Alienware esitteli 34-tuumaisen ultrawide-pelinäytön Samsungin QD-OLED-paneelilla

Sitten mennään taas kuvasuhteessa takaisin perinteisempään suuntaan, joten riittäisi että kamerakulmaa toisi kauemmas. UW:n etu on aina se, että horisontaalisesti saadaan lisää informaatiota.
Ja normaalin kuvasuhteen etu on aina se, että saadaan vertikaalisesti lisää informaatiota. Ihmisen silmän kuvasuhde on n. 1:1.
 
Ja normaalin kuvasuhteen etu on aina se, että saadaan vertikaalisesti lisää informaatiota. Ihmisen silmän kuvasuhde on n. 1:1.
Sillä vertikaalisesta taivasinformaatiosta vain hyötyy usein paljon vähemmän kuin horisontaalisesta, siksihän nämä on keksitty. Toiset tykkää toisesta, koko näkökentän peittävää näyttöä kun vaikea toteuttaa ilman VR:ää.
 
Terävissä kontrastirajoissa on värivääristymiä rgb lcd paneelillakin, joskin vain vaaka tai pystysuunnassa, näissä taas molemmissa.
Teksti näyttänee melko kauhealta jos on tottunut clear/truetypeen.
Eiköhän tämä pelaamiseen ja leffoihin ole varsin mainio, mutta jos edes sekundääritarkoituksena on lukea nettisivuja / pdf:iä / tehdä töitä, niin suhtautuisin vähän tosiaan varauksella.

220dpi versio ajettuna jollain 200% skaalauksella varmaan korjaisi tämän ”ongelman”.
 
Ei se silmän/näön "kuvasuhde" ole mitenkään yksinkertainen asia:
 
Huomattavasti suurempiin ongelmiin sitä kyllä pelien tai katselumukavuuden yhteensopivuuden kanssa ajautuu, jos jysäyttää keskiverto työpöydälle suoran +48" 16:9 tms. ruudun sellaisenaan. Ei todella ole immersoiva tai hyvä pelikokemus. 3-ulotteinen kuva simuloituna 2-ulotteisella pinnalla vaatii aina kameran jonka perspektiiviä ei voi vain loputtomasti vetää taaksepäin samanaikaisesti horisontaalisella ja vertikaalisella akselilla. 3D ja VR maailmoissa sitten mahdollisempi ajatus laajentaa sitä visiota joka suuntaan.

Ne ultrawide-näyttöjen kaarevuudet ja ylipäätään ultrawiden konsepti on kyllä luotu ihan järkiperustein. Mutta ei pysty kyllä tätä taas rautalangasta vääntämään, kun ei ne jäärien mielipiteet siitä ikinä mihinkään. Koittavat sitten aikanaan pitkän kaavan kautta väärät vaihtoehdot ensin läpi.
 

Liitteet

  • aspect-ratio-vs-size.jpg
    aspect-ratio-vs-size.jpg
    1,2 MB · Luettu: 184
Eikö teillä ota niskoihin isot (+36") 16:9 näytöt työpöytäkäytössä, jotenkin vaivalloista katsoa kovin yläviistoon.
 
42" OLED-televisio voi työkäytössä olla hankala, jos yläreuna on niin korkealla, ettei osaa kuvaruudusta halua ergonomian vuoksi käyttää. Pelatessa vastaavaa haittaa ei ole, kun katse on pääosin fiksoitunut ruudun keskelle, ja yläreunoihin vilkaistaan vain harvakseltaan. Siksipä matala ja leveä näyttö sopii paremmin työkäyttöön kuin pelaamiseen. Tässä tapauksessa siis työkäyttöön sopivaan formaattiin on laitettu pelinäytön sisuskalut...
 
42" OLED-televisio voi työkäytössä olla hankala, jos yläreuna on niin korkealla, ettei osaa kuvaruudusta halua ergonomian vuoksi käyttää. Pelatessa vastaavaa haittaa ei ole, kun katse on pääosin fiksoitunut ruudun keskelle, ja yläreunoihin vilkaistaan vain harvakseltaan. Siksipä matala ja leveä näyttö sopii paremmin työkäyttöön kuin pelaamiseen. Tässä tapauksessa siis työkäyttöön sopivaan formaattiin on laitettu pelinäytön sisuskalut...
Enpä tuollaista hankaluutta ole havainnut, nyt kun ole ollut pelkästään etätöissä reilut 2 vuotta. Näyttöinä on tuona aikana ollut 40 ja 48-tuumaiset televisiot. Läppäri on kiinni, kun sen 14-tuumaista näyttöä en jaksa tihrustaa.
Enemmän eri sovelluksia saa samanaikaisesti näkyviin, eikä sen katseen siirtäminen toiseen ikkunaan nyt kovin vaivalloista voi olla (onnistuu yleensä päätäkään kääntämättä).

Lisäksi, tätä nykyistä 48-tuumaista voi katsella juuri sen verran etäältä, ettei näyttöpäätelaseja tarvitse (lähes kaikilla kun jossakin vaiheessa alkaa ikänäkö vaivaamaan - itselläni alkoi kauan sitten eli tuossa reilun 42 vuoden ikäisenä).
Ainoa hankaluus tulee 4K-resoluutiosta, jota pitää Teams palavereissa välillä vaihtaa 1080p:ksi (Teamsia käytetäessä 4K kun skaalautuu muiden osapuolten 1080p-näytöissä turhan pikkuriikkiseksi, mutta tämä ei varsinaisesti ole näytön koon aiheuttama ongelma).

Itselläni on tallessa vanhat Apple 2+ ja IBM PC alkuperäisnäyttöineen (12- ja 13-tuumaisia). Täytyy ihmetellä, miten niitä on joku päivätyökseen joskus jaksanut tuijottaa (varsinkaan, kun aktiivinen kuvapinta-ala on ollut paljon noita ilmoitettuja tuumia pienempi).
 
3-ulotteinen kuva simuloituna 2-ulotteisella pinnalla vaatii aina kameran jonka perspektiiviä ei voi vain loputtomasti vetää taaksepäin samanaikaisesti horisontaalisella ja vertikaalisella akselilla.
Ei sitä tosiaan tarvi yhtään kauemmaksi vetää kuin näillä ultrawideillä on vedetty. Siis jos on esim. yhtä leveä 4:3 ruutu. Osa peleistä ei tietty anna kontrolleja tuohon, joka on valitettavaa. Samat pelit usein näyttää perseeltä ultrawidelläkin, samasta syystä.
 
Ei sitä tosiaan tarvi yhtään kauemmaksi vetää kuin näillä ultrawideillä on vedetty. Siis jos on esim. yhtä leveä 4:3 ruutu. Osa peleistä ei tietty anna kontrolleja tuohon, joka on valitettavaa. Samat pelit usein näyttää perseeltä ultrawidelläkin, samasta syystä.

Makunsa kullakin tietysti enkä minä ainakaan ultrawideä ole pakottamassa. Olen omakohtaiseti koittanut isoa 16:9 näyttöä (55" 4K telkkua) lähietäisyydeltä koska en uskonut hyvällä, ettei se toimi. Sen ku säätää fovia. Ei toiminut. Tai toimi se tietty jonkun verran. Mutta jopa enemmän käytännön hankaluutta sen kanssa on kuin minkään ultrawiden. Aiemmin laitettu kuva havainnollistaa miksi esim pelikäyttö ongelmista.

Peleissä vaikka tottakai ultrawidellä ruudun reunoilla kuva vääristyy. En itse koe sitä järin häiritsevänä 115cm leveän ruudun edessä jonka lähellä istun joka kaareutuu ympärilleni. En minä niitä reunoja ikäänkuin fyysisesti katso. Ne vain ovat siellä. Ruokana ääreisnäölle. Hiirellä liikkuu katse.

Jos fyysisesti saman kokoisen keskiosan haluaisi vaikkapa saman levyiselle 16:9 ruudulle (eli 55/65":lle.) Täytyy pelistä löytyä todella ekstreme fov-slider mikäli haluat jälleen ruudun keskiosan vastaamaan tuollaista 27"/32" perinteistä monitoria. Vaikka sellainen vielä löytyisi, niin tulet kyllä huomaamaan, että vatsa ja aivot tulevat viimeistään siinä vaiheessa oksentamaan verta kun lähdet pelissä juoksentelemaan ja heiluttamaan hiirtä. Korostuneesti koska ruutu on tasainen. Kun lykkäät saman määrän vääristymää ei pelkästään reunoille, vaan nyt myös ylös ja alas - on meno kyllä tosi rajua. Puhumattakaan siitä, että ruudun saisi mitenkään työpöydällä edes keskiöityä siten, että silmät olisivat kutakuinkin ruudun keskiosan korkeudella. Todella vaikea uskoa, että siitä kukaan voisi tykätä. Olen siis itsekkin varmasti joskus väittänyt ultrawideä ja kaarevia ruutuja vähän hömpäksi. Kantapään kautta saa opetella. Liian iso on liian iso.
 
Ei sitä tosiaan tarvi yhtään kauemmaksi vetää kuin näillä ultrawideillä on vedetty. Siis jos on esim. yhtä leveä 4:3 ruutu. Osa peleistä ei tietty anna kontrolleja tuohon, joka on valitettavaa. Samat pelit usein näyttää perseeltä ultrawidelläkin, samasta syystä.

Siis jos meinasit samat reunadatat 16:9 näytöllä nähdä kuin UW niin pakkohan fovia vetää isommalle kuin UW näytössä koska näytön sivuilla on vähempi näyttöä? Ja kovin kun fovia pumppaa ylös niin alkaa kalansilmävääristymää tulemaan.
 
Siis jos meinasit samat reunadatat 16:9 näytöllä nähdä kuin UW niin pakkohan fovia vetää isommalle kuin UW näytössä koska näytön sivuilla on vähempi näyttöä? Ja kovin kun fovia pumppaa ylös niin alkaa kalansilmävääristymää tulemaan.
Joissain peleissä FOV:ia voi säätää erikseen pysty- ja vaakasuunnassa. Vääristymät voi periaatteessa laskea pois jos peli sattuisi tukemaan täydellisesti projektio-asetusten säätämistä, mutta tyyliin iRacing taitaa olla ainoa jossa noita asetuksia on yhtään enempää.
 
Aiemmin laitettu kuva havainnollistaa miksi esim pelikäyttö ongelmista.
Jee, siinä FOVia ei oltu säädetty vastaamaan isomman kuvakulman täyttävää näyttöä. Typerää moinen.
Korostuneesti koska ruutu on tasainen.
Miksei kaareva?
Vaikka sellainen vielä löytyisi, niin tulet kyllä huomaamaan, että vatsa ja aivot tulevat viimeistään siinä vaiheessa oksentamaan verta kun lähdet pelissä juoksentelemaan ja heiluttamaan hiirtä.
Kaikilla ei ole liikepahoinvointia, ei kannata yleistää.
Puhumattakaan siitä, että ruudun saisi mitenkään työpöydällä edes keskiöityä siten, että silmät olisivat kutakuinkin ruudun keskiosan korkeudella.
Nykyinen ultrawidesi siis on pohjasta kiinni pöydässä? Luulisin että siinä on paljonkin käyttämätöntä tilaa.
Siis jos meinasit samat reunadatat 16:9 näytöllä nähdä kuin UW niin pakkohan fovia vetää isommalle kuin UW näytössä koska näytön sivuilla on vähempi näyttöä?
Ei. Säädetään samaan asentoon, suhteessa näytön fyysiseen kuvakulmaan. Tällöin UW:ssa on vain vähemmän näyttöä ylhäällä ja alhaalla.

Ja kovin kun fovia pumppaa ylös niin alkaa kalansilmävääristymää tulemaan.
Missä pelissä kalansilmävääristymää tulee? En itse muista äkkiseltään yhtäkään peliä viime vuosilta joissa piirto ei olisi rectilineaarista. Splinter cell chaos theoryssä tais olla ns. kalansilmärendaus (curvilinear) yönäkölaitteissa, mutta muuten on ollu aika kuollutta tuon osalta.
 
Ei. Säädetään samaan asentoon, suhteessa näytön fyysiseen kuvakulmaan. Tällöin UW:ssa on vain vähemmän näyttöä ylhäällä ja alhaalla.


Missä pelissä kalansilmävääristymää tulee? En itse muista äkkiseltään yhtäkään peliä viime vuosilta joissa piirto ei olisi rectilineaarista. Splinter cell chaos theoryssä tais olla ns. kalansilmärendaus (curvilinear) yönäkölaitteissa, mutta muuten on ollu aika kuollutta tuon osalta.
Siis eihän Ultrawide leikkaa mitään 16:9 kuvasta pois vaan lisää sivuille extra tilaa/dataa, siksi kuvasuhde on 21:9. Nyt en ole varma mitä tarkalleen tarkoitat.

Eiköhän vääristymää tulee kaikissa jahka fovia nostetaan tarpeeksi, henkilökohtaisesti en yli 100 asteen tykkää mennä.



Untitled.png
 
Siis eihän Ultrawide leikkaa mitään 16:9 kuvasta pois vaan lisää sivuille extra tilaa/dataa, siksi kuvasuhde on 21:9. Nyt en ole varma mitä tarkalleen tarkoitat.

Eiköhän vääristymää tulee kaikissa jahka fovia nostetaan tarpeeksi, henkilökohtaisesti en yli 100 asteen tykkää mennä.



Untitled.png
Vääristymää ei tule jos näyttö kattaa silmien näkökentästä saman alan kuin mikä fov-asetus on - tietysti pelistä / softasta riippuen että miten FOV tarkalleen mitataan.

Jos esim. vaakasuora FOV-asetus on 80 ja siirrät pään sellaiseen kohtaan että näyttö peittää 80 asteen kulman vaakasuunnassa, niin jos pelin FOV-projektiot on laskettu oikein, niin nuo fov-vääristymät korjautuvat silmän näkökulmasta oikeaksi.

Sitten jos käytössä on 1m kaarevuussäteinen ultrawide, niin vaaka-fov voi olla jo turkasen iso ilman, että kuva sinänsä vääristyy katsojan perspektiivistä.
 
Eiköhän vääristymää tulee kaikissa jahka fovia nostetaan tarpeeksi, henkilökohtaisesti en yli 100 asteen tykkää mennä.
Kalansilmävääristymän kanssa noilla vaan ei ole yhtään mitään tekemistä.

Siis eihän Ultrawide leikkaa mitään 16:9 kuvasta pois vaan lisää sivuille extra tilaa/dataa, siksi kuvasuhde on 21:9. Nyt en ole varma mitä tarkalleen tarkoitat.
Siis eihän 16:9 kuva leikkaa mitään 21:9 kuvasta pois, vaan lisää ylös ja alas extra tilaa/dataa. 16:9 on jotakuinkin sama kuin 21:12, jos jostain syystä haluat noilla suhdeluvuilla perustella heittojasi.

21:9 on muuten sama kuin 7:3, mutta se ei tarkoita että se olisi jotenkin pienempi kuin 16:9. Nuo luvut vain kertovat että millaiset mittasuhteet ruudulla on, eivät sitä että mitä kyseiselle ruudulle piirretään.
 
Älkää vääntäkö turhaan lillukanvarsista, pelistä riippuu kumpi "lisää dataa" toiseen verrattuna, molemmat voivat pitää paikkansa.
 
Älkää vääntäkö turhaan lillukanvarsista, pelistä riippuu kumpi "lisää dataa" toiseen verrattuna, molemmat voivat pitää paikkansa.
.. ja jos ei tuo lisää dataa, ei se tue UW-näyttöä kuten tarkoitus.
 
.. ja jos ei tuo lisää dataa, ei se tue UW-näyttöä kuten tarkoitus.
.. ja jos ei tuo lisää dataa 16:9 näyttöön vrt. UW (jotain asetusta muuttamalla), niin se ei tue isoja näyttöjä kuten on tarkoitus. Jotain konffiparametria muuttamalla saa melkein kaikki pelit toimimaan toivotulla tavalla, UW foorumeilta vaan kysymään että miten saa FOVin puukotettua kuntoon.
 
.. ja jos ei tuo lisää dataa 16:9 näyttöön vrt. UW (jotain asetusta muuttamalla), niin se ei tue isoja näyttöjä kuten on tarkoitus. Jotain konffiparametria muuttamalla saa melkein kaikki pelit toimimaan toivotulla tavalla, UW foorumeilta vaan kysymään että miten saa FOVin puukotettua kuntoon.
Isoja näyttöjä? Tarkoitat 16:10 ja 4:3? Näytön tuumakoolla kun ei ole väliä, resoluution kuvasuhde ratkaisee.
 
Isoja näyttöjä? Tarkoitat 16:10 ja 4:3? Näytön tuumakoolla kun ei ole väliä.
Tarkoitan fyysisesti isoja näyttöjä lähellä katsojaa. Ns. ison kuvakulman näyttöjä. Millään tietyllä kuvasuhteella ei ole juurikaan merkitystä tässä keskustelussa.
 
.. ja jos ei tuo lisää dataa 16:9 näyttöön vrt. UW (jotain asetusta muuttamalla), niin se ei tue isoja näyttöjä kuten on tarkoitus. Jotain konffiparametria muuttamalla saa melkein kaikki pelit toimimaan toivotulla tavalla, UW foorumeilta vaan kysymään että miten saa FOVin puukotettua kuntoon.

Lopetetaan aiheesta keskustelu. Mutta voitko linkkaa mulle vaikka vielä yksärillä missä näitä foorumeita on, mitkä ovat keskittyneet tälläisiin puukotuksiin - että poikkeuksellisen isosta 16:9 monistorista saadaan käytännöllinen lähimonitori fov-puukotuksilla FPS peleissä. Sulla kumminkin näyttää olevan tietoa ja ymmärrystä aiheesta aika paljon. Olen itse googletellut ja yrittänyt tuloksetta aikoinaan. En ole ikinä törmännyt tällaiseen demoon tai nähnyt mitään toimivaa toteutusta ja aihe kumminkin kiinnostaa paljon.

Paraskin skenaario on useimmiten kutakuinkin tämä, vaikka esim. kuvan pelissä ei ole oikeasti edes mahdollista palvelimella näin pelata kun vaatii kooditilan avaamisen tuo 16:9 toteutus. Ja toki - näyttää...
 

Liitteet

  • fov-problem-demo.jpg
    fov-problem-demo.jpg
    136,7 KB · Luettu: 92
Viimeksi muokattu:
Tarkoitan fyysisesti isoja näyttöjä lähellä katsojaa. Ns. ison kuvakulman näyttöjä. Millään tietyllä kuvasuhteella ei ole juurikaan merkitystä tässä keskustelussa.
Eli tarkoitat vähän kuin autopeleissä saat kuvan kauemmas autosta. Tuo toimii kolmannen persoonan peleissä, mutta suoraan pelaajan silmin vähän vaikea toteuttaa ilman kalansilmä-efektiä.
 
Ja toki - näyttää...
Näyttää kauhealta jos on liian pieni näyttö liian kaukana. Oikein säädettynä näyttää täysin luonnolliselta, kunhan katse pysyy lähellä ruudun keskipistettä, ihan samalla tavalla kuin noissa UW näytöissäkin. CSGO tosiaan tulkitsee laajan FOV:n huijauksena, eikä sitä turnauksissa saa edes UW näytöillä pelata, joka on melko valitettavaa. Samasta syystä esim. joku starcraft näyttää ihan perseeltä.

Mutta voitko linkkaa mulle vaikka vielä yksärillä missä näitä foorumeita on, mitkä ovat keskittyneet tälläisiin puukotuksiin - että poikkeuksellisen isosta monistorista saadaan käytännöllinen lähimonitori fov-puukotuksilla FPS peleissä.
Kaikki pelit joissa homma hoituu joko hack tai .ini menetelmällä on useimmiten mahdollista saada toimimaan isolla FOV asetuksella muillakin kuin UW kuvasuhteilla. Pelit joissa lukee native, saattaa saada pelin sisältä säädettyä arvot kohdilleen, tai sit joutuu jotain .ini tiedostoja puukottamaan. Kaikkia pelejä ei tosiaan saa valitettavasti tuunattua kuntoon.

Eli tarkoitat vähän kuin autopeleissä saat kuvan kauemmas autosta. Tuo toimii kolmannen persoonan peleissä, mutta suoraan pelaajan silmin vähän vaikea toteuttaa ilman kalansilmä-efektiä.
Mikä ihmeen kalansilmä-efekti? Anna edes yksi esimerkki. Kaikki suorat viivat piirtyvät suorina viivoina edelleen ja kalansilmäefektiä ei ole missään.
Tässä vielä linkki aiheeseen, niin puhutaan samasta asiasta.
Oikea termi sille mitä yrittänet sanoa on 'wide angle perspective distortion'. Kalansilmävääristymä on hyvin spesifi termi, ja sitä olisi hyvä käyttää vain tilanteissa joissa siitä on oikeasti kyse.
 
.Mikä ihmeen kalansilmä-efekti? Anna edes yksi esimerkki. Kaikki suorat viivat piirtyvät suorina viivoina edelleen ja kalansilmäefektiä ei ole missään.
Tässä vielä linkki aiheeseen, niin puhutaan samasta asiasta.
Oikea termi sille mitä yrittänet sanoa on 'wide angle perspective distortion'. Kalansilmävääristymä on hyvin spesifi termi, ja sitä olisi hyvä käyttää vain tilanteissa joissa siitä on oikeasti kyse.
Eli ymmärsit lopulta mitä tarkoitin. Ainoa keino laajentaa näkymää joka suuntaan ilman kuvan vääristymistä on siirtää kuvaajaa kauemmas kohteesta tai laajentaa näyttöä haluttuun suuntaan. UW:lla laajennetaan näytön kykyä näyttää kuvaa horisontaalisesti ilman tätä siirtymistä kauemmas kohteesta samalla välttäen vääristymät.

Aina samaa vääntöä UW:sta, ei kaikkien tarvitse siitä tykätä.
 
Eli ymmärsit lopulta mitä tarkoitin.
Ensi kerralla kannattaa käyttää oikeita termejä, niin ei tule väärinymmärryksiä.


Ainoa keino laajentaa näkymää joka suuntaan ilman kuvan vääristymistä on siirtää kuvaajaa kauemmas kohteesta tai laajentaa näyttöä haluttuun suuntaan.
Jep. Näyttöä voi laajentaa kaikkiin suuntiin yhtä aikaisesti.
UW:lla laajennetaan näytön kykyä näyttää kuvaa horisontaalisesti ilman tätä siirtymistä kauemmas kohteesta samalla välttäen vääristymät.
Ja ns. UW & UT näytöllä laajennetaan kuvaa sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti. Jos vääristymät häiritsevät, niin näytön kuvakulman ja pelin asetusten välillä on dissonanssia. Ihan samalla tavalla ne ultrawiden laidat vääristävät, et vain katso niitä jatkuvasti.
Aina samaa vääntöä UW:sta, ei kaikkien tarvitse siitä tykätä.
Aina samaa vääntöä UW&UT näytöistä. Ei tarvitse tosiaan tykätä. Littana ja kropattu näyttö on joillekkin ihan hyvä valinta.

Tämä uutisen näyttö menee kyllä ostoon, ellei vastaavaa tehdä paremmalla kuvasuhteella, sen verran ylivertainen vehje. 55” QD oled töllöt on turhan kalliita ja eivät enää fyysisesti mahdu työhuoneeseen käyttökelpoisella katseluetäisyydellä.
 
Mielenkiintoinen näyttö kyllä, muttei välttämättä sovi joka käyttöön. Kuten työnäytöksi, leffa- tai konsolikäyttöön tai kovin valoisaan honeeseen.
 
Mielenkiintoinen näyttö kyllä, muttei välttämättä sovi joka käyttöön. Kuten työnäytöksi, leffa- tai konsolikäyttöön tai kovin valoisaan honeeseen.

On kyllä Alienware tehnyt outoja ratkaisuja tuon kanssa. Ehkä odottaisin muiden valmistajien QD-OLED näyttöjä, toki paneeliin itseensä liittyvät "ongelmat" on niissäkin.
 
Onko tuo kolmion muotoon aseteltu alipikselijärjestys ihan tämän paneelityypin pakollinen ominaisuus, vai pystyisiköhän tämmöisen tekemään perinteisellä neliön mallisellakin asettelulla?
 
Jos sen tekee eri muotoon, niin noi värivirheet tulisi vain erilaisella sisällöllä. Oikeasti ongelma on vain siinä että cleartype ei tuota tue. Ihan varmasti ton voisi mielivaltaisella asettelulla tehdä, tuo valittu on varmaan jossain asioissa taas parempi jos verrataan perinteisen lcd töllön rgb pystypalkkeihin. Ja ei cleartype toimi oikein noilla wrgb paneeleillakaan, joten arpa on tyhjä oli mikä tahansa kuluttaja-oledi toimistokäytössä, mitä nyt vähän vähemmän paska.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi, että tuon alipikselihomman voisi softan puolella korjata. Käyttöjärjestelmälle pitäisi vaan lisätä tuki tuonlaiselle alipikselijärjestelylle. Tosin tuo tietty aika paljon siitä kiinni kuinka standardiksi tuo tulee, jos tää monitori on ainoa jossa alipikselit on järjestetty tuolla tavalla niin turha odottaa tukea, mutta jos kaikki QD-OLED-näytöt käyttää tuota niin luulisi että tuki tulisi jossain vaiheessa.
 
Suurimmat ongelmat korjautuisivat ihan vaan sillä, että resoa nostettaisiin ylemmäs.

Mitä ylemmäs desktop-käytön dpi tulee, sitä vähemmän noi värivirheet näkyvät. Windowssin skaalausta vaan sitten ylemmäs, niin kaikki pysyy saman kokoisena.

5160 x 2160 resolla + 125-150% skaalauksella tuo olisi jo parempi desktopilla. Pelit voi sitten pelata vaan vääntämällä DLSS:n/vastaavan pykälää paremman suorituskyvyn moodiin.
 
Onko tuo kolmion muotoon aseteltu alipikselijärjestys ihan tämän paneelityypin pakollinen ominaisuus, vai pystyisiköhän tämmöisen tekemään perinteisellä neliön mallisellakin asettelulla?
Tällä hetkellä kun Samsung ainoa noiden valmistaja ja kaikki saataville tulevat monitorit/telkkarit leikataan samasta ”emolasista” niin kaikissa tän vuoden QD-OLED näytöissä tuo on.
 
Tällä hetkellä kun Samsung ainoa noiden valmistaja ja kaikki saataville tulevat monitorit/telkkarit leikataan samasta ”emolasista” niin kaikissa tän vuoden QD-OLED näytöissä tuo on.
Kyllä ne tekee ainakin kahden eri pikselikoon ”emolasia”. Molemmissa kyllä todennäköisesti sama alipikseliasettelu. Ennen kuin noista töllöistä tulee macrokuvat saataville, niin en täysin varmana pitäisi.

edit: taitaa olla kolmen eri pikselikoon emolasia, ton 34” vehkeen ppi ei sovellu 4k 55” ruuduille.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne tekee ainakin kahden eri pikselikoon ”emolasia”. Molemmissa kyllä todennäköisesti sama alipikseliasettelu. Ennen kuin noista töllöistä tulee macrokuvat saataville, niin en täysin varmana pitäisi.

edit: taitaa olla kolmen eri pikselikoon emolasia, ton 34” vehkeen ppi ei sovellu 4k 55” ruuduille.

Oot oikeassa, tuosta taidetaan leikata 6kpl 55” ruutua tai kolme 65” ja kolme 34” ultrawidea yhdestä lasista. Emolasissa ilmeisesti voi myös olla useamman eri pikselikoon näyttöä samalla kertaa eli koko lasi ei ole samaa pikselitiheyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän mietityttää kyllä tuo kuvasuhde omaankin käyttöön. Itse en pelaa ollenkaan noita 1st person shoottereita millekkä tämä näyttö vaikutta olevan tehty. Dota, muut strategiapelit ym on sitten omajuttu ja perus työpöytäselain käyttö sitten myös niin ei taida tämä näyttö olla niin erikoinen sitten.

Jotenkin tuntuu että vaikka kuvanlaatu ja paneeli olisi kuinka maailmoja muuttava niin tämä on jotenkin vähän niche käyttöön
 
Vähän mietityttää kyllä tuo kuvasuhde omaankin käyttöön. Itse en pelaa ollenkaan noita 1st person shoottereita millekkä tämä näyttö vaikutta olevan tehty. Dota, muut strategiapelit ym on sitten omajuttu ja perus työpöytäselain käyttö sitten myös niin ei taida tämä näyttö olla niin erikoinen sitten.

Jotenkin tuntuu että vaikka kuvanlaatu ja paneeli olisi kuinka maailmoja muuttava niin tämä on jotenkin vähän niche käyttöön
Näyttäisi mm. Dota 2 tukevan ultrawidea ja toteutettu peräti ihan kunnollisella HFoV+ toteutuksella eikä croppaamalla, eli pystysuunnassa informaatio pysyy samana ja sivuttaissuunnassa sitä tulee lisää vs. 16:9 monitori r/ultrawidemasterrace - DotA 2 now natively supports 21:9

Työpöytäkäytössä taas usein ultrawide on jopa parempi, kun voi pitää kahta selainta/dokumenttia tms. vierekkäin ruudulla, kun taas 16:9 ruudulla ne menee turhan kapeaksi vierekkäin aseteltuna.
 
On kyllä todella asiallisen oloinen uwd näyttö, itselleni sopivan kokoinen koska isompaa oledia ei mahdu pc pöydälleni. Tuo nykyinen aoc uwd on muuten hyvä mutta musta saisi olla mustaa jota tästä awr:stä löytyisi :tup:

Toivottavasti hinta jäisi sinne 1300e - 1400e paikkeille niin menisi kyllä ostohousut jalkaan :D
 
Kannattaako 6900xt omistajan unohtaa tämä kun löytyy vain gsync? FPS / rallisimupelaajana kysyn.
 
Mustan muuttuminen harmaaksi kirkkaammassa huoneessa arveluttaa eniten, tiedä pitääkö huoneen olla hiton kirkas vai riittääkö pienempikin valoisuus.
 
Mustan muuttuminen harmaaksi kirkkaammassa huoneessa arveluttaa eniten, tiedä pitääkö huoneen olla hiton kirkas vai riittääkö pienempikin valoisuus.
Yleensähän menee melkein toiseen suuntaan, musta on tarpeeksi mustaa hiukan valoisassa huoneessa jos tv ei ole oled. Sitten kun valot sammutetaan huoneesta kokonaan niin ei oled tv menee harmaaksi.
 
Yleensähän menee melkein toiseen suuntaan, musta on tarpeeksi mustaa hiukan valoisassa huoneessa jos tv ei ole oled. Sitten kun valot sammutetaan huoneesta kokonaan niin ei oled tv menee harmaaksi.
Noissa vertailukuvissa lg:n olediin tämä alienware menee kyllä ihan selvästi harmaammaksi valaistussa tilassa.
 
Yleensähän menee melkein toiseen suuntaan, musta on tarpeeksi mustaa hiukan valoisassa huoneessa jos tv ei ole oled. Sitten kun valot sammutetaan huoneesta kokonaan niin ei oled tv menee harmaaksi.
Tämä on itselle uutta tietoa. Olen ollut käsityksessä, että oled tuottaa oikeasti mustan jos pikselin arvo on 0, lcd tekniikalla tähän ei ole valovuodon vuoksi koskaan päästy.
 
Tarkemmin kun katsoo Vincentin videon niin harmaaksi muuttuminen on todellakin hiton massiivinen ja silmille hyppäävä, kärsiiköhän ne uudet öky-TV samasta? samankaltaista paneelia ne tais käyttää. Ei nyt kovin riemastuta jos Oled mustat alkaa toimia kello 20.00 jälkeen.
 
Valaistuksen ei pitäisi itse paneelin mustan tasoon vaikuttaa, vaan sen aiheuttaa heijastuksenesto, ja miten se on toteutettu. Jollei ole käytetty parasta "moths eye" tms. heijastuksenestoa, niin joko musta harmaantuu valon hajaantumisen seurauksena, tai valo peilautuu lähes täysin ilman heijastuksenestoa.
 
Tosta alienwaresta ilmeisesti puuttuu polarisaatiokalvo, joka johtaa tohon putkitelkkarimaiseen harmaaseen valaistussa tilassa. mielenkiintoista tietää että onko toi tekninen rajoite ja telkkaritkin harmaita, vai onko dell vaan yrittänyt puskea hintatasoa alas ominaisuuksien kustannuksella.
 
Kyllä ne tekee ainakin kahden eri pikselikoon ”emolasia”. Molemmissa kyllä todennäköisesti sama alipikseliasettelu. Ennen kuin noista töllöistä tulee macrokuvat saataville, niin en täysin varmana pitäisi.

edit: taitaa olla kolmen eri pikselikoon emolasia, ton 34” vehkeen ppi ei sovellu 4k 55” ruuduille.
Ei siinä substraatissa (emolasissa) ole leikkausvaiheessa vielä mitään pikseleitä tai edes mitään elektroniikkaa.
Se on pelkkä läpinäkyvä tyhmä polymeerilevy, josta leikataan halutun kokoisten paneelien kokoisia palasia.

Vasta tämän jälkeen sinne printataan kaikki taustavaloon, pikseleihin, johdinelektroniikkaan jne. liittyvä materiaali, ja tämä tietenkin tehdään sen toteutettavan paneelin mittasuhteiden mukaiseksi.
65" 4K -paneeliin tulee luonnollisesti isommat pikselit/alipikselit kuin 55" 4K -paneeliin. Ja sama kaikille muille paneeleille niiden koon ja resoluution mukaisesti.

Tuo substraatin leikkaaminen ja optimointi ja se kuinka jotakin kokoa voi tehdä enemmän tai vähemmän tuntuu olevan elämää suurempi asia, vaikka kyse ei ole teknisesti sen kummemmasta asiasta kuin ikkunalasin leikkaminen suuremmasta lasilevystä. Ei kokoisia laseja leikatessa isommasta emolasista saattaa jäädä enemmän tai vähemmän hukkaa tarvittavan ikkunakoon mukaisesti, mikä vähän saattaa vaikuttaa raakalasin neliöhintaan.
 
Tuo substraatin leikkaaminen ja optimointi ja se kuinka jotakin kokoa voi tehdä enemmän tai vähemmän tuntuu olevan elämää suurempi asia, vaikka kyse ei ole teknisesti sen kummemmasta asiasta kuin ikkunalasin leikkaminen suuremmasta lasilevystä. Ei kokoisia laseja leikatessa isommasta emolasista saattaa jäädä enemmän tai vähemmän hukkaa tarvittavan ikkunakoon mukaisesti, mikä vähän saattaa vaikuttaa raakalasin neliöhintaan.
Tuleekin aina tuumattua että mikä sen merkitys on kun hdtvtest videoissa mainitaan motherglass tätä ja sitä hyvin usein, ja väitetään että se säästetyn lasin määrä on tärkeä asia tai jotain. ???
Olettaisin että siinä on jotain merkityksellisempää taustalla. Tuo tilanne vaikuttaisi että motherglass on täysin merkityksetön asia kuluttajille ja vain 1 youtubettaja nostaa sitä esille huvin vuoksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 628
Viestejä
4 494 037
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom