Ajokorttien monet ongelmat. Onko tää teidän mielestä ok?

Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 965
No tuossahan on se oletus, onko jokainen vastaantulija uhka.
Sepä se.
Sillä terveydentilan selvityksellä otetaan ne pahimmat kamikazet liikenteestä pois. Ja vaikka se ajo-oikeuden haltijaa vituttaakin, niin mun mielestä se on vaan oikea tapa.
Mielipiteitä saa toki olla moneen suuntaan, ja mä haluisin kuulla sen paremman tavan rajoittaa sellasia joille se ajo-oikeus ei välttämättä ole enää ajankohtainen liittyen joko sairauteen tms.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Sepä se.
Sillä terveydentilan selvityksellä otetaan ne pahimmat kamikazet liikenteestä pois. Ja vaikka se ajo-oikeuden haltijaa vituttaakin, niin mun mielestä se on vaan oikea tapa.
Mielipiteitä saa toki olla moneen suuntaan, ja mä haluisin kuulla sen paremman tavan rajoittaa sellasia joille se ajo-oikeus ei välttämättä ole enää ajankohtainen liittyen joko sairauteen tms.
No jos se on ongelma niin miksi niiltä terveiltä otetaan rahaa?
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 965
No jos se on ongelma niin miksi niiltä terveiltä otetaan rahaa?
Juuri sen takia että tarkastetaan se nykyinen terveydentila.
Meinaatko että jokainen joka iän takia alkaa olla suht seniili tms, myöntää että ei pysty enää ajamaan yhtä hyvin kuin silloin autokoulussa?
Tai joka saa vaikka jonkun vuoden tai pari sitten sattuneen pääiskun takia kohtauksia jotka tulee suht yllättäen?
Tohon vois myös laittaa mielenterveysongelmat mutta niitä ei kai noissa perustarkastuksissa edes paljoa tarkisteta.

Miten sä tsekkaisit pelkästään ne sairaat tai ei ne niin ajokuntoiset?
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Juuri sen takia että tarkastetaan se nykyinen terveydentila.
Meinaatko että jokainen joka iän takia alkaa olla suht seniili tms, myöntää että ei pysty enää ajamaan yhtä hyvin kuin silloin autokoulussa?
Tai joka saa vaikka jonkun vuoden tai pari sitten sattuneen pääiskun takia kohtauksia jotka tulee suht yllättäen?
Tohon vois myös laittaa mielenterveysongelmat mutta niitä ei kai noissa perustarkastuksissa edes paljoa tarkisteta.

Miten sä tsekkaisit pelkästään ne sairaat tai ei ne niin ajokuntoiset?
No tolla meiningillähän pitäis tarkastaa jokainen autoilija joka päivä!
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 965
No tolla meiningillähän pitäis tarkastaa jokainen autoilija joka päivä!
Luuletko että se valvonta pystyy olemaan tossa laajuudessa? Siis mitenkään?
Edelleenkään tolla ei pystytä valvomaan kaikkea.
Ei rattijuopumuksiinkaan pyritä puhallusratsioilla 100% varmuuteen.
Nekin lähtee muuten sun kukkarosta, halusit tai et.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Luuletko että se valvonta pystyy olemaan tossa laajuudessa? Siis mitenkään?
Edelleenkään tolla ei pystytä valvomaan kaikkea.
Ei rattijuopumuksiinkaan pyritä puhallusratsioilla 100% varmuuteen.
Nekin lähtee muuten sun kukkarosta, halusit tai et.
ei pysty tietenkään. Ja meidän kukkarostahan kaikki lähtee. Ei siinä ole meillä erimielisyyttä.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Juuri sen takia että tarkastetaan se nykyinen terveydentila.
Meinaatko että jokainen joka iän takia alkaa olla suht seniili tms, myöntää että ei pysty enää ajamaan yhtä hyvin kuin silloin autokoulussa?
Tai joka saa vaikka jonkun vuoden tai pari sitten sattuneen pääiskun takia kohtauksia jotka tulee suht yllättäen?
Tohon vois myös laittaa mielenterveysongelmat mutta niitä ei kai noissa perustarkastuksissa edes paljoa tarkisteta.

Miten sä tsekkaisit pelkästään ne sairaat tai ei ne niin ajokuntoiset?
Onko sun mielestä jo 50 vuotias niin vanha että se pitää tarkastaa lääkärissä että se pääsee liikenteeseen?
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Et sä solmi mitään. Kaikki ajokortit on muutettu takautuvasti jo 2016 vai oliko se jo 2013. Tästä on nyt enään turha valittaa. Nyt vain toimit tuon kirjeen mukaan.
Tuossa uutisessa muuten oli tämä:
Jatkossa C- ja D-luokan eli kuorma- ja linja-autojen kuskinpukille oikeuttava ajo-oikeus on nimittäin voimassa enintään viisi vuotta kerrallaan, mikäli ajokortin joutuu jostain syystä uusimaan.

En uusi mitään, pidetään vanha ennallaan.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
No jos mun suoraa mielipidettä kysytään, niin se ei ole niin iästä kiinni. 50v voi olla paremmassa kunnossa kun sen just kortin saanu 18v.
Jokaiselle toi tsekkaus samalla tavalla.
Ok, no tässähän se olennainen kysymys onkin. Pääsenkö jossain MAKSUTTA todistamaan että olen ajokuntoinen? Jo se että ihmiset joutuisivat todistamaan tämmöistä on ihmisoikeuksien vastaista mutta se maksuttomuus on minimivaatimus.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 965
Ok, no tässähän se olennainen kysymys onkin. Pääsenkö jossain MAKSUTTA todistamaan että olen ajokuntoinen? Jo se että ihmiset joutuisivat todistamaan tämmöistä on ihmisoikeuksien vastaista mutta se maksuttomuus on minimivaatimus.
No kerroppa nyt mitä sun ihmisoikeuksia vastaan on se todistus että olet ajokuntoinen lääkärin silmissä?
Ja joo, tosta maksullisisuudesta voi jankata vaikka ja kuinka paljon, mutta se kyllä kuuluu suoraan niille joilla se ajo-oikeus on. Ei muille.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 828
Tuossa uutisessa muuten oli tämä:
Jatkossa C- ja D-luokan eli kuorma- ja linja-autojen kuskinpukille oikeuttava ajo-oikeus on nimittäin voimassa enintään viisi vuotta kerrallaan, mikäli ajokortin joutuu jostain syystä uusimaan.

En uusi mitään, pidetään vanha ennallaan.
Sä tartut epäolennaisiin asioihin enkä jaksa alkaa kaivaa sulle milloin mikäkin uudistus on tullut tuohon lakiin.

Kertauksena vielä sun vaihtoehdot:

1. Älä tee mitään ja menetät ajo-oikeuden kokonaan.

2. Ilmoitat (trafiin?) että haluat luopua kuorma-autolla ajooikeudesta, eikä tarvitse vielä mennä lääkäriin.

3. Käyt lääkärissä hakemassa lausunnon ajokyvystä ja toimitat sen oikealle viranomaiselle.

Joten lopeta tää turha jankkaus ja päätä mitä teet.

Tai korjaan, on sulla neljäskin vaihtoehto:

Haasta viranomainen ja muut tarvittavat osapuolet oikeuteen.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
No kerroppa nyt mitä sun ihmisoikeuksia vastaan on se todistus että olet ajokuntoinen lääkärin silmissä?
Ja joo, tosta maksullisisuudesta voi jankata vaikka ja kuinka paljon, mutta se kyllä kuuluu suoraan niille joilla se ajo-oikeus on. Ei muille.
Jos olen lääkärin mielestä ajokuntoinen niin enkö ole ikäänkuin turhaan syytettynä? Turhaan maksan. Ei oikeuksia voi ottaa pois mielivaltaisilla säännöillä.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Sä tartut epäolennaisiin asioihin enkä jaksa alkaa kaivaa sulle milloin mikäkin uudistus on tullut tuohon lakiin.

Kertauksena vielä sun vaihtoehdot:

1. Älä tee mitään ja menetät ajo-oikeuden kokonaan.

2. Ilmoitat (trafiin?) että haluat luopua kuorma-autolla ajooikeudesta, eikä tarvitse vielä mennä lääkäriin.

3. Käyt lääkärissä hakemassa lausunnon ajokyvystä ja toimitat sen oikalle viranomaiselle.

Joten lopeta tää turha jankkaus ja päätä mitä teet.

Tai korjaan, on sulla neljäskin vaihtoehto:

Haasta viranomainen ja muut tarvittavat osapuolet oikeuteen.
Vaihtoehtona on tietenkin vielä se että ihmisiä ei voi häiritä turhilla säännöillä. Varsinkaan jälkikäteen keksityillä.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
840
Älä ihmeessä mene sinne lekuriin ,kun voit ajella kortitta......:rofl: Itsellä on kanssa syksyllä meno lekurille kun 50 tulee täyteen.Se voi olla et itsellä saattaa lähteä ykköstyypin db takia isot luvat pois.Tällä hetkellä on abece kortti.Lekuri sanoi et on niin hyvät verensokeri arvot et hänen lausunnon mukaan kaikki luokat tulee säilymään.Mene nyt sinne tarkastukseen jos meinaat ajella luvan kanssa.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Älä ihmeessä mene sinne lekuriin ,kun voit ajella kortitta......:rofl: Itsellä on kanssa syksyllä meno lekurille kun 50 tulee täyteen.Se voi olla et itsellä saattaa lähteä ykköstyypin db takia isot luvat pois.Tällä hetkellä on abece kortti.Lekuri sanoi et on niin hyvät verensokeri arvot et hänen lausunnon mukaan kaikki luokat tulee säilymään.Mene nyt sinne tarkastukseen jos meinaat ajella luvan kanssa.
Kuka maksaa sun lääkärit?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Itse kanssa olen sitä mieltä että tämä ajokorttiuudistus sekä myöskin passi uudistus että menee 5v välein vanhaksi on kyllä pelkästään rahastusta. Hyöty lienee aika lähelle nollaa? Vaivaa ja rahaa palaa ja passihakemuksissakin järjettömät ruuhkat jne.
Samaa mieltä. Mutta toisaalta, paljastuu ehkä helpommin ne ei oikeustoimikelpoiset tms. joilla ei ole mitään asiaa rattiin enään rattiin.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
363
Odotahan vain kun ajokorttisi vanhenee 2033 vaikka nykyisessä kortissasi lukisi mitä. Onkohan silloinkin samanlainen mekkala. Niin ja sen joutuu uusimaan 5 vuoden välein.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 965
Toi menee jo lähelle oikeustoimia. Että olepas tarkkana siellä.
Eli jos olen huolissani liikenteessä olevien terveydentilasta niin se on oikeustoimi?
Otetaan nyt vaikka esimerkki sulle.
Minä.
Mulla oli ajokortti monen monta vuotta vaikka päässä melkosesti vikaa. Itsetuhoisia ajatuksia ja muutakin kakkaa.
Luuletko että tiesin ensimmäisinä vuosina kun tuollaiset ajattelumaailmat pyörivät mun mielessä että ajattelin jotenkin oudosti, tai että tuollaiset vaikuttaisivat ajokykyyni tai muuhun elämään?
En todellakaan. Tai en ainakaan välittänyt mistään mitään.
Multa ei missään vaiheessa kysytty olenko ajokuntoinen.

Haluatko tuon tyyppisiä kamikaze sinne liikenteen sekaan?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
Auto on siitä hyvä että jos ikkunat peittää foliolla niin ei kosmiset säteet pääse pääkopan sisälle, eipä sillä kyllä sitten ajetakaan oli ajo-oikeus tai ei.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
416
No ainakin itse olen tyytyväinen kun vähän tarkastellaan et kaikki on kunnossa.Näkökyky tosiaan alkaa muuttumaan melkein kaikilla kun vähän tulee ikää lisää.
Jotenkin tuntuu juurikin siltä että jollakin taitaa olla esim. Kalliiden silmälasien hankinta edessä lekurikäynnin seurauksena. Joillekin sekin asia voi olla kova paikka hyväksyä että se näkökyky ei enää ole niin hyvä kuin vasta-aikuistuneena.

Ketju kyllä saa kylmät väreet ajattelemaan millaista porukkaa siellä saattaa olla raskaan ajoneuvon ratissa.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Eli jos olen huolissani liikenteessä olevien terveydentilasta niin se on oikeustoimi?
Otetaan nyt vaikka esimerkki sulle.
Minä.
Mulla oli ajokortti monen monta vuotta vaikka päässä melkosesti vikaa. Itsetuhoisia ajatuksia ja muutakin kakkaa.
Luuletko että tiesin ensimmäisinä vuosina kun tuollaiset ajattelumaailmat pyörivät mun mielessä että ajattelin jotenkin oudosti, tai että tuollaiset vaikuttaisivat ajokykyyni tai muuhun elämään?
En todellakaan. Tai en ainakaan välittänyt mistään mitään.
Multa ei missään vaiheessa kysytty olenko ajokuntoinen.

Haluatko tuon tyyppisiä kamikaze sinne liikenteen sekaan?
Vastasit: mutta en kyllä haluais ton mielistä henkilöä rattiin.

Mulla ei ole ollut itsetuhoisia ajatuksia mielessa eikä muutakaan kakkaa. Silti et halua minua "rattiin."
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
No mikä tässä on nyt vaikeaa?Varaat ajan arvauskeskukseen ja sanot et tarviit lääkärin todistuksen ajokyvystä/terveydestä ajokortin uusintaa varten.Maksaa varmaan 50€ max.En tiedä hintojen nykytasoa.
On se varmaan vähän enemmän. Mutta se on nyt tullut yllättäen. En epäile hetkeäkään ettenkö saisi hyviä papereita sieltä mutta ei näitä sääntöjä saa niinvain muutella.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 965
Vastasit: mutta en kyllä haluais ton mielistä henkilöä rattiin.

Mulla ei ole ollut itsetuhoisia ajatuksia mielessa eikä muutakaan kakkaa. Silti et halua minua "rattiin."
Ymmärrätkö että jos sun terveydentilasta ei ole edes jonkinlaista varmuutta ympäristön havannoinnista sun aistien osalta jotka tarkistetaan siellä terveydentarkistuksessa, niin et ole hirveän luotettava rattihenkilö.
Mä en lähde nyt jatkamaan tosta mielenterveydestä, kun joillekkin se voi olla suht herkkä osio terveydestä.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Ymmärrätkö että jos sun terveydentilasta ei ole edes jonkinlaista varmuutta ympäristön havannoinnista sun aistien osalta jotka tarkistetaan siellä terveydentarkistuksessa, niin et ole hirveän luotettava rattihenkilö.
Mä en lähde nyt jatkamaan tosta mielenterveydestä, kun joillekkin se voi olla suht herkkä osio terveydestä.
Sä nyt jatkat vihjaamalla mielenterveyteen.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
840
On se varmaan vähän enemmän. Mutta se on nyt tullut yllättäen. En epäile hetkeäkään ettenkö saisi hyviä papereita sieltä mutta ei näitä sääntöjä saa niinvain muutella.
Eli sä oot sitä mieltä et et on tullut joku uusi sääntö et pitää nähdä?En ole kyllä kuullut et sokeet saa kortin.Voihan se olla et nykyään saa :eek:Meet sinne lääkäriin niin eiköhän se sulle sen todistuksen siihen ajolupaan myönnä.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
840
Ilmeisesti sen enempää lakia lukematta/tietämättä jos et mene tarkastukseen niin se on ajokortitta/ajooikeudetta ajo ja saat ajokieltoa.
edit muokattu.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Ilmeisesti sen enempää lakia lukematta/tietämättä jos et mene tarkastukseen niin se on ajokortitta/ajooikeudetta ajo ja saat ajokieltoa.
edit muokattu.
Juu näin tietenkin. Mut ei se näkö muutu aikuisiällä kymmenissäkään vuosissa. Paitsi se lähinäkö mutta se ei vaikuta ajamiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 625
No mikä tässä on nyt vaikeaa?Varaat ajan arvauskeskukseen ja sanot et tarviit lääkärin todistuksen ajokyvystä/terveydestä ajokortin uusintaa varten.Maksaa varmaan 50€ max.En tiedä hintojen nykytasoa.
Ei taida 50 riittää, ja kunnallisella puolella ei tuota tarkastusta tehdä ainakaan omassa asuinkunnassa. Mehiläisen sivuilta kopioituna:" Ajokorttitodistuksen hinnaksi tulee 103,70 – 236,80 euroa. Hinta sisältää aikaperusteisen käynnin, todistuksen, poliklinikkamaksun sekä kantamaksun. Ajokorttitodistuksesta ei saa Kela-korvausta."

Jos tilanne on kuten itselläni, että työn puolesta on vuosittaiset lääkärintarkastukset, kannattaa kysyä onnistuuko siihen samaan lisätä tuo kyseinen tarkastus. Omalla kohdalla onnistui, joten firma maksoi jopa palkan tuolta ajalta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
647
Tuossa uutisessa muuten oli tämä:
Jatkossa C- ja D-luokan eli kuorma- ja linja-autojen kuskinpukille oikeuttava ajo-oikeus on nimittäin voimassa enintään viisi vuotta kerrallaan, mikäli ajokortin joutuu jostain syystä uusimaan.

En uusi mitään, pidetään vanha ennallaan.
Itselläni BECE ja A:ta olen jo vuosia himoinnut. Toistaiseksi en juuri tuosta syystä ole korttia päivittänyt. Kohta alkaa olla eläkeikäkin niin lähellä että pääsisi vain yhdellä terveystarkastuksella ennen kuin voisi CE:stä luopua. Sitten voisi jo tehdä klassiset ja tehokkain moottoripyörä alle mitä löytyy ja ensimmäisellä ajokaudella hautaan.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
599
Menee huolella offtopiciks mutta paljon pitää olla että alkaa maksaa linssit enemmän kun kehykset?
Itellä jotain -2 kummassakin jos muistan oikein, ja linssit ja kehykset makso jotain 50e. kymppi sinne tänne.
Moniteholinssit voi tarvita kun ikänäkö iskee. Hinnat lähtee noin satasesta muistaakseni, eikä ihan halvimpia kannata ottaa.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 200
Viestejä
4 330 062
Jäsenet
72 148
Uusin jäsen
yasj

Hinta.fi

Ylös Bottom