Ajotavat ja liikennesäännöt

Heitän tähän vastaavan esimerkin, sama tilanne (paitsi että kääntyjät on vasemmalle) mutta tässä on paremmin muotoiltu risteysalue luonnollisesti ohjaavalla esteellä, vasemmalle kääntyvien ei tee varmasti hirveän paljon mieli ajaa tuosta suoraan, vaikka aika monen mielestä ilmeisesti se olisi ihan ok, kun nuo kaistaopasteet on ainoastaan ohjeellisia, eikä niitä tarvitse noudattaa ja missään ei erikseen sanota, että nuo vasemmanpuoleiset kaistat ei enää jatku tuosta suoraan eteenpäin.

ajolinja.jpg
Hyvä kuva. (edit jännää, sillä Googlen sivuilla kyllä on pakottavat nuolet)
Maalikkona, kolmekaistaa enempää ei tuonne suoraan mahdu, ja kaista merkinnät jatkuu , joten se varmaan aika selkeää, ja palaa valot tai ei, niin ei sekota niiden osalta.
Kolmannen ja neljännen kaistan välillä kulahtanut kääntyväkaistaviiva, neljännen ja viidenen välillä selkeä. Mutta kuvan hetellä ei siis jatku suoraan, vaan kääntyy.

Neljänenkaista yläpuolelle nuolivalo, että ympyrä, jos ajatuksesi on se että talvella kun kaistaviivat ei näy(*, ja ajatus että neljänneltä kaistalta voisi ajaa suoraan vihreällä ympyrävalolla. en uskalla väittää, mutta se varmaan selvä että sen olisi väistettävä kolmatta kaistaa suoraan ajavia.

(*

Jos luotetaan siihen että opasteet ei saa opastaa ajamaan laittomasti, niin neljänneltä kaistalta saa kääntyä vasemmalle, ja sinne on tilaakin kahden kaistan verran. ja lisäksi liikennevalot sen kaistan yläpuolella.
Vastaan ei sano se että siellä risteyksen toisella puolella olisi suoraan ajaessa kivetyseste. neljäs kaista vasta sen jälkeen.

Edit,jos siellä oikeasti on ne tiemaallausnuolet, niin ne määrää mihin suuntaa mennään/poistutaan risteyksestä)
 
Viimeksi muokattu:
Heitän tähän vastaavan esimerkin, sama tilanne (paitsi että kääntyjät on vasemmalle) mutta tässä on paremmin muotoiltu risteysalue luonnollisesti ohjaavalla esteellä, vasemmalle kääntyvien ei tee varmasti hirveän paljon mieli ajaa tuosta suoraan, vaikka aika monen mielestä ilmeisesti se olisi ihan ok, kun nuo kaistaopasteet on ainoastaan ohjeellisia, eikä niitä tarvitse noudattaa ja missään ei erikseen sanota, että nuo vasemmanpuoleiset kaistat ei enää jatku tuosta suoraan eteenpäin.

ajolinja.jpg
Uudessa tienliikennelaissa poistettiin vielä risteyksenjättösääntö, niin ei tarvitse enää poistua risteyksestä samaa kaistaa kuin mitä sinne tuli.

Periaatteessa siis tuosta vasemmanpuoleiselta kaistalta lähtö punaisen nuolivalon aikana ja poistuminen risteyksestä oikeanpuoleisinta kaistaa pitkin suoraan menevien valojen mukaan olisi ok ;)
 
Uudessa tienliikennelaissa poistettiin vielä risteyksenjättösääntö, niin ei tarvitse enää poistua risteyksestä samaa kaistaa kuin mitä sinne tuli.

Periaatteessa siis tuosta vasemmanpuoleiselta kaistalta lähtö punaisen nuolivalon aikana ja poistuminen risteyksestä oikeanpuoleisinta kaistaa pitkin suoraan menevien valojen mukaan olisi ok ;)

Käsittääkseni se poistunut vaan lieveni. Autoliitonkin sivuilla kirjoitetaan kuten sen itse muistan.

Jos ajoradalla, jonne ollaan kääntymässä, on samaan ajosuuntaan useampia ajokaistoja, saa 1.6.2020 lähtien kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen.
 
Edit:
Hmm, sun (asentaja1) kuvassa samat autot, mutta ei nuolia....
kuva_2025-09-15_213900440.png
Otin ne katuun maalatut nuolet kuvasta pois, koska ei niitä läheskään aina risteyksissä ole, vaikka selvyyden vuoksi ne olisikin hyvä olla aina tiehen piirrettynä ja näkyvissä. Erittäin usein risteyksissä mennään ainoastaan noiden tien yläpuolella olevien kylttien mukaan ja tässä en tarkoita pelkästään tätä kyseistä risteystä, voisi olla mikä risteys vaan mistäpäin tahansa suomea. Tämä risteys nyt vaan osui kohdalle kun karttaan tökkäsin.

Ymmärrän tämän "liikennesääntönörtteilyn", että yritetään hakea jotakin tiettyä pykälää, joka tarkasti sallii tai kieltää risteyksissä ajamisen mitä tahansa kaistaa pitkin mihin tahansa suuntaan. Nämä on kuitenkin ihan päivänselviä suurimmalle osalle autoilijoista, että kaistoilta ei voi poukkoilla ihan minne tahansa suuntaan, joten en ihan täysin ymmärrä miksi selvästä asiasta vängätään. Jostain asetuksista tai esitöistä se oikea sanamuotokin varmaan löytyisi jos jaksaisi riittävästi kaivaa.

Tuo jo aikaisemmin mainittu ohje on aika yksiselitteinen myös, eikä ainakaan mun mielestä jätä tulkinnanvaraa mitä siinä tarkoitetaan: Merkki F10. Merkillä osoitetaan liikennesuunta, jolle ajokaista on tarkoitettu, ja tarvittaessa useammat tällaiset ajokaistat ja liikennesuunnat.
 
Otin ne katuun maalatut nuolet kuvasta pois, koska ei niitä läheskään aina risteyksissä ole, vaikka selvyyden vuoksi ne olisikin hyvä olla aina tiehen piirrettynä ja näkyvissä. Erittäin usein risteyksissä mennään ainoastaan noiden tien yläpuolella olevien kylttien mukaan ja tässä en tarkoita pelkästään tätä kyseistä risteystä, voisi olla mikä risteys vaan mistäpäin tahansa suomea. Tämä risteys nyt vaan osui kohdalle kun karttaan tökkäsin.

Niillä on se merkitys että ne kertoo mihin sitä kaistaa pitkin pitää mennä.

Opsteiden mukaan tietenkin hyvä mennä niin tulee valittua se reitti mikä vie sinne minne haluaa.



Tuossa kuvan tapauksessa tuskin isomaa hässäkää tulee, oikealta kaistat 1-3 ajaa suoraan, selkeät kaistaviivat, nuolet ja talvellakkin varsin selkeää vaikka lumi peittäisi merkinnät.
Jos tiemerkinnät talvella peittyneet, niin tuon nejäskaista vähän kysymysmerkki, mutta jos ajaa suoraan niin jokatapauksessa väistää kolmannen kaistan suoraan ajavia. jos kovasti lunta niin ehkä jyristelee sen kivityksen yli. Neljäs kaista suoraan ajamiseen ei ole mitenkään tyypillinen Suomessa, että se tilanne ei ehkä kovin yleinen.

Jos itse ajelee opasteiden mukaan, niin hyvä kuitenkin tiedostaa ketä pitää väistää, eikä sokeasti aja kylkeen, saati vaihtel kaistaa huolimattomasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 067
Viestejä
4 924 827
Jäsenet
79 297
Uusin jäsen
Kaakelilattia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom