AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Miten tuolla AliExpressissä menee tuo luvattu toimitusaika ja hyvitys jos tuote ei tule siinä ajassa?

Siellä on tämä "your order will be closed in" kohta jossa vähenee päivät ja tunnit, mitä se tarkoittaa? Onko se tuo aika jonka sisällä tuote pitäisi tulla vai onko se aika jonka sisällä voi valittaa puuttuvasta tuotteesta?

Myyjät näköjään jatkaa tuota aikaa, mutta jos alkuperäinen lupaus on esim. 39 päivää, niin voiko valittaa vaikka myyjä tuota aikaa jatkaisi? Pitääkö päivät laskea itse vai näkeekö ne suoraan jostain? Mistä päivästä alkaen nuo lasketaan, maksupäivästä vai siitä kun tuote lähetettiin?

BuyerProtection (tai jotain sinnepäin) mielestäni lupaa, että saat rahasi takaisin, jos paketti ei ole luvatussa ajassa perillä.
Tuo aikalaskuri ilmoittaa kuinka kauan tuo suoja on voimassa.
 
BuyerProtection (tai jotain sinnepäin) mielestäni lupaa, että saat rahasi takaisin, jos paketti ei ole luvatussa ajassa perillä.
Tuo aikalaskuri ilmoittaa kuinka kauan tuo suoja on voimassa.
Mutta Alin sivulla lukee: "You can submit refund requests up to 15 days after your order has been completed. You can do this by opening a dispute in the order details page."
Onko sitten "completed" sama asia kuin tuo laskurin "closed"? Ja sitten toisessa kohdassa siellä lukee, että disputen voi tehdä jo ennen laskurin loppumista. Mutta mitä se laskuri laskee? Onko siinä ylimääräisiä päiviä vai loppuuko se juuri silloin kuin toimituksen luvattu takaraja täyttyy?
 
Hyysärin toimittajakin löytänyt aliexpressin.


Kiinalaistavara saapuu 14 sentillä kotiovellesi
Sitä ei harmiksi tarkennettu että näillä kauppapaikoilla sopimukset jonka avulla voivat lähettää tavaraa per kg tai kontti hinnoittelulla, jolloin yksittäisen paketin postikuluiksi ei jää paljoakaan. Pienemmät kaupat (kuten taobao agentit) joutuvat maksamaan normaalin hinnaston mukaan, joskaan $25.76 2kg lentopostista Suomeen ei ole myöskään paljoa.

Enemmän olen kateellinen Saksan DHLn hinnoittelulle, International prices
 
69€ tuotteesta dispute päällä ja myyjä ei halua antaa yhtään rahaa takaisin vaikka videotodisteet kapineen viallisuudesta on ja alin ehdotus on 55€ palautusta. Taitaa olla järkevämpi ottaa tuo tarjous vastaan, kuin alkaa lisää vääntämään ja mahdollisesti menettää kaikki?
Voikohan sitä erotusta pyytää luottokorttiyhtiöltä, jos sinulla on kuitenkin todisteet? Kannattaisi ehkä tiedustella.
 
69€ tuotteesta dispute päällä ja myyjä ei halua antaa yhtään rahaa takaisin vaikka videotodisteet kapineen viallisuudesta on ja alin ehdotus on 55€ palautusta. Taitaa olla järkevämpi ottaa tuo tarjous vastaan, kuin alkaa lisää vääntämään ja mahdollisesti menettää kaikki?
Ne on välillä aika velikultia noi kiinalaiset. :) Sain joskus rikkinäisen G2:n näytön Aliexpressistä (liitin oli fyysisesti rikki, muttei postin tyrimä). Lupasivat lähettää uuden tilalle ja sainkin uuden seurantakoodin ja vaikka pakettii tulikin oikeaan kaupunkiin, niin ei se ilmeisesti minulle ollut osoitettu, kun joku toinen henkilö sen oli hakenut toiselta puolen kaupunkia (antoivat vissiin röyhkeästi vaan väärän seurantakoodin). Perään kehtasivat vielä kysellä, että miksi annoin negatiivista palautetta. Minusta tuo 80% rahojen palautus jo melkein kannattaa hyväksyä, jollei halua alkaa pidemmän kaavan mukaan vääntämään. Jätät vaan myyjälle asiallisen negatiivisen palautteen.
 
No nyt on 3/4 tilauksista alilta saapunut. Tämän päiväinen tuli pyytämättä ja yllättäen kun seuranta stoppasi 31.12.2016.
 
Tilasin alista steppimoottorin joka saapui mutta oli erilainen kuin mitä myyntikuvissa ja eri mallinumero. Avasin disputen ja katsellaan josko saisi rahat takaisin.
 
Kiina pojat oli kyllä pakannu tavaran tällä kertaa 15cm paksuuteen kuplamuovia. Varmaa vartin sai repiä pakettia auki.
 
Gearbestiltä tuli siskolle tilattua Vernee Thor...
Samaan aikaan tilasin toki myös kuoret tuohon puhelimeen, sekä Xiaomin MiBand2 aktiivisuusrannekkeen, joista kummastakaan ei ole seurantaan ilmestynyt vielä merkintöjä. Nämä toki Kiinan varastolta, joten toimitusajan (10-25 päivää) puolesta ei olla vielä ollenkaan myöhässä.

Näistä tuo MiBand tuli tänään. Kuoret ovat olleet maanantaista lähtien Sky56.cn seurannan mukaan Suomen tullin hallussa. MiBandista ilmestyi merkintä Suomeen saapumisesta tänään aamulla ja tosiaan nyt jo saapui postilaatikkoon. Maaliviivoilla siis tultiin takaa ohi MiBandin osalta. Eivätköhän nuo kuoretkin lähiaikoina saavu.
 
Joku oli laskenut tilausten määrät vuodelta 2016 ja päätin laskea oman saldon. En varmaan muistanut jokaista paikkaa tarkistaa, mutta 182 tilausta on tullut tehtyä aasian suunnalta. Joitain sitten siihen lisäksi muualta maailmasta, lähinnä Saksa, UK ja puola.
Yleensä menee 2-5 viikkoa, ennen kuin paketti on perillä. Toki joskus paljon enemmänkin. Yksi kiinanpaketti kävi tekemässä Brasilian kiertueen. Oli kolmisen viikkoa paikallisessa postissa, ennen kuin lähettivät sen sieltä Suomeen.
Vuosien saatossa on aika paljon tullut tilailtua, mutta huijauksia ei ole muistaakseni matkaan mahtunut. Muutama viallinen tuote on ollut, mutta yleisesti on hyvinkin helposti tullut tilalle uusi tuote.
Buyincoins ja dealextreme tosin tykkäävät antaa pisteitä eikä rahaa. Muutenkin kyseiset puljut lähettävät vähän mitä sattuu.
 
Joku oli laskenut tilausten määrät vuodelta 2016 ja päätin laskea oman saldon. En varmaan muistanut jokaista paikkaa tarkistaa, mutta 182 tilausta on tullut tehtyä aasian suunnalta. Joitain sitten siihen lisäksi muualta maailmasta, lähinnä Saksa, UK ja puola.
Yleensä menee 2-5 viikkoa, ennen kuin paketti on perillä. Toki joskus paljon enemmänkin. Yksi kiinanpaketti kävi tekemässä Brasilian kiertueen. Oli kolmisen viikkoa paikallisessa postissa, ennen kuin lähettivät sen sieltä Suomeen.
Vuosien saatossa on aika paljon tullut tilailtua, mutta huijauksia ei ole muistaakseni matkaan mahtunut. Muutama viallinen tuote on ollut, mutta yleisesti on hyvinkin helposti tullut tilalle uusi tuote.
Buyincoins ja dealextreme tosin tykkäävät antaa pisteitä eikä rahaa. Muutenkin kyseiset puljut lähettävät vähän mitä sattuu.

Itsellä aika samat mietteet, ainoastaan kaksi kertaa tullut ongelmaa ebaystä ostaessa, jolloin molemmilla kerroilla pistin ebayn puuttumaan hommaan. Toinen ei lähettänyt tavaraa ollenkaan, mutta rahat olisi halunnut pitää ja toinen taas lähetti paristoja akun sijaan ja nekin paristot olivat tyhjiä.
 
Kaikki mitä olen tilannut, ovat sitä mitä pitäiskin. Toisten tulo kestää yli kuukauden, joka mielestäni on kauan. Mutta täytyy kestää.
 
Kaksi viimeisintä eBay tilausta meni kummatkin reisille.

Ensimmäistä tuotetta (tilauksessa 2x samaa tuotetta) ei tullut koskaan perille ja toinen tilattu tuote tuli tänään, mutta se ei vastaa kuvausta, eli sätkäholkkikoneen piti tehdä kerralla 3 savuketta, mutta sainkin sellaisen mallin jolla voi tehdä vain kaksi.

Ensimmäinen lupasi palauttaa rahat ja toisesta en vielä tiedä kun laitoin myyjälle vasta hetki sitten viestiä valokuvan kera.

Kyllähän tuolla tuplamasiinallakin kerkiää vääntämään kessuja, mutta olisi kiva jos tilattu tuote vastaisi todellista tilausta :D

DSC09303.jpg
 
Kuvittelenko mä vai onko Jenkit hyökänneet tuonne AliExpressin toimintaan nyt jotenkin mukaan? Monissa aiemmin silmäilemissäni tuotteissa (esimerkkinä: ladattavat paristot) on ihan törkeän kalliit toimituskulut ja aiemmin katsomiani "Free Shipping" -tuotteita ei enää löydy lainkaan. Vai kädetänkö nyt jonkin asetuksen kanssa?

Edit. Unohtui mainita, että monissa tuotteisa näyttäisi tuote tulevan nimenomaan Jenkeistä. Tätä en ole aiemmin huomannut.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittelenko mä vai onko Jenkit hyökänneet tuonne AliExpressin toimintaan nyt jotenkin mukaan? Monissa aiemmin silmäilemissäni tuotteissa (esimerkkinä: ladattavat paristot) on ihan törkeän kalliit toimituskulut ja aiemmin katsomiani "Free Shipping" -tuotteita ei enää löydy lainkaan. Vai kädetänkö nyt jonkin asetuksen kanssa?
Itse en löydä kuin muutaman FedExin toimittaman. Suurin osa on ilmaisella toimituksella ja sitten on tämä. :smoke:

d0RXA1Q.jpg
 
Itse en löydä kuin muutaman FedExin toimittaman. Suurin osa on ilmaisella toimituksella ja sitten on tämä. :smoke:

Tuohan olisi oikein näppärä. Juuri siinä hintaluokassakin mitä haen :D

Äh, pitää silmäillä siis tarkemmin. AAA tosin.
 
Viimeaikoina ollu niin huonoa tuuria noiden aasiasta tulevien tilauksien kanssa, että suosiolla siirryin tilaamaan vastaavia tuotteita euroopasta. Ensteks DX:ltä piti tulla Scart to HDMI-konvertteri, mutta se jäi Kiinan tulliin ja palautui takaisin heille. Tarjosivat hyvitystä ja otin sen suosiolla.

Tyhmä kysymys, mutta mitä sivua suosittelet / suosittelette Euroopasta tilaamiseen? Ehkä itsekin olen toivoni menettänyt näiden Kiinan ihmeiden parissa. Laatu on ollut odotettuakin huonompaa.
 
(esimerkkinä: ladattavat paristot) on ihan törkeän kalliit toimituskulut ja aiemmin katsomiani "Free Shipping" -tuotteita ei enää löydy lainkaan.
Ikean ladattavat ovat kuulemma Enelooppeja eli parhaita. Ongelma liittynee erillisten akkujen lentokone-kuljetuskieltoon.
 
Ikean ladattavat ovat kuulemma Enelooppeja eli parhaita. Ongelma liittynee erillisten akkujen lentokone-kuljetuskieltoon.
Jep, muutenkin kannattaa välttää eBay:ta ja Alia noiden akkujen kanssa. Koskaan ei tiedä mitä uudelleen brändättyjä kaatopaikka-akkuja sieltä tulee. Säästää sitten jossain muualla ne pari dollaria kuin akuissa.
 
Tilasin alista steppimoottorin joka saapui mutta oli erilainen kuin mitä myyntikuvissa ja eri mallinumero. Avasin disputen ja katsellaan josko saisi rahat takaisin.

Nyt myyjä vastasi disputeen ehdotuksella "Refund Only US $ 0.00" ja kommenttina "The picture you provide is not our product now". Eli ovat nyt vaihtaneet tuotekuvat oikeiksi jälkeenpäin, tosin mallinumero on edelleen väärin... :facepalm:
 
Nyt myyjä vastasi disputeen ehdotuksella "Refund Only US $ 0.00" ja kommenttina "The picture you provide is not our product now". Eli ovat nyt vaihtaneet tuotekuvat oikeiksi jälkeenpäin, tosin mallinumero on edelleen väärin... :facepalm:
Eikö siellä Aliexpressin tilauksessa ole vieläkin se snapshot mistä näkee miltä tuotekuvaus on näyttänyt tilaushetkellä?
 
Miten tämä menee tuon disputen kanssa Aliexpressissä: kuittasin tuotteen vastaanotetuksi ja avasin disputen vasta sen jälkeen. Nyt sitten näköjään chattailen ja tingin hyvityksistä kiinalaisen kanssa. Ensin halusivat kuvia, sitten luvattiin joku pieni prosentuaalinen hyvitys ja nyt jotain kuponkeja heidän kauppaan.

Saako tuota enää jotenkin laajennettua oikeaksi disputeksi vai olenko nyt täysin myyjän armoilla ja minulla on siinä "kirjeenvaihtokaveri" loppuiäksi? Valitettavasti Amy Love ei edes taida olla hänen oikea nimi vaan siellä on joku karvainen ukko noita juttuja kirjoittamassa... Ehkä pyydän hänen kuvan seuraavaksi?
 
Miten tämä menee tuon disputen kanssa Aliexpressissä: kuittasin tuotteen vastaanotetuksi ja avasin disputen vasta sen jälkeen. Nyt sitten näköjään chattailen ja tingin hyvityksistä kiinalaisen kanssa. Ensin halusivat kuvia, sitten luvattiin joku pieni prosentuaalinen hyvitys ja nyt jotain kuponkeja heidän kauppaan.

Saako tuota enää jotenkin laajennettua oikeaksi disputeksi vai olenko nyt täysin myyjän armoilla ja minulla on siinä "kirjeenvaihtokaveri" loppuiäksi? Valitettavasti Amy Love ei edes taida olla hänen oikea nimi vaan siellä on joku karvainen ukko noita juttuja kirjoittamassa... Ehkä pyydän hänen kuvan seuraavaksi?
Kun kuittaat tuotteen vastaanotetuksi niin Aliexpress vapauttaa rahat myyjälle. Tuon jälkeen Aliexpress ei oikein voi mitään eikä niillä varmasti olekaan mitään intressejä hoitaa juttua.

Toisin sanoen sait juttukaverin ja voit nyt alkuun yrittää nätisti saada jotain kompensaatiota. Ja jos tuo ei tepsi, niin uhkaile negatiivisella palautteella.

3 Tähden arvostelu näkyy myyjällä vain neutraalina, eli ei saa tästä kaupasta mitään merkintää tililleen. Aliexpress saattaa myös antaa hyville myyjille jotain bonusta kuten antavat hyville asiakkaillekin. Täällä on jotain tietoja tuosta laskentakaavasta: Feedback Profile Metrics
Tuntuvat olevan aika tarkkoja sen suhteen että saavat korkeita pisteitä ja minullekin on eräs kauppias tarjonnut dollaria PayPalin kautta että korotan 4 tähden arvosteluni viiteen. Kyseessä oli vielä 1.20 dollaria maksanut kännykän kuori ja arvostelussa lähinnä kritisoin kuoren liukkautta. :D
 
Toisin sanoen sait juttukaverin ja voit nyt alkuun yrittää nätisti saada jotain kompensaatiota. Ja jos tuo ei tepsi, niin uhkaile negatiivisella palautteella.
Taitaa sitten olla myöhäistä, annoin jo 1 pisteen palautteen ja kerroin palautteessa tuotteen ongelmasta. Avasin disputen vasta sen jälkeen. Eipä tuo onneksi ollut kuin 8 dollarin ostos. Jatketaan sitten kirjoittelua... Olen yhden eBay-myyjän kanssa kirjoitellut syyskuusta lähtien, on muka jo kaksi korvaavaa tuotetta lähettänyt. Pitääkin taas kohta kirjoittaa hänelle.
 
Taitaa sitten olla myöhäistä, annoin jo 1 pisteen palautteen ja kerroin palautteessa tuotteen ongelmasta. Avasin disputen vasta sen jälkeen. Eipä tuo onneksi ollut kuin 8 dollarin ostos. Jatketaan sitten kirjoittelua... Olen yhden eBay-myyjän kanssa kirjoitellut syyskuusta lähtien, on muka jo kaksi korvaavaa tuotetta lähettänyt. Pitääkin taas kohta kirjoittaa hänelle.
Hetkonen, onnistuitko tosiaan avaamaan disputen vai viestitteletkö vain myyjän kanssa? Jos sait ihan disputen auki niin siloin saatat olla vahvoilla. Kävin nyt vilkaisemassa tuolta ohjeista ja ilmeisesti disputen pystyy avaamaan vielä 15 päivän sisällä siitä kun on vahvistanut tuotteen vastaanotetuksi. Aikaisemmin dispute piti avata ennen vahvistamista mutta ilmeisesti käytäntö on muuttunut tai sitten muistan väärin.
 
Hetkonen, onnistuitko tosiaan avaamaan disputen vai viestitteletkö vain myyjän kanssa? Jos sait ihan disputen auki niin siloin saatat olla vahvoilla.
Alunperin minä painoin sitä Open Dispute nappia joka yhä oli siellä tilauksen vahvistamisen jälkeen, mutta tuo viestin lähetys myyjälle siitä silloin aukesi. Ja se dispute-nappi on yhä käytettävissä mutta siitä aukeaa tuo sama keskusteluruutu enkä näe siellä mitään "escalate to dispute" tms. painiketta. Täytyy vielä katsoa/lukea ohjeita ettei sitä olekin jossain ja myyjä yrittää pelata aikaa 15 päivän ajan.
 
No nyt selkisi, chattailin ja lähettelin screenshotteja Aliexpressin tukeen (joka toimii aikamoisen loistavasti) ja kyllä tuosta sai disputen päälle kun löysi oikean napin... Eli 15 päivän sisällä paketin saannin vahvistuksen jälkeenkin näköjään onnistuu.

Tilauslistassa oleva Open dispute avaa vain tuon keskustelun myyjän kanssa, mutta kun otti tuon tilauksen View details kohdan (josta aukeaa taas se sama keskusteluruutu myyjän kanssa) niin siinä on ihan samanlainen Open dispute nappi, mutta siitä sitten aukeaakin ihan oikea dispute. Enpä sitä tajunnut kokeilla aikaisemmin.

Ihme logiikka, siinähän pitäisi lukea escalate to dispute. Ja myyjä taisi tosiaan pelata aikaa. Pyysin sitten koko summan hyvitystä, kun ei aikaisempaan 5 dollarin hyvitykseen suostunut...

Niin ja minä olen tuolla aikaisemmin avannut kaksi disputea ja ne kyllä toimi suoraa tuosta pääruudusta. Ilmeisesti siellä on ominaisuus/bugi ettei tuo toimikaan jo vahvistetun tilauksen kanssa samalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia Alista vaatteista? Onko tullut mitä piti ja minkä laatuista?

Testitilauksien mukana aiemmin tilasin muutaman euron maksaneen disney prinsessa mekon lapselle ja se oli ainakin hyvä.
Ei sen huonompilaatuinen kuin mitä kaupoissa.

Lähinnä ajattelin jotain paitoja tai farkkuja tms koittaa.
20170201_074929.jpg
 
Pari hupparia oon ostanu netin syövereistä ja kyllähän ne on täyttä paskaa. Ei näytä sinnepäinkään kuin kuvassa ja materiaalit on ihan mitä sattuu sekä kaikki valmiiksi jo purkautumassa saumat
 
Onko jo ihan yleistä että kiinasta tilattavat tavarat kiertää viron kautta (verotuksen takia) vai onko se vain aliexpressin juttu? Tilasin alista tavaraa ja loppumatkan se tuli virosta. Kaverilla oli sama homma. Ebaystä ostettu tavara tuli taasen suoraan kiinasta...
 
Kiinasta saa sitä mitä tilaa: Jos ostat halvinta, kaikessa mistä voi säästää on säästetty. Yksinkertaisissa tuotteissa ei ongelmaa, mutta mikään vähänkään enemmän työtä vievä kangastuote on aika epäilyttävä niillä matalimmilla hinnoilla ja nahka ei tietenkään ole aitoa ennen kun oikeasti maksaa. Minulla on pari laukkua kiinasta. Parin kympin pieni matkakassi on ihan kelvollista kangasta ja tekonahkaa, eivätkä edes suoranaisesti valehdelleet että olisi aitoa nahkaa: GENUINE LEATHER-mainos koski suhteellisen selvästi vain pientä firman logolappua kun sivun luki tarkasti. Neljän kympin "kameralaukku" (myyvät samaa irtoinsertin kanssa ja ilman) sen sijaan sisältää jo oikealta nahalta tuntuvat nahkaosat ja kangaskin on yllättävän kelvollista. Halpojahan nuo eivät suoranaisesti olleet kun katsoo mihin hintaan ryönää Kiinasta saa, mutta näissä laatu alkaa olemaan sitä tasoa että vastaavia voisi Suomessa nähdä kaupassa.
 
Onko jo ihan yleistä että kiinasta tilattavat tavarat kiertää viron kautta (verotuksen takia) vai onko se vain aliexpressin juttu? Tilasin alista tavaraa ja loppumatkan se tuli virosta. Kaverilla oli sama homma. Ebaystä ostettu tavara tuli taasen suoraan kiinasta...

Rahtaavat kontin Eurooppaan ja laittavat sisältä paketit eteenpäin. Verotussyistä näin. Samaa on tapahtunut Alankomaiden kautta jo pidempään ja jotkut myyjät taitavat kierättää jopa Suomen kautta.
 
Kokemuksia Alista vaatteista? Onko tullut mitä piti ja minkä laatuista?

Lähinnä ajattelin jotain paitoja tai farkkuja tms koittaa.
Kahdet Nian Jeep -merkkiset farkut olen tilannut, maksoivat reilut 20e/kpl. Farkut ovat mitä pitikin ja näppituntumalta kangas ja ompeleet vaikuttavat laadukkailta. Ovat olleet lähes päivittäisessä käytössä melkein vuoden päivät eikä kulumia vielä näy. Tämän perusteella voin suositella.
 
Nyt "Amy" on pahoittanut mielensä kun pyysinkin koko summaa...
Tänään oli kuitenkin dispute hyväksytty/suljettu ja siitä pitäisi tulla koko summa takaisin minulle. Nyt ei enää harmita.

Vahingosta viisastuneena en taatusti enää 18650 akkuja Kiinasta/ulkomailta tilaa. Piti olla 4000mAh, testasin niitä muutaman kerran ja ne oli 1200mAh. En toki 4000:tta odottanutkaan vaan edes jotain yli 2000 arvoa. Eipä aikoinaan eBaysta ja DX:stä tilatut noin surkeita ikinä ollut. Parempia saa jostain loppuunajetusta kannettavan akkupaketista, ehkä nuo sellaisesta olikin...
 
Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat postimyyntilähetykset muuttumassa verollisiksi
Kaikki EU:n ulkopuolelta tulevat postimyyntilähetykset muuttumassa verollisiksi
Uudistuksen tavoitteena on tasavertaistaa verkkokauppojen kilpailua ja kerätä seitsemän miljardin verot.

EU aikoo suitsia verkkokauppojen pakettirallia muuttamalla vähäarvoisetkin postimyyntilähetykset verollisiksi. Muutoksen on tarkoitus tulla voimaan neljän vuoden kuluttua, eli vuonna 2021.

Uudistuksen tavoitteena on tasavertaistaa nettikauppojen keskinäistä kilpailua riippumatta niiden sijainnista maailmankartalla.

Muutos toisi verotuksen piiriin EU:n ulkopuolelta tilattavat alle 22 euron tuotteet, jotka nykylainsäädännössä ovat verovapaita. Tällä hetkellä EU:n ulkopuolella toimiva verkkokauppa voi veroedun ansiosta myydä tuotteensa EU-kansalaisille selkeästi halvemmalla kuin EU:n sisäpuolella toimiva kilpailija.

– Halpapakettien ralli on kasvava ongelma koko EU:n alueella. Verkkokaupan kautta kolmansista maista EU:hun virtaa yhä suurempia määriä tavaraa, sanoo hallitusneuvos Tommi Parkkola valtiovarainministeriöstä.

Komission laskelmien mukaan vähäarvoisen tuontitavaran verovapaudesta luopuminen kasvattaisi verotuloja EU:ssa noin seitsemän miljardia euroa. Suomelle tämä tarkoittaisi 107 miljoonaa lisäeuroa valtion verokassaan.

Komissio teki postimyynnin verorajojen poistamista koskevan esityksen viime joulukuussa. Ehdotus on neuvoston käsittelyssä, päätös asiasta syntynee vuoden sisällä.

– Suomi kannattaa vähäarvoisten tuotteiden tuontiverovapauden poistamista EU:ssa, kunhan muutos saadaan käytännön tasolla onnistumaan, Parkkola toteaa.

Direktiivimuutos toisi ratkaisun myös suomalaisten verkkokauppojen innostukselle hyödyntää postimyynnissä Ahvenanmaan kohtelua EU:n ulkopuolisena alueena.

Nyt tulli on paljastanut Suomen ensimmäisen Ahvenanmaan verorajaan liittyvän talousrikosrikosvyyhdin.
 
Hoitaisivat varmaankin tullissa samalla tavalla kuin kela, toimeentulotuet siirtyivät kelaan ja samalla henkilöstöllä. :D Tulee ihan hyvin lisähommaa jos kaikki euron nyssäkät pitää käydä läpi ja lähettää kirje tulliselvityksestä jne., meinaavatkohan ihan oikeasti jäädä plussalle tuosta?

Itse selaillut joutessani ebayta yms. ja tilaillut jotain pieniä kamoja joita ei ole hinnan puolesta järkeä ostaa Suomesta. Eilen tuli 4e työntömitta ja pari päivää sit 2e leipälauta.
 
Jos tuote maksaa 70 senttiä postikuluineen niin tulli/posti lähettää postitse lapun, jossa oli yliammuttu arvio siitä, mitä roskasta haluavat, että postittavat perille tai sitten tullaa itse tuotteen sähköisesti. Näinhän se on toiminut, jos tulli pongaa yli 22 euron tilauksen. Tuon uudistuksen jälkeen alkaa varmaan arvioiden massapostitus ja tulee lisää työpaikkoja tulliin/postiin.

Kyseenalaistan vain tuota kansalaisiin kohdistuvaa näpertely vittuilua, että vaikka jotain veroa tulisikin valtion kirstuun niin valtion kulut ainakin lisääntyy.

En nyt oikein käsittänyt, että miten tämä uudistus liittyisi Ahvenanmaahan?

Tuollahan on muitakin säälittäviä saaria, joissa on verovapaus tuotteen arvollakaan ei ole rajoja? Verovapaa huvijahti?--> EU:n tulli- ja veroalue
 
Ahvenanmaalta viedään paljon suomeen ja eurooppaan verottomia alle 22€ tuotteita. Yksi paikka monista.
Verotus tapahtuu maahan tuodessa. Veikkaan että tulee minimivero esim 5€ kaikille alle 40€ tuotteille. Oli tuotten hinta vaikka 1euron
 
Hmm, koskeekohan toi nyt sit briteistä tilaamista, jahka ne EU:sta poistuu ?
Koskee, mutta eroon menee vielä monta vuotta.
Itse selaillut joutessani ebayta yms. ja tilaillut jotain pieniä kamoja joita ei ole hinnan puolesta järkeä ostaa Suomesta. Eilen tuli 4e työntömitta ja pari päivää sit 2e leipälauta.
Eikä yleensä pelkkä hinta, mutta Aasian 0€ postikulut päälle niin homma on selvä.
 
Ei tuo alv+tulli kiinanroskalle tasavertaista kilpailua juuri yhtään, jos hintaero suomeen on kymmenkertainen.

:kahvi:
 
Mitähän ihmettä nyt sitten. Ensimmäistä kertaa mokomasta Alista tilasin ja tuote on jo saapunut Suomeen, mutta nyt tilanne muuttunut: Undeliverable in destination country. WTF? Mitään yritystä toimittaa minulle en ole havainnut. :facepalm:

2017.02.28 16:42 (GMT-7): Undeliverable in destination country
2017.02.28 16:42 (GMT-7): FI - Helsinki - Unsuccessful Delivery
2017.02.28 10:36 (GMT-7): 【00000】Item has been registered.
2017.02.27 18:36 (GMT-7): Item has been registered.
2017.02.25 17:50 (GMT-7): 【Helsinky】FI - Helsinky - Arrival at inward office of exchange
2017.02.25 01:50 (GMT-7): FI - Helsinky - Arrival at inward office of exchange
...
 
Mitähän ihmettä nyt sitten. Ensimmäistä kertaa mokomasta Alista tilasin ja tuote on jo saapunut Suomeen, mutta nyt tilanne muuttunut: Undeliverable in destination country. WTF? Mitään yritystä toimittaa minulle en ole havainnut. :facepalm:

2017.02.28 16:42 (GMT-7): Undeliverable in destination country
2017.02.28 16:42 (GMT-7): FI - Helsinki - Unsuccessful Delivery
2017.02.28 10:36 (GMT-7): 【00000】Item has been registered.
2017.02.27 18:36 (GMT-7): Item has been registered.
2017.02.25 17:50 (GMT-7): 【Helsinky】FI - Helsinky - Arrival at inward office of exchange
2017.02.25 01:50 (GMT-7): FI - Helsinky - Arrival at inward office of exchange
...

Koitappa seurantakoodia Postin seurannassa ja katso mitä sanoo. Tuo näyttää Aliexpressin seurannalta, mutta koska seuranta näyttää tapahtumia Suomesta, se on lähestulkoon varmasti näkyvissä myös Postin seurannassa. Jos on ja vaikuttaa pahalta, voi koittaa soitella Postiin tai käyttää chat-asiakaspalvelua.

Veikkaan tekstien perusteella että seurantakoodi loppuu "EE", eli tuo kulkee Viron postilla. Todennäköisesti mallilla konttiin Kiinassa, kontti Viroon, Virosta postitus etenpäin paikallisella. Itselleni tuli EE-loppuisella koodilla epäilykseni mukaan noin paketti noin maanantaina ja on tullut aiemminkin.
 
Kannattaa tosissaan käyttää http://www.17track.net palvelua pakettien seuraamiseen, oletettavasti tuo Kiinan poikien seuranta luulee että "Paketti on saapunut toimipaikkaan" ilmoitus tarkoittaa että pakettia ei voitu toimittaa.

Tuli tällä viikolla scart hdmi adapteri ja sen paketin päällä oli keltainen tarra, jossa luki jotain, että sisältö ei täytä EU säädöksiä, mutta perille kuitenkin tuli.
Kyseinen tarra tarkoittaa että paketti ei täytä EU:n vapaakaupan säännöksiä, vaikka paketti omaakin EU:n sisäisen seurantakoodin.
 
Oliko nimessä ja osoitteessa paljon ääkkösiä, joka on voinut tehdä osoitteesta sekamelskan?

Mitä tilasit? Sisälsikö mahdollisesti jotain suomessa kiellettyä (akkuja)?
Ei mitään kiellettyä. Eikä ääkkösiä yhtään.


Koitappa seurantakoodia Postin seurannassa ja katso mitä sanoo. Tuo näyttää Aliexpressin seurannalta, mutta koska seuranta näyttää tapahtumia Suomesta, se on lähestulkoon varmasti näkyvissä myös Postin seurannassa.
Enpä ymmärtänyt tätä kokeilla. Nyt kokeilin, ja siellähän se postissa Postin haun mukaan odottelee. :)
Edit. Oli tosiaan EE-päättyvä koodi.


Kannattaa tosissaan käyttää http://www.17track.net palvelua pakettien seuraamiseen, oletettavasti tuo Kiinan poikien seuranta luulee että "Paketti on saapunut toimipaikkaan" ilmoitus tarkoittaa että pakettia ei voitu toimittaa.
Tämä ei löytänyt lähetystä ollenkaan.

Minä kiitän lämpimästi kaikkia teitä vastanneita.:tup:
 
3 viikkoa sitten alista tilatut tilpehöörit tipahti eilen postiluukusta. Tyytyväinen olen :tup: Koskaan ei kyllä ole ollut ongelmia alin, dx:n tai ebayn kanssa.
 
Tämä ei löytänyt lähetystä ollenkaan.

17track ja vastaavat tunnistavat koodin perusteella minkä maan postin sivuilta etsiä ja Viron posti on joku spesiaalitapaus 17trackin silmissä: Sinne pitää käsin kertoa onko paketti perus-Omniva vai Omniva (worktrace) tms. Oikea vastaus AliExpress-paketeille on ollut tähän mennessä jälkinmäinen.

Jos tuon asettaisi oikein, se löytäisi ensin Omnivan seurannasta paketin ja kertoisi sen seurannan tiedot ja kalastelisi sieltä kohdemaaksi Suomen ja hakisi sieltä Suomen tiedot. Suosittelen lämpimästi itsekin tämän palvelun käyttöä kaikille kirjatuille Kiinan lähetyksille (XX#########YY jossa YY on maakoodi).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom