Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Brewdogin tilaus kotiutui 3 viikossa. Käteviä nuo maistelu pakkaukset. Eilen tuli 8 erilaista olutta testattua ja kaikki paitsi yksi oli 5/5.
Brewdog pale ale 4.2% meni nimittäin kaikkien aikojen paskimpien oluiden listalle.
En muista milloin viimeeksi olisin kaljaa kaatanut viemäriin :oops:
Ite tilasin eu-kaupasta pienen ite tehdyn joulukalenterin. Lähinnä tökkii kaikki laktoosilla makeutetut. Layer cake stout meni muutaman huikan jälkeen viemäriin. Ei vaan pystynyt, kun älytön vaahtokarkkiesanssisuus ja makeus alkoi tökkimään todella pahasti. Vähän samoin kävi roaster coasterille. Vielä pari muistaakseni vähän kalliimpaa tynnyrikypsytettyä tuotetta jäljellä, jossa laktoosia. Vähän kauhulla odotan. Pisteet kuitenkin siitä, että nämä maistetut oli oikeesti sitä mitä tölkissä luki. Layer cake maistui oikeesti vaahtokarkille, kuten luvattiinkin.

Onkos porukalla tästä kokemuksia, miltä maistuu?

Panimon Påske brygg oli aavistuksen mämmin makuista, mutta menetteli. :hmm:
1605907233702.png
Itse itselleni vastaten: Kyllähän tää menee. Ei tuosta kylläkään mitään kovin jouluista tunnelmaa tule. :D

Markettien vastaava vois olla jotain tummaa lageria. Tässä käytetty siirappia, jonka imelyys ei omaan makuun sovi, mutta peittyy jokseenkin hyvin muiden makujen alle. Tarjous kun otetaan huomioon, niin sanoisin arvosanaksi 4/5. Hinnaksi jäi rahteineen 9,92 € per laatikko.

Onkos muuten Budbeen toimituskulut vähän pompsahtanut, vai sekoileeko mulla rahtilaskuri vaan?

Tuohon malliin menee netprisin sivulla olevan laskurin mukaan rahti per olutlaatikko.
1607901635225.png

Viimeksi muokattu:
^ Itselläni näyttäisi tuo Netprisin Budbee-rahtilaskuri pelaavan ihan entiseen tapaan, kun äsken testasin.

---

Eikö tällä foorumilla ole muuta kertoa kuin milloin on tilattu ja milloin tuli perille ja miten, tottakai sekin tärkeää tietoa, mutta vain jos siinä on jotakin uutisarvoa, Surkeaa, ei tätä jaksa. Keksikää nyt jotain järkevämpää tai olkaa postaamatta.

Aika erikoista kiukuttelua.

Mielestäni tässähän on nimenomaan tämän ketjun suola: ulkomailta alkoholia tilaavat kertovat yksityiskohtaisesti kokemuksistaan, jotta muut sitten osaavat ottaa huomioon toimitusaikojen pituuden, hyvän/kehnon pakkaamisen, lähetysseurannan tai sen puutteen, toimiiko firma käytännössä etämyyjänä vai meneekö etäoston puolelle (miten siis mahdollisesti ohjataan käyttämään tiettyjä kuljetusfirmoja vai ohjataanko lainkaan), erilaiset tuotealennukset/kampanjat siellä sun täällä jne. Näin saadaan nopeasti yleiseen tietoon mahdolliset ongelmat eri puljuissa.

Eihän tässä ketjussa olisi juuri mitään järkevää sisältöä ilman näitä todellisia käyttäjäkokemuksia alkoholia myyvien ja sitä kuljettavien firmojen toimivuudesta. Itse olen ainakin saanut täältä hyvinkin reilusti arvokkaita vinkkejä, joita ilman en olisi pitkästä aikaa lähtenyt taas oluita tilailemaan :)

Esimerkiksi tämä Netprisin tilausten kuljettaja Budbee oli tuolla hyvinkin tuore vaihtoehto, joten voisin kuvitella, että ihmisiä kiinnostaa miten homma toimii, kun vielä ei ole ollut kokemuksia juurikaan esillä. Ja hyvinhän se toimi (kts. aiempi viestini tällä sivulla).

Viimeksi muokattu:
Mitkähän kaupat myyvät bulkkia niin että se lasketaan etämyynniksi eikä etäostoksi, olen vuosia harrastellut viskien ja muiden oluiden tilaamista mutta työkaverit haluaisivat bulkkia joten lupasin selvitellä asiaa. Ei ole mitään kokemusta näistä Netpris, Discandoo, Alcstore yms paikoista, mutta olen aina ollut käsityksessä että näistä periaatteessa on itse verovelvollinen jos tulliin sattuvat jäämään?

Mitkähän kaupat myyvät bulkkia niin että se lasketaan etämyynniksi eikä etäostoksi, olen vuosia harrastellut viskien ja muiden oluiden tilaamista mutta työkaverit haluaisivat bulkkia joten lupasin selvitellä asiaa. Ei ole mitään kokemusta näistä Netpris, Discandoo, Alcstore yms paikoista, mutta olen aina ollut käsityksessä että näistä periaatteessa on itse verovelvollinen jos tulliin sattuvat jäämään?

Voishan tätä keskustelua vaikka muutaman sivun lukea, mutta koska olen tänä aamuna ystävällisellä tuulella niin vastaan alkoholi nettikaupat. Tuolta löytyy arvosteluja ja hinta esimerkkejä useimmista kaupoista, sinne siis valkkaa mistä tilaa.

Tuohon veroasiaan ei riitä ystävällisyys, jos hämmentää veroasiat eikä jaksa lukea tätä keskustelua tai ottaa asiasta selvää en suosittele tilamaan ollenkaan.

Lyhyesti voisi tähän kohtaan (jälleen kerran) sanoa, että Alkostore24 on siirtynyt selvästi etäoston puolelle, koska ei enää ohjaa käyttämään tiettyä kuljetuspalvelua (Norrlog). On sieltä monet silti saaneet ostettua ilman ongelmia, mutta riski on ehkä kuitenkin olemassa.

Netpris, Spritbox, Berlinbottle, Discandooo, Alkc, Alkojuomat jne. ovat ainakin oman käsitykseni ja täältä luettujen käyttäjäkokemuksien perusteella mukaan turvallisia paikkoja tilata eli täyttävät verottajan ohjeen määritelmän etämyynnistä eli ei pitäisi olla tullin/verottajan kanssa ongelmia. Tuossa aiemmassa viestissä olikin hyvä linkki, jossa kootusti eri kauppoja, mutta tätä ketjua kun hetken lukee, niin saanee myös käsityksen aiheesta.

Viimeksi muokattu:
Muista firmoista tilailin jouluksi syys-lokakuussa ja kaikki tuli parissa viikossa.
Pitkästä aikaa näinkin pitkää odottelua, firmana Belgiuminabox.
Tilausta ja maksua sisään heti lokakuun puolen välin jälkeen.
Tiesin logostiikkaongelmista ja kiireistä ja juuri siksi tilailin jouluksi omasta mielestä hyvissä ajoin.
Odottelua ihan rauhassa.
Joulukuun eka kyselyä perään.
Ei vastausta vaikka lupaava vastauksen 24 tunnissa.
Joulukuun 4. keräsivät rojut, siitä lähtien ne vaan odottelee kuljetusta.
Mielenkiintoista nähdä lähteekö nuo liikkeelle ja tulevatko ennen joulua maaliin.

Täällä myöskin jännätään ja odotellaan tilauksta Belgiasta.
Vk42 Tehty tilaus.
Vk47 Laitoin maililla kyssäriä, että mikä kestää. Vastaus: "korona ja uusi varasto hidastaa. Tehdään kaikkemme."
Vk49 Alussa tila muuttui "kerätään"

Tuskin kerkeää jouluksi.
Toisaalta kuukausi sitten Belgia taisi olla täydessä "korono lukituksessa", joten hieman ymmärrystä löytyy, mutta silti. Missä mun oluet on!?

Eikö tällä foorumilla ole muuta kertoa kuin milloin on tilattu ja milloin tuli perille ja miten, tottakai sekin tärkeää tietoa, mutta vain jos siinä on jotakin uutisarvoa, Surkeaa, ei tätä jaksa. Keksikää nyt jotain järkevämpää tai olkaa postaamatta.

Tuota valitusta vartenko vaivauduit rekisteröimään tunnuksen tänne? Oma panoksesi tämän ketjun sisältöarvoon ei toistaiseksi ole edes nollan arvoinen vaan puhtaasti negatiivinen.

Mutta asiaan: Alkostoren toimitusajoista ja toimitustavoista kun on arvuuteltu: reilu kaksi viikkoa sitten lauantaina tilatut oluet näyttää lähteneen tänään postiin. Eiköhän tässä vielä jouluksi päästä maistelemaan vehnäoluita. Tälläkään kertaan en informoinut Alkostoren suuntaan mitään kuljetuksen tilaamisesta Norrlogilta, joten kyllä se kaupan ja kuljetusfirman välinen informaatio kulkee ihan entiseen tapaan.

Alkostoren lisäksi odottelen tälle vuodelle vielä paketteja Alko24plussasta. 8. joulukuuta tehdyn tilauksen tila näyttää olevan tällä hetkellä "pakattu" ja paria päivää myöhemmin tehdyn tilauksen tila "rahtidokumentit tulostettu".

Oma 29.11 BerlinBottlesta tehty tilaus (400113xx) on lähtenyt liikkeelle nyt. Ilmeisesti parin viikon viive tilauksissa tai enemmän, jos on tilattu tavaraa, joka on loppunut hyllystä.

Netpris on paras vaihtoehto tilata bulkkia tällä hetkellä, ainakin pienehköissä, 4-16 olutlaatikon tilauksissa.

Semmoista voisin ilmoittaa että tilasin Alkostoresta ja Netprisistä 29.11. ja vieläkin molemmat näyttäisi olevan "rahtidokumentit tulostettu".

Tilasin siis molemmista josko saisi punaviinit jouluksi tuolta. No joku täällä kehui kuitenkin Spritboxin nopeutta tässä vaiheessa niin pistin sinnekin tilauksen 2.12.

Tilanne on nyt se, että Spritbox on jo "pakattu" vaikka tilasin sen myöhemmin, että sinne kannattaa laittaa tilausta josko ehtisi vielä jouluksi jos tarvetta.

Päivitys, joulupukki toi punaviiniä jouluksi, eli Netpris tulikin yllättäen tänään ensimmäisenä perille. Shippiin seuranta on aika heikko. 15 päivää meni tilauksesta.

Alkostore24 edelleen "rahtidokumentit tulostettu" tilassa ja Spritbox "pakattu". Eli Alkostoressa on ainakin pahimmat ruuhkat.

Onkohan tuolta mahdollista tilata jollain. Ei taida olla sopimusta noilla kenenkään kanssa?

Onkohan tuolta mahdollista tilata jollain. Ei taida olla sopimusta noilla kenenkään kanssa?
Kysytään näin päin, että onko tuolla joku hyvä tarjous, minkä takia tuolta kannattaisi tilata?

On muuten perille.eu (alkot.eu kuljetus) ottanut taas edistysaskeleen sivuissaan, entiedä onko jo vaihtoehtona kuljetuksen maksuun muu kuin tilisiirto.

E: Saa näköjään jo maksettua kortillakin.

Viimeksi muokattu:
No jopas et noinkin kauan meni. Joo laitoin tosiaa aspaa viestiä miksi ei ole mitään kuittia yms tullut ja paypalista kuvan kaappaukset liitteeks, mikäli ei rupea kuulumaan niin dispute paypalille ja rahat takas.

Tilauksesta eikä aspasta ikinä kuulunut mitään. Paypalit palautti rahat.

Alkojuomat.com ainakin toimi odotetusti, tilauksesta toimitus tasan 2 vkoa kotiovelle kannettuna postin toimesta. Kaksi laatikkoa, kaikki tuotteet mitkä oli tilauksessa

Eikö nuo rahdit olleet n. pari viikkoa sitten luokkaa puolet nykyisestä?

Ei tässä parissa viikossa ole muuttunut mielestäni mikään :hmm:

Ainakin silloin kun itse tilasin 26.11., niin kolmelle olutkeissille Netprisin sivuilla olevan Budbee-laskurin kuljetushinta oli 17,99 € ja neljälle 18,99 €. Kuten nytkin. Sitä suurempien satsien kuluista en osaa sanoa, kun ei tullut silloin tarkisteltua.

Mitä sulla näyttää?

Ei tässä parissa viikossa ole muuttunut mielestäni mikään :hmm:

Ainakin silloin kun itse tilasin 26.11., niin kolmelle olutkeissille Netprisin sivuilla olevan Budbee-laskurin kuljetushinta oli 17,99 € ja neljälle 18,99 €. Kuten nytkin. Sitä suurempien satsien kuluista en osaa sanoa, kun ei tullut silloin tarkisteltua.

Mitä sulla näyttää?
Samaa kun näköjään sullakin kolmelle ja neljälle laatikolle.

Nyt seitsemälle laatikolle 35,99 €, kun viimeksi itse maksoin jotain 29 €. Laskin vielä, että seitsemässä laatikossa olisi ollut halvin rahti per laatikko, tälläisessä kohtuullisen kokoisessa tilauksessa. Nyt seitsemän laatikkoa ei mee siihen "optimihaarukkaan". No ei nyt hinnat sentään kaksinkertaiseksi ole nousseet kuitenkaan...

Iltaa! Tilasin viinikauppasta lavallisen olutta, lava tuli. Sitten tuli verohallintosta kirje ja ne vaati selvityksen. Eritysesti pyydetään kuvaamaan kuljetusta. Onko muilla tullut vastava?

Viimeksi muokattu:
Iltaa! Tilasin viinikauppasta lavallisen olutta, lava tuli. Sitten tuli verohallintosta kirje ja ne vaati selvityksen. Eritysesti pyydetään kuvaamaan kuljetusta. Onko muilla tullut vastava? Saako jotenkin väänetty viinikauppan pikkin tämän?

Onhan näistä täällä yritetty varoitella, mutta kuuroille korville on sanat kaikuneet. Viinikauppa.comin kohdalla en tosin olisi huolissani: firman sivuilla pyörii Nettikuskin rahtilaskuri, firma selkeästi ohjaa käyttämään Nettikuskin palvelua, tilausvahvistuksessa on suoralinkki Nettikuskin kuljetustilaukseen jne. Kyse on siis etämyynnistä, vaikka firma kaupankäyntiä etäostoksi yrittääkin kääntää.

Onhan näistä täällä yritetty varoitella, mutta kuuroille korville on sanat kaikuneet. Viinikauppa.comin kohdalla en tosin olisi huolissani: firman sivuilla pyörii Nettikuskin rahtilaskuri, firma selkeästi ohjaa käyttämään Nettikuskin palvelua jne. Kyse on siis etämyynnistä, vaikka firma kaupankäyntiä etäostoksi yrittääkin kääntää.
Verottajan tähtäimessä toki on nimenomaan yritykset kuten Viinikauppa ja samalla sellaiset yksityishenkilöt, jotka tilaavat ei-omaan-käyttöön, vaan jälleenmyyntitarkoitukseen tai tosiasiallisesti yritykselleen.

Onhan näistä täällä yritetty varoitella, mutta kuuroille korville on sanat kaikuneet. Viinikauppa.comin kohdalla en tosin olisi huolissani: firman sivuilla pyörii Nettikuskin rahtilaskuri, firma selkeästi ohjaa käyttämään Nettikuskin palvelua jne. Kyse on siis etämyynnistä, vaikka firma kaupankäyntiä etäostoksi yrittääkin kääntää.
[/QUOTE
Näin minä myös vähän tätä niiden touhua tolkaisin

1.12 tilattu viinikaupasta 2 laatikollista juomia. Lähetetty 8.12,tänään saapunut Vantaalle matkahuoltoon. Saas nähdä tuleeko verottajan terveiset perästä.

Voiko se olla että niitä kiinostaa koska olen perustanut toiminimen viime tilauksesta?

Tuolla ei varmastikaan ole asian kanssa mitään tekemistä. Toki jos olet tilannut Juomatukun (=samaa firmaa Viinikaupan kanssa) kautta juomasi alv-vapaasti vat-tunnustasi hyödyntäen, niin silloin sinulla varmastikin riittäisi verottajalle selvitettävää. Ja ihan aiheesta. Mutta siitä ei kai tässä tapauksessa ollut kyse, vaan ihan kuluttajana Viinikauppa.comin kautta tehdystä tilauksesta?

Tuolla ei varmastikaan ole asian kanssa mitään tekemistä. Toki jos olet tilannut Juomatukun (=samaa firmaa Viinikaupan kanssa) kautta juomasi alv-vapaasti vat-tunnustasi hyödyntäen, niin silloin sinulla varmastikin riittäisi verottajalle selvitettävää. Ja ihan aiheesta. Mutta siitä ei kai tässä tapauksessa ollut kyse, vaan ihan kuluttajana Viinikauppa.comin kautta tehdystä tilauksesta?
Ihan kuluttajana tilannu ja maksannu. Oletteko tietoisia missä mene raja jälleenmyyniksi? Jos esimerkiksi sanotaan vaikka että yhen lavan jaka kavereiden kesken. Onko se jo sitä myyntiä?

Viimeksi muokattu:
Ihan kuluttajana tilannu ja maksannu. Oletteko tietoisia missä mene raja jälleenmyyniksi? Jos sanotaan vaikka että yhen lavan jaka kavereiden kesken. Onko se jo sitä myyntiä?

Teoriassa se raja menee vaikka yhdessä oluttölkissä. Joten yhtään tölkkiä et tietenkään ole kavereillesi myynyt... Sen sijaan olet voinut tilata lavan omaan käyttöön, juhlatarjoiluihin jne.

Ihan kuluttajana tilannu ja maksannu. Oletteko tietoisia missä mene raja jälleenmyyniksi? Jos sanotaan vaikka että yhen lavan jaka kavereiden kesken. Onko se jo sitä myyntiä?
On. Eikä edes ilmaiseksi saa antaa. Eli mitään sellaista ei pidä kirjoittaa selvitykseen. Jos haluaa vetää varman päälle, niin hankinta voi olla omaan ja samassa osoitteessa asuvan perheen käyttöön, sekä omiin häihin, syntymäpäiväjuhliin tms.

”Esimerkiksi häävieraaksi kutsuttu morsiamen serkku ei voi tuoda alkoholia serkkunsa häihin, tuontialkoholia ei voi tarjota kiitokseksi talkooväelle, eikä kaveriporukalle voi tuoda alkoholia.”

Verottajalla on selkeästi kaunoja viinikauppaa kohtaa kun ovat sen nyt noin tiukkaan syyniin yhtäkkiä ottaneet. Lyön vetoa että se johtuu 2010 oikeusjutusta. Aika kusipäitä ovat kun käytännössä haluavat asiakkaan kokoavan jutun niille valmiiksi kauppiasta vastaan. Tekisivät mulkut sen itse.

Henkilökohtainen kantani on se että ilmoitat vain että etäostit alkoholia omaan käyttöön. Ei kenenkään tarvii alkaa kokoamaan todistusaineistoa viranomaiselle omasta syyttömyydestä. Mikäli ovat sitä mieltä että jotain laitonta on tapahtunut tehkööt itse oma työnsä ja näyttäkööt se toteen (laiskat mulkut). Eipä tuossa mitään hätää sulla pitäis olla jos tilasit pääasiassa mietoja juomia, ne pystyy joka tapauksessa teoriassa vuodessa juomaan yksinkin.

Alkostore24 ensin ja seuraavana nyt sitten Viinikauppa, ovat varmasti TOP 5 toimittajia (määrissä mitattuna). Verottajan taktiikka on aika selkee.

Onkos kokemuksia lähiaikoina alcocentum.EU kaupasta.olen yrittänyt löytää kauppoja jotka myy henry westons siidereitä.

Verottajalla on selkeästi kaunoja viinikauppaa kohtaa kun ovat sen nyt noin tiukkaan syyniin yhtäkkiä ottaneet. Lyön vetoa että se johtuu 2010 oikeusjutusta. Aika kusipäitä ovat kun käytännössä haluavat asiakkaan kokoavan jutun niille valmiiksi kauppiasta vastaan. Tekisivät mulkut sen itse.

Henkilökohtainen kantani on se että ilmoitat vain että etäostit alkoholia omaan käyttöön. Ei kenenkään tarvii alkaa kokoamaan todistusaineistoa viranomaiselle omasta syyttömyydestä. Mikäli ovat sitä mieltä että jotain laitonta on tapahtunut tehkööt itse oma työnsä ja näyttäkööt se toteen (laiskat mulkut). Eipä tuossa mitään hätää sulla pitäis olla jos tilasit pääasiassa mietoja juomia, ne pystyy joka tapauksessa teoriassa vuodessa juomaan yksinkin.

Alkostore24 ensin ja seuraavana nyt sitten Viinikauppa, ovat varmasti TOP 5 toimittajia (määrissä mitattuna). Verottajan taktiikka on aika selkee.
Tulli, Verottaja ja Viinikauppa on painineet kaksituhattaluvun alkupuolelta saakka, olihan Viinikauppa ensimmäinen alan yritys. Myöskin autoveroasioista tunnettu Petteri Snell on lakimiehenä edustanut Viinikauppaa alusta saakka.

Jaaha, tilasin netprisistä paketin viinaa ja nyt seurannassa näkyy että postin pojat ovat pistäneet sen paskaksi. Saa nähdä mitä on jäljellä, veikkaan ettei posti korvaa mitään kuitenkaan. Ei olisi kannattanut säästää jotain vitosta valitsemalla halvinta kuljetustapaa shippiissä, nyt kaduttaa etten mennyt tutulla ja turvallisella DHL:llä.

Tämä! Tai kokoamaan kenties omasta syyllistymisestään johonkin, joka on hyvin tulkinnanvarainen asia!

Itsekriminointisuoja löytyy jo ihan vaikkapa Euroopan Ihmisoikeussopimuksesta. Asiaa on hyvä penkaista ihan ammattilaisten kanssa.

Tämä! Tai kokoamaan kenties omasta syyllistymisestään johonkin, joka on hyvin tulkinnanvarainen asia!

Verottajalla on kyllä ihan laillinen oikeus tehdä selvityspyyntöjä erilaisista asioista. Jos vastaus ei miellytä tai se jää saamatta, jää toimintatavaksi arvioverotus. En nyt väitä, että näin toimittaisiin Viinikaupan tilausten kanssa tai muutenkaan palstalaisten viinalähetysten kanssa, vaan nyt puhun ihan yleistasolla siitä mihin selvityspyyntöihin reagoimattomuus monesti johtaa monen muun verotuksen saralla.

Ja tosiaan, kuten aiempi kirjoittaja totesi, vihoviimeisenä kannattaa alkaa runoilemaan alkoholin etäostamisesta.

Jos itselleni tipahtaisi postiluukusta verottajan selvityspyyntö alkoholitilauksista, niin vastaisin siihen ilman muuta, siteeraisin verottajan ohjeistusta aiheen tiimoilta, toteaisin etten ole osapuoli verokeskustelussa ja toivottaisin onnea sekä sitkeyttä asianväännössä alkoholin etämyyjän kanssa.

Jaaha, tilasin netprisistä paketin viinaa ja nyt seurannassa näkyy että postin pojat ovat pistäneet sen paskaksi. Saa nähdä mitä on jäljellä, veikkaan ettei posti korvaa mitään kuitenkaan. Ei olisi kannattanut säästää jotain vitosta valitsemalla halvinta kuljetustapaa shippiissä, nyt kaduttaa etten mennyt tutulla ja turvallisella DHL:llä.
Itsellä toimittajana DHL, mutta Posti ilmoitti, että he toimittavat paketin.

Verottajalla on kyllä ihan laillinen oikeus tehdä selvityspyyntöjä erilaisista asioista. Jos vastaus ei miellytä tai se jää saamatta, jää toimintatavaksi arvioverotus.

On laillinen oikeus tehdä selvityspyyntöjä, kyllä. Itsensä rikolliseksi tekeminen olisi kuitenkin a) hassua ja b) jopa em. sopimuksissa todettu hölmöksi toimintatavaksi.

Erityisen kinkkistähän näissä tilanteissa on se, että tuskin kenelläkään(?) on tietoa verkkosivustojen historiallisista sisällöistä. Ohjeistukset, vinkit, laskurit sun muut toimitukseen liittyvät ovat melko elävää dataa verkkosivustoilla.

Ja se raja etämyynnin ja etäoston välillä. Niin häilyvä kuin olla voi. Joulun taikaa uhmatenkin: vittu, miten on tehty hankalatulkintaiseksi veroja maksavalle kansalaiselle.

Ja se raja etämyynnin ja etäoston välillä. Niin häilyvä kuin olla voi. Joulun taikaa uhmatenkin: vittu, miten on tehty hankalatulkintaiseksi veroja maksavalle kansalaiselle.

Minun käsittääkseni se raja ei ole varsinkaan verottajan keväisen ohjeistuksen jälkeen mitenkään epäselvä, että onko esim. Viinikauppa.com etämyyjä vai etäostaja verottajan silmissä. Ehdottomasti kyseessä on verottajan näkemyksen mukaan etämyyjä, eikä verokuviot kuulu ostajalle millään tavalla. Sen tietää verottajakin, joten siinä mielessä tuollaiset selvityspyynnöt juuri kyseisen kaupan kohdalla ovat hölmöjä.

Se on sitten kokonaan toinen asia, että miten verottaja saa etämyyjiksi katsomansa firmat suorittamaan etämyyjille kuuluvat verot. Nykylainsäädännön puitteissa ilmeisen huonosti. Mutta sehän ei ole missään määrin etäostajan ongelma. Lainsäätäjä ja verottaja käykööt kauppojen kanssa omaa painiansa. Kippis ja kulaus sille!

Minun käsittääkseni se raja ei ole varsinkaan verottajan keväisen ohjeistuksen jälkeen mitenkään epäselvä, että onko esim. Viinikauppa.com etämyyjä vai etäostaja verottajan silmissä. Ehdottomasti kyseessä on verottajan näkemyksen mukaan etämyyjä, eikä verokuviot kuulu ostajalle millään tavalla. Sen tietää verottajakin, joten siinä mielessä tuollaiset selvityspyynnöt juuri kyseisen kaupan kohdalla ovat hölmöjä.

Se on sitten kokonaan toinen asia, että miten verottaja saa etämyyjiksi katsomansa firmat suorittamaan etämyyjille kuuluvat verot. Nykylainsäädännön puitteissa ilmeisen huonosti. Mutta sehän ei ole missään määrin etäostajan ongelma. Lainsäätäjä ja verottaja käykööt kauppojen kanssa omaa painiansa. Kippis ja kulaus sille!

Kyllä, Viinikauppa.comin tapaus on selvä. Siltä osin tämä selvityspyyntö on varsin erikoinen ja perimmäisiä motiiveja on jännä spekuloida.

Hankalaksi tulkita tarkoitin mm. tätä kohtaa:
Etämyynnistä on kysymys myös silloin, jos myyjä saattaa ostajan ja kuljetusliikkeen yhteen huolehtimalla esimerkiksi kuljetukseen liittyvästä rahaliikenteestä tai antamalla tilauksen toimittamiseksi tarvittavia tietoja kuljetusliikkeelle. Tällaisia tietoja voivat olla esimerkiksi kyseiseen toimitukseen liittyvät tilaus- ja/tai osoitetiedot. Myyjän katsotaan saattavan ostajan ja kuljetusliikkeen yhteen myös ilmoittaessaan verkkokaupassa tai verkkosivuillaan tietyn kuljetusliikkeen rahtihintoja, kun yksityishenkilö sopii erikseen kuljetuksesta kyseisen toimijan kanssa.

Yksiselitteisellä maalaisjärjellä nuo virkkeet pitävät useat alkoholikaupat etämyyjinä, vaikka kuinka yrittävät vivuttaa vastuuta kuluttajalle.

Jos itselleni tipahtaisi postiluukusta verottajan selvityspyyntö alkoholitilauksista, niin vastaisin siihen ilman muuta, siteeraisin verottajan ohjeistusta aiheen tiimoilta, toteaisin etten ole osapuoli verokeskustelussa ja toivottaisin onnea sekä sitkeyttä asianväännössä alkoholin etämyyjän kanssa.

Hups, ei pitäis enään illalla näemmä enään kirjoitella mitään, meni nyt itsekkin vähän näemmä termit ja sanat sekaisin, onneksi täällä on aina muut hereillä vaikka itse ei olis. Tietenkin tarkoitin etämyyntiä enkä ostoa...

Tosiaan antaa verottajan tehdä omat työnsä, tilaaja ei ole syyllistynyt mihinkään, sen tietää verottaja kyllä ihan hyvin (toki tilanne muuttuu jos tilaa firmalle tai myy eteenpäin).

Miten toimitaan jos kyseessä on trukkilavallinen, eli n. 90 laatikkoa ja esim. 8 tilaajaa (ostajaa), mutta vain yhden nimissä tilaus? Jos tulee verokyselyä, niin onko maksajan otettava koko lasti kontolleen vai voiko muita maksajia mainita?

Miten toimitaan jos kyseessä on trukkilavallinen, eli n. 90 laatikkoa ja esim. 8 tilaajaa (ostajaa), mutta vain yhden nimissä tilaus? Jos tulee verokyselyä, niin onko maksajan otettava koko lasti kontolleen vai voiko muita maksajia mainita?

Kimppatilaukset ovat käsittääkseni kiellettyjä, eli nimellisesti se lasti kuuluu aina yhden kontolle jos ei halua ylimääräisiä veroja maksella. Ei tosiaan mitään järkeä mutta Suomen Alkoholi politiikassa ei olla päästy hirveän pitkälle kieltolain ajoista vieläkään.

Saa nähdä mitä toi Kanalauma mitä jotkut huumorilla väittävät valtioneuvostoksi keksii ensi vuodelle.

Itse asiaan, mikäli Joulujuomat on tilaamatta tai ovat päässeet loppumaan niin ALKC:stä kerkiää viellä tilata, kaveri sai muutamassa päivässä oman tilauksensa. Ei mikään tarkan markan paikka mutta säästää joka tapauksessa A-oluessa.

Niin... järjen kanssahan tässä tuskin voi paljoa pohtia, mutta jos ajatellaan, että et ole saanut asiasta mitään hyötyä itsellesi, vaan kaikki kulut on saatu jaettua kaikkien kesken eikä senttiäkään voi näyttää kenenkään hyväksi. Tällöin kai voit olla välittäjä/myyjä mikä lie, mutta saamatta siitä itsellesi mitään hyötyä.. toisaalta tilanteen voi kääntää miksi tahansa eu sisältä tehdyn tavaran kimppatilaukeksi. Tää o nyt tämmöstä kovistelua ja eiköhän joku asiasta ala käräjöimäänkin lopulta.

Statistiikka

Viestiketjuista
302 856
Jäsenet
82 230
Uusin jäsen
Synapsikohina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom