Ite tuli Mi Band 4 ostettua pari kuukautta sitten jostain tarjouksesta - ihan kelpo peli askelten puolihupiseen seuraamiseen ja kelloksi.
Muutama isohko nurinan aihe kuitenkin on:
- Unen seuraaminen on aivan tusinalaatua, näyttää käytännössä ajan jonka makaat sängyssä (parin tunnin läppäröinti + 8h unet näkyy 11h unena jne), ominaisuudella ei tee mitään.
- Herätykset bugailee. Varsinkin alkuaikana ja nykyäänkin satunnaisesti kellossa pärähtää herätys värisemään, vaikka ne on kellosta + appista kytketty pois. Useampana viikonloppuaamuna tullu herättyä poiskytkettyyn arkiherätykseen. Herätys yleisesti on minusta fantastinen, kun ei herätä koko taloutta, mutta luotto toimimiseen on mennyt.
- Suurin ärsytys on kuitenkin laitteen surkea "lukko". Näyttöhän aktivoituu mistä vain ihokosketuksesta (tai veden/märän pinnan kosketuksesta), eli todella usein, ja lukon avaus tapahtuu vain yhdellä ylöspäinpyyhkäisyllä, eli lukko aukeaa itsestään todella helposti. Itsellä tämä käytännössä ongelmana lenkillä ollessa, kun tuulitakin sisähihaan kondensoituva hiki avaa näytön ja lukituksen ja käytännössä scrollaa ja kontrolloi laitteen koko sovellusrepertuaaria läpi. Lenkin aikana on usein herätyksiä ilmaantunut ja erilaisia urheiluseurantatrackayksiä lähtenyt päälle (ja akkua kulunut normikulutukseen verrattuna huomattavasti, vaikka akkukesto laitteella ei varsinainen ongelma olekaan). Kello siis surisee ja pärisee pitkin lenkkiä parin minuutin välein ranteessa, mutta ignoreten tulee vedettyä lenkki läpi.
En ole muutenkaan löytänyt tapaa aktivoida tuota heppoista lukitusta itse päälle, jos lukituksen itse avaa. Asetusten mukaan sen pitäisi aktivoitua itsestään satunnaisen käyttämättömyyden jälkeen, mutta en ole kyllä mitään loogista vasteaikaa löytänyt asialle saati tapaa tuota itse lukita. Liekö bugaava ominaisuus myös, mutta laite vain joskus on lukossa ja joskus ei.
Kyseessä on niin käsittämättömän typerä ongelma, että olen alkanut harkitsemaan "oikeamman" kellon hankkimista vähän pätevämmäksi arkiapuriksi.
Kelloa varmaan pystyy tweakkailemaan eri appeilla ja puukotuksilla, mutta itsellä ei ole vain riittänyt mielenkiinto perehtyä säätämään alkuasetuksia enempää, kun olisin halunnut vain plug and play -tyyppisen ratkaisun.
Nurinaa lukosta koitin googletella, mutta käsittämättömästi en oikein löytänyt mitään aihetta sivuavaa, mikä hämmästytti suuresti - itsellä kun meinaa otsasuoni välillä lohjeta kellon alituiseen värinään lenkkien aikana.
Kaikesta huolimatta ym. käyttöskenaariot poislukien varsin kelpo peli. Pieni, simppeli ja akkukesto on loistava. Todella halvalla hinnalla kruunattuna varsinkin jaksaville räpertäjille varsin ois masiina!