Ajotavat ja liikennesäännöt

Tuli muuten mieleen, että kun monesti perustellaan, ettei tartte käyttää vilkkua jos kaista ihan fyysisesti kääntyy, eikä siitä voi edes suoraan ajaa, koska kyllähän kaikki kanssa-autoilijat ymmärtää että auto kääntyy kaistan mukana. Niin vastaava tilannehan on motarille liittyessäkin, kyllä sielläkin vilkutetaan motarille päin, vaikka kiihdytyskaistalta ei muualle voi edes ajaa.

Siinä kaistanvaihto, sivuttais siirtymä. Viestii että niin myös aikoo kohta tehdä.

Aloin vaan tuota nyt ihmettelemään, että jos tosiaan joku tulee motarille, eikä vilkuta, niin ei kai kukaan ajattele, että "noh, se varmaan jatkaa suoraan" :)
Totta, yleisellä kokemuksella kaikki varmaan varautuun että kiihdytyskaistalla etenevä kuski voi tehdä yllättäviä asioita, vaihtaa kaistaa yllättäen vilkutta ,no joskus jopa jatkaa vilkutta suoraa.

Eli siis erittäyn hyvä esimerkki missä on erittäin tärkeä paikka käyttää vilkkua. ehkä vähän poikkeaa tavanomaisesta ajoituksen suhteen, ajoissa toki, mutta jonoon liittyessä voi yrittää olla mahdollisimman ennustettava mihin väliin menossa.

Itse ainakin pystyn pitämään autossa sormella vilkkua liikenneympyröissä kesät talvet niin, että se vilkuttaa koko ajan eli on siinä naksahduksen huulilla. Miksi muut ei pysty? Täälläpäin puolet vilkuttaa sillä 3 vilkun automaatilla liian myöhään. Loput ei ilmeisesti pysty suoriutumaann siitäkään?

Tämä ja moni muu, kuten mutkissa vastaantulijan kaistalla ajaminen on sellaisia juttuja että eikö kokemus opeta? Miksi ei opita ajamaan paremmin?

Itse ainakin pystyn pitämään autossa sormella vilkkua liikenneympyröissä kesät talvet niin, että se vilkuttaa koko ajan eli on siinä naksahduksen huulilla. Miksi muut ei pysty? Täälläpäin puolet vilkuttaa sillä 3 vilkun automaatilla liian myöhään. Loput ei ilmeisesti pysty suoriutumaann siitäkään?

Tämä ja moni muu, kuten mutkissa vastaantulijan kaistalla ajaminen on sellaisia juttuja että eikö kokemus opeta? Miksi ei opita ajamaan paremmin?
Jos mä vaihdan useampaa kaistaa kerralle, esim kehälle tulen rampista oikealle kaistalle ja siitä keskikaistan kautta vasemmalle kaistalle, niin laitan rampissa vilkun päälle, vilkku pysyy päällä niin kauan kuin olen siellä vasemmalla kaistalla. Tällä varmistan että kaikki näkee koko ajan, että haluan vasemmalle.

Tuli muuten mieleen, että kun monesti perustellaan, ettei tartte käyttää vilkkua jos kaista ihan fyysisesti kääntyy, eikä siitä voi edes suoraan ajaa, koska kyllähän kaikki kanssa-autoilijat ymmärtää että auto kääntyy kaistan mukana. Niin vastaava tilannehan on motarille liittyessäkin, kyllä sielläkin vilkutetaan motarille päin, vaikka kiihdytyskaistalta ei muualle voi edes ajaa. Aloin vaan tuota nyt ihmettelemään, että jos tosiaan joku tulee motarille, eikä vilkuta, niin ei kai kukaan ajattele, että "noh, se varmaan jatkaa suoraan" :)
Tuossa tilanteessa ei vilkuteta kääntyäkseen, vaan kaistaa vaihtaakseen. Se on pakollinen toimenpide aina kaistaa vaihtaessa, riippumatta siitä minne on menossa.

Statistiikka

Viestiketjuista
299 061
Jäsenet
81 591
Uusin jäsen
Tomppe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom