On automiehen takaraivossa muhinut jo jonkin aikaa tuollaisen simulaattorin rakentaminen. Koko "komeus" on tarkoitus valmistaa metallista, runko neliöputkesta ja levyt alumiinia. Tarkoituksena on, että näyttö, ratti, polkimet ja vaihdekeppi ym. liikkuu tuon alustan mukana (hölmöiltä näyttää simulaattorit joissa vaan penkki heiluu, mutta ratti ja näyttö pysyy paikoillaan).
Jonkin verran olen netistä etsiskellyt tietoa noista mm. murosta ja xsimulator.net:istä pari projektia käynyt läpi. Nyt päästäänkin itse aiheeseen eli tarvitsisin nyt melkoisesti apuja oikeiden "rakennustarvikkeiden" haalimiseen. Hirveästi ei elekroniikkarakenteluista ole kokemusta, mutta oppimishalu on kova. Käyn tällä hetkellä sähkö- ja automaatiotutkintoa, eli sähköpuoli ei ihan täysin ole vierasta, mutta se keskittyy enemmälti noihin kovan puolen hommiin ja töissä VAK:kien sun muiden rakennusautomaation kanssa tulee myös telkuttua.
Meneekö konsepti nyt jotakuinkin seuraavasti? Vai olenko täysin kujalla..
PC missä haluttu peli pyörii -> Plugarin kautta USB:lla tiedot ja käskyt arduinoon -> arduinosta piuhat moottoriohjaimille.
Toivoisin kommentteja siitä näkökulmasta, että nämä elektroniikkahommat ovat oikeasti melkoisen vierasta settiä minulle vielä tässä vaiheessa, toki nyt kolvi pysyy kädessä ja yleismittarinkin käyttö luonnistuu. Mutta mitä itse metallipuolen rakenteluun tulee niin siinä pärjään oikein hyvin ja välineetkin hitsiliimailuun löytyy. Eli jos joku joka näiden kanssa on harrastellut enemmänkin tai vaan tietää oikeasti mitä osia tarvitsee ja mitä tulee ottaa huomioon osien yhteensopivuuden suhteen, niin vinkit ja neuvot ovat tervetulleet.
Eli mitä kaikkea tarvitsen tuohon simulaattorin elektroniikan ja sähköpuolen rakenteluun?
- Virtalähde/teet moottoreille?
- Arduino? Raspberry? Pitääkö olla jokin tietty versio/malli?
- Moottorinohjaimet? Monster moto 1A 2A? Vaiko jotain muuta?
- Mitä moottoreita suositellaan? 12V, mutta onko jokin oikein hyvä tähän käyttöön?
- Ohjainten ja muiden komponenttien jäähdytys? Riittääkö 12V kotelotuulettimet vai pitääkö jäähdytyssiilejä liimailla?
Jos jollakin olisi heittää vaikka linkkiä VARMASTI yhteensopivien komponenttien tilaamiseen niin sitä nopeammin projekti lähtee etenemään. G29 ratti ja polkimet jo löytyvät eli niitä ei tarvitse enää hommata. Shifteri ja jonkinlainen käsijarru pitää vielä kuitenkin ostaa.
Toivottavasti pointti tuli selväksi ja jollakin riittää vielä intoa auttaakin tässä projektissa.
t. Antti