätä koko etämyynti/etäostohommaa ja kysyisin itseäni viisaampia valottamaan vähän asiaa.
Ymmärrän periaatteen, että mikäli kauppa tarjoaa/myy kuljetusta, on kyse etämyynnistä ja myyjä on verovelvollinen. Mikäli taas itse järjestän kuljetuksen, olen minä verovelvollinen mikäli tulliin jää juomat haaviin.

Tuli vastaan Iltalehden juttu asiasta ja siellä kerrotaan näin;

"Jos myyjä edes ohjaa kuluttajan käyttämään tiettyä kuljetusliikettä, katsotaan kauppa etämyynniksi ja myyjä verovelvolliseksi. Näissä tilanteissa myyjä ei usein kuitenkaan veroja maksa, eikä niitä tarvitse maksaa kuluttajankaan."

Jäi vähän kaivamaan tuo, että mikä nyt lasketaan "ohjaamiseksi". Tarkoitetaanko tällä maksamisen jälkeen suoraa linkkiä kuljetusfirman sivuille, vai kenties ihan jonkun FAQ- sivun syövereistä löytyvää linkkiä tai suositusta?
Eikai tää vääntö taas ala..
Lue vähän taakseppäin ettei joka sivulla tarvii toistaa samoja asioita.
 
Liittynyt
14.06.2022
Viestejä
3
Eikai tää vääntö taas ala..
Lue vähän taakseppäin ettei joka sivulla tarvii toistaa samoja asioita.
Oon tätä threadia koittanu kammata läpi ajoittain, paljon hyvää infoa mutta en oo tuohon omaan kysymykseeni nähnyt vastausta. Paljon mahdollista että on mennyt ohi, kun tavaraa on kuitenkin jonkun sivun verran.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 732
Oon tässä jonkin aikaa miettinyt tätä koko etämyynti/etäostohommaa ja kysyisin itseäni viisaampia valottamaan vähän asiaa.
Ymmärrän periaatteen, että mikäli kauppa tarjoaa/myy kuljetusta, on kyse etämyynnistä ja myyjä on verovelvollinen. Mikäli taas itse järjestän kuljetuksen, olen minä verovelvollinen mikäli tulliin jää juomat haaviin.

Tuli vastaan Iltalehden juttu asiasta ja siellä kerrotaan näin;

"Jos myyjä edes ohjaa kuluttajan käyttämään tiettyä kuljetusliikettä, katsotaan kauppa etämyynniksi ja myyjä verovelvolliseksi. Näissä tilanteissa myyjä ei usein kuitenkaan veroja maksa, eikä niitä tarvitse maksaa kuluttajankaan."

Jäi vähän kaivamaan tuo, että mikä nyt lasketaan "ohjaamiseksi". Tarkoitetaanko tällä maksamisen jälkeen suoraa linkkiä kuljetusfirman sivuille, vai kenties ihan jonkun FAQ- sivun syövereistä löytyvää linkkiä tai suositusta?
Ei tarvitse suoraa linkkiä.
 
Liittynyt
16.06.2020
Viestejä
239
Ot pahoittelen mutta mikä on nykyinen mielipide Fernet Branca vs. Unicum osastolla. Onko jompi kumpi parempaa vai kummatkin opittuja makuja.
Itse tykkään Fernet Brankasta enemmän. Siitäkin mieluiten menthol versio eli Branka Menta. Makuasioita.
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
294
Oon tässä jonkin aikaa miettinyt tätä koko etämyynti/etäostohommaa ja kysyisin itseäni viisaampia valottamaan vähän asiaa.
Ymmärrän periaatteen, että mikäli kauppa tarjoaa/myy kuljetusta, on kyse etämyynnistä ja myyjä on verovelvollinen. Mikäli taas itse järjestän kuljetuksen, olen minä verovelvollinen mikäli tulliin jää juomat haaviin.

Tuli vastaan Iltalehden juttu asiasta ja siellä kerrotaan näin;

"Jos myyjä edes ohjaa kuluttajan käyttämään tiettyä kuljetusliikettä, katsotaan kauppa etämyynniksi ja myyjä verovelvolliseksi. Näissä tilanteissa myyjä ei usein kuitenkaan veroja maksa, eikä niitä tarvitse maksaa kuluttajankaan."

Jäi vähän kaivamaan tuo, että mikä nyt lasketaan "ohjaamiseksi". Tarkoitetaanko tällä maksamisen jälkeen suoraa linkkiä kuljetusfirman sivuille, vai kenties ihan jonkun FAQ- sivun syövereistä löytyvää linkkiä tai suositusta?
No mikä tahansa silmäniskua suurempi ele voidaan laskea ohjaamiseksi.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 138
31.5 tilasin discandoolta ja eilen 13.6 tuli kotiin. vähän on toimitusaika kasvanut. pääasia kuitenkin että juoma löysi kotiin
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
650
Kivasti meni, kun Discandooolta tilasin yllätysbokseja (2 paketillista) 2.6. ja viikkoa myöhemmin ilmais- Tre Kronorin ym. (1 paketti) 9.6., niin kumpikin lähetys saapui Budbeelle tänään.

Näillä näkymin koko paska roudataan siis minulle lähipäivinä yhdellä kertaa. :tup:
Hmm, 2.6. tehty oma tilaus (UPS:lla) ei näytä vielä elonmerkkejä seurannassa. Discandoolta tuli tosin vasta 8.6. lasku spostiin eli olisiko silloin vasta pakattu tms.
 

jll

Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
372
Hmm, 2.6. tehty oma tilaus (UPS:lla) ei näytä vielä elonmerkkejä seurannassa. Discandoolta tuli tosin vasta 8.6. lasku spostiin eli olisiko silloin vasta pakattu tms.
Melkein sama itsellä netprisistä. Mietin että voisikohan ups collect päivittyä vasta suomen puolella. Bigbucks itsellä ainakin näyttänyt saksan puolellakin liikkumistaan. :D
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
238
Mitähän näille tulee about toimituskuluiksi? Jos vaikka 8 lavaa tilaus olutta jostakin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 274
Mitähän näille tulee about toimituskuluiksi? Jos vaikka 8 lavaa tilaus olutta jostakin.
Riippuu ihan mistä ostat? Mikä kuriiri kuljettaa?

Esim. Fransberg (alks) hinnaston näet suoraan fransbergin sivuilta.

Oletan että 8 "lavaa" tarkoittaa tässä tapauksessa 8 olut laatikkoa, ei 8 eurolavallista.
Tällöin kannattaa ennemmin ostaa se 9 olut laatikkoa (9*24*0,33), koska postituslaatikoon mahtuu 3 olut laatikkoa, jolloin toimitus maksaa 58,99e noutopisteeseen (matkahuolto), tai 64,99e kotiin.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
650
Melkein sama itsellä netprisistä. Mietin että voisikohan ups collect päivittyä vasta suomen puolella. Bigbucks itsellä ainakin näyttänyt saksan puolellakin liikkumistaan. :D
Mulla Big Bucks Discandoolta, en usko että on eroa sinäänsä tuohon Collectiin toimitusketjussa. Täällä joku oli raportoinut jossain kohtaa, että ensimmäinen tapahtuma oli vasta skannaus Vantaalla joku 1-1,5vko lähetyksestä eli mahdollisesti tulee lavarahtina Suomeen ja sitten vasta UPS:n verkkoon kollina. Itse tilannut muutaman kerran Big Bucksilla aiemmin (AS24) ja silloin on kyllä seuranta toiminut heti Saksasta alkaen, joten saas nähdä.

Voi olla, että ruuhka-aikoina tulee "pimeänä "Suomeen ja siitä vasta UPSlle, ja muuten normisetin mukana. Odotellaan, onneksi Beerdomen tilaus kolahti tänään noudetuksi joten on mehua jussiksi
 
  • Tykkää
Reactions: jll
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Kannattaa tutustua verottajan ohjeeseen. Ja jos ei varma ole niin pirauttaa sinne. Näin olen itse varmistanut että kaikki menee niinkö kuuluu
Sanoisin, että on kohtuullisen turha soitella mihinkään puhelinneuvontaan noista asioista, kun perusvirkailijat eivät ole aiheen asiantuntijoita eikä vastaukset ole sitovia. Itse asiassa edes verottajan kotisivuilta löytyvät ohjeet eivät ole sitovia, vaan varmuuden saaminen johonkin asiaan vaatisi maksullisen ennakkoratkaisun hakemista.

Mutta tervettä maalaisjärkeä kun käyttää verottajan kotisivuilta löytyviä ohjeita päntätessä, niin sillä varmasti jo välttää 99,98 %:n varmuudella ongelmat.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
238
Joo, eli erotellaan termistö. Lava = 24 pack, salkku, "lava", koppa jne. Ei eurolava :D

Eli onko 8-9 salkkua (n kpl 24pack) paljon?
 
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
80
Joo, eli erotellaan termistö. Lava = 24 pack, salkku, "lava", koppa jne. Ei eurolava :D

Eli onko 8-9 salkkua (n kpl 24pack) paljon?
Nimenomaan erotellaan termit. Lava tarkoittaa täällä eurolavaa.

8-9 salkkua on hyvin normaali tilaus. Kannattaa aina tarkistaa kyseisen kaupan lähetyskulut etukäteen että voi optimoida tilauksen ns. rajalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Oon tässä jonkin aikaa miettinyt tätä koko etämyynti/etäostohommaa ja kysyisin itseäni viisaampia valottamaan vähän asiaa.
Ymmärrän periaatteen, että mikäli kauppa tarjoaa/myy kuljetusta, on kyse etämyynnistä ja myyjä on verovelvollinen. Mikäli taas itse järjestän kuljetuksen, olen minä verovelvollinen mikäli tulliin jää juomat haaviin.

Tuli vastaan Iltalehden juttu asiasta ja siellä kerrotaan näin;

"Jos myyjä edes ohjaa kuluttajan käyttämään tiettyä kuljetusliikettä, katsotaan kauppa etämyynniksi ja myyjä verovelvolliseksi. Näissä tilanteissa myyjä ei usein kuitenkaan veroja maksa, eikä niitä tarvitse maksaa kuluttajankaan."

Jäi vähän kaivamaan tuo, että mikä nyt lasketaan "ohjaamiseksi". Tarkoitetaanko tällä maksamisen jälkeen suoraa linkkiä kuljetusfirman sivuille, vai kenties ihan jonkun FAQ- sivun syövereistä löytyvää linkkiä tai suositusta?
2.3.3 Myyjän verkkosivuilla olevat maininnat kuljetusvaihtoehdoista
Verkkokaupassa tai myyjän internetsivuilla olevat maininnat kuljetusvaihtoehdoista tai linkit kuljetusliikkeiden verkkosivuille eivät välttämättä johda siihen, että myyjän katsotaan osallistuvan myymiensä tuotteiden kuljetuksen järjestämiseen. Myyjän toimintaa ei katsota etämyynniksi, jos

  • myyjä mainitsee sivuillaan useamman kuin yhden kuljetusliikkeen
  • myyjän ja kuljetusliikkeen välillä ei ole minkäänlaista myytyjen tuotteiden kuljetukseen liittyvää sopimusjärjestelyä ja
  • myyjä ei toimillaan saata ostajaa ja kuljetusliikettä tosiasiallisesti yhteen.
Edellä mainittujen ehtojen täyttyessä ei siten ole kysymys etämyynnistä, vaikka myyjä verkkokaupassaan listaa mahdollisia kuljetusliikkeitä. Näitäkin tilanteita Verohallinto arvioi huomioiden yksittäisen tapauksen tosiseikat.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
214
Muutaman edellisen viestin kun lukee, niin huomaa, ettei ketjun aiheet ole muuttuneet mihinkään vuosien saatossa. Edelleen väitellään veroista ja edelleen keskustellaan, mikä on lava ja mikä on salkku. No, varsinaista asiaa mulla ei ole, joten jatkakaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
179
Linkitetty vero.fi sivu sanoi:
Tämä on vanha versio
Versiohistoria
Katso uusin versio

Antopäivä 17.4.2020 Diaarinumero VH/82/00.01.00/2020
Voimassaolo 17.4.2020 - Toistaiseksi Valtuutussäännös Laki Verohallinnosta (503/2010) 2 § 2 momentti
Kannattaa käyttää kuitenkin sitä uusinta versioita näissä...


Edit: Enempää en kommentoi tätä aihepiiriä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
179
Kas, Google heitti vanhalla versiolla. Pahoittelut siitä, sisältö kuitenkin sama.
No tämän vielä laitan tästä aiheesta. Sisällöt varmasti pääasiallisesti samat, tuo lainaamasi kohta täysinkin sama. Sen yllä kuitenkin määrittelyjä koska on etämyyntiä / milloin lasketaan että myyjä osallistuu kuljetuksen järjestämiseen yms. On myös pari esimerkkiä, Esimerkit 3 ja 4. Kukin lukekoon verottajan sivuilta ja tehköön omat johtopäätöksensä. Täällä ei niitä kannata vähän väliä toistella ja itsekin jo liikaa jatkoin aiheesta.
 
Liittynyt
24.05.2021
Viestejä
465
Meinaatko siis, että 8*24 on paljon? En ole koskaan moista harrastanut, joten en tiedä oikeasti :D

Häät oli, juhlia ei vielä.
Tässä puhuttiin laivoista. Termit on täällä käyty moneen kertaan läpi. Mikään 24kpl laatikko ei ole lava. Lavaan menee 70-110x24kpl tölkkejä
 
Liittynyt
24.05.2021
Viestejä
465
Sanoisin, että on kohtuullisen turha soitella mihinkään puhelinneuvontaan noista asioista, kun perusvirkailijat eivät ole aiheen asiantuntijoita eikä vastaukset ole sitovia. Itse asiassa edes verottajan kotisivuilta löytyvät ohjeet eivät ole sitovia, vaan varmuuden saaminen johonkin asiaan vaatisi maksullisen ennakkoratkaisun hakemista.

Mutta tervettä maalaisjärkeä kun käyttää verottajan kotisivuilta löytyviä ohjeita päntätessä, niin sillä varmasti jo välttää 99,98 %:n varmuudella ongelmat.
Viimeksi virkailija ei ollut varma niin selvitti esimiehiltä tulkintaa.. soitti sitten takaisin Kyllä siinä tapauksessa ainakin voisin olettaa että oikea tulkinta tuli.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 725
Tässä puhuttiin laivoista. Termit on täällä käyty moneen kertaan läpi. Mikään 24kpl laatikko ei ole lava. Lavaan menee 70-110x24kpl tölkkejä
Ymmärrän jos joku tilaa (euro)lavan tai kaks, mutta laivallisen? Sinne mahtuu vähän enemmänkin juomaa riippuen laivan koosta :lol:, sorry, oli pakko pistää tämä huomio
Edit. Mutta joo, noi termit on täällä käyty useaan kertaan läpi, lava ei ole 24x0,33/0,5 tlk. Itse kirjoitan yleensä kopasta tai laatikosta ja joskus merkitsen erikseen 24tlk tai 24x0,33, kun tuon laatikko sanankin voi ymmärtää jossain tapauksissa siten että se tarkottaisi kuljetuspakkausta jossa voi olla 2 tai 3x (24x0,33) koppaa olutta/siideriä/lonkeroa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Tässä puhuttiin laivoista. Termit on täällä käyty moneen kertaan läpi. Mikään 24kpl laatikko ei ole lava. Lavaan menee 70-110x24kpl tölkkejä
Mistä ihmeen laivoista sinä puhut? Sä kirjoitat itse aivan sekavia, termit totaalisen hukassa, etkä tajua mitä tarkoittaa jos joku tilaa 8 lavaa?

24 kpl tölkkilaatikko on keissi, salkku, laatikko, loota tai lava. Miksi se ei olisi lava jos ihmiset ovat sitä yleisesti 20 vuotta siksi kutsuneet.

12 kpl pullopaketti on mäyräkoira ja aikana ennen tölkkien yleistymistä myös keissi.

6 kpl pullopakettia alettiin kutsua 6-packiksi 90-luvulla muistaakseni Olvin mainoskampanjan seurauksena. CXX:llä oli muutenkin raflaavat mainokset.


Se, että tähän ketjuun on kehnolla menestyksellä yritetty luoda jokin koodikielistö, ei poista sitä tosiasiaa, että suomen kielessä 24 kpl laatikolle on vakiintunut termi lava. Varsinkin kun mykyään yleistyvä Saksasta tuttu tapa pakata oluet pahvilavaan laatikon sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 020
Mistä ihmeen laivoista sinä puhut? Sä kirjoitat itse aivan sekavia, termit totaalisen hukassa, etkä tajua mitä tarkoittaa jos joku tilaa 8 lavaa?

24 kpl tölkkilaatikko on keissi, salkku, laatikko, loota tai lava. Miksi se ei olisi lava jos ihmiset ovat sitä yleisesti 20 vuotta siksi kutsuneet.

12 kpl pullopaketti on mäyräkoira ja aikana ennen tölkkien yleistymistä myös keissi.

6 kpl pullopakettia alettiin kutsua 6-packiksi 90-luvulla muistaakseni Olvin mainoskampanjan seurauksena. CXX:llä oli muutenkin raflaavat mainokset.


Se, että tähän ketjuun on kehnolla menestyksellä yritetty luoda jokin koodikielistö, ei poista sitä tosiasiaa, että suomen kielessä 24 kpl laatikolle on vakiintunut termi lava. Varsinkin kun mykyään yleistyvä Saksasta tuttu tapa pakata oluet pahvilavaan laatikon sijaan.
Mutta ymmärrätkö sen että ihmiset saavat kutsua olutlaatikkoa vaikka heinäsirkaksi, mutta täällä on PAKKO olla jonkinlainen vakiintunut termistö koska ihmiset tilaavat myös ihan oikeita LAVOJA. Siis kuormalavoja jossa on olutlaatikoita. Sen takia jos joku kysyy että paljonko parin lavan tilaaminen maksaa niin esimmäise neljä viestiä menee harakoille koska kirjoittaja on tarkoittanut olutsalkkua eikä oikeaa lavaa.

Sori offtopic.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Mutta ymmärrätkö sen että ihmiset saavat kutsua olutlaatikkoa vaikka heinäsirkaksi, mutta täällä on PAKKO olla jonkinlainen vakiintunut termistö koska ihmiset tilaavat myös ihan oikeita LAVOJA. Siis kuormalavoja jossa on olutlaatikoita. Sen takia jos joku kysyy että paljonko parin lavan tilaaminen maksaa niin esimmäise neljä viestiä menee harakoille koska kirjoittaja on tarkoittanut olutsalkkua eikä oikeaa lavaa.

Sori offtopic.
No ei nyt pakko, koska 99% keskustelijoita ymmärtää ihan hyvin suomea ja tyhmemmätkin viimeistään asiayhteydestä vakiintuneita sanontoja. Mutta on se toki ihan kiva jos yhden tai kahden lavan tilaaja puhuu lavatilauksista väärinkäsitysten välttämiseksi.


Jos joku vahingossa sanoo tilaavansa 8 lavaa, ei pitäisi aiheuttaa 13 viestin nillitystä väärästä termistä, puhumista laivoista?, tai puolitotuuksilla valehtelua vakiintuneista sanonnoista. Kywe on kuitenkin tämän ketjun omasta kielileikistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
47
Mistä ihmeen laivoista sinä puhut? Sä kirjoitat itse aivan sekavia, termit totaalisen hukassa, etkä tajua mitä tarkoittaa jos joku tilaa 8 lavaa?

24 kpl tölkkilaatikko on keissi, salkku, laatikko, loota tai lava. Miksi se ei olisi lava jos ihmiset ovat sitä yleisesti 20 vuotta siksi kutsuneet.
24kpl tölkkilaatikko ei ole lava. Lavan päälle lastataan tavaraa. Laatikko, keissi/salkku, laatikko ja loota, näihin laitetaan sisälle tavaraa. Voit laittaa salkkuja lavalle, mutta et lavaa salkkuun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 881
Viestejä
4 230 778
Jäsenet
71 117
Uusin jäsen
teckar

Hinta.fi

Ylös Bottom